Keskipyöräperävaunusta apua pehmeäpohjaisten metsäteiden kunnossapidolle

27.06.2021 12.00

vemos1.jpg

Ilomantsilaisyrityksen Idän Metsäkone Oy:n kehittämä keskipyöräperävaunu auttaa pehmeäpohjaisten metsä- ja tilusteiden pysymistä kunnossa. Viisiakselisen perävaunun kolmen takimmaisten akselien väliin asennetaan poikittaissuunnassa keskelle kaksi paripyörää.

(kuva yllä: Keskipyöräperävaunu tuo paljon etuja puutavaran kuljetuksiin pehmeillä metsäteille; kuvassa vaunun akselirakennetta takaa katsottuna.)

Tien poikkileikkaus tasaantuu keskiakselipyörien painaessa tien keskiharjannetta ja raiteisiin kohdistuva kuormitus keventyy. Kun raidesyvennykset madaltuvat, kerääntyy niihin vähemmän vettä. Tällöin routiminen vähentyy ja tien kunto säilyy paremmin. Henkilöautolla metsätietä ajettaessa ei alusta ota kiinni tien keskustaan.

Kattava tutkimus

Vemosim Oy teki Väyläviraston toimeksiannosta tutkimuksen keskiakseli- ja normaaliperävaunun vaikutuksesta polttoaineen kulutukseen metsätiellä ja päällystetyillä teillä. Samassa yhteydessä Destia Oy teki tien painumamittauksia. Idän Metsäkone Oy tarjosi selvitystä varten keskipyöräperävaunun ja Metsäkiito Oy ajoneuvoyhdistelmän normaaliperävaunuineen (kts. Väyläviraston julkaisu 68/2020). 

vemos2.jpg

(kuva: Viisiakselisen perävaunun kolmen takimmaisten akselien väliin asennetaan poikittaissuunnassa keskelle kaksi paripyörää.)

Molemmissa ajoneuvoyhdistelmissä käytettiin yhtä suurta raakapuukuormaa, sillä vetoauton kuorma pidettiin samana ja perävaunua vaihdettaessa raakapuukuorma siirrettiin perävaunusta toiseen. 

Kuormatun ajoneuvoyhdistelmän ajonopeus metsätiellä vaihteli välillä 20 - 28 km/h. Polttoaineenkulutus normaaliperävaunua käytettäessä oli noin 90 l/ 100 km, mutta keskipyöräperävaunua käytettäessä hiukan suurempi riippuen jousipaineen arvosta. Jousipaineen 1 baarin lisäys kasvatti metsätiellä polttoaineenkulutusta noin 2 l/100 km, joten 4 baarin jousipaine lisäsi kulutusta noin 8 l/100 km. Tuloksiin sisältyy epävarmuutta, koska testissä voitiin tehdä vain kaksi mittausta kutakin jousipaineen arvoa kohden.

vemos3.jpg

(kuva: Tien poikkileikkaus tasaantuu keskiakselipyörien painaessa tien keskiharjannetta ja raiteisiin kohdistuva kuormitus keventyy.)

Päällystetyillä teillä molempien ajoneuvoyhdistelmien ajonopeus vaihteli välillä 58-74 km/h ja polttoaineenkulutus riippui ajosuunnasta (toiseen suuntaan enemmän vastamäkiä ja vastakkaiseen suuntaan myötämäkiä). Kulutus vaihteli välillä 45 - 60 l/100 km. Mittauksista määritetty kulutusmalli päällystetyille teille osoitti että keskipyöräperävaunun jousipaineen lisäys vähensi polttoaineenkulutusta. Näin siitäkin huolimatta, että se oli keskiakseliensa vuoksi 1,2 tonnia normaaliperävaunua painavampi. Kulutuksen vähentyminen aiheutui keskipyöräperävaunun pienemmästä ilmavastuksesta (sen pankkojen poikkileikkaus ja ilmanvastuskerroin olivat hiukan pienempiä kuin normaaliperävaunussa), ja suuremmasta rengashalkaisijasta normaaliperävaunuun verrattuna. 

Kun näin saatujen arvojen perusteella laskettiin polttoaineen kokonaiskulutus kannolta tehtaalle tapauksessa, jossa metsätien pituudeksi otettiin 10 km ja päällystetyn tien pituudeksi 140 km, oli kokonaiskulutus keskipyöräperävaunua käytettäessä hiukan pienempi kuin normaaliperävaunua käytettäessä. 

Aikaisemmissa tutkimuksissa oli saatu esiin se, paljonko keskipyöräperävaunu tasaa tien poikkileikkausta (madaltaa harjannetta ja vähentää raideuria).

vemos4.jpg

(kuva: Keskiakselin jousipaineen vaikutus polttoaineenkulutukseen metsätiellä.)

Mahdolliset jatkotoimenpiteet 

Ottaen huomioon, että käsillä oleva keskipyöräperävaunu on kehityshanke ja että sen  käytöstä ei ole kokemuksia, olisi tarpeen jatkaa selvitystyötä ja kiinnittää huomiota mm. seuraaviin seikkoihin:

• Keskipyöräperävaunuja koskeva selvitys- ja kehittämistyö erityisesti metsä- ja muiden yksityisteiden käyttökelpoisuuden varmistamiseksi. 

• Raakapuuajoneuvojen ilmanvastuksia koskeva selvitys- ja kehittämistyö kustannusten ja CO2-päästöjen vähentämiseksi.

• Keskipyöräperävaunujen käytön edistämiseksi niiden käyttäjille kannattaisi antaa joitakin etuja, jolloin niiden käyttö toisi säästöä pehmeäpohjaisten metsäteiden kunnossapidossa.

• Säädöksissä keskipyöräperävaunun käyttäjä voisi saada yhdistelmän kokonaismassaa koskevan edun, koska pyörämäärä kasvaa neljällä (mikäli siltojen kantavuus käytetyllä kuljetusreitillä ei ole esteenä).

• Verotus voisi olla edullisempi.     

20.02.2024 16.33Suoelinympäristöjä ennallistettiin Tornatorin mailla ennätysmäärä vuonna 2023
20.02.2024 10.00Ponssen tilinpäätös 1.1.-31.12.2023 - liikevaihto kasvoi 821,8 miljoonaan euroon
20.02.2024 9.00Karjalan ja Savon ratojen parantaminen aloitettava pikaisesti
19.02.2024 16.113D & New Materials -messut yhteistyöhön Suomen suurimman valmistavan teollisuuden yritysverkoston kanssa
19.02.2024 9.33Poronhoito aikaisempaa kannattavampaa
19.02.2024 8.49Tilastokeskus: Inflaatio palautunut maltilliselle tasolle
18.02.2024 15.00Tuulilasin kunto on tärkeä osa liikenneturvallisuutta
18.02.2024 11.00Pulpwood Online -viestintäsivusto on julkaistu
17.02.2024 11.00Metsä Group ja ANDRITZ tähtäävät kunniahimoisiin ilmastotavoitteisiin
16.02.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 16.2. TALVITIEPÄIVÄT ERIKOISLÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
16.02.2024 8.00Renault Trucks rakentaa uuden logistiikkakeskuksen Lyoniin
15.02.2024 21.00Nisula Forestilla uusi jälleenmyyjä Japanissa: Forest System Co., Ltd.
15.02.2024 14.24Vahvan tuloksen vuonna 2023 tehnyt Valmet aloittaa muutosneuvottelut Palvelut- ja Paperit-liiketoimintalinjoissaan
15.02.2024 14.01Tasavallan presidentin virkaanastujaiset järjestetään 1. maaliskuuta 2024
15.02.2024 9.23Lentolaskenta paljasti läntisen Uudenmaan hirvitiheyden odotettua suuremmaksi
15.02.2024 9.14ELY-keskus tehostaa maanteiden talvikunnossapidon valvontaa Keski- ja Itä-Suomessa
14.02.2024 12.12MEP Elsi Katainen: Pitkien ajoneuvoyhdistelmien rajat ylittävä kulku turvattu liikennevaliokunnassa
14.02.2024 10.24Suomen villisikakanta kaventuu entisestään
14.02.2024 8.47Stora Enso tähtää kasvaviin puunhankintamääriin kotimaassa
13.02.2024 12.55Retro Trucks Lahes 4.5.2024
13.02.2024 12.50Uusien hyötyajoneuvojen rekisteröinnit EU 2023: pakettiautot +14,6%, kuorma-autot +16,3%, linja-autot +19,4%
13.02.2024 11.00Talvitiepäivillä suomalaista talvikunnossapidon kalustoa ja tiealan asiantuntijaseminaari 14.2.-15.2.2024
13.02.2024 8.00Neste avaa ensimmäisen, valtatie 3:n varrelle sijoittuvan raskaan liikenteen suurteholatauspalvelunsa Janakkalan Linnatuulen liikenneasemalle
13.02.2024 7.50Kangasalalaiselle metsäasiantuntija Heikki Haralalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
12.02.2024 17.10Metsä Group suunnittelee merkittävää investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään
12.02.2024 17.00Kuusenkuoren varastointitapa vaikuttaa niiden sisältämien yhdisteiden hyödynnettävyyteen
12.02.2024 11.00Panssarilaiva Ilmarisen hylyn saneerauksen kilpailutus käynnistyy
12.02.2024 9.11Haminan akkumateriaalitehtaalle myönnettiin ympäristölupa
12.02.2024 8.00Gasum hoitamaan Wasalinen päästöoikeussalkkua
12.02.2024 7.55Vaihtotase oli tasapainossa vuoden 2023 joulukuussa - tavaraviennin arvo laski 19 % vuodentakaisesta
11.02.2024 10.00Kaasu nostaa suosiotaan raskaan kaluston käyttövoimana
10.02.2024 13.00Selvitys vaarallisten aineiden kuljetuksista julkaistu
10.02.2024 11.00Kasvatuskokeiden hoitotoimenpiteitä ja uuden kokeen perustamistöitä Solbölen tutkimusmetsässä
10.02.2024 9.00Teollisuustuotanto väheni joulukuussa 2023 sekä vuodentakaisesta että edellisestä kuukaudesta
09.02.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 9.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.02.2024 16.01Veho luopumassa autovuokrausliiketoiminnasta
09.02.2024 11.00Pankkitunnuksia kalastellaan OmaKanta-palvelun ja suomi.fin nimissä - Älä klikkaa viesteissä olevia linkkejä
08.02.2024 11.40Fiat Professionalin päivitetty hyötyajoneuvomallisto sai Suomen hinnat
08.02.2024 11.30Metsänomistaja! näin erilaiset tulot ilmoitetaan verotuksessa
08.02.2024 11.22Pajero nostettiin Japanin autoteollisuuden Hall of Fameen
08.02.2024 11.00Hakkuut jäivät 69 miljoonaan kuutiometriin - kasvu oli poistumaa suurempi
08.02.2024 8.00MAN kasvatti myyntiä merkittävästi vuonna 2023
07.02.2024 15.15"Pyrypeltihousut" ja "pyrypeltiautot"
07.02.2024 12.00Uudistushakkuissa kaadettu puusto on Etelä-Suomessa aiempaa järeämpää
07.02.2024 11.00Nimitykset: Pasi Nieminen nimitetty Kesla Oyj:n toimitusjohtajaksi
07.02.2024 9.00Oy Kati Ab luottaa Maxilift-nostureihin kairauksen tukitoiminnoissa
06.02.2024 16.00Hyundai toimittaa täysin sähköisen kevyen hyötyajoneuvon Ivecolle
06.02.2024 14.00Koskelainen testasi ensimmäisten joukossa Scanian ProCare -​​palvelua
06.02.2024 9.10Valtioneuvosto kannattaa komission tavoitetta yhdistettyjen kuljetusten lisäämisestä
06.02.2024 8.00Tammikuussa 2024 ensirekisteröitiin 6 589 uutta henkilöautoa
05.02.2024 18.00MP 24 -messut houkutteli nuorisoa paikalle, kaupallisuus kohdillaan
05.02.2024 11.40Valtakunnallinen metsävisa järjestetään 7.2. yli 300 koulussa
05.02.2024 11.30Viime jahtikaudella hirvenmetsästykseen osallistui noin 100 000 metsästäjää
04.02.2024 10.00Kivihiilen kulutus väheni 42 % vuonna 2023
03.02.2024 14.00Tehopäivät Lahden myymälässä ja huoltokorjaamolla 14.2.
03.02.2024 12.00Onko tässä Suomen kansainvälisin jälleenmyyjäkokous?
02.02.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 2.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.02.2024 14.55MAN on sähkölinja-autojen markkinajohtaja Euroopassa
01.02.2024 12.00Iveco tuomassa markkinoille täysin uuden sähköpakettiautomallin Dailyn rinnalle
01.02.2024 10.49Autovalmistajien ja asiakkaiden näkemyserot autoilun suuntaviivoista näkyy uusien autojen kaupassa
01.02.2024 9.28Nimitykset: Jari Mennala John Deere Forestry Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi
31.01.2024 16.20Vihreällä kierrätystä - Sennebogen 825E
31.01.2024 10.44EU:n tyyppihyväksyntäsäännöt vaikuttavat myös kuljetusyrittäjiin
31.01.2024 10.17Ponsselta uuden sukupolven digitaalisten palveluiden alusta ja metsäkoneiden hallintajärjestelmä
31.01.2024 10.10Volvolta uusi FM Low Entry - Tarjolla vain sähköautona
31.01.2024 10.02Hiabille merkittäviä kuormausnosturi- ja ajoneuvotrukkitilauksia Yhdysvalloissa
31.01.2024 8.00Metsien muutosten vaikutukset korostuvat Itä- ja Pohjois-Suomessa
30.01.2024 12.00LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
30.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri: Yritykset seuraavat polttoaineen kulutusta, päästöjen raportointi ei kovin yleistä
29.01.2024 17.03Janne Loponen nimitetty Ponsse Latin America Ltda:n toimitusjohtajaksi
29.01.2024 13.52Ponsse toivottaa kaikki tervetulleiksi 31.1. järjestettävään Ponsse Studio ‑verkkotapahtumaan
29.01.2024 13.44Työttömiä työnhakijoita joulukuussa liki 300 000
29.01.2024 11.23Finnair peruu noin 550 lentoa poliittisen lakon vuoksi 1.-2. helmikuuta
29.01.2024 10.01Volvo esittelee uuden FH Aeron kaukoliikennemallin
28.01.2024 15.00Laadukas ritiläauto tehostaa metsäkone urakointia
27.01.2024 10.00Energian tuonnin arvo laski 40 % vuoden 2023 tammi-syyskuussa
26.01.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 26.1. LÄHETYS! Kooste Kuopion Konepäiviltä - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.01.2024 14.00Työnantajien selvitys: Perusosaamista sekä panostuksia vientiteollisuuden kriittisiin osaajatarpeisiin on vahvistettava nopeasti
26.01.2024 7.55Japanilainen Marubeni Corporation ja espoolainen Nordic Bioproducts Group Oy solmineet yhteistyösopimuksen ? tarkoituksena edistää biomassan kestävää käyttöä
25.01.2024 16.00Koneosapalvelun Mertala pätevöityi - Nosturitarkastukset nyt myös Lappeenrannan alueella
25.01.2024 13.456-tiellä Korian kohta -hanke käyntiin helmikuussa
25.01.2024 12.35Merialueen kaupallisten kalastajien kokonaissaalis kasvoi edellisvuodesta
25.01.2024 9.44Metsäliitto Osuuskunnan hallituksen puheenjohtajana jatkaa Jussi Linnaranta
25.01.2024 9.00Kirsi Karlamaa Liikenne- ja viestintäviraston teknologia- ja strategiajohtajaksi
24.01.2024 13.22MAN sanoo akkukäyttöisen kaukoliikenneauton lanseerauksen alkaneen menestyksekkäästi
24.01.2024 10.45VW juhlistaa 50-vuotiasta Golfia juhlapäivityksellä - uutuudet Suomeen alkukesäksi
24.01.2024 9.11Tutkijoiden ja metsäteollisuuden yhteistyö tähtää päästöttömän paperimassan valmistukseen
24.01.2024 8.44Opelin uusi täyssähköinen SUV on nimeltään Frontera
24.01.2024 8.00Metka-laki astui voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
23.01.2024 18.00Pentep Oy Parolassa on nyt osa Colmecia
23.01.2024 11.00Puutuhkan hyötykäyttöä edistetään 700 000 eurolla Jamkin, JYU:n ja Metsäkeskuksen yhteishankkeella
23.01.2024 10.10Metsäteollisuuden Lehtomäki mukana pääministereiden tavatessa Ursula Von der Leyenin
23.01.2024 9.22Veneiden hankinnat hiipuivat selvästi vuonna 2023
23.01.2024 8.00Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä väheni vuoden 2023 syys-marraskuussa 17 % vuodentakaisesta
22.01.2024 14.00Vuoden 2023 heinä-syyskuussa toiminnan lopettaneita yrityksiä oli 12% enemmän kuin vuotta aiemmin
22.01.2024 8.10Metsävaratietoja päivitetään nyt hakkuukoneilta saatavilla tiedoilla
21.01.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Double Cab Platinum 3.0 EcoBlue A10 e-4WD - Markkinajohtajan matkassa
21.01.2024 10.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,8 miljoonaa matkustajaa joulukuussa 2023
19.01.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 19.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.01.2024 17.00Nisula Forest ja Toyota Gazoo Racing WRT:n yhteistyö saa jatkoa myös kaudella 2024

Näytä lisää »