Scania esittelee uusia hybridisähkövoimalinjoja

10.12.2021 8.34

hero image


Scania (Hybrid Electric Vehicles, HEV) sekä lataushybridi- (Plug-in Hybrid Electric Vehicle, PHEV) kuorma-autoja, joihin voidaan asentaa erilaisia voimansiirtolinjoja ja latausvaihtoehtoja, jotka täyttävät esimerkiksi kylmäkuljetuksiin, rakennuskuljetuksiin ja alueelliseen jakeluun asetettavat vaatimukset. Täysin uusi GE281-vaihteisto toimii yhdessä 7- tai 9-litraisen Scania-polttomoottorin kanssa.

Scanian uusi hybridivoimalinja on kehitetty noudattaen yhtiön moduulifilosofiaa. Yhdistämällä kaksi sähkömoottoria Scanian uusimman Opticruise-vaihteiston olennaisimpien rakenteiden kanssa luotiin jotain aivan uutta ja ainutlaatuista. GE281 on vaihteiston ja sähkömoottorin muodostama, voimaa pehmeästi tuottava hybridiratkaisun sydän, jonka voimavarat riittävät kokonaismassaltaan 36 tonnin ajoneuvon liikuttamiseen ilman polttomoottorin tukea. Asiassa on myös toinen puoli: koska sähkökone avustaa polttomoottoria liikkeelle lähdettäessä ja kiihdytettäessä, iskutilavuudeltaan ja teholtaan pienempi moottori riittää mainiosti. Hybridirakenne voi taajamaliikenteessä tuottaa jopa 40 %:n polttoainesäästöt perinteiseen voimansiirtolinjaan verrattuna.

”GE281 on jotain aivan uutta raskaiden kuorma-autojen alalla", sanoo Fredrik Allard, Scanian sähköisten ratkaisuiden johtaja. "Scanian neljännen hybridisukupolven myötä olemme tulleet pisteeseen, jossa hybridi on erinomainen vaihtoehto moneen sovellukseen ja käyttöön, jossa panostetaan erityisesti kestävyyteen, vastuullisuuteen ja älykkäisiin ratkaisuihin. Uusien hybridiautojen suorituskyky riittää monenlaisiin tehtäviin, ja ne pärjäävät jatkossa erinomaisesti erilaisissa vertailuissa.”

Scanian uusin hybridikuorma-autojen sukupolvi on saatavana sekä hybridinä että lataushybridinä, ohjaamovaihtoehdot ovat P, G ja L. Autot voidaan tilata sekä kuorma-autona että veturina. DC07-polttomoottorista on kolme tehoversiota, kuten myös DC09-moottorista. Kaikki Scania Euro 6 -moottorit voivat käyttää polttoaineena vetykäsiteltyä kasviöljyä (HVO), jotkut myös biodiesel FAMEa. 

Scanian GE281-hybridiyksikkö tarjoaa 230 kW jatkuvan tehon ja 290 hv:n huipputehon vääntömomentin ollessa 2 100 Nm. Kuusiportaisessa vaihteistossa ei ole perinteistä kytkintä, koska planeettavaihteisto huolehtii vaihtamistapahtumasta vääntömomentin tuoton keskeytymättä. Ratkaisussa on myös erittäin tehokas ryömintävaihde, ja voimanotto voidaan kytkeä toimintaan kuorma-auton ollessa liikkeellä, niin sähkökoneen kuin polttomoottorin voimalla.

”Ajokokemus muistuttaa läheisesti sitä, jonka saat kaksoiskytkimellä varustetussa henkilöautossa”, Allard sanoo. ”Tämän ratkaisun myötä voimme myös tarjota kaikki ne kehittyneet avustinjärjestelmät, joihin Scanian asiakkaat ovat tottuneet, kuten Scanian aktiivisesti ennakoivan vakionopeussäätimen ja nopeudenhallinnan alamäkiajossa. Toinen tämän ratkaisun tuoma suuri parannus on se, että energian talteenotto hidastuksen aikana on keskeytymätöntä, mikä onkin tärkeää, koska sähkökone on näiden ajoneuvojen tärkein jarrutusenergian lähde.

Scanian GE281 hybridiyksikkö

Scanian GE281-hybridiyksikkö on raskaiden kuorma-autojen hybriditekniikan todella innovatiivinen ratkaisu. Ainutlaatuinen ratkaisu koostuu kahdesta peräkkäisestä sähkömoottorista, jotka on yhdistetty Scanian uusimman Opticruise-vaihteistosukupolven keskeisiin komponentteihin. 230 kW jatkuvaa tehoa kehittävä kone, jossa on vaihteistoon asennettu voimanotto riittää hyvin erilaisiin käyttösovelluksiin ilman polttomoottorin antamaa lisätehoa.

Uusi hybridiyksikkö GE281 tuo uudenlaista ajettavuutta

Scania on niitä harvoja suuria kuorma-autonvalmistajia, jotka ovat sitoutuneet valmistamaan raskaita hybridikäyttöisiä hyötyajoneuvoja. Scania oli tosiasiassa edelläkävijä esitellessään jo vuonna 2014 ensimmäisen hybridiautojen sukupolven, jonka toimintasäde sähkökäyttöisenä oli jopa kaksi kilometriä.

”Tuo toimintasäde kuulostaa nykyään kovin vaatimattomalta – onhan se noussut 60 kilometriin – mutta se oli alamme ensimmäinen tärkeä askel”, Allard sanoo. ”Tuon julkistuksen myötä Scania alkoi opettaa sekä itseään että asiakkaitamme nollapäästöjen potentiaalista, hiljaisesta käytöstä ja hybridiratkaisun tuomasta merkittävästä polttoaineensäästöstä. GE281-hybridiyksikön myötä olemme nousseet aivan uudelle tasolle. Sähkökone tarjoaa saman – ja usein jopa enemmän – kuin polttomoottori, ja mahdollistaa siksi pienemmän polttomoottorin käytön, mikä sekä vähentää kulutusta että alentaa massaa. Polttomoottori on tarpeen vain siksi, että se tarjoaa käyttövoiman eri tehtävien välisille, joskus pitkille siirtotaipaleille.”

Scanian uusi hybridi-/lataushybridisukupolvi tarjoaa aivan uuden tason ajettavuuden; se ei ole ainoastaan vahva, asiakas saa siihen myös kaikki tarvitsemansa valinnaisvarusteet ja mahdollisuudet. Se tarjoaa ajon, myös täyssähköajon aikana toimivan voimanoton. Käynnistys/pysäytystoiminto eliminoi tarpeettoman joutokäynnin, ja siihen on saatavana myös kehittyneitä avustinjärjestelmiä kuten Scanian aktiivisesti ennakoiva vakionopeussäädin. Valittavana on myös useita ajotiloja. Kun “Power”-tila on valittuna, polttomoottorin huipputehon lisäksi on käytettävissä n. 100 lisähevosvoimaa (n. 74 kW).

”Tämä on kypsä ja täysin valmis tuote”, Allard sanoo. ”Se tarjoaa kaiken sen suorituskyvyn ja kaikki ne toiminnot, joita Scanialta voi odottaa ja lisäksi sähköistyksen, mahdollisuuden käyttää uusiutuvia polttoaineita polttomoottorissa ja merkittäviä polttoaineensäästöjä. Uskomme, että täyssähköajoneuvot jossakin vaiheessa korvaavat tällaiset kuorma-autot. Ennen kuin jokaisella markkina-alueella voidaan saavuttaa pitkiä ajomatkoja sähköllä ja latausinfrastruktuuri on kunnossa, tällä vuosikymmenellä on ehdottomasti tilausta hybrideille.

Scania P320 lataushybrdi

Integroimalla kaksi sähkömoottoria modulaarisesti uusimpien Scania Opticruise -vaihteistojen keskeisiin komponentteihin, Scania on kehittänyt todella nerokkaan sähkökoneen hybridi- ja lataushybridiajoneuvoihinsa. Yhdistämällä DC07- ja DC09-polttomoottorin GE281-hybridiyksikköön Scania tarjoaa asiakkailleen pitkiä toimintasäteitä uusiutuvilla polttoaineilla ja jopa 60 kilometrin toimintasäteen sähkökäyttöisenä, jolloin pakokaasupäästöt putoavat nollaan ja melutaso alittaa 72 dB:n. Tämä tarkoittaa, että kippiautot, betoniautot ja alueelliseen kylmäjakeluun tarkoitetut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on jopa 36 tonnia, voivat toimia fossiilittomasti taajama-alueilla.

Hybridiyksikön avulla pienempi, kevyempi ja taloudellisempi polttomoottori

Lataushybridin akkukapasiteetti on 90 kWh (akut 3 x 30 kWh), kun taas hybridiversiossa on yksi 30 kWh:n akku. Lataushybridi latautuu täyteen 35 minuutissa käytettäessä 95 kW:n tasavirtalatausta. Tämä tarkoittaa, että ajoneuvo voidaan ladata varikoilla, taukojen aikana tai kuormattaessa (eli aina tilaisuuden tullen). Hybridikuorma-auton, jossa on DC09:sta DC07:ksi pienennetty polttomoottori, kantavuus on itse asiassa 250 kg suurempi kuin DC09-moottorilla varustettu rinnakkaismalli: hybridivarustus lisää auton nettomassaa 750 kg:lla, ja EU:ssa sähköauton massa voi olla tonnin suurempi kuin vastaavan polttomoottoriauton. 

Tällä modulaarisella Scania-ratkaisulla saavutettava polttoaineensäästö riippuu tietysti tavanomaisista tekijöistä kuten ajotehtävästä, reitin mäkisyydestä ja pysähdysten lukumäärästä. Sähkökone on aktiivinen aina, mutta siitä saatava lisäapu on pienimmillään ajettaessa tasaista matkanopeutta moottoritiellä. Suurimmillaan polttoaineensäästö on taajamaliikenteessä, jollaisessa jotkut asiakkaat saavuttavat jopa 40 %:n säästön. Scania tarjoaa myös näille hybridiajoneuvoille tavanomaisia korjaus- ja kunnossapitosopimuksia. 

Useat suurkaupungit ovat toteuttamassa tiukkoja päästö-, melu- ja turvallisuusvyöhykkeitä. Tämä tarkoittaa, että edistykselliset kuljetusliikkeet, jotka haluavat pysyä mukana kehityksessä ja kilpailussa suuntaavat jo nyt katseensa fossiilittomiin ja sähköistettyihin ratkaisuihin.

”Scania-hybridit ovat älykäs tapa ottaa pitkiä askeleita kohti täyssähköistä tulevaisuutta ja kestävää kuljetusjärjestelmää”, sanoo Ema Ceco, Scanian sähköistymisen tuotepäällikkö. ”Ne myös edustavat joustavuuden ja käytettävyyden osalta ehdotonta parhaimmistoa. Sähkökone ja polttomoottori ovat myös tasavertaisia voimantuoton suhteen. Pelkän sähkökoneen käyttäminen taajama-alueella ei tarkoita voiman puuttumista. Scania P320 6x2*4 PHEV olisi täydellinen taajama-alueella toimiva kippiauto, joka tarvittaessa toimii täysin sähkökäyttöisenä siellä, missä vaaditaan päästöttömyyttä ja 72 dB:n alittavaa melutasoa.” 

Lisätietoa Scanian sähköistymisen ratkaisuista: Scanian sähköistämisratkaisut

29.01.2022 13.00Metsämanu Oy:n John Deere 1270D harvesterin mittarissa yli 40 000 tuntia - ja puuta kaatuu...
28.01.2022 23.56KATSO TÄSTÄ 28.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
28.01.2022 8.00Stora Enso investoi 40 miljoonaa euroa revinnäissellutuotannon tehostamiseen ja tuotannon hiilijalanjäljen pienentämiseen
27.01.2022 12.00Nimitykset: Matti Lintala DAF-kuorma-automyyjäksi Pohjanmaalle
27.01.2022 7.00Vienti vetää vetolaitemarkkinoilla - TAV kasvaa Euroopan lisäksi Venäjällä
26.01.2022 18.01LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen 264-sivuinen Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
26.01.2022 14.33HUOMIO: Onko yrityksellä hyviä uutisia tai tärkeää tiedotettavaa..?
26.01.2022 12.11Roteri Oy:n uusi Bruks 1006PT: Tehokasta haketusta yhdellä voimanlähteellä
26.01.2022 10.10Puukauppa kävi viime vuonna vilkkaana - myyjän pitää ilmoittaa puun myyntitulot verotuksessa
26.01.2022 10.00Nesteellä maan kattavin dieselajoneuvojen typen oksidipäästöjä vähentävän AdBlue-tuotteen verkosto - yli 220 asemaa Suomessa
26.01.2022 10.00Termaterin liiketoiminta siirtyy LapWallin omistukseen
26.01.2022 8.11Selvitys: Bioenergialla vahvat talous- ja ympäristöhyödyt EU:n energiamurroksessa
25.01.2022 17.20Erkki Hannula Oy: Puunkorjuuta Pohjois-Pohjanmaalla tehtävään optimoidulla kalustolla
25.01.2022 10.10Uusi ainutlaatuinen turvatoiminto Volvon sähkökuorma-autoihin
25.01.2022 10.00Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 23,3 prosenttia edellisvuoden joulukuusta
24.01.2022 19.03Lisää tehokkuutta Haketuspalvelu Pesosen hakekuljetuksiin
24.01.2022 8.00Uuteen Rangeriin on saatavilla yli 150 tehdasvalinnaisvarustetta
23.01.2022 17.00Rottne F10D kuormatraktori: Järkiratkaisu ajokoneurakointiin
23.01.2022 12.55Keskitolppa-Z Logliftit vakuuttaneet kestävyydellään ja ominaisuuksillaan
22.01.2022 14.00Cobbgreen Oy: Puunkorjuuta punaisilla koneilla Päijät-Hämeen leimikoilla
22.01.2022 12.14Ketjut tukkiauton tiellä pitää - Metsätyöltä huippuketjut suoraan varastosta
21.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 21.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.01.2022 14.23Kolmivuotinen TES-ratkaisu turvaa työt kaikilla Keiteleen tehdaspaikkakunnilla ja alihankintaverkostossa
21.01.2022 8.16Venäläinen Luzales-sahakonsernilta jo kolmas investointipäätös TC-kanavakuivaamoihin
21.01.2022 6.32"Terminator-tekniikkaa"
20.01.2022 15.05Savonlinnan kaupunki tukee 15 - 17-vuotiaiden nuorten työllistymistä kesätyöseteleillä
20.01.2022 15.00Öljylämmityksen vaihtajien avustuspäätöksiin tauko - EU:n elvytysrahaa odotetaan käyttöön
20.01.2022 14.20Lambi matkustaa Postin kyydissä uusiutuvalla biokaasulla - päästösäästö vastaa 19 kierrosta maapallon ympäri
20.01.2022 13.01Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen tuotannon lisäämiseksi Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin
20.01.2022 12.28Fiat 500 kahmii palkintoja Euroopassa
20.01.2022 10.12Näin toimit oikein liikenneonnettomuuspaikalla: vauhti pois ja katse eteenpäin
20.01.2022 9.43Liikennekuolemien määrä laskussa
20.01.2022 9.12Stora Enso ja Tornator aloittavat yhteistyön suoalueiden ennallistamiseksi
19.01.2022 17.00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13.20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11.11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja
19.01.2022 9.40Uusi Suomen ennätys renkaiden kierrättämisessä
19.01.2022 8.00Eränkävijöiden hatut valokeilassa Suomen Metsästysmuseolla
18.01.2022 11.22Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan
18.01.2022 11.00Renault Groupin vuosi 2021 - Tavoitteena tuottavuus ja sähköistyminen
18.01.2022 10.12Rautajärven Konehuolto mukaan KESLA-autonostureiden huoltoverkostoon
18.01.2022 8.20Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
17.01.2022 14.55Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden
17.01.2022 10.20Suomessa voimaan poikkeuksia kuljettajan ajo- ja lepoaikasäädöksiin 17.1.2022 alkaen
17.01.2022 10.10Hämeenlinnasta terästä maailmalle jo 50 vuoden ajan
17.01.2022 9.15Uusi Volkswagen Amarok - valmiina myös Suomen talveen
17.01.2022 9.00Maailman ensimmäinen 100 % puupohjainen kalustelevy on Koskisen ja Stora Enson yhteistyönä syntynyt kiertotaloustuote
16.01.2022 19.29Terminator vaihtokamppanja 1/2022.
16.01.2022 17.30Metsäsuunnittelu Hollanti Oy: Jatkuva kasvatus on tulevaisuuden metsänhoitoa
15.01.2022 13.00Lukessa haussa 150 harjoittelu- ja kausityöpaikkaa toimipaikoille ympäri Suomen
15.01.2022 11.11Kaupan liikevaihto kasvoi 10,5 prosenttia marraskuussa
14.01.2022 22.21KATSO TÄSTÄ 14.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.01.2022 17.00Flowertrucksin ensimmäinen kaasukäyttöinen vetoauto on nyt liikenteessä - lisää on tulossa
14.01.2022 8.33John Deere Forestry Oy investoi varaosamyymälään Mikkelissä
13.01.2022 11.22MAN hyötyajoneuvojen myynti kehittyi positiiviseen suuntaan vuonna 2021
13.01.2022 9.44Talvikalastaja! Merkitse pyydyksesi oikein
13.01.2022 9.36SKAL jäsenyritysten kannattavuusennusteet vahvassa laskussa
13.01.2022 9.00Jyväskylän Kuljetusmessujen aikataulua siirretään jälleen - tapahtumaa kaavaillaan vuodelle 2023
12.01.2022 15.45Puuhakkeesta lämmöksi - lähellä tuotettua ilmastoystävällistä lämpöä
12.01.2022 12.30Veho kasvaa ja kansainvälistyy
12.01.2022 11.15Ponsse avasi uuden huoltopalvelukeskuksen Joensuuhun
12.01.2022 10.00Koskitraktori mukaan Top Truck -ketjuun
11.01.2022 9.32520 taksiliikennelupaa peruttu puuttuneen y-tunnuksen takia
11.01.2022 9.15Stora Enso Suomessa jo 150 vuotta
11.01.2022 9.00Työkyky ja työkuormituksesta palautuminen: Työn vaatimukset ja voimavarat muuttuneessa metsänhakkuutyössä
11.01.2022Voiko kuusipankkoinen vaunu "haukkua hintansa" käyttöaikanaan.
10.01.2022 16.30Puoli vuosisataa ja liki 20 000 tuotetta - VAK juhlistaa 50-vuotistaivaltaan
10.01.2022 11.00Ostamassa uutta täyssähköautoa? 2000 euron hankintatukea voi hakea Traficomista
10.01.2022 10.33Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat marraskuussa 38,5 prosenttia vuodentakaisesta
10.01.2022 10.16Onnisen toimitukset asiakaskohteisiin kulkevat myös biokaasulla
10.01.2022 8.22Niemi Palvelut ja Ab Stormossen Oy kierrätysyhteistyöhön Vaasan talousalueella
09.01.2022 14.40Ammattilehti.fi uutissivulla noin 50.000 erillistä kävijää vuorokaudessa - lähde mukaan bannerilla & uutisoinnilla vuodeksi 2022
09.01.2022 11.40TGB traktorimönkijät on tehty kovaan työkäyttöön
08.01.2022 15.44Uusi Isuzu D-Max: Takarivistä johtoportaaseen
07.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 7.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.01.2022 12.12Metsäkiinteistöjen hinnat rajussa kasvussa vuonna 2021
06.01.2022 15.20West Coast Road Masters tekee työtä paremman tiestön eteen
06.01.2022 9.00Volvo Carsin autonominen ajojärjestelmä Ride Pilot esitellään Kaliforniassa
05.01.2022 17.10Ennätykset uusiksi puun syötössä: vuodessa ajettu noin 8000 tuntia 8,5 vuoden ajan - puuta menee kouran läpi noin kolme miljoonaa kiintokuutiota vuodessa
05.01.2022 14.00Kontiotuote Oy ja Oy Haka-Wood Ab liittyivät vuodenvaihteessa Sahateollisuus ry:n jäseniksi
05.01.2022 10.59Stadin Brankkarille uusi ensihoidon johtoauto
05.01.2022 10.06Takalaitanostimet käyvät kaupaksi USA:ssa
04.01.2022 18.00Citroën ë-Jumpy nousi myydyimmäksi täyssähköpakettiautoksi Suomessa
04.01.2022 13.00Kaupunkilaiset pitävät lähimetsien hoitoa tärkeänä
04.01.2022 8.00Ford kolmatta vuotta peräkkäin Suomen ostetuin pakettiautomerkki
03.01.2022 16.01Brigaden järjestelmillä liikkuvan kaluston turvallisuus uudelle tasolle
03.01.2022 13.31Volvo Trucks nousi markkinajohtajaksi lähes kaikissa kuorma-autojen painoluokissa
03.01.2022 11.30Hyötyautojen ensirekisreröinnit kasvoivat edellisvuodesta
03.01.2022 11.15Mietityttääkö matkapuhelinsopimuksesi voimassaolo? - Traficomin uusi palvelu kertoo määräaikaisen sopimuksen voimassaoloajan
03.01.2022 10.01Nurminen Logistics ja Valmet Automotive solmivat viiden vuoden yhteistyösopimuksen
03.01.2022 9.00Volkswagen Transporter vuonna 2021 kymmenettä kertaa peräkkäin Suomen ostetuin pakettiauto
02.01.2022 15.00B-K Karlqvist Ay: Ritiläauto on pitkän ajan investointi
02.01.2022 11.00Timo Oksanen Nordic Traction Groupin myynti- ja markkinointijohtajaksi
02.01.2022 10.33Teboil pursuaa nyt sähköä - Pirkanhoviin rakentui sähköautojen suurteholatausjärjestelmä
02.01.2022 5.31Artikkeli 26.09.2020: Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki tullee voimaan 2021.
01.01.2022 16.00Liikennealan järjestöt: Talvi yllätti autoilijat - ja teiden ylläpitäjät?
01.01.2022 10.11Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 21,1 prosenttia edellisvuoden marraskuusta
31.12.2021 19.00KATSO TÄSTÄ VUODEN VIIMEINEN 31.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
31.12.2021 12.22Miikka Ahonen KOME Oy:n vaihtoperävaunumyyjäksi
31.12.2021 10.24ELY-keskus: Jäänpaksuudet kasvaneet tasaisesti Etelä-Savon järvillä

Näytä lisää »