B-K Karlqvist Ay: Ritiläauto on pitkän ajan investointi

02.01.2022 15.00

karl1.jpg

Metsäkoneiden koko on kasvanut viime vuosina entisestään, joten niiden kuljettamiseen tarvitaan oikeanlaiset ratkaisut. Porvoolainen B-K Karlqvist Ay päätyi uutta ritiläautoa valitessaan kotimaiseen Sisuun, jonka kyydissä kulkee tehokkaasti kotimaiset Ponsse metsäkoneet leimikolta toiselle.

(kuva yllä: B-K Karlqvist Ay:n kesällä 2021 ajoon ottama musta tyylikäs Sisu Polar Carrier 10x4 koneenkuljetusauto siirtämässä Sipoossa yrityksen Ponsse Buffalo ajokonetta leimikolta toiselle.)

Metsäkoneurakointi tuli mukaan Karlqvistien maatilatoimintaan jo 90-luvulla.

- Isä Bengt aloitti ajamaan ajokonetta muille yrittäjille kunnes vuonna 2007 hankittiin ensimmäinen oma kone, vuosimallin 1998 Ponsse Buffalo S16 kuormatraktori, jolla aloitettiin urakoimaan Södra Skogsreviretille. Tämä yhteistyö jatkuu hyvänä edelleen itäisellä Uudellamaalla Porvoo-Vantaa-Tuusula akselilla. Lisäksi teemme omia tonttihakkuita sekä muita erikoiskohteita pääasiassa Porvoon alueella yksityisille toimijoille, rakennusliikkeille ym. mikä tasaa perinteisen puunkorjuun kausivaihteluita. Meillä on hyvä yhteistyöverkosto näihin operaatioihin silloin kun tarvitaan metsureita, hakkureita tai muuta traktorikalustoa, kertoo Kim Karlqvist joka tuli mukaan yrittäjäksi 19-vuotiaana vuonna 2008.

karl7.jpg

(kuva: B-K Karlqvist Ay urakoi puuta Södra Skogsreviretille yhdellä metsäkoneketjulla itäisellä Uudellamaalla Porvoo-Vantaa-Tuusula akselilla. Kuvassa ollaan leimikolla Sipoossa.)

Metsäkoneurakoinnin lisäksi Karlqvistit pyörittävät edelleen viljetyilaa.

- Viljelemme noin sataa hehtaaria ja urakoimme saman verran, joten kyllä tässä tekemistä riittää. Isän ja minun lisäksi veljeni Johnny on mukana näissä hommissa ja nuorin veli Mathias on töissä metallialalla. Metsäkoneenkuljettajana töissä on lisäksi Robin Hurmerinta sekä yksi kuljettaja toiminimellä, sanoo Karlqvist.

karl3.jpg

(kuva: - Päädyimme ritiläautoinvestointia miettiessä uuteen autoon sillä kyseessä on investointi millä mennään toivottavasti ainakin seuraavat kymmenen vuotta. Mietimme ensin käytettyä mutta hyviä 5-akselisia ei oikein ole tarjolla ja niiden hintaero uuteen takuunalaiseen moderniin autoon on lopulta melko pien, sanoo Kim Karlqvist.)

Metsäkoneet päivitetään tasaiseen tahtii

Ensimmäinen harvesteri, Ponsse Beaver, hankittiin vuonna 2012.

- Sitten ketju vaihtui Ergoon ja Buffaloon - nyt on ajossa jo kolmas Buffalo ja toinen Ergo. Nykyiset koneet on tullut vuonna 2017 ja niillä on ajettu noin 9000 tuntia joten jossain vaiheessa alkaa olla taas niiden päivityksen aika. Tekniikka menee koko ajan eteenpäin eikä liian vanhoilla koneilla urakointi ole riittävän tehokasta. Myös kuljettajan työmukavuus nousee aina paremmalle tasolle kun koneet vaihtuu, pohdiskelee Karlqvist.

Metsäkoneiden lisäksi urakoidaan Volvo 140 kaivukoneella.

- Volvolla tehdään pääsääntöisesti talvella energiahakkuuta, pellonreunoja, tiereunoja, tonttihakkuuta, puistoja sekä kesällä kaivuuhommia, lisää Karlqvist.

karl4.jpg

(kuva: Sisussa saa kolme akselia ilmaan joten pitkärunkoinen 6550 mm perusakselivälinen auto on yllättävän ketterä varsinkin tyhjänä ajettaessa. Toista etuakselia painattamalla etuakselin voi ajaa huoletta ojan päälle - etuakseleiden väli on pitkä 2450 mm - ja nousevilla akseleilla saa riittävästi painoa vetäville, joten kiinnijäämisen riski on pieni talvella tai pehmeissä paikoissa.)

Uusi ritiliäauto oli järkevin ratkaisu

Kun metsäkoneurakointi alkoi aikanaan laajenemaan Karlqvistit hankkivat oman siirtoauton vuonna 2010. Ja kun leimikot ovat rannikolla usein melko pieniä niin koneita siirretään paljon joten oma kuljetusauto on ehdoton asia.

- Käytettyyn viisi vuotta vanhaan 4-akseliseen Sisu säiliöauton alustaan tehtiin ritilärakenne ja sillä ajettiin yli vuosikymmen ilman ongelmia. Nyt kun autossa alkoi olla mittarissa 800 000 kilometriä ja koneiden koon kasvaessa akselipainot alkoivat olla rajoilla niin päivittäminen tuli ajankohtaiseksi. Päädyimme uuteen autoon sillä kyseessä on investointi millä mennään toivottavasti ainakin seuraavat kymmenen vuotta - vuodessa autolla ajetaan jotain 20 000 kilometriä. Mietimme ensin käytettyä mutta hyviä 5-akselisia ei oikein ole tarjolla ja niiden hintaero uuteen takuunalaiseen moderniin autoon on lopulta melko pieni. Ja kun vanha Sisu pelasi moitteetta niin emme lähteneet merkkiä vaihtamaan. Muita päätöksen perusteita oli Sisun viisas rakenne tehtävään ja myös kotimaisuus painoi vaa- kakupissa, joten teimme kaupat uudesta 5-akselisesta Polar Carrierista Sisun Uudenmaan myyjän Juha Mutasen kanssa, kertoo Karlqvist.

karl5.jpg

(kuva: Kim Karlqvist siirtää yrityksen koneita Sisu Polar Carrierilla ja ajaa Ponsse Ergo harvesteria: - Sisu on jämäkkä auto maastossa ja maantiellä.)

Sisu on suunniteltu koneidenkuljetukseen

Tehdasvalmis Sisu Polar Carrier on alusta saakka suunniteltu koneiden kuljetukseen mikä näkyy monessa asiassa:

- Sisussa saa kolme akselia ilmaan joten pitkärunkoinen 6550 mm perusakselivälinen auto on yllättävän ketterä varsinkin tyhjänä ajettaessa. Ahtaiden metsäautoteiden lisäksi operoimme paljon kapeilla asfalttiteillä taajamissa, mitkä aiheuttaa haasteita lähinnä talvella. Kun muuten liukkaalla tiellä vois ajaa konetta pikkutietä pitkin perille, mutta päällysteen takia ei voida vaan pitää päästä kaikki mutkaiset ja jyrkät mäet lavetilla perille. Toista etuakselia painattamalla etuakselin voi ajaa huoletta ojan päälle - etuakseleiden väli on pitkä 2450 mm - ja nousevilla akseleilla saa riittävästi painoa vetäville, joten kiinnijäämisen riski on pieni talvella tai pehmeissä paikoissa. Jämäkkärunkoisessa Sisussa on perinteiset rautajouset mitkä sopii ritiläautoon mielestämme parhaiten eikä niissä ole huoltamista. 

karl6.jpg

(kuva: Uuden Sisu Polar Carrier koneenkuljetusauton ritilärakenteen on tehnyt kuhmolainen UM-Tuote. Mitoitus on onnistunut joten B-K Karlqvistin metsäkoneet ja välillä myös kaivukone istuvat hyvin kyytiin.)

Onnistunut ritilärakenne

Uuden Sisu Polar Carrier koneenkuljetusauton ritilärakenteen on tehnyt kuhmolainen UM-Tuote.

- Ritilä on kaikin puolin hyvin suunniteltu ja mitoitettu koneillemme optimaaliseksi vaikka toki aina joudutaan tekemään jotain kompromisseja. Sisun selkeä etu on myös siinä että ohjaamon takana on hyvin tilaa kun pumput, säiliöt ym. on viety rungolle joten koneiden etupään mahtumisen kanssa ei ole ongelmia. Ritilän toimintoja ohjaillaan kätevästi kaukosäätimellä ja meillä on tässä myös hydrauliset tasot, mikä mahdollistaa kaivukoneenkin siirtämisen. toteaa Karlqvist.

Kesän aikana Sisu on vakuuttanut ominaisuuksillaan ja näyttänyt että investoinnissa päädyttiin oikeaan ratkaisuun.

- Sisu on jämäkän hyvä ajaa niin maastossa kuin maantiellä ja nyt koneet siirtyvät turvallisesti työmaalta toiselle, päättää Kim Karlqvist.    

karl8.jpg

(kuva: Jonny Karlqvist ajaa perheyrityksen Ponsse Ergo harvesteria. Koneet pyörivät aika paljon kahdessa vuorossa.)

karl9.jpg

(kuva: Kuljettaja Robin Hurmerinta on ajanut B-K Karlqvistille ajokonetta kuuden vuoden ajan: - Ponsse Buffalo on väkivahva kuormajuhta, hän toteaa.)

29.01.2022 13.00Metsämanu Oy:n John Deere 1270D harvesterin mittarissa yli 40 000 tuntia - ja puuta kaatuu...
28.01.2022 23.56KATSO TÄSTÄ 28.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
28.01.2022 8.00Stora Enso investoi 40 miljoonaa euroa revinnäissellutuotannon tehostamiseen ja tuotannon hiilijalanjäljen pienentämiseen
27.01.2022 12.00Nimitykset: Matti Lintala DAF-kuorma-automyyjäksi Pohjanmaalle
27.01.2022 7.00Vienti vetää vetolaitemarkkinoilla - TAV kasvaa Euroopan lisäksi Venäjällä
26.01.2022 18.01LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen 264-sivuinen Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
26.01.2022 14.33HUOMIO: Onko yrityksellä hyviä uutisia tai tärkeää tiedotettavaa..?
26.01.2022 12.11Roteri Oy:n uusi Bruks 1006PT: Tehokasta haketusta yhdellä voimanlähteellä
26.01.2022 10.10Puukauppa kävi viime vuonna vilkkaana - myyjän pitää ilmoittaa puun myyntitulot verotuksessa
26.01.2022 10.00Nesteellä maan kattavin dieselajoneuvojen typen oksidipäästöjä vähentävän AdBlue-tuotteen verkosto - yli 220 asemaa Suomessa
26.01.2022 10.00Termaterin liiketoiminta siirtyy LapWallin omistukseen
26.01.2022 8.11Selvitys: Bioenergialla vahvat talous- ja ympäristöhyödyt EU:n energiamurroksessa
25.01.2022 17.20Erkki Hannula Oy: Puunkorjuuta Pohjois-Pohjanmaalla tehtävään optimoidulla kalustolla
25.01.2022 10.10Uusi ainutlaatuinen turvatoiminto Volvon sähkökuorma-autoihin
25.01.2022 10.00Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 23,3 prosenttia edellisvuoden joulukuusta
24.01.2022 19.03Lisää tehokkuutta Haketuspalvelu Pesosen hakekuljetuksiin
24.01.2022 8.00Uuteen Rangeriin on saatavilla yli 150 tehdasvalinnaisvarustetta
23.01.2022 17.00Rottne F10D kuormatraktori: Järkiratkaisu ajokoneurakointiin
23.01.2022 12.55Keskitolppa-Z Logliftit vakuuttaneet kestävyydellään ja ominaisuuksillaan
22.01.2022 14.00Cobbgreen Oy: Puunkorjuuta punaisilla koneilla Päijät-Hämeen leimikoilla
22.01.2022 12.14Ketjut tukkiauton tiellä pitää - Metsätyöltä huippuketjut suoraan varastosta
21.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 21.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.01.2022 14.23Kolmivuotinen TES-ratkaisu turvaa työt kaikilla Keiteleen tehdaspaikkakunnilla ja alihankintaverkostossa
21.01.2022 8.16Venäläinen Luzales-sahakonsernilta jo kolmas investointipäätös TC-kanavakuivaamoihin
21.01.2022 6.32"Terminator-tekniikkaa"
20.01.2022 15.05Savonlinnan kaupunki tukee 15 - 17-vuotiaiden nuorten työllistymistä kesätyöseteleillä
20.01.2022 15.00Öljylämmityksen vaihtajien avustuspäätöksiin tauko - EU:n elvytysrahaa odotetaan käyttöön
20.01.2022 14.20Lambi matkustaa Postin kyydissä uusiutuvalla biokaasulla - päästösäästö vastaa 19 kierrosta maapallon ympäri
20.01.2022 13.01Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen tuotannon lisäämiseksi Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin
20.01.2022 12.28Fiat 500 kahmii palkintoja Euroopassa
20.01.2022 10.12Näin toimit oikein liikenneonnettomuuspaikalla: vauhti pois ja katse eteenpäin
20.01.2022 9.43Liikennekuolemien määrä laskussa
20.01.2022 9.12Stora Enso ja Tornator aloittavat yhteistyön suoalueiden ennallistamiseksi
19.01.2022 17.00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13.20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11.11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja
19.01.2022 9.40Uusi Suomen ennätys renkaiden kierrättämisessä
19.01.2022 8.00Eränkävijöiden hatut valokeilassa Suomen Metsästysmuseolla
18.01.2022 11.22Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan
18.01.2022 11.00Renault Groupin vuosi 2021 - Tavoitteena tuottavuus ja sähköistyminen
18.01.2022 10.12Rautajärven Konehuolto mukaan KESLA-autonostureiden huoltoverkostoon
18.01.2022 8.20Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
17.01.2022 14.55Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden
17.01.2022 10.20Suomessa voimaan poikkeuksia kuljettajan ajo- ja lepoaikasäädöksiin 17.1.2022 alkaen
17.01.2022 10.10Hämeenlinnasta terästä maailmalle jo 50 vuoden ajan
17.01.2022 9.15Uusi Volkswagen Amarok - valmiina myös Suomen talveen
17.01.2022 9.00Maailman ensimmäinen 100 % puupohjainen kalustelevy on Koskisen ja Stora Enson yhteistyönä syntynyt kiertotaloustuote
16.01.2022 19.29Terminator vaihtokamppanja 1/2022.
16.01.2022 17.30Metsäsuunnittelu Hollanti Oy: Jatkuva kasvatus on tulevaisuuden metsänhoitoa
15.01.2022 13.00Lukessa haussa 150 harjoittelu- ja kausityöpaikkaa toimipaikoille ympäri Suomen
15.01.2022 11.11Kaupan liikevaihto kasvoi 10,5 prosenttia marraskuussa
14.01.2022 22.21KATSO TÄSTÄ 14.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.01.2022 17.00Flowertrucksin ensimmäinen kaasukäyttöinen vetoauto on nyt liikenteessä - lisää on tulossa
14.01.2022 8.33John Deere Forestry Oy investoi varaosamyymälään Mikkelissä
13.01.2022 11.22MAN hyötyajoneuvojen myynti kehittyi positiiviseen suuntaan vuonna 2021
13.01.2022 9.44Talvikalastaja! Merkitse pyydyksesi oikein
13.01.2022 9.36SKAL jäsenyritysten kannattavuusennusteet vahvassa laskussa
13.01.2022 9.00Jyväskylän Kuljetusmessujen aikataulua siirretään jälleen - tapahtumaa kaavaillaan vuodelle 2023
12.01.2022 15.45Puuhakkeesta lämmöksi - lähellä tuotettua ilmastoystävällistä lämpöä
12.01.2022 12.30Veho kasvaa ja kansainvälistyy
12.01.2022 11.15Ponsse avasi uuden huoltopalvelukeskuksen Joensuuhun
12.01.2022 10.00Koskitraktori mukaan Top Truck -ketjuun
11.01.2022 9.32520 taksiliikennelupaa peruttu puuttuneen y-tunnuksen takia
11.01.2022 9.15Stora Enso Suomessa jo 150 vuotta
11.01.2022 9.00Työkyky ja työkuormituksesta palautuminen: Työn vaatimukset ja voimavarat muuttuneessa metsänhakkuutyössä
11.01.2022Voiko kuusipankkoinen vaunu "haukkua hintansa" käyttöaikanaan.
10.01.2022 16.30Puoli vuosisataa ja liki 20 000 tuotetta - VAK juhlistaa 50-vuotistaivaltaan
10.01.2022 11.00Ostamassa uutta täyssähköautoa? 2000 euron hankintatukea voi hakea Traficomista
10.01.2022 10.33Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat marraskuussa 38,5 prosenttia vuodentakaisesta
10.01.2022 10.16Onnisen toimitukset asiakaskohteisiin kulkevat myös biokaasulla
10.01.2022 8.22Niemi Palvelut ja Ab Stormossen Oy kierrätysyhteistyöhön Vaasan talousalueella
09.01.2022 14.40Ammattilehti.fi uutissivulla noin 50.000 erillistä kävijää vuorokaudessa - lähde mukaan bannerilla & uutisoinnilla vuodeksi 2022
09.01.2022 11.40TGB traktorimönkijät on tehty kovaan työkäyttöön
08.01.2022 15.44Uusi Isuzu D-Max: Takarivistä johtoportaaseen
07.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 7.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.01.2022 12.12Metsäkiinteistöjen hinnat rajussa kasvussa vuonna 2021
06.01.2022 15.20West Coast Road Masters tekee työtä paremman tiestön eteen
06.01.2022 9.00Volvo Carsin autonominen ajojärjestelmä Ride Pilot esitellään Kaliforniassa
05.01.2022 17.10Ennätykset uusiksi puun syötössä: vuodessa ajettu noin 8000 tuntia 8,5 vuoden ajan - puuta menee kouran läpi noin kolme miljoonaa kiintokuutiota vuodessa
05.01.2022 14.00Kontiotuote Oy ja Oy Haka-Wood Ab liittyivät vuodenvaihteessa Sahateollisuus ry:n jäseniksi
05.01.2022 10.59Stadin Brankkarille uusi ensihoidon johtoauto
05.01.2022 10.06Takalaitanostimet käyvät kaupaksi USA:ssa
04.01.2022 18.00Citroën ë-Jumpy nousi myydyimmäksi täyssähköpakettiautoksi Suomessa
04.01.2022 13.00Kaupunkilaiset pitävät lähimetsien hoitoa tärkeänä
04.01.2022 8.00Ford kolmatta vuotta peräkkäin Suomen ostetuin pakettiautomerkki
03.01.2022 16.01Brigaden järjestelmillä liikkuvan kaluston turvallisuus uudelle tasolle
03.01.2022 13.31Volvo Trucks nousi markkinajohtajaksi lähes kaikissa kuorma-autojen painoluokissa
03.01.2022 11.30Hyötyautojen ensirekisreröinnit kasvoivat edellisvuodesta
03.01.2022 11.15Mietityttääkö matkapuhelinsopimuksesi voimassaolo? - Traficomin uusi palvelu kertoo määräaikaisen sopimuksen voimassaoloajan
03.01.2022 10.01Nurminen Logistics ja Valmet Automotive solmivat viiden vuoden yhteistyösopimuksen
03.01.2022 9.00Volkswagen Transporter vuonna 2021 kymmenettä kertaa peräkkäin Suomen ostetuin pakettiauto
02.01.2022 15.00B-K Karlqvist Ay: Ritiläauto on pitkän ajan investointi
02.01.2022 11.00Timo Oksanen Nordic Traction Groupin myynti- ja markkinointijohtajaksi
02.01.2022 10.33Teboil pursuaa nyt sähköä - Pirkanhoviin rakentui sähköautojen suurteholatausjärjestelmä
02.01.2022 5.31Artikkeli 26.09.2020: Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki tullee voimaan 2021.
01.01.2022 16.00Liikennealan järjestöt: Talvi yllätti autoilijat - ja teiden ylläpitäjät?
01.01.2022 10.11Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 21,1 prosenttia edellisvuoden marraskuusta
31.12.2021 19.00KATSO TÄSTÄ VUODEN VIIMEINEN 31.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
31.12.2021 12.22Miikka Ahonen KOME Oy:n vaihtoperävaunumyyjäksi
31.12.2021 10.24ELY-keskus: Jäänpaksuudet kasvaneet tasaisesti Etelä-Savon järvillä

Näytä lisää »