Erkki Hannula Oy: Päätehakkuita Pohjois-Pohjanmaalla sahateollisuuden tarpeisiin

28.09.2019 13.00

ehannula1.jpg

Erkki Hannula Oy on vuodesta 1973 puunkorjuuta tehnyt perheyritys Alavieskasta. Yrityksen perustaja Erkki Hannula aloitti armeijasta päästyään yhdellä ajokoneella urakoinnin. Vuonna 1981 yritykseen ostettiin ensimmäinen monitoimikone. Siitä urakointi on laajentunut neljän monitoimikoneen ja viiden ajokoneen mittoihin.

(kuva yllä: Erkki Hannula Oy urakoi puuta Pohjois-Pohjanmaalla Junnikkala Oy:n sahalle sekä jonkin verran myös Metsänhoitoyhdistyksille ja yksityisille metsänomistajille.)

- Tänä päivänä suurin asiakkaamme on Junnikkala Oy:n saha Kalajoelta - lisäksi teemme puuta Metsänhoitoyhdistyksille sekä yksityisille metsänomistajille. Toimintareviirimme on noin 100 kilometriä Alavieskasta mutta aika usein leimikot sijaitsevat melko lähellä. Alueen puusto on suhteellisen pientä; vaikka teemme pääasiassa tukkia sahalla niin puun keskikoko on kahdensadan litran molemmin puolin. Toki päätehakkuiden lisäksi tehdään jonkin verran myös harvennuksia mikä pitää huomioida metsäkonekalustossa. Olemme käyneet myös ulkomailla urakoimassa: vuonna 2005 olimme Ruotsissa ja sitä ennen kolme eri reissua Keski-Euroopassa, kertovat yrittäjäveljekset Harri ja Kari Hannula, jotka ovat olleet metsätöissä nuoresta lähtien.

ehannula2.jpg

(kuva: - Nykykoneiden tekniseen kehitykseen ja luotettavuuteen olemme oikein tyytyväisiä mutta pitää muistaa että ammattitaitoiset kuljettajat ovat silti tärkeimmässä roolissa, muistuttavat Erkki Hannula Oy:n yrittäjäveljekset Harri (vas.) ja Kari)

Tosissaan veljesten koneiden ajaminen alkoi 90-luvun alussa. Harri kävin lukion jälkeen lukemassa tuotantotalousinsinööriksi ja Kari opiskeli pari vuotta autoasentajapuolta.

- Olen ajanut vuoden 1994 jälkeen pääsääntöisesti motolla, toteaa Kari.

Velipoika Harri ajoi myös pääasiassa harvesteria uudelle vuosituhannelle saakka ja sen jälkeen aika on mennyt siirtoautolla koneita kuljettaessa sekä samalla yrityksen juoksevia asioita hoitaessa. 

- Työllistämme yhteensä viitisentoista henkilöä. Ammattikuljettajia olemme saaneet palvelukseen kohtuullisen hyvin vaikka yleisesti heistä tuntuukin olevan yhä enemmän pulaa. Hyvällä kalustolla on iso merkitys kuljettajien saannissa ja tietenkin myös sillä että hommat pelaa yrityksessä muutenkin jouhevasti. Nuorempaa ikäluokkaa pitää saada kannustettua jatkossakin mukaan ja meillä on nytkin yksi motivoitunut kaveri harjoittelijana. Pitää muistaa että vaikka koneet kuinka kehittyvät ja niihin tulee hienoa teknologiaa niin osaavat kuljettajat ovat kuitenkin se kaikista tärkein asia näissä hommissa, sanoo Harri.

Vihreisiin luotettu jo vuosikymmeniä

Erkki Hannula Oy:n historia John Deere -koneiden kanssa juontaa pitkälle historiaan:

- Aluksi oli Lokomoja ja 90 -luvun alussa ajoon tuli Timberjackin ajokoneet. Ensimmäinen Timberjack 1270A moto hankittiin 1993 ja niistä ajoista lähtien meillä on ollut pääasiassa vihreitä koneita. Tällä hetkellä kalusto koostuu kahdeksasta John Deerestä ja yhdestä Komatsusta mitkä liikkuvat leimikoille kahdella siirtoautolla. Lisäksi kuljettajien käytössä on toistakymmentä pakettiautoa ja pick-upia.

Uusimmat John Deeret ovat G-sarjalaisia ja viimeisin hankinta 1110G -kuormatraktori saapui pihaan elokuun alussa. Harvestereissa perusvalinta on ollut 1270G varustettuna 414 -kouralla mutta seuraavaksi käyttöön tuleva uusi kone on 1170G missä on 413 -koura. Kaupat koneista tehdään hyvässä hengessä John Deere Forestry Oy:n piiripäällikkö Jukka-Pekka Seljänperän kanssa.

- Tuleva 1170G on 8-pyöräinen mutta muuten motot ovat 6 -pyöräisiä sillä täällä on tasaiset maastot mutta pehmeitä paikkoja on aika paljon joten koneet eivät saa olla liian painavia. Telavarustelulla pystyy optimoimaan koneet maastojen ja kelien mukaan - niitä löytyy laajasti erilaisia eli on Olofsforsia, Clarkia ja Kopan kantavia. Renkaat ovat kaikissa koneissamme kotimaista Nokiaa, Kari kertoilee.

ehannula3.jpg

(kuva: Elokuun alussa Erkki Hannula Oy otti käyttöön uuden John Deere 1110G -kuormatraktorin mikä on varustettu mm. IBC-kärkiohjauksella ja TimberMatic Kartat -sovelluksella.)

Uutta edistyksellistä tekniikkaa

Uuden sukupolven John Deere -koneet ovat vakuuttaneet Hannulat luotettavuudella, tehokkuudella sekä käyttöominaisuuksilla. 

- Kehitys on noussut niissä monin tavoin taas uudelle tasolle. Esimerkiksi IBC-kärkiohjaus on aivan loistava: ajokoneissa se on ollut meillä käytössä jo pitkään ja ensimmäiseen harvesteriin IBC tuli vuosi sitten. Kun sillä ajaa ja sitten siirtyy vanhempaan koneeseen missä järjestelmää ei ole, niin sitä kaipaa heti. Jatkossa valitsemmekin kärkiohjauksen kaikkiin harvestereihinkin, ilmoittaa Kari.

Nyt käyttöön otettavassa John Deere 1110G -kuormatraktorissa on uusi Timber Matic Kartat -sovellus, mikä avaa kuljettajille reaaliaikaisen tuotantonäkymän leimikosta.

- Sen käyttöä ja tekemiseen tuomaa lisäarvoa odotamme mielenkiinnolla. Muilta urakoitsijoilta on kuultu että Kartat -ohjelmaa hyödyntämällä urakointia on mahdollista tehostaa entisestään, sanovat Hannulat.

John Deeren omaa kehitystä oleva uusimman päästötason moottoritekniikka on kaikin tavoin onnistunutta:

- Ureajärjestelmät pelaavat hyvin ja kun vertaa uusien koneiden polttoaineenkulutusta vanhemman sukupolven vastaaviin niin pudotusta on tapahtunut merkittävästi.

Huoltosopimus on tätä päivää

Vuosittain Erkki Hannula Oy:n harvestereihin kertyy 2500-2800 käyttötuntia ja ajokoneisiin parituhatta. Uusissa koneissa Alavieskan miehet ovat siirtyneet huoltosopimuksiin, mikä on ollut jälkikäteen laskettuna oikea päätös:

- John Deeren uusissa tiloissa toimiva huoltopiste sijaitsee naapurissa Ylivieskassa, missä palvelee todella ammattitaitoinen porukka ja osat löytyy hyllystä. Huoltosopimusten ansiosta voimme keskittyä puuntekoon eikä yllättäviä kustannuksia tule vaan kaiken voi budjetoida etukäteen. Teemme omalla hallilla jotain öljyhuoltoja mutta nykykoneiden isommat huollot on parempi antaa ammattilaisten hoitaa oikeilla laitteilla. 

Alan tulevaisuus näyttää hyvälle

Puuunkorjuumäärät ovat Suomessa jatkuvasti kasvaneet ja metsäkonealalla on hyvin töitä.

- Työtilanteeseen voi olla tyytyväinen mutta näillä seuduilla kevään kelirikot ovat olleet pitkiä ja sitten sahalla alkaa kesäseisokit, joten kausivaihtelut ovat meillä edelleen suuria. Asiakkaamme Junnikkala Oy panostaa tuotantoonsa ja kehittää koko ajan toimintojaan joten puun tarve on varmasti hyvällä tasolla tulevaisuudessakin. Suuri osa Kalajoella sahatusta laadukkaasta puusta päätyy vientimarkkinoille, sanoo Harri Hannula.

Erkki Hannula Oy:llä on käytössä ISO 9001 -laatujärjestelmä sekä ISO 14001 -ympäristöjärjestelmä.

- Mitta- ja laatuvaatimuksia seurataan jatkuvasti sekä yrityksen omana työnä että urakanantajien toimesta. Meillä työn laatu on avainasemassa ja siksi mittatarkkuudetkin ovat huippuluokkaa, vakuuttaa Kari Hannula.

ehannula4.jpg

(kuva: Koneet kulkevat leimikolta toisella kahdella ritiläautolla. Uusi Volvo FMX otettiin ajoon talvella ja se on Pihtiputaan Ajokoneen rakentama juuri konekantaan sopivalla mitoituksella.) 
 
29.01.2022 13.00Metsämanu Oy:n John Deere 1270D harvesterin mittarissa yli 40 000 tuntia - ja puuta kaatuu...
28.01.2022 23.56KATSO TÄSTÄ 28.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
28.01.2022 8.00Stora Enso investoi 40 miljoonaa euroa revinnäissellutuotannon tehostamiseen ja tuotannon hiilijalanjäljen pienentämiseen
27.01.2022 12.00Nimitykset: Matti Lintala DAF-kuorma-automyyjäksi Pohjanmaalle
27.01.2022 7.00Vienti vetää vetolaitemarkkinoilla - TAV kasvaa Euroopan lisäksi Venäjällä
26.01.2022 18.01LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen 264-sivuinen Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
26.01.2022 14.33HUOMIO: Onko yrityksellä hyviä uutisia tai tärkeää tiedotettavaa..?
26.01.2022 12.11Roteri Oy:n uusi Bruks 1006PT: Tehokasta haketusta yhdellä voimanlähteellä
26.01.2022 10.10Puukauppa kävi viime vuonna vilkkaana - myyjän pitää ilmoittaa puun myyntitulot verotuksessa
26.01.2022 10.00Nesteellä maan kattavin dieselajoneuvojen typen oksidipäästöjä vähentävän AdBlue-tuotteen verkosto - yli 220 asemaa Suomessa
26.01.2022 10.00Termaterin liiketoiminta siirtyy LapWallin omistukseen
26.01.2022 8.11Selvitys: Bioenergialla vahvat talous- ja ympäristöhyödyt EU:n energiamurroksessa
25.01.2022 17.20Erkki Hannula Oy: Puunkorjuuta Pohjois-Pohjanmaalla tehtävään optimoidulla kalustolla
25.01.2022 10.10Uusi ainutlaatuinen turvatoiminto Volvon sähkökuorma-autoihin
25.01.2022 10.00Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 23,3 prosenttia edellisvuoden joulukuusta
24.01.2022 19.03Lisää tehokkuutta Haketuspalvelu Pesosen hakekuljetuksiin
24.01.2022 8.00Uuteen Rangeriin on saatavilla yli 150 tehdasvalinnaisvarustetta
23.01.2022 17.00Rottne F10D kuormatraktori: Järkiratkaisu ajokoneurakointiin
23.01.2022 12.55Keskitolppa-Z Logliftit vakuuttaneet kestävyydellään ja ominaisuuksillaan
22.01.2022 14.00Cobbgreen Oy: Puunkorjuuta punaisilla koneilla Päijät-Hämeen leimikoilla
22.01.2022 12.14Ketjut tukkiauton tiellä pitää - Metsätyöltä huippuketjut suoraan varastosta
21.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 21.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.01.2022 14.23Kolmivuotinen TES-ratkaisu turvaa työt kaikilla Keiteleen tehdaspaikkakunnilla ja alihankintaverkostossa
21.01.2022 8.16Venäläinen Luzales-sahakonsernilta jo kolmas investointipäätös TC-kanavakuivaamoihin
21.01.2022 6.32"Terminator-tekniikkaa"
20.01.2022 15.05Savonlinnan kaupunki tukee 15 - 17-vuotiaiden nuorten työllistymistä kesätyöseteleillä
20.01.2022 15.00Öljylämmityksen vaihtajien avustuspäätöksiin tauko - EU:n elvytysrahaa odotetaan käyttöön
20.01.2022 14.20Lambi matkustaa Postin kyydissä uusiutuvalla biokaasulla - päästösäästö vastaa 19 kierrosta maapallon ympäri
20.01.2022 13.01Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen tuotannon lisäämiseksi Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin
20.01.2022 12.28Fiat 500 kahmii palkintoja Euroopassa
20.01.2022 10.12Näin toimit oikein liikenneonnettomuuspaikalla: vauhti pois ja katse eteenpäin
20.01.2022 9.43Liikennekuolemien määrä laskussa
20.01.2022 9.12Stora Enso ja Tornator aloittavat yhteistyön suoalueiden ennallistamiseksi
19.01.2022 17.00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13.20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11.11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja
19.01.2022 9.40Uusi Suomen ennätys renkaiden kierrättämisessä
19.01.2022 8.00Eränkävijöiden hatut valokeilassa Suomen Metsästysmuseolla
18.01.2022 11.22Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan
18.01.2022 11.00Renault Groupin vuosi 2021 - Tavoitteena tuottavuus ja sähköistyminen
18.01.2022 10.12Rautajärven Konehuolto mukaan KESLA-autonostureiden huoltoverkostoon
18.01.2022 8.20Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
17.01.2022 14.55Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden
17.01.2022 10.20Suomessa voimaan poikkeuksia kuljettajan ajo- ja lepoaikasäädöksiin 17.1.2022 alkaen
17.01.2022 10.10Hämeenlinnasta terästä maailmalle jo 50 vuoden ajan
17.01.2022 9.15Uusi Volkswagen Amarok - valmiina myös Suomen talveen
17.01.2022 9.00Maailman ensimmäinen 100 % puupohjainen kalustelevy on Koskisen ja Stora Enson yhteistyönä syntynyt kiertotaloustuote
16.01.2022 19.29Terminator vaihtokamppanja 1/2022.
16.01.2022 17.30Metsäsuunnittelu Hollanti Oy: Jatkuva kasvatus on tulevaisuuden metsänhoitoa
15.01.2022 13.00Lukessa haussa 150 harjoittelu- ja kausityöpaikkaa toimipaikoille ympäri Suomen
15.01.2022 11.11Kaupan liikevaihto kasvoi 10,5 prosenttia marraskuussa
14.01.2022 22.21KATSO TÄSTÄ 14.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.01.2022 17.00Flowertrucksin ensimmäinen kaasukäyttöinen vetoauto on nyt liikenteessä - lisää on tulossa
14.01.2022 8.33John Deere Forestry Oy investoi varaosamyymälään Mikkelissä
13.01.2022 11.22MAN hyötyajoneuvojen myynti kehittyi positiiviseen suuntaan vuonna 2021
13.01.2022 9.44Talvikalastaja! Merkitse pyydyksesi oikein
13.01.2022 9.36SKAL jäsenyritysten kannattavuusennusteet vahvassa laskussa
13.01.2022 9.00Jyväskylän Kuljetusmessujen aikataulua siirretään jälleen - tapahtumaa kaavaillaan vuodelle 2023
12.01.2022 15.45Puuhakkeesta lämmöksi - lähellä tuotettua ilmastoystävällistä lämpöä
12.01.2022 12.30Veho kasvaa ja kansainvälistyy
12.01.2022 11.15Ponsse avasi uuden huoltopalvelukeskuksen Joensuuhun
12.01.2022 10.00Koskitraktori mukaan Top Truck -ketjuun
11.01.2022 9.32520 taksiliikennelupaa peruttu puuttuneen y-tunnuksen takia
11.01.2022 9.15Stora Enso Suomessa jo 150 vuotta
11.01.2022 9.00Työkyky ja työkuormituksesta palautuminen: Työn vaatimukset ja voimavarat muuttuneessa metsänhakkuutyössä
11.01.2022Voiko kuusipankkoinen vaunu "haukkua hintansa" käyttöaikanaan.
10.01.2022 16.30Puoli vuosisataa ja liki 20 000 tuotetta - VAK juhlistaa 50-vuotistaivaltaan
10.01.2022 11.00Ostamassa uutta täyssähköautoa? 2000 euron hankintatukea voi hakea Traficomista
10.01.2022 10.33Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat marraskuussa 38,5 prosenttia vuodentakaisesta
10.01.2022 10.16Onnisen toimitukset asiakaskohteisiin kulkevat myös biokaasulla
10.01.2022 8.22Niemi Palvelut ja Ab Stormossen Oy kierrätysyhteistyöhön Vaasan talousalueella
09.01.2022 14.40Ammattilehti.fi uutissivulla noin 50.000 erillistä kävijää vuorokaudessa - lähde mukaan bannerilla & uutisoinnilla vuodeksi 2022
09.01.2022 11.40TGB traktorimönkijät on tehty kovaan työkäyttöön
08.01.2022 15.44Uusi Isuzu D-Max: Takarivistä johtoportaaseen
07.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 7.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.01.2022 12.12Metsäkiinteistöjen hinnat rajussa kasvussa vuonna 2021
06.01.2022 15.20West Coast Road Masters tekee työtä paremman tiestön eteen
06.01.2022 9.00Volvo Carsin autonominen ajojärjestelmä Ride Pilot esitellään Kaliforniassa
05.01.2022 17.10Ennätykset uusiksi puun syötössä: vuodessa ajettu noin 8000 tuntia 8,5 vuoden ajan - puuta menee kouran läpi noin kolme miljoonaa kiintokuutiota vuodessa
05.01.2022 14.00Kontiotuote Oy ja Oy Haka-Wood Ab liittyivät vuodenvaihteessa Sahateollisuus ry:n jäseniksi
05.01.2022 10.59Stadin Brankkarille uusi ensihoidon johtoauto
05.01.2022 10.06Takalaitanostimet käyvät kaupaksi USA:ssa
04.01.2022 18.00Citroën ë-Jumpy nousi myydyimmäksi täyssähköpakettiautoksi Suomessa
04.01.2022 13.00Kaupunkilaiset pitävät lähimetsien hoitoa tärkeänä
04.01.2022 8.00Ford kolmatta vuotta peräkkäin Suomen ostetuin pakettiautomerkki
03.01.2022 16.01Brigaden järjestelmillä liikkuvan kaluston turvallisuus uudelle tasolle
03.01.2022 13.31Volvo Trucks nousi markkinajohtajaksi lähes kaikissa kuorma-autojen painoluokissa
03.01.2022 11.30Hyötyautojen ensirekisreröinnit kasvoivat edellisvuodesta
03.01.2022 11.15Mietityttääkö matkapuhelinsopimuksesi voimassaolo? - Traficomin uusi palvelu kertoo määräaikaisen sopimuksen voimassaoloajan
03.01.2022 10.01Nurminen Logistics ja Valmet Automotive solmivat viiden vuoden yhteistyösopimuksen
03.01.2022 9.00Volkswagen Transporter vuonna 2021 kymmenettä kertaa peräkkäin Suomen ostetuin pakettiauto
02.01.2022 15.00B-K Karlqvist Ay: Ritiläauto on pitkän ajan investointi
02.01.2022 11.00Timo Oksanen Nordic Traction Groupin myynti- ja markkinointijohtajaksi
02.01.2022 10.33Teboil pursuaa nyt sähköä - Pirkanhoviin rakentui sähköautojen suurteholatausjärjestelmä
02.01.2022 5.31Artikkeli 26.09.2020: Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki tullee voimaan 2021.
01.01.2022 16.00Liikennealan järjestöt: Talvi yllätti autoilijat - ja teiden ylläpitäjät?
01.01.2022 10.11Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 21,1 prosenttia edellisvuoden marraskuusta
31.12.2021 19.00KATSO TÄSTÄ VUODEN VIIMEINEN 31.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
31.12.2021 12.22Miikka Ahonen KOME Oy:n vaihtoperävaunumyyjäksi
31.12.2021 10.24ELY-keskus: Jäänpaksuudet kasvaneet tasaisesti Etelä-Savon järvillä

Näytä lisää »