Alumiinivanteet tuoneet hyötyä hakekuljetuksiin jo vuosikymmenten ajan

12.04.2021 17.04

marketta1.jpg

Ylijoki Kuljetus Oy on kolmannen polven kuljetusliike joka palvelee energiateollisuutta, mekaanista metsäteollisuutta sekä kierrätyslaitoksia. Toimintaa ohjaa varmaotteisuus ja ympäristön huomioiminen toiminnan kaikilla osa-alueilla. Polttoainetta sekä rengas- ja teräsmateriaaleja säästäviä kevyitä alumiinivanteita on käytetty yhdistelmissä viime vuosituhannen puolelta lähtien. 

(kuva: Ylijoki Kuljetus Oy:n suuri kalustokapasiteetti mahdollistaa laajan toiminnan ja tarkasti asiakkaiden tarpeisiin vastaavat logistiikkaratkaisut.)

Ylijoki Kuljetus Oy on merkittävä toimija sahojen, sellutehtaiden, energialaitosten, kierrätys- ja biopolttoaineidenkuljetuksissa Etelä- ja Länsi-Suomessa. Kuljetusratkaisujen lisäksi tarjotaan teollisuudelle haketuspalveluja maastossa ja terminaaleissa. 

- Yrityksemme alkujuuret ovat 1950-luvulla, jolloin kuljetustoimintamme alkoi maito- ja sora- autoilla. Tänään palvelemme asiakkaitamme lähes 50 työntekijän voimin - kalustokapasiteetilla, joka mahdollistaa toiminnan laajalla alueella. Pitkän historian ja nykypäivän menestyksen ohella työllemme luovat tukevan pohjan tunnettavuus ja kattava yhteistyöverkosto. Olemmekin valmiina vastaamaan teollisuuden kuljetustarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa, kertovat veljekset Jarmo ja Marko Ylijoki

Kuljetuskalusto vastaa asiakkaiden tarpeisiin

Yrityksen suuri kalustokapasiteetti mahdollistaa paitsi laajan toiminnan Etelä- ja Länsi-Suomessa myös tarkasti asiakkaiden tarpeisiin vastaavat ratkaisut. 

- Päivitämme autojamme ja koneitamme jatkuvasti, huolehtien samalla niiden ekologisuudesta. Kuorma-autoyhdistelmiä on ajossa tällä hetkellä 18 kappaletta sekä lisäksi hyödynnetään alihankkijoiden autoja. Suurin osa omasta kalustostamme on 76 tonnisia ketjupurkavia täysperävaunyhdistelmiä ja loput metsähakkeen ajoon tehtyjä puoliperävaunuja. Pitkiä 28 metrisiä yhdistelmiä on kaksi joista on saatu oikein hyviä kokemuksia. Autoissa luotamme Scaniaan joiden päällerakenteet samoin kuin perävaunut ovat Laurellin kotimaista laatua, sanoo Marko Ylijoki.

Hyötykuorman maksimointia

Ylijoki Kuljetuksen autoilla ajetaan jokaisella keskimäärin 250 000 vuodessa ja niiden vaihtoväli on 3-5 vuoden tienoilla. Hakeperävaunut rullaavat mukana jopa vuosikymmenen ajan.

- Olemme aina pyrkineet optimoimaan hakeyhdistelmien omapainon sillä jokainen rakenteissa säästetty kilo merkitsee lisää hyötykuormaa. Vaikka kaluston kokonaismassat ja mitat ovat koko ajan nousseet niin samalla entistä suurempien yhdistelmien omapainotkin ovat tietenkin kasvaneet mikä syö saavutettua hyötyä. Prosessihakkeella päästään 76 tonnisilla yhdistelmillä melko helposti täysiin painoihin mutta metsähakkeella ja varsinkin kierrätysmateriaaleilla niihin on usein vaikea päästä, kommentoi Ylijoki.

marketta2.jpg

(kuva: Ylijoki Kuljetukselle tuli ensimmäiset Alcoa -alumiinivanteet vuonna 1998. Siitä lähtien kaikki täysperävaunuyhdistelmien vetoautot ja perävaunut on otettu kevyillä takoalumiinivanteilla, mitkä on myös helppo pitää puhtaana. Puhdas ja tyylikäs kalusto on yrityksen näkyvin käyntikortti - kuvan otti kuljettaja Jarmo Aittokallio.)

Alumiiinivanteita viime vuosituhannelta lähtien

Yksi tapaa keventää yhdistelmien omapainoa on alumiinivanteiden käyttäminen teräsvanteiden sijaan.

- Meille tuli ensimmäiset Alcoan taotut alumiinivanteet vuonna 1998 uuteen 4-sarjalaiseen Scaniaan ja ne vakuuttivat niin että sen jälkeen kaikki täysperävaunuyhdistelmin vetoautomme ja perävaunut on otettu alumiinivanteilla. Eli autot tulevat valmiina Alcoan vanteilla samoin kuin perävaunut ja jos tarvimme irtovanteita niin niitä hankitaan jälkimarkkinoilta, mitä tukee hyvin maahantuoja Milcoa Oy:n Alcoa-vannevarasto Raumalla niin että kaiken kokoisia vanteita on varmasti nopeasti jälleenmyyjiltä saatavilla, kehuu Ylijoki. 

Tyylikkyyttä ja taloudellista hyötyä

Ylijoki Kuljetuksen Alcoa takoalumiinivanteet ovat kaikki Dura-Bright mallia ja uusimmat EVO-versiota. Toisen sukupolven Dura-Bright -käsittely takaa niille ylivoimaisen korroosio- ja kemikaalikestävyyden. 

- Helppohoitoiset Dura-Bright EVO vanteet vat myös näyttävän näköiset sillä onhan kuljetuskalustomme yrityksemme näkyvin käyntikortti. Meidän kuljettajat pitää kaluston siistinä ja vanteet pestään säännöllisesti, mikä on helppoa ja Alcoalta löytyy hyvät pesuaineetkin. Käytämme myös Alcoan napa-asennusrasvaa, mikä takaa että pyörä lähtee aina nätisti irti rengastöiden yhteydessä, kertoo Ylijoki. 

marketta3.jpg

(kuva: Ylijoki Kuljetuksen pitkässä 28 metrisessä ja 74 tonnisessa täysperävaunuyhdistelmässä on akseleita kymmenen joissa vanteita yhteensä 24 kappaletta (vaunussa ykköspyörät). Alcoan alumiinivanteet ovat merkittävästi teräsvanteita kevyemmät joten niillä saadaan kyytiin enemmän hyötykuormaa. Vetoauton ketjupurkava korirakenne ja perävaunu on Laurellin valmistamat.)

Näyttävyyden ja keveyden lisäksi Alcoa vanteilla saavutetaan myös muitakin etuja: 

- Rengaslämmöt pysyvät alumiinivanteilla teräsvanteita alhaisempina mikä säästää rengaskuluissa ja myös polttoaineenkulutukseen Alcoa vanteet vaikuttavat vähentävästi. Ja taottujen alumiinivanteiden kestävyys on omaa luokkaansa; jos niitä joudutaan vaihtamaan niin syynä on rikkoontuminen vaikka metsässä kiveen ajettaessa. Kun vahinkoa ei satu niin ajamme samoilla vanteilla autoilla niin kauan kun auto menee vaihtoon eli jopa viisi vuotta ja yli miljoona kilometriä - perävaunuissa Alcoat pyörivät alla paljon pidempäänkin sillä vaunujen vaihtoväli on jopa kymmenen vuotta, laskeskelee Ylijoki.

Kätevä kierrätyspalvelu

Alcoa-maahantuoja Milcoa tarjoaa asiakkaillen kätevän kierrätyspalvelun missä käytettyjä alumiinivanteita palauttamalla tilalle saa uusia Alcoa-vanteita.

- Olemme pari vuotta keränneet vanteita kasalle ennen kierrätystä ja niitä on kertynyt vasta parikymmentä mikä kertoo jotain Alcoan kestävyydestä kun niitä rullaa koko ajan yhdistelmien alla yli 300 kappaletta. Eli aika hitaasti kertyy kierrätyspääomaa, naurahtaa Ylijoki. 

Vanteet vain kevenee...

Jatkuvan tuotekehityksen ansiosta Alcoa Wheels -tuoteperhe kevenee nyt entisestään. Takoalumiinivanteiden edelläkävijä on aloittanut Ultra ONE®-sarjan Euroopan tuotannon. Patentoitu MagnaForce-metalli mahdollistaa jopa 51 % painonsäästön verrattuna teräsvanteeseen.

- Jatkossa siirrymme ehdottomasti uusiin entistäkin kevyempiin vanteisiin sillä jokainen yhdistelmän painossa säästetty gramma on kotiinpäin, sanoo Marko Ylijoki.     

25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista

Näytä lisää »