Päättäjät nopeuttaisivat liikenteen sähköistymistä hankintakannusteilla ja latausinfratuilla

17.03.2023 14.22

Paattajat_piinapenkissa.jpg

Auto- ja liikennealan vaalipaneelissa punnittiin liikennesektorin päästövähennystoimenpiteitä ja liikenteen verotuksen tulevaisuutta. Puoluepaneelissa olivat paikalla suurimpien puolueiden edustajat.

Vaikka sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on kasvanut viime vuosina, käyttövoimamurros etenee hitaasti. Geopoliittisen tilanteen aiheuttaman energiakriisin seurauksena sähköistymisen tahti on hidastumassa. Autokannassa sähköistyminen näkyy viiveellä, sillä viime vuosina vain alle 4 prosenttia autokannasta on uusiutunut. Puoluepaneelissa panelistit pitivät kannustetoimia vielä lähivuosina tarpeellisina, mutta niiden toteutustavoissa nähtiin eroina.

”Hankintakannusteita tarvitaan, mutta niiden tulisi olla kustannustehokkaita ja tukea laajemmin kestävän liikennejärjestelmän tavoitteita”, kertoi Atte Harjanne (Vihr).

Hyvä esimerkki toimivista hankintakannusteista ovat olleet työsuhdeautokannusteet, jotka ovat tuoneet käytettyjä sähköautoja markkinaan”, totesi Timo Harakka (SDP). Matti Vanhanen (Kesk) ehdotti sähköautojen hankintakannusteiden yhdistämistä kierrätyspalkkioon, jolloin hankintatuen saaminen edellyttäisi vanhan elinkaarensa päässä olevan auton romuttamista.  

Uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoite jakaa puolueita

Liikenteen päästövähennykset nojaavat tällä vuosikymmenellä ennen kaikkea uusiutuviin polttoaineisiin. Koska ne ovat fossiilisia polttoaineita kalliimpia, niiden jakeluvelvoite nostaa polttoaineiden hintoja. Jakeluvelvoite nousee ensi vuonna 28 prosenttiin. 

”Jakeluvelvoitteen tavoitteena ei ole nostaa polttoaineiden hintaa, vaan luoda kysyntää biopolttoaineille. Uusi hallitus joutuu tekemään myös teollisuuspoliittisen linjauksen päättäessään jakeluvelvoitteen tulevaisuudesta”, muistutti Matti Vanhanen.

Keskustelussa jakeluvelvoitteen aiheuttama hintapaine herätti huolta ja monet panelistit arvioivat, että jakeluvelvoitteen aiheuttamia hintapaineita tulisi kompensoida veromuutoksilla. Jakeluvelvoitteen aiheuttamaa hintapainetta voidaan purkaa esimerkiksi alentamalla uusiutuvien polttoaineiden verotasoa ja ottamalla käyttöön ammattidieseljärjestelmä, jossa osa polttoaineverosta palautettaisiin ammattiliikenteelle.

Myös sähkö tulisi ottaa mukaan jakeluvelvoitteeseen, sillä se nopeuttaisi samalla myös maantieverkoston pikalatausasemaverkoston rakentumista”, totesi Kai Mykkänen (Kok). 

Liikenteen verotuksen uudistamiselle kannatusta

Puolueiden näkemykset liikenteen verotuksen tulevaisuudesta eroavat selvästi. Liikenteen polttoaine-, ajoneuvo- ja autoverotulot olivat vuonna 2022 noin 4,2 mrd. euroa. Vuoteen 2030 mennessä verokertymän arvioidaan alenevan noin 1,5 mrd. eurolla, jos liikenteen verotukseen ei tehtäisi muutoksia. Verokertymän vähenemisen taustalla on ympäristöohjaus – tieliikenteen verotuksella on haluttu ohjata kansalaisia valitsemaan vähäpäästöisiä autoja. Mitä pienipäästöisempiä ja energiatehokkaampia autot ovat, ja mitä vähemmän liikenteessä käytetään fossiilisia polttoaineita, sitä vähemmän liikenteestä syntyy verotuloja. 

Valtiovarainministeriö ehdotti maaliskuun alkupuolella julkaisemassaan verokartoituksessa verokertymän paikkaamista muun muassa ajoneuvoveron ja polttoaineveron korotuksilla. Puolueet eivät varauksetta puoltaneet verotason korotuksia. Verotuksen kokonaisuudistukselle nähtiin tarvetta, mutta sen toteutusmallista ei ole yksimielisyyttä. Ville Tavio (PS) korosti, että valmisteltavan veromallin on oltava teknologianeutraali.

”Jos liikenne ei aiheuta haittoja 4,2 miljardin edestä, liikenteen verotaakan olisi perusteltua antaa laskea”, kertoi Kai Mykkänen.

Osassa EU-maita selvitetään parhaillaan mahdollisuutta siirtyä kilometriperusteiseen verotukseen, sillä vaihtoehtoisten polttoaineiden yleistyminen heikentää nykyistä liikenteen veropohjaa ja polttoaineveron ohjausvaikutuksia. Verotuksen uudistaminen korvaamalla osa nykyisistä veroista kilometriverolla jakoi näkemyksiä. Puolueista Keskusta kannattaa avoimesti kilometriveron valmistelua.

Kilometriveron taso voisi vaihdella ajan ja paikan mukaan. Vahvuutena alueellisiin ruuhkamaksuihin verrattuna on, että verotaso voitaisiin sopeuttaa kohtuulliseksi alentamalla polttoaineveroa ja poistamalla autovero ja ajoneuvovero. Lähtökohtana tulisi olla, että liikenteen verotaakka ei kasva.

Polttoaineverotuksen korotustakaan ei voida sulkea pois, sillä se on yksi tärkeä elementti liikenteen verotuksessa”, totesi Pia Lohikoski (Vas.). Panelistit arvioivat yleisesti, että polttoaineveron tasokorotus ei tule ensi vaalikaudella kyseeseen, mutta indeksikorotuksiin voi olla tarvetta.

Auto- ja liikennealan vaalipaneelissa liikenteen hinnoittelusta, verotuksesta ja päästövähennyskeinoista keskustelemassa olivat suurimpien puolueiden edustajat liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (SDP), eduskuntaryhmän pj. Atte Harjanne (Vihr.), eduskuntaryhmän varapj. Pia Lohikoski (Vas.), eduskuntaryhmän pj. Kai Mykkänen (Kok.), eduskuntaryhmän pj. Ville Tavio (PS) ja puhemies Matti Vanhanen (Kesk.).

Tilaisuuden verkkolähetys tulee katsottavaksi jälkikäteen  Autoalan Tiedotuskeskuksen youtube-kanavalle.

03.04.2023 9.00Maatalousrenkaiden rengaspaineet nyt koostusti yhdessä sovelluksessa
02.04.2023 13.00Länsirannikon Konepäivät 2023 järjestetään Raumalla syyskuussa
02.04.2023 10.00Metsäteho: Luontokohteiden säilyminen voidaan todentaa automaattisesti hakkuukonetiedosta
01.04.2023 11.00Iveco Group julkistaa aikomuksensa siirtää pohjoismaisen jälleenmyyntinsä Hedin Mobility Groupille
31.03.2023 23.00KATSO TÄSTÄ 31.3. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset - mukana kooste Villi Länsi konepäiviltä
31.03.2023 15.22Kesko myy MAN Truck & Bus -liiketoiminnan Liettuaan
31.03.2023 11.35Teollisuuspuun hakkuumäärät kasvussa
31.03.2023 0.12Hallitus kannattaa tiukennuksia raskaan kaluston CO2-päästöihin
30.03.2023 15.45K-Lataus tarkistaa lataushintoja huhtikuun alussa - Lähes kaikki hinnat laskevat
30.03.2023 10.14Konecranesin uudelle hankkeelle 70 miljoonaa euroa valtiolta
30.03.2023 9.55Business Finlandilta kymmenien miljoonien rahoitukset Ponsse-metsäkoneiden tuotekehitykseen
30.03.2023 9.49Puupellettien tuotanto laski hieman vuonna 2022 ja oli kaikkiaan 360 000 tonnia
30.03.2023 9.04Einari Vidgrén Säätiö etsii vastuullisia metsäosaajia
29.03.2023 13.23Asvaltointitöistä odotettavissa tavallista pienemmät liikennehaitat
29.03.2023 13.12Retro Trucks Lahes lauantaina 6.5.2023
29.03.2023 11.13Scania ajaa alas bussipuolen toimintoja Suomessa
29.03.2023 9.00Kia astuu uudella EV9 katumaasturilla premiumvalmistajien pelikentälle
29.03.2023 8.01KESLA-autonostureiden huoltoverkosto laajenee
28.03.2023 14.52Renault Espace uudistuneena takaisin markkinoille
28.03.2023 14.33SSAB nostaa tavoitteitaan erikoisteräksien markkinassa
28.03.2023 9.55MANin uuden dieselmoottorin tuotantohalli on valmis
28.03.2023 8.30Valmet esittelee tehdaslaajuisen optimoinnin ohjaamaan sellu- ja paperitehtaiden toimintoja kohti kokonaistavoitteita
28.03.2023 8.00Kemppi esittelee uudet kannettavat Master M -sarjan hitsauslaitteet
27.03.2023 18.00Täydennyksiä ajoneuvolakiin
27.03.2023 11.33Metsänomistajien luottamus talouteen kääntyi positiiviseksi
27.03.2023 9.00Valmet toimittaa uuden ulkopakkauskartongin valmistuslinjan DS Smithille Italiaan
27.03.2023 8.58Metsien pienten riistanisäkkäiden kannat taantuneet
26.03.2023 17.11Koneyrittäjät: Metsäkonealan työvoimapula ei ratkea uusilla torppareilla
26.03.2023 13.11Halko- ja klapikauppa kasvoi neljänneksen vuonna 2022
26.03.2023 11.00Metsä Groupin Kuura -tekstiilikuidun koetehtaalla uusi kehitysvaihe
24.03.2023 22.20KATSO TÄSTÄ 24.3. LÄHETYS! Laaja kooste ConExpo 2023 messuilta Las Vegasista - paljon kone ja kuljetusalan asiaa
24.03.2023 9.37Kuitupuun pystykauppahintojen nousu jatkui helmikuussa
23.03.2023 15.23Wärtsilä sanoo vetymoottorinsa toimivan 25 tilavuusprosentin vetyseoksella
23.03.2023 15.04Fiat, Alfa ja Jeep saavat jälleen uuden maahantuojan Suomessa
23.03.2023 10.00Yksityismetsien sijoitustuotto pieneni vuonna 2022
23.03.2023 9.00Puukauppa käynnistyi viime vuotta vilkkaammin
23.03.2023 8.00Kuljetusyrittäjät seuraavalle hallitukselle: Tieverkon korjausvelka on hoidettava, työvoimapula näkyy myös kuljetusalalla
22.03.2023 10.00Pupolttoaineiden käyttö väheni hieman vuonna 2022
21.03.2023 14.51Palkitut: Traficomin Otto Lahdesta Vuoden Autoteknikko
21.03.2023 13.45Metsätuholain muutokset voimaan huhtikuun alussa
21.03.2023 11.00Ensimmäiset Stora Enson massiivipuuelementit asennettu Katajanokan Laiturin tulevaan pääkonttoriin Helsingissä
21.03.2023 10.04Selvitys: EU:n politiikkatoimilla puunkorjuun kustannuksia ja työvoimatarvetta lisäävä vaikutus
20.03.2023 17.00Valmet Automotive vähentää 940 työntekijää
20.03.2023 14.11Kronos on nyt Kronos Machinery
20.03.2023 13.25Kainuun metsäpeurakannan kasvu jatkuu
20.03.2023 12.29Kannattamattomia lentoreittiyhteyksiä ylläpidetään verovaroin vuoden 2024 huhtikuulle saakka
20.03.2023 9.02Nimitykset: Juha Ruotsalaisesta uusi Autotuojat ja -teollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja
17.03.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 150. JUHLALÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
17.03.2023 14.22Päättäjät nopeuttaisivat liikenteen sähköistymistä hankintakannusteilla ja latausinfratuilla
17.03.2023 10.32Mersun sähkökuorma-autot testataan Lapissa
17.03.2023 10.11Suomessa arviolta 120 000 valkohäntäpeuraa
16.03.2023 15.22Volvo luopuu tappiollisesta bussikorien valmistuksesta Euroopassa
16.03.2023 13.22Huippuluokan lentokoneasentajan koulutusta Savon ammattiopistosta
16.03.2023 10.22Yksityismetsien tuotot huippuvuosien tasolla
15.03.2023 13.43Ponssen vuosikertomus ja vastuullisuusraportti 2022 on julkaistu
15.03.2023 8.11Kia EV9:n ensiesittely myöhemmin tässä kuussa
14.03.2023 12.33Nimitykset: Timo Rajala Volvo Truck Center Tampereen huoltopäälliköksi
14.03.2023 11.00ManpowerGroup: Työnantajien työllistämisaikeet positiiviset talouden hidastumisesta huolimatta
13.03.2023 12.00Liki kolmannes autoista hylättiin määräaikaiskatsastuksessa
13.03.2023 11.55Veho avasi vauriokorjauskeskuksen Vantaalla
10.03.2023 23.00KATSO TÄSTÄ 10.3. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
10.03.2023 11.15Edistykselliset V-TEC -syöttörullat tehostaa harvesterityöskentelyä
10.03.2023 10.12Mitsubishi Outlanderista täysin uusi lataushybridi 2024
10.03.2023 9.58YIT:lle kolme uutta maanteiden hoitourakkaa vuosille 2023-2028
10.03.2023 9.21Puun hakkuumäärät kasvoivat tammikuussa
10.03.2023 8.00Metsäteollisuuslaitosten vanhoista kaatopaikoista helpotusta energiapulaan...?
09.03.2023 15.00Suomen ensimmäinen akkukäyttöinen rekanvetäjä valmiina liikenteeseen
09.03.2023 9.22Stora Enso hakee puunkorjuun kumppania Länsi-Suomesta
08.03.2023 12.01Jussi Malmi Wihuri Oy Teknisen Kaupan toimialajohtajaksi
07.03.2023 16.28Renault Trucks 2022 - liki 60 000 ajoneuvoa asiakkaille
07.03.2023 16.00Nimitykset: Deven Kataria Sampo-Rosenlew Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi
07.03.2023 10.51Milwaukeelta jämäkkä ahtaiden paikkojen akkusaha-uutuus
07.03.2023 10.32Metsäteollisuustuotteiden viennin arvo oli 1,16 miljardia euroa joulukuussa 2022
06.03.2023 18.01Helmikuussa 2023 ensirekisteröitiin 6 114 uutta henkilöautoa
06.03.2023 17.01Ilman päästöjä kohta yli 100 kaupungissa: DB Schenker tuo liikenteeseen Volta Zero -kuorma-auton prototyypin
06.03.2023 17.00Metsäjohtaminen 2030 -projekti käynnissä - osallistu ja vaikuta
06.03.2023 9.00Luonnonvarakeskus selvittää tuulivoiman vaikutuksia metsäeläimistöön
05.03.2023 16.33D & E Bearings: Laakereiden kokonaistoimittaja suomalaisten yritysten palveluksessa jo yli 30 vuoden ajan
04.03.2023 11.00Ruotsalaisomisteisten yhtiöiden liikevaihto Suomessa 27 miljardia vuonna 2021
03.03.2023 22.15KATSO TÄSTÄ 3.3. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
02.03.2023 16.00Euroopan unioni rahoittaa suomalaistutkimusta metsien muutoskestävyyden turvaamiseksi
02.03.2023 13.22Sähkölaitepalot aikaisempaa yleisempiä - TV palot jääneet historiaan
02.03.2023 11.12Valmet toimittaa pehmopaperilinjan Ruotsiin
01.03.2023 15.22Vahva-kouria nyt nopeaan toimitukseen Koneosapalvelulta
01.03.2023 14.22DAF kuorma-autoille uusi edustus Ouluun - Kone Pistemaa Oy
01.03.2023 14.01Tamtron Group Oyj: Lahti Precisionin yrityskauppa toteutunut 1.3.2023
01.03.2023 13.00Haketuspalvelu J. Mickos Oy: Toimitusvarmuutta ja lisäkapasiteettia uudella autohakkurilla
01.03.2023 10.00Energiateollisuuden hintatilastot: Energiakriisi heijastui kaukolämmön hintoihin sähkölämmitystä maltillisemmin
01.03.2023 8.11Stora Enson puunhankinnan uudet toimipisteet avataan Kauhajoelle, Seinäjoelle ja Kaustiselle
28.02.2023 17.33MM-rallin loppuhuipentuma nähdään elokuussa Himoksella
28.02.2023 16.00Äänekosken kaupungin lahopuupuisto tukee luonnon monimuotoisuutta
28.02.2023 8.00Stora Enso on käynnistänyt menestyksekkäästi ANDRITZin energiatehokkaan LimeCool-järjestelmän Imatran sellutehtaalla
27.02.2023 19.01Tamtron Group Oyj julkistaa suunnatun osakeantinsa lopullisen tuloksen: Osakeanti ylimerkittiin, Lahti Precisionin hankinta toteutetaan arviolta 1.3.2023
27.02.2023 19.00Varpaisjärveläiselle hakkuukoneenkuljettaja Pekka Heidelle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
27.02.2023 11.33Valmet julkistamassa päästöjä vähentävän järjestelmän entsymaattiseen tärkkelyksen keittoon
27.02.2023 10.11Iveco ja Plus aloittavat automatisoitujen kuorma-auton testauksen Saksassa
26.02.2023 20.00LÄHDE MUKAAN! Hakevuori järjestää lauantaina 18.3. ENERGIAPÄIVÄN & VAIHTOKONETORIN Askolan Vähijärven terminaalissa kello 11-16
26.02.2023 15.33Miksi aina megawatti tai painoperusteinen tapa - miksi ei tarkasti mitattu kuutio..?
25.02.2023 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI 4x4 A3 - Urakoitsijan nelivetounelma
25.02.2023 8.00Ali Harlin VTT: Uusilla puupohjaisilla tuotteilla miljardien markkinat

Näytä lisää »