Suuren kapasiteetin autohakkuri operoi metsässä ketterästi

04.06.2023 17.20

alame1.jpg

Alaku Oy otti loppuvuodesta 2022 käyttöön uuden Jenz 922 Chippertruck Hybrid -autohakkurin, mikä lisää kapasiteettia ja nostaa toimitusvarmuutta kotimaisen metsäenergian toimitusketjussa.

(kuva: Alaku Oy:n uusi Jenz 922 Chippertruck Hybrid hakettaa tehokkaasti metsäpäässä ja tuottavuutta löytyy riittävästi myös terminaalissa työskentelyyn.)

Alamettälät Parkanosta tunnetaan kuljetus- ja energia-alan pitkän linjan toimijoina.

- Kuljetusyrittäminen alkoi vuonna 1953 eli 70 vuotta on pyörät rullanneet yhtä soittoa. Alamettälä Oy vastaa monipuolisesta kuljetustoiminnastamme ja hoitaa myös hakkeen kuljetukset Alaku Oy:lle, minkä nimissä on tehty haketus- ja murskausurakointia jo sitäkin 20 vuoden ajan, kertovat yrittäjäveljekset Mikko ja Pekka Alamettälä.

alame2.jpg

(kuva: Pitkärunkoinen neliakselinen MAN TGS 25.510 8x4 on puimuritelinen; akseliväli on 3,6 metriä ja viimeinen akseli kääntyvä, joten maastossa auto on ketterämpi kuin talon 3-akselinen autohakkuri.)

Laajaa kokonaisurakointia

Metsäenergiaurakointi starttasi vuosituhannen alkupuolella hakkuutähteiden terminaalimurskauksella yhdellä koneella. 

- Tänä päivänä Alaku Oy:llä on kolme hakkuria eli tämä uusi MAN kuorma-auton päälle asennettu Jenz HEM 922, Mercedes-Benzin päällä oleva Jenz HEM 581 ja itsekulkeva Albach Silvator sekä trailerialustainen Vermeer HG6000 murskain. Teemme metsäenergian kokonaisurakointia UPM Metsän avainyrittäjänä Pohjanmaan, Pirkanmaan ja Satakunnan alueilla, eli hakkuutähteet kerätään leimikoilta tienvarteen aliurakoitsijoiden toimesta ja yhdellä ajokoneellamme, mistä ne haketetaan metsäpäässä hakeautoihin, joilla lopputuote kulkee laitoksiin energian tuottamiseen. Lisäksi haketamme metsäpäässä rankapuuta ja terminaaleissa kokopuuta sekä murskaamme kantoja, sanoo Mikko Alamettälä.

- Pääasiakkaamme UPM Metsän lisäksi toimitamme haketta myös Isojoen Sahalle sekä jonkin verran myös muutamalle muulle yksityiselle sahalle alu- eellamme, lisää Pekka Alamettälä.

Vankka usko alaan

Metsäenergia-ala on tällä hetkellä vahvassa kasvussa, kun tarve kotimaiselle ympäristöystävälliselle energialle ja omavaraisuudelle on noussut elintärkeäksi koko yhteiskuntamme kannalta.

- Me olemme investoineet tasaisesti kalustoon ja uskoneet koko ajan metsähakkeen tärkeyteen osana energiapalettia. Samalla painolla on tehty töitä jo pitkään eikä tämän hetken kova noste ole mahdottomasti arjessa näkynyt, sillä kulunut talvi oli onneksi lauha sillä muuten raaka-aine olisi melko varmasti loppunut monella alueella koko Suomessa. Mutta kyllä volyymit varmasti tulevaisuudessa kasvavat ja kylmiä talvia tulee, joten luotto metsäenergia-alan hyviin näkymiin on vain lujittunut, toteaa Mikko Alamettälä.

alame3.jpg

(kuva: Alaku Oy:n Petri Mantila on toiminut 12 vuotta hakkurin kuljettajana ja on todella tyytyväinen ensikokemuksiin uudesta työkalustaan: - Auton ohjaamosta käytettävä hakkuri on kuljettajan kannalta ylivertaisen hyvä ratkaisu.)

Uusi autohakkuri saatiin nopeasti

Uuden autohakkurin tarve alkoi tulla viime vuonna ajankohtaiseksi.

- Koneet kuluu ja jos näitä hommia meinaa jatkaa niin investointeja pitää aina silloin tällöin tehdä. Kyselimme eri hakkurimaahantuojilta miten koneita saisi, tietäen toki alan pitkät toimitusajat, ja kun Idea- chip Machine Oy:n Jukka Humalainen ilmoitti että Jenzin tehtaalta olisi vapautumassa yksi tarpeeseemme sopiva autohakkuri nopeampaan toimitukseen, teimme pikaisen päätöksen ja kättelimme kaupat uudesta järeästä Jenz HEM 922 -hakkurista asennettuna MAN TGS 25.510 8x4 kuorma-auton päälle mikä saatiin Suomeen muutamassa kuukaudessa. Kyseessä on täysin tehdasvalmis Jenz Chippertruck Hybrid, minkä Palfinger Epsilon S11F -nosturilla hakkuria syötetään mukavasti auton ohjaamosta. Ja Hybrid tarkoittaa sitä, että hakkurin CAT C18 -moottorin noin 800 hevosvoimaa saadaan kokonaan rummulle ja auton 510 hevosvoimaisesta moottorista otetaan voima nosturille ja heittimelle, joten yhteensä hakkurin käytössä on yli 1000 polttoainetaloudellista ja vähäpäästöistä hevosvoimaa, kertoo Mikko Alamettälä.

Sivusyöttöisessä rakenteessa paljon etuja

HEM 922 -malli edustaa Jenzin järeintä hakkuriosaamista, joten sen tuottavuus riittää metsäpään operoinnin lisäksi myös terminaalihaketukseen, missä tavaraa pitää syntyä todella suurella volyymilla.  

- Hakkuri on sivusyöttöinen mikä soveltuu käyttöömme ympäripyörivää paremmin, koska Jenzillä pystyy hakettamaan taaksepäin sekä myös ohjaamon yli sillä haketorvi on sijoitettu auton keskelle; tehokas hydraulinen heitin on portaattomasti säädettävissä. Sivusyöttöisessä hakkurissa on myös lyhyt syöttöpöytä, eikä konetta tarvitse kääntää poikittain, jolloin se tukkisi tien eikä konetta pääse useinkaan ajamaan ihan kasaan kiinni. Toki ympäripyöriville hakkureillekin on paikkansa mutta meidän toimintatapaamme sivusyöttöinen on viisaampi, pohtii Pekka Alamettälä.

Autosta paras työskennellä

Hakkurin syöttö tapahtuu MAN-kuorma-auton ohjaamosta mikä on Alamettälöiden mukaan paras ratkaisu:

- Työskentely on turvallista, kun ei tarvitse hyppiä nosturiohjaamoon ja kuljettajalla on todella viihtyisä työpaikka.

alame4.jpg

(kuva: Sivusyöttöisellä Jenzillä pystyy hakettamaan taaksepäin sekä myös ohjaamon yli sillä haketorvi on sijoitettu auton keskelle; tehokas hydraulinen heitin on portaattomasti säädettävissä. Lyhyen syöttöpöydän ansiosta kone voidaan ajaa kiinni kasaan.)

Kehitys mennyt taas vauhdilla eteenpäin

Alaku Oy:n Petri Mantila on toiminut 12 vuotta hakkurin kuljettajana ja on todella tyytyväinen ensikokemuksiin uudesta työkalustaan.

- Kyllähän uusi on aina uusi ja kehitys menee joka asiassa aina melkoisia harppauksia eteenpäin; niin hakkurissa, autossa kuin nosturissakin. Olen ajanut koko urani kuorma-auton ohjaamosta käytettävää Jenzin autohakkuria ja itsekulkevaa Silvatoria, joten korkealla huojuvaan nosturiohjaamoon kiipeilyä en kaipaa sillä täältä autosta näkee ihan tarpeeksi hyvin korkeammatkin kasat. Autoa saa siirreltyä haketuspenkistä samalla kun rumpu pyörii mikä nopeuttaa tekemistä. Ja onhan nykyaikaisen kuorma-auton ohjaamo todella viihtyisä työpaikka; ilmastointi ja lämmitys ei puhalla silmille ja työskentely on muutenkin ergonomista, joten pitkää vuoroa hakettaessa ei väsy ja jaksaa tehdä täydellä teholla. Ja jää siinä varmaan joku flunssakin saamatta, kun ei tarvitse turhaan räntäsateessa rampata, sanoo Mantila. 

Tehokas ja ketterä

Uusi Jenz HEM 922 on näyttänyt myös suuren tehokkuutensa, haketettiin sitten risuja, rankaa tai pyöreää puuta.

- Tavaraa tulee sellaisella volyymilla, että terminaalissakin pärjää ja vaikka Epsilon Palfinger S11F on tähän oikein optimaalinen nosturi niin sen kanssa saa pitää kiirettä nälkäistä konetta ruokkiessa. Yksi asia mikä on yllättänyt, on pitkän auton ketteryys - tässä 8x4 puimuritelisessä autossa on 3,6 metrin akseliväli ja viimeinen akseli kääntyvä joten maastossa tämä on ketterämpi kuin talon 3-akselinen autohakkuri missä 5,1 metrin akseliväli, ilmoittaa Mantila. 

Myös Jenzin hydraulinen heitin ja koko haketorviratkaisu saa ammattimieheltä kiitosta:

- Heitintä saa säädettyä täysin portaattomasti, jolloin kuormat saa pakattua tiiviisti täyteen eikä kone roskaa ympärilleen tai auton ohjaamon päälle, joten aikaa ei kulu haketuspaikkoja siivoillessa. Hyvä asia on myös se että torvea ja heitintä voi käyttää myös radio-ohjauksella, joten oikein tarkoissa paikoissa hakeauton kuljettaja pystyy auttamaan kuormanteossa. Ja autokuskin kanssa voi jutella ohjaamossa samalla kuulumiset sekä suunnitella tulevat hommat samalla kun haketetaan.

Jenz HEM 922 -hakkurin syöttö on aggressiivinen, joten se nielee tehokkaasti kaikkia materiaaleja.

- Syöttörullassa on piikkien välissä hammastus mikä tehostaa hakkuutähteen sisään menoa. Rummulla on kuusi terää ja niillä syntyy laadukasta haketta. Rummun nopeutta pystyy säätämään portaattomasti tilanteen mukaan ja jos tietää että kasassa on enemmän kiviä niin matalilla kierroksilla vahingon riski pienenee. Kaikkia rummun ja heittimen toimintoja saa käytettyä ohjainvipujen napeista ja rullista, mitkä voi valita juuri mieleisekseen koneen keskusnäytön kautta ja tallentaa kuljettajakohtaisesti muistiin. Myös eri materiaaleille voi tallentaa valmiit asetukset muistiin ja sitten vain valitsee näytöltä yhdellä painalluksella, haketetaanko esimerkiksi kuivaa tai märkää hakkuutähdettä tai kokopuuta, opastaa Mantila.

Sivusyöttöistä hakkuria Mantila ei vaihtaisi ympäripyörivään perästä syötettävään malliin:

- Toki nämä ovat vähän tottumiskysymyksiä mutta sivusyöttöinen on tosi kätevä metsässä silloin kun haketus onnistuu kunnolla eteen ja taakse, niin kuin tällä 922:lla. Koneen voi ajaa ihan kasaan kiinni kun lyhyt syöttöpöytä ei vie tilaa koko tien leveydeltä.    

22.06.2023 8.00Näin kasvatat sähköauton toimintasädettä yksinkertaisin keinoin
21.06.2023 11.00Aurinkovoiman lisärakentaminen suositumpaa kuin muiden energiantuotantomuotojen
20.06.2023 16.00Ehdota vuoden 2023 Puupalkinnon saajaa
20.06.2023 10.00Volvo esittelee sähkökuorma-autoja pidemmällä toimintasäteellä
19.06.2023 11.00Hallitusohjelman ratkaisuilla voidaan hillitä jakeluvelvoitteen kasvun aiheuttamaa polttoaineiden hinnannousua
19.06.2023 9.00IVECO BUS tuo markkinoille neljä uutta mallia
19.06.2023 8.00Finnpilotin uusi luotsivene rikkoi ennätykset
18.06.2023 16.00Koneyrittäjät: Kuljettajien saatavuus ja toiminnan rahoitus energiapuuliiketoiminnan pullonkauloina
18.06.2023 12.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford e-Transit L2H2 3500 - Talvi yllätti positiivisesti
18.06.2023 9.00Teollisuuden liikevaihto väheni 5,2 % vuoden 2023 huhtikuussa
17.06.2023 12.00Käytettyjen metsäkoneiden myynnissä hyödynnetään ammattilaisen palveluita
17.06.2023 9.00Metsäteollisuus: Elinkeinomyönteinen hallitusohjelma luo hyvän pohjan teollisuuden kilpailukyvyn turvaamiselle
16.06.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 16.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
16.06.2023 14.00Dacia Joggerista ja Dusterista uudet huippumallit
16.06.2023 13.49SSAB käynnistää muutosneuvottelut Hämeenlinnassa ja Kankaanpäässä
16.06.2023 13.44Parkerilta uusi keskiraskas akselipumppu- ja moottorisarja
16.06.2023 13.33Kamuxin tutkimus: Volvoa pidetään turvallisena ja Audia tyylikkäänä - Automerkkeihin liitetään usein mielikuvia, jotka voivat vaikuttaa auton ostopäätökseen
16.06.2023 11.25Kyberrikolliset kehittävät toimintaansa eivätkä lomaile kesälläkään
15.06.2023 13.17Yaran Kokkolan tehtaalle myönnetty Kemianteollisuuden turvallisuuspalkinto
15.06.2023 10.12Stora Enso suunnittelemat rakenneuudistukset viemässä työpaikat tuhansilta
15.06.2023 9.29Työmaavarkaudet kasvussa - yli puolet varkauksista Uudellamaalla
15.06.2023 9.14Aurinkosähkön pientuotanto vahvassa kasvussa
15.06.2023 8.09Ensi vuoden alusta suurten yritysten on raportoitava myös alihankintansa tuottamat epäsuorat päästöt
14.06.2023 13.30Metsä Group rakentaa Äänekoskelle 300 miljoonan euron Kerto LVL -puutuotetehtaan
14.06.2023 9.41Valmetilta uusi optinen sakeusmittaus märkäosan sovelluksiin
14.06.2023 9.11Metsäluonnon monimuotoisuutta edistetään paahderinteillä
13.06.2023 18.00Kramer -kurottajat tarjoaa tehoa materiaalinkäsittelyyn
13.06.2023 15.00Autoalan etujärjestöt päivittivät käyttövoimaennusteensa vuoteen 2040 asti
13.06.2023 14.37Bridgestonelta uusi rengas maastureihin
13.06.2023 14.25Finnairilta positiivinen tulosvaroitus
13.06.2023 8.00Ford avasi sähköautotehtaan Saksassa
12.06.2023 19.04AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 1500 4x4 HEMI eTorgue Limited 10th anniversary Crew Cab: Työmaiden salonkivaunu
12.06.2023 15.00Paimiolaisella sokerijuurikaspellolla testataan peltorobottia - onko robotista viljelijäksi?
12.06.2023 14.11Jarno Tolvanen on nimitetty kuorma-automyyjäksi Turun Volvo Truck Centerille
12.06.2023 8.35Vt 4 Kirri - Tikkakoski: Päällystystyöt käynnistyvät 16.6. - merkittävää haittaa liikenteelle
11.06.2023 17.00Laatuterät murskaimiin ja hakkureihin - kesä on kalustohuollon aikaa...
09.06.2023 23.00KATSO TÄSTÄ 9.6. LÄHETYS! Ammattilehden laaja raportti Stadin Mörinöiltä - mielenkiintoista kone ja kuljetusalan asiaa
09.06.2023 7.00SKALin raportti teiden talvihoidosta: Puutteellinen talvihoito aiheuttaa onnettomuuksia ja hidastaa toimituksia
08.06.2023 11.00Uusi tutukimushanke selvittää lannoituksen peltopäästöjä
08.06.2023 10.00Sähkökuorma-auto luovutettu kylmäkuljetuksiin
07.06.2023 11.33Einari Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia
07.06.2023 10.10Iveco Finland Oy:n myyntijohtaja Tuomas Virén: Biokaasulla kilpailuetua ja kustannussäästöjä
07.06.2023 10.02Valmetilta uusi analysaattori korkeasaantoiselle ja ruskealle massalle
07.06.2023 9.09Metsäteollisuustuotteiden vientiarvo oli maaliskuussa 1,33 miljardia euroa
06.06.2023 11.39Mercedes ilmoittaa uudistavansa pakettiautonsa vuona 2026
06.06.2023 11.28Bensiinikäyttöisten ajoneuvojen muuttaminen etanolikäyttöisiksi helpottuu
06.06.2023 11.22Stora Enso irtisanoo 50 henkilöä Anjalankoskella
06.06.2023 11.18Sähköautot: Yli puoli miljoonaa latauspistettä Euroopassa yhdellä sopimuksella
06.06.2023 10.02Metsäteollisuustuotteiden kysyntä vaisua
06.06.2023 9.23Metsä Group tiukentaa valvontaa? Jatkossa hakkuukoneiden sijaintitiedot senttien tarkkuudella
05.06.2023 18.00Kohti parempaa korjuujälkeä harvennuksilla
05.06.2023 15.00Merkittävät uudistukset suosittuun Komatsu S92-hakkuupäähän
05.06.2023 14.20Norjan opit Suomelle: tieliikenteen turvallisuus koko liikennejärjestelmän kehittämisen keskiöön
05.06.2023 14.00Teerijärveläiselle kuljetusyrittäjä Nils-Anders Knutarille ?Työyhteisön hyvä tyyppi? -stipendi
05.06.2023 12.33Keski-Suomen puunkorjuun laadun erillisselvityksen tulokset ovat puutteellisia - Metsäkeskus alkaa kehittää uutta valtakunnallista tarkastusmenetelmää 
05.06.2023 10.30Korkea uneliaisuuden riski lähes 20 prosentissa kuljetusalan työvuoroista - uneliaisuuden riskiä voidaan torjua digitaalisin ratkaisuin 
05.06.2023 10.00Sensoriteknologia mahdollistaa katuvalaisimien ohjaamisen liikenteen ja hämäryyden mukaan
04.06.2023 17.20Suuren kapasiteetin autohakkuri operoi metsässä ketterästi
04.06.2023 9.33Kantorahatulot 2,8 miljardia euroa vuonna 2022
03.06.2023 11.30Uittokalusto tarjoaa harvestereiden kantokäsittelylaipat suoraan varastosta
02.06.2023 20.30KATSO TÄSTÄ 2.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
02.06.2023 12.00Traficom: Pankkikalasteluissa entistä röyhkeämpiä toteutustapoja
02.06.2023 11.30Volkswagen ID. Buzz pidemmällä akselivälillä
02.06.2023 10.00Nordbon sillan uusiminen vaikuttaa liikenteeseen Mäntsälän Nummisissa
02.06.2023 9.54TTS: Metsäalan työelämätaitojen opetukseen laadittu koulutusmateriaali ajan tasalla
02.06.2023 9.45Linja-autorahtiin tulossa uusi toimija - MyXline ja Onnibus solmivat yhteistyö- ja aiesopimuksen saman päivän pikapakettien kuljettamisesta Suomessa
02.06.2023 9.19Kantorahatulot uuteen ennätykseen vuonna 2022
02.06.2023 8.12Tampereen sähkökuorma-autokanta vahvistuu - ensimmäinen täyssähköinen Scania liikenteeseen
01.06.2023 19.00Uusien autojen toimitusvaikeudet purkautumassa - Kysyntä historiallisen alhaista
01.06.2023 13.00Power Truck Show 2023 - merkittävä kuljetusalan suurtapahtuma
01.06.2023 10.33Ponssesta ensimmäinen metsäkonevalmistaja, joka käyttää SSAB:n fossiilivapaata terästä
01.06.2023 8.11Niemi Palvelut tuo napapiirin pohjoispuolelle alueen ensimmäisen raskaan liikenteen ladattavan hybridin
31.05.2023 11.00Manufacturing Performance Days kokoaa teollisuuspäättäjät Tampereelle
31.05.2023 9.30Scania uudistaa linja-autoliiketoimintaansa - Scania Citywiden, Scania Interlinkin ja C-alustojen myynti ja tuotanto lopetetaan
31.05.2023 9.17Tukes on aloittanut laajan selvityksen parvekekaidejärjestelmien turvallisuudesta
30.05.2023 16.20Kuljetusyrittäjä Niclas Hautanen: "Puunajo on mahdollisuuksien ala"
30.05.2023 15.22Mitsubishi EDiA XL -trukkisarja on voittanut kansainvälisen Red Dot - suunnittelupalkinnon
30.05.2023 11.00John Deere Forestry esittelee koko metsäkonemallistonsa Swedish Forestry Expossa tämän viikon lopulla
30.05.2023 9.05Peukku-baarin uudet tarjottimet valmistetaan metsäteollisuuden tähteistä
30.05.2023 8.43BMW:n 5-sarja uudistuu - raamikkaampi ja lihaksikkaampi
30.05.2023 8.26Yhtenäispatentti voimaan 1.6.2023 - syntymässä aidosti eurooppalainen sisämarkkina
29.05.2023 18.01Bruks -autohakkureilla hyvä kysyntä - uusi 1006 RT malli markkinoille
29.05.2023 13.16Volvon Trucksin mahdollistama rekkakuskien realityohjelma alkaa syksyllä Nelosella ja Ruudussa
29.05.2023 10.05Citroënin, Opelin ja Peugeotin jälleenmyyntiketju uudistuu
29.05.2023 8.11Nyt on aika tarkistaa varttuneita kuusikoita ja varautua metsätuhoihin
28.05.2023 17.00Puunkorjuuta kustannustehokkaasti Nisula Forestin ratkaisuilla
28.05.2023 15.00SKAL Kuljetusbarometri: Tiestön huono kunto on jo haaste yrittäjyydelle - myös kasvavat kustannukset ja osaajapula on ratkaistava
28.05.2023 12.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,4 miljoonaa matkustajaa huhtikuussa 2023
27.05.2023 16.00Kuljetus 2023 -suurtapahtumassa yli 13 000 kävijää
26.05.2023 22.30KATSO TÄSTÄ ERIKOISLÄHETYS KULJETUS 2023 NÄYTTELYSTÄ - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus ja metsäalan tuoreet kuulumiset
25.05.2023 18.00Metsävisa huipentui finaaliin - kärkisijat menivät Saarijärvelle, Mikkeliin ja Juvalle
24.05.2023 11.03Metsatek -puutavara-autojen päällerakenteet esittelyssä Kuljetus2023 -näyttelyssä osastolla U319
24.05.2023 10.56Uusi turvallisuusasetus tuo uusia turvajärjestelmiä kuorma-autoihin
24.05.2023 10.42Luonnonvarakeskus: Ruuan hintaan kohdistuvat paineet hellittämässä
24.05.2023 10.37Hakkuukoneen ajoreitin suunnittelu on harvennus- ja poimintahakkuun haastavimpia tehtäviä
24.05.2023 10.33Mercedes-Benz raskaat ajoneuvot Kuljetus 2023-messuilla
24.05.2023 8.12Teollisuuden tuottajahinnat lievässä laskussa
23.05.2023 13.00Kuljetusalan tulevaisuuden näkymät esillä Kuljetus 2023 -suurtapahtumassa
22.05.2023 14.52Uusimmat Renault Trucks mallit esillä Kuljetus 2023 -messuilla
22.05.2023 13.32Volvo Trucks Kuljetus 2023 -messuilla

Näytä lisää »