Kuljetusyrittäjä Niclas Hautanen: "Puunajo on mahdollisuuksien ala"

30.05.2023 16.20

alcoa1net.jpg

Puutavara-autoyrittäjä Niclas Hautanen Vöyriltä on kasvattanut toimintaansa todella paljon vuosikymmenen aikana.

(kuva yllä: Niclas Hautanen Ky kuljettaa puuta yhdellätoista yhdistelmällä. Toiminta on laajentunut koko ajan viime vuosina ja optimaaliseen kalustoon panostetaan.)

- Itselläni on kova halu tehdä asioita täysillä ja positiivisella asenteella, sillä kerran täällä eletään. Porukkaan on löytynyt todella hyviä kuljettajia ja asiakkaiksi yhteistyökumppaneita, joiden tarjouksiin laajentaa toimintaa on aina tartuttu ja kun tulee kyselyjä lähteä kauemmas ajoon niin sitä ei jäädä miettimään vaan kalusto siirtyy sinne missä puunajolle on tarvetta, kiteyttää Niclas Hautanen toimintatapaansa.  

alcoanet2.jpg

(kuva: Niclas Hautanen kehittää yrityksensä toimintaa täysillä ja positiivisella asenteella: - Mahdollisuuksiin pitää tarttua ennakkoluulottomasti ja reagoida nopeasti asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.)

Mahdollisuuksien ala

Hautasen puunajo alkoi vuonna 2012 yhdellä yhdistelmällä ja yrittäjäksi hän oli lähtenyt muutamaa vuotta aiemmin maarakennuspuolelle. 

- Metsäala tarjosi mielenkiintoisia näkymiä ja vei mennessään. Sorapuolelta on jäänteenä yksi kasettiauto mikä sekin rakennettiin hiljattain puunajoon tarvittaessa muuntuvaksi siirtoautoksi. Täysiverisiä 76-tonnisia puutavarayhdistelmiä ajossa on tällä hetkellä yhteensä yksitoista kappaletta; yhdeksällä niistä ajetaan puuta Metsä Groupille ja Metsähoitoyhdistykselle yli puoli mil- joonaa mottia vuodessa ja kaksi yhdistelmää on Ruotsissa SCA:n ajossa Sundvallin alueella missä puuta siirtyy noin satatuhatta mottia. Länsinaapuriin lähdimme keikalle vuonna 2014 myrskypuun ajoon ja nyt siellä operoidaan yhtäjaksoisesti jo viidettä vuotta, kertoilee Hautanen.

Kotimaassa ajoalueet on laajentuneet merkittävästi kotikulmilta:  

- Pari vuotta sitten aloitimme operoinnin etelässä Lohjan piirissä ja Pohjanmaalla puita kerätään nyt leveästi koko rannikkoaluetta pitkin aina Närpiöön saakka. Toimitamme puut pääasiassa Pietarsaareen, Merikarvialle, Raumalle, Renkoon, Vilppulaan ja Äänekoskelle. Lisäksi käymme keikoilla paljon kauempanakin; esimerkiksi nyt on oltu talvi Rantsilan ja Kemijärven alueella. Meillä on mahdollisuus siirtyä ja liikkua tilanteen mukaan, joten pystymme auttamaan asiakkaitamme nopeasti silloin kun tarvitaan. Se on tuonut lisää töitä ja samalla vastuuta siitä että hommat hoituu niin kuin sovitaan.

alcoa5.jpg

(kuva: Niclas Hautasen toiminta on myös kansainvälistynyt - Ruotsissa ajetaan puuta kahdella yhdistelmällä Sundsvallin alueella Hautanens Åkeri Ab:n nimissä.)

Ajot pitää suunnitella

Toiminnan laajentuessa ammattimaisesti hoidettu ajojärjestely on avainasemassa.

- Pitkään kuljettajana toiminut Johan Sund toimii ajojärjestelijänä suunnitellen kuljetukset optimaalisesti, mikä tuo toimintaan tehokkuutta ja varmuutta samalla kun turha ajaminen jää pois mikä säästää aikaa, polttoainetta ja kalustoa. Puunajossa kustannuspaine on kova joten operointi pitää miettiä tarkasti että homma kannattaa. Onneksi viime vuosina kausivaihtelu on vähentynyt joten kesälläkin töitä riittää, mihin on toki vaikuttanut myös toimintamme laajentuminen. Yksi alan haaste on kuljettajapula mutta olemme onnistuneet löytämään motivoituneita ammattilaisia, joita toki välillä on etsitty melkein taskulampun kanssa, sanoo Hautanen.

Kalustoon panostetaan

Niclas Hautasen yhdistelmien vetoautoina on kymmenen Volvoa ja yksi Scania, joiden varusteluissa luotetaan Alucarin alumiinisiin rakenteisiin.

- Volvo on kaikin puolin hyvä auto niin luotettavuuden, ajettavuuden kuin polttoaineenkulutuksenkin osalta. Ensimmäisen autoni ostin aikanaan Käyttöautolta ja hyvä yhteistyö jatkuu edelleen; myös huollot pelaa ja Volvon kattava huoltosopimus helpottaa yrittäjän arkea. Ja kun Alucar sijaitsee naapurikunnassa Maksamaalla niin päällerenneasiat hoituu kätevästi pitkän yhteistyön rutiinilla, toteaa Hautanen. 

Nostureissa Z-malli ja sähköohjaus ovat olleet jo pitkään vakiovalinta Hautasen puutavara-autoihin:

- Nosturit ovat tällä hetkellä kaikki Hiabin Loglifteja ja Jonseredeja mutta nyt meille on juuri tullut ensimmäinen kotimainen Keslan sähköohjattu nosturi - tosin perinteisellä puomilla - mistä kaupat tehtiin tutun miehen Mika Kalliosaaren kanssa. Myös perävaunuissa on Mikan kanssa päästyy kauppoihin: meille on tullut lyhyessä ajassa Heinolasta kolme uutta Weckmania ja pari on vielä tulossa syksyn aikana käytössä olevien Briabien rinnalla. Ruotsissa ajossa olevissa yhdistelmissä on OP Höglundsin vaunut mitkä toimii siellä oikein hyvin.  

Rengasrulettia

Kun puu kulkee pyörien päällä niin rengas- ja vanneasioihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.

- Käytämme pääasiassa puunajoon parhaiten soveltuvia premium-renkaita eli Micheliniä ja Bridgestonea sekä myös laadukkaaksi osoittautuneita keskikastin Firestonea ja Hankookia. Premium-renkaiden hinta on korkeampi mutta hyöty tulee pitkällä tähtäimellä nin kestävyydessä, ajo-ominaisuuksissa kuin polttoaineensäästössä sekä pinnoitettavuudessa, kun samaa runkoa voi käyttää jopa useamman kierroksen. Bandagin pinnoitusten lisäksi olemme todenneet Colmecin Boss -pinnat toimiviksi. Olemme kokeilleet jonkin verran myös edullisempia rengasmalleja kärryissä, joista DoubleCoin on hintaansa nähden ihan hyvä rengas, analysoi Hautanen.

alcoa3.jpg

(kuva: Jotain Alcoan alumiinivanteiden kestävyydestä kertoo se, että kuvassa olevilla perävaunun vanteilla on ajettu puuta jo kymmenisen vuotta.)

Vain alumiinivanteet kelpaa

Jos rengasvalinnoissa kokeillaan eri merkkejä niin vanneasioita ei tarvitse Hautasen mukaan mietiskellä ollenkaan:

alcoa4.jpg

(kuva: Kaikissa yhdistelmissä on alla kevyet Alcoan alumiinivanteet, joiden edut ovat merkittävät peltivanteisiin verrattuna. Ja ne myös näyttää hyvälle...)

- Kaikissa yhdistelmissämme, niin autoissa kuin perävaunuissa, on Alcoan alumiinivanteet eikä muita vaihtoehtoja ole enää harkittukaan. Ensimmäiset Alcoat tuli perävaunuun kymmenisen vuotta sitten ja kyseiset vanteet on edelleen käytössä, mikä kertoo jotain taottujen alumiinivanteiden kestävyydestä puunajossa eli peltivanteita ei alle enää laiteta. Lisäksi alumiinivanteet tarjoavat ylivertaisia etuja joista tärkein on keveys, sillä jokainen säästetty kilo tarkoittaa lisää hyötykuormaa. Alcoan vanteet on myös helppo pitää puhtaina eikä ne lämpene kesällä niin paljon kuin peltivanteet, mikä tuo säästöä rengas- ja jarrukuluihin. Yksi alumiinivanteen merkittävä etu on myös siinä että ne pysyy kiinni eikä muttereita tarvitse jälkikiristellä, mikä lisää liikenneturvallisuutta sekä helpottaa kuljettajan arkea, sanoo Niclas Hautanen. 

23.06.2023 10.00KATSO TÄSTÄ 23.6. JUHANNUSLÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.06.2023 17.00Myyriä niukasti suurimmassa osassa maata - huippuvaihe pohjoisimmassa Lapissa
22.06.2023 15.00Alkukesän kuivuus altistaa metsät kaarnakuoriaistuhoille
22.06.2023 11.00Kalmarin suurenergia-akuilla varustetut sähköiset konttilukit auttavat London Gatewayta edistämään kestävän kehityksen ohjelmaansa
22.06.2023 8.00Näin kasvatat sähköauton toimintasädettä yksinkertaisin keinoin
21.06.2023 11.00Aurinkovoiman lisärakentaminen suositumpaa kuin muiden energiantuotantomuotojen
20.06.2023 16.00Ehdota vuoden 2023 Puupalkinnon saajaa
20.06.2023 10.00Volvo esittelee sähkökuorma-autoja pidemmällä toimintasäteellä
19.06.2023 11.00Hallitusohjelman ratkaisuilla voidaan hillitä jakeluvelvoitteen kasvun aiheuttamaa polttoaineiden hinnannousua
19.06.2023 9.00IVECO BUS tuo markkinoille neljä uutta mallia
19.06.2023 8.00Finnpilotin uusi luotsivene rikkoi ennätykset
18.06.2023 16.00Koneyrittäjät: Kuljettajien saatavuus ja toiminnan rahoitus energiapuuliiketoiminnan pullonkauloina
18.06.2023 12.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford e-Transit L2H2 3500 - Talvi yllätti positiivisesti
18.06.2023 9.00Teollisuuden liikevaihto väheni 5,2 % vuoden 2023 huhtikuussa
17.06.2023 12.00Käytettyjen metsäkoneiden myynnissä hyödynnetään ammattilaisen palveluita
17.06.2023 9.00Metsäteollisuus: Elinkeinomyönteinen hallitusohjelma luo hyvän pohjan teollisuuden kilpailukyvyn turvaamiselle
16.06.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 16.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
16.06.2023 14.00Dacia Joggerista ja Dusterista uudet huippumallit
16.06.2023 13.49SSAB käynnistää muutosneuvottelut Hämeenlinnassa ja Kankaanpäässä
16.06.2023 13.44Parkerilta uusi keskiraskas akselipumppu- ja moottorisarja
16.06.2023 13.33Kamuxin tutkimus: Volvoa pidetään turvallisena ja Audia tyylikkäänä - Automerkkeihin liitetään usein mielikuvia, jotka voivat vaikuttaa auton ostopäätökseen
16.06.2023 11.25Kyberrikolliset kehittävät toimintaansa eivätkä lomaile kesälläkään
15.06.2023 13.17Yaran Kokkolan tehtaalle myönnetty Kemianteollisuuden turvallisuuspalkinto
15.06.2023 10.12Stora Enso suunnittelemat rakenneuudistukset viemässä työpaikat tuhansilta
15.06.2023 9.29Työmaavarkaudet kasvussa - yli puolet varkauksista Uudellamaalla
15.06.2023 9.14Aurinkosähkön pientuotanto vahvassa kasvussa
15.06.2023 8.09Ensi vuoden alusta suurten yritysten on raportoitava myös alihankintansa tuottamat epäsuorat päästöt
14.06.2023 13.30Metsä Group rakentaa Äänekoskelle 300 miljoonan euron Kerto LVL -puutuotetehtaan
14.06.2023 9.41Valmetilta uusi optinen sakeusmittaus märkäosan sovelluksiin
14.06.2023 9.11Metsäluonnon monimuotoisuutta edistetään paahderinteillä
13.06.2023 18.00Kramer -kurottajat tarjoaa tehoa materiaalinkäsittelyyn
13.06.2023 15.00Autoalan etujärjestöt päivittivät käyttövoimaennusteensa vuoteen 2040 asti
13.06.2023 14.37Bridgestonelta uusi rengas maastureihin
13.06.2023 14.25Finnairilta positiivinen tulosvaroitus
13.06.2023 8.00Ford avasi sähköautotehtaan Saksassa
12.06.2023 19.04AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 1500 4x4 HEMI eTorgue Limited 10th anniversary Crew Cab: Työmaiden salonkivaunu
12.06.2023 15.00Paimiolaisella sokerijuurikaspellolla testataan peltorobottia - onko robotista viljelijäksi?
12.06.2023 14.11Jarno Tolvanen on nimitetty kuorma-automyyjäksi Turun Volvo Truck Centerille
12.06.2023 8.35Vt 4 Kirri - Tikkakoski: Päällystystyöt käynnistyvät 16.6. - merkittävää haittaa liikenteelle
11.06.2023 17.00Laatuterät murskaimiin ja hakkureihin - kesä on kalustohuollon aikaa...
09.06.2023 23.00KATSO TÄSTÄ 9.6. LÄHETYS! Ammattilehden laaja raportti Stadin Mörinöiltä - mielenkiintoista kone ja kuljetusalan asiaa
09.06.2023 7.00SKALin raportti teiden talvihoidosta: Puutteellinen talvihoito aiheuttaa onnettomuuksia ja hidastaa toimituksia
08.06.2023 11.00Uusi tutukimushanke selvittää lannoituksen peltopäästöjä
08.06.2023 10.00Sähkökuorma-auto luovutettu kylmäkuljetuksiin
07.06.2023 11.33Einari Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia
07.06.2023 10.10Iveco Finland Oy:n myyntijohtaja Tuomas Virén: Biokaasulla kilpailuetua ja kustannussäästöjä
07.06.2023 10.02Valmetilta uusi analysaattori korkeasaantoiselle ja ruskealle massalle
07.06.2023 9.09Metsäteollisuustuotteiden vientiarvo oli maaliskuussa 1,33 miljardia euroa
06.06.2023 11.39Mercedes ilmoittaa uudistavansa pakettiautonsa vuona 2026
06.06.2023 11.28Bensiinikäyttöisten ajoneuvojen muuttaminen etanolikäyttöisiksi helpottuu
06.06.2023 11.22Stora Enso irtisanoo 50 henkilöä Anjalankoskella
06.06.2023 11.18Sähköautot: Yli puoli miljoonaa latauspistettä Euroopassa yhdellä sopimuksella
06.06.2023 10.02Metsäteollisuustuotteiden kysyntä vaisua
06.06.2023 9.23Metsä Group tiukentaa valvontaa? Jatkossa hakkuukoneiden sijaintitiedot senttien tarkkuudella
05.06.2023 18.00Kohti parempaa korjuujälkeä harvennuksilla
05.06.2023 15.00Merkittävät uudistukset suosittuun Komatsu S92-hakkuupäähän
05.06.2023 14.20Norjan opit Suomelle: tieliikenteen turvallisuus koko liikennejärjestelmän kehittämisen keskiöön
05.06.2023 14.00Teerijärveläiselle kuljetusyrittäjä Nils-Anders Knutarille ?Työyhteisön hyvä tyyppi? -stipendi
05.06.2023 12.33Keski-Suomen puunkorjuun laadun erillisselvityksen tulokset ovat puutteellisia - Metsäkeskus alkaa kehittää uutta valtakunnallista tarkastusmenetelmää 
05.06.2023 10.30Korkea uneliaisuuden riski lähes 20 prosentissa kuljetusalan työvuoroista - uneliaisuuden riskiä voidaan torjua digitaalisin ratkaisuin 
05.06.2023 10.00Sensoriteknologia mahdollistaa katuvalaisimien ohjaamisen liikenteen ja hämäryyden mukaan
04.06.2023 17.20Suuren kapasiteetin autohakkuri operoi metsässä ketterästi
04.06.2023 9.33Kantorahatulot 2,8 miljardia euroa vuonna 2022
03.06.2023 11.30Uittokalusto tarjoaa harvestereiden kantokäsittelylaipat suoraan varastosta
02.06.2023 20.30KATSO TÄSTÄ 2.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
02.06.2023 12.00Traficom: Pankkikalasteluissa entistä röyhkeämpiä toteutustapoja
02.06.2023 11.30Volkswagen ID. Buzz pidemmällä akselivälillä
02.06.2023 10.00Nordbon sillan uusiminen vaikuttaa liikenteeseen Mäntsälän Nummisissa
02.06.2023 9.54TTS: Metsäalan työelämätaitojen opetukseen laadittu koulutusmateriaali ajan tasalla
02.06.2023 9.45Linja-autorahtiin tulossa uusi toimija - MyXline ja Onnibus solmivat yhteistyö- ja aiesopimuksen saman päivän pikapakettien kuljettamisesta Suomessa
02.06.2023 9.19Kantorahatulot uuteen ennätykseen vuonna 2022
02.06.2023 8.12Tampereen sähkökuorma-autokanta vahvistuu - ensimmäinen täyssähköinen Scania liikenteeseen
01.06.2023 19.00Uusien autojen toimitusvaikeudet purkautumassa - Kysyntä historiallisen alhaista
01.06.2023 13.00Power Truck Show 2023 - merkittävä kuljetusalan suurtapahtuma
01.06.2023 10.33Ponssesta ensimmäinen metsäkonevalmistaja, joka käyttää SSAB:n fossiilivapaata terästä
01.06.2023 8.11Niemi Palvelut tuo napapiirin pohjoispuolelle alueen ensimmäisen raskaan liikenteen ladattavan hybridin
31.05.2023 11.00Manufacturing Performance Days kokoaa teollisuuspäättäjät Tampereelle
31.05.2023 9.30Scania uudistaa linja-autoliiketoimintaansa - Scania Citywiden, Scania Interlinkin ja C-alustojen myynti ja tuotanto lopetetaan
31.05.2023 9.17Tukes on aloittanut laajan selvityksen parvekekaidejärjestelmien turvallisuudesta
30.05.2023 16.20Kuljetusyrittäjä Niclas Hautanen: "Puunajo on mahdollisuuksien ala"
30.05.2023 15.22Mitsubishi EDiA XL -trukkisarja on voittanut kansainvälisen Red Dot - suunnittelupalkinnon
30.05.2023 11.00John Deere Forestry esittelee koko metsäkonemallistonsa Swedish Forestry Expossa tämän viikon lopulla
30.05.2023 9.05Peukku-baarin uudet tarjottimet valmistetaan metsäteollisuuden tähteistä
30.05.2023 8.43BMW:n 5-sarja uudistuu - raamikkaampi ja lihaksikkaampi
30.05.2023 8.26Yhtenäispatentti voimaan 1.6.2023 - syntymässä aidosti eurooppalainen sisämarkkina
29.05.2023 18.01Bruks -autohakkureilla hyvä kysyntä - uusi 1006 RT malli markkinoille
29.05.2023 13.16Volvon Trucksin mahdollistama rekkakuskien realityohjelma alkaa syksyllä Nelosella ja Ruudussa
29.05.2023 10.05Citroënin, Opelin ja Peugeotin jälleenmyyntiketju uudistuu
29.05.2023 8.11Nyt on aika tarkistaa varttuneita kuusikoita ja varautua metsätuhoihin
28.05.2023 17.00Puunkorjuuta kustannustehokkaasti Nisula Forestin ratkaisuilla
28.05.2023 15.00SKAL Kuljetusbarometri: Tiestön huono kunto on jo haaste yrittäjyydelle - myös kasvavat kustannukset ja osaajapula on ratkaistava
28.05.2023 12.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,4 miljoonaa matkustajaa huhtikuussa 2023
27.05.2023 16.00Kuljetus 2023 -suurtapahtumassa yli 13 000 kävijää
26.05.2023 22.30KATSO TÄSTÄ ERIKOISLÄHETYS KULJETUS 2023 NÄYTTELYSTÄ - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus ja metsäalan tuoreet kuulumiset
25.05.2023 18.00Metsävisa huipentui finaaliin - kärkisijat menivät Saarijärvelle, Mikkeliin ja Juvalle
24.05.2023 11.03Metsatek -puutavara-autojen päällerakenteet esittelyssä Kuljetus2023 -näyttelyssä osastolla U319
24.05.2023 10.56Uusi turvallisuusasetus tuo uusia turvajärjestelmiä kuorma-autoihin
24.05.2023 10.42Luonnonvarakeskus: Ruuan hintaan kohdistuvat paineet hellittämässä
24.05.2023 10.37Hakkuukoneen ajoreitin suunnittelu on harvennus- ja poimintahakkuun haastavimpia tehtäviä
24.05.2023 10.33Mercedes-Benz raskaat ajoneuvot Kuljetus 2023-messuilla

Näytä lisää »