Liikenneinfrastruktuuri 2040 -hanke: Suomi ohjattava matelukaistalta ohituskaistalle

16.01.2017 10.00

rakennusteollisuus_silta.jpg

Naapurimaissamme liikenneverkon voimakas kehittäminen nähdään yhdeksi keskeisimmistä kilpailukyvyn edistäjistä. Ilman vastaavaa kansallisesta edusta lähtevää kirkasta strategiaa ja siinä pysymistä Suomi jää väistämättä jälkeen. 

”Liikkuminen ja kuljetukset ovat suuren murroksen kynnyksellä. On tärkeä pysähtyä pohtimaan, millaisia tarpeita liikenneinfrastruktuurin tulee tulevaisuudessa palvella ja mihin infrapanostukset kannattaa sijoittaa. On valittava määränpää, minne halutaan mennä ja tunnistettava mitä reittiä, miten ja millaista vauhtia sinne voidaan edetä”,inframarkkinoiden asiantuntija Eero NippalaTampereen ammattikorkeakoulusta sanoo.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n ja Tampereen ammattikorkeakoulun luotsaamassa selvityksessä on hahmoteltu Suomen liikenneinfrastruktuurin kehittämiselle ja kehittämisen panostuksille neljä vaihtoehtoista polkua: Älykäs, Huima, Kuuliainen ja Niukka. Nämä johtavat hyvinkin erilaisiin tulevaisuudenkuviin, kun tarkastelujakso on ulotettu vuoteen 2040 saakka.

Tulevaisuudenkuvia on peilattu eri tavoitteisiin, jotka liittyvät Suomen asemaan Euroopassa, elinkeinoelämän kilpailukykyyn, työllisyyteen, alustatalouteen ja hiilivapaaseen liikenteeseen.

”Tavoitteet täyttyisivät monin osin parhaiten Huimaksi nimetyssä skenaariossa, jossa investoidaan vahvasti elinkeinoelämän raaka-aine- ja tavarakuljetusten edellytyksiin sekä laajojen työssäkäyntialueiden työmatkaliikenteeseen. Suomi yhdistettäisiin kiinteämmin Eurooppaan Helsinki–Tallinna-tunnelilla, joka mahdollistaa kauttakulun Koillisväylälle. Huima edellyttäisi väylänpidon vuosittaisen kokonaisrahoituksen kasvattamista nykyisestä noin 3,2 miljardista eurosta 4,2 miljardiin euroon”, VTT:n erikoistutkija Terttu Vainio toteaa.

Vastaavasti kehityspolku Niukka tarkoittaisi jämähtämistä nykyisen liikenneinfrastruktuurin ylläpitoon. Niukka Suomi jäisi Euroopassa peränpitäjäksi, varsinkin jos Norja ja Ruotsi yhdistävät kaavailujensa mukaisesti eteläisten osiensa suuret kaupungit yhteiseksi talousalueeksi Tanskan kanssa nopeilla junilla. Älykkäässä skenaariossa liikenneväylät muuttuvat palvelualustoiksi ja Kuuliaisessa sitoudutaan vahvasti päästövähennystavoitteisiin, joita ei saavutettaisi osassa muista skenaarioista.

”Suomi tarvitsee talouskasvun ja kilpailukyvyn turvaamiseksi nykyistä selvästi suurempia liikenneinfrastruktuuri-investointeja. Etenkin Etelä-Skandinavian mittavat liikennesuunnitelmat muodostavat kovan haasteen. Sen vuoksi yhteydet Keski-Eurooppaan Baltian kautta sekä pohjoiset yhteydet Atlantille ja Jäämerelle ovat lähitulevaisuuden asioita. Hankkeita on lähdettävä valmistelemaan ajoissa muun muassa EU:n TEN-T-rahoituksen saamiseksi. Näihin hankkeisiin kuuluu myös Koillisväylän datakaapeli”, kommentoi selvitystä Paavo Lipponen.

”Liikenneinfran rahoitus on yhtä tärkeä kuin esimerkiksi hävittäjien. Lentokoneita ei voida rahoittaa, jos talous ei kasva. Siihen tarvitaan nykyistä huomattavasti parempia niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin yhteyksiä”, Lipponen painottaa.

Liikenneverkon kehittämisessä 25 vuotta on lyhyt aika

Hankkeen ohjausryhmän puheenjohtajana toiminut Rakennusteollisuus RT:n pääekonomisti Sami Pakarinen toteaa, että fyysisen infran tarve ei häviä, vaikka digitalisaatio avaa aivan uudenlaisia mahdollisuuksia.

”Vuoteen 2040 mennessä väylänpitoon on tarve sijoittaa kokonaisuudessaan 77–105 miljardia euroa. Rahoitus on syytä käyttää viisaasti. Summat ovat suuria, ja yhteiskunnan kannalta erittäin iso kysymys on se, mitä rahalla voidaan saada aikaan – tai olla saamatta.”

Hankkeen ohjausryhmä ehdottaakin poliittisille päättäjille, että nämä käynnistäisivät pitkän aikavälin infrasuunnitelman laatimisen. Yksittäisten hankkeiden sijaan on syytä tarkastella koko liikennejärjestelmää. Lisäksi on tarpeen selvittää budjettirahoituksen rinnalle tai sijaan uudenlaisia rahoitusratkaisuja, kuten liikenneverkkoyhtiöselvityksen yhteydessä on jo tehtykin.

”Liikenneinfran suunnittelu ja rakentaminen vaativat valtavasti aikaa ja työtä, ja rakenteiden elinkaari on huomattavan pitkä. Merkittävien hankkeiden valmistelun kannalta vuosi 2040 on jo lähellä. Nyt on kiire käynnistää sellaisten strategisten hankkeiden suunnittelu, jotka pitäisi toteuttaa seuraavien 25 vuoden kuluessa. Esimerkiksi valtatie 12:n sijoittamista tunneliin Tampereella esitettiin 1990-luvun alussa, ja tunneli avattiin liikenteelle viime marraskuussa”, Pakarinen muistuttaa.

”Digitalisaatio, palveluistuminen, automatisoituva liikenne ja kunnianhimoiset päästövähennystavoitteet ovat teemoja, jotka mullistavat liikenneympäristöämme ja liikenneinfraan kohdistuvia vaatimuksia. Nyt julkaistu Liikenneinfrastruktuuri 2040 -selvitys sekä valmisteilla oleva Suomen liikenne- ja viestintäjärjestelmien tulevaisuuskuva 2030 ja 2050 ovat arvokas tuki tulevaisuuden infratarpeiden ennakoinnissa. Jos haluamme olla liikenteen uusien palveluiden edelläkävijöitä, meidän on oltava rohkeita myös niihin tarvittavan infran kehittämisessä ja tukemisessa,” liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo.  

Liikenneinfrastruktuuri 2040 -hankkeeseen kytkeytyy WSP:n tekeillä oleva selvitys, jossa osalle kehityspoluista laaditaan toimenpideohjelmat kymmenen vuoden aikajänteelle ja arvioidaan niiden vaikutukset elinkeinoelämälle. WSP:n selvitys valmistuu alkuvuoden aikana.

Hankkeissa mukana olevat tahot edustavat monipuolisesti suomalaista yhteiskuntaa. Liikenneinfrastruktuuri 2040 -hankkeen ohjausryhmään ovat osallistuneet Rakennusteollisuus RT, Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Suomen Kuntaliitto, Liikennevirasto, Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK, Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK sekä Toimihenkilökeskusjärjestö STTK. Hankkeen on rahoittanut TT-säätiö.


Raportti on saatavilla verkosta VTT:n sivuilla http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2017/T283.pdf
ja raportti sekä julkistustilaisuuden aineistot RT:n sivuilla www.rakennusteollisuus.fi/Liikenneinfra2040

19.01.2017 12.30Öljyala: Liikenneverkkoselvitys vaatii perusteellista arviointia
19.01.2017 11.15LVM: Yhtiömalli ratkaisisi liikenneverkon rahoituksen
19.01.2017 11.00Autoala pitää liikenneverkkoyhtiötä koskevaa selvitystä hyvänä avauksena
18.01.2017 20.10Huomio urakoitsijat ja metsänomistajat - katso tästä hyvä video metsäkoneteloista
18.01.2017 15.30Ympäristövaikutusten arviointiselostus on valmistunut Vaasan satamatiehankkeesta
18.01.2017 15.01Oletko Sinä seuraava Ammattilehden Facebook-sivujen lahjakortin voittaja?
18.01.2017 14.00Yritykset kasvattavat liikevaihtoaan viennin avulla osoittaa logistiikkayritys UPS:n teettämä tutkimus
18.01.2017 13.23Logset laajentaa toimintaansa Venäjällä
18.01.2017 13.22Yle: Ministeriö esittää tiemaksuja käyttöön, autovero kokonaan pois
18.01.2017 13.20Uutuuskirja paljastaa miten luodaan uusia menestyviä suomalaisia vientituotteita
18.01.2017 13.20Jätkäsaaren palvelukortteleille etsitään toteuttajaa
18.01.2017 13.20Ennakkotieto: Energia-alan Suomen ja Saksan yhteinen rahoitushaku avautuu
18.01.2017 13.20Uusi mittaus- ja kuivausteknologia vähentää kosteuden aiheuttamia sähkömoottoririkkoja
18.01.2017 8.00Kuntapäättäjät ovat tyytyväisiä kunnissa toteutettuihin tuulivoimahankkeisiin
18.01.2017 8.00Goodyear Eagle-360 voitti arvostetun muotoilupalkinnon
18.01.2017 3.57KUORMATILAA-2017 kierros starttasi Stora Ensolta Uimaharjusta 16-17.1.2017. - Starttipäivät Enocellillä oli kaupallinen menestys.
17.01.2017 18.01Valmet solmii strategisen energia- ja prosessiteollisuuden automaatiota koskevan kumppanuuden Consulta Enterprises -yhtiön kanssa Intiassa
17.01.2017 16.15Mechelininkadun peruskorjaus Helsingissä alkaa puiden kaatamisella
17.01.2017 15.15Nokian Raskailta Renkailta neljä uutta CT-rengasta - Maatalouden raskaimmatkin kuormat siirtyvät nyt tehokkaasti ja turvallisesti
17.01.2017 13.30Laihian kohdan tiehanke etenee siltatöillä
17.01.2017 12.00Tampereen Rantatunnelin säännölliset huollot jatkuvat
17.01.2017 10.50Mercedes-Benz GLC rallin uudeksi turva-autoksi
17.01.2017 10.10John Deere Forestry Oy:n nimitysuutisia
17.01.2017 10.00Vuonna 2016 Renault-yhtymän myynti kasvoi neljättä vuotta peräkkäin
17.01.2017 9.30Metsänkäsittelyn vaihtoehtoja voi kohta katsoa virtuaalilasien läpi
17.01.2017 9.30Lomalle paimeneen Haku lammas- ja lehmipaimenviikoille käynnissä16.1.?23.1.2017
17.01.2017 8.20Raskaspari Oy hakee mekaanikkoa koulutettavaksi oppisopimuksella metsäkonehuollon ammattilaiseksi
16.01.2017 18.20VTT:n spin-off yhtiöt keräsivät vuonna 2016 yhteensä ennätykselliset 18 milj. euroa pääomasijoituksia
16.01.2017 18.15Kekkilä jalostaa biomassat uudeksi kasvuksi
16.01.2017 18.11Nimitysuutinen Suomen metsäkeskuksessa Pirkanmaalla
16.01.2017 18.101400 tykkäystä tuli täyteen tänään! Ammattilehden Facebook sivut saaneet suuren suosion lyhyessä ajassa
16.01.2017 17.25....... ja Me tulemme taas ! ! ! - Terminatorimiesten KUORMATILAA- 2017 Suomen kierroksen startti Pohjois-Karjalassa.
16.01.2017 15.00Tukesin tiedote: Rakennustuotteita testautetaan tänä vuonna tehostetusti
16.01.2017 14.00Tiheä automaattivalvonta rauhoitti Kehätien liikennettä
16.01.2017 14.00Image Wear ostaa sadevaateosaaja Sademanin liiketoiminnan
16.01.2017 10.00Liikenneinfrastruktuuri 2040 -hanke: Suomi ohjattava matelukaistalta ohituskaistalle
16.01.2017 9.30Tankkaa autoasi rajattomasti 69 eurolla kuukaudessa
16.01.2017 9.30Ilmastopalveluiden tuottamaa tietoa halutaan tehokkaampaan hyötykäyttöön
16.01.2017 9.30Nesteen kesätyöhaku alkaa - töitä reilulle 300 kesätyöntekijälle
16.01.2017 8.45Tutkimus: Veturinkuljettajilla ja rekkakuskeilla samat haasteet kuin lentäjillä
15.01.2017 16.01KATSO KUVAT! Logsetin hakkuunäytös Savonlinnassa oli menestys
15.01.2017 14.01Kivirock koeajaa: Fiat Fiorino - Suomen edullisin diesel pakettiauto
15.01.2017 13.01Nyt on hinnat kohdillaan - Mototarvikkeet.fi tarjoaa mm. kourat, työvalot ja vaseliinit tammikuun ajan ALE-Hinnoin
15.01.2017 12.151300 tykkäystä tuli täyteen äsken! Ammattilehden Facebook sivut saaneet suuren suosion lyhyessä ajassa
15.01.2017 11.00Langaton anturointijärjestelmä HMPStronic XLpro
15.01.2017 10.10Elektroninen PARK LITE -pysäköintikiekko
15.01.2017 9.10Suomalaiselle Sisulle on kysyntää maailmalla - uusi Super-Polar Itävaltaan kaivoskäyttöön
14.01.2017 16.00Liikenneverkkoselvitys julkaistaan ensi viikolla - pohja kunnon keskustelulle
14.01.2017 12.00Valmet toimittaa automaatiota uuteen Ferrybridge 2 -jätteenpolttolaitokseen Britanniaan - kyseessä kymmenes tilaus Hitachi Zosen Inova -yhtiöltä
14.01.2017 11.20Teollisuuden liikevaihto kasvoi elo-lokakuussa 4,0 prosenttia
14.01.2017 10.01Erittäin tehokas II sukupolven Ultra Beam LED jättä jopa ksenonitkin varjoonsa . - Mukana Terminatorimiesten KUORMATILAA - 2017 kierroksella. Maanantaina Enocell Uimaharju.
14.01.2017 2.34Ajomukavuus ja turvallisuus korostuu - Matkailuautojen ja -vaunujen kauppa käynnistyy messuilla Turussa
14.01.2017 0.14Jari Koivisto on vastannut Teminator XXL- ja Predator -puutavarapankkojen vientitoimintojen kehittämisestä vuoden 2016 alusta lähtien .
13.01.2017 18.11Metsävaratiedon tuottamat hyödyt selvitetään
13.01.2017 17.15Rakennuttajatoimisto HTJ Oy rakennuttajakonsultiksi Vt12 Lahden eteläinen kehätie -hankekokonaisuuteen
13.01.2017 17.00Metsäliitto Osuuskunnan hallitus päätti johdon kannustinjärjestelmästä
13.01.2017 17.00AS Storent Investments osti Leinolift Oy:n
13.01.2017 13.30VV-Auton maahantuomien autojen yhteenlaskettu markkinaosuus vuonna 2016 lähes viidennes koko Suomen automyynistä.
13.01.2017 10.30Työsuhdeautojen TOP 10 -merkit Suomessa 2016
13.01.2017 9.30Rakennuskustannukset nousivat joulukuussa prosentin vuodentakaisesta
13.01.2017 9.00Tulli keventää kaukoidästä tuotavien kiinnikkeiden tullimenettelyä
13.01.2017 8.50Metsä Groupin Puutuoteteollisuus myy projektiliiketoimintansa Lapwall Oy:lle
13.01.2017 0.10Miljoonasäästöt ulkomainosten LED-uudistuksella
13.01.2017Tulli aloitti Venäjältä ja Brasiliasta peräisin olevien kuumavalssattujen levyvalmisteiden tuonnin kirjaamisen
12.01.2017 19.20Metsäteollisuuden selvitys: mielikuvat biotaloudesta positiivisia, mutta hajanaisia
12.01.2017 19.18Uusien Yamaha-myymälöiden avajaisviikonloppu Joensuussa ja Pietarsaaressa
12.01.2017 17.01Kauppalehti: Viroon suunnitellaan miljardin euron sellutehdasta
12.01.2017 13.00Metsäteollisuus ry vahvistaa organisaatiotaan
12.01.2017 12.10MYYNNIN AMMATTILAINEN - NYT HYVÄ MAHDOLLISUUS! Toyota Material Handling Finland Oy hakee aluemyyntipäällikköjä
12.01.2017 8.001200 tykkäystä tuli täyteen eilen! Ammattilehden Facebook sivut saaneet suuren suosion lyhyessä ajassa
12.01.2017 3.01Hiab vauhdilla vuoteen 2017 - Puunkuormaajamestari -kiertueen osalta tehdään parhaillaan suunnittelutyötä
12.01.2017 2.30Dayton rengasuutuus maantie- ja maastoajoon
12.01.2017 0.07Puutavarapankkojen lujuusluokat 4 tonnista 12 tonniin.
11.01.2017 16.00Stora Enso investoi biokomposiittirakeisiin Hylten tehtaalla
11.01.2017 15.10Veho Hyötyajoneuvot järjestää esittelypäivän Kuopiossa torstaina 12.1.2017
11.01.2017 15.08Metsäteollisuus mukaan suometsien kestävää käyttöä edistävään tutkimushankkeeseen
11.01.2017 15.05Vastaa TTS:n tieurakointikyselyyn
11.01.2017 15.00Vt 18 liittymien parantaminen Alavudella ja Ähtärissä
11.01.2017 13.49Metsäteollisuus mukaan suometsien kestävää käyttöä edistävään tutkimushankkeeseen
11.01.2017 13.20ELY-keskukselta yritystukea Pohjois-Pohjanmaalle loka-joulukuussa 6,5 miljoonaa euroa
11.01.2017 13.15Teollisuuden kilpailukyky varmistetaan koulutuksen uudistamisella
11.01.2017 13.00Liikenneverkkoselvitys julkaistaan ensi viikolla - pohja kunnon keskustelulle
11.01.2017 3.13100 hyvää Suomesta
10.01.2017 21.54Helpotusta lintujen asuntopulaan: 100 000 tekopökkelöä kolopesijöille
10.01.2017 19.10Koneosapalvelusta Denison GOLD CUP® -hydraulipumppujen Valtuutettu huoltopiste
10.01.2017 16.00Metsäliitto Osuuskunnan hallituksen puheenjohtajana jatkaa Martti Asunta
10.01.2017 15.00Komissio hyväksyi Lappeenrannan lentoaseman avustuksen
10.01.2017 15.00Tullilta linjaus kaupallisessa käytössä olevien kuljetusvälineiden väliaikaisesta maahantuonnista
10.01.2017 15.00Kiertotalous toteutuu - Turun seudun jätevesistä biokaasua
10.01.2017 12.10Volvo Trucksin verkosto jatkaa mittavia investointeja Suomen markkinaan sekä panostamalla henkilöstöön
10.01.2017 11.00Bridgestonelta uusi kuorma-auton NORDIC-DRIVE 001 talvirengas
10.01.2017 8.01Volvo Cars asettaa ihmiset etusijalle autonomisten autojen kehitystyössä
10.01.2017 3.35Terästeknologiasta vauhtia ja keveyttä autoalalle
10.01.2017 3.30Iveco ylivoimainen markkinajohtaja keskiraskaissa kuorma-autoissa 2016
10.01.2017 1.01Logset hakkuunäytös Savonlinnassa 13.1.2016
09.01.2017 16.00Suomen ABB:ltä merenkulun uusinta teknologiaa viiteen luksusristeilijään
09.01.2017 13.00Nimityksiä Kuljetusalan Lakiasiaintoimisto Oy:ssä
09.01.2017 11.00Vuosi 2016 vei Helsingin Sataman uusiin ennätyksiin
09.01.2017 10.59Saimaan kanavan tavaraliikenne väheni viime vuonna. Kotimaanliikenne kasvoi
09.01.2017 10.35Saimaan kanava suljetaan sunnuntaina 15.1. Talvitauon aikana uusitaan Mälkiän sulun alaportit

Näytä lisää »