Suomen ABB:ltä merenkulun uusinta teknologiaa viiteen luksusristeilijään09.01.2017 16.00
ABB toimittaa täydelliset sähkövoimantuotanto-, Azipod®-ruoripotkuri-, automaatio- ja ohjelmistoratkaisut viiteen uuteen luksusluokan risteilyalukseen. Alukset rakennetaan MV Werftenin telakalla Genting Hong Kongin Crystal Cruises- ja Star Cruises -varustamoille. Crystal Cruises -varustamon kolme “Endeavor-luokan” ylellistä superjahtia rakennetaan jääluokkaan PC6. Alusten potkurilaitteina toimii kaksi Azipod D -yksikköä, joiden avulla alukset pystyvät toimimaan arktisissa olosuhteissa. Azipod D on Suomen ABB:llä vuonna 2015 kehitetty uuden sukupolven ruoripotkurilaite, joka soveltuu energiatehokkuuden, ohjailtavuuden ja luotettavuuden optimointiin niin öljynporauslautoille, offshore-huoltoaluksiin kuin matkustajalaivoihin. Star Cruises -varustamon kaksi “Global Class”-alusta ovat markkinoiden suurimpia ja suunniteltu erityisesti Aasian risteilymarkkinoille. Niiden koko on 204 000 bruttotonnia. Aluksiin asennetaan kolme Azipod XO -ruoripotkurilaitetta. Kaikkiin viiteen alukseen toimitetaan myös ABB:n automaatiojärjestelmä, älykäs ohjauskäyttöliittymä sekä meriliikenteen ohjelmistojärjestelmä OCTOPUS. ”Yhteistyömme ABB:n kanssa vahvistaa edelleen visiotamme valmistaa maailman nykyaikaisimpia ja tehokkaimpia risteilyaluksia. Yhdessä ABB:n kanssa voimme ottaa käyttöön uusimman teknologian ylellisissä risteilyaluksissamme”, Tan Sri Lim Kok Thay, Executive Chairman, Genting Group sanoo. ”Telakallamme on pitkä kokemus laivanrakennusteollisuudessa ja teemme erittäin mielellämme yhteistyötä teollisuudenalan johtaviin ruoripotkuri- ja automaatiojärjestelmien toimittajiin kuuluvan yhtiön kanssa. ABB:n laaja toimitus takaa meille parhaan laitteiston ja korkealuokkaisen projektijohdon”, MV Werftenin toimitusjohtaja Jarmo Laakso sanoo. “Olemme hyvin innostuneita yhteistyöstä MV Werftenin ja Genting Hong Kongin kanssa tässä projektissa. Kahden vuosikymmenen ajan Azipod-potkurijärjestelmä on tarjonnut risteilyoperaattoreille mahdollisuuden teknologisten ja maantieteellisten rajojen ylittämiseen. Gentingin alusten uusi sukupolvi on rakennettu samassa hengessä, ja meidän voimantuotantoratkaisumme ja Azipod-potkurijärjestelmämme yhdessä automaatiojärjestelmiemme ja meriteollisuuden ohjelmistojemme kanssa tukevat alusten erinomaista suorituskykyä”, Suomen ABB:n Marine and Ports -liiketoiminnan johtaja Sakari Sorsimo sanoo. Arviolta kahteen kolmesta nykyaikaisesta risteilyaluksesta, jäänmurtajasta ja korkean jääluokan rahtialuksista on asennettu Azipod-ruoripotkurijärjestelmä. Risteilyaluksissa on käytetty Azipod-yksiköitä jo kahden vuosikymmenen ajan, koska ne säästävät polttoainetta, niiden ohjattavuus on entistä parempi ja tehokkaampi ja ne vievät vähemmän tilaa kuin akselilinjajärjestelmät. ”Matkustajasektorilla on havaittavissa kasvavaa kiinnostusta arktisiin alueisiin. Asiantuntemuksemme risteily- ja jääkelpoisten alusten sektoreilla antaa meille ihanteellisen aseman ja voimme täysin tukea asiakkaitamme heidän uusissa projekteissaan”, sanoo Marcus Högblom, joka johtaa matkustaja-alusten ja Azipod-ruoripotkurien globaalia myyntiä ABB:llä. Kaikki viisi alusta toimitetaan vuodesta 2019 lähtien. Reilun neljännesvuosisadan ikäinen Azipod-potkurilaite on suomalaisen meriteknologisen osaamisen taidonnäyte. Järjestelmän käyttötunteja on kertynyt yhteensä yli 12 miljoonaa 99,8 prosentin käyttöasteella. Azipod on säästänyt jo yli 700 000 tonnia polttoainetta ja ollut osaltaan pienentämässä merenkulun hiilijalanjälkeä. Polttoainesäästö vastaa noin 700 000 auton vuosittaista polttoaineenkulutusta.* Helsingin Vuosaaressa ja Haminassa toimiva ABB:n liiketoimintayksikkö vastaa maailmanlaajuisesti meriteollisuuden ratkaisujen kehittämisestä ABB:llä. *Oletuksena, että tavallinen perheauto kuluttaa tonnin polttoainetta vuodessa |