HS : - Öljykaupalla rikastunut Mika Anttonen poraa maata pelastaakseen ilmaston ja Suomen talouden

22.07.2015 10.12
             

Suomen kenties kiinnostavimman työmaan aita Espoon Otaniemen teekkarikylän keskellä on koristeltu kaksimielisillä vitseillä.

Poraamista käsittelevät letkautukset koristelevat tonttia, jolla energiayhtiö St1 tunkeutuu kilometrien syvyyksiin päästöttömän lämmön perässä.

Kairauskoneen terä pyörii 1 972 metrin syvyydessä. Koeporaus on melkein valmis.

Kuka
            

Mika Anttonen

 St1-energiayhtiön pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja.

 48-vuotias.

 Asuu Helsingissä lääkärivaimonsa ja kolmen lapsensa kanssa.

 Ajaa Audi A4 Flex fuelia.

 Aloitti uransa Nesteen öljynvälittäjänä.

 Kehittää aktiivisesti vähäpäästöisiä energiamuotoja.

St1:n pääomistaja Mika Anttonen tarkastelee tyytyväisenä maan sisuksista nostettuja kivinäytteitä.

Anttonen päätti viime vuonna, että geotermisen kaukolämmön tavoitteleminen on kokeilemisen arvoinen hanke.

Menetelmän keksijät toivat hankkeen Anttosen pöydälle, koska hänellä on tunnetusti intohimoa vähäpäästöisten energiamuotojen edistämiseen – ja paljon rahaa.

Kesäkuun Arvopaperi-lehden mukaan Mika Anttonen on yksi Suomen neljästä osakemiljardööristä. Kolme muuta ovat Herlinin veljeksiä.

"Saatiin riittävä usko siihen, että tämä voi onnistua. Se on mahdollista", Anttonen sanoo hanketta edeltäneestä pohdinnasta.

Pilottihankkeessa porataan kaksi lähekkäistä reikää yli kuuden kilometrin syvyyteen, jossa kallioperä on kuumaa. Toisesta reiästä pumpataan vettä kallionrakoihin, joissa vesi kuumenee yli sata-asteiseksi. Toisesta reiästä vesi nostetaan ylös. Sitten lämpö työnnetään energiayhtiö Fortumin kaukolämpöputkeen ja viedään asiakkaille.

Otaniemen hanke on tekniseltä toteutukseltaan maailmassa ainutlaatuinen.

Isoja kysymyksiä on kaksi: Millaisiksi muodostuvat porauksen kustannukset, kun mennään äärimmäisiin syvyyksiin, ja miten tehokkaasti vesi saadaan kiertämään syvyyksissä?

Artikkeliin liittyvät                       

Jos vastaukset ovat tyydyttäviä, menetelmä tuottaa Anttosen mukaan lämpöä halvemmalla kuin muut tunnetut lämmöntuotannon tavat.

"Jos halutaan, kaikki kaukolämpö saadaan muutettua päästöttömäksi", Anttonen sanoo.

Mika Anttosen päässä on koko hänen aikuisikänsä pyörinyt isoja asioita. Ensin ne olivat isoja numeroita.

Nuorena Anttonen myi ja osti Nesteen palkkalistoilla öljyä miljoonien eurojen erissä.

Sitten hän alkoi rakentaa omaa öljyliiketoimintaansa.

Anttosen St1-ryhmän suurimmat osat ovat polttoaineiden jalostaminen ja jakelu. Yhtiö on kasvanut nopeasti muun muassa öljy-yhtiö Shellin huoltamotoimintojen ostoilla.

Nykyään Anttosen ajatukset liikkuvat ylevämmillä poluilla kuin rahan tekemisessä.

"Kaikkein hauskinta puuhaa on miettiä, millaista osaamista Suomi tarvitsee kymmenen vuoden päästä. Tai oikeastaan sitä, millaista osaamista maailma tarvitsee", Anttonen sanoo.

Anttonen on julistanut St1:n strategiaksi mahdollisimman puhtaan energian valmistamisen ja myymisen. Ylivoimainen valtaosa St1:n tuloksesta ja liikevaihdosta tulee kuitenkin perinteisestä öljy- ja bensiiniliiketoiminnasta.

Ristiriidassa on riittänyt selittämistä. Strategian viestiminen ei ollut helppoa sille henkilökunnan valtaosalle, joka tekee vain öljykauppaa.

"Miten tällaisen strategian voi myydä porukalle, joka tekee perusleipäämme? Minulle tuli olo, että se pitää kertoa niin kuin se menee. Sanoin, että te, jotka olette öljybisneksessä, teette kaiken tämän muun hienon mahdolliseksi. Te luotte kassavirran. Teidän ansiostanne me voimme muuttaa maailmaa paremmaksi", Anttonen sanoo.

Geotermisen lämmön lisäksi Anttosella on toinen suosikkihanke, bensiiniin sekoitettavan etanolin tekeminen sahanpurusta. Kajaanin biopolttoainelaitos käynnistää toimintansa ensi vuonna.

St1 tekee Kajaanissa hylätyssä sellutehtaassa sahanpurusta etanolia, jota käytetään autojen polttoaineena. Samalla prosessissa syntyy aineita, joita voidaan ensimmäistä kertaa valmistaa teollisessa mittakaavassa.

Anttonen ei oikein tiedä, miten näitä uusia jakeita käytetään, mutta juuri epävarmuuden sietämisestä ja etsimisestä on hänen mukaansa kyse, kun maailmaa pelastetaan.

Hän kuvaa kehitystyötä poluksi, jolta löytyvät lopulta tarvittavat keinot.

"Nykyisillä innovaatioilla ei pystytä korvaamaan fossiilisia polttoaineita. Se on mahdotonta. Mutta meidän täytyy lähteä kulkemaan sitä polkua. Uusia keksintöjä tulee vain, jos me panostamme tuotekehitykseen ja tutkimukseen", Anttonen sanoo.

Energia-alan lisäksi Anttonen puhuu paljon Suomesta. Täällä ei ole hänen mukaansa vielä tajuttu, miten globalisaatio ja maailmantalouden muuttuminen vaikuttavat Suomeen.

Anttonen on työssään nähnyt, miten kovasti Euroopan ulkopuolella ponnistellaan. Siksi töitä pitäisi tehdä Suomessakin enemmän.

Työpäivien pidentäminen ei Anttosen mukaan kannata. Menestys ei katso kellokorttia. Mutta monien suomalaisten lomat ovat hänestä ylimitoitettuja.

"Sillä on aika iso merkitys, olemmeko me kokonaan töistä poissa kuusi viikkoa vai neljä viikkoa", Anttonen sanoo.

Suomea ja muita korkean elintason maita rasittaa kansainvälisessä kilpailussa se, että "masu on täysi".

Intohimoa on Anttosen mukaan pakko olla – muuten ei pärjätä.

"Se on vähän sama, kun katsoo suomalaista urheilua: Pärjäämme koko ajan vähän huonommin ja harvemmissa lajeissa. Elintaso on noussut niin paljon, että jengi treenaa vähän laiskemmin. Ja toisaalta muualla on alettu treenata", Anttonen sanoo.

"Me yritämme koko ajan ponnistella vähemmän ja kuvittelemme, että voisimme säilyttää saman elintason."

Anttonen mainitsee toistuvasti johtajien vastuun. Kun isoista irtisanomisista kerrotaan harva se viikko, johtajilta vaaditaan Anttosen mielestä sosiaalista herkkyyttä.

Isot palkankorotukset näyttävät pahalta, jos viereisessä lehtiartikkelissa kerrotaan taas uusista irtisanomisista.

Anttonen itse ottaa palkkaa yhtiöstään noin 20 000 euroa kuussa. Pääomatulot hän on melkein kokonaan sijoittanut takaisin liiketoimintaan.

Anttonen ei näe johtajien ylisuurille palkoille perusteita edes kansainvälisen kilpailun näkökulmasta.

"Tiedätkö yhtään ulkomaisen pörssiyrityksen suomalaista toimitusjohtajaa? Ei niitä ole."

Lopuksi pitää kysyä, miten Anttonen koki herätyksensä. Missä vaiheessa Suomen ja ympäristön asiat alkoivat kiinnostaa häntä enemmän kuin yhtiön arvon perässä olevien nollien määrä?

Hän ei osaa selittää tarkkaan. Hän selittää jotain joukkuelajeista, jotka hänelle ovat aina olleet tärkeitä, mutta huomaa itsekin, ettei se oikein kanna selityksenä. "Suomi on rakas", Anttonen tiivistää lopulta.

Etusivuwww.hs.fi

31.12.2016 11.56Liikennevakuutuskeskus: Uusi liikennevakuutuslaki astuu voimaan
31.12.2016 8.25Talviajan rengasvaatimukset voimaan 2.1.2017
31.12.2016 8.00Suomi 100 -avajaiset tänään 31.12. Pipo mukaan, raketit kotiin!
30.12.2016 22.44Terminatorimiesten " KUORMATILAA" 2016 -kiertue jatkuu ensiviikolla Itä-Suomessa.
30.12.2016 17.01Madison Paper Industries myy tehdasalueensa Yhdysvalloissa
30.12.2016 16.00Liikenneturva: Liikenneturvallisuus parani vuonna 2016
30.12.2016 15.01Valmet toimittaa automaatiojärjestelmän Kemiran Joutsenon tehtaan uudelle natriumkloraatin tuotantolinjalle
30.12.2016 14.40Logsetin toimitusjohtaja vaihtuu
30.12.2016 11.00De Rooyn tiimi aikoo voittaa vuoden 2017 Dakar-rallin Goodyearin kuorma-autonrenkailla
30.12.2016 10.11Liikennevakuutuskeskus: Uusi liikennevakuutuslaki astuu voimaan
30.12.2016 1.01Pohjoisessa voi kohta kalastaa entistä isompia kaloja
30.12.2016 0.07Vuoden vaihtuminen tuo mukanaan kiristyviä pakkasia
29.12.2016 20.12Nuorten Leijonien MM-joukkueessa mukana "Metsätyön mies"
29.12.2016 18.22Jokainen Logset metsäkone koeajetaan
29.12.2016 17.10KUVAKISA! Tunnistatko kuvan puutavara-auton...? Vastaa ja voita Fazerin Sinistä
29.12.2016 16.20Uusi vuosi, uusi energiatehokkuussopimus
29.12.2016 16.10Veho Hyötyajoneuvot aloittaa katsastustoiminnan Pirkkalan toimipisteessä
29.12.2016 12.00Tule mukaan Suomi 100 -juhlavuoteen - tee oma sinivalkoinen kasvokuva!
29.12.2016 11.53Petteri Orpo: Suomesta biotalouden suurvalta
29.12.2016 11.11Yksityistielakia uudistetaan: Kuntien vastuuta yksityistieasioissa rajattava
28.12.2016 22.10Tuhat tykkääjää täynnä Ammattilehden Facebookissa - kisa jatkuu loppuvuoden - voita 100 eur lahjakortti ja lehden vuosikertoja
28.12.2016 9.19Periaatepäätös tieliikenteen turvallisuudesta katsoo tulevaan
28.12.2016 8.52990 tykkäystä tuli täyteen äsken! Ammattilehden Facebook sivut saaneet suuren suosion muutamassa viikossa
27.12.2016 20.11Mototarvikkeet.fi verkkokaupassa Iso Joulu-ALE 5% - 50% alennukset kaikista tuotteista
27.12.2016 20.00Metsä-Multia Oy:llä alkaa juhlavuosi - puunkorjuuta Keski-Suomessa 40 vuoden ajan - katso tästä hyvä video
27.12.2016 18.22Metsäalan työvoimatarve - Savotta 2025
27.12.2016 18.01Helsingin kaupungin uudenvuoden vastaanotto järjestetään Kansalaistorilla - liikennejärjestelyt muuttuvat alueella
27.12.2016 15.00Vuosi 2016 oli hyvä metsätalouden luonnonhoidossa - pitkän aikavälin trendi on kuitenkin laskeva
27.12.2016 12.55Ilta-Sanomat: Isot muutokset auto-, ajoneuvo- ja polttoaineveroon päätettäväksi jo huhtikuussa - HS: Kansalaisten autoihin ehkä SIM-kortit, tässä syy kiireeseen
27.12.2016 11.00Käytettyjen ajoneuvojen kilometrilukemat esiin kotimaisen autorekisteri.fi -palvelun avulla
27.12.2016 9.52TONNI TÄYTEEN! Voita 100 eur lahjakortti tai Metsäalan Ammattilehden vuosikerta Ammattilehden Facebook kisassa
27.12.2016 4.55Uudistettu RPAS-määräys luo edellytykset kokeiluille ja toiminnan kehittämiselle
27.12.2016 4.50Miehittämätön ilmailu
27.12.2016 3.07Iran Air ja Airbus sinetöivät historiallisen tilauksen
27.12.2016 0.55Komission energiapaketti: Suomella vielä työsarkaa
27.12.2016 0.22XX Magazine - raakapuunkuljetuksen erikoislehti ilmestyy tammikuussa 2017
26.12.2016 19.10Tieliikenteen turvallisuustoiminnan rahoitus laajenee
26.12.2016 19.00Eduskunnalta vihreää valoa METSO-rahoituksen vahvistamiselle
26.12.2016 18.25Gasumista pohjoismaiden suurin biokaasun tuottaja
26.12.2016 13.54Ilmastonmuokkaukseen liittyvät epävarmuudet rajoittavat sen käyttöä ilmastonmuutoksen hillinnässä
26.12.2016 8.01Mercedes-Benz sinivalkoisessa hengessä Suomi 100 juhlavuoteen
26.12.2016 1.23HSY kerää joulukuuset maksutta kaikista asuinkiinteistöistä
25.12.2016 17.11Metsätehon Fleet Management -ohjelmisto vertailussa Ponsse, Komatsu ja John Deere
25.12.2016 17.00Teollisuuden jätelämmöstä energiaa kaukolämpöön - päästöt puoliksi
25.12.2016 12.10KUVAKISA! Tunnistatko kuvan Logset harvesterin - vastaa ja voita Fazerin Sinistä
25.12.2016 10.41Puutavarayhdistelmien omapainot kevenevät ja kuormakoot kasvavat vuonna 2017 useilla tonneilla.
25.12.2016 8.40Suomi säilytti maineensa maailman nopeimpana kansana
25.12.2016 2.42Joulukoristeet
24.12.2016 14.50Riekko pyrähti Metsähallituksen joulutervehdyksiin
24.12.2016 9.00Energian kokonaiskulutus nousi 3 prosenttia tammi-syyskuussa
24.12.2016 8.00Alkolukkoa koskeviin säännöksiin muutoksia
24.12.2016 7.21Alan johtavat yritykset toivottavat Hyvää Joulua - katso tästä kivat tervehdykset!
23.12.2016 18.20Komatsu Forestin Arpelan kaamossavotta - paljon innokkaita koeajajia
23.12.2016 13.10Poliisi: Turvavöiden käyttö ja suojatiesäännösten noudattaminen lisäisi turvallisuutta merkittävästi
23.12.2016 11.10Jälleen runsaslohinen vuosi Tornion- ja Simojoella
23.12.2016 9.20Ponsse julkaisi 2017 sponsorointisopimukset
23.12.2016 0.01LUE TÄSTÄ! Uusi Mercedes-Benz Transport 2/2016 on ilmestynyt
22.12.2016 20.10Raskaan kaluston talvirengaspakko tulee voimaan 2.1.2017
22.12.2016 20.00Iloiset rekrytointiuutiset Tamtronissa jatkuvat - kaksi Microsoft-taustaista tuotepäällikköä liittyi joukkoihin
22.12.2016 19.10Kuvakisa puukuskeille Joulua odotellessa! Tunnistatko kuvan auton...? Vastaa ja voita Fazerin Sinistä
22.12.2016 12.00Kestomestari Citroën C3 WRC palaa takaisin ralliteille
22.12.2016 11.00Paperiliitto vetäytyi teollisuusliittojen fuusiohankkeesta
22.12.2016 10.00Ammattilehti.fi ja rallicrosslupaus Sami-Matti Trogen yhteistyössä rakentamaan tulevaisuutta!
22.12.2016 9.00Maatalouden kannattavuus heikkeni edelleen vuonna 2015
21.12.2016 21.01KUVAKISA! Tunnistatko minkä yrityksen Ponsse Wisent purki tänään kuormaa laaniin...?
21.12.2016 17.24Ajankohtaista Uudeltamaalta: Joko tunnet ligniinin? Puun aineosasta tulossa superbisnes
21.12.2016 17.18Jouluna sää on epävakaista ja melko tuulista
21.12.2016 16.45HKL hankkii 20 uutta Artic-vaunua ja 29 pikaratikkaa Transtechilta
21.12.2016 11.57Hurstin vähävaraisten joulujuhla jo toista kertaa Messukeskuksessa
21.12.2016 11.48Airbusin viidennen Fly Your Ideas -kilpailun toiselle kierrokselle 50 joukkuetta
21.12.2016 11.23Sähköautojen kotilataukseen lisää vauhtia
21.12.2016 11.11Laserkeilauksella metsikön rakenteesta hyvä kuvaus
21.12.2016 9.55Burger King ilahduttaa autoilijoita
21.12.2016 1.59Ilveksen ja pienten hirvieläinten metsästys käynnissä
20.12.2016 17.10Volvo FH voittaja 30 kuukautta kestäneessä kaukokuljetuskaluston käytännön testissä
20.12.2016 13.18Upeita moottoripyöriä ja uusi työnäytösalue MP-messujen Petrol Circuksessa
20.12.2016 12.47Teollinen yhteistyö tuo HX-hävittäjähankinnalle lisähintaa, mutta on Puolustusvoimien suorituskyvylle välttämätöntä
20.12.2016 12.36Trafi Liikenteen joulurauha julistettiin Rovaniemellä
20.12.2016 12.00Kamasa Tools -työkalujen korkea laatu on jälleen osoitettu upealla testivoitolla
20.12.2016 11.11Folksam listasi vuoden 2017 turvallisimmat ja vähäpäästöisimmät uudet autot
20.12.2016 9.0413 miljoonan hankkeet odottavat toteutumista
20.12.2016 5.55Earthpac Oy vahvistaa johtoaan varmistaakseen kasvustrategiaansa
20.12.2016 0.36Joulukuusi.
20.12.2016 0.03Skodan iso katumaasturi
19.12.2016 20.22Ministeri Berner: Liikennemuotojen yhteentoimivuus liikennekaareen
19.12.2016 20.10Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Rekisteritunnusten lukulaitteet tulisi asentaa automaattivalvontakameroiden yhteyteen
19.12.2016 20.03Metsäteollisuus ry: VATT:n tutkimuksen johtopäätökset harhaanjohtavia
19.12.2016 20.01Citroën Jumper jatkaa neljänneksen kasvussa, Jumpyn kasvuluvut 2. korkeimmat
19.12.2016 19.10Tieto toimittaa Kalmarille globaalin sähköisen kaupankäynnin ratkaisun
19.12.2016 13.58Villikasveja voi käyttää elintarvikealan ja ravintolaruuan raaka-aineena
19.12.2016 11.55Uudet Suomea koskevat ilmastonmuutosennusteet julkaistu
19.12.2016 6.45Biometriikka vauhdittaa Williams-tallin varikkopysähdyksiä tulevalla F1-kaudella
19.12.2016 5.55Stanby R124 estää ajoneuvojen akkuongelmia
19.12.2016 5.45Jeesiöjoen yli uusi silta - runko ja kansiosat nostettiin paikoilleen
19.12.2016 3.13Vaikea talvilika jämähtää helposti kiinni auton maalipintaan
19.12.2016 0.07Kahden tankkialuksen yhteentörmäys estettiin Suomenlahdella
18.12.2016 16.22Metsäbiotalouden merkitys ja sisältö vaihtelevat maakunnittain
18.12.2016 14.20Sunnuntain toinen kuvakisa! Osallistu Ammattilehden Facebook sivuilla - nopeimmille tietäjille suklaata jouluksi
18.12.2016 14.15Eerola-Yhtiöt luottaa Mercedes-Benz-kalustoon ja Vehoon
18.12.2016 14.11Koskisen allekirjoitti kansallisen energiatehokkuussopimuksen

Näytä lisää »