HS : - Öljykaupalla rikastunut Mika Anttonen poraa maata pelastaakseen ilmaston ja Suomen talouden

22.07.2015 10.12
             

Suomen kenties kiinnostavimman työmaan aita Espoon Otaniemen teekkarikylän keskellä on koristeltu kaksimielisillä vitseillä.

Poraamista käsittelevät letkautukset koristelevat tonttia, jolla energiayhtiö St1 tunkeutuu kilometrien syvyyksiin päästöttömän lämmön perässä.

Kairauskoneen terä pyörii 1 972 metrin syvyydessä. Koeporaus on melkein valmis.

Kuka
            

Mika Anttonen

 St1-energiayhtiön pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja.

 48-vuotias.

 Asuu Helsingissä lääkärivaimonsa ja kolmen lapsensa kanssa.

 Ajaa Audi A4 Flex fuelia.

 Aloitti uransa Nesteen öljynvälittäjänä.

 Kehittää aktiivisesti vähäpäästöisiä energiamuotoja.

St1:n pääomistaja Mika Anttonen tarkastelee tyytyväisenä maan sisuksista nostettuja kivinäytteitä.

Anttonen päätti viime vuonna, että geotermisen kaukolämmön tavoitteleminen on kokeilemisen arvoinen hanke.

Menetelmän keksijät toivat hankkeen Anttosen pöydälle, koska hänellä on tunnetusti intohimoa vähäpäästöisten energiamuotojen edistämiseen – ja paljon rahaa.

Kesäkuun Arvopaperi-lehden mukaan Mika Anttonen on yksi Suomen neljästä osakemiljardööristä. Kolme muuta ovat Herlinin veljeksiä.

"Saatiin riittävä usko siihen, että tämä voi onnistua. Se on mahdollista", Anttonen sanoo hanketta edeltäneestä pohdinnasta.

Pilottihankkeessa porataan kaksi lähekkäistä reikää yli kuuden kilometrin syvyyteen, jossa kallioperä on kuumaa. Toisesta reiästä pumpataan vettä kallionrakoihin, joissa vesi kuumenee yli sata-asteiseksi. Toisesta reiästä vesi nostetaan ylös. Sitten lämpö työnnetään energiayhtiö Fortumin kaukolämpöputkeen ja viedään asiakkaille.

Otaniemen hanke on tekniseltä toteutukseltaan maailmassa ainutlaatuinen.

Isoja kysymyksiä on kaksi: Millaisiksi muodostuvat porauksen kustannukset, kun mennään äärimmäisiin syvyyksiin, ja miten tehokkaasti vesi saadaan kiertämään syvyyksissä?

Artikkeliin liittyvät                       

Jos vastaukset ovat tyydyttäviä, menetelmä tuottaa Anttosen mukaan lämpöä halvemmalla kuin muut tunnetut lämmöntuotannon tavat.

"Jos halutaan, kaikki kaukolämpö saadaan muutettua päästöttömäksi", Anttonen sanoo.

Mika Anttosen päässä on koko hänen aikuisikänsä pyörinyt isoja asioita. Ensin ne olivat isoja numeroita.

Nuorena Anttonen myi ja osti Nesteen palkkalistoilla öljyä miljoonien eurojen erissä.

Sitten hän alkoi rakentaa omaa öljyliiketoimintaansa.

Anttosen St1-ryhmän suurimmat osat ovat polttoaineiden jalostaminen ja jakelu. Yhtiö on kasvanut nopeasti muun muassa öljy-yhtiö Shellin huoltamotoimintojen ostoilla.

Nykyään Anttosen ajatukset liikkuvat ylevämmillä poluilla kuin rahan tekemisessä.

"Kaikkein hauskinta puuhaa on miettiä, millaista osaamista Suomi tarvitsee kymmenen vuoden päästä. Tai oikeastaan sitä, millaista osaamista maailma tarvitsee", Anttonen sanoo.

Anttonen on julistanut St1:n strategiaksi mahdollisimman puhtaan energian valmistamisen ja myymisen. Ylivoimainen valtaosa St1:n tuloksesta ja liikevaihdosta tulee kuitenkin perinteisestä öljy- ja bensiiniliiketoiminnasta.

Ristiriidassa on riittänyt selittämistä. Strategian viestiminen ei ollut helppoa sille henkilökunnan valtaosalle, joka tekee vain öljykauppaa.

"Miten tällaisen strategian voi myydä porukalle, joka tekee perusleipäämme? Minulle tuli olo, että se pitää kertoa niin kuin se menee. Sanoin, että te, jotka olette öljybisneksessä, teette kaiken tämän muun hienon mahdolliseksi. Te luotte kassavirran. Teidän ansiostanne me voimme muuttaa maailmaa paremmaksi", Anttonen sanoo.

Geotermisen lämmön lisäksi Anttosella on toinen suosikkihanke, bensiiniin sekoitettavan etanolin tekeminen sahanpurusta. Kajaanin biopolttoainelaitos käynnistää toimintansa ensi vuonna.

St1 tekee Kajaanissa hylätyssä sellutehtaassa sahanpurusta etanolia, jota käytetään autojen polttoaineena. Samalla prosessissa syntyy aineita, joita voidaan ensimmäistä kertaa valmistaa teollisessa mittakaavassa.

Anttonen ei oikein tiedä, miten näitä uusia jakeita käytetään, mutta juuri epävarmuuden sietämisestä ja etsimisestä on hänen mukaansa kyse, kun maailmaa pelastetaan.

Hän kuvaa kehitystyötä poluksi, jolta löytyvät lopulta tarvittavat keinot.

"Nykyisillä innovaatioilla ei pystytä korvaamaan fossiilisia polttoaineita. Se on mahdotonta. Mutta meidän täytyy lähteä kulkemaan sitä polkua. Uusia keksintöjä tulee vain, jos me panostamme tuotekehitykseen ja tutkimukseen", Anttonen sanoo.

Energia-alan lisäksi Anttonen puhuu paljon Suomesta. Täällä ei ole hänen mukaansa vielä tajuttu, miten globalisaatio ja maailmantalouden muuttuminen vaikuttavat Suomeen.

Anttonen on työssään nähnyt, miten kovasti Euroopan ulkopuolella ponnistellaan. Siksi töitä pitäisi tehdä Suomessakin enemmän.

Työpäivien pidentäminen ei Anttosen mukaan kannata. Menestys ei katso kellokorttia. Mutta monien suomalaisten lomat ovat hänestä ylimitoitettuja.

"Sillä on aika iso merkitys, olemmeko me kokonaan töistä poissa kuusi viikkoa vai neljä viikkoa", Anttonen sanoo.

Suomea ja muita korkean elintason maita rasittaa kansainvälisessä kilpailussa se, että "masu on täysi".

Intohimoa on Anttosen mukaan pakko olla – muuten ei pärjätä.

"Se on vähän sama, kun katsoo suomalaista urheilua: Pärjäämme koko ajan vähän huonommin ja harvemmissa lajeissa. Elintaso on noussut niin paljon, että jengi treenaa vähän laiskemmin. Ja toisaalta muualla on alettu treenata", Anttonen sanoo.

"Me yritämme koko ajan ponnistella vähemmän ja kuvittelemme, että voisimme säilyttää saman elintason."

Anttonen mainitsee toistuvasti johtajien vastuun. Kun isoista irtisanomisista kerrotaan harva se viikko, johtajilta vaaditaan Anttosen mielestä sosiaalista herkkyyttä.

Isot palkankorotukset näyttävät pahalta, jos viereisessä lehtiartikkelissa kerrotaan taas uusista irtisanomisista.

Anttonen itse ottaa palkkaa yhtiöstään noin 20 000 euroa kuussa. Pääomatulot hän on melkein kokonaan sijoittanut takaisin liiketoimintaan.

Anttonen ei näe johtajien ylisuurille palkoille perusteita edes kansainvälisen kilpailun näkökulmasta.

"Tiedätkö yhtään ulkomaisen pörssiyrityksen suomalaista toimitusjohtajaa? Ei niitä ole."

Lopuksi pitää kysyä, miten Anttonen koki herätyksensä. Missä vaiheessa Suomen ja ympäristön asiat alkoivat kiinnostaa häntä enemmän kuin yhtiön arvon perässä olevien nollien määrä?

Hän ei osaa selittää tarkkaan. Hän selittää jotain joukkuelajeista, jotka hänelle ovat aina olleet tärkeitä, mutta huomaa itsekin, ettei se oikein kanna selityksenä. "Suomi on rakas", Anttonen tiivistää lopulta.

Etusivuwww.hs.fi

14.01.2017 2.34Ajomukavuus ja turvallisuus korostuu - Matkailuautojen ja -vaunujen kauppa käynnistyy messuilla Turussa
14.01.2017 0.14Jari Koivisto on vastannut Teminator XXL- ja Predator -puutavarapankkojen vientitoimintojen kehittämisestä vuoden 2016 alusta lähtien .
13.01.2017 18.11Metsävaratiedon tuottamat hyödyt selvitetään
13.01.2017 17.15Rakennuttajatoimisto HTJ Oy rakennuttajakonsultiksi Vt12 Lahden eteläinen kehätie -hankekokonaisuuteen
13.01.2017 17.00Metsäliitto Osuuskunnan hallitus päätti johdon kannustinjärjestelmästä
13.01.2017 17.00AS Storent Investments osti Leinolift Oy:n
13.01.2017 13.30VV-Auton maahantuomien autojen yhteenlaskettu markkinaosuus vuonna 2016 lähes viidennes koko Suomen automyynistä.
13.01.2017 10.30Työsuhdeautojen TOP 10 -merkit Suomessa 2016
13.01.2017 9.30Rakennuskustannukset nousivat joulukuussa prosentin vuodentakaisesta
13.01.2017 9.00Tulli keventää kaukoidästä tuotavien kiinnikkeiden tullimenettelyä
13.01.2017 8.50Metsä Groupin Puutuoteteollisuus myy projektiliiketoimintansa Lapwall Oy:lle
13.01.2017 0.10Miljoonasäästöt ulkomainosten LED-uudistuksella
13.01.2017Tulli aloitti Venäjältä ja Brasiliasta peräisin olevien kuumavalssattujen levyvalmisteiden tuonnin kirjaamisen
12.01.2017 19.20Metsäteollisuuden selvitys: mielikuvat biotaloudesta positiivisia, mutta hajanaisia
12.01.2017 19.18Uusien Yamaha-myymälöiden avajaisviikonloppu Joensuussa ja Pietarsaaressa
12.01.2017 17.01Kauppalehti: Viroon suunnitellaan miljardin euron sellutehdasta
12.01.2017 13.00Metsäteollisuus ry vahvistaa organisaatiotaan
12.01.2017 12.10MYYNNIN AMMATTILAINEN - NYT HYVÄ MAHDOLLISUUS! Toyota Material Handling Finland Oy hakee aluemyyntipäällikköjä
12.01.2017 8.001200 tykkäystä tuli täyteen eilen! Ammattilehden Facebook sivut saaneet suuren suosion lyhyessä ajassa
12.01.2017 3.01Hiab vauhdilla vuoteen 2017 - Puunkuormaajamestari -kiertueen osalta tehdään parhaillaan suunnittelutyötä
12.01.2017 2.30Dayton rengasuutuus maantie- ja maastoajoon
12.01.2017 0.07Puutavarapankkojen lujuusluokat 4 tonnista 12 tonniin.
11.01.2017 16.00Stora Enso investoi biokomposiittirakeisiin Hylten tehtaalla
11.01.2017 15.10Veho Hyötyajoneuvot järjestää esittelypäivän Kuopiossa torstaina 12.1.2017
11.01.2017 15.08Metsäteollisuus mukaan suometsien kestävää käyttöä edistävään tutkimushankkeeseen
11.01.2017 15.05Vastaa TTS:n tieurakointikyselyyn
11.01.2017 15.00Vt 18 liittymien parantaminen Alavudella ja Ähtärissä
11.01.2017 13.49Metsäteollisuus mukaan suometsien kestävää käyttöä edistävään tutkimushankkeeseen
11.01.2017 13.20ELY-keskukselta yritystukea Pohjois-Pohjanmaalle loka-joulukuussa 6,5 miljoonaa euroa
11.01.2017 13.15Teollisuuden kilpailukyky varmistetaan koulutuksen uudistamisella
11.01.2017 13.00Liikenneverkkoselvitys julkaistaan ensi viikolla - pohja kunnon keskustelulle
11.01.2017 3.13100 hyvää Suomesta
10.01.2017 21.54Helpotusta lintujen asuntopulaan: 100 000 tekopökkelöä kolopesijöille
10.01.2017 19.10Koneosapalvelusta Denison GOLD CUP® -hydraulipumppujen Valtuutettu huoltopiste
10.01.2017 16.00Metsäliitto Osuuskunnan hallituksen puheenjohtajana jatkaa Martti Asunta
10.01.2017 15.00Komissio hyväksyi Lappeenrannan lentoaseman avustuksen
10.01.2017 15.00Tullilta linjaus kaupallisessa käytössä olevien kuljetusvälineiden väliaikaisesta maahantuonnista
10.01.2017 15.00Kiertotalous toteutuu - Turun seudun jätevesistä biokaasua
10.01.2017 12.10Volvo Trucksin verkosto jatkaa mittavia investointeja Suomen markkinaan sekä panostamalla henkilöstöön
10.01.2017 11.00Bridgestonelta uusi kuorma-auton NORDIC-DRIVE 001 talvirengas
10.01.2017 8.01Volvo Cars asettaa ihmiset etusijalle autonomisten autojen kehitystyössä
10.01.2017 3.35Terästeknologiasta vauhtia ja keveyttä autoalalle
10.01.2017 3.30Iveco ylivoimainen markkinajohtaja keskiraskaissa kuorma-autoissa 2016
10.01.2017 1.01Logset hakkuunäytös Savonlinnassa 13.1.2016
09.01.2017 16.00Suomen ABB:ltä merenkulun uusinta teknologiaa viiteen luksusristeilijään
09.01.2017 13.00Nimityksiä Kuljetusalan Lakiasiaintoimisto Oy:ssä
09.01.2017 11.00Vuosi 2016 vei Helsingin Sataman uusiin ennätyksiin
09.01.2017 10.59Saimaan kanavan tavaraliikenne väheni viime vuonna. Kotimaanliikenne kasvoi
09.01.2017 10.35Saimaan kanava suljetaan sunnuntaina 15.1. Talvitauon aikana uusitaan Mälkiän sulun alaportit
09.01.2017 10.35Vuosaaren sataman maantietunnelit suljetaan viideksi tunniksi 12.1.2017 klo 22.00 alkaen
09.01.2017 10.30Nesteen 100 %:sti jätteistä ja tähteistä valmistettu Neste MY uusiutuva diesel DB Schenkerin käyttöön
09.01.2017 10.30Neste MY uusiutuva diesel vähentää Lassila & Tikanojan kuljetusten päästöjä
09.01.2017 10.00Neste lanseeraa 100 %:sti jätteistä ja tähteistä valmistetun Neste MY dieselin
09.01.2017 9.45Radiohiili paljastaa biopolttoainehuijauksen
09.01.2017 9.20Ylivoimala hakee raskaan kaluston asentajaa
09.01.2017 9.00Pyöräilijöiden suosikkireitit kunnostetaan Syötteellä
09.01.2017 7.37Anne Berner KL:lle: Pääsääntöisesti autoilun kulut laskevat
08.01.2017 17.01PRO FOREST - Suomen keskeisin metsäalan tapahtuma Haapavedellä 5.-6.5.2017
08.01.2017 14.10Suomen ennakkoväkiluku oli marraskuun 2016 lopussa 5 503 347
08.01.2017 11.101100 tykkäystä tuli täyteen eilen! Ammattilehden Facebook sivut saaneet suuren suosion lyhyessä ajassa
08.01.2017 11.01Kari Kemppaiselle 100 eur Gigantin lahjakortti Ammattilehden Facebook kisassa - uusi kilpailu alkaa ensi viikolla!
08.01.2017 10.22Suomi 100 vuotta: Joka puun istuttaa, ei ole elänyt turhaan
08.01.2017 10.00Metsä Fibren Tulevaisuuden tehtaat -toimintamalli voitti Suomen laatuinnovaatiokilpailun
07.01.2017 17.10Edge Slayer XL -hidasmurskan Demopäivät ensi viikolla 10.-11.1. Kempeleellä - tervetuloa tutustumaan koneeseen
07.01.2017 14.10Vuoden ensimmäinen kuvakisa puukuskeille - tunnistatko kuva Scanian?
07.01.2017 14.10Tankkausetuja Teboilin D-automaateilla
07.01.2017 10.59HS: Ministeri Anne Berner Suomea hyväksikäyttämässä
07.01.2017 10.20Tal­vi­lin­tu­ja on las­ket­tu jo 60 vuot­ta
07.01.2017 9.00Puutavarayhdistelmäkorkeudet Skandinaviassa.
07.01.2017 6.00Ammattilehden toimitus vahvistuu merkittävästi - Tero Lahtinen aloitti toimituspäällikkönä 2.1.2017
07.01.2017 1.10Ammattilehti koeajaa jatkossa hyötyajoneuvot - lue laadukkaat koeajoraportit tulevista lehdistä ja verkosta
06.01.2017 15.15Joulukuussa 2016 ensirekisteröitiin 8 146 uutta henkilöautoa
06.01.2017 15.10Valmet uudistaa savukaasujen rikinpoistojärjestelmän Rokitan sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitoksessa Puolassa
06.01.2017 4.30Renault Trucks hyötyajoneuvojen myynti jatkoi voimakasta kasvuaan Suomessa 2016
06.01.2017 3.34Puutavarapankkojen lujuusluokat 4 tonnista 12 tonniin.
06.01.2017 3.30Scania jälleen markkinajohtaja Suomessa
06.01.2017 1.50Vuosi 2016 oli erittäin hyvä ja menestyksekäs pohjoismaiselle kuorma-auto-, päällerakenne- ja perävaunuteollisuudelle.
06.01.2017 0.10Autojen ensirekisteröintien määrät kasvussa
05.01.2017 20.01Suomen Metsämuseo Lustossa hyvä ja monipuolinen vuosi 2016
05.01.2017 18.51Elisa laajensi 4G-yhteyksiään Luumäellä, Mikkelissä, Savonlinnassa ja Sonkajärvellä
05.01.2017 16.56Vt 9 Jännevirran silta -hankkeella liikennevalo-ohjaus käyttöön
05.01.2017 15.55Ahman metsästykselle löydettävä parempia vaihtoehtoja
05.01.2017 13.56Ensimmäiset susiluvat Etelä-Hämeeseen ja Pohjois-Karjalaan
05.01.2017 13.33Hesburgerin kasvu jatkuu vahvana
05.01.2017 11.51Meyer Turun telakalla valmistuva uusi Tallinkin Megastar-laiva tankattiin LNG:llä ensimmäistä kertaa Skangasin Porin LNG-terminaalilla
05.01.2017 6.50Marttiini Suomi 100 Juhlapuukko
05.01.2017 1.01VIELÄ EHDIT! Metsäalan Ammattilehden vuodenvaihteen numero valmistumassa - lähde mukaan ilmoituksella!
04.01.2017 16.10Valmet toimittaa valkolipeän painekiekkosuodattimen Daio Paper Co. Ltd:lle Japaniin
04.01.2017 15.01Stora Enso myy pakkauslaitteiden valmistajan Formecan
04.01.2017 12.20Vaalimaan uusi rekkaparkki ja raskaan liikenteen ajoreitit otetaan käyttöön 4.1.2017
04.01.2017 12.15AliPay Helsinki-Vantaalle Euroopan ensimmäisten joukossa
04.01.2017 11.01Pakkasilla sähköpulan ainoa kampittaja on takkalämmitys
04.01.2017 5.32LähiTapiola: Kakkosauton omistaville talouksille mahdollisuus satojen eurojen vuosisäästöihin
03.01.2017 15.00Perinneleikit ry julkaisi yhdessä Metsäyhdistyksen kanssa seinäkalenterin Suomen juhlavuodelle 2017
03.01.2017 14.35Mercedes-Benz Vans matkalla maailmanlaajuiseen myyntiennätykseen 2016
03.01.2017 14.00Calixin lisäominaisuuksilla merkittävää käyttöhyötyä
03.01.2017 1.00MAN kuorma-automallisto uudistuu ja täydentyy
02.01.2017 15.35John Deere Forestry hakee työntekijöitä Joensuun metsäkonetehtaalle ja asiakaspalvelukeskukseen
02.01.2017 15.30Valmet toimittaa kuidutinjärjestelmän Quansen Woodille Kiinaan
02.01.2017 15.28Uusi Teboil D-automaatti avattu Kotkassa

Näytä lisää »