Liukastellaanko Suomen teillä pian heikoilla ja väärillä renkailla?

02.02.2016 10.15

nastapakko.jpg

Jäisillä, talvisilla teillä ajaminen on jo sellaisenaan haastavaa. Liikenneturvallisuus uhkaa huonontua entisestään, sillä ajoneuvokantamme talvirenkaiden jääpito heikkenee huolimatta rengasteknologian kehityksestä.

Lisäksi talvirengaspakkoon on suunniteltu lievennyksiä. Tuoreen tutkimuksen mukaan teillä tarvitaan myös nastarenkaita turvaamaan kaikkien tielläliikkujien etenemistä.

Pohjoismaisissa talviolosuhteissa renkaiden tehtävänä on taata turvallisempi ajo, minkä lisäksi niillä on suuri vaikutus myös teiden kuntoon. VTT:n tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin, miten tehokkaasti nasta- ja kitkarenkaat karhentavat tietä ja kuluttavat lumi- ja jääpolanteita.

- Tutkimuksen tulokset osoittivat, että pito on paras, kun vähintään puolet tiellä ajavista renkaista on nastarenkaita. Näin myös kitkarenkaiden käyttäjät hyötyvät nastarenkaiden karhentamasta tien pinnasta. Pienemmällä nastarengasosuudella pito vähenee merkittävästi. Nämä tulokset vahvistavat norjalaisten liikenneturvallisuustutkijoiden aikaisemmin saamia tuloksia, kertoo tutkija Mikko Malmivuo Innomikko Oy:stä.

- Nastarenkaat kuluttavat jäätä, mutta kuten hiekoitushiekkakin, ne ovat samalla myös osaltaan vaikuttamassa ilmanlaadun heikkenemiseen. Liikenneturvallisuuden näkökulmasta nastarenkaat ovat kuitenkin paras vaihtoehto.

Kaikki talvirenkaat eivät sovellu Suomen talveen

Vaikka tutkimustulokset ovat yksiselitteisiä, turvallisella talviajamisella on haasteita. Ensimmäinen niistä on ajoneuvokannan talvirenkaiden jääpidon heikkeneminen. Kansainvälisistä standardeista vastaava johtaja Jarmo Sunnari Nokian Renkailta pitää ongelmaa paradoksaalisena.

- Kaikki rengasvalmistajat kehittävät koko ajan aina vain parempia renkaita, mutta oikeat renkaat eivät välttämättä kohtaa oikeita käyttäjiä. Tähän on useita syitä, muun muassa rengaskategorioiden kasvava määrä, nettikauppa – erityisesti ulkomailta – sekä käytettyjen autojen maahantuonti, jossa ostaja saa usein talvirenkaat kaupan päälle, Sunnari sanoo.

- Ongelmana on se, että kaikki talvirenkaina markkinoidut renkaat eivät sovellu kaikkiin talviolosuhteisiin. Keskieurooppalaiseen talveen suunnitellut renkaat ovat aivan eri asia kuin pohjoismaiseen talveen suunnitellut renkaat.

Tieliikennelakiin vaatimus jääpitomerkinnästä?

Talvirenkaiden tärkein turvallisuusominaisuus on jääpito. Tästä kertovaa merkintää renkaissa ei kuitenkaan ole. Sen sijaan pakollisiin merkintöihin lukeutuu muun muassa tyyppihyväksynnän lumipitomerkintä, joka ei kerro mitään jääpidosta sekä EU-merkinnän märkäpito, joka on täysin vastakkainen ominaisuus jääpidolle.

Ratkaisuksi ongelmaan on esitetty pohjoismaista jääpitomerkintää, jonka perusteella ostaja tietäisi, mitkä renkaat soveltuvat pohjoismaiseen talveen. Mikko Malmivuon mukaan Suomen tieturvallisuus paranisi merkittävästi, jos keskieurooppalaisten renkaiden määrä vähenisi.

- Jos kaikki Suomessa talvella ajavat siirtyisivät pohjoismaisiin talvirenkaisiin, loukkaantumiseen tai kuolemaan johtavat liikenneonnettomuudet vähenisivät selvästi. Samalla kertyisi myös taloudellista säästöä.

Pohjoismainen jääpitomerkintä on vasta esitysvaiheessa, mutta muutokselle olisi nyt hyvä aika, sillä tieliikennelakia ollaan joka tapauksessa päivittämässä. 

- Sitten ryhdytään miettimään, mitä väylää pitkin esitys toteutuu: tekeekö Suomi ensimmäisen liikkeen ja sitten yhteistyötä Ruotsin ja Norjan kanssa? Pohjoismaisesta yhteistyöstä tällä alalla on kokemusta jo nastarenkaiden vaatimusten osalta, Sunnari kertoo.

Talvirengaspakon lievennyksellä karuja seurauksia

Toinen talvisen tieturvallisuuden kohtaama ongelma on suunnitelma talvirengaspakon lieventämisestä. Toteutuessaan ensimmäisen julkisuuteen kerrotun mallin mukaan se tarkoittaisi sitä, että autoilijat saisivat itse päättää, milloin vaihtavat talvirenkaat autoonsa. Tämä johtaisi tieturvallisuuden heikkenemiseen ja lisäisi onnettomuusriskiä erityisesti suojateillä ja risteyksissä kaupunkialueilla. Haavoittuvimpia ovat kevyen liikenteen kulkijat, kuten lapset, nuoret, vanhukset, pyöräilijät.  Yhteiskunnalle aiheutuisi huomattavia lisäkustannuksia.
 
Nokian Renkaiden teettämän talvirengaskyselyn mukaan jopa 32 prosenttia autoilevista, rengashankinnoista päättävistä suomalaisista vaihtaisi lakimuutoksen tullen talvirenkaat vasta, kun katsoisi itse tarvitsevansa niitä. Kelimuutosten ennakointi on kuitenkin äärimmäisen vaikeaa eikä renkaiden vaihtaminen välttämättä onnistu juuri silloin, kun liukkaat kelit yllättävät syksyllä ja pitkin talvikautta. 17 prosenttia vastaajista hankkisi ympärivuotiseen ajoon sopivat renkaat, jotka eivät sovellu Suomen talveen.
Pahimmillaan jäisillä teillä siis liukasteltaisiin renkailla, joiden talvipito on lähes kesärenkaiden tasoa.

- Esitystä on perusteltu muun muassa Ruotsin mallilla, ilmastonmuutoksella ja Wienin tieliikennesopimuksella. Kaikkiin kolmeen perusteeseen liittyy kuitenkin väärinkäsityksiä, sillä itse asiassa niiden voidaan ajatella puoltavat talvikauden talvirengaspakkoa, Sunnari sanoo. Ruotsissahan viranomainen määrittää, milloin talvirengaskeli alkaa, eivät ihmiset sitä itse päätä.

Suurin osa talvirengaskyselyyn vastanneista autoilijoista on huolissaan liikenneturvallisuudesta, jos talvirengaspakon lieventäminen ensimmäisen suunnitelman mukaan menisi läpi. Peräti 80 prosenttia vastaajista uskoo, että onnettomuuksien määrä kasvaisi, ja lähes yhtä moni on sitä mieltä, että kaikkien tielläliikkujien turvallisuus heikkenisi.

- Tutkimuksen kohderyhmänä olivat tällä kertaa vain autoilijat, mutta huolestuneiden määrä olisi varmaankin isompi, jos asiasta olisi kysytty myös muilta tiellä liikkujilta. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus kärsisi reilusti, kun autot eivät keliin soveltumattomien renkaiden vuoksi pysähdykään risteyksessä jarruttamisesta huolimatta, Sunnari muistuttaa.

06.02.2017 12.01Suomalainen metsäkonevalmistaja Logset täyttää 25 vuotta
06.02.2017 11.00Raskaan sarjan uusi mestari - TEBOIL SUPER HPD ECV 5W-40
06.02.2017 10.10Bioenergia ry haluaa lisää keskustelua turpeesta
06.02.2017 8.30Intohimo moottoripyöräilyyn ei ole hiipunut
06.02.2017 7.00Nuoret kalastajat sukelsivat talveen 4.2. - pilkkivavat kädessään
05.02.2017 21.15SAVOTAN TILIPÄIVÄ! Osallistu Ammattilehden Facebook kisaan ja voita 200 eur lahjakortti
05.02.2017 21.10John Deere Forestryllä tapahtuu Ylivieskan Rysky-päivänä 24.2.2016
05.02.2017 13.011700 tykkäystä tuli täyteen äsken! Ammattilehden Facebook sivut saaneet suuren suosion lyhyessä ajassa
05.02.2017 11.01Metsä Groupin vuoden 2016 vertailukelpoinen liiketulos 439 miljoonaa euroa
05.02.2017 10.30Metsä Tissue Oyj on siirtynyt kokonaisuudessaan Metsäliitto Osuuskunnan omistukseen
05.02.2017 10.00Puutavarayhdistelmän turvalaitteitten toiminnassa suuria puutteita.
05.02.2017 2.24Ajatus yksinäisestä suomalaisesta luontoliikkujasta on aikansa elänyt
05.02.2017 1.23Teijon kansallispuiston palvelut kehittyvät
04.02.2017 17.04Weckmanin supertilava ja kevyt viisiakselinen raakapuuvaunu.
04.02.2017 13.14Stora Enso investoi 28 miljoonaa euroa Heinolan Flutingtehtaan tuotannon kehittämiseen
04.02.2017 13.10UPM tähtää entistä korkeammalle uusilla pitkän aikavälin taloudellisilla tavoitteilla
04.02.2017 10.10Stora Enson tilinpäätöstiedote 2016
04.02.2017 8.50Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlan kunniaksi vietettävät Luonnon päivät käynnistyvät tänään lauantaina 4.2.
04.02.2017 3.13Terminaalitoiminnot energiatehokkaassa puutavaralogistiikassa
04.02.2017 1.12Kari Mikkilästä Logsetin talous- ja hallintojohtaja
03.02.2017 18.10KUVAKISA PUUKUSKEILLE! Tunnista kuvan auto ja tehdas missä ollaan - voita Fazerin Sinistä Ammattilehden Facebookissa
03.02.2017 18.01Heikki Hämäläinen voitti 150 euron lahjakortin Ammattilehden Facebook kisassa
03.02.2017 16.22KATSO TÄSTÄ KUVAT! Logset järjesti onnistuneen työnäytöksen tänään Hausjärvellä
03.02.2017 15.17Koneosapalvelusta Koppom Maskin AB:n jälleenmyyjä
03.02.2017 10.00Metsä Groupin vuoden 2016 vertailukelpoinen liiketulos 439 Meur
03.02.2017 9.30Mercedes-Benz G 500 4x4² Infrastar Oy:llä vaativissa työnjohto- ja huoltotehtävissä
03.02.2017 9.30Kaustisilla uusitaan Raumansillan päällysrakenteita
03.02.2017 9.00Puutavarapankkojen pinnoitteitten lumentarttuvuutta tutkitaan.
03.02.2017 3.33Kosteikot tärkeitä luonnonkatastrofien torjunnassa
02.02.2017 16.01John Deeren hakkuutähdepaalainyksikön oikeudet Wellinkcaesar Timber Technologylle
02.02.2017 16.00Logset 8H GT harvesterin työnäytös huomenna Hausjärvellä
02.02.2017 9.02Inarin Juutua-Tuulispään virkistysmetsän käyttöä ohjaava suunnitelma valmistuu: suunnittelu poiki pysyvän yhteistyöryhmän paikkakunnalle
02.02.2017 8.00Uutta tehokasta aeroajattelua Isuzun pickup - mallistoon
02.02.2017 3.22Uusi hopeasävy käyttökokeiluun
01.02.2017 19.00SKAL Kuljetusbarometri 1/2017: Biotalouden investoinnit ruokkivat kuljetusten kysyntää; energiatehokkuutta kuljetuskaluston optimoinnilla, varovaista kiinnostusta yhdistelmäpituuden kasvattamiseen
01.02.2017 18.01Rottne esittelee uuden keskikokoisen 12 tonnin 8-pyöräisen F11D -kuormatraktorin
01.02.2017 14.40Pyhäjoella käynnistetään taajamateiden järjestelyt ja tie- ja rakennussuunnitelman laatiminen
01.02.2017 14.20KIVIROCK-LEHTI TULEE! Varaa ilmoituspaikkasi seuraavassa yli 250 sivuisessa järkäleessä
01.02.2017 14.00Neste myy Pietarsaaren terminaalin ruotsalaiselle Wibax Ab:lle
01.02.2017 12.21LUE TÄSTÄ! Historian suurin FLUID Finland lehti on ilmestynyt - 156 sivua teknistä luettavaa kone- ja kuljetusalan ammattilaisille
01.02.2017 11.02Puupohjainen tekstiilikuitu haastaa perinteisen valmistuksen - suomalaisyrityksen tavoitteena globaalit markkinat
01.02.2017 10.45RealParts ja Mikarent järjestävät yhteisen talvipäivän 4.2.2017 klo 10:00-15:00!
01.02.2017 8.00Puun ympärillä merkittäviä innovaatioita yli toimialarajojen menevällä allianssilla
01.02.2017 3.49V-Traffic mukana Vuosisadan Liikenneteko -hankkeessa Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi
01.02.2017 3.40Sotiemme veteraanit juhlivat Suomi 100 itsenäisyyden juhlavuotta lämpimin jaloin
01.02.2017 2.34Suden metsästys etenee
31.01.2017 15.00Moottorin osia 3D-tulostustekniikalla
31.01.2017 11.55Biotalouden investoinnit ruokkivat kuljetusten kysyntää; energiatehokkuutta kuljetuskaluston optimoinnilla, varovaista kiinnostusta yhdistelmäpituuden kasvattamiseen
31.01.2017 11.00Isuzu D-Max uudistuu - Paljon parannuksia ja uusi sydän
31.01.2017 9.15Stora Enso näyttää Lahden MM-hiihdoissa mihin puu pystyy
31.01.2017 9.00Iveco / De Rooyn tiimi ja Goodyear palkintopallille Dakar-rallissa
31.01.2017 9.00STIHL varoittaa väärennöksistä
31.01.2017 9.00Metsänomistajien päivä Rajamäellä 18.3.2017 klo 10­?15
31.01.2017 8.45Maatilojen neuvontakorvaus tuplaantuu helmikuun alusta alkaen
31.01.2017 0.07Puutavarayhdistelmän lika- / lumikuormaa on rakenteissa keskimäärin 1000 kg /kuorma.
30.01.2017 20.01Metsähake kuivaksi keinokuivurilla
30.01.2017 14.01Lähes 1,2 miljoonan euron rahoitus metsäbiotalouden innovatiivisten liiketoimintamallien tutkimukseen
30.01.2017 11.00Neljä Valmetin toimittamaa pehmopaperilinjaa käynnistetty kolmen kuukauden sisällä Lee & Manin tehtaalla Kiinassa
30.01.2017 9.45Neste MY uusiutuvan dieselin myynti laajenee raskaan kaluston Neste Truck -asemille
30.01.2017 4.10Yhdistelmien huomiovalot ja heijasusteipit ovat käytännön olosuhteissa aivan liian yleisesti huonossa hapessa.
30.01.2017 1.23Reservistä siviilipalvelukseen siirtymistä ilmiönä pitää tutkia tarkemmin
29.01.2017 13.11Puukaupassa lähenneltiin ennätyslukemia vuonna 2016
29.01.2017 12.55Energiavuosi 2016: Sähkönkäyttö kääntyi nousuun
29.01.2017 4.56Kaikille Saimaan kuuteille pyritään nyt takaamaan syntymäpesä apukinoksia tekemällä
29.01.2017 0.10YK:n metsästrategia hyväksyttiin
29.01.2017 0.07Miksi nanopinnoitteet?
29.01.2017 0.05Puutavarapankkojen pinnoitemenetelmiä on syytä edelleenkehittää.
28.01.2017 21.04Lue Scania Maailma 3/2016 lehti tästä
28.01.2017 19.57Nanopinnoitteistako apua puutavarayhdistelmien lumikuormien pienentämiseen.
28.01.2017 18.01Parempaa haketta polttoon - Luken uudesta mallista taloudellista hyötyä yrityksille
28.01.2017 17.00Tieliikenteessä kuoli 15 ihmistä joulukuussa
28.01.2017 16.00Valmet toimittaa kuidutinjärjestelmän Luso Finsalle Portugaliin
28.01.2017 9.21OSALLISTU KISAAN! Tonniviissataa tykkääjää täyteen Ammattilehden Facebook sivuille tammikuun loppuun - voita 150 eur lahjakortti
28.01.2017 5.55Yksityistielain uudistuksella selkiytetään vastuita ja turvataan liikkumisen edellytyksiä
28.01.2017 2.42Kuorma-autojen enimmäismassoja nostetaan
27.01.2017 19.01Kuluttajien luottamus vahvistui yhä tammikuussa
27.01.2017 18.10Koneosapalvelu Oy hakee Vilppulaan ostopäällikköä
27.01.2017 16.00LVM: VM:n virkamiehet osallistuivat liikenneverkkoyhtiön selvitystyöhön
27.01.2017 15.00Yhdysvalloissa kiertävä sauna kulkee Neste MY uusiutuvalla dieselillä
27.01.2017 13.21LUE TÄSTÄ! Vuodenvaihteen mielenkiintoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
27.01.2017 13.10LUE TÄSTÄ! ParkerStore Lähimyyjien uutislehti 1/2017 - paljon asiaa hydrauliikasta kone- ja kuljetusalalle
27.01.2017 11.00Kansallispuistojen käyntimäärät ja suotuisat talousvaikutukset edelleen kasvussa
27.01.2017 8.35Farmi Forest Oy ja Agritek Oy laajentavat yhteistyötään
27.01.2017 8.21Vene 17 Båt juhlistaa 100-vuotiasta Suomea
26.01.2017 18.10Kivihiilen kulutus kasvoi 31 prosenttia Suomessa vuonna 2016
26.01.2017 12.30Vuoden 2016 Sillanrakentamisen Hyvä idea -tunnustus Ruukki Constructionille, Versowoodille ja Parmalle
26.01.2017 12.00Yaran pelto- ja metsälannoitevalikoimat vuodelle 2017
26.01.2017 12.00Valmet kehittää laadunhallintatuoteperhettään tuomalla markkinoille täysin uudistetun Valmet IQ Web Monitoring System -katkokamerajärjestelmän
26.01.2017 11.45Wärtsilä optimoi Tallinkin uuden M/S Megastarin ylläpidon ja moottoreiden suorituskyvyn
26.01.2017 9.10Järjestöt: Kuntien korjausvelka hukassa - yritysten avulla terveempään talouteen
26.01.2017 8.47Liukas puu ja liukas kuormatila ovat asetuksenmukaisellakin kuormansidonnalla vaarallinen yhdistelmä.
25.01.2017 20.12Valmet toimittaa haihdutuslaitoksen Arkangelin sellu- ja paperitehtaalle Venäjälle
25.01.2017 19.401600 tykkäystä tuli täyteen äsken! Ammattilehden Facebook sivut saaneet suuren suosion lyhyessä ajassa
25.01.2017 18.01Moottoripyörät pärähtävät käyntiin MP-messuilla
25.01.2017 16.45Ovatko dieselautot lähipäästöiltään niin huonoja kuin väitetään?
25.01.2017 15.00Nuori, pidä kiirettä! Maanmittauslaitoksen kesätyöpaikkojen hakuaika päättyy 27.1.
25.01.2017 15.00Lammas- ja lehmipaimenviikoille ennätysmäärä hakemuksia
25.01.2017 15.00Metsä Group tarjoaa kesätöitä 900 nuorelle
25.01.2017 3.36Metsähallitus tarkisti tienkäyttömaksujaan
25.01.2017 0.55Puolustus ei perustu vapaaehtoisuuteen

Näytä lisää »