Puutavara-auton teräsapurunko / alumiiniapurunko.cc
06.12.2014 15.15 Kolmiakselisen peräasennusnosturillisen puutavara-auton apurunkopalkin minimi vertailupalkiksi on määritelty teräksinen U profiili, jonka korkeus on 200 mm ja laipat 80 ja vahvuus 6 mm. Tämän vertailupalkin taivutusvastusarvo W on luokkaa 125. Jos palkki on mitoiltaan poikkeava, on sen taivutusvastusarvo oltava myös silloin vähintään tuo 125 .
Alumiinipalkin taivutusvastusarvot oltava kolminkertaiset.
Alumiinipalkin kimmomoduuli on 1/3 vertailupalkin teräksen kimmomoduulista. Tästä johtuen alumiiniprofiilin taivutusvastusarvon W on oltava kolminkertainen vastaavassa käytössä olevaan teräsprofiiliin verrattuna. Vastaavuus yllämainittuun vertailuprofiiliin saavutetaan, kun ainevahvuus kasvatetaan teräksen 6 millistä alumiinilla noin 18 milliin ja W arvon miniminä käytetään 375 minimiarvoa.
Kantavuushyötyä ei alumiinirakenteella saavuteta.
Apurunkorakenteissa ei alumiinirakenteilla siis ole mahdollista tässä nykymuodossa saavuttaa luultua kantavuushyötyä. Kun rakenteet mitoitetaan päällirakenneohjeitten mukaisiksi ja kun materiaalien ominaisuudet huomioidaan jäykkyysmitoituksessa , on teräspalkin ja sitä vastaavan alumiinipalkin metripaino kutakuinkin sama. Painoeroa sensijaan syntyy peräasennusnosturikäytön vaatimassa ristikkäistuennassa, jossa se terästakeenteessa on helpompi toteuttaa ja teräksisen ristikkäistuennan paino on noin 50% alumiinipalkkien tuentarakennetta kevyempi.
Heikki Jokela o50 4129 024
|