Oikealla moottoriöljyllä kuljetusyrittäjät voivat säästää pitkän pennin

03.12.2014 12.10

mobil12.jpg

Vuoden 2014 alussa voimaan astunut Euroopan komission päästöjä koskeva asetus Euro VI asettaa uusia vaatimuksia hyötyajoneuvoissa käytettäville voiteluaineille. Kaikissa vuoden 2014 alusta lähtien ensirekisteröidyissä kuorma- ja linja-autoissa sekä maatalouskoneissa on oltava Euro VI -luokituksen mukainen moottori.

Päästötavoitteiden täyttämiseksi Euro VI -moottoreihin asennetaan pakokaasun jälkikäsittelylaitteistoja, kuten pakokaasujen takaisinkierrätys (EGR), pakokaasun käsittelyn jälkeen tehtävä typen oksidien pelkistys typeksi ja vesihöyryksi (selektiivinen katalyyttinen pelkistys eli SCR), sekä pienhiukkasten suodattamiseen tarkoitettu (DPF) katalyyttisuodatin, joka kerää nokihiukkaset ja polttaa ne hiilidioksidiksi. Uuden tekniikan vaatimat pakokaasujen jälkikäsittelylaitteet voivat olla herkkiä joillekin voiteluaineiden ainesosille. Siksi vain vähän rikkiä, sulfaattituhkaa ja fosforia sisältävät Low SAPS –moottoriöljyt ovat sopivia käytettäviksi Euro VI -luokituksen moottoreissa.[1]

– ExxonMobil on tehnyt tuotekehitys- ja tutkimusyhteistyötä johtavien moottori- ja autonvalmistajien kanssa jo pitkään. Tämän tuloksena Low SAPS -moottoriöljyjä on suunniteltu parantamaan hyötyajoneuvojen polttoainetaloutta ja auttamaan moottorin käyttöiän pidentämisessä[2], sanoo ExxonMobilin Nordicin tekninen neuvoja Krister Kronqvist.

Merkittäviä säästöjä myös Euro V -moottoreissa

Isossa-Britanniassa kansainvälisessä ajoneuvojen testaus- ja kehityslaitoksessa toteutettiin puolueettomat polttoainetaloustestit, joissa käytettiin kahta Volvo FM440 Euro V -kuorma-autoa, jotka oli lastattu 75 prosenttiin kokonaisnettopainosta. Mobil Delvac 1 LE 5W-30 -dieselmoottoriöljyn tuomaksi polttoainesäästöksi mitattiin keskimäärin 1,8 prosenttia maantieolosuhteissa.[3]

Mobil Delvac 1 LE 5W-30 -dieselmoottoriöljy soveltuu myös käytettäviksi Euro V -luokituksen moottoreissa joissa käytetään vähän rikkiä sisältäviä polttoaineita.

Testeissä todistettu: pidemmät öljynvaihtovälit ja parempi polttoainetalous

Tanskalainen SPF Danmark A/S-kuljetusyhtiö, jonka kalustoon kuuluu 145 ajoneuvoa, otti testiin Mobil Delvac 1 LE 5W-30 -moottoriöljyn. Lisäksi vaihteisto- sekä taka-akseliöljy vaihdettiin ExxonMobilin tuotteisiin. Testissä olleen yhden Scania-testiauton polttoaineen kulutustiedoista ja kuukausittaisesta ajetun matkan mittauksista tammi-syyskuussa 2013 todettiin keskimäärin 3,4 % säästö verrattuna ennen testin aloittamista kahdeksan kuukauden aikana tehtyihin mittauksiin. Käyttö- ja sääolosuhteissa ei ollut merkittäviä muutoksia kokeilujaksojen välillä.

– Testin perusteella ExxonMobilin voiteluaineiden käytöllä voidaan saavuttaa 1 196 euron säästö ajoneuvokohtaisessa polttoaineenkulutuksessa. Jos tämä toteutetaan jokaisessa 145 ajoneuvossa, polttoainekuluissa säästettäisiin merkittäviä summia[4], Kronqvist summaa ja konkretisoi testin tulokset.

Jos ExxonMobilin täyssynteettiset voiteluaineet otettaisiin käyttöön kaikissa SPF Danmarkin ajoneuvoissa, olisi polttoainesäästöjen lisäksi mahdollista vähentää hiilidioksidipäästöjä. Tällöin teoreettiseksi CO2-päästöjen vähenemiseksi voitaisiin laskea 455 tonnia vuodessa.

Muita merkittäviä etuja täyssynteettisen Low SAPS -moottoriöljyn käytöstä ovat pidemmät öljynvaihtovälit sekä jäteöljyn määrän väheneminen ja säästöt.[5].

Seuraavan sukupolven ExxonMobil-voiteluaineet auttavat pidentämään moottorien käyttöikää ja parantamaan suorituskykyä. Viskositeetiltaan alhainen täyssynteettinen Mobil Delvac 1 LE 5W-30 -moottoriöljy tarjoaa erinomaisen suorituskyvyn kaikissa olosuhteissa. Öljy suojaa moottoria ja helpottaa käynnistymistä kylmissä olosuhteissa. Sakan muodostuminen korkeissa lämpötiloissa minimoidaan öljyn termisellä vakaudella ja hapettumiskestävyydellä. 

Tietoa Mobil 1:stä

Yksi maailman johtavista synteettisistä moottoriöljyistä Mobil 1 sisältää kulumista estävän teknologian, joka tarjoaa perinteisiä moottoriöljyjä paremman suorituskyvyn. Tämän teknologian ansiosta Mobil 1 täyttää tai ylittää autonvalmistajien kovimmatkin standardit ja tarjoaa poikkeuksellisen suojan moottorin kulumista vastaan normaaleissa ja jopa joissain äärimmäisimmistä olosuhteista. Mobil 1 virtaa äärimmäisissä lämpötiloissa nopeasti suojatakseen moottorin kriittisiä osia, ja on suunniteltu maksimoimaan moottorin suorituskykyä ja auttamaan moottorin eliniän pidentämisessä. Lisätietoja Mobil 1 -voiteluaineista: www.mobil1.fi.

Mobil ja Mobil 1 ovat ExxonMobilin tai jonkun sen tytäryhtiön rekisteröityjä tuotemerkkejä.

[1] Raskaan kaluston päästöjen pienentämiseksi moniin Euro V, Euro VI ja US EPA 2007/2010 -moottoreihin sekä muihin edistyneisiin maantiekaluston moottoreihin ympäri maailman asennetaan pakokaasun jälkikäsittelylaitteistoja, kuten dieselhiukkassuodattimia (DPF), selektiivisiä katalyyttisiä pelkistimiä (SCR) tai jatkuvasti regeneroituvia partikkelisuodattimia (CRT).

Mobil Delvac 1™ LE 5W-30 tukee päästönhallintajärjestelmien suojausta ja tehokkuutta raskaassa kalustossa. Mobil Delvac 1 LE 5W-30 täyttää tai ylittää laajan valikoiman teollisuuden ja valmistajien vaatimuksia. Lue tarkat suositukset ajoneuvon käyttöohjeista.

[2] Perinteisiin mineraaliöljyihin verrattuna synteettinen Mobil Delvac 1 moottoriöljy tarjoaa useita suorituskykyetuja, kuten edistyksellisen kulumissuojan, erinomaisen suorituskyvyn matalissa lämpötiloissa sekä erinomaisen termisen vakauden ja hapettumiskestävyyden, mikä voi auttaa pidentämään moottorin käyttöikää. Keskustele aina jälleenmyyjän/merkkihuollon kanssa kalustoasi koskevista suosituksista.

[3] Polttoainetalouden arvioinnissa käytettiin kahta Volvo FM440 Euro V -kuorma-autoa, jotka lastattiin 75 prosenttiin ajoneuvon täydestä hyötykuormasta (noin 32 000 kg). Testit toteutettiin Millbrook Proving Ground -testiradalla Iso-Britanniassa.

Volvo-kuorma-autoissa havaittiin tilastollisesti merkittäviä etuja polttoainetaloudessa, kun Mobil Delvac 1 LE 5W-30 -moottoriöljyä verrattiin 15W-40-mineraalimoottoriöljyyn. Tällöin keskimääräinen polttoainesäästö oli 1,8 prosenttia maantieolosuhteissa. Tuloksia korjattiin, mikäli testiolosuhteiden muutoksilla oli tilastollisesti merkittävä vaikutus polttoaineenkulutukseen.

[4] Tilastollisesti merkittävät edut polttoaineenkulutuksessa havaittiin Scania-kuorma-autoissa korvaamalla SAE 15W-40 -mineraalimoottoriöljy, SAE 80W-90 -vaihteistoöljy ja 80W-140 -taka-akseliöljy Mobil Delvac 1 LE 5W-30 -moottoriöljyllä, Mobilube 1 SHC™ 75W-90 -vaihteistoöljyllä ja Mobil Delvac SGO™ 75W-90 -taka-akseliöljyllä. Maantieajo-olosuhteissa havaittiin keskimäärin 3,4 % alentunut polttoaineenkulutus. Korjauskertoimia sovellettiin, mikäli koeympäristön muutoksilla oli tilastollisesti merkittävä vaikutus polttoainetalouteen.

[5] Perinteisiin mineraaliöljyihin verrattuna Mobil Delvac 1 LE 5W-30 -moottoriöljy mahdollistaa pidemmät öljynvaihtovälit. Mobil Delvac 1 LE 5W-30 täyttää tai ylittää joukon pidennettyä öljynvaihtoväliä koskevia teollisuusluokituksia ja laitevalmistajien vaatimuksia, mukaan lukien Daimler MB-Approval 228.51 ja Volvo VDS-4. Keskustele aina laitevalmistajan kanssa kalustoasi koskevista suosituksista.

 

06.02.2017 12.01Suomalainen metsäkonevalmistaja Logset täyttää 25 vuotta
06.02.2017 11.00Raskaan sarjan uusi mestari - TEBOIL SUPER HPD ECV 5W-40
06.02.2017 10.10Bioenergia ry haluaa lisää keskustelua turpeesta
06.02.2017 8.30Intohimo moottoripyöräilyyn ei ole hiipunut
06.02.2017 7.00Nuoret kalastajat sukelsivat talveen 4.2. - pilkkivavat kädessään
05.02.2017 21.15SAVOTAN TILIPÄIVÄ! Osallistu Ammattilehden Facebook kisaan ja voita 200 eur lahjakortti
05.02.2017 21.10John Deere Forestryllä tapahtuu Ylivieskan Rysky-päivänä 24.2.2016
05.02.2017 13.011700 tykkäystä tuli täyteen äsken! Ammattilehden Facebook sivut saaneet suuren suosion lyhyessä ajassa
05.02.2017 11.01Metsä Groupin vuoden 2016 vertailukelpoinen liiketulos 439 miljoonaa euroa
05.02.2017 10.30Metsä Tissue Oyj on siirtynyt kokonaisuudessaan Metsäliitto Osuuskunnan omistukseen
05.02.2017 10.00Puutavarayhdistelmän turvalaitteitten toiminnassa suuria puutteita.
05.02.2017 2.24Ajatus yksinäisestä suomalaisesta luontoliikkujasta on aikansa elänyt
05.02.2017 1.23Teijon kansallispuiston palvelut kehittyvät
04.02.2017 17.04Weckmanin supertilava ja kevyt viisiakselinen raakapuuvaunu.
04.02.2017 13.14Stora Enso investoi 28 miljoonaa euroa Heinolan Flutingtehtaan tuotannon kehittämiseen
04.02.2017 13.10UPM tähtää entistä korkeammalle uusilla pitkän aikavälin taloudellisilla tavoitteilla
04.02.2017 10.10Stora Enson tilinpäätöstiedote 2016
04.02.2017 8.50Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlan kunniaksi vietettävät Luonnon päivät käynnistyvät tänään lauantaina 4.2.
04.02.2017 3.13Terminaalitoiminnot energiatehokkaassa puutavaralogistiikassa
04.02.2017 1.12Kari Mikkilästä Logsetin talous- ja hallintojohtaja
03.02.2017 18.10KUVAKISA PUUKUSKEILLE! Tunnista kuvan auto ja tehdas missä ollaan - voita Fazerin Sinistä Ammattilehden Facebookissa
03.02.2017 18.01Heikki Hämäläinen voitti 150 euron lahjakortin Ammattilehden Facebook kisassa
03.02.2017 16.22KATSO TÄSTÄ KUVAT! Logset järjesti onnistuneen työnäytöksen tänään Hausjärvellä
03.02.2017 15.17Koneosapalvelusta Koppom Maskin AB:n jälleenmyyjä
03.02.2017 10.00Metsä Groupin vuoden 2016 vertailukelpoinen liiketulos 439 Meur
03.02.2017 9.30Mercedes-Benz G 500 4x4² Infrastar Oy:llä vaativissa työnjohto- ja huoltotehtävissä
03.02.2017 9.30Kaustisilla uusitaan Raumansillan päällysrakenteita
03.02.2017 9.00Puutavarapankkojen pinnoitteitten lumentarttuvuutta tutkitaan.
03.02.2017 3.33Kosteikot tärkeitä luonnonkatastrofien torjunnassa
02.02.2017 16.01John Deeren hakkuutähdepaalainyksikön oikeudet Wellinkcaesar Timber Technologylle
02.02.2017 16.00Logset 8H GT harvesterin työnäytös huomenna Hausjärvellä
02.02.2017 9.02Inarin Juutua-Tuulispään virkistysmetsän käyttöä ohjaava suunnitelma valmistuu: suunnittelu poiki pysyvän yhteistyöryhmän paikkakunnalle
02.02.2017 8.00Uutta tehokasta aeroajattelua Isuzun pickup - mallistoon
02.02.2017 3.22Uusi hopeasävy käyttökokeiluun
01.02.2017 19.00SKAL Kuljetusbarometri 1/2017: Biotalouden investoinnit ruokkivat kuljetusten kysyntää; energiatehokkuutta kuljetuskaluston optimoinnilla, varovaista kiinnostusta yhdistelmäpituuden kasvattamiseen
01.02.2017 18.01Rottne esittelee uuden keskikokoisen 12 tonnin 8-pyöräisen F11D -kuormatraktorin
01.02.2017 14.40Pyhäjoella käynnistetään taajamateiden järjestelyt ja tie- ja rakennussuunnitelman laatiminen
01.02.2017 14.20KIVIROCK-LEHTI TULEE! Varaa ilmoituspaikkasi seuraavassa yli 250 sivuisessa järkäleessä
01.02.2017 14.00Neste myy Pietarsaaren terminaalin ruotsalaiselle Wibax Ab:lle
01.02.2017 12.21LUE TÄSTÄ! Historian suurin FLUID Finland lehti on ilmestynyt - 156 sivua teknistä luettavaa kone- ja kuljetusalan ammattilaisille
01.02.2017 11.02Puupohjainen tekstiilikuitu haastaa perinteisen valmistuksen - suomalaisyrityksen tavoitteena globaalit markkinat
01.02.2017 10.45RealParts ja Mikarent järjestävät yhteisen talvipäivän 4.2.2017 klo 10:00-15:00!
01.02.2017 8.00Puun ympärillä merkittäviä innovaatioita yli toimialarajojen menevällä allianssilla
01.02.2017 3.49V-Traffic mukana Vuosisadan Liikenneteko -hankkeessa Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi
01.02.2017 3.40Sotiemme veteraanit juhlivat Suomi 100 itsenäisyyden juhlavuotta lämpimin jaloin
01.02.2017 2.34Suden metsästys etenee
31.01.2017 15.00Moottorin osia 3D-tulostustekniikalla
31.01.2017 11.55Biotalouden investoinnit ruokkivat kuljetusten kysyntää; energiatehokkuutta kuljetuskaluston optimoinnilla, varovaista kiinnostusta yhdistelmäpituuden kasvattamiseen
31.01.2017 11.00Isuzu D-Max uudistuu - Paljon parannuksia ja uusi sydän
31.01.2017 9.15Stora Enso näyttää Lahden MM-hiihdoissa mihin puu pystyy
31.01.2017 9.00Iveco / De Rooyn tiimi ja Goodyear palkintopallille Dakar-rallissa
31.01.2017 9.00STIHL varoittaa väärennöksistä
31.01.2017 9.00Metsänomistajien päivä Rajamäellä 18.3.2017 klo 10­?15
31.01.2017 8.45Maatilojen neuvontakorvaus tuplaantuu helmikuun alusta alkaen
31.01.2017 0.07Puutavarayhdistelmän lika- / lumikuormaa on rakenteissa keskimäärin 1000 kg /kuorma.
30.01.2017 20.01Metsähake kuivaksi keinokuivurilla
30.01.2017 14.01Lähes 1,2 miljoonan euron rahoitus metsäbiotalouden innovatiivisten liiketoimintamallien tutkimukseen
30.01.2017 11.00Neljä Valmetin toimittamaa pehmopaperilinjaa käynnistetty kolmen kuukauden sisällä Lee & Manin tehtaalla Kiinassa
30.01.2017 9.45Neste MY uusiutuvan dieselin myynti laajenee raskaan kaluston Neste Truck -asemille
30.01.2017 4.10Yhdistelmien huomiovalot ja heijasusteipit ovat käytännön olosuhteissa aivan liian yleisesti huonossa hapessa.
30.01.2017 1.23Reservistä siviilipalvelukseen siirtymistä ilmiönä pitää tutkia tarkemmin
29.01.2017 13.11Puukaupassa lähenneltiin ennätyslukemia vuonna 2016
29.01.2017 12.55Energiavuosi 2016: Sähkönkäyttö kääntyi nousuun
29.01.2017 4.56Kaikille Saimaan kuuteille pyritään nyt takaamaan syntymäpesä apukinoksia tekemällä
29.01.2017 0.10YK:n metsästrategia hyväksyttiin
29.01.2017 0.07Miksi nanopinnoitteet?
29.01.2017 0.05Puutavarapankkojen pinnoitemenetelmiä on syytä edelleenkehittää.
28.01.2017 21.04Lue Scania Maailma 3/2016 lehti tästä
28.01.2017 19.57Nanopinnoitteistako apua puutavarayhdistelmien lumikuormien pienentämiseen.
28.01.2017 18.01Parempaa haketta polttoon - Luken uudesta mallista taloudellista hyötyä yrityksille
28.01.2017 17.00Tieliikenteessä kuoli 15 ihmistä joulukuussa
28.01.2017 16.00Valmet toimittaa kuidutinjärjestelmän Luso Finsalle Portugaliin
28.01.2017 9.21OSALLISTU KISAAN! Tonniviissataa tykkääjää täyteen Ammattilehden Facebook sivuille tammikuun loppuun - voita 150 eur lahjakortti
28.01.2017 5.55Yksityistielain uudistuksella selkiytetään vastuita ja turvataan liikkumisen edellytyksiä
28.01.2017 2.42Kuorma-autojen enimmäismassoja nostetaan
27.01.2017 19.01Kuluttajien luottamus vahvistui yhä tammikuussa
27.01.2017 18.10Koneosapalvelu Oy hakee Vilppulaan ostopäällikköä
27.01.2017 16.00LVM: VM:n virkamiehet osallistuivat liikenneverkkoyhtiön selvitystyöhön
27.01.2017 15.00Yhdysvalloissa kiertävä sauna kulkee Neste MY uusiutuvalla dieselillä
27.01.2017 13.21LUE TÄSTÄ! Vuodenvaihteen mielenkiintoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
27.01.2017 13.10LUE TÄSTÄ! ParkerStore Lähimyyjien uutislehti 1/2017 - paljon asiaa hydrauliikasta kone- ja kuljetusalalle
27.01.2017 11.00Kansallispuistojen käyntimäärät ja suotuisat talousvaikutukset edelleen kasvussa
27.01.2017 8.35Farmi Forest Oy ja Agritek Oy laajentavat yhteistyötään
27.01.2017 8.21Vene 17 Båt juhlistaa 100-vuotiasta Suomea
26.01.2017 18.10Kivihiilen kulutus kasvoi 31 prosenttia Suomessa vuonna 2016
26.01.2017 12.30Vuoden 2016 Sillanrakentamisen Hyvä idea -tunnustus Ruukki Constructionille, Versowoodille ja Parmalle
26.01.2017 12.00Yaran pelto- ja metsälannoitevalikoimat vuodelle 2017
26.01.2017 12.00Valmet kehittää laadunhallintatuoteperhettään tuomalla markkinoille täysin uudistetun Valmet IQ Web Monitoring System -katkokamerajärjestelmän
26.01.2017 11.45Wärtsilä optimoi Tallinkin uuden M/S Megastarin ylläpidon ja moottoreiden suorituskyvyn
26.01.2017 9.10Järjestöt: Kuntien korjausvelka hukassa - yritysten avulla terveempään talouteen
26.01.2017 8.47Liukas puu ja liukas kuormatila ovat asetuksenmukaisellakin kuormansidonnalla vaarallinen yhdistelmä.
25.01.2017 20.12Valmet toimittaa haihdutuslaitoksen Arkangelin sellu- ja paperitehtaalle Venäjälle
25.01.2017 19.401600 tykkäystä tuli täyteen äsken! Ammattilehden Facebook sivut saaneet suuren suosion lyhyessä ajassa
25.01.2017 18.01Moottoripyörät pärähtävät käyntiin MP-messuilla
25.01.2017 16.45Ovatko dieselautot lähipäästöiltään niin huonoja kuin väitetään?
25.01.2017 15.00Nuori, pidä kiirettä! Maanmittauslaitoksen kesätyöpaikkojen hakuaika päättyy 27.1.
25.01.2017 15.00Lammas- ja lehmipaimenviikoille ennätysmäärä hakemuksia
25.01.2017 15.00Metsä Group tarjoaa kesätöitä 900 nuorelle
25.01.2017 3.36Metsähallitus tarkisti tienkäyttömaksujaan
25.01.2017 0.55Puolustus ei perustu vapaaehtoisuuteen

Näytä lisää »