Oikealla moottoriöljyllä kuljetusyrittäjät voivat säästää pitkän pennin03.12.2014 12.10
Vuoden 2014 alussa voimaan astunut Euroopan komission päästöjä koskeva asetus Euro VI asettaa uusia vaatimuksia hyötyajoneuvoissa käytettäville voiteluaineille. Kaikissa vuoden 2014 alusta lähtien ensirekisteröidyissä kuorma- ja linja-autoissa sekä maatalouskoneissa on oltava Euro VI -luokituksen mukainen moottori. Päästötavoitteiden täyttämiseksi Euro VI -moottoreihin asennetaan pakokaasun jälkikäsittelylaitteistoja, kuten pakokaasujen takaisinkierrätys (EGR), pakokaasun käsittelyn jälkeen tehtävä typen oksidien pelkistys typeksi ja vesihöyryksi (selektiivinen katalyyttinen pelkistys eli SCR), sekä pienhiukkasten suodattamiseen tarkoitettu (DPF) katalyyttisuodatin, joka kerää nokihiukkaset ja polttaa ne hiilidioksidiksi. Uuden tekniikan vaatimat pakokaasujen jälkikäsittelylaitteet voivat olla herkkiä joillekin voiteluaineiden ainesosille. Siksi vain vähän rikkiä, sulfaattituhkaa ja fosforia sisältävät Low SAPS –moottoriöljyt ovat sopivia käytettäviksi Euro VI -luokituksen moottoreissa.[1] – ExxonMobil on tehnyt tuotekehitys- ja tutkimusyhteistyötä johtavien moottori- ja autonvalmistajien kanssa jo pitkään. Tämän tuloksena Low SAPS -moottoriöljyjä on suunniteltu parantamaan hyötyajoneuvojen polttoainetaloutta ja auttamaan moottorin käyttöiän pidentämisessä[2], sanoo ExxonMobilin Nordicin tekninen neuvoja Krister Kronqvist. Merkittäviä säästöjä myös Euro V -moottoreissa Isossa-Britanniassa kansainvälisessä ajoneuvojen testaus- ja kehityslaitoksessa toteutettiin puolueettomat polttoainetaloustestit, joissa käytettiin kahta Volvo FM440 Euro V -kuorma-autoa, jotka oli lastattu 75 prosenttiin kokonaisnettopainosta. Mobil Delvac 1™ LE 5W-30 -dieselmoottoriöljyn tuomaksi polttoainesäästöksi mitattiin keskimäärin 1,8 prosenttia maantieolosuhteissa.[3] Mobil Delvac 1 LE 5W-30 -dieselmoottoriöljy soveltuu myös käytettäviksi Euro V -luokituksen moottoreissa joissa käytetään vähän rikkiä sisältäviä polttoaineita. Testeissä todistettu: pidemmät öljynvaihtovälit ja parempi polttoainetalous Tanskalainen SPF Danmark A/S-kuljetusyhtiö, jonka kalustoon kuuluu 145 ajoneuvoa, otti testiin Mobil Delvac 1 LE 5W-30 -moottoriöljyn. Lisäksi vaihteisto- sekä taka-akseliöljy vaihdettiin ExxonMobilin tuotteisiin. Testissä olleen yhden Scania-testiauton polttoaineen kulutustiedoista ja kuukausittaisesta ajetun matkan mittauksista tammi-syyskuussa 2013 todettiin keskimäärin 3,4 % säästö verrattuna ennen testin aloittamista kahdeksan kuukauden aikana tehtyihin mittauksiin. Käyttö- ja sääolosuhteissa ei ollut merkittäviä muutoksia kokeilujaksojen välillä. – Testin perusteella ExxonMobilin voiteluaineiden käytöllä voidaan saavuttaa 1 196 euron säästö ajoneuvokohtaisessa polttoaineenkulutuksessa. Jos tämä toteutetaan jokaisessa 145 ajoneuvossa, polttoainekuluissa säästettäisiin merkittäviä summia[4], Kronqvist summaa ja konkretisoi testin tulokset. Jos ExxonMobilin täyssynteettiset voiteluaineet otettaisiin käyttöön kaikissa SPF Danmarkin ajoneuvoissa, olisi polttoainesäästöjen lisäksi mahdollista vähentää hiilidioksidipäästöjä. Tällöin teoreettiseksi CO2-päästöjen vähenemiseksi voitaisiin laskea 455 tonnia vuodessa. Muita merkittäviä etuja täyssynteettisen Low SAPS -moottoriöljyn käytöstä ovat pidemmät öljynvaihtovälit sekä jäteöljyn määrän väheneminen ja säästöt.[5]. Seuraavan sukupolven ExxonMobil-voiteluaineet auttavat pidentämään moottorien käyttöikää ja parantamaan suorituskykyä. Viskositeetiltaan alhainen täyssynteettinen Mobil Delvac 1 LE 5W-30 -moottoriöljy tarjoaa erinomaisen suorituskyvyn kaikissa olosuhteissa. Öljy suojaa moottoria ja helpottaa käynnistymistä kylmissä olosuhteissa. Sakan muodostuminen korkeissa lämpötiloissa minimoidaan öljyn termisellä vakaudella ja hapettumiskestävyydellä. Tietoa Mobil 1:stä Yksi maailman johtavista synteettisistä moottoriöljyistä Mobil 1 sisältää kulumista estävän teknologian, joka tarjoaa perinteisiä moottoriöljyjä paremman suorituskyvyn. Tämän teknologian ansiosta Mobil 1 täyttää tai ylittää autonvalmistajien kovimmatkin standardit ja tarjoaa poikkeuksellisen suojan moottorin kulumista vastaan normaaleissa ja jopa joissain äärimmäisimmistä olosuhteista. Mobil 1 virtaa äärimmäisissä lämpötiloissa nopeasti suojatakseen moottorin kriittisiä osia, ja on suunniteltu maksimoimaan moottorin suorituskykyä ja auttamaan moottorin eliniän pidentämisessä. Lisätietoja Mobil 1 -voiteluaineista: www.mobil1.fi. Mobil ja Mobil 1 ovat ExxonMobilin tai jonkun sen tytäryhtiön rekisteröityjä tuotemerkkejä.
[1] Raskaan kaluston päästöjen pienentämiseksi moniin Euro V, Euro VI ja US EPA 2007/2010 -moottoreihin sekä muihin edistyneisiin maantiekaluston moottoreihin ympäri maailman asennetaan pakokaasun jälkikäsittelylaitteistoja, kuten dieselhiukkassuodattimia (DPF), selektiivisiä katalyyttisiä pelkistimiä (SCR) tai jatkuvasti regeneroituvia partikkelisuodattimia (CRT). Mobil Delvac 1™ LE 5W-30 tukee päästönhallintajärjestelmien suojausta ja tehokkuutta raskaassa kalustossa. Mobil Delvac 1 LE 5W-30 täyttää tai ylittää laajan valikoiman teollisuuden ja valmistajien vaatimuksia. Lue tarkat suositukset ajoneuvon käyttöohjeista. [2] Perinteisiin mineraaliöljyihin verrattuna synteettinen Mobil Delvac 1 moottoriöljy tarjoaa useita suorituskykyetuja, kuten edistyksellisen kulumissuojan, erinomaisen suorituskyvyn matalissa lämpötiloissa sekä erinomaisen termisen vakauden ja hapettumiskestävyyden, mikä voi auttaa pidentämään moottorin käyttöikää. Keskustele aina jälleenmyyjän/merkkihuollon kanssa kalustoasi koskevista suosituksista. [3] Polttoainetalouden arvioinnissa käytettiin kahta Volvo FM440 Euro V -kuorma-autoa, jotka lastattiin 75 prosenttiin ajoneuvon täydestä hyötykuormasta (noin 32 000 kg). Testit toteutettiin Millbrook Proving Ground -testiradalla Iso-Britanniassa. Volvo-kuorma-autoissa havaittiin tilastollisesti merkittäviä etuja polttoainetaloudessa, kun Mobil Delvac 1 LE 5W-30 -moottoriöljyä verrattiin 15W-40-mineraalimoottoriöljyyn. Tällöin keskimääräinen polttoainesäästö oli 1,8 prosenttia maantieolosuhteissa. Tuloksia korjattiin, mikäli testiolosuhteiden muutoksilla oli tilastollisesti merkittävä vaikutus polttoaineenkulutukseen. [4] Tilastollisesti merkittävät edut polttoaineenkulutuksessa havaittiin Scania-kuorma-autoissa korvaamalla SAE 15W-40 -mineraalimoottoriöljy, SAE 80W-90 -vaihteistoöljy ja 80W-140 -taka-akseliöljy Mobil Delvac 1 LE 5W-30 -moottoriöljyllä, Mobilube 1 SHC™ 75W-90 -vaihteistoöljyllä ja Mobil Delvac SGO™ 75W-90 -taka-akseliöljyllä. Maantieajo-olosuhteissa havaittiin keskimäärin 3,4 % alentunut polttoaineenkulutus. Korjauskertoimia sovellettiin, mikäli koeympäristön muutoksilla oli tilastollisesti merkittävä vaikutus polttoainetalouteen. [5] Perinteisiin mineraaliöljyihin verrattuna Mobil Delvac 1 LE 5W-30 -moottoriöljy mahdollistaa pidemmät öljynvaihtovälit. Mobil Delvac 1 LE 5W-30 täyttää tai ylittää joukon pidennettyä öljynvaihtoväliä koskevia teollisuusluokituksia ja laitevalmistajien vaatimuksia, mukaan lukien Daimler MB-Approval 228.51 ja Volvo VDS-4. Keskustele aina laitevalmistajan kanssa kalustoasi koskevista suosituksista. |