Kuva-albumi / Puutavarapankot,Terminator,kuormatila / Sisu täytti nyt 85.vuotta. Kuvassa JUHLASISU 50 vuotta mallin puutavara-autoyhdistelmäpaketti. Perävaununa JYKI ja pankkoina ALUKARIKKA:
Sisu täytti nyt 85.vuotta. Kuvassa JUHLASISU 50 vuotta mallin puutavara-autoyhdistelmäpaketti. Perävaununa JYKI ja pankkoina ALUKARIKKA:

Sisu täytti nyt 85.vuotta. Kuvassa JUHLASISU 50 vuotta mallin puutavara-autoyhdistelmäpaketti. Perävaununa JYKI ja pankkoina ALUKARIKKA:

Lisätty: 3 Huhtikuu 2016

Arvostele ( 1 )

Share |

Kommentit

Sisu täytti 50 vuotta 1981. Juhlan kunniaksi Sisu valmisti sarjan mustia Juhlasisuja, jotka luovutettiin yhteisluovutusjuhlassa Karjaalla.

PuutavaraSisuja valmistui kaksi identtistä pakettia - toinen Sarajärven Pentille Kuusamoon , ja toinen Vuoriarvon Arvolle Ivaloon.

1981 - 35 vuotta sitten oli uutta se, että koko auto oli täysin uutta perävaunuineen ja nostureineen pakettitoimituksena.
Lähettäjä Heikki Jokela / 3.4.2016

JuhlaSisujen kokonaispakettitoimituksiin kuului Alukarikan 4 täysalumiinipankot, alumiiniapurunkopaketti ja Jyki/Kilafors kolmiakselinen perävaunu ja se alumiinisella pankonsiirtolaitteella, joka loppuvarusteltiin AluBotnialla Maksmossa.
Lähettäjä Heikki Jokela / 3.4.2016

Alumiinipankkojen malli on sama, kuin nykytoimitusten Alucar Alu 50 pankkotyyppi, pikku muutoksin alanurkan viistoudessa.

- Pankkoteippi rungossa oli kuvanmukainen viistottu. Viistous teki pankkorungosta silmään matalamman näköisen.
Lähettäjä Heikki Jokela / 3.4.2016

Lokasuojat olivat Jyki/Kilaforssissa jo muovia. Yleinen käytäntö oli tuolloin kuvan mukaiset alumiini, tai teräslokasuojat.

Etuseinänä kouratelinteellinen alumiiniseinä, jonka profiilit pystytukeineen on jo tuossa seinämallissa 1981.
Lähettäjä Heikki Jokela / 3.4.2016

Arvo Vuoriaro sanoi Sisuviestin haastattelussa Juhlamallistaan, jossa oli uusi Sisupaketti, uusi Jyki/Kilafors ja uusi Jonssi - " Se on kuin uudesta korttipaketista vedetty hyvä korttii".
Lähettäjä Heikki Jokela / 3.4.2016

Onko Arvon auto vielä olemassa - missä, ja missä käytössä.
Lähettäjä sisumies / 3.4.2016

Sarajärvrn Pentin paketti alkaa olemaan kasassa ja entisöityna alkuperäiseen asuunsa tuuloksessa - kuva Hisuric kansiossa.
Lähettäjä Heikki Jokela / 3.4.2016

Omistajahistoria

1931: O/Y Suomen Autoteollisuus A/B perustetaan Helsingin Kallion kaupunginosaan.
1939: Tor Nessling ostaa O/Y Suomen Autoteollisuus A/B:n osake-enemmistön.
1943: Yhteissisu Oy perustetaan Helsinkiin, Vanajan kuntaan rakennetaan kuorma-autotehdas.
1948: Yhteissisu Oy puretaan ja tilalle perustetaan Vanajan Autotehdas Oy.
1960: O/Y Karia A/B fuusioidaan Oy Suomen Autoteollisuus Ab:iin.
1968: Vanajan Autotehdas Oy fuusioidaan Oy Suomen Autoteollisuus Ab:n.
1981: Oy Suomen Autoteollisuus Ab täyttää 50 vuotta. Uudeksi nimeksi otetaan Oy Sisu-Auto Ab.
1985: Uusi akselistotehdas valmistuu ja tuotanto siirretään Fleminginkadulta Helsingistä Hämeenlinnaan.
1993: Ostetaan vakavin kilpailija terminaalitraktorimarkkinoilla, USA:n Kansasissa toimiva Ottawa Truck Corporation.
1995: Sisu-konsernin alaisuudessa toimineesta Sisu Akselit-yksiköstä muodostetaan tytäryhtiö nimeltä Sisu Akselit Oy.
1996: Oy Sisu-Auto Ab (Suomen valtio omistaa 100 %) jaetaan useaan osaan:
Sisu Defence Oy myydään valtion omistamalle Suomen Puolustusväline Oy:lle ja liitetään siihen seuraavana vuonna nimellä Patria Vehicles Oy.
Sisu-konsernissa materiaalinkäsittelylaitteista vastannut Sisu Terminal Systems Oy siirtää vetomestareiden Suomen tuotannon Hämeenlinnasta Tampereelle Valmetin entiseen siirtokonetehtaaseen.
1997: Sisu-konserni ja Partek-konserni yhdistyvät.
1998: Parket Oyj hankkii ruotsalaisen Kalmarin ja perustetaan Kalmar Industries, jonka omistaa Partek Oyj 100 %.
31.12.1999: Partek Oyj myy Sisu Akselit Oy:n sijoittajaryhmälle Helmet Capitalille (70 %) ja yhtiön toimivalle johdolle. Syntyy Sisu Akselit Oy. Sisu Diesel Oy ja Valtra Oy myydään amerikkalaiselle AGCO-yhtymälle. Partek jää vähemmistöosakkaaksi 30 % osuudellaan.
2002: Helmet Capital järjestää 2 osakeantia, jolloin Sisu Akselit osakemäärä nousee 10,000 kappaleesta 25,000 kappaleeseen. Tällöin Partek Oyj:n omistus Sisu Akselista pienenee 20 %:iin.
2002: Suomen valtio myy Partek Oyj:n Kone Oyj:lle (hissiyhtiö) ja loputkin osakkeenomistajat myyvät osuutensa Kone Oyj:lle.
2004: Suomalainen sijoittajaryhmä perustaa maaliskuussa Suomen Autoteollisuus Oy:n, joka ostaa Oy Sisu Auto Ab:n koko osakekannan Kone Oyj:ltä. Sisu Akselin 20 % osuus siirtyy myös uusille omistajille.
2008: Sisu Auto myy osuutensa Sisu Akselin omistajille (Helmet Capital)
2010: Suomen Autoteollisuus Oy siirtyy heinäkuussa yksityiseen perheomistukseen.
16.12.2011: Sisu Akselit Oy siirtyy amerikkalaisen Marmon Highway Technologies (MHT) omistukseen, joka on osa Berkshire Hathaway yhtiötä.
Lähettäjä sisuakselit / 3.4.2016

Onko Sarajärven sisu ja vaunu jo valmis?
Lähettäjä kenellä se on?? / 3.4.2016

Aikansa yksi siisteimmistä autoista.
Lähettäjä Martti / 3.4.2016

14 pankkoinen yhdistelmä.
Lähettäjä kakkoställi / 3.4.2016

Onko tuo vaunu 9 metrinen?

Mikä on auton, vaunun, ja yhdistelmän kokonaispaino?
Lähettäjä kuka muistaa /tietää ?? / 3.4.2016

Oliko auto vielä 22 tonninen ja vaunu 24 vaikko 26 tonnia
Lähettäjä 48 tonninen / 3.4.2016

En tiedä historiasta, mutta tuleva seuraava nosto kokonaispainoihin tullee olemaan 84 tonninen yhdistelmä kymmenakselisena .

= 5 akselinen auto + 5 akselinen vaunu.
Lähettäjä säästää tietä ja luonto tykkää / 4.4.2016

.. joo malmeille ja maa-aineskuljetuksiin ja muuhun painavaan ok. mutta mitenkä puukuormilla, kun nytkin on tilaongelma jatkuvana riesana.
Lähettäjä mittamuutoksia kaivataan - leveyttä lisää - 260 heti käyttöön , niinkuin Ruotsissa / 4.4.2016

Pankot ovat malliltaan 40 vuotiaat- vuodelta 1976.

Tuossa kuvassa 5 vuotta vanhaa mallia.
Lähettäjä Heikki Jokela / 4.4.2016

5+5= parhaita ratkaisuja paino-ongelmiin tällä hetkellä. Eikä Suomessa mikään oikeasti kehity, puhutaan pehmeitä ja jatketaan yksipuolista vedättämistä.
Lähettäjä puun vastaanotto / 6.4.2016

5+5 ja ainakin taksat kehittyy.
Lähettäjä tukkia / 6.4.2016

Mmm! :-D
Lähettäjä joo / 7.4.2016

Suomessa on tehty puutavaran maantiekuljetuksissa kaikkien aikojen suurin ja euroopan suurin harppaus eteenpäin. Laki ja vaihtoehdot on nyt hyhät, käyttäjäkokemuskin kehittyy melko nopeasti.
Lähettäjä Realitalous opettaa meitä kaikkia.... / 7.4.2016

Noitten pankkojen ulkoleveys on 2.50 m ja tolppakorkeus 2.60m.

Alatyvi 1.8 m ja jatketta 80 senttriä.

Muuten profiilimitat samat, kuin nykypäivän alucarin alu 50.
Lähettäjä Heikki Jokela / 7.4.2016

Onko Jokelan kehittämät Alukarikat Suomen eniten käytetty pakkotyyppi, vai onko se saman herran tekemä Sisuforest ?
Lähettäjä mietippä!!! / 10.4.2016

Kommentoi kuvaa

Kommentti:*
Nimi:*