Jenz HEM 583 Hybrid + Sisu Polar 8x4 + Kesla 1200T: Hyväksi todettu kokonaisuus26.12.2023 13.00
JR-Hake ja kuljetus Oy otti syyskuussa käyttöön uuden autohakkurin, mikä on rakenteeltaan lähes identtinen edellisen hyväksi havaitun Jenz/Sisu/Kesla -paketin kanssa. (kuva yllä: JR-Hake ja kuljetus Oy:n uusi autohakkuripaketti muodostuu edellisen tavoin Jenz HEM 583 Hybrid -hakkurista, Sisu Polar 8x4 -kuorma-autosta ja Kesla 1200T -ohjaamonosturista.) Nurmijärvellä kotipaikkaansa pitävä JR-Hake ja kuljetus Oy on kasvanut viime vuosina merkittäväksi tekijäksi puumateriaalien haketuksessa, murskauksessa ja kuljetuksessa Uudenmaan alueella. - Kasvu on ollut tasaista ja hallittua koko 12-vuotisen yrityksemme historian ajan. Olemme pyrkineet vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin mahdollisimman hyvin ja kehittäneet toimintaamme logistisesti tehokkaammaksi sekä kalustoon investoimalla, mikä takaa myös toimitusvarmuutemme osana kriittistä energiahuoltoa, kertovat yrittäjäveljekset Jouni ja Jani Ronimus. (kuva: Sisu valmistaa autohakkurin alustan mahdollisimman pitkälle valmiiksi tehtaallaan, joten hakkurin ja nosturin asennus sujuu kätevästi. Jenz HEM 583 Hybrid -hakkuri ottaa voiman omasta 530 hevosvoiman MTU-moottorista; rummulle saadaan täysi teho kun nosturille ja heittimelle tarvittava voima tulee auton 578 hv moottorista.) Osaavat kuljettajat operoi laajalla kalustolla Tällä hetkellä JR-Hake ja kuljetuksen kaluston rungon muodostaa kaksi Jenz -autohakkuria, kolme Vermeer -murskainta ja Crambo -esimurskain sekä viisi hakeautoa. Lisäksi löytyy mm. pari Volvo -pyöräkuormaajaa hakkeen lastaukseen ja Hitachi -kaivukone kantojen nostoon. - Meillä on todella osaavat kuljettajat jotka operoivat tehokkaasti ja pitävät kaluston iskussa. Kuljetuspuolella ostamme lisäksi palveluita alan toimijoilta, toteaa Jani Ronimus. Palvelua tuotetaan juuri asiakkaiden tarpeisiin Suurimmat asiakkaat ovat hakepuolella Laania, Metsä Group ja Metsänvoima kun taas murskausta tehdään pääasissa Rosk´n Rollille, HSY:lle ja Hakevuorelle. - Haketus tapahtuu enimmäkseen metsäpäässä, mistä lopputuote kuljetetaan laitoksiin. Terminaaleissa tapahtuva murskaaminen keskittyy kierrätyspuuhun ja lisäksi murskataan kantoa ja risua, sanoo Jouni Ronimus. (kuva: Uudessa autohakkurissa Jenz asennettiin 50 mm korkeammalle kuin aiemmin, jolloin on enemmän tilaa pitää auton tasorakenne puhtaana eikä kääntökehän päällä pyörivän hakkurin ja rungon väliin jumita kapulat kiinni.) Autohakkuripaketissa kokonaisuus kohdillaan Ensimmäinen Jenz -autohakkuri tuli käyttöön vuonna 2012 ja seuraava talvella 2021. - Jenz -maahantuoja Ideachip Machine Oy:n Jukka Humalaisella on todella vankka kokemus hakkureista mikä on ollut tärkeä asia optimaalisia valintoja pohdittaessa. Hyvin palvellut vanhempi hakkuri, Jenz HEM 581 rakennettuna Mercedes-Benzin päälle, lähti nyt vaihtoon. Siihen kertyi haketustunteja noin 13.000 ja seuraavalle omistajalle lähtenyt laite on edelleen iskussa. Uudempi reilun 2,5 vuotta käytössä ollut, noin 3.500 tuntia haketettu Jenz HEM 583 Hybrid on ollut vähintään yhtä luotettava ja sen alustaksi valittu, erittäin maastokykyinen Sisu Polar 8x4 578 hv toimii hakkurikäytössä erinomaisest samoin kuin Kesla 1200T -ohjaamonosturi. Kun autohakkurin uusiminen tuli ajankohtaiseksi, emme oikeastaan edes miettineet muuta kuin vastaavaa hyväksi havaittua kokonaisuutta toteaa Ronimus ja lisää: - Autohakkureiden lisäksi meillä on myös kaksi Sisu Polaria hakeautoina. (kuva: - Alkaneella lämmityskaudella hakkeen kysyntä tulee olemaan suurta. Tasaisesti tehtävät kalustoinvestoinnit ja osaavat kuljettajat takaavat toimitusvarmuutemme asiakkaille, sanoo JR-Hake ja kuljetus Oy:n Jouni Ronimus.) Sisu tekee alustan pitkälle valmiiksi Kotimainen Sisu on Ronimuksen mukaan hyvä kumppani autohakkurin rakentamisessa. - Sisun tehtaalla alusta-auto optimoidaan tehtäväänsä jo rakennusvaiheessa eli sitä ei tarvitse lähteä purkamaan, vaan kaikki on tehty mahdollisimman pitkälle hakkuri- ja nosturiasennusta varten. Kun päällerakenne hakkurin kääntökehineen, nosturipetineen ja takatukijalkoineen tulee valmiina Karjaan tehdaslaatuna, sujuu hakkurin ja nosturin asennus kätevästi Ideachip Machinella, sanoo Ronimus. Ajatuksena oli tehdä identtinen paketti edellisen autohakkurin kanssa, mutta aina hyvääkin voi vielä kehittää: - Hakkuri asennettiin 50 mm korkeammalle kuin aiemmin, jolloin on enemmän tilaa pitää auton tasorakenne puhtaana eikä kääntökehän päällä pyörivän hakkurin ja rungon väliin jumita kapulat kiinni. (kuva: Päällerakenteissa on mietitty kuljettajan käyttömukavuutta, turvallisuutta ja huollon helppoutta. Kesla 1200T -nosturissa ohjaamo on sijoitettu eri puolelle pääpuomia kuin normaalisti.) Kesla räätälöi nosturin Nosturiksi valittu Kesla 1200T on osoittautunut väkeväksi syöttölaitteeksi ja myös 11,5 metriä pitkä ulottuma puolsi kotimaisessa merkissä pysymistä. - Ja halusimme tässäkin autohakkurissamme nosturiohjaamon sijoitettuna toiselle puolelle pääpuomia kuin yleensä nostureissa, sillä se istuu paremmin rakenteeseen ja on mukavampi käyttäjälle. Vain kotimainen valmistaja pystyy reagoimaan toiveeseemme, sanoo Ronimus. Tehokas hybridi-rakenne Itse autohakkurin sydän, Jenz HEM 583 HEM Hybrid, on varustettu omalla Mercedes-Benzin voimanlähteellä ja se tuottaa hyvälaatuista haketta suurella volyymillä oli sitten raaka-aineena rankapuu, korjuutähteet tai järeämpi kokopuu. - Hakkurin selkeä etu on sen hybridi-rakenne eli kun hakkurin hydraulisen heittimen ja nosturin tarvitsema voima otetaan auton moottorista niin rummulle saadaan hakkurin oman MTU-moottorin kaikki 530 hevosvoimaa. Se lisää rummun tehoa merkittävästi eikä heittimen teho kyykkää missään tilanteessa. Ja syöttöpöytä on riittävän iso ruokkimaan nälkäistä rumpua. Kestää epäpuhtauksia Jenzin filosofian mukaan hakkurirumpu pyörii suhteellisen matalilla kierroksilla, mikä on Ronimuksen mielestä viisas ratkaisu: - Rumpu ei ole niin vaurioherkkä kasoissa oleville epäpuhtauksille, joita aina välillä pääsee sisään hakkurin nieluun. Pitää koputtaa puuta mutta meille ei ole sattunut kertaakaan terärikkoja suurempaa vahinkoa Jenzien kanssa 11 vuoden aikana. Rummussa käytetään pieniä kertateriä, mitkä on helppo vaihtaa ja olemme myös teroittaneet niitä yhden kierroksen. (kuva: Pitkittäissyöttöinen Jenz HEM 583 Hybrid -hakkuri on asennettu pyöriväksi kääntökehän päälle, mikä helpottaa hakeautojen logistiikkaa metsäteillä. Ja hakkurissa riittää kapasiteettia myös terminaalikäyttöön.)
|