Metsähakkeen ajossa vetoauton ominaisuudet punnitaan joka päivä24.12.2023 12.00
Ivecon laajasta kuorma-automallistosta löytyy ratkaisut myös vaativiin metsäkuljetuksiin. Kosken Megawatti Oy otti syksyllä 2022 ajoon uuden Iveco X-Way 570 6x4 -rekkaveturin varustettuna hydrostaattisella Hi-Traction etuvedolla metsähakkeen kuljetuksiin. - Kosken Megawatilla ja konsernin emoyhtiöllä Konnekuljetuksella on ajossa kymmeniä kuorma-autoja, joilla hoidetaan kaikki metsäteollisuuden sekä puu- ja biotuoteteollisuuden logistiikkapalvelut. Autokalustomme on perinteisesti koostunyt skandinavisista merkeistä mutta seuraamme tarkasti alan kehitystä ja päätimme lähteä kokeilemaan ennakkoluulottomasti Ivecoa puoliperävaunun vedossa. Kaupat tehtiin Ivecon kanssa ja kaikki asiat sujui mallikkaasti auton teknisestä speksauksesta loppuvarusteluun ja luovutukseen, kertoo toimitusjohtaja Mika Liimatainen. (kuva: Kosken Megawatti Oy:n kuljettaja Lauri Markkanen on todella tyytyväinen Ivecon ominaisuuksiin metsähakkeen ajossa: - Maastossa tämä mene pahemmista paikoista kuin puutavara-autot ja maantiellä ajaminen on nautinto.) Metsähakkeen ajo on haastava laji Metsähakkeen kuljetus on haastavaa sillä yhdistelmillä liikutaan maastossa metsäautoteillä, missä autohakkurit hakettavat kuormat. - Vetoautolta vaaditaan hyviä maasto-ominaisuuksia ja ketteryyttä - myös terminaalien pohjat ovat usein upottavia joten etenemiskykyä tarvitaan sielläkin. Ja kun päästään maantielle niin kyyti pitää olla miellyttävää sekä ajamisen polttoainetaloudellista. Myös luotettavuus on aivan ehdoton asia sillä lämpölaitosten hakkeen toimitusketju ei voi katketa missään tilanteessa, kertoo Liimatainen. Iveco X-Way on vastannut korkealla oleviin vaatimuksiin ja jopa ylittänyt ennakko-odotukset. - Kohta vuoden verran metsähakepuolikas on kulkenut Ivecon perässä ja kilometrejä on kertynyt parisataa tuhatta, ilman yllättäviä teknisiä ongelmia. Maastossa pärjätään todellakin vaikeissa paikoissa ja kuljettajat kehuvat ajo-ominaisuuksia. Ja polttoaineenkulutus on kohdillaan suhteessa kuljetettuhin hakekuutioihin samoin kuin huoltokustannukset, summaa Liimatainen. (kuva: Matec-Trailerin valmistaman hakepuoliperävaunun kyydissä kulkee metsähaketta noin 110 irtokuutiota.) Tiimityötä hakkurikuljettajien kanssa Metsähaketta ajetaan terminaaleihin sekä laitoksiin myös kesällä ja varsinaista lämmityskautta kohti mentäessä vauhti vain kiihtyy. Elokuun alkupuolella tapasimme Äänekosken Suolahdessa haketerminaaliin kuorman Ivecolla tuoneen Kosken Megawatin kuljettajan Lauri Markkasen, joka nimestään huolimatta keskittyy enemmän kuorma-auton ajoon kuin koripalloon. - Kävin hakemassa kuorman Karstulan suunnalta missä hakkuri teki Matec-Trailerin valmistaman puoliperävaunun kyytiin noin 110 irtomottia haketta korjuutähteistä. Reissu sujui kaikin puolin hyvin ja kuorman purku tapahtuu muutamassa minuutissa vaunun ketjupurkavalla järjestelmällä ja sitten lähdetään takaisin metsäpäähän uutta lastia hakemaan. (kuva: Kuormapeitteet nousevat hydraulisesti ylös haketuksen ajaksi ja ketjupurkava rakenne purkaa kuorman muutamassa minuutissa.) Metsähakkeen kuljetus on Markkaselle uusi laji, vaikka muuten kokemusta löytyy paljon ison yhdistelmän ratin takaa. - Ajoin pitkään puutavara-autoa ja joskus aikanaan rahtiakin. Kun tuli mahdollisuus lähteä kokeilemaan metsähakkeen ajoa niin tartuin tilaisuuteen. Vaikka näissä hommissa mennään metsäpäässä kuten puuautoillakin niin muuten lajit poikkeavat paljon toisistaan ja molemmissa on omat haasteensa sekä hyvät puolensa. Metsähakkeen ajo on enemmän tiimityötä yhdessä autohakkureiden kanssa, kun suunnitellaan aikataulut ja haketuspaikat, mikä tuo mielenkiintoa työpäiviin, toteaa Markkanen. Iveco yllättänyt todella positiivisesti Ivecosta Markkasella ei ollut aiempaa kokemusta ja ensimmäiset viikot ovatkin yllättäneet todella positiivisesti kokeneen kuljettajan: - Lähdin Ivecon rattiin ilman ennakkoluuloja ja avoimin mielin, sillä onhan kyseessä maailmanluokan kuorma-autovalmistaja ja näkyyhän Ivecoja jo aika paljon Suomenkin maanteillä. Mutta en kyllä olisi arvannut että kyseessä on näin hyvä auto ajaa - tämä on kaikin puolin kuin tehty tähän hommaan. Maastossa telivetoisen ja napavälitteisen, hyvällä maavaralla varustetun Ivecon ominaisuudet tulevat parhaiten esiin ja hydrostaattisen etuvedon ansiosta tällä mennään pahemmista paikoista kuin puutavara-autolla. Pelkkää etuvetoa voidaan käyttää liikkeellelähtöavustimena joko itsenäisesti vetäen 5 km/h asti tai telivetoakseleiden tahdissa 30 km/h nopeuteen asti. Ja Ivecossa on ihan oikeasti kääntyvät etupyörät eli yhdistelmän saa ympäri todella ahtaassakin paikassa. (kuva: Ivecon hydrostattinen Hi-Traction etuveto parantaa auton maastokykyä merkittävästi eikä liukkaisiin paikkoihin jäädä kiinni. Pelkkää etuvetoa voidaan käyttää liikkeellelähtöavustimena joko itsenäisesti vetäen 5 km/h asti tai telivetoakseleiden tahdissa 30 km/h nopeuteen asti.) Iveco X-Wayn vahva voimalinja muodostuu 13-litraisesta 570-hevosvoimaisesta, Euro 6 -päästötason Cursor -moottorista ja vaihteistona on 16-portainen ZF:n Hi-Tronix -robottivaihteisto. - Paketti on toimiva kokonaisuus; moottori vääntää väkevästi alhaalta lähtien ja vaihteet napsuvat kohdilleen joka tilanteessa. Myös hiljainen ohjaamo on viihtyisä ja ergonominen työpaikka, joten suosittelen käymään koeajolla jos sellaiseen tarjoutuu mahdollisuus - uskon että yllätys on vahvasti positiivinen, sanoo Lauri Markkanen.
(kuva: Ajo-ominaisuuksiensa lisäksi Iveco X-Way on myös varsin tyylikkään näköinen auto, mikä kulkee polttoainetaloudellisesti ja vähäpäästöisesti.) |