AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok - Näyttävä paluu lava-automarkkinaan25.12.2023 15.00
Volkswagen Amarok on lyhyen historiansa aikana saavuttanut suuren suosion lava-autoasiakkaiden parissa. Nyt Amarok saapuu muutaman vuoden tauon jälkeen takaisin markkinoille täydellisesti uudistuneena. Mutta onnistuuko uutuus täyttämään edeltäjänsä tyhjäksi jättämän paikan valmistajan mallistossa? (kuva yllä: Vuosien mittaiseksi venähtänyt odotus palkittiin ja uusi aikaisempaa kookkaampi Volkswagen Amarok on nyt täällä.) Edellisen ja samalla ensimmäisen mallisukupolven Amarokin myynti käynnistyi 2010-luvun taitteessa. Mallia valmistettiin pyöreät kymmenen vuotta. Tuona aikana Amarokin Suomeen tuotava mallisto jalostui kilpailukykyisesti hinnoitellusta hyötyautosta amerikkalaisten lava-autojen luksusta tavoittelevaksi salonkivaunuksi. Mallisukupolven joutsenlauluna nähtiin veitsenterävällä ohjauksella, tila-auton ajomukavuudella ja liki 260 hevosvoimaisella V6 dieselvoimanlähteellä varustettu Amarok V6. Evoluution myötä ennen kiinteistöhuolto- tai maarakennusyritysten yleistyökaluna pidetty Amarok uudistui yrittäjien ja työnjohtajien työautoksi. 2019 Volkswagen ilmoitti luopuvansa Amarokin valmistuksesta, kertoen liki samaan hengenvetoon palaavansa lähivuosien kuluessa takaisen täysin uuden Amarokin kanssa. Muutaman vuoden tyhjiön jälkeen ovat ensimmäiset toisen sukupolven ja yhteistyössä Fordin kanssa valmistettavat Amarokit saapuneet maahan. Malliuudistuksessa Amarok on paisunut liki kaikissa suunnissa ja sen konehuoneessa raksuttaa nyt ”ovaali sydän”.
(kuva: Kojelauta on säilytystiloineen ja lokeroineen toimiva. Kymmentuumaisen keskusnäytön ohjelmistossa on jotain molemmilta valmistajilta. Vaihdevalitsimen virkaa toimittavan murkulan liikeradat ovat turhan lyhyet. Nelivetojärjestelmän ja alamäkihidastimen kytkennät löytyvät keskikonsolista.) Sukunäköä? Amarokit valmistetaan Etelä- Afrikassa samalla tuotantolinjalla Ford Rangerin kanssa. Sukulaisuus ei rajoitu pelkästään tekniikkaan. Tarkkasilmäinen voi tunnistaa yhtäläisyyksiä matkustamon puolella kojelaudasta ja istuimista sekä ulkopuolella korin linjoissa. Tosin korin ja sisustan osista täysin samoiksi tunnistimme vain kattoverhoilun, sivupeilit sekä ovien kahvat. Amarok näyttääkin sisältä ja päältä Volkswagenilta. Lanseerausvaiheessa Amarokia on saatavana ainoastaan neliovisena ja autoverotuksen osalta hankalaan väliin sijoittuvana Double Cab -vaihtoehtona. Kasvua kaikissa suunnissa Malliuudistuksessa Amarok venyi pituussuunnassa 5,3 metriin (Suomessa vakiovarusteisiin lukeutuvan irrotettavan koukun kanssa 5,36 m) eli pituuskasvua on tullut liki 10 cm. Samalla akseliväliä venytettiin reilulla 17 senttimetrillä. Korkeutta autolla on nyt liki 1,9 metriä, joka on lähes 5,5 cm aikaisempaa enemmän. Leveyssuunnassa kasvua on tapahtunut maltillisemmin, vain 1,4 cm. Ja erinomaisten sivupeilien ulkoreunoista mitattuna auto on itse asiassa 4,4 cm edeltävää mallia kapeampi. Jos katsotaan tarkemmin miten lisäsenttimetrit korissa jakautuvat, niin suurin osa eli noin 8,5 cm on annosteltu matkustamoon. Ja se myös tuntuu mukavana väljyytenä. Keulan pituutta on kas- vatettu vain muutamalla millimetrillä, joskin konepellin etureuna on nyt aikaisempaa korkeammalla. Ja kun korkeudesta puhutaan, niin maavaraa on nyt alustan matalimmasta kohdasta mitattuna liki 22 cm ja kahluusyvyydeksi ilmoitetaan peräti 80 cm. Nyt koeajettavan Life varustelutason auton voimanlähteenä toimii ahdettu 2-litrainen diesel. Sen parhaaksi tehoksi ilmoitetaan 151 kW (205 hv). Nelisylinterisestä rivimoottorista irrotetaan vääntömomenttia tasan 500 Nm. Kattavammin varustelluissa Aventura ja Pan Americana -vaihtoehdoissa on 177 kW (240 hv) ja 600 Nm suoritusarvoihin yltävä kolmen litran V6 dieseli. Molempien moottorivaihtoehtojen jatkeena on 10-vaihteinen automaatti. Polttoaineen kulutuslukemat asettuvat likimain entisen sukupolven lukemiin. Kaksilitraisen yhdistetyn ajotavan kulutukseksi ilmoitetaan 8,8 litraa ja vinkkeleille hieman päältä kymmenen litraa sadalle kilometrille. Koeajoautolle mitattiin kesähelteillä 8,2 l/100 km kulutuslukema; 80 litran polttoainesäiliötä ei siten tarvitse ihan joka välissä olla täydentelemässä. (kuva: Jäykkä taka-akseli ja lehtijouset ovat 2020-luvun lava-auton rakennuspalikoita. Varapyöräkin löytyy tutulta paikaltaan lavan alta.) Vetopitoa Vaihteistolta moottorilta saatava voima välittyy sähköisesti ohjatun jakolaatikon kautta vetä- ville pyörille. Vetotapavaihtoehtoina on joko takaveto tai 4Motion-neliveto. Nelivetovalikossa on kolme eri vaihtoehtoa: automaattisesti tarpeen mukaan voimaa etuakselille 0:50 suhteessa välittävä 4A, 4L ja 4H ajotiloissa voimanjako on 50:50 etu- ja taka-akselin välillä. 4A-ajotila on kytkinohjattu, joten 4A-ajotila voidaan kytkeä, kuten myös 4H-ajotila, koko nopeusalueella. 4L-ajotilassa on käytössä alennusvaihde, jonka välityssuhde on 3.06:1. 4L Voidaan kytkeä päälle ainoastaan auton ollessa paikoillaan. Vetotavan valinta käy keskikonsolin rullasta. Oikein haastavissa maastoissa temuaville on tarjolla lisähinnasta takatasauspyörästön lukko, joka on vakiona kattavammin varustelluissa malleissa. Maastossa ja vaativissa olosuhteissa kuljettajaa tukee lisäksi laaja ajotapavaihtoehtojen kirjo sekä vakiovarusteisiin lukeutuva alamäkiavustin. Elektroniikkaa kansalle Sähköisesti toteutettujen ajotilojen lisäksi Amarok on pakattu täyteen kuljettajaa tukevia ja avustavia järjestelmiä. Varustetasosta riippuen autossa voi olla jopa yli 20 eri avustinta. Hinnaston alkupäähän asemoituvan koeajoauton vakiovarusteet ovat varsin kattavat. Näistä tärkeimpiä ovat adaptiivinen vakionopeudensäädin, jossa yhden polkimen ajon mahdollistava Stop &Go -toiminto, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja kaistallapitoavustin. Näistä viimeksi mainittu avustaa ajossa vähän turhankin hanakasti. Avustimen saa onneksi vaivattomasti pois käytöstä ohjauspyörän nappuloista. Vaihtoehtoisesti sen toimintoja voi myös muokata kuljettajaa avustavien toimintojen valikosta. Niin ikään varusteisiin lukeutuu etu- ja takatutkat sekä peruutuskamera, jossa kätevä kuvakulman säätömahdollisuus. Peräkärryn tähtäys ei enää tästä paljoa helpommaksi mene. Ja irrotettava vetokoukkukin tulee automaattisesti autokaupan yhteydessä. Elektroniikkaa on tietenkin myös kojelaudassa. Mittaristo on Life-tasolla kahdeksan- ja muissa vaihtoehdoissa 10-tuumainen. Kojelaudan keskelle pystyasentoon intgroitu monitoiminäyttö on noin kymmenen tuumainen. Se pitää sisällään useimmat auton säädöt ja viihdepuolen. Ainakin Life-varustelussa käyttöjärjestelmästä jää hieman kankea vaikutelma. Esimerkiksi miellyttävän lämpötilan asettelu näytön kautta vaatii jonkin sortin totuttelua. Automaattinen ilmastointi lämpötilalukemin tulee vasta seuraavassa varustelutasossa. Plussaa on annettava langattomasti kytkeytyvistä puhelinten liitettävyyksistä. Ainakin Apple CarPlayn osalta yhteydet pelaavat saumattomasti. Oletettavasti näin on myös Androidin kanssa. Kirsikkana kakussa on langaton lataus, jossa tarjolla riittävästi Watteja nykyisten puhelimien tehoakkujen nopeaan lataukseen. (kuva: Etuistuimet ovat nyt sähkösäätöiset. Muuten asiallista mukavuutta syö istuinosien pienuus. Korimittojen kasvun myötä takamatkustajillekin saatiin aikaisempaa väljemmät tilat.) Tilava mutta... Ohjaamo on kaikin puolin avara ja runsaiden lasipintojen ansiosta sieltä myös näkee hyvin ulos. Joskin kojelauta on jätetty Amarokissa yllättävän korkeaksi. Hyvän etunäkemä kysyy penkin säätöä ylemmäksi. Ohjauspyörä on asiallinen ja siinä on runsaat säätövarat sekä syvyys- että korkeussuunnissa. Nahkalla ja alkantaralla päällystetyt istuimet säätyvät sähköisesti, eikä säätövaroissa ole moittimista. Istuinosissa on riittävästi pehmustetta ja sivutukeakin löytyy, mutta istuinosa on ikävän lyhyt ja turhan kapea. Ajatuksia herättää myös prameiden verhoilumateriaalien toimivuus ammattikäytössä. Takarivillä on ihan kelvolliset oltavat, etenkin kun jalkatilaa on nyt liki viisi senttimetriä aikaisempaa runsaammin. USB-latausta takamatkustajille ei ole suotu, edessä on useampikin - 12 V töpseli sentään löytyy. Kuormauksesta Amarokin kokonaismassa on rekisteriotteen mukaan 3230 kg ja omamassa 2234 kg, mikä jättää autolle noin tonnin kantavuuden. Vetopainoksi ilmoitetaan 3500 kg. Lavan suurin pituus on 1,65 m ja leveyttä on liki saman verran. Matalien pyöräkoteloiden ansiosta kulutusta kestävällä ruiskupinnoituksella päällystetylle lavalle sopii sen suuremmin sovittelematta polttoainesäiliö tai hiekoituslaite. Kuormansidontalenkit löytyvät vain lavan sisäseinistä. Positiivisena havaintona mainittakoon kolhiintumiselle arkojen lavareunojen muovittamisen tukevilla listoilla sekä sivuilta että perälaudan osalta. Rahtiosastolle kulkemisen suhteen Amarokissa sen sijaan riittää vielä kehittämistä. Pienet askelmat puskurin päihin eivät olisi pahitteeksi. (kuva: Rahtiosastolla on pituutta lattiatasossa 1,65 metriä ja leveyttä liki saman verran. Kuormauskorkeus on metrin luokkaa ja kantavuutta tonnin verran.) Ajossa Koeajossa uusi Amarok vastaa likipitäen ennakko-odotuksia. Moottorissa on tehoa ja vääntömomenttia on tarjolla runsain mitoin tyhjäkäynniltä aina moottoritienopeuksiin saakka. Vaihteisto toimii asiallisesti maantiellä ja maastossa, ainakin näin kesäkeleillä. Matkustamon puolella on väljät oltavat ja näkyvyys on asiallinen. Kyytiin nousua helpottaa kunnolliset kiinnipitokahvat A- ja B-pilareissa. Ohjausvasteen ja jousitusmukavuuden osalta kahden valmistajan arvatenkin kustannussäästöihin tähtäävän yhteistyön voi sanoa tuntuvan. Etuakselin erillisjousituksen ja jäykän, lehtijousin tuetun taka-akselin keskinäisessä tasapainossa on vielä yhteensovittamista, ainakin kuormatta ajettaessa. Sähköisesti tehostettu ohjaus on auton lajityypille ominaiseen tapaan taipuvainen lievään aliohjautuvuuteen, mikä on tietysti maastossa kuljettajessa pelkästään hyvä asia. Hyötyautojen tapaan Amarokin ajettavuus tasapainottuu kun autossa on enemmän matkustajia tai muutaman sadan kilon edestä kuormaa. Nopeatempoisilla hiekka- ja öljysorateillä Amarok vaikuttaa olevan omimmassa elementissään, kunhan tie vaan on leveydeltään autolle riittävä. Kenties jopa liiaksikin, sillä marssinopeudet tapaavat ikään kuin tahtomatta nousta sallitujen rajojen tuntumaan. Rahalle vastinetta? Jos VW hakeekin yhteistyössä Fordin kanssa valmistettavalla Amarokilla synergiaetuja kustannuspuolelle, niin se ei välttämättä avaudu kovin kirkkaasti suomalaisille Amarok-asiakkaille. Siitä pitää huolen täkäläinen autoverojärjestelmä. Ainoastaan Double Cab -korivaihtoehtona tarjottavan Volkswagen Amarokit tulevat maahan kahdella istuinrivillä, jolloin auto saa kaksikäyttöauton verokohtelun. Nyt koeajettava Amarok DC Life 2.0 R4 TDI 151kW Autom. 4MOTION on liki 83 000 euron hintapyynnillä maahantuojan suoraan tehtaan tuotantolinjalta tulevien mallivaihtoehtojen hinnaston edullisin vaihtoehto. Suuremmalla moottorilla ja kattavammilla varusteilla täydennettyjen Pan Americana ja Aventura -mallien verolliset hintapyynnit karkaavat 114 -115 000 euron hintahaarukkaan. Edullisimmasta Amarok Life:stä on jo tarjolla maahantuojan toimesta ilman takaistuimia tarjottava pakettiautoversio. Sen verollinen hintapyynti on 63 000 euroa. Maahantuonnista kerrotaan että selvitystyöt mahdollisten kevytkuorma-automallien suhteen ovat käynnissä, mutta mitään konkreettista ei siltä sektorilta ole toistaiseksi luvassa. Mikäli uuden lava-auton hankinta on vain merkistä kiinni, niin Volkswagenin vaihtoehdot ovat tässä. Muussa tapauksessa tarjolla olevien vaihtoehtojen kirjoon saattaa olla kannattavaa tutustua myös muiden valmistajien valikoimissa. |