AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok - Näyttävä paluu lava-automarkkinaan

25.12.2023 15.00

amarok1.jpg

Volkswagen Amarok on lyhyen historiansa aikana saavuttanut suuren suosion lava-autoasiakkaiden parissa. Nyt Amarok saapuu muutaman vuoden tauon jälkeen takaisin markkinoille täydellisesti uudistuneena. Mutta onnistuuko uutuus täyttämään edeltäjänsä tyhjäksi jättämän paikan valmistajan mallistossa?

(kuva yllä: Vuosien mittaiseksi venähtänyt odotus palkittiin ja uusi aikaisempaa kookkaampi Volkswagen Amarok on nyt täällä.)

Edellisen ja samalla ensimmäisen mallisukupolven Amarokin myynti käynnistyi 2010-luvun taitteessa. Mallia valmistettiin pyöreät kymmenen vuotta. Tuona aikana Amarokin Suomeen tuotava mallisto jalostui kilpailukykyisesti hinnoitellusta hyötyautosta amerikkalaisten lava-autojen luksusta tavoittelevaksi salonkivaunuksi. Mallisukupolven joutsenlauluna nähtiin veitsenterävällä ohjauksella, tila-auton ajomukavuudella ja liki 260 hevosvoimaisella V6 dieselvoimanlähteellä varustettu Amarok V6. Evoluution myötä ennen kiinteistöhuolto- tai maarakennusyritysten yleistyökaluna pidetty Amarok uudistui yrittäjien ja työnjohtajien työautoksi. 2019 Volkswagen ilmoitti luopuvansa Amarokin valmistuksesta, kertoen liki samaan hengenvetoon palaavansa lähivuosien kuluessa takaisen täysin uuden Amarokin kanssa.

Muutaman vuoden tyhjiön jälkeen ovat ensimmäiset toisen sukupolven ja yhteistyössä Fordin kanssa valmistettavat Amarokit saapuneet maahan. Malliuudistuksessa Amarok on paisunut liki kaikissa suunnissa ja sen konehuoneessa raksuttaa nyt ”ovaali sydän”.

amarok22.jpg 

(kuva: Kojelauta on säilytystiloineen ja lokeroineen toimiva. Kymmentuumaisen keskusnäytön ohjelmistossa on jotain molemmilta valmistajilta. Vaihdevalitsimen virkaa toimittavan murkulan liikeradat ovat turhan lyhyet. Nelivetojärjestelmän ja alamäkihidastimen kytkennät löytyvät keskikonsolista.)

Sukunäköä?

Amarokit valmistetaan Etelä- Afrikassa samalla tuotantolinjalla Ford Rangerin kanssa. Sukulaisuus ei rajoitu pelkästään tekniikkaan. Tarkkasilmäinen voi tunnistaa yhtäläisyyksiä matkustamon puolella kojelaudasta ja istuimista sekä ulkopuolella korin linjoissa. Tosin korin ja sisustan osista täysin samoiksi tunnistimme vain kattoverhoilun, sivupeilit sekä ovien kahvat. Amarok näyttääkin sisältä ja päältä Volkswagenilta.

Lanseerausvaiheessa Amarokia on saatavana ainoastaan neliovisena ja autoverotuksen osalta hankalaan väliin sijoittuvana Double Cab -vaihtoehtona.

Kasvua kaikissa suunnissa

Malliuudistuksessa Amarok venyi pituussuunnassa 5,3 metriin (Suomessa vakiovarusteisiin lukeutuvan irrotettavan koukun kanssa 5,36 m) eli pituuskasvua on tullut liki 10 cm. Samalla akseliväliä venytettiin reilulla 17 senttimetrillä. Korkeutta autolla on nyt liki 1,9 metriä, joka on lähes 5,5 cm aikaisempaa enemmän. Leveyssuunnassa kasvua on tapahtunut maltillisemmin, vain 1,4 cm. Ja erinomaisten sivupeilien ulkoreunoista mitattuna auto on itse asiassa 4,4 cm edeltävää mallia kapeampi. Jos katsotaan tarkemmin miten lisäsenttimetrit korissa jakautuvat, niin suurin osa eli noin 8,5 cm on annosteltu matkustamoon. Ja se myös tuntuu mukavana väljyytenä. Keulan pituutta on kas- vatettu vain muutamalla millimetrillä, joskin konepellin etureuna on nyt aikaisempaa korkeammalla. Ja kun korkeudesta puhutaan, niin maavaraa on nyt alustan matalimmasta kohdasta mitattuna liki 22 cm ja kahluusyvyydeksi ilmoitetaan peräti 80 cm. 

Nyt koeajettavan Life varustelutason auton voimanlähteenä toimii ahdettu 2-litrainen diesel. Sen parhaaksi tehoksi ilmoitetaan 151 kW (205 hv). Nelisylinterisestä rivimoottorista irrotetaan vääntömomenttia tasan 500 Nm. Kattavammin varustelluissa Aventura ja Pan Americana -vaihtoehdoissa on 177 kW (240 hv) ja 600 Nm suoritusarvoihin yltävä kolmen litran V6 dieseli. Molempien moottorivaihtoehtojen jatkeena on 10-vaihteinen automaatti. Polttoaineen kulutuslukemat asettuvat likimain entisen sukupolven lukemiin. Kaksilitraisen yhdistetyn ajotavan kulutukseksi ilmoitetaan 8,8 litraa ja vinkkeleille hieman päältä kymmenen litraa sadalle kilometrille. Koeajoautolle mitattiin kesähelteillä 8,2 l/100 km kulutuslukema; 80 litran polttoainesäiliötä ei siten tarvitse ihan joka välissä olla täydentelemässä.

amarok62.jpg

(kuva: Jäykkä taka-akseli ja lehtijouset ovat 2020-luvun lava-auton rakennuspalikoita. Varapyöräkin löytyy tutulta paikaltaan lavan alta.)

Vetopitoa

Vaihteistolta moottorilta saatava voima välittyy sähköisesti ohjatun jakolaatikon kautta vetä- ville pyörille. Vetotapavaihtoehtoina on joko takaveto tai 4Motion-neliveto. Nelivetovalikossa on kolme eri vaihtoehtoa: automaattisesti tarpeen mukaan voimaa etuakselille 0:50 suhteessa välittävä 4A, 4L ja 4H ajotiloissa voimanjako on 50:50 etu- ja taka-akselin välillä. 

4A-ajotila on kytkinohjattu, joten 4A-ajotila voidaan kytkeä, kuten myös 4H-ajotila, koko nopeusalueella. 4L-ajotilassa on käytössä alennusvaihde, jonka välityssuhde on 3.06:1. 4L Voidaan kytkeä päälle ainoastaan auton ollessa paikoillaan. Vetotavan valinta käy keskikonsolin rullasta. 

Oikein haastavissa maastoissa temuaville on tarjolla lisähinnasta takatasauspyörästön lukko, joka on vakiona kattavammin varustelluissa malleissa. Maastossa ja vaativissa olosuhteissa kuljettajaa tukee lisäksi laaja ajotapavaihtoehtojen kirjo sekä vakiovarusteisiin lukeutuva alamäkiavustin. 

Elektroniikkaa kansalle

Sähköisesti toteutettujen ajotilojen lisäksi Amarok on pakattu täyteen kuljettajaa tukevia ja avustavia järjestelmiä. Varustetasosta riippuen autossa voi olla jopa yli 20 eri avustinta. Hinnaston alkupäähän asemoituvan koeajoauton vakiovarusteet ovat varsin kattavat. Näistä tärkeimpiä ovat adaptiivinen vakionopeudensäädin, jossa yhden polkimen ajon mahdollistava Stop &Go -toiminto, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja kaistallapitoavustin. Näistä viimeksi mainittu avustaa ajossa vähän turhankin hanakasti. Avustimen saa onneksi vaivattomasti pois käytöstä ohjauspyörän nappuloista. Vaihtoehtoisesti sen toimintoja voi myös muokata kuljettajaa avustavien toimintojen valikosta. 

Niin ikään varusteisiin lukeutuu etu- ja takatutkat sekä peruutuskamera, jossa kätevä kuvakulman säätömahdollisuus. Peräkärryn tähtäys ei enää tästä paljoa helpommaksi mene. Ja irrotettava vetokoukkukin tulee automaattisesti autokaupan yhteydessä.

Elektroniikkaa on tietenkin myös kojelaudassa. Mittaristo on Life-tasolla kahdeksan- ja muissa vaihtoehdoissa 10-tuumainen. Kojelaudan keskelle pystyasentoon intgroitu monitoiminäyttö on noin kymmenen tuumainen. Se pitää sisällään useimmat auton säädöt ja viihdepuolen. Ainakin Life-varustelussa käyttöjärjestelmästä jää hieman kankea vaikutelma. Esimerkiksi miellyttävän lämpötilan asettelu näytön kautta vaatii jonkin sortin totuttelua. Automaattinen ilmastointi lämpötilalukemin tulee vasta seuraavassa varustelutasossa. Plussaa on annettava langattomasti kytkeytyvistä puhelinten liitettävyyksistä. Ainakin Apple CarPlayn osalta yhteydet pelaavat saumattomasti. Oletettavasti näin on myös Androidin kanssa. Kirsikkana kakussa on langaton lataus, jossa tarjolla riittävästi Watteja nykyisten puhelimien tehoakkujen nopeaan lataukseen.

amarok32.jpg

(kuva: Etuistuimet ovat nyt sähkösäätöiset. Muuten asiallista mukavuutta syö istuinosien pienuus. Korimittojen kasvun myötä takamatkustajillekin saatiin aikaisempaa väljemmät tilat.)

Tilava mutta...

Ohjaamo on kaikin puolin avara ja runsaiden lasipintojen ansiosta sieltä myös näkee hyvin ulos. Joskin kojelauta on jätetty Amarokissa yllättävän korkeaksi. Hyvän etunäkemä kysyy penkin säätöä ylemmäksi. Ohjauspyörä on asiallinen ja siinä on runsaat säätövarat sekä syvyys- että korkeussuunnissa. Nahkalla ja alkantaralla päällystetyt istuimet säätyvät sähköisesti, eikä säätövaroissa ole moittimista. Istuinosissa on riittävästi pehmustetta ja sivutukeakin löytyy, mutta istuinosa on ikävän lyhyt ja turhan kapea. Ajatuksia herättää myös prameiden verhoilumateriaalien toimivuus ammattikäytössä.

Takarivillä on ihan kelvolliset oltavat, etenkin kun jalkatilaa on nyt liki viisi senttimetriä aikaisempaa runsaammin. USB-latausta takamatkustajille ei ole suotu, edessä on useampikin - 12 V töpseli sentään löytyy.

Kuormauksesta

Amarokin kokonaismassa on rekisteriotteen mukaan 3230 kg ja omamassa 2234 kg, mikä jättää autolle noin tonnin kantavuuden. Vetopainoksi ilmoitetaan 3500 kg. Lavan suurin pituus on 1,65 m ja leveyttä on liki saman verran. Matalien pyöräkoteloiden ansiosta kulutusta kestävällä ruiskupinnoituksella päällystetylle lavalle sopii sen suuremmin sovittelematta polttoainesäiliö tai hiekoituslaite. Kuormansidontalenkit löytyvät vain lavan sisäseinistä. Positiivisena havaintona mainittakoon kolhiintumiselle arkojen lavareunojen muovittamisen tukevilla listoilla sekä sivuilta että perälaudan osalta. 

Rahtiosastolle kulkemisen suhteen Amarokissa sen sijaan riittää vielä kehittämistä. Pienet askelmat puskurin päihin eivät olisi pahitteeksi. 

amarok52.jpg

(kuva: Rahtiosastolla on pituutta lattiatasossa 1,65 metriä ja leveyttä liki saman verran. Kuormauskorkeus on metrin luokkaa ja kantavuutta tonnin verran.)

Ajossa

Koeajossa uusi Amarok vastaa likipitäen ennakko-odotuksia. Moottorissa on tehoa ja vääntömomenttia on tarjolla runsain mitoin tyhjäkäynniltä aina moottoritienopeuksiin saakka. Vaihteisto toimii asiallisesti maantiellä ja maastossa, ainakin näin kesäkeleillä. Matkustamon puolella on väljät oltavat ja näkyvyys on asiallinen. Kyytiin nousua helpottaa kunnolliset kiinnipitokahvat A- ja B-pilareissa. 

Ohjausvasteen ja jousitusmukavuuden osalta kahden valmistajan arvatenkin kustannussäästöihin tähtäävän yhteistyön voi sanoa tuntuvan. Etuakselin erillisjousituksen ja jäykän, lehtijousin tuetun taka-akselin keskinäisessä tasapainossa on vielä yhteensovittamista, ainakin kuormatta ajettaessa. Sähköisesti tehostettu ohjaus on auton lajityypille ominaiseen tapaan taipuvainen lievään aliohjautuvuuteen, mikä on tietysti maastossa kuljettajessa pelkästään hyvä asia. Hyötyautojen tapaan Amarokin ajettavuus tasapainottuu kun autossa on enemmän matkustajia tai muutaman sadan kilon edestä kuormaa.

Nopeatempoisilla hiekka- ja öljysorateillä Amarok vaikuttaa olevan omimmassa elementissään, kunhan tie vaan on leveydeltään autolle riittävä. Kenties jopa liiaksikin, sillä marssinopeudet tapaavat ikään kuin tahtomatta nousta sallitujen rajojen tuntumaan.

Rahalle vastinetta?

Jos VW hakeekin yhteistyössä Fordin kanssa valmistettavalla Amarokilla synergiaetuja kustannuspuolelle, niin se ei välttämättä avaudu kovin kirkkaasti suomalaisille Amarok-asiakkaille. Siitä pitää huolen täkäläinen autoverojärjestelmä. Ainoastaan Double Cab -korivaihtoehtona tarjottavan Volkswagen Amarokit tulevat maahan kahdella istuinrivillä, jolloin auto saa kaksikäyttöauton verokohtelun. 

Nyt koeajettava Amarok DC Life 2.0 R4 TDI 151kW Autom. 4MOTION on liki 83 000 euron hintapyynnillä maahantuojan suoraan tehtaan tuotantolinjalta tulevien mallivaihtoehtojen hinnaston edullisin vaihtoehto. Suuremmalla moottorilla ja kattavammilla varusteilla täydennettyjen Pan Americana ja Aventura -mallien verolliset hintapyynnit karkaavat 114 -115 000 euron hintahaarukkaan. Edullisimmasta Amarok Life:stä on jo tarjolla maahantuojan toimesta ilman takaistuimia tarjottava pakettiautoversio. Sen verollinen hintapyynti on 63 000 euroa. 

Maahantuonnista kerrotaan että selvitystyöt mahdollisten kevytkuorma-automallien suhteen ovat käynnissä, mutta mitään konkreettista ei siltä sektorilta ole toistaiseksi luvassa. Mikäli uuden lava-auton hankinta on vain merkistä kiinni, niin Volkswagenin vaihtoehdot ovat tässä. Muussa tapauksessa tarjolla olevien vaihtoehtojen kirjoon saattaa olla kannattavaa tutustua myös muiden valmistajien valikoimissa.    

10.01.2024 9.45Metsätalouden tukien käyttö kasvoi edellisvuodesta - erityisesti pienpuun keruu lisääntyi
10.01.2024 9.00Valmet toimittaa IQ-vianilmaisujärjestelmän Yueyang Forest & Paper Co., Ltd. -yhtiölle Kiinaan
10.01.2024 8.00Kalmarin hybridikonttilukit vähentämään Katoen Natien laitteiden polttoaineenkulutusta ja päästöjä Montevideon terminaalissa
09.01.2024 18.00Jani Leppä on nimitetty Nisula Forest Oy:n aluemyyntipäälliköksi
09.01.2024 10.30Tampereelle rakenteilla uusiutuvan metaanin tuotantolaitos - hanat avataan 2026
09.01.2024 8.00CES 2024 Las Vegas: Kia käynnistää hyötyajoneuvojen tuotannon 2025
08.01.2024 15.30Merikarvian sahalle lopetuspäätös - liki 80 irtisanomisuhan alla
08.01.2024 11.20Nimitykset: Kalle Virtala Metsätyölle metsäkonealan aluemyyntipäälliköksi
08.01.2024 10.01Kalmar ja Wallenius Wilhelmsen vahvistavat vuosikymmeniä kestänyttä yhteistyötään uudella tilauksella, joka sisältää täyssähköisiä haarukkatrukkeja ja konttikurottajia
08.01.2024 8.00Merikuljetusten määrä väheni 12 % marraskuussa 2023
08.01.2024 7.00Nopea lauhtuminen lisää kiinteistöjen laiterikkojen riskiä
07.01.2024 13.00Risupeto + Hyundai = Tehokas paketti energiapuun korjuuseen
07.01.2024 8.00Meriliikenne osaksi EU:n päästökauppajärjestelmää 1.1.2024 alkaen
06.01.2024 9.00Joulukuussa 2023 ensirekisteröitiin 5 800 uutta henkilöautoa
05.01.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 5.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.01.2024 12.00Hollolassa Kosken silta suljetaan 15.1.-1.6.2024 sillan uusimisen vuoksi - liikenne kiertotielle
05.01.2024 8.00Metsäkiinteistömarkkina vuonna 2023: Vuositasolla hintataso piti pintansa, vaikka jälkimmäisellä vuosipuoliskolla kauppaa käytiinkin jo edellisvuotta matalammin hinnoin
04.01.2024 13.39DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Seinäjoen Roveksen yritysalueelle
04.01.2024 10.33Rautateillä kuljetetun rahdin määrä laski 20 % vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
04.01.2024 10.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
04.01.2024 8.00Volvo henkilöautoilla ennätyskorkea markkinaosuus Suomessa vuonna 2023
03.01.2024 19.00Peter Sirkka aloitti ProSilva metsäkoneiden myyjänä
03.01.2024 9.25Aari Rahoitus Oy vahvisti tiimiään
03.01.2024 8.30Chile nosti Suomen puurakentamisen mallimaaksi - suomalainen yritysdelegaatio tapasi chileläisen klusterin toimijoita
02.01.2024 14.55Taksivalvonnan karu tulos - laiminlyönnit kasvoivat entisestään
02.01.2024 14.44Volvo säilytti johtopaikkansa kuorma-autojen rekisteröinneissä
02.01.2024 12.33Range Rover kaikkien aikojen ennätykseen Suomessa
02.01.2024 11.00Raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat viidenneksellä edellisvuodesta
01.01.2024 15.001 360 456 kertaa kiitos!
01.01.2024 13.00John Deere Forestryn palvelu pelaa pohjoisessa
01.01.2024 12.00Metka-laki voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
01.01.2024 9.00Ahmakanta kasvussa Suomessa
31.12.2023 13.00Uusi päällerakenne vaihtoehto vakuuttanut puutavara-autoilijat
31.12.2023 9.00Kalastonhoitomaksun ikäraja nousee 69 ikävuoteen
30.12.2023 16.00Vimelcolta tehokkaat laitteet energiapuun käsittelyyn
30.12.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 14,1 % vuoden 2023 marraskuussa
29.12.2023 18.00KATSO TÄSTÄ 29.12. VUODENVAIHTEEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.12.2023 12.00Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki: Vuosi 2025 on taas kasvun vuosi, jos talous kehittyy odotetusti
28.12.2023 7.00Valmet vahvistaa puunkäsittelyteknologiaansa ja -palveluitaan Etelä-Amerikassa ostamalla Demuthin
27.12.2023 13.40Keskuskauppakamari: Yrityksille ja omistajille tiedossa ennakoitavuutta verovuodelle 2024 - merkittäviä kevennyksiä tai kiristyksiä ei ole tulossa
27.12.2023 13.33Ruukki Construction irtisanoo 182 työntekijää
27.12.2023 10.00Neste kaksinkertaisti prosessoimansa jätemuovin määrän vuonna 2023
27.12.2023 9.33Metsä Group tutkii hiilidioksidin talteenottolaitoksen rakentamista
27.12.2023 8.00Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen muun muassa raskaan liikenteen sähköistymistä ja biokaasun käyttöä vauhdittavalle hankkeelle
26.12.2023 13.00Jenz HEM 583 Hybrid + Sisu Polar 8x4 + Kesla 1200T: Hyväksi todettu kokonaisuus
25.12.2023 15.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok - Näyttävä paluu lava-automarkkinaan
24.12.2023 12.00Metsähakkeen ajossa vetoauton ominaisuudet punnitaan joka päivä
24.12.2023 9.00Logsetin uusi metsäkoneiden karttaohjelmisto julkaistaan 2024
22.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! joululähetys 2023 - mukavia tarinoita kuljetus, maarakennus ja metsäalan alan toimijoilta
22.12.2023 13.00Mikkeliläiselle korjuuyrittäjä Olli-Pekka Vauhkoselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
21.12.2023 9.00Arup valittu osaksi Metsä Groupin Isoon-Britanniaan kaavaillun uuden pehmopaperitehtaan suunnittelutiimiä
20.12.2023 11.48Volvo Trucksin lobbaustilaisuus kiinnosti viranomaisia
20.12.2023 9.01A. Ahlström Oy hankkii enemmistöosuuden Metsäkonepalvelu Oy:stä
19.12.2023 18.00Vantaalaiselle metsäkoneenkuljettaja Jare Kalatielle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.12.2023 12.35Uusi Bridgestone Ecopia ENLITEN -valikoima kaukokuljetuksiin
19.12.2023 12.31Kia ja Mitsubishi saavat uuden jälleenmyyjän Porvoossa
19.12.2023 11.00Euroopan unionin 12. pakotepaketti laajentaa entisestään EU:n Venäjälle kohdistamia vienti- ja tuontipakotteita
19.12.2023 8.22Terhi tuo markkinoille uuden venemallin
18.12.2023 16.01Hyviä uutisia! Jouluspesiaali tulee taas - varaa joulutervehdyksesi nyt
18.12.2023 14.44Juha Nevalainen, Scania: 25 vuotta hyvää henkeä organisaatioon ja käytettävyyden kasvua asiakkaille
18.12.2023 11.00Suomen Hyötytuulen Alajoki-Peuralinnan tuulipuiston tuotannollinen koekäyttö aloitettu
18.12.2023 7.30Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
17.12.2023 13.00Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja
17.12.2023 10.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 3,6 % vuodessa
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.12.2023 17.00SKAL: Teiden talvihoitoon panostettava - ratkaisuja ennakoinnilla ja valvonnalla
15.12.2023 9.59Sähkö- ja hybridiautojen kierrätystä herätellään Suomessa
15.12.2023 8.00Vuoden Auto Suomessa 2024 on Hyundai Kona
14.12.2023 16.00Traktorimönkijät nuorten suosiossa - suosio näkyy myös onnettomuustilastoissa
14.12.2023 14.04Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen ilmastoratkaisuja vauhdittavalle hankkeelle
14.12.2023 10.00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Union Paper Mills -yhtiölle Dubaihin
14.12.2023 8.00SKAL: Logistiikkaselvitys antaa päättäjille selvän viestin - tarvitaan ohjelma logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
13.12.2023 13.52Helsinki ymmällään autojen päästöjen vähentämisen toimenpiteistä - pyytää ehdotuksia asukkailta
13.12.2023 13.34Maatalaousmaan peruskuivatustoimintaan saatavilla investointitukea
13.12.2023 12.54Stora Enso hakee Itä-Suomen ensimmäistä Harvesting Partner -korjuukumppania Lieksaan
13.12.2023 12.12Volkswagen lanseeraa nykyisten Transporter 6.1:n ja Caravelle 6.1:n seuraajat vuonna 2025 - Ennakkomyynti käynnistyy huomenna Saksassa
13.12.2023 10.21Iveco Crossway -linja-autoja Norjaan
12.12.2023 12.00Stora Enso sitoutuu hiilidioksidipäästöissään nettonollaan
12.12.2023 10.00Talvinen sää on vauhdittanut joulukuusten hankintaa
11.12.2023 17.04Keslan muutosneuvottelut päätökseen - henkilöstö lomautusuhan alla
11.12.2023 12.44Ponssen 20 000. metsäkone Norjaan
11.12.2023 9.42Uutta tietoa sähkökemiallisista reaktioista
11.12.2023 9.30Taiteilijat vetoavat metsien lisäsuojelun puolesta
11.12.2023 9.13Wetteri ostaa Suvanto Trucks Oy:n ja rakentaa valtakunnallisen käytettyjen kuorma-autojen myyntiverkoston
11.12.2023 9.00Ford E-Transit Custom sai Suomen hinnat
11.12.2023 8.45Kuljetuskustannukset kuriin vuokrakalustolla
10.12.2023 16.00AMMATTILEHTI TESTAA: Milwaukee M18 Fuel FHS20 "Hatchet" akkuoksasaha
10.12.2023 10.00Fixus yhteistyössä Top Gear Suomi -ohjelman kanssa
10.12.2023 9.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 lokakuussa 15,6 % vuodentakaisesta
09.12.2023 15.00Leijonakeula vakuuttanut hakkeen kuljetuksissa
09.12.2023 9.25Ponssen tuotantohenkilöstö lomautusuhan alla
08.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 8.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
07.12.2023 15.08Urakointi J-P Heikkilä Oy:lle uusi puutavara-auto
07.12.2023 11.30Piitsonsuolle palannut runsaasti suolajeja ennallistamisen tuloksena
07.12.2023 10.04UPM Timber investoi Korkeakosken sahan modernisointiin
07.12.2023 9.45Kemin biotuotetehdas etenee kohti täyden kapasiteetin tuotantoa
07.12.2023 8.00Ivecon jakelu- ja vähittäismyyntitoimintojen siirto Pohjoismaissa ruotsalaisomistukseen etenee
06.12.2023 16.00Teollisuuden myydyn tuotannon arvo 104,5 miljardia euroa vuonna 2022
06.12.2023 14.50Bruks 1006.3 RT: Laatuhaketta suurella volyymilla
05.12.2023 11.22Konkurssien määrä huolestuttavassa kasvussa

Näytä lisää »