Savon Raskashuolto: V8 moottoreiden ja voimansiirtohuoltojen erikoisosaamista

08.02.2020 17.05

diesel1.jpg

Savon Raskashuolto on erikoistunut Scania V8 -moottoreiden, diesellaitteiden ja voimansiirtopuolen korjauksiin joissa tarvittava erikoisosaaminen on syntynyt vuosikymmenten aikana.

(kuva: Rautiaisten suvussa on korjattu kuljetuskalustoa jo viidessä sukupolvessa. Kuvassa Vilppu Rautiainen, poikansa Mikko ja hänen tytär Emilia tutkivat Savon Raskashuollon hallissa Scania V8 -moottoria.)

Savon Raskashuollon Mikko Rautiaisella on nuoreksi mieheksi todella pitkä historia kuorma-autojen huoltotoiminnoista:

- Isäni Vilpun isä Olavi Rautiainen oli seppä kuten jo hänen isänsäkin Juho. Olavi perusti 40-luvulla Nilsiään pajan missä alettiin korjaamaan kuorma-autoja, missä sitten Vilppu aloitti virallisesti työt 15-vuotiaana vuonna 1966. Itse tein ensimmäisen työsopimukseni 14-vuotiaana Luja Betonin omistaman Siilin Soran korjaamon kanssa. Ja tänä päivänä tyttäreni Emilia 20-v. on meillä töissä suoritettuaan raskaan kaluston asentajan ammattitutkinnon ja logistiikan perustutkinnon. Myös poikani Valtteri 16-v. aloitti juuri logistiikkapuolen koulussa ja käy pajalla viikonloppuhommissa. Eli Rautiaisen suvussa korjataan kuljetuskalustoa jo viidennessä sukupolvessa.

diesel6.jpg

(kuva: Vilppu Rautiainen aloitti moottorihuollot 60-luvulla - kuvassa tehdään remonttia Siilin Soralla 70-luvun lopulla.)

Isä ja poika vuosikymmeniä alalla

Vilppu Rautiainen lopetti Nilsiän pajatoiminnan vuonna 1974 ja siirtyi SOK:n palvelukseen Päivärannan Scania huoltoon kolmeksi vuodeksi, jonka jälkeen hän aloitti Siilin Soralla asentajana.

- Olin heidän palveluksessa 22 vuoden ajan mikä oli todella mielenkiintoista aikaa. Siilin Soralla oli paljon kalustoa ja teimme kaikki huollot aina kolarikorjauksia myöten mutta omaa erikoisalaani oli moottoripuoli ja diesellaitteet. Vuonna 1997 Siilin Sora myytiin Lohja Rudukselle missä jatkoin aina vuoteen 1999, jolloin siirryin Kuorma-autoasennus Mahlamäelle, sitten 2008 Kuopion Dieselhuoltoon ja 2011 E. Hartikaisen palvelukseen Jaaran kaivokselle. Kun eläkeikä alkoi lähestyä halusin tehdä vielä vuoden Syvärin Konehuollolla, joka oli ostanut perikunnalta vuonna 1990 isän pajapaikan Nilsiästä - näin ympyrä urallani sulkeutui, kertoilee Vilppu Rautiainen joka tekee eläkkeellä edelleen jonkin verran dieselpumppu ym. huoltoja. 

diesel42.jpg

(kuva: - Voimansiirtoremonteissa käytämme OEM-laatua olevia Euroricambin osia ja moottorihuolloissa Mahlea; molemmat Onnin Auton maahantuomia, esittelee Mikko Rautiainen.)

Mikko halusi lapsesta lähtien seurata isänsä jalanjälkiä:

- Olin isän apuna jo 5-vuotiaana työntämässä moottorin mäntiä ulos ja kun olin 14 niin isälle ilmoitettiin että otetaan tuo poika oikeasti töihin kun on niin innokas. Siilin Soralta siirryin isän kanssa samaa jälkeä Lohja Rudukselle, vuonna 1999 Mahlamäelle ja 2001 omalle polulle E. Hartikaiselle Joensuuhun missä tehtiin isojen pyöräkuormaajien ja kiviautojen moottooreita. Vuonna 2003 aloitin Scanialla moottori- ja voimansiirtopuolen huollossa; se kuusi vuotta oli todella opettavaista tehtaan koulutuksineen ja loi pohjan nykyiselle tekemiselle. Suoritin Scanialla myös autosähkömekaanikon ammattitutkinnon. Minulla oli kuitenkin jo pitkään ollut halu lähteä yrittäjäksi mikä tapahtui 2009 jolloin aloitin tekemään yksin remontteja Raskashuolto Rautiaisen nimissä. Vuonna 2016 löimme hynttyyt yhteen Savon Raskashuollon Joni Räsäsen kanssa ja perustimme Savon Raskashuollon, missä minä vastaan huoltotoiminnoista ja Joni yrityksen pyörittämisestä. Korjaamon puolella työskentelee minun ja Emilian lisäksi raudanlujat ammattilaiset Rauno Liimatainen ja Kari Antikainen.

diesel3.jpg

(kuva: Scania V8 -moottoreiden ja diesellaitteiden huoltojen lisäksi Savon Raskashuolto on erikoistunut voimansiirtopuolen korjauksiin, mitkä ovat uusien korkeiden massojen johdosta lisääntyneet.)

Kehitys ollut huimaa - korjaamista silti riittää

Rautiaisten korjaamohistorian aikana kuorma-autojen tekniikka on mullistunut samoin kuin menetelmät niiden korjaamiseksi.

- Muistan että ensimmäiset teliautot tuli Nilsiään 1968 ja siitä alkoi massat kasvamaan nykyisiin 76-tonnisiin ja vielä suurempiin HCT-yhdistelmiin. Alussa autoissa oli todella paljon laakerivikoja, kunnes kartiolaakerit korvasi kuulalaakerit 80-luvun alkupuolella. Aluevaihteisto oli ensin mekaanisesti vaijerilla toteutettu; 70-luvun alkupuolella tuli ensimmäiset magneettiventtiilillä ja paineilmasylinterillä toimivat Scanian GR 860 aluevaihteistot. Kolmossarjan Scanioihin tuli 80-luvun lopulla GRS 900 vaihteisto, missä kytkentähammastus muuttui sisäkehältä ulkokehälle mikä vähensi paljon synkron vikoja samalla kun vaihtamismukavuus muuttui uudelle tasolle. Moottoripuolella kehitys on ollut huimaa mutta kaikkia vanhoja vikoja aiheuttavia ratkaisuja ei ole nykymoottoreissakaan saatu korjattua tai ne ovat tulleet takaisin mm. modulaaristen moottoriperheiden takia, joissa tehdään osissa kompromisseja, toteaa Vilppu Rautiainen.  

diesel7.jpg

(kuva: Legendaarinen Scania V8 on suosittu voimanlähde puutavara-autoissa, mikä näkyy Savon Raskashuollon asiakaskunnassa.)

Myös raskaan kaluston päästövaatimusten tiukentuminen näkyy selvästi moottorihuollossa.

- Se että päästöt on saatu minimoitua on ehdottoman hyvä asia mutta kolikon toinen puoli näkyy ongelmissa. AdBlue -päästölaitteet työllistävät valtavasti korjaamoita ja tuovat paljon ylimääräistä kulua kuljetusyrittäjille. Itse moottoriremonteissa AdBlue -järjestelmien tulo ei onneksi näy mutta kun kierrokset jostain syystä laskee esimerkiksi tukkiautossa eikä sitä saa enää täydellä kuormalla pois metsästä, niin aikaa kuluu ja rahaa palaa samalla kun tulee paljon turhaa ajoa korjaamoille mikä taas lisää päästöjä. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä EGR:ssä pakokaasuja työnnetään takaisin moottorin imuilmaan mikä kuormittaa rajusti moottoriöljyä, mikä on muuttanut öljyjen luokituksia ja hintaa rajusti. Takaisinkierrätyksen näkee moottoriremontissa silmällä kun imusarjat ja kanavat ovat täynnä paksua nokea samalla kun mm. männät kuluu paljon aiempaa nopeammin. Myös turbot ovat nykymoottoreissa todella kovilla ja niistä onkin tullut tasaisesti vaihdettavia osia.

diesel5.jpg

(kuva: Uuden päästötason moottoreissa turbot ovat kovilla. Savon Raskashuolto käyttää alkuperäisiä Turbotekniikan maahantuomia turboja ja oikean turbosovituksen takaamiseksi yhteistyötä tehdään Heemsin Antti Linnan kanssa.)

Suomessa jatkuvasti nousseet yhdistelmämassat laittavat kuorma-autojen moottorit ja voimansiirron lujille.  

 - Voimansiirron ja alustan osia ei ole mielestäni mitoitettu näin koville massoille mikä näkyy vähänkin ajettujen autojen remonttien lisääntymisenä. Moottoritehoissa aletaan olla tapissa sillä nykyisiä yli 700 hevosvoimaisia vakiomoottoreita joudutaan rajoittamaan väännön osalta joka vaihteella, eli lisätehojen tuominen olisi käytännössä turhaa, sanoo Mikko Rautiainen.

diesel2.jpg

(kuva: Savon Raskashuollon Rauno Liimatainen (oik.) ja Kari Antikainen ovat raudanlujia moottori- ja voimansiirtopuolen ammattilaisia.)

07.03.2020 11.00Mercedes-Benzin lataushybriditarjonta laajenee lähes 30 malliin vuoden loppuun mennessä
07.03.2020 9.00Metsänomistajan päivä 14.3. kerää yhteen tuhat metsänomistajaa ja kymmeniä toimijoita
06.03.2020 22.50LUE TÄSTÄ! Kevättalven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
06.03.2020 10.11Kemin biotuotetehtaan ympäristövaikutusten arviointiprosessi on päättynyt
06.03.2020 10.00Bridgestonelle kärkisija vuoden 2020 Supplier Engagement Leaderboard -ryhmässä
05.03.2020 11.00Volvo Cars käynnistää uuden akkukokoonpanolinjan tehtaallaan Gentissä
04.03.2020 13.00Lätkä-Scaniaa saa jatkossa myös 7-litran moottorilla
04.03.2020 9.30Puukaupan määrässä ja hinnoissa muutoksia vuonna 2019
04.03.2020 9.10Taloushallintoliitto: Verohallinnolta uusia ohjeita yritysverotukseen
03.03.2020 12.37Digitaalinen "akkuräikkä" nopeuttaa asennustyöt
03.03.2020 12.34Dacialta tulossa oma sähköauto
03.03.2020 9.00Tapio arvioi: Metsähallituksen kunnostusojitustyömaiden vesiensuojelu hyvällä tasolla
03.03.2020 8.51Peugeot 208 on Vuoden Auto 2020
03.03.2020 8.00Renault siirtyy nopeaan tahtiin sähköiseen tulevaisuuteen
02.03.2020 15.40Volvo Classic varaosat varmistavat vanhempien kuorma-automallien tuottavuuden
02.03.2020 12.20Käytettyjen autojen kysynnän kasvu ennakoi autokaupan vilkastumista
02.03.2020 12.01Hyötyautojen ensirekisteröinnit tasaantuivat - kasvua vain kevyt kuorma-autoluokassa
02.03.2020 10.33Kone-Ketonen Oy on nimittänyt Juha Jaakkolan uudeksi toimitusjohtajaksi
01.03.2020 18.11Keslan yhteistyö AGCO Internationalin kanssa laajeni Belgiaan
01.03.2020 9.22Valmet toimittaa jätteenpolttokattilan Lidköping Energille Ruotsiin
29.02.2020 19.11Tulevaisuudessa renkaat viestivät keskenään ja voivat jopa varoittaa kuljettajaa jäästä
29.02.2020 11.11Ajoneuvokanta kasvoi Suomessa vuonna 2019
29.02.2020 0.24ContiSeal -teknologia tuodaan myös paketti- ja jakeluautojen renkaisiin
28.02.2020 17.20Ahlstrom-Munksjön vuosikertomus ja vastuullisuusraportti 2019 on julkaistu
28.02.2020 17.12DAF käynnistää kenttätestit CF Hybrid -kuorma-autolla
28.02.2020 17.09Valtaosa vuoden 2020 viljelijätuista maksetaan hakuvuoden aikana
28.02.2020 16.00Teollisuuden suurtapahtuma Pohjoinen Teollisuus 2020 Oulun Ouluhallissa 6.-7.5.2020.
28.02.2020 15.54Veho keskittää pääkonttoritoiminnot lentokentän viereen Aviapolikseen
28.02.2020 10.24Nokian Renkaat on julkaissut taloudellisen katsauksen vuodelle 2019
27.02.2020 11.12Volvo Trucks lanseeraa seuraavan sukupolven raskaan kuorma-auton.
27.02.2020 9.38Puunkuormaajamestari-kilpailu vauhtiin jo 35. kertaa
26.02.2020 18.23Jere Haavisto siirtää MM-avauksensa Valkenswaardiin
26.02.2020 13.28Valmet toimittaa viiraosauusinnan viimeisen vaiheen Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin
26.02.2020 12.00Volvo lanseeraa raskaan pystyhyttikuorma-autojen malliston
25.02.2020 9.05Stora Enso testaa itsenäisesti ajavaa kuorma-autoa
24.02.2020 17.11Komatsu Forestin valokuvauskilpailun tammikuun voittaja on valittu
24.02.2020 15.45Asetusluonnos metsien tuhkalannoituksesta lausuntokierrokselle
24.02.2020 11.35Tunnista kemikaalivuodot ja reagoi ajoissa - turvaa vuotovahdilla
24.02.2020 7.00Sopu mekaanisen metsäteollisuuden sekä puusepänteollisuuden työehdoista - tehtaiden käyntiaika pysyy ennallaan ja tuotannon joustavuus lisääntyy
23.02.2020 13.00Hakevuori suojaa metsäenergiakoneensa tulipalolta
23.02.2020 9.00Liikenteen tilastointi keskitetään Tilastokeskukseen
22.02.2020 14.11X-1R voiteluaineet saavuttaneet puutavara-autoilijoiden ja metsäkoneyrittäjien luottamuksen vuosikymmenten käytössä
22.02.2020 13.11Älypuhelin asiantuntijan työvälineeksi myös erämaassa
22.02.2020 10.11Haitasta hyödyksi - puuhakekasojen sisällä tapahtuva lämpeneminen halutaan kääntää eduksi
21.02.2020 20.11Ammattilehti.fi myös Instagramissa - tarjolla alan kuvia ja videoita päivittäin!
21.02.2020 15.33Parkanon työnäytöksen puheenaiheena hybriditeknologia ja lakot
21.02.2020 11.55EEE Innovations Oy tuo paikannetun liukkaustiedon kuljettajien hyödynnettäväksi
21.02.2020 10.25LUE TÄSTÄ: Metsäalan Ammattilehden & Kivirockin VAIHTOKALUSTO -erikoisnumero on ilmestynyt - sisältää 100 % myynti-ilmoituksia!
21.02.2020 10.00Hyundai tuo kuorma-autoista tuttua teknologiaa henkilöautomalleihinsa
20.02.2020 20.00Logsetille uusia huoltopuolen yhteistyökumppaneita: Ylivakerin Diesel ja Konehuolto Eikka
20.02.2020 10.10Uusi koko, uusia mahdollisuuksia - Nokian Tractor King -tuoteperhe laajenee uudella rengaskoolla
19.02.2020 17.00Ponsse vahvistaa asemaansa harvesteripäämarkkinoilla esittelyssä uusi H9
19.02.2020 12.42TAVO avasi raskaan kaluston myymälän Jyväskylään
19.02.2020 9.14Proforest messut järjestetään Kalajoella 2021
19.02.2020 8.41Metsämiesten säätiö: haetun apurahan määrä 3,9 miljoonaa
19.02.2020 8.34Täysin uusi Hyundai i20 markkinoille
19.02.2020 8.23Retrorekat kokoontuvat Rekkakukkoon toukokuussa 2020
18.02.2020 15.00Ponssen tilinpäätös 1.1.-31.12.2019
18.02.2020 13.09Koulutetuilla metsäkoneenkuljettajilla hyvät työllisyysmahdollisuudet
17.02.2020 18.01UPM ottaa askeleen lähemmäs 2030-tavoitettaan vähentää CO2-päästöjään 65 prosenttia
17.02.2020 15.22Metsä Spring ja Valmet yhteistyöhön uudenlaisen puupohjaisen fossiilisia materiaaleja korvaavan tuotteen kehittämiseksi
17.02.2020 10.11Uusi Land Rover Defender esittää omat stunttinsa tulevassa James Bond -elokuvassa
16.02.2020 17.13Work Cars tarjoaa hyötyajoneuvot asiakkaan erityistarpeisiin tehtynä
16.02.2020 12.11Strenx® -teräs on tärkeä osa Keslan laatua
16.02.2020 10.11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.700 tykkääjää - määrä kasvaa vahvaa tahtia!
15.02.2020 17.20Vihreästi Vaasassa - liikenteen päästöjä pienennetään uusilla teknologioilla
15.02.2020 11.00Suomi hakee EU:n rahoitustukea useille liikennehankkeille
14.02.2020 19.11Logset 8H GTE Hybrid harvesterin työnäytös Parkanossa torstaina 20.2.2020
14.02.2020 15.11Stora Enson uuden puusta rakennettavan pääkonttorin arkkitehtuurikilpailun osallistujat valittu
14.02.2020 12.20Mika Puustinen aloitti Volvo Truck Center vaihtoautopäällikkönä
14.02.2020 11.40Deleten rakennus- ja purkukoneiden huutokauppa 22.2.2020 klo 11 Ylöjärvellä
13.02.2020 15.20Energiapuun hakkuukertymä pieneni vuonna 2019
13.02.2020 14.01Metsäteollisuus ry olisi hyväksynyt sovintoehdotuksen sahoille ja vaneritehtaille; Teollisuusliitto tuotti jälleen pettymyksen
13.02.2020 13.00Hirvisaalis viime vuotta pienempi
13.02.2020 10.33Metsäosaaja hoitaa metsiä ja ilmastoa
13.02.2020 9.00Runkopuun hakkuumäärä ylti 72 miljoonaan kuutiometriin vuonna 2019
12.02.2020 22.00Metsäkauppojen määrät kasvussa - suurin kasvu Lapissa
12.02.2020 16.00Vahva tammikuu nosti Ivecon 3,51 - 7,49 -tonnin kokonaispainoluokan markkinajohtajaksi Suomessa
12.02.2020 14.40Rottnen voi varustella myös Waratahin kouralla
12.02.2020 12.20Metsä Groupin vuoden 2019 vertailukelpoinen liiketulos lähes puoli miljardia euroa
12.02.2020 10.01Daimler AG:n tuotteiden kysyntä jatkui lähes ennätys- tahdissa ja tuotekehitykseen investoitiin aikaisempaa enemmän
11.02.2020 15.45USEVOLT -ohjausjärjestelmä nostaa koneen käytettävyyden uudelle tasolle
11.02.2020 14.45Renault Trucks Z.E. mallisto voitti ympäristöpalkinnon Saksassa
11.02.2020 14.21Hankkija vahvistaa Claas-asiakaspalvelua Suomessa
11.02.2020 11.20MAN esitteli uuden kuorma-autosukupolven
11.02.2020 10.21SSAB palkkaa lähes 800 kesätyöntekijää Suomessa - hakuaika on jo käynnissä!
11.02.2020 10.00ANDRITZ toimittaa sellutehtaan UPM:lle Uruguayhin
11.02.2020 9.32Nikola TRE:n tuotantoa käynnistellään Saksan Ulmissa
11.02.2020 9.25DAF vahvalla tuloksella kolmen suurimman valmistajan joukkoon
11.02.2020 9.21Luonnonvarakeskukselta tuhti tilastopaketti Suomen metsistä ja metsäteollisuudesta - lue ilmaseksi verkossa
11.02.2020 8.45Pohjoinen Teollisuus 2020 -suurtapahtuma Oulussa
10.02.2020 15.55Serlachius-museoiden uusi näyttely avaa portit Mäntän sellutehtaan elämään
10.02.2020 12.51John Deere jatkaa suomalaisen huippu-urheilun tukemista - Deere ja Savolainen yhteistyöhön
10.02.2020 11.32Luke: taimikonhoitorästejä on yli 700 000 hehtaaria
10.02.2020 10.01Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat joulukuussa kolmanneksella vuodentakaisesta
10.02.2020 9.19Vianor satsasi työturvallisuuteen - poissaolot vähenivät kolmasosaan
09.02.2020 14.10Polttoaineen kulutusta puunkorjuussa selvitettiin laajalla seurantatutkimuksella
09.02.2020 12.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mitsubishi L200 ClubCab & DoubleCab - Työmaiden tyyliniekat
09.02.2020 10.11Metsähallitus jatkaa innovaatiokumppanuutta CollectiveCrunchin kanssa: Tekoälystä tukea metsien toimenpidesuunnitteluun
08.02.2020 17.05Savon Raskashuolto: V8 moottoreiden ja voimansiirtohuoltojen erikoisosaamista

Näytä lisää »