Vienti vetää vetolaitemarkkinoilla - TAV kasvaa Euroopan lisäksi Venäjällä27.01.2022 7.00
Kotimaisten TAV-vetolaitteiden myynti on hyvässä kasvussa Suomen ja Euroopan lisäksi myös Venäjällä. (kuva yllä: Kuorma-autoissa länsimerkit ovat kovaa valuuttaa Venäjän raakapuukuljetuksissa. Kuluvan vuoden keväällä käynnistynyt yhteistyö OOO Dizel-S:n kanssa on merkittävä pelinavaus TAV-vetolaitteille Moskovasta itään suuntautuvalle vientikaupalle.) TAV-vetolaitteiden valmistaja, ylöjärveläinen M. Korte Oy on saanut pitkäjänteisellä työllä jalansijaa Länsi- ja Itä-Euroopan maiden lisäksi Venäjän valtavasta markkinasta. Suomalaista laaturautaa on nyt saatavilla Irlannin länsirannikolta aina Itä-Siperian perukoille asti. Kovalla työllä tuloksiin Kuluvan vuoden keväällä käynnistynyt yhteistyö vuosittain noin 300-500 puutavara-autoa päällerakentavan OOO Dizel-S:n kanssa on merkittävä vahvistus TAV-vetolaitteille Moskovasta itään suuntautuvalle vientikaupalle. - Olemme toimittaneet vetolaitteitamme jo vuosien ajan mm. Baltian maihin ja Valko-Venäjälle. Venäjän vientiin keskittyminen aloitettiin vuonna 2019 ja tässä jo pari vuotta toimitettu tavaraa päällerakentajille mm Pietariin, Uraliin sekä Siperiaan ja Venäjän Kauko-itään, kertoo M. Korte Oy:n Jarkko Schroderus. Jalansijan saaminen Venäjän markkinoilta on ollut kovan työn tulosta ja vaatinut vuosien tunnustelua sekä kontaktointia varteenotettavien päällerakentajien suuntaan. - Esimerkiksi kun yhteys OOO Dizel-S:n kanssa syntyi ja yhteinen sävel löytyi, niin olemme päässeet molempia osapuolia palkitsevaan sopimukseen. Lähtökohtaisesti voin todeta että asiakas on erittäin tyytyväinen meiltä saamaansa palveluun ja tietenkin TAV-vetolaitteisiin, joita on toimitettu Uralin suuntaan jo merkittävissä määrin, toteaa Schroderus. (kuva: Venäjällä on suurin piirtein samat pelisäännöt massojen ja vetolaitevahvuuksien saralla kuin EU-maissa, joten tuotekehitystä ei ole tarvinnut erikseen tehdä; TAV-vetolaitteet kelpaavat sellaisenaan Venäjän liikenteeseen.) Kulttuureissa eroja Suomessa tarvittava TAV-vetolaite löytyy yleensä nopealla toimitusajalla joko valmistajan tai jälleenmyyjän varastosta. Venäjällä asiat ovat toisin. Suurista etäisyyksistä ja kehittymättömästä alihankintaverkostosta johtuen päällerakentajat ovat harvassa ja oman osaamisensa varassa. - Suomessa päällerakennus nojaa laajaan ja ammattitaitoiseen alihankintaverkostoon. Venäjällä tällaista mahdollisuutta ei useinkaan ole ja kaikki tarvittava valmistetaan pääsääntöisesti paikallisesti, toisin sano- en itse. Kilpailu ja korkeat laatu- vaatimukset pakottavat eri päällerakentajat tekemään meidän silmin katsottuna hurjilta vaikuttavia investointeja tuotantoon, kuten vaikkapa automatisoituihin työstökoneisiin, joita lopulta tarvitaan vain harvakseltaan. Se kysyy valmistajalta melkoisia resursseja niin henkilöstön kuin rahoituksen suhteen, kun kaikki on tehtävä käsityönä, rasvanipoista aina pankkojen valmistukseen saakka, kertoo Schroderus. Suuren maan markkinoille mahtuu monenlaista yrittäjää ja tekijää. Laadun varmistamiseksi kuorma-autovalmistajat antavat riittävän korkeaan laatuun yltäville päällerakenne- ja perävaunuvalmistajille merkin sertifioinnin. - Valmistajat myös seuraavat tarkasti että laatu säilyy sertifikaatin vaatimusten mukaisella tasolla, huomauttaa Schroderus. (kuva: OOO Dizel-S:n päällerakennelinja sijaitsee Kirovissa, noin tuhat kilometriä Moskovasta itään, Ural-vuorten länsipuolella. Vuosittain puutavara-autoja päällerakennetaan noin 300-500 kappaletta.) Laadulla on ottajansa Aivan kaikkeen eivät Venäläiset päällerakentajat kuitenkaan taivu. Akselit ja renkaat sekä jarru- ja vetolaitteet sekä puutavaranosturit hankintaan pääsääntöisesti valmiina kokonaisuuksina, mieluiten tunnetuilta valmistajilta, joista useilla on omat tehtaansa Venäjän markkinaa varten. Dizel-S:n päällerakennelinja sijaitsee Kirovissa, noin tuhat kilometriä Moskovasta itään, Ural-vuorten länsipuolella. Puutavara-autoja linjalta valmistuu parhaimmillaan parin auton päi- vävauhtia. Ja yhä useamman auton perässä on ehta ”Ylöjärven-sininen” eli pohjolan pölliautokuskien suosima TAV-vetokytkin: - Venäjällä on suurin piirtein samat pelisäännöt massojen ja vetolaitevahvuuksien saralla kuin EU-maissa, joten tuotekehitystä ei ole tarvinnut erikseen tehdä; TAV-vetolaitteet kelpaavat sellaisenaan Venäjän liikenteeseen. Schroderuksen mukaan Venäjältä tulevaan puheluun kannattaa yleensä vastata, ainakin vetolaitemyyjän roolissa. - Meikäläisittäin käsittämättömistä, jopa useiden tuhansien kilometrien etäisyyksistä johtuen materiaalit liikkuvat ja asiat etenevät Venäjällä varsin verkkaisesti. Suomessa arkiset yön yli toimitukset voidaan jättää Venäjällä pois laskuista. Asiakkaat tilaavatkin kerralla suurempia eriä. Toimitusten jouduttamiseksi pyrimme palvelemaan asiakkaita Pietarin varastosta käsin. Nopeus ja toimitusvarmuus ovat elinehto, mikäli mielii pärjätä Venäjän markkinoilla, Schroderus summaa lopuksi. |