Rottne F10D kuormatraktori: Järkiratkaisu ajokoneurakointiin23.01.2022 17.00
Maanviljelijä Janne Soini Somerolta luopui kolmisen vuotta sitten lypsykarjasta ja aloitti metsäkoneurakoinnin. Nyt marraskuussa 2021 käyttöön tuli uusi Rottne F10D kuormatraktori. Ennen tosissaan urakoinnin aloittamista Janne Soinilla oli toki aiempaakin kokemusta omien metsien hoidosta traktoreilla ja jossain vaiheessa hankittiin tarkoitukseen vanha Ponsse Beaver ajokonekin. - Kun suunnittelin lähteä metsäkoneurakoitsijaksi katselin netistä käytettyjä muutaman vuoden vanhoja ajokoneita kohtuullisilla tunneilla, sillä Beaveristä oli enää harrastekäyttöön. Elettiin vuoden 2018 syksyä ja metsäkonemarkkinat kävivät niin kuumina ettei vaihtoehtoja ollut kovin montaa tarjolla. Vuosimallin 2016 Rottne F10B, millä oli ajettu 6000 tuntia, alkoi kiinnostamaan ja otin yhteyttä Suomen Työkoneen Henrik Fridlundiin, jonka kanssa kaupat sitten syntyi kun kävin Seinäjoella koneen katsomassa. Rottne pelasi todella hyvin seu- raavat viisituhatta tuntiakin ja nyt kun päätin investoida aivan uuteen ajokoneeseen niin minulla ei ollut henkistä estettä pysyä samassa merkissä vaan päinvastoin; toki otin tarjouksia myös muidenkin konevalmistajien myyjiltä. Myös hyvät kokemukset Rottnen huolto- ja varaosapalveluista painoi vaakakupissa, kertoo Soini. Someron ympäristössä Janne Soini ajaa puuta aliurakoitsijana Metsäkoneurakointi J. Käräjämies Oy:lle, jolla on sopimus Metsä Groupin kanssa. - Käräjämiehellä on Metsä Groupin hakkuilla John Deere 1170D harvesteri, jonka perästä puuta ajaa minun lisäksi Ilpo Venho Komatsullaan. Leimikot ovat tässä Someron ympäristössä ja pääasiassa tehdään harvennuksia mutta toki välillä ajetaan tukkia aukoiltakin, toteaa Soini. (kuva: Nosturina uudessa F10D:ssä on Rottnen omaa valmistusta oleva RK105 varustettuna Palfinger Epsilonin jatkeella, mikä tarjoaa aiempaa paremman geometrian ja suuremman nostovoiman.) Paljon tuttua - paljon uutta Uusi Rottne F10D on kokoluokaltaan ja perusrakenteeltaan hyvin pitkälle samanlainen kuin Soinin aiempi F10B-malli. - Uudessa koneessa on kuormatilan pituutta 40 cm enemmän mikä on hyvä juttu. Kantavuutta löytyy 10 tonnia ja uuden koneen omapaino on 13-14 tonnin välissä, eli sitä on hieman tullut lisää edellisen sukupolven malliin verrattuna - toki varustelu ja ominaisuudetkin ovat kehittyneet. Moottorina on todella hiljainen ja vahvasti vääntävä Tier4 Final -päästotason John Deere, Bosch Rexrothin pumput, Parkerin venttiilipöydät ja NAFin telit eli tuttua turvallista metsäkonekomponenttia, listaa Soini. Nosturina uudessa F10D:ssä on Rottnen omaa valmistusta oleva RK105 varustettuna Palfinger Epsilonin jatkeella, mikä tarjoaa aiempaa paremman geometrian ja suuremman nostovoiman: - Vanhassa koneessa oli pykälää pienempi RK85 nosturi ja tämä uusi on kyllä paljon väkevämpi sekä jämäkämpi kuormata. Kourana on nyt 28-koon HSP Gripen mikä sopii mainiosti yhteen nosturin kanssa. Rottnen perinteisesti mukavassa ja kaikin puoli ergonomisessa ohjaamossa viihtyy nyt Janne Soinin mukaan paljon aikaisempaakin paremmin sillä uuteen koneeseen valittiin lisävarusteeksi Comfort Line -ohjaamovaimennus: - Vaimennus ottaa tosi hienosti pois terävät iskut ja heilahdukset vaikka kun ajaa kiven tai kannon yli. Heti ensimmäisten ajotuntien jälkeen totesin että ilman vaimennusjärjestelmää ei tällainen huonoselkäinen mies enää halua jatkossa kuormatraktoria ajaa. Kaikkeen varustettu Someron alueella on monenlaista metsänpohjaa - myös pehmeitä suoalueita. - Normihakkuilla mennään niin että takatelillä on Olofsfors Evo-Soft telat ja etutelillä ketjut. Jos joudutaan oikein pehmeille maille niin taakse laitetaan Olofsfors Magnumit ja Evo-Softit eteen jolloin päästään ajamaan aika pahoistakin paikoista ilman että maastoon jää liikaa jälkiä, kertoo Soini. (kuva: Ennen asiakkaalle luovutusta Suomen Työkoneen Tatu Rintamäki esitteli uutta Rottne F10D kuormatraktoria Lakeus Metsä 21 -messukävijöille.) |