Roteri Oy:n uusi Bruks 1006PT: Tehokasta haketusta yhdellä voimanlähteellä

26.01.2022 12.11

rotisnet1.jpg

Roteri Oy on energiapuun käsittelyyn ja kuljetukseen erikoistunut yritys Maaningasta, mikä tekee haketoimituksia lämpölaitoksille Pohjois-Savon alueella ja lisäksi tarjotaan haketuspalvelua jonkin verran mm. maatiloille. 

(kuva yllä: Roteri Oy on ottanut marraskuussa 2021 käyttöön uuden Bruks 1006PT -autohakkurin, mikä on rakennettu Volvo FH16 750 -kuorma-auton päälle mistä hakkuri ottaa myös voimansa.)

Veljekset Roope ja Teemu Rissanen aloittivat haketusurakoinnin vuonna 2000 ja vuonna 2007 he perustivat JR Lämpö Oy:n jolla on lämpölaitos Maaningassa.

- Meillä oli maatilallamme käytössä pieni hakkuri millä tehtiin haketta omiin tarpeisiin ja kun se hajosi niin naapurikylältä löytyi käytetty Normetin laikkahakkuri, minkä urakoitsija suostui myymään sillä ehdolla että hoidamme paikallisen pienen lämpölaitoksen vuosittaisen 1200 irtokuution toimitussopimuksen. Siitä käynnistyi lumipalloefekti mikä on johtanut aika merkittävään metsäenergia-alan toimintaan, muistelevat veljekset.

rotisnet2.jpg

(kuva: Roterilla on kaksi autohakkuria joiden perästä haketta ajetaan lämpölaitoksille kahdella omalla puoliperävaunu yhdistelmällä ja kahdella alihankkijan yhdistelmällä.)

Lämpöä laajasti Pohjois-Savon alueelle

Toiminta on kasvanut alkuajoista aivan eri tasolle sillä tänä vuonna Roteri toimittaa haketta noin 120 000 irtokuutiota, mikä tuotetaan metsäteiden varsilla operoimalla - ainoastaan kelirikkoaikaan haketetaan jonkin ver-ran terminaaleissa. Käytössä on kaksi autohakkuria ja kaksi puo- liperävaunuyhdistelmää sekä lisäksi haketta ajaa kaksi alihankkijan yhdistelmää. Roterin palveluksessa on kymmenkunta ammattitaitoista kuljettajaa yrittäjäveljekset mukaan lukien.

- Suurin asiakkaamme on Kaskihake Oy missä olemme myös yhtenä osakkaana; verkostoyhtiön yli 50 osakasta edustavat vahvaa osaamista koko bioenergiaketjussa. Roterin autohakkurit operoivat pääasiassa Heinäveden ja Vieremän välisellä alueella, missä toimittamaamme haketta käyttävät laitokset sijaitsevat pääosin 5-tien läheisyydessä, kertoo Roope Rissanen.

rotisnet33.jpg

(kuva: Kesla 1200T -nosturissa on riittävästi ulottuvuutta ja voimaa, mikä mahdollistaa tarpeeksi ripeän materiaalin syötön tehokkaasti tavaraa nielevälle Bruksille.)

Ensimmäinen autosta voiman ottava hakkuri

Ensimmäisen autohakkurin Roteri hankki vuonna 2006.

- Kyseessä oli kuorma-auton päälle rakennettu sivusyöttöinen Jenz 560, mikä jossain vaiheessa vaihtui pitkittäissyöttöiseen 581 -malliin ja vuonna 2012 meille tuli edelleen käytössä oleva sivusyöttöinen Jenz 582 DQ -malli. Hyvin palvelleessa hakkurissa on tunteja reilut 10 000 ja sillä on tarkoitus ajaa vielä jokunen vuosi jos tekniikan kanssa ei tule suurempia yllätyksiä, Rissanen toteaa.

Noin vuosi sitten Roteri päätti investoida toiseen autohakkuriin, mikä mahdollistaisi haketuskapasiteetin kasvattamisen ja toimitusvarmuuden parantamisen.

- Mietimme hakkurivalintaa pitkään ja päädyimme Bruks 1006PT -autohakkuriin. Meillä on erittäin hyvät kokemukset saksalaisvalmisteisista Jenzeistä mutta nyt halusimme kokeilla välillä ruotsalaisen valmistajan ratkaisua, mikä soveltui tarpeeseemme erinomaisesti. Lähdimme hakemaan pakettia missä hakkurin voima otetaan auton moottorista, jolloin ei tarvita toista isoa dieselmoottoria joten polttoaineen kokonaiskulutus on alhaisempi, päästötö pienemmän ja hakkurin rakenne paljon yksinkertaisempi. Olimme valmiit tinkimään jonkin verran haketustehosta mutta muutaman viikon haketuksen jälkeen olemme huomanneet että Bruks 1006PT:n tuotos on todella kovalla tasolla varsinkin hakkuutähteellä, joten tuottavuus ei todellakaan ole laskenut, Rissanen toteaa. 

Tärkeä kriteeri oli myös autohakkurin keveys mikä mahdollistaa ketterän liikkumisen huonokuntoisillakin teillä mahdollisimman vähäisillä jäljillä. 

- Bruksin autosta voimanottavalla rakenteella päästiin noin 10 000 kiloa kevyempään maastokykyiseen ratkaisuun, laskeskelee Rissanen.

roterinet4.jpg

(kuva: Hakkurin syöttöaukko on 1200 mm leveä ja 750 mm korkea mikä mahdollistaa riittävän puumateriaalin saamisen tehokkaalle rummulle. Rullasyöttöpöytä on aggressiivinen ja helppo pitää puhtaana eikä se jäädy talvella.)

Avaimet käteen -valmis kokonaisuus Bruksilta

Kaupat uudesta Bruks 1006PT -hakkurista ja Kesla 1200T -ohjaamonosturista tehtiin Bruks -maahantuoja Sawcenter Oy:n kanssa. Alustaksi valittiin Volvo FH16 750 6x4 mikä hankittiin Raskaspari Oy:ltä.

- Kokonaisuuden rakensi avaimet käteen -periaatteella Bruks tehtaallaan Ruotsissa todella vankalla ammattitaidolla, mikä näkyy kaikessa työnlaadussa päällerakenteita myöten. Meillä oli aika paljon omia toiveita rakenteiden suhteen ja tehdas toteutti ne juuri kuten halusimme. Ja kun autohakkuri saatiin Suomeen niin sillä päästiin heti töihin eikä jälkiviilausta tarvittu kuin parissa pienessä asiassa. Ja tärkeä asia oli Sawcenterin ja Bruksin järjestämä käyttöönottokoulutus, missä mentiin tarkasti läpi kuljettajillemme täysin uuden hakkurimallin rakenne, käyttäminen ja huoltokohteet, kehuu Rissanen.

roterinet5.jpg

(kuva: Roterin kuljettaja Riku Raatikainen kehuu uutta Bruks 1006PT -hakkuria tehokkaaksi ja koko autohakkuria oikein onnistuneeksi kokonaisuudeksi.)

Käyttökustannukset ennakkoon hyvin tiedossa

Autosta voimanottavan hakkurin yksinkertaisesta rakenteesta on Rissasen mukaan hyötyä myös laitteen elinkaarikustannuksissa:

- Otimme Volvoon Gold-tason huoltosopimuksen mikä kattaa koko alustan ja voimansiirtolinjan; huollot hoidetaan Raskasparilla Iisalmessa. Ja kun hakkurissa ei ole oikeastaan muita mahdollisesti särkyviä osia kuin rumpu ja laakerit niin pystymme laskemaan melko tarkasti koko autohakkurin käyttökustannukset vuosiksi eteenpäin, ilman pelkoa kalliista yllätyksistä.

Hakkurissa paljon edistyksellisiä ratkaisuja

Roterin Bruks 1006PT -hakkurissa on järeä nopeasti pyörivä rumpu, jonka kahdessa terätaskussa on yhteensä neljä terää peräkkäin. Vaihtehtoisesti saatavilla on myös neljällä terätaskulla varustettu rumpu. Hakkurin syöttöaukko on 1200 mm leveä ja 750 mm korkea mikä mahdollistaa riittävän puumateriaalin saamisen tehokkaalle rummulle. Rullasyöttöpöytä on aggressiivinen ja helppo pitää puhtaana eikä se jäädy talvella.

- Bruks on tehnyt 1006PT -autohakkurit yleensä 4,3 metrin akselivälillä varustettuihin autoihin mutta Roteri halusi pidemmän 4,6 metrin akselivälin mikä tekee autosta vakaamman ajettavan ja rungolle saatiin lisää tilaa mm. työkalulaatikolle. Bruks 1006 -hakkuriin on tullut parin vuoden kehitystyön tuloksena uuden mallinen torvi, mikä ei tiputa hienoainesta torven päästä, mikä on tärkeää Roterille sillä he hakettavat paljon hakeauton hytin ylitse. Ja heidän toiveesta hakkurin torvea lyhennettin vakiomallista niin että se ei kuljetusasennossa mene auton ohjaamon päälle, jolloin se ei ole edessä silloin kun auton ohjaamo kipataan huollettaessa, kertoo Sawcenter Oy:n myyntipäällikkö Joakim Lund

Bruksin hydrostaattinen heitin pitää muutenkin ympäristön puhtaana ja sen kierrokset pysyy aina asetetun mukaisena auton moottorin kierrosluvusta huolimatta - rakenne myös vähentää heittimen kulumista. 

- Yhdessä hydrostaattisen heit- timen ja portaattomasti ylös-alas säätyvän torven ansiosta hakesuihku saadaan suunnattua tarkasti sinne minne halutaan tehtiin sitten korkeaa kasaa terminaalissa tai täytettiin isännän traktorinkärryä, sanoo Lund. 

Tehokas jäähdytys estää moottorin lämpöongelmat

Kuorma-auton moottorista voiman ottavassa hakkurissa riittävä jäähdytinilman saanti on tärkeä asia.

- Auton ilmastoinnin kennosto on Bruksilla siirretty auton keulasta katolle, mikä keventää keulan jäähdytinpakettia niin että siinä on vain intercooler ja auton moottorin vesijäähdytin. Näin jäähdytinilmaa saadaan enemmän vesijäähdyttimelle mikä on myös helpompi pitää puhtaana. Ennen ensi kesää Roterin autoon tullaan vielä vaihtamaan jäähdytin harvempi kennostoiseksi sekä samalla asennetaan lisäjäähdytin mitä voi käyttää tarvittaessa niin että auton moottorin lämmöt ei pääse nousemaan liikaa kesähelteilläkään, lupaa Lund.

Kuljettajalle mieleinen

Marraskuun loppupuolella Roterin kuljettaja Riku Raatikainen oli liikkeellä Leppävirralla uudella Bruks 1006T -autohakkurilla.

- Onhan se upea päästä töihin ihan uudella autohakkurilla mikä on ollut heti startista kaikin puo- lin käteen käypäinen vehje, kertoilee Raatikainen jolla alkaa kolmas vuosi autohakkurin kul- jettajana joten kokemustakin on jo nuorelle miehelle kertynyt.

Uusi autohakkuri on vakuuttanut tehokkuudellaan ja monilla työtä helpottavilla ominaisuuksillaan:

- Pitkä puolikas täyttyy vauhdilla hakkuutähteestä haketettaessa ja kapasiteettia löytyy todella paljon, vaikka hakkurissa ei omaa moottoria olekkaan. Hydrostaattinen heitin ja torven asennon säätö mahdollistavat hakesuihkun tarkan suuntaamisen, jolloin haketta ei myöskään leviä ympäristöön. Keslan nosturi on väkevä ja tilava ohjaamo viihtyisä. Ja tämä uusi Volvo menee nätisti maastossa ja on oikein nautinnollinen ajaa maantiellä.  

14.02.2022 10.26Samiedulle uusi Komatsu 901XC hakkuukone opetuskäyttöön
14.02.2022 9.55Nimitykset: Puutuoteteollisuus ry: Sauli Ylinen puurakentamisen erityisasiantuntijaksi
13.02.2022 12.13Metsä Groupin vuoden 2021 vertailukelpoinen liiketulos oli 914 miljoonaa euroa
13.02.2022 11.00UPM:n liiketoimintojen ja Paperiliiton neuvottelut jatkuvat sovittelussa
13.02.2022 10.00Pajusta pohjolan bambu? Luke kartoitti viljeltävän pajun potentiaalia
12.02.2022 15.00Monipuoliset metsäalan palvelut ammattitaidolla ja iloisella asenteella
12.02.2022 9.00Andritz on käynnistänyt uuden A-ConApex -keittoprosessin Altri Celbin tehtaalla Portugalissa
11.02.2022 22.40KATSO TÄSTÄ VIIKON 6/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
11.02.2022 8.30Scania Super voittaa saksalaisen 1000-pisteen vertailutestin
11.02.2022 7.33Mistä johtuu nykyisten pankonsiirtolaitteitten käyttö ja pankkojen irtoimina "rehottaminen" Suomen ja koko Pohjolankin yhdistelmissä?
10.02.2022 10.02Koneosapalvelu Kuopiossa kaksi uutta myyjää ja uutena palveluna hydrauliikan huoltokäynnit
10.02.2022 9.00Hämeenlinnan toinen kaasutankkausasema avautuu - palvelee erityisesti raskaan liikenteen tarpeita
09.02.2022 15.50Ympäristöystävällistä haketusta uudella autohakkurilla
09.02.2022 15.00Fiat Ducaton uudistuneelle automaattiversiolle hinnat
09.02.2022 15.00Ammattilehti koeajaa: DS 4 E-Tense Plug-in Hybrid 225 Performance Line
09.02.2022 14.12Lapinjärven tutkimusmetsään pitkäaikainen sekametsien kasvatuksen koe
09.02.2022 9.00Innokkaimmat kalastajat ovat idässä ja pohjoisessa
08.02.2022 16.00Metsäkoneketjut ovat pyöräpitoa varten
08.02.2022 12.03Tommi Lahti palaa koneyrittäjäksi
08.02.2022 11.00DAF aloittaa uuden sukupolven jakeluautojen testit
08.02.2022 9.00Tukkipuun hakkuissa ennätykset rikki vuonna 2021
08.02.2022 7.00Stora Enson tavoitteena lisätä luonnon monimuotoisuutta suomalaismetsissä
07.02.2022 17.30Yläkoululaisten Metsävisa kerää 20 000 osallistujaa ympäri Suomen - katso tästä tärpit kilpailuun
07.02.2022 16.44Inter-Hinaus tarjoaa hätäapua maasto-olosuhteisiin
07.02.2022 14.12Metsähallitus Metsätalous Oy palkitsi Lapin parhaita korjuuyrittäjiään merkittävän suuruisilla laatupalkkiolla
07.02.2022 9.44Volvo Trucks ottaa käyttöön Volvo Pay -mobiilimaksun
07.02.2022 9.10Pohjoismaissa metsien hiilivarasto kasvanut nopeammin kuin Kanadan ja Venäjän vähemmän hyödynnetyissä metsissä
06.02.2022 12.20Raskaan kaluston uusi monipuolinen palvelupiste Hämeenlinnassa
05.02.2022 14.40HUOMIO! Tulossa mielenkiintoinen Energiapäivä 2022 -tapahtuma Askolan Vahijärvellä perjantaina 18.3.
05.02.2022 12.00Topliftilta valmistui 400. perävaunu 30-juhlavuoden kunniaksi - Metsähakkeen kuljetuksessa tarvitaan tehtävään räätälöidyt ratkaisut
05.02.2022 11.00Energiaturvevarastot käymässä vähiin - näkymää niiden täydentymiseen ei enää ole
04.02.2022 22.22KATSO TÄSTÄ VIIKON 5/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
04.02.2022 14.55Nimitykset: Mikko Autiosta Kian PR-päällikkö - Lauri Puintila siirtyy vastaamaan Alfa Romeo-, Fiat-, Fiat Professional ja Jeep-merkkien Suomen viestinnästä
04.02.2022 11.55Ponsse vahvistaa toimintaansa Tsekissä
03.02.2022 15.08Suomalaista pikalatausteknologiaa Ruotsin suurimmalle sähkörekkojen latausasemalle
03.02.2022 11.22Suomalaisyritys valittu Scanian viralliseksi ajoneuvojen latausjärjestelmätoimittajaksi
03.02.2022 10.00Hirvisaalis jäi edellisvuosia pienemmäksi
02.02.2022 15.35VR:n uusi dieselveturi aloittaa testiajot Suomessa - tilaus sisältää yhteensä 60 uutta veturia
02.02.2022 13.20Uusi Mercedes-Benz Group AG keskittyy henkilö- ja pakettiautoihin sekä sähköistymiseen
02.02.2022 12.00Malmin entinen lentokenttä on avattu virkistyskäytölle
02.02.2022 10.11Kodintekniikan kauppa hiipui loppuvuodesta
02.02.2022 9.27Koneosapalvelu Oy yhteistyöhön Chesterton Sweden AB:n kanssa hydraulisylintereiden huollossa
02.02.2022 7.00Hyödynnä nyt Terminator XXL vaihtokamppanja.
01.02.2022 16.44Liikkuvuuspaketin uudet määräykset voimaan helmikuussa
01.02.2022 13.30Nimitykset: Kari Melanen Närhi Oy:n toimitusjohtajaksi
01.02.2022 13.00Kuorma-autoalan toimitusvaikeudet taittumassa - ensirekisteröinnit hyvässä nosteessa tammikuussa
31.01.2022 13.00Elmia Wood järjestetään kesäkuussa Ruotsissa
30.01.2022 17.11Metsätuhotilanne 2019-2020 aiempien vuosien tasolla - suuria alueellisia eroja
30.01.2022 12.02Kuljetusliike E. Nousiainen Oy: Tarkkaa punnitusta kotimaisilla Tamtron -vaa´oilla
29.01.2022 13.00Metsämanu Oy:n John Deere 1270D harvesterin mittarissa yli 40 000 tuntia - ja puuta kaatuu...
28.01.2022 23.56KATSO TÄSTÄ 28.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
28.01.2022 8.00Stora Enso investoi 40 miljoonaa euroa revinnäissellutuotannon tehostamiseen ja tuotannon hiilijalanjäljen pienentämiseen
27.01.2022 12.00Nimitykset: Matti Lintala DAF-kuorma-automyyjäksi Pohjanmaalle
27.01.2022 7.00Vienti vetää vetolaitemarkkinoilla - TAV kasvaa Euroopan lisäksi Venäjällä
26.01.2022 18.01LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen 264-sivuinen Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
26.01.2022 14.33HUOMIO: Onko yrityksellä hyviä uutisia tai tärkeää tiedotettavaa..?
26.01.2022 12.11Roteri Oy:n uusi Bruks 1006PT: Tehokasta haketusta yhdellä voimanlähteellä
26.01.2022 10.10Puukauppa kävi viime vuonna vilkkaana - myyjän pitää ilmoittaa puun myyntitulot verotuksessa
26.01.2022 10.00Nesteellä maan kattavin dieselajoneuvojen typen oksidipäästöjä vähentävän AdBlue-tuotteen verkosto - yli 220 asemaa Suomessa
26.01.2022 10.00Termaterin liiketoiminta siirtyy LapWallin omistukseen
26.01.2022 8.11Selvitys: Bioenergialla vahvat talous- ja ympäristöhyödyt EU:n energiamurroksessa
25.01.2022 17.20Erkki Hannula Oy: Puunkorjuuta Pohjois-Pohjanmaalla tehtävään optimoidulla kalustolla
25.01.2022 10.10Uusi ainutlaatuinen turvatoiminto Volvon sähkökuorma-autoihin
25.01.2022 10.00Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 23,3 prosenttia edellisvuoden joulukuusta
24.01.2022 19.03Lisää tehokkuutta Haketuspalvelu Pesosen hakekuljetuksiin
24.01.2022 8.00Uuteen Rangeriin on saatavilla yli 150 tehdasvalinnaisvarustetta
23.01.2022 17.00Rottne F10D kuormatraktori: Järkiratkaisu ajokoneurakointiin
23.01.2022 12.55Keskitolppa-Z Logliftit vakuuttaneet kestävyydellään ja ominaisuuksillaan
22.01.2022 14.00Cobbgreen Oy: Puunkorjuuta punaisilla koneilla Päijät-Hämeen leimikoilla
22.01.2022 12.14Ketjut tukkiauton tiellä pitää - Metsätyöltä huippuketjut suoraan varastosta
21.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 21.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.01.2022 14.23Kolmivuotinen TES-ratkaisu turvaa työt kaikilla Keiteleen tehdaspaikkakunnilla ja alihankintaverkostossa
21.01.2022 8.16Venäläinen Luzales-sahakonsernilta jo kolmas investointipäätös TC-kanavakuivaamoihin
21.01.2022 6.32"Terminator-tekniikkaa"
20.01.2022 15.05Savonlinnan kaupunki tukee 15 - 17-vuotiaiden nuorten työllistymistä kesätyöseteleillä
20.01.2022 15.00Öljylämmityksen vaihtajien avustuspäätöksiin tauko - EU:n elvytysrahaa odotetaan käyttöön
20.01.2022 14.20Lambi matkustaa Postin kyydissä uusiutuvalla biokaasulla - päästösäästö vastaa 19 kierrosta maapallon ympäri
20.01.2022 13.01Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen tuotannon lisäämiseksi Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin
20.01.2022 12.28Fiat 500 kahmii palkintoja Euroopassa
20.01.2022 10.12Näin toimit oikein liikenneonnettomuuspaikalla: vauhti pois ja katse eteenpäin
20.01.2022 9.43Liikennekuolemien määrä laskussa
20.01.2022 9.12Stora Enso ja Tornator aloittavat yhteistyön suoalueiden ennallistamiseksi
19.01.2022 17.00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13.20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11.11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja
19.01.2022 9.40Uusi Suomen ennätys renkaiden kierrättämisessä
19.01.2022 8.00Eränkävijöiden hatut valokeilassa Suomen Metsästysmuseolla
18.01.2022 11.22Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan
18.01.2022 11.00Renault Groupin vuosi 2021 - Tavoitteena tuottavuus ja sähköistyminen
18.01.2022 10.12Rautajärven Konehuolto mukaan KESLA-autonostureiden huoltoverkostoon
18.01.2022 8.20Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
17.01.2022 14.55Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden
17.01.2022 10.20Suomessa voimaan poikkeuksia kuljettajan ajo- ja lepoaikasäädöksiin 17.1.2022 alkaen
17.01.2022 10.10Hämeenlinnasta terästä maailmalle jo 50 vuoden ajan
17.01.2022 9.15Uusi Volkswagen Amarok - valmiina myös Suomen talveen
17.01.2022 9.00Maailman ensimmäinen 100 % puupohjainen kalustelevy on Koskisen ja Stora Enson yhteistyönä syntynyt kiertotaloustuote
16.01.2022 19.29Terminator vaihtokamppanja 1/2022.
16.01.2022 17.30Metsäsuunnittelu Hollanti Oy: Jatkuva kasvatus on tulevaisuuden metsänhoitoa
15.01.2022 13.00Lukessa haussa 150 harjoittelu- ja kausityöpaikkaa toimipaikoille ympäri Suomen
15.01.2022 11.11Kaupan liikevaihto kasvoi 10,5 prosenttia marraskuussa

Näytä lisää »