Kotimaasta tarvitaan nyt lisää puuta - polttoainekustannus iskee puunhankintaan26.03.2022 9.00
Metsäteollisuuden puuvirrat saavat alkunsa, kun metsäasiantuntija tekee puukaupan metsänomistajan kanssa. - Auto on metsäasiantuntijan yksi tärkeimmistä työvälineistä, sillä sitä tarvitaan asiakas- ja maastokäynteihin, sanoo Stefan Borgman, METO – Metsäalan Asiantuntijat ry:n hallituksen puheenjohtaja. Metsäasiantuntijoiden työalueet ovat laajat ja työajoa kertyy helposti tuhansia kilometrejä vuodessa. - Ajo tehdään valtaosin sorateillä ja alemman tieverkon teillä, joiden kunto on nykyisin varsin huono. Tämä kuluttaa autoa ja lisää polttoaineen kulutusta. - Verovapaiden matkakustannusten korvauksia täytyy korottaa pikaisesti vastaamaan kohonneita polttoainekustannuksia, Borgman sanoo. Metsäasiantuntija joutuu maksamaan työajosta Työhön ajaminen on kaikille suomalaisille kallista, mutta työtehtävien hoitamisesta ei pitäisi joutua itse maksamaan. - Kilometrikorvaus on nykytilanteessa liian alhainen. Osan työajojen kustannuksista metsäasiantuntija joutuu maksamaan nyt omasta kukkarostaan, kun kilometrikorvaus ei kata työajo-kuluja kokonaan, sanoo Meton edustajiston puheenjohtaja Juha Mäcklin. - Puuntuonti Venäjältä on Ukrainan sodan myötä lopetettu. Kotimaasta tarvitaan enemmän puuta, joten pidetään metsäasiantuntijat liikkeellä, päättää Mäcklin. |