Autoalan Tiedotuskeskus: Ajoneuvokannan sähköistymisen ennakoidaan etenevän aiempaa nopeammin, mutta kehitys edellyttää latausinfran laajentumista

17.02.2022 12.00

sahkomasteri.png

Viime vuonna noin 30 prosenttia ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli ladattavia – noin 10 prosenttia autoista oli täyssähköautoja ja noin 20 prosenttia ladattavia hybridejä. Tänä vuonna täyssähköautojen osuuden arvioidaan kasvavan jo noin 17 prosenttiin rekisteröinneistä ja ladattavien hybridien 23 prosenttiin rekisteröinneistä. Ladattavien autojen yhteenlaskettu osuus kasvaisi näin noin 40 prosenttiin.

Henkilö- ja pakettiautojen sähköistyminen nopeutuu selvästi tämän vuosikymmenen toisella puoliskolla, sillä EU-lainsäädännössä henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen raja-arvoja ollaan kiristämässä. Komission esittää uusien autojen päästötavoitteiden kiristämistä siten, että henkilöautojen keskipäästöt alenisivat 55 prosentilla ja pakettiautojen 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Vuoden 2035 tavoitteeksi on ehdotettu, että uudet autot olisivat nollapäästöisiä. Tämä linjaus rajaisi ajoneuvovalmistajien mahdollisuutta pitää polttomoottoriautoja tuotannossa vuoden 2030 jälkeen. Uutta raja-arvoesitystä ei ole vielä hyväksytty, mutta se todennäköisesti etenee esitetyssä muodossaan.

Vuoteen 2025 mennessä lähes kolmanneksen ensirekisteröidyistä henkilöautoista on ennakoitu olevan täyssähköautoja ja ladattavien autojen yhteenlasketun osuuden on arvioitu kasvavan jo 55 prosenttiin rekisteröinneistä. Täyssähköautojen osuuden arvioidaan kasvavan vuoteen 2030 mennessä jo lähes kahteen kolmasosaan rekisteröinneistä ja vuonna 2035 kaikki ensirekisteröitävät autot olisivat täyssähkö- tai polttokennoautoja. Sähköistymisen on ennakoitu Suomessa olevan hieman nopeampaa kuin Euroopassa keskimäärin, mutta hitaampaa kuin muissa Pohjoismaissa.

Autokannassa arvioidaan olevan noin 740 000 ladattavaa henkilöautoa vuonna 2030

Ladattavien henkilöautojen määrän autokannassa ennakoitaan olevan vuonna 2030 noin 740 000, kun vielä viime vuoden ennusteessa määrän arvioitiin jäävän hieman yli 600 000 ladattavaan autoon vuonna 2030. Tärkeä reunaehto ladattavien autojen yleistymiselle on latausinfran kehittyminen, sillä ilman kotilatausmahdollisuutta ja kattavaa julkista latausverkkoa sähköistyminen hidastuu.

Käyttövoimaennusteen mukaan henkilöautokannassa on vuonna 2030 noin 2,2 miljoonaa polttomoottoriautoa. Koska autokannan kierto on hidas – noin 22 vuotta – käyttövoimamurros etenee hitaasti, vaikka uusien polttomoottoriautojen myynti päättyisikin vuonna 2035.  

Kuorma-autoilla sähköistyminen etenee hitaammin, mutta nopeutuu vuosikymmenen lopulla

Myös pakettiautokannassa sähköistyminen nopeutuu lähivuosina. Pakettiautoilla ja jakelukuorma-autoilla sähkökäyttöisten mallien valikoima on laajenemassa ja vuoden alussa voimaan astuneet hankintatuet avaavat latua sähkökäyttöisten autojen hankinnalle. Vuoteen 2025 mennessä sähköisten jakeluautojen osuuden rekisteröinneistä ennakoidaan kasvavan noin 20 prosenttiin. Täyssähköautojen yleistyminen nopeutuu pakettiautokannassa vuoden 2025 jälkeen.

Raskailla kuorma-autoilla sähkö yleistyy akkujen korkean hinnan, rajatun toimintamatkan ja niukan raskaalle kalustolle suunnatun jakeluinfran takia hitaasti. Suomessa käytettävät ajoneuvoyhdistelmät ovat raskaampia kuin keskimääräinen eurooppalainen kuorma-autokalusto, mikä edellyttää suurempaa akkukapasiteettia. Suomessa uusiutuvien polttoaineiden merkitys on erityisesti raskaan kaluston päästöjen vähentämisessä tärkeä. Bio- ja maakaasu ovat jo nyt mahdollisia vaihtoehtoja dieselkuorma-autolle, sillä nesteytetyllä kaasulla voidaan yhdellä tankkauksella ajaa lähes yhtä pitkä matka kuin dieselillä. Myös vedyn yleistymisen ennakoidaan alkavan jo kuluvan vuosikymmenen toisella puoliskolla, mikäli jakeluinfra tukee vedyn käyttöä vilkkaimmin liikennöidyllä päätieverkolla.

Vuoden alussa voimaan tullut paketti- ja kuorma-autojen hankintatuki on tärkeä toimenpide tavaraliikenteen sähköistämisen alkumetreillä. Sen arvioidaan lisäävän merkittävästi sähkökäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen rekisteröintejä jo lähivuosina, mutta sähköistymisen nopeammat vuodet ovat raskailla kuorma-autoilla edessä vasta ensi vuosikymmenellä. Sähköistyminen edellyttää myös suuria investointeja raskaan kaluston latausinfraan,” kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.

Muutokset ovat hitaita myös kuorma-autokannassa. Suomen noin 100 000 kuorma-autosta yli 80 prosenttia on vielä dieselkäyttöisiä vuonna 2030.

Tiekartta vuoteen 2040

Autoalan tiekartta kuvaa eri käyttövoimien tulevaa kehitystä henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autokannassa.

Autoalan ensimmäinen käyttövoimatiekartta laadittiin keväällä 2019, jolloin käyttövoimien muutoksista oli laadittavana paljon erilaisia ennusteita. Tulevan kehityksen ennakointia vaikeuttaa uuden teknologian hintakehitykseen liittyvät epävarmuudet sekä vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastruktuurin ja latausverkoston kehittymiseen liittyvät epävarmuudet. Vuoden 2022 käyttövoimaennusteiden päivityksessä on otettu huomioon myös viime aikoina muuttuneet lainsäädännön suuntaviivat, viime vuosina tapahtunut kehitys sekä erilaiset muut käyttövoimien kysyntään ja tarjontaan vaikuttavien ohjaustoimien vaikutukset.

Autoalan käyttövoimatiekartta on laadittu Autoalan Tiedotuskeskuksessa, joka on Autoalan Keskusliiton ja Autotuojat ja -teollisuus ry:n yhteinen tutkimus- ja viestintäyksikkö. Tiekartan raportin on laatinut liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja.

Tutustu tarkemmin käyttovoimaennusteisiin:

Autoalan käyttövoimatiekartta(pdf)

11.04.2022 11.33Tehokasta raivausta uusilla STIHL laitteilla
11.04.2022 8.36E-Transitin asiakastoimitukset vauhtiin
10.04.2022 12.00Stora Enso kannustaa suomalaisia metsänomistajia harvennushakkuisiin
09.04.2022 11.00Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2022 20.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 14/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
08.04.2022 9.32Vantaan Kivistöön uusi kaasutankkausasema
08.04.2022 8.00Renault Trucks maansiirtoautot esittelyssä Offroad Tour -koeajopäivillä 20.-28.4.2022
08.04.2022 7.55Vantaan Kivistöön uusi kaasutankkausasema vastaamaan kasvavaan liikennekaasun kysyntään
08.04.2022 3.30Terminator XXL aero - kolme lujuusluokkaa.
07.04.2022 8.44Metsä Fibre ja Caverion laajentavat yhteistyötä Kemin biotuotetehdasprojektissa
07.04.2022 8.00Maa- ja metsätalouden tuilla on ristiriitaisia ilmastovaikutuksia: tukijärjestelmiä tulisi kehittää ja uudistaa ohjausvaikutusten tehostamiseksi
06.04.2022 13.00Ammattibarometri: Työvoimapulasta kärsivien ammattien määrä on noussut koronaa edeltäneelle tasolle
06.04.2022 11.00ProSilva Oyj nimittää Norbert Schalkxin kansainvälisen myynnin myyntijohtajaksi
05.04.2022 10.00Vaakavalmistaja Tamtron kasvaa Pohjoismaissa - osti tanskalaisen Jydsk Vægtfabrik A/S:n
04.04.2022 17.17Wattiway laajentaa haketuspalveluihin
04.04.2022 15.45Nimitykset: Carsport Designin toimitusjohtaja vaihtuu - uudeksi toimitusjohtajaksi Olli Ronkainen
04.04.2022 14.00Merkittävät suomalaiset puuelementtirakentajat liittyvät Puutuoteteollisuus ry:n jäseniksi
04.04.2022 12.22Mercedes-Benz nousi pakettiautomarkkinan ykköseksi Suomessa
04.04.2022 9.20Kartonki ohitti paperin tärkeimpänä vientituotteena
04.04.2022 9.00Autokauppa syöksykierteessä - ensirekisteröinnit romahtivat maaliskuussa
04.04.2022 8.11Juhani Havia valittu vuoden IVECO-myyjäksi
03.04.2022 16.00Metsäaenergia urakoinnin koneet siirtyy tehokkaasti työmaalta toiselle kotimaisella lavetilla
03.04.2022 9.00Björn Wahlroos jatkaa UPM-Kymmene Oyj:n hallituksen puheenjohtajana
02.04.2022 15.33Juha ja Pekka Tauriainen Oy on Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n Vuoden 2022 Kuljetusyritys
02.04.2022 13.22Liikenteen käyttövoimamurros vaatii muutoksia energiantuotannossa ja -jakelussa
01.04.2022 23.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 13/2022 VILLI LÄNSI ERIKOISLÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
01.04.2022 14.00PONSSE-palvelut Tsekissä Ponsse Czech s.r.o:n vastuulle - toimitusjohtajaksi Jakub Hacura
01.04.2022 12.00Uusi prosessikattila saapui Yaran Uudenkaupungin tehtaalle
01.04.2022 11.00Energiaturvetuotannon elvyttäminen vaatii pidempää näkymää
31.03.2022 11.00Metsävaratietojen laatu paranee hakkuukonetiedolla
31.03.2022 9.00Maerskilta ennätystilaus Volvon sähkökuorma-autoista
31.03.2022 8.11Metsäteollisuus ry: Hallitukselta tarvitaan nopeita toimia
30.03.2022 22.11VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Kevään jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti valmistuu ensi viikolla...
30.03.2022 15.11Lataa tästä uusi ja ilmainen - opas pilaantuneiden alueiden kestävään puhdistamiseen ja muuhun kunnostamiseen
30.03.2022 14.27Liki 500 000 henkilön pitää tarkistaa metsätalouden esitäytetty veroilmoitus viimeistään ylihuomenna
30.03.2022 12.44Metsä Fibre ja Veolia sopimukseen Äänekosken biotuotetehtaan biometanolin jalostuksesta
30.03.2022 9.00Kone- ja infraurakoitsijan työkoneilla on tärkeä rooli poikkeusoloissa - koneyrittäjän ahdinko voi vaikuttaa jopa maanpuolustuskykyyn
29.03.2022 14.00Keinoäly mukaan liikenteen päästövähennystalkoisiin
29.03.2022 11.00Stora Enso kaavailee neljän paperitehtaan myymistä
28.03.2022 16.27Vuoden 2021 myyntitulokset: Renault Trucksin liiketoiminta kasvoi merkittävästi
28.03.2022 11.00Secodi Finland Oy ja HDS Finland Oy ovat fuusioituneet
28.03.2022 7.33Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 22,4 prosenttia edellisvuoden helmikuusta
27.03.2022 13.33Sähkökatkoja yön aikana jopa 80.000 - viat pääosin korjattu yön aikana
27.03.2022 10.00Saimaan kanava avataan huomenna maanantaina 28.3.
26.03.2022 9.00Kotimaasta tarvitaan nyt lisää puuta - polttoainekustannus iskee puunhankintaan
25.03.2022 22.05KATSO TÄSTÄ VIIKON 12/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
24.03.2022 17.34Ammattilehti koeajaa: Renault Trucks D E-Tech sähkökuorma-auto (video podcast)
24.03.2022 13.10Lapin Kumi Oy 75 vuotta - Kumisaappaiden korjaajasta merkittäväksi työllistäjäksi
23.03.2022 14.33MTK:n metsäjohtokunta perää toimia puun korjuun ja kuljetusten varmistamiseksi
23.03.2022 14.10Rautajärven Konehuolto Oy liittyy Kome Oy:n huoltopisteketjuun
23.03.2022 10.00Uusi John Deere H225E harvesteripää eukalyptuspuun korjuuseen
23.03.2022 8.00Koneteko Pitkänen vähentää päästöjä Stora Enson puunkorjuussa hiililaskennan avulla
23.03.2022 7.55Hämeen kauppakamari: Yritysten haasteena kustannusten nousu
22.03.2022 17.00Walki investoi uuden sukupolven tuotantolinjaan Valkeakoskella
22.03.2022 9.22Kiinteitä puupolttoaineita paloi ennätysmäärä vuonna 2021
22.03.2022 8.00GREEN+ uusiutuva polttoöljy nyt huoltamojakeluun
21.03.2022 14.00Metsäkonevalmistaja Logsetilla ennätysvahva tilikausi
21.03.2022 12.02Waratah aloittaa Moipu tuotteiden myynnin ja markkinoinnin Euroopassa ja Aasian ja Tyynenmeren alueella
21.03.2022 10.00Tornatorin kahdessadas yksityinen suojelualue perustettiin Kaaville
21.03.2022 8.00Metsä Group lahjoittaa 160000 euroa Itä-Suomen yliopistolle
20.03.2022 11.00Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni hieman vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä
18.03.2022 23.33KATSO TÄSTÄ 18.3. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! erikoislähetys Energiapäivä 2022 tapahtumasta Askolasta
18.03.2022 11.00Energia-alan tasa-arvo toteutuu käytännön päätöksillä
17.03.2022 8.45Ponsse perusti tytäryhtiön Chileen
16.03.2022 18.00Jesse Jolkkonen aloitti Prosilva Oyj:n kotimaan myyntipäällikkönä
16.03.2022 11.25HUOMIO! Energiapäivä 2022 -tapahtuma Askolassa tämän viikon perjantaina 18.3. - KATSO TÄSTÄ OHJELMA!
16.03.2022 10.21Ponssen uusi Active Manual -palvelu opastaa ja ohjaa videoiden avulla metsäkoneen käyttöä ja huoltoa
16.03.2022 9.43Stora Enso kannustaa metsänomistajia harvennushakkuisiin
15.03.2022 12.22Kaivosyhtiö Bolidenille 74-tonninen Scania täyssähkökuorma-auto raskaisiin kuljetuksiin
15.03.2022 8.00Väestönkehitys haastaa metsäalan koulutusta kehittymään
14.03.2022 10.14Renault Trucksilta T- ja C- E-Tech sähkökuorma-autot
14.03.2022 10.10Metsämiesten Säätiöltä 1,7 miljoonaa euroa apurahoja
14.03.2022 10.03Männylle, kuuselle ja koivulle tiedossa keskimääräistä heikompi kukinta
14.03.2022 9.16Oriveden eritasoliittymän ja ohituskaistan parantaminen käynnistyy 9-tiellä
14.03.2022 8.00Luonnonhoidon keinoja vahvistetaan metsänhoidon suosituksissa
13.03.2022 9.33Vöyrin Maksamaalla tutkitaan männikköjen pienaukkouudistamista
12.03.2022 16.40V8 moottoreiden ja voimansiirron korjaukset ammattitaidolla
11.03.2022 23.59KATSO TÄSTÄ SADAS JUHLALÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
11.03.2022 11.00INFRA ry: Jos kotimaisesta turpeesta halutaan ensi talven energiaratkaisu, on toimittava nyt
10.03.2022 14.55Conti Hybrid -rengassarja täydentyy
10.03.2022 14.00Sähkökäyttöinen "retro-paku" Volkswagenilta
10.03.2022 9.32Valmet Automotivelle ennätyksellinen liikevoitto vuonna 2021
09.03.2022 13.22Puurakentamisen markkinaosuus on kasvanut
09.03.2022 9.40Ponsse avasi uuden asiakaspalvelukeskuksen Ouluun
09.03.2022 9.33Kotimaan puulla voidaan korvata Venäjältä tuotu puu - poppaskonsteja ei tarvita
08.03.2022 14.44Emma Mäkinen Ivecolla ratakuorma-autojen klassikkokilpailuun Saksaan
07.03.2022 15.00HUOMENNA PORISSA! Scania vaihtoehtoiset käyttövoimat kiertueelle maaliskuussa - esittelyssä sähkö- ja biokaasukalusto
07.03.2022 14.13SSAB palkkaa yli 800 kesätyöntekijää Suomessa
07.03.2022 14.00Renault Trucks ja Geodis kehittävät yhdessä uuden sähkökuorma-auton kaupunkikuljetuksiin
07.03.2022 13.11Oulun Energia lopettaa venäläisen hakkeen käytön
07.03.2022 10.11Kotimaan vesiliikenteen kuljetukset kasvoivat tammikuussa
07.03.2022 9.44Sahateollisuuden vuositilasto 2021 - tuotanto oli 11,9 miljoonaa kuutiometriä
07.03.2022 8.00Continentalin uusi UltraContact-kesärengas on täynnä innovatiivista tekniikkaa
06.03.2022 12.22Metsähallituksella hyvä vuosi - panostukset luonnon monimuotoisuuteen nousivat ennätystasolle vuonna 2021
06.03.2022 11.00Vaikuta sähköautojen latausverkoston kehittämiseen
05.03.2022 9.11Turpeella huoltovarmuutta sodan luomassa epävarmuudessa
04.03.2022 23.33KATSO TÄSTÄ VIIKON 9/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
04.03.2022 8.41Metsä Groupin Venäjän toiminta ajetaan alas toistaiseksi
03.03.2022 12.44Volvo CE Finlandille monipyörävetoisia Volvo FMX380 6x6 -huoltoautoja
03.03.2022 10.26John Deere Forestry keskeyttänyt kaiken myynnin Venäjälle

Näytä lisää »