Ympäristöystävällistä haketusta uudella autohakkurilla

09.02.2022 15.50

hv1.jpg

Metsäenergiaa suurella volyymilla tuottava, jo 20-vuotta alalla toiminut Hakevuori Oy on uusinut jälleen autohakkurikalustoaan.

(kuva yllä: Hakevuori Oy operoi metsäpäässä yhdeksällä Jenz -autohakkurilla joita uusitaan tasaiseen tahtiin. Joulukuun alussa 2021 käyttöön otettiin jälleen uusi paketti missä Jenz HEM 583 -hakkuri on asennettu Mercedes-Benz Arocs 3351 6x6 alustalle ja nosturina on Kesla 1200T. Hakevuoren juhlavuoden kunniaksi autohakkuri on nimettu HV-20:ksi rekisterikilpeä myöten.)

Hakevuori Oy:n laaja-alaiseen toimialaan kuuluvat energiapuun hankinta, haketus, tienvarsihaketus, hakkeenmyynti, hakkeen kuljetus, puunhankinta, puunkorjuu sekä puunmyynti. Lisäksi tehdään rakennettavien tonttien puuston poistoa, tienvarsien siistimistä ym. joista myös syntyy energiapuuta. Käytössä on laaja konekanta ja osaavat ammattikuljettajat.

- Toimitamme haketta lämpö- ja voimalaitoksille sekä puuta teollisuuteen. Toimimme Uudenmaan, Päijät-Hämeen, Kanta-Hämeen ja Kymenlaakson alueilla. Operoimme metsäpäässä yhdeksällä tienvarsihakkurilla. Haketoimitusten tehostamisen ja toimitusvarmuuden turvaamiseksi käytössä on viisi terminaalia, joista pääterminaalimme sijaitsee Vahijärvellä Askolassa. Niisä operoidaan kahdella terminaalikoneella, kertoo Hakevuori Oy:n toimialajohtaja Markku Eskelinen

hv2.jpg

(kuva: Hakevuori on siirtynyt Jenz -autohakkureissa hydraulisella heittimellä varustettuihin malleihin, mitä eivät sotke ympäristöä.)

Kaikki hakkurit olleet aina Jenz -merkkisiä

Hakevuori on koko toimintansa ajan luottanut vahvasti saksalaisiin Jenz -hakkureihin, joiden maahantuonnista vastaa Ideachip Machine Oy.

- Kaikki yhdeksän autohakkuriamme on Jenzejä ja yhteensä niitä on ollut historian aikana lähes kolmekymmentä, laskeskelee Eskelinen.

Reilussa puolessatoista vuodessa Hakevuori on uusinut neljä identtistä autohakkuria - uusin otettiin käyttöön joulukuun alussa:

- Kaikki nyt tulleet uudet hakkurit ovat sivusyöttöisiä, omalla voimanlähteellä varustettuja Jenz HEM 583 -malleja ja ne on rakennettu Mercedes-Benz Arocs 3351 6x6 alustoille, sillä jos  pyörä ei vedä niin se jarruttaa. Syöttönostureina on kotimaiset Keslat mallia 1200T. Suurin rakenteellinen uudistus viime aikoina on ollut siirtyminen hakkureissa vakiokierroskoneista hydraulisiin heittimiin, mikä tehostaa haketusta ja vähentää ympäristöön pöllyävää haketta.

hv22.jpg

(kuva: Jenz HEM 583 -hakkurin saa pakattua kuljetusasentoon nopeasti ja kun päästään kasalle niin haketuksen aloittamiseen ei mene montaakaan minuuttia.)

HV-20 juhlahakkuri

Joulukuun alkupuolella Hakevuoren kuljettaja Tomi Muhonen oli hakettamassa rankakasaa asuntoalueella Nurmijärvellä viikko sitten käyttöön otetulla uudella autohakkurilla, mikä on nimetty rekisterikilpeä myöten HV-20:ksi Hakevuoren 20-vuotisen taipaleen kunniaksi.

- Kyllä tällä paketilla kelpaa töihin lähteä sillä uusi on aina uusi ja kehitystä on jälleen tapahtunut monessa asiassa, sanoo Muhonen tyytyväisenä. 

Muhonen on ajanut autohakkuria Hakevuorella reilun kymmenen vuoden ajan: - Olen tehnyt haketta aina Jenzillä joten tässä on ehtinyt saada aika vankan kokemuksen kyseisestä merkistä ja nähdä miten tekniikka on koko ajan mennyt eteenpäin.

hv4.jpg

(kuva: Syöttöpöytä on riittävän iso hakkuutähteellekin. Nyt yläsyöttörullan piikeissä on aiempaa terävämpi hammastus mikä vetää puuta 16-teräiselle rummulla aiempaakin aggressiivisemmin.)

Uusi edistyksellinen keskusohjausyksikkö

Uudessa Jenz HEM 583 -hakkurissa suurimmaksi muutokseksi Muhonen mainitsee ehdottomasti uuden hakkurin keskusohjausyksikön. Kosketusnäytöllinen suurikokoinen Jenz easy2touch -ohjausyksikkö on sijoitettu nosturiohjaamoon, mistä hallitaan kätevästi hakkurin kaikkia toimintoja.

- Uusi selkeä näyttö on looginen käyttää ja järjestelmä tarjoaa paljon aiempaa enemmän säätömahdollisuuksia. Esimerkiksi rummun nopeutta voi muuttaa kätevästi vaikkapa silloin kun ajetaan kovaa puuta, mikä menee paremmin läpi pienemmillä kierroksilla. Samoin hydraulisen heittimen nopeuden säätö tapahtuu täysin portaattomasti kuten lukemattomat muut toiminnot. Ja kun sopivat asetukset on löytyneet ne saa tallennettua muistipaikkoihin, joten kun saapuu kasalle niin säädöt saa kohdalleen yhdellä painalluksella haketettavan materiaalin mukaan eikä yksittäisiä toimintoja tarvitse erikseen säädellä joka kerta. Sitten voi tietenkin tehdä pientä hienosäätöä asetuksiin tilanteen mukaan, kertoo Muhonen.

Kuljettaja voi muuttaa näytön näkymän ja valikot haluamikseen.

- Järjestelmästä saa tietoa ulos todella paljon mutta silti kokonaisuus ei ole sekava. Esimerkiksi lämpötilat ym. on koko ajan helppo seurata ja mahdolliset vikakoodit ilmestyy heti ruudulle, sanoo Muhonen.

hv6.jpg

(kuva: Kosketusnäytöllinen suurikokoinen, uusi Jenz easy2touch -ohjausyksikkö on sijoitettu nosturiohjaamoon, mistä hallitaan kätevästi hakkurin kaikkia toimintoja.)

Hydraulinen heitin ehdottoman hyvä

Jenzin hydraulisesta heittimestä Muhosella on oikein hyviä kokemuksia jo kolmen vuoden ajalta edellisestä Jenzistä: 

- Hydraulinen heitin on ihan ehdoton. Se ei sotke haketuspaikan ympäristöä mikä on todella tärkeä asia, sillä haketamme usein asutusalueilla ym. joten työaikaa ei kulu siivoamiseen. Kun esimerkiksi hakettaa perävaunua niin sen ollessa lähes täysi voi heittimen kierroksia laskea jolloin kukkukuormasta ei sinkoa haketta maahan. Ja kun heittimen nopeutta voi säätää, niin sitä ei tarvi koko ajan huudattaa turhaan täysillä, vaan voi tiputtaa kierrokset vaikka neljäänsataan minuutissa kun vanhat mekaaniset heittimet huusi aina 1200 kierrosta minuutissa. Se säästää polttoainetta ja heittimen rakenteita - kun vanhoissa koneissa heittimen sisäpuoliset kulutusosat meni vaihtoon jopa 500 tunnin käytön jälkeen niin hydraulisella heittimellä varustetussa Jenzissä ne kesti yli 2500 tuntia. Toki siihen vaikuttaa myös se että kulutusosat saa nykyään Jenziltä kovalla kulutuskestävällä materiaalilla pinnoitettuna.   

hv555.jpg

(kuva: Hakevuoren kuljettaja Tomi Muhonen on tyytyväinen uuteen autohakkuriin: - Kyllä tällä paketilla kelpaa töihin lähteä sillä uusi on aina uusi ja kehitystä on jälleen tapahtunut monessa asiassa.)

Nielee puuta vauhdilla

Perusrakenne on Jenz HEM 583 -hakkurissa hyvin pitkälle samana kuin aiemminkin mutta toki hyvää on viilattu vieläkin paremmaksi.

- Syöttöpöytä on jo ollut pitkään hyvä ja riittävän iso hakkuutähteellekin. Nyt yläsyöttörullan piikeissä on aiempaa terävämpi hammastus mikä vetää puuta 16-teräiselle rummulla aiempaakin aggressiivisemmin, Muhonen kertoo.  

Kehittynyttä moottoriteknologiaa

Uusi Jenz HEM 583 -hakkuri on varustettu Mercedes-Benzin 530 hevosvoimaisella Euro 5 -päästötason dieselmoottorilla. 

- Jo aiemmassa hakkurissa millä ajoin oli AdBlue -järjestelmä mutta tässä on lisäksi regenerointi. AdBluen kanssa ei ole ollut murheita kun muistaa tankatessa että tavara on puhdasta eikä regenerointikaan ole takunnut ainakaan nyt alussa vaikka pakkasta on ollut kaksikymmentäkin astetta. Moottorin ohjaus on kehittynyt ja se seuraa tarkasti hakkurin rummun kierrosnopeutta, eli kun rummun kierroksia laskee niin moottorin kierrokset laskee myös mutta hallitusti ilman että se kyykkää ja kun rummun kierroksia nostaa niin moottorin kierrokset nousee. Kehittynyt ohjaus säästää polttoainetta ja tekee haketuksesta tehokasta. Alusta-auto Mercedes-Benz Actros on hyvä peli niin metsässä kuin maantielläkin ja ulottuvan Kesla 1200T nosturin tilava ohjaamo on mukava työpaikka, kommentoi Tomi Muhonen.  

11.04.2022 11.33Tehokasta raivausta uusilla STIHL laitteilla
11.04.2022 8.36E-Transitin asiakastoimitukset vauhtiin
10.04.2022 12.00Stora Enso kannustaa suomalaisia metsänomistajia harvennushakkuisiin
09.04.2022 11.00Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2022 20.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 14/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
08.04.2022 9.32Vantaan Kivistöön uusi kaasutankkausasema
08.04.2022 8.00Renault Trucks maansiirtoautot esittelyssä Offroad Tour -koeajopäivillä 20.-28.4.2022
08.04.2022 7.55Vantaan Kivistöön uusi kaasutankkausasema vastaamaan kasvavaan liikennekaasun kysyntään
08.04.2022 3.30Terminator XXL aero - kolme lujuusluokkaa.
07.04.2022 8.44Metsä Fibre ja Caverion laajentavat yhteistyötä Kemin biotuotetehdasprojektissa
07.04.2022 8.00Maa- ja metsätalouden tuilla on ristiriitaisia ilmastovaikutuksia: tukijärjestelmiä tulisi kehittää ja uudistaa ohjausvaikutusten tehostamiseksi
06.04.2022 13.00Ammattibarometri: Työvoimapulasta kärsivien ammattien määrä on noussut koronaa edeltäneelle tasolle
06.04.2022 11.00ProSilva Oyj nimittää Norbert Schalkxin kansainvälisen myynnin myyntijohtajaksi
05.04.2022 10.00Vaakavalmistaja Tamtron kasvaa Pohjoismaissa - osti tanskalaisen Jydsk Vægtfabrik A/S:n
04.04.2022 17.17Wattiway laajentaa haketuspalveluihin
04.04.2022 15.45Nimitykset: Carsport Designin toimitusjohtaja vaihtuu - uudeksi toimitusjohtajaksi Olli Ronkainen
04.04.2022 14.00Merkittävät suomalaiset puuelementtirakentajat liittyvät Puutuoteteollisuus ry:n jäseniksi
04.04.2022 12.22Mercedes-Benz nousi pakettiautomarkkinan ykköseksi Suomessa
04.04.2022 9.20Kartonki ohitti paperin tärkeimpänä vientituotteena
04.04.2022 9.00Autokauppa syöksykierteessä - ensirekisteröinnit romahtivat maaliskuussa
04.04.2022 8.11Juhani Havia valittu vuoden IVECO-myyjäksi
03.04.2022 16.00Metsäaenergia urakoinnin koneet siirtyy tehokkaasti työmaalta toiselle kotimaisella lavetilla
03.04.2022 9.00Björn Wahlroos jatkaa UPM-Kymmene Oyj:n hallituksen puheenjohtajana
02.04.2022 15.33Juha ja Pekka Tauriainen Oy on Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n Vuoden 2022 Kuljetusyritys
02.04.2022 13.22Liikenteen käyttövoimamurros vaatii muutoksia energiantuotannossa ja -jakelussa
01.04.2022 23.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 13/2022 VILLI LÄNSI ERIKOISLÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
01.04.2022 14.00PONSSE-palvelut Tsekissä Ponsse Czech s.r.o:n vastuulle - toimitusjohtajaksi Jakub Hacura
01.04.2022 12.00Uusi prosessikattila saapui Yaran Uudenkaupungin tehtaalle
01.04.2022 11.00Energiaturvetuotannon elvyttäminen vaatii pidempää näkymää
31.03.2022 11.00Metsävaratietojen laatu paranee hakkuukonetiedolla
31.03.2022 9.00Maerskilta ennätystilaus Volvon sähkökuorma-autoista
31.03.2022 8.11Metsäteollisuus ry: Hallitukselta tarvitaan nopeita toimia
30.03.2022 22.11VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Kevään jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti valmistuu ensi viikolla...
30.03.2022 15.11Lataa tästä uusi ja ilmainen - opas pilaantuneiden alueiden kestävään puhdistamiseen ja muuhun kunnostamiseen
30.03.2022 14.27Liki 500 000 henkilön pitää tarkistaa metsätalouden esitäytetty veroilmoitus viimeistään ylihuomenna
30.03.2022 12.44Metsä Fibre ja Veolia sopimukseen Äänekosken biotuotetehtaan biometanolin jalostuksesta
30.03.2022 9.00Kone- ja infraurakoitsijan työkoneilla on tärkeä rooli poikkeusoloissa - koneyrittäjän ahdinko voi vaikuttaa jopa maanpuolustuskykyyn
29.03.2022 14.00Keinoäly mukaan liikenteen päästövähennystalkoisiin
29.03.2022 11.00Stora Enso kaavailee neljän paperitehtaan myymistä
28.03.2022 16.27Vuoden 2021 myyntitulokset: Renault Trucksin liiketoiminta kasvoi merkittävästi
28.03.2022 11.00Secodi Finland Oy ja HDS Finland Oy ovat fuusioituneet
28.03.2022 7.33Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 22,4 prosenttia edellisvuoden helmikuusta
27.03.2022 13.33Sähkökatkoja yön aikana jopa 80.000 - viat pääosin korjattu yön aikana
27.03.2022 10.00Saimaan kanava avataan huomenna maanantaina 28.3.
26.03.2022 9.00Kotimaasta tarvitaan nyt lisää puuta - polttoainekustannus iskee puunhankintaan
25.03.2022 22.05KATSO TÄSTÄ VIIKON 12/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
24.03.2022 17.34Ammattilehti koeajaa: Renault Trucks D E-Tech sähkökuorma-auto (video podcast)
24.03.2022 13.10Lapin Kumi Oy 75 vuotta - Kumisaappaiden korjaajasta merkittäväksi työllistäjäksi
23.03.2022 14.33MTK:n metsäjohtokunta perää toimia puun korjuun ja kuljetusten varmistamiseksi
23.03.2022 14.10Rautajärven Konehuolto Oy liittyy Kome Oy:n huoltopisteketjuun
23.03.2022 10.00Uusi John Deere H225E harvesteripää eukalyptuspuun korjuuseen
23.03.2022 8.00Koneteko Pitkänen vähentää päästöjä Stora Enson puunkorjuussa hiililaskennan avulla
23.03.2022 7.55Hämeen kauppakamari: Yritysten haasteena kustannusten nousu
22.03.2022 17.00Walki investoi uuden sukupolven tuotantolinjaan Valkeakoskella
22.03.2022 9.22Kiinteitä puupolttoaineita paloi ennätysmäärä vuonna 2021
22.03.2022 8.00GREEN+ uusiutuva polttoöljy nyt huoltamojakeluun
21.03.2022 14.00Metsäkonevalmistaja Logsetilla ennätysvahva tilikausi
21.03.2022 12.02Waratah aloittaa Moipu tuotteiden myynnin ja markkinoinnin Euroopassa ja Aasian ja Tyynenmeren alueella
21.03.2022 10.00Tornatorin kahdessadas yksityinen suojelualue perustettiin Kaaville
21.03.2022 8.00Metsä Group lahjoittaa 160000 euroa Itä-Suomen yliopistolle
20.03.2022 11.00Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni hieman vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä
18.03.2022 23.33KATSO TÄSTÄ 18.3. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! erikoislähetys Energiapäivä 2022 tapahtumasta Askolasta
18.03.2022 11.00Energia-alan tasa-arvo toteutuu käytännön päätöksillä
17.03.2022 8.45Ponsse perusti tytäryhtiön Chileen
16.03.2022 18.00Jesse Jolkkonen aloitti Prosilva Oyj:n kotimaan myyntipäällikkönä
16.03.2022 11.25HUOMIO! Energiapäivä 2022 -tapahtuma Askolassa tämän viikon perjantaina 18.3. - KATSO TÄSTÄ OHJELMA!
16.03.2022 10.21Ponssen uusi Active Manual -palvelu opastaa ja ohjaa videoiden avulla metsäkoneen käyttöä ja huoltoa
16.03.2022 9.43Stora Enso kannustaa metsänomistajia harvennushakkuisiin
15.03.2022 12.22Kaivosyhtiö Bolidenille 74-tonninen Scania täyssähkökuorma-auto raskaisiin kuljetuksiin
15.03.2022 8.00Väestönkehitys haastaa metsäalan koulutusta kehittymään
14.03.2022 10.14Renault Trucksilta T- ja C- E-Tech sähkökuorma-autot
14.03.2022 10.10Metsämiesten Säätiöltä 1,7 miljoonaa euroa apurahoja
14.03.2022 10.03Männylle, kuuselle ja koivulle tiedossa keskimääräistä heikompi kukinta
14.03.2022 9.16Oriveden eritasoliittymän ja ohituskaistan parantaminen käynnistyy 9-tiellä
14.03.2022 8.00Luonnonhoidon keinoja vahvistetaan metsänhoidon suosituksissa
13.03.2022 9.33Vöyrin Maksamaalla tutkitaan männikköjen pienaukkouudistamista
12.03.2022 16.40V8 moottoreiden ja voimansiirron korjaukset ammattitaidolla
11.03.2022 23.59KATSO TÄSTÄ SADAS JUHLALÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
11.03.2022 11.00INFRA ry: Jos kotimaisesta turpeesta halutaan ensi talven energiaratkaisu, on toimittava nyt
10.03.2022 14.55Conti Hybrid -rengassarja täydentyy
10.03.2022 14.00Sähkökäyttöinen "retro-paku" Volkswagenilta
10.03.2022 9.32Valmet Automotivelle ennätyksellinen liikevoitto vuonna 2021
09.03.2022 13.22Puurakentamisen markkinaosuus on kasvanut
09.03.2022 9.40Ponsse avasi uuden asiakaspalvelukeskuksen Ouluun
09.03.2022 9.33Kotimaan puulla voidaan korvata Venäjältä tuotu puu - poppaskonsteja ei tarvita
08.03.2022 14.44Emma Mäkinen Ivecolla ratakuorma-autojen klassikkokilpailuun Saksaan
07.03.2022 15.00HUOMENNA PORISSA! Scania vaihtoehtoiset käyttövoimat kiertueelle maaliskuussa - esittelyssä sähkö- ja biokaasukalusto
07.03.2022 14.13SSAB palkkaa yli 800 kesätyöntekijää Suomessa
07.03.2022 14.00Renault Trucks ja Geodis kehittävät yhdessä uuden sähkökuorma-auton kaupunkikuljetuksiin
07.03.2022 13.11Oulun Energia lopettaa venäläisen hakkeen käytön
07.03.2022 10.11Kotimaan vesiliikenteen kuljetukset kasvoivat tammikuussa
07.03.2022 9.44Sahateollisuuden vuositilasto 2021 - tuotanto oli 11,9 miljoonaa kuutiometriä
07.03.2022 8.00Continentalin uusi UltraContact-kesärengas on täynnä innovatiivista tekniikkaa
06.03.2022 12.22Metsähallituksella hyvä vuosi - panostukset luonnon monimuotoisuuteen nousivat ennätystasolle vuonna 2021
06.03.2022 11.00Vaikuta sähköautojen latausverkoston kehittämiseen
05.03.2022 9.11Turpeella huoltovarmuutta sodan luomassa epävarmuudessa
04.03.2022 23.33KATSO TÄSTÄ VIIKON 9/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
04.03.2022 8.41Metsä Groupin Venäjän toiminta ajetaan alas toistaiseksi
03.03.2022 12.44Volvo CE Finlandille monipyörävetoisia Volvo FMX380 6x6 -huoltoautoja
03.03.2022 10.26John Deere Forestry keskeyttänyt kaiken myynnin Venäjälle

Näytä lisää »