Ympäristöystävällistä haketusta uudella autohakkurilla09.02.2022 15.50
Metsäenergiaa suurella volyymilla tuottava, jo 20-vuotta alalla toiminut Hakevuori Oy on uusinut jälleen autohakkurikalustoaan. (kuva yllä: Hakevuori Oy operoi metsäpäässä yhdeksällä Jenz -autohakkurilla joita uusitaan tasaiseen tahtiin. Joulukuun alussa 2021 käyttöön otettiin jälleen uusi paketti missä Jenz HEM 583 -hakkuri on asennettu Mercedes-Benz Arocs 3351 6x6 alustalle ja nosturina on Kesla 1200T. Hakevuoren juhlavuoden kunniaksi autohakkuri on nimettu HV-20:ksi rekisterikilpeä myöten.) Hakevuori Oy:n laaja-alaiseen toimialaan kuuluvat energiapuun hankinta, haketus, tienvarsihaketus, hakkeenmyynti, hakkeen kuljetus, puunhankinta, puunkorjuu sekä puunmyynti. Lisäksi tehdään rakennettavien tonttien puuston poistoa, tienvarsien siistimistä ym. joista myös syntyy energiapuuta. Käytössä on laaja konekanta ja osaavat ammattikuljettajat. - Toimitamme haketta lämpö- ja voimalaitoksille sekä puuta teollisuuteen. Toimimme Uudenmaan, Päijät-Hämeen, Kanta-Hämeen ja Kymenlaakson alueilla. Operoimme metsäpäässä yhdeksällä tienvarsihakkurilla. Haketoimitusten tehostamisen ja toimitusvarmuuden turvaamiseksi käytössä on viisi terminaalia, joista pääterminaalimme sijaitsee Vahijärvellä Askolassa. Niisä operoidaan kahdella terminaalikoneella, kertoo Hakevuori Oy:n toimialajohtaja Markku Eskelinen. (kuva: Hakevuori on siirtynyt Jenz -autohakkureissa hydraulisella heittimellä varustettuihin malleihin, mitä eivät sotke ympäristöä.) Kaikki hakkurit olleet aina Jenz -merkkisiä Hakevuori on koko toimintansa ajan luottanut vahvasti saksalaisiin Jenz -hakkureihin, joiden maahantuonnista vastaa Ideachip Machine Oy. - Kaikki yhdeksän autohakkuriamme on Jenzejä ja yhteensä niitä on ollut historian aikana lähes kolmekymmentä, laskeskelee Eskelinen. Reilussa puolessatoista vuodessa Hakevuori on uusinut neljä identtistä autohakkuria - uusin otettiin käyttöön joulukuun alussa: - Kaikki nyt tulleet uudet hakkurit ovat sivusyöttöisiä, omalla voimanlähteellä varustettuja Jenz HEM 583 -malleja ja ne on rakennettu Mercedes-Benz Arocs 3351 6x6 alustoille, sillä jos pyörä ei vedä niin se jarruttaa. Syöttönostureina on kotimaiset Keslat mallia 1200T. Suurin rakenteellinen uudistus viime aikoina on ollut siirtyminen hakkureissa vakiokierroskoneista hydraulisiin heittimiin, mikä tehostaa haketusta ja vähentää ympäristöön pöllyävää haketta. (kuva: Jenz HEM 583 -hakkurin saa pakattua kuljetusasentoon nopeasti ja kun päästään kasalle niin haketuksen aloittamiseen ei mene montaakaan minuuttia.) HV-20 juhlahakkuri Joulukuun alkupuolella Hakevuoren kuljettaja Tomi Muhonen oli hakettamassa rankakasaa asuntoalueella Nurmijärvellä viikko sitten käyttöön otetulla uudella autohakkurilla, mikä on nimetty rekisterikilpeä myöten HV-20:ksi Hakevuoren 20-vuotisen taipaleen kunniaksi. - Kyllä tällä paketilla kelpaa töihin lähteä sillä uusi on aina uusi ja kehitystä on jälleen tapahtunut monessa asiassa, sanoo Muhonen tyytyväisenä. Muhonen on ajanut autohakkuria Hakevuorella reilun kymmenen vuoden ajan: - Olen tehnyt haketta aina Jenzillä joten tässä on ehtinyt saada aika vankan kokemuksen kyseisestä merkistä ja nähdä miten tekniikka on koko ajan mennyt eteenpäin. (kuva: Syöttöpöytä on riittävän iso hakkuutähteellekin. Nyt yläsyöttörullan piikeissä on aiempaa terävämpi hammastus mikä vetää puuta 16-teräiselle rummulla aiempaakin aggressiivisemmin.) Uusi edistyksellinen keskusohjausyksikkö Uudessa Jenz HEM 583 -hakkurissa suurimmaksi muutokseksi Muhonen mainitsee ehdottomasti uuden hakkurin keskusohjausyksikön. Kosketusnäytöllinen suurikokoinen Jenz easy2touch -ohjausyksikkö on sijoitettu nosturiohjaamoon, mistä hallitaan kätevästi hakkurin kaikkia toimintoja. - Uusi selkeä näyttö on looginen käyttää ja järjestelmä tarjoaa paljon aiempaa enemmän säätömahdollisuuksia. Esimerkiksi rummun nopeutta voi muuttaa kätevästi vaikkapa silloin kun ajetaan kovaa puuta, mikä menee paremmin läpi pienemmillä kierroksilla. Samoin hydraulisen heittimen nopeuden säätö tapahtuu täysin portaattomasti kuten lukemattomat muut toiminnot. Ja kun sopivat asetukset on löytyneet ne saa tallennettua muistipaikkoihin, joten kun saapuu kasalle niin säädöt saa kohdalleen yhdellä painalluksella haketettavan materiaalin mukaan eikä yksittäisiä toimintoja tarvitse erikseen säädellä joka kerta. Sitten voi tietenkin tehdä pientä hienosäätöä asetuksiin tilanteen mukaan, kertoo Muhonen. Kuljettaja voi muuttaa näytön näkymän ja valikot haluamikseen. - Järjestelmästä saa tietoa ulos todella paljon mutta silti kokonaisuus ei ole sekava. Esimerkiksi lämpötilat ym. on koko ajan helppo seurata ja mahdolliset vikakoodit ilmestyy heti ruudulle, sanoo Muhonen. (kuva: Kosketusnäytöllinen suurikokoinen, uusi Jenz easy2touch -ohjausyksikkö on sijoitettu nosturiohjaamoon, mistä hallitaan kätevästi hakkurin kaikkia toimintoja.) Hydraulinen heitin ehdottoman hyvä Jenzin hydraulisesta heittimestä Muhosella on oikein hyviä kokemuksia jo kolmen vuoden ajalta edellisestä Jenzistä: - Hydraulinen heitin on ihan ehdoton. Se ei sotke haketuspaikan ympäristöä mikä on todella tärkeä asia, sillä haketamme usein asutusalueilla ym. joten työaikaa ei kulu siivoamiseen. Kun esimerkiksi hakettaa perävaunua niin sen ollessa lähes täysi voi heittimen kierroksia laskea jolloin kukkukuormasta ei sinkoa haketta maahan. Ja kun heittimen nopeutta voi säätää, niin sitä ei tarvi koko ajan huudattaa turhaan täysillä, vaan voi tiputtaa kierrokset vaikka neljäänsataan minuutissa kun vanhat mekaaniset heittimet huusi aina 1200 kierrosta minuutissa. Se säästää polttoainetta ja heittimen rakenteita - kun vanhoissa koneissa heittimen sisäpuoliset kulutusosat meni vaihtoon jopa 500 tunnin käytön jälkeen niin hydraulisella heittimellä varustetussa Jenzissä ne kesti yli 2500 tuntia. Toki siihen vaikuttaa myös se että kulutusosat saa nykyään Jenziltä kovalla kulutuskestävällä materiaalilla pinnoitettuna. (kuva: Hakevuoren kuljettaja Tomi Muhonen on tyytyväinen uuteen autohakkuriin: - Kyllä tällä paketilla kelpaa töihin lähteä sillä uusi on aina uusi ja kehitystä on jälleen tapahtunut monessa asiassa.) Nielee puuta vauhdilla Perusrakenne on Jenz HEM 583 -hakkurissa hyvin pitkälle samana kuin aiemminkin mutta toki hyvää on viilattu vieläkin paremmaksi. - Syöttöpöytä on jo ollut pitkään hyvä ja riittävän iso hakkuutähteellekin. Nyt yläsyöttörullan piikeissä on aiempaa terävämpi hammastus mikä vetää puuta 16-teräiselle rummulla aiempaakin aggressiivisemmin, Muhonen kertoo. Kehittynyttä moottoriteknologiaa Uusi Jenz HEM 583 -hakkuri on varustettu Mercedes-Benzin 530 hevosvoimaisella Euro 5 -päästötason dieselmoottorilla. - Jo aiemmassa hakkurissa millä ajoin oli AdBlue -järjestelmä mutta tässä on lisäksi regenerointi. AdBluen kanssa ei ole ollut murheita kun muistaa tankatessa että tavara on puhdasta eikä regenerointikaan ole takunnut ainakaan nyt alussa vaikka pakkasta on ollut kaksikymmentäkin astetta. Moottorin ohjaus on kehittynyt ja se seuraa tarkasti hakkurin rummun kierrosnopeutta, eli kun rummun kierroksia laskee niin moottorin kierrokset laskee myös mutta hallitusti ilman että se kyykkää ja kun rummun kierroksia nostaa niin moottorin kierrokset nousee. Kehittynyt ohjaus säästää polttoainetta ja tekee haketuksesta tehokasta. Alusta-auto Mercedes-Benz Actros on hyvä peli niin metsässä kuin maantielläkin ja ulottuvan Kesla 1200T nosturin tilava ohjaamo on mukava työpaikka, kommentoi Tomi Muhonen. |