Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon

23.10.2022 13.00

hakevnet1.jpg

Hakevuori Oy otti maaliskuussa 2022 ajoon uuden Sisu Polar Timber 8x4 puutavara-auton. Kotimaisen auton ominaisuudet ovat vakuuttaneet joten heti perään tehtiin investointipäätös toisesta samanlaisesta.

(kuva yllä: Hakevuori Oy:n uusi Sisu Polar Timber 8x4 puutavara-auto kurvasi heinäkuun lopulla energiapuukuormassa terminaaliin Vantaan Keimolassa.)

Askolan Monninkylässä kotipaikkaansa pitävä, metsäenergian tuottamiseen keskittyvä Hakevuori on investoinut viime aikoina tasaiseen tahtiin Karjaalla valmistettuihin Sisu kuorma-autoihin.

- Aikanaan kun Konevuori toimi laajasti maarakennusalalla niin meillä oli ajossa yhtä aikaa parhaimmillaan 17 kappaletta Sisuja kivi- ja kasettiautoina. Viime vuosina Sisu on tehnyt vahvaa paluuta Hakevuoren kuljetuksissa; kesällä 2019 käyttöön otettiin 5-akselinen 13-metrinen Sisu hakenuppiauto, syksyllä 2021 ajoon tuli Sisu hakekoukkuauto, maaliskuussa 2022 Sisu puutavara-auto ja loppuvuodesta tulee vielä toinen samanlainen. Ja nykyään Hakevuori-konserniin kuuluvalla Hakevelhoilla on kaksi Sisua autohakkureina sekä yksi hakekoukkuautona ja syksyllä käyttöön valmistuu uusi Sisu autohakkuri, luettelee yrittäjä Reijo Wuorio.

hakevnet2.jpg

(kuva: - Parinkymmenen vuoden tauon jälkeen on ollut mukava päästä takaisin Sisun rattiin ja vaihtamaan vaihteita Fullerilla, sanoo Hakevuoren kuljettaja Bror ”Brille” Eriksson.)

Maailmanluokan kotimainen kuorma-auto

Heinäkuun loppupuolella Hakevuoren Sisu Polar Timber oli energiapuunajossa Pääkaupunkiseudulla ja ratissa pitkän linjan puutavara-autonkuljettaja Bror ”Brille” Eriksson.

- Mittarissa alkaa olla 40 000 kilometriä ja auto toimii kaikin puolin hienosti; Sisussa on mukava ohjaamo, tukeva ja hyvä alusta sekä vahva voimalinja. Kokonaisuus on toimiva joten oikein mukava tällä on töitä tehdä, sanoo Eriksson, joka on ajanut puuta 25 vuoden ajan ja joulukuussa tulee 10 vuotta täyteen Hakevuoren palveluksessa:

- Aikanaan ajoin paljonkin Sisulla puuta ja soraa mutta sitten oli parinkymmenen vuoden tauko. Tämä uusi puutavara-auto on yllättänyt positiivisesti ja onkin hienoa huomata että meillä Suomessa valmistetaan edelleen maailmanluokan kuorma-autoja. Ja on ihan huippu juttu että Sisun saa edelleen legendaarisella Fullerin manuaalivaihteistolla; sen käytön kun on joskus oppinut niin se on vähän kuin polkupyörällä ajo eli vuosikymmenten tauonkin jälkeen vaihteet napsuvat nätisti paikalleen. Fullerissa on haastavissa paikoissa ajettaessa ominaisuuksia mitä automaattilaatikoilla ei pystytä jäljittelemään ja erityisen hyvä juttu on sen ryömintävaihteet ja lyhyt pakki, millä pääsee peruuttelemaan tarpeeksi hiljaa.

Euro 6 -päästötason 625 hevosvoimaisella Mercedes-Benz moottorilla varustettu Sisu Polar kestää vertailun myös polttoaineenkulutuksessa.

- Kun ajetaan pidempää siirtoa niin kulutus on ollut 60 litran kohdilla sadalla kilometrillä mikä on ihan hyvä lukema 76 tonnin massoilla, toteaa Eriksson.

hakevnet3.jpg

(kuva: Palfinger Epsilon M12Z nosturissa on 10,5 m ulottuma. Energiapuun ajoon tärkeää kuormatilaa tarjoaa Terminator XXL tilapankot ja se että nosturille ei tarvi jättää tilaa nuppikuormaan.)

Energiapuu, tukki ja kuitu kulkee samalla autolla

Hakevuoren Sisulla ajetaan varsinkin kesäaikaan paljon energiapuuta terminaaleihin mutta syksyn tullen myös teollisuuspuuta.

- Tukki menee Riihimäelle, Vierumäelle ja Järvelään, kuusikuitu Inkeroisiin, mäntykuitu Sunilaan ja koivukuitu Heinolaan. Vuodessa ajan noin 100 000 kilometriä joten kyllä sitä kilometrejä kertyy, vaikka välillä tämä energiapuun ajo on lyhyttä siitoa. Nosturia käytetään paljon sillä energiapuu sekä kuormataan että puretaan aina omalla nosturilla, ja siinä tämä Ideachip Machinen myymä Z-mallin Palfinger Epsilon on ehdoton kun aikaa ei mene nuppikuormaan puomin tilaa tehdessä ja nosturin saa nopeasti käyttövalmiiksi ja takaisin pakettiin auton perään. Myös kuormatilaa on enemmän, kiitos tietenkin myös Terminator XXL tilapankkojen, mitä tarvitaan joka kilo kun energiapuu on usein kuivaa ja sekamittaista, jolloin täysiä painoja on vaikea hyödyntää. 

hakevnet4.jpg(kuva: Keskitolppainen Z-nosturi taittuu kätevästi kuljetusasentoon ja nopeasti takaisin kuormauskäyttöön.)

Z-mallin nosturi ehdoton

Eriksson on ajanut jo seitsemän vuotta Z-mallin nosturilla:

- En enää muuta huolikkaan jos itse saan päättää. Tähän keskitolppaiseen Z:aan on hyvä kiivetä ja sitten kun ajetaan tehtaille puuta niin ei tarvi edes takaisin juosta nosturia siirtelemässä purkukoneen tieltä. Ja kun tarkasta väkevästä nosturista löytyy ulottuvuuttakin 10,5 metriä niin mikäs tällä on puita pistellä, vielä kun ohjaamokin on ihan hyvä työpaikka. Tämä meidän kone on 4-kahvainen ja hydraulinen esiohjaus säästää hartioita ja käsiä kun ei tarvi vanhanmallisia vipuja riuhtoa.

Nosturivaaka kehittynyt uudelle tasolle

Hakevuoren Palfinger Epsilon on varustettu uuden sukupolven langattomalla Tamtron One Timber nosturivaa´alla. Punnitusanturi perustuu venymäliuskatekniikkaan, joten anturissa ei ole hydrauliikkaa, joka aiheuttaisi kitkaa, tai liikkuvia osia vaikuttamassa punnitukseen. Anturi on huoltovapaa ja siinä on pitkäkestoinen akku. Liike- ja lämpötilakompensoidun anturin käyttölämpötila on -25°C – +50°C.

hakevnet5.jpg(kuva: - Palfinger Epsilonin ohjaamo on riittävän tilava ja mukava työpaikka, toteaa Eriksson.)

- Keväälläkin kun lämpötilaheittelyt oli suuria niin punnitustulokset pysyivät koko ajan tarkkoina eikä tarvinnut pelata välyksen kanssa, niin kuin vanhoissa öljyriipukkeissa. Ja kun riipukkeesta ei mene kouralle letkua niin sitä ei tarvi varoa kuormatessa. Kosketusnäyttö on riittävän suuri ja selkeä sekä valikot helppokäyttöisiä. Kyllä tämä on ehdottomasti paras vaaka mitä olen käyttänyt, kertoo Eriksson jolla on 20-vuoden kokemus nosturivaaoista ja kotimaisilla Tamtroneilla hän on tehnyt punninnut kuormia vuodesta 2005 lähtien.

TEXTI: JUSSI SALONEN

hakevnet6.jpg

(kuva: Tamtron One Timber vaa´an kosketusnäyttö (vas.) on riittävän suuri ja selkeä sekä valikot helppokäyttöisiä. Uusi langaton riipuke (oik.) on öljytön eikä kouralle tarvita letkua.)

 
 
01.11.2022 11.55Hyötyajoneuvojen rekisteröinnit vahvassa syöksyssä Euroopassa - Raskaat kuorma-autot poikkeus
01.11.2022 11.40Kuorma-autot ainoa valopilkku lokakuun ensirekisteröinneissä
01.11.2022 11.00Puuta jalostava teollisuus arvioi luonnon monimuotoisuustyön vaikutuksia laajalla tutkimuksella
01.11.2022 10.25MTK:n jäsenkysely: tiloilla edessä vaikeat ajat
01.11.2022 10.11Kekkilä etsii kumppaneita uuden ruokohelven viljelyyn - hakuaika päättyy 25.11.2022
31.10.2022 18.00Pohjolan talveen kehitetty rengasmallisto vakuuttanut ominaisuuksillaan
31.10.2022 13.33Metsänomistajat kiinnostuneita tuottamaan luonnontuotteita metsissään - luomusertifiointi houkuttaa, mutta siitä ei haluta maksaa
31.10.2022 9.00Porvoolaiselle puutavara-autonkuljettaja Johan Ahlqvistille "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
30.10.2022 13.40Purkupuun tehokasta murskausta ilman rautamurheita
30.10.2022 9.00Joukkueitten TIMBERSPORTS® MM-kisat päätetty - Australia on voittaja
29.10.2022 21.00KATSO TÄSTÄ BAUMA-ERIKOISLÄHETYS OSA 2/2 - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa mielenkiintoisen raportin maailman suurimmasta rakennuskonealan tapahtumasta
29.10.2022 11.00Pascal Rety palasi Logsetin myynti- ja markkinointijohtajaksi
28.10.2022 22.00KATSO TÄSTÄ BAUMA-ERIKOISLÄHETYS OSA 1/2 - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa mielenkiintoisen raportin maailman suurimmasta rakennuskonealan tapahtumasta
28.10.2022 11.00Komatsu Forest Oy:n metsäkoneasentajien koulutuspäivät Baltiassa
28.10.2022 8.10Tamtron suunnittelee listautumisantia ja listautumista Nasdaq First North Growth Market Finland markkinapaikalle
27.10.2022 14.00Huoltovarmuuskeskuksen johtaja: Huoltovarmuusmetsillä voitaisiin varmistaa energian saatavuutta
27.10.2022 10.00Euromaster: Talvirenkaista ei ole pulaa
26.10.2022 10.00Metsiä uudistetaan liian aikaisin
25.10.2022 12.12Ponssen osavuosikatsaus 1.1.?30.9.2022 - palveluiden kysyntä hyvällä tasolla
25.10.2022 10.11MAN eTruck -täyssähkökuorma-auto markkinoille vuonna 2024
24.10.2022 15.00Scanian rivimoottorit vahvasti esillä Baumassa
24.10.2022 12.13Sähköautot: Renault Masterin vetyversio etenemässä sarjatuotantoon
24.10.2022 11.02Bioenergia ry julkaisi vaalitavoitteensa eduskuntavaaleihin 2023
23.10.2022 14.00Mielenkiintoinen metsäkone- ja puutavara-autopäivä Porissa torstaina 27. lokakuuta
23.10.2022 13.00Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon
21.10.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 42/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, metsä- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
21.10.2022 14.00Kotimainen JST Prohook -koukkulaite raskaimpiin työtehtäviin
21.10.2022 10.00Stora Enson osavuosikatsaus tammi-syyskuulta 2022: Neljänneksen tulos vahva; strategiset toimenpiteet tähtäävät kasvun vauhdittamiseen pitkällä aikavälillä
20.10.2022 18.00Komptech Axtor - Puumurskain ja hakkuri samassa kompaktissa paketissa
20.10.2022 8.00Finnfund käynnistää ensimmäisen merkittävän kansainvälisen metsäsijoitusyhtiön Afrikkaan
20.10.2022 7.00Oikeanlainen säilytys pidentää renkaiden käyttöikää - parhaat vinkit renkaiden säilytykseen
19.10.2022 12.26Peltojen laajalla kipsikäsittelyllä fosforipäästöjä vastaan - Kipsiä tarjolla ilmaiseksi
19.10.2022 12.13Rautakauppojen myynti hiipuu
19.10.2022 9.12Metsä Group palkitsee omistajajäseniään hankintapuukaupoista
18.10.2022 15.00Tulossa Hyviä uutisia! lähetys BAUMA 2022 näyttelystä - lähde mukaan...
18.10.2022 14.00Sennebogen 830E Trailer - Pylvästuotannon moniottelija
18.10.2022 9.21Tutkimus: Metsäteollisuudella olisi varaa säästää enemmän energiaa
18.10.2022 9.11Ympäristöalan avustuksia haettavissa Uudenmaan ELY-keskuksesta
17.10.2022 18.50Hake-HCT liikkuu parhaimmillaan 350 000 km vuodessa 84-100 t kokonaismassalla - Tonnikilometrien kuninkaat
17.10.2022 15.55Scanialta uusi kuutoskone teollisuuskäyttöön
17.10.2022 12.03Hiab päivittää puutavaranostureiden ja vaihtolavalaitteiden HiVisionin
17.10.2022 11.21Rentti on Palms metsäperävaunujen uusi koti
17.10.2022 11.20Helsinki pyytää asukkailta näkemyksiä kaupungin metsien hoidosta
17.10.2022 11.00Maatalouskoneet kiinnostivat näyttelyvieraita Helsingissä - tapahtumassa 17 000 vierasta
17.10.2022 8.00Komatsu Forestin työnäytös Kärkölässä perjantaina 28.10. - tule mukaan!
17.10.2022 7.00Metsäteollisuudella on suuri merkitys sähkön käyttäjänä ja tuottajana
16.10.2022 11.40Hakkeen kysyntä kasvussa - kalustoon investoidaan
15.10.2022 11.00Kuljetusala tarvitsee osaavaa työvoimaa nyt ja tulevaisuudessa
14.10.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 41/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! Helsingin MaatalousKonemessuilta
14.10.2022 11.11Teollisuuden liikevaihto kasvoi 25,3 % vuoden 2022 elokuussa
14.10.2022 9.00Kuljetusala tarvitsee osaavaa työvoimaa nyt ja tulevaisuudessa
13.10.2022 15.55Kuitupuiden kantohinnoissa nousupainetta - hakkuumäärät kasvavat ensi vuonna
13.10.2022 15.33Sähköautot: Korealaismerkkeihin akun esilämmitys
13.10.2022 15.11Husqvarnalta kaksi uutta moottorisahaa puunhoidon ammattilaisille
13.10.2022 15.00Volvo FMX Electric ensimmäistä kertaa Suomessa FinnMateria-messuilla
13.10.2022 13.02Sähköautot: Julkinen latausinfrastruktuuri laajentuu hyvää vauhtia Suomessa
13.10.2022 12.22Nokian Renkaat ostaa Nokian Portin teollisuuskiinteistön
12.10.2022 13.20Renault Trucksin kuorma-autotehtaasta valmistui 1000. sähkökuorma-auto
12.10.2022 12.21Sähköautot: BMW i7 saapui Suomeen - Ammattilehti paikalla mallin julkistuksessa
12.10.2022 11.59LUE TÄSTÄ! Uusi jättikokoinen Kivirock lehti on ilmestynyt - tarjolla 264 sivua maarakennus- ja kaivosalan asiaa
12.10.2022 11.45Kalanpyydys väärässä paikassa voi tulla kalliiksi kalastajalle - Saimaalla ?ongelmaverkkoja? löytyy viikoittain
12.10.2022 11.01Uuden prosessikattilan avuin Yaran typpihappotehtaan päästöt pienenivät 95 prosentilla
11.10.2022 18.04Tehtäväänsä suunniteltu ja hyvin toteutettu ritiläauto
11.10.2022 15.00Sähköautot: Ensimmäinen kaikille sähköautoilijoille avoin K-suurteholatausasema Kokkolaan
11.10.2022 14.24Metsäalan korkeakoulujen johtamiskoulutuksen tehostamista selvitetään Metsämiesten Säätiön tuella
11.10.2022 14.02Öljyn viskositeetilla on väliä - Ohutta vai paksua laatua moottoriin?
11.10.2022 10.11THL aloitti yhteistyön Savon ammattiopiston, Metsäteollisuus ry:n ja Ponssen kanssa naisten määrän lisäämiseksi metsäalalla
11.10.2022 10.01Motivan vinkit kiinteistöammattilaisille toimitilojen energiansäästötalkoisiin
10.10.2022 16.22Sotaveteraani Hannes Tuoviselle puu Menestyjien puistoon Vihdissä
10.10.2022 11.22Stora Enson CLT-tehdas otettiin käyttöön Tsekissä
10.10.2022 11.11Valmet toimittaa hakkeenpesu- ja kuidutuskonejärjestelmän Vietnamiin
09.10.2022 14.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford E-Transit - Esimerkillisen hyvä pakettiauto
09.10.2022 11.00Käytettyjen metsäkoneiden kysyntä kovalla tasolla
07.10.2022 23.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 40/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, metsä- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
07.10.2022 8.34Jamk hyväksytty jäseneksi Eurooppa-yliopistoon
06.10.2022 15.23Renault Trucks T ja C E-Tech sähkökuorma-autojen ennakkomyynti vauhtiin
06.10.2022 9.54Pk-yritysten ja korkeakoulujen välinen yhteistyö tiivistyy Turun alueella
06.10.2022 9.00Speed Oy on 30-vuotias konttikuljetusten edelläkävijä
05.10.2022 18.00Metsätyö Hänninen Oy tekee laadukasta korjuujälkeä
05.10.2022 14.00Metsä Groupin huippumoderni saha on käynnistynyt Raumalla
05.10.2022 8.33Valmet Automotive on valmistanut jo miljoona akkupakettia
04.10.2022 17.55Risupeto teki konekuskista energiapuu urakoitsijan
04.10.2022 10.17Maanteiden talvihoitokausi on alkanut - Destian Kelikeskus ja Ilmatieteen laitos yhteistyössä jo 20 vuotta
04.10.2022 8.22Testivoittaja: MAN TGX Individual Lion S otti ykköspaikan ohjaamovertailussa
04.10.2022 8.00Metsien lannoituksella hiilinielut kasvuun
03.10.2022 16.44Hakkurivalinnassa päädytty Mus-Maxiin ensimmäisen, toisen ja kolmannen kerran
03.10.2022 11.34Nimitykset: Juha Mattila Renault Trucks Suomen myyntijohtajaksi
03.10.2022 11.06Uusien autojen rekisteröinnit yltivät varovaiseen kasvuun
03.10.2022 10.00Pääpuulajien tilavuusmallit on päivitetty
03.10.2022 9.00Koskisen Oy järjesti henkilöstöannin osana henkilöstön palkitsemista ja sitouttamista
03.10.2022 8.11Ruotsin Mercedes-Benz kuorma-autojen maahantuontiliiketoiminta Veholle 1.10.22.alkaen
02.10.2022 16.00Chevrolet Silverado on urakoitsijan monitoimiauto
02.10.2022 11.00BB-Aki teki miehen työn koko metsäalan puolesta
30.09.2022 23.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 39/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, metsä- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
30.09.2022 8.22Energian hintojen korotus heijastuu kulutukseen
29.09.2022 10.13Metsämiesten Säätiö hakee uutta kumppania metsäomaisuutensa hoitoon
29.09.2022 10.09Sähköautot: Suurteholatausmahdollisuus Nurmijärvelle, Järvenpäähän ja Vihtiin
29.09.2022 9.29Tutkimus: Suomalaisten pörssiyhtiöiden maine hyvällä tasolla
28.09.2022 17.22Metsäkoneenkuljettajakoulutus on muutettava yhteishakuun erilliseksi hakukohteeksi
28.09.2022 15.30Viime talvi toi kitkarenkailla varustettujen autojen vahinkotilastoon pienen nousun

Näytä lisää »