AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 1500 4x4 HEMI eTorgue Limited 10th anniversary Crew Cab: Työmaiden salonkivaunu

12.06.2023 19.04

rami13.jpg

RAM on tuonut mallistoonsa uuden ja vielä aikaisempaakin hulppeammin varustellun vaihtoehdon lava-autojen Full Size-luokkaan sijoittuvasta RAM 1500:sta. 10th anniversary mallin mukavuusvarusteisiin on pakattu likimain kaikki ajateltavissa olevat ”jenkkiherkut”. 

RAM maahantuoja Carvistalta koeajettavaksi lainatussa autossa on ikään kuin kirsikkana kakussa väkivahvaan HEMI-vinkkeliin liki 200 Nm verran lisävääntöä tuova eTorgue-kevythybridi. 

Juhlamallin Ramissa valmistaja on vienyt korkealuokkaisen viimeistelyn, etenkin matkustamon puolella, vielä pisaran verran sisarmallejakin pidemmälle. Juhlamallin ulkoisia tunnusmerkkejä ovat koko keulan leveydelle ulottuva krominhohtoinen maski ja konepeiton keskeltä korottava ”kyhmy”. eTorgue -paketin läsnäolo puolestaan selviää kyhmyn logosta. Myös vanteet ovat juhlavammat ja halkaisijaltaan 22-tuumaiset, joskin nyt autossa on alla pari tuumaa pienemmät talvikiekot Dirt AT:n näyttävillä vanteilla. Sisustan puolella on tarjolla perinteiset pyöreäpohjaiset mittarit ja uusimman sukupolven kosketusnäytön toimivasti yhteensovittava kojelauta. Auton lajityypille ominaiseen tapaan useimmat ajossa tarvittavista toiminnoista löytyy omien kytkimien takaa.

rami2.jpg

(kuva: Kojelaudan 12 tuuman näyttö on kirkas ja varustettu Uconnect 5 -järjestelmällä. Massiivisessa keskikonsolissa on liukuvat mukinpidikkeet ja kaksinkertainen avattava kansi. Konsolin etuosassa on lataava matkapuhelinteline. Akselilukolla varustettua nelivetojärjestelmää hallitaan vaihdevalitsimen viereisistä nappuloista.) 

Juhlamallissa verhoilumateriaaleista on otettu kaikki irti. Kojelaudan päällä ja jopa A-pilarien nousukahvoissa on nahkaa pinnassa. Ilmastoidut ja kaikin ajateltavissa olevin säädöin varustellut etuistuimet on verhoiltu takaistuimien tavoin vaalealla ja tummalla nahalla. Lisäksi kookkailla lasi-ikkunoilla varustetun katon verhoilu on ylellistä Alcantaraa. Äänieristys kestää vertailun parhaimpiin kaukoliikennerekkoihin. Ja kun 2020-luvun jenkkiautosta on kyse, niin erilaisten viihdelaitteiden liitettävyyspalvelut ja auton äänentoisto on viety omalla WiFi-verkolla varustetussa juhlamallissa huippuunsa.

Yhdeksäs sylinteri

V6 ja V8 bensiinimoottorilla varustettuja RAM 1500 Full Size -lava-autoja on saanut vuodesta 2019 lähtien eTorque -kevythybridivaihtoehtoina. Noin 50 kilogrammalla auton massaa kohottava ja RAM mallistossa ainoastaan 1500 -sarjaan tarjottava eTorque sisältää sähkömoottorin ja vaihtovirtageneraattorin yhdistelmän. Järjestelmä toimii perinteisen laturin ohella liikkeellelähdöissä polttomoottoria avustavana apumoottorina. Lisäksi hihnavälitteinen eTorgue-moottori toimii Start-Stop järjestelmän nopeatoimisena käynnistinmoottorina. 

rami4.jpg

(kuva: RAM 1500:sen voimanlähteenä on 5,7-litrainen Hemi V8, jota tukee 48 voltin eTrogue-kevythybridijärjestelmä. Moottorista irtoaa 395 hevosta ja 556 Nm vääntömomenttia. eTorgue antaa tarvittaessa koneelle 175 Nm edestä lisävääntöä. Uusimman kehitysversion 8-vaihteinen automaattivaihteisto on sujuvatoiminen.)

eTorque-laturi/sähkömoottori kerää talteen sähköä regeneratiivisen jarrutuksen avulla auton rakenteisiin vietyyn 48 Voltin ja kapasiteetiltaan 0,43 kWh akkuun. 

Nyt koeajettava RAM 1500 4x4 on varustettu 5,7 litran HEMI V8 moottorilla. HEMI on lyhenne sanasta hemisphere, joka tarkoittaa puolipallon muotoa. Chryslerin moottoreissa HEMI tarkoittaa puolipallon muotoisia palotiloja, jotka yhtymä esitteli tehoa ja hyötysuhdetta parantavana uutuutena 1950-luvun alussa. Uusimmat HEMI-moottorit eivät ole aivan esikuvansa kaltaisia: palotilat ovat hieman ovaalinmuotoiset ja moottorissa on polttoainetaloutta kohentava lepuutusjärjestelmällä, eli matalilla kierroksilla moottori käyttää vain neljää sylinteriä. Tehon tarpeen kasvaessa kaikki kahdeksan sylinteriä otetaan käyttöön. Alle 2000 r/min toimivan eTorgue -järjestelmän tarjoamalla noin 175 Nm lisävääntömomentilla valmistaja paikkaa lepovuorossa olevilta sylintereiltä saamatta jäävää vääntömomenttia. Valmistajan mukaan eTorguen tarjoaman lisäpotku ulosmitataan kokonaisuudessaan kun auton jatkeeksi on kytketty kärry tai vastaava. Samalla auton uudistettu 8-portainen automaattivahteisto siirtyy ns. vetotilaan. 

rami3.jpg

(kuva: Myös takamatkustajille on tarjolla väljät oltavat. Istuimet taittuvat tarvittaessa ylös. Alla olevaan lokeroon sopii vaikka kalastusvälineet. Keskikonsolissa on riittävästi latauspisteitä viihdelaitteille sekä 110 V ulostulo sähkövehkeille. Adapterilla virtaa tulee EU-laitteisiinkin.)

Koeajon tunnelmia

Pikaisessa koeajossa ja ilman kärryä järjestelmän tuoman lisävääntömomentin purevuus jäi pitkälti arvailujen varaan, sillä teholtaan liki 400 hevosvoimaisesta moottorista irtoaa ilman apumoottoriakin vääntöä yli 550 Nm verran. Ja kipakan pakkasen johdosta start/stop-järjestelmäkin oli automaattisesti pois käytöstä. 

Aivan kaikkia saatavilla olevia herkkuja tähän autoon ei kuitenkaan ole valittu, sillä jousitus on toteutettu perinteisin kierrejousin. Ilmapalkeet olisi saatavilla valmiiksi tehtaalta, sellaisia havitteleville. Kuormatta ajettaessa rautajousitus muistuttaa ajossa ajoittain tienpinnan epätasaisuuksista lava-autoille ominaisena taka-akselin jousituksen kovuutena. Liukkaalla alustalla automaattisesti kytkeytyvä neliveto pitää huolen sujuvasta matkanteosta. Mahdollisia ääritilanteita ajatellen RAM on varustettu asianmukaisin vetoluiston ja kaistallapitoavustimin sekä hatajarrutusavustimin ym. vermein.

Harmillisesti RAM:it menevät kokonaismassan puolesta automaattisesti Suomessa kevytkuorma-autojen kategoriaan, mikä tuo mukanaan velvoitteen nopeudenrajoittimen käytölle. Toisaalta maltillinen ajotapa pitää polttoainelaskut siedettävän rajamailla. Valmistaja ilmoittaa HEMI eTorguen maantiekulutukseksi 22 Mpg eli tuollaiset 9,35 l/100 km. Ja kun polttoainetankilla on kokoa hulppeat 124 litraa, voi RAMilla taivaltaa huoleti pidempiäkin siirtymiä. 

ramii5.jpg

(kuva: Lavalle sopii pari eurolavaa poikittain tai vaikka polttoainepytty. Multi Function Tail Gate -perälauta aukeaa joko perinteisesti alas tai vaihtoehtoisesti takaovien tapaan molemmille sivuille.)

Mitä maksaa?

RAM 1500 mallisto on laaja ja kaiken kattava. RAM maahantuoja Carvistan malliston selkärankana ovat kahdella istuinrivillä varustetut mallit, mutta kaksipaikkaisiakin saa tilauksesta. Yrittäjä Janne Noukkalan mukaan hintaero jää niin pieneksi, ettei sellaisia ole järkevää hankkia. RAM 1500 malliston hintahaitari on malliston tapaan monen kirjava. Työkäyttöön sopivan ja varusteiltaan karsitun RAM Classic -mallin saa arvonlisäveroineen reilulla kuudellakypillä. Hinnaston toinen pää on tällä haavaa tehdasmalliston osalta jossain 190 000 euron tuntumassa: - Sillä saakin sitten jo ravintoketjun huipulle sijoittuvan ja remmiahtimella varustetun RAM TRX -mallin erikoisversion, Noukkala lisää ja jatkaa, tervetuloa koeajolle ja kaupoille tänne Lohjan suuntaan!   

29.06.2023 14.00Päällystystyöt alkavat Uudenkapungin kulmilla - kantatiellä 43 ja maantiellä 204
29.06.2023 8.23Ivecolle yhteensä 3 000 auton tilaus Ruotsin puolustusvoimilta
28.06.2023 17.00Ympäristökontti - polttoainehuollon kokonaisratkaisu
28.06.2023 15.33Renault Trucks TCK 2024 -mallistoon on tehty merkittäviä, kuljettajan hyvinvointiin ja turvallisuuteen keskittyviä parannuksia
28.06.2023 13.30Pyhäjoen silta Savukoskella puretaan - autoliikenne sillalle lakkaa
28.06.2023 12.58Venäjä hyllytetään vihreä kortti -järjestelmästä toistaiseksi
28.06.2023 12.55Kempower avaa uuden tehtaan pikalatausratkaisuille Lahteen vastatakseen kasvavaan kysyntään - uudet tilat avataan asteittain vuoden 2024 aikana
28.06.2023 12.45Maatalouden investointi- ja aloitustukien päätöksenteko on käynnistynyt
28.06.2023 12.40Uudenmaan ELY-keskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelma vuosille 2024?2027 on valmistunut
28.06.2023 12.00Toukokuussa 2023 hakattiin puuta teollisuuden käyttöön 3,4 miljoonaa kuutiometriä
28.06.2023 10.01Vetyteollisuus esillä Teknologia 23 -tapahtumassa
28.06.2023 8.00Johtava italialainen logistiikkapalveluntarjoaja valitsi Kalmarin keskiraskaat ja raskaat haarukkatrukit
27.06.2023 18.00KESÄTARJOUS: Kolme yrityksenne videota Hyviä uutisia! lähetykseen kahden hinnalla
27.06.2023 17.00Biohajoavat voiteluaineet säästävät ympäristöä mutta myös kukkaroa
27.06.2023 11.21Mersun E-sarjan farmari uudistuu - lisää tilaa ja sähköistä toimintamatkaa
27.06.2023 11.20Lidl kehittää sähköauton latauspalvelua: auton lataaminen onnistuu nyt myös yöllä
27.06.2023 10.30IVECOn legenda "TurboStar" tulee uudistuneena erikoismallina myyntiin Pohjoismaihin
27.06.2023 10.14Oda sulkee ruoan verkkokauppansa
27.06.2023 10.00Volvo toimittaa 74 tonnin sähkökuorma-auton Ruotsiin
26.06.2023 18.20ILMOITTAJA: Lähde mukaan kesän Ammattilehteen - nyt kannattaa markkinoida!
26.06.2023 18.00Raskone - helposti lähestyttävä huoltokumppani
26.06.2023 13.00Jokamiehenoikeudet ovat nyt jokaisenoikeudet
26.06.2023 12.35Opel esittelee uuden ikonisen Blitz-salamatunnuksen
26.06.2023 11.10Valmet on allekirjoittanut palvelusopimuksen Helen Oy:n kanssa
26.06.2023 11.01Kansalaiset arvostavat monimuotoisuus- ja ilmastohyötyjä metsäpolitiikassa
26.06.2023 11.00Nesteitä voi pian kuljettaa Helsinki-Vantaan turvatarkastuksesta kaksi litraa matkustajaa kohti
26.06.2023 10.00Uusin pakotepaketti kieltää Venäjän rekisterikilvissä olevat rekat ja perävaunut EU:n alueella
25.06.2023 12.00Vermeer HG4000 G2: Uuden sukupolven kompakti tehomurska
24.06.2023 15.00Koneellinen puunkorjuu - Metsätehon verkko-opas julkaistu
24.06.2023 12.00Kustannussäästöjä keveillä ja kestävillä alumiinivanteilla
23.06.2023 10.00KATSO TÄSTÄ 23.6. JUHANNUSLÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.06.2023 17.00Myyriä niukasti suurimmassa osassa maata - huippuvaihe pohjoisimmassa Lapissa
22.06.2023 15.00Alkukesän kuivuus altistaa metsät kaarnakuoriaistuhoille
22.06.2023 11.00Kalmarin suurenergia-akuilla varustetut sähköiset konttilukit auttavat London Gatewayta edistämään kestävän kehityksen ohjelmaansa
22.06.2023 8.00Näin kasvatat sähköauton toimintasädettä yksinkertaisin keinoin
21.06.2023 11.00Aurinkovoiman lisärakentaminen suositumpaa kuin muiden energiantuotantomuotojen
20.06.2023 16.00Ehdota vuoden 2023 Puupalkinnon saajaa
20.06.2023 10.00Volvo esittelee sähkökuorma-autoja pidemmällä toimintasäteellä
19.06.2023 11.00Hallitusohjelman ratkaisuilla voidaan hillitä jakeluvelvoitteen kasvun aiheuttamaa polttoaineiden hinnannousua
19.06.2023 9.00IVECO BUS tuo markkinoille neljä uutta mallia
19.06.2023 8.00Finnpilotin uusi luotsivene rikkoi ennätykset
18.06.2023 16.00Koneyrittäjät: Kuljettajien saatavuus ja toiminnan rahoitus energiapuuliiketoiminnan pullonkauloina
18.06.2023 12.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford e-Transit L2H2 3500 - Talvi yllätti positiivisesti
18.06.2023 9.00Teollisuuden liikevaihto väheni 5,2 % vuoden 2023 huhtikuussa
17.06.2023 12.00Käytettyjen metsäkoneiden myynnissä hyödynnetään ammattilaisen palveluita
17.06.2023 9.00Metsäteollisuus: Elinkeinomyönteinen hallitusohjelma luo hyvän pohjan teollisuuden kilpailukyvyn turvaamiselle
16.06.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 16.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
16.06.2023 14.00Dacia Joggerista ja Dusterista uudet huippumallit
16.06.2023 13.49SSAB käynnistää muutosneuvottelut Hämeenlinnassa ja Kankaanpäässä
16.06.2023 13.44Parkerilta uusi keskiraskas akselipumppu- ja moottorisarja
16.06.2023 13.33Kamuxin tutkimus: Volvoa pidetään turvallisena ja Audia tyylikkäänä - Automerkkeihin liitetään usein mielikuvia, jotka voivat vaikuttaa auton ostopäätökseen
16.06.2023 11.25Kyberrikolliset kehittävät toimintaansa eivätkä lomaile kesälläkään
15.06.2023 13.17Yaran Kokkolan tehtaalle myönnetty Kemianteollisuuden turvallisuuspalkinto
15.06.2023 10.12Stora Enso suunnittelemat rakenneuudistukset viemässä työpaikat tuhansilta
15.06.2023 9.29Työmaavarkaudet kasvussa - yli puolet varkauksista Uudellamaalla
15.06.2023 9.14Aurinkosähkön pientuotanto vahvassa kasvussa
15.06.2023 8.09Ensi vuoden alusta suurten yritysten on raportoitava myös alihankintansa tuottamat epäsuorat päästöt
14.06.2023 13.30Metsä Group rakentaa Äänekoskelle 300 miljoonan euron Kerto LVL -puutuotetehtaan
14.06.2023 9.41Valmetilta uusi optinen sakeusmittaus märkäosan sovelluksiin
14.06.2023 9.11Metsäluonnon monimuotoisuutta edistetään paahderinteillä
13.06.2023 18.00Kramer -kurottajat tarjoaa tehoa materiaalinkäsittelyyn
13.06.2023 15.00Autoalan etujärjestöt päivittivät käyttövoimaennusteensa vuoteen 2040 asti
13.06.2023 14.37Bridgestonelta uusi rengas maastureihin
13.06.2023 14.25Finnairilta positiivinen tulosvaroitus
13.06.2023 8.00Ford avasi sähköautotehtaan Saksassa
12.06.2023 19.04AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 1500 4x4 HEMI eTorgue Limited 10th anniversary Crew Cab: Työmaiden salonkivaunu
12.06.2023 15.00Paimiolaisella sokerijuurikaspellolla testataan peltorobottia - onko robotista viljelijäksi?
12.06.2023 14.11Jarno Tolvanen on nimitetty kuorma-automyyjäksi Turun Volvo Truck Centerille
12.06.2023 8.35Vt 4 Kirri - Tikkakoski: Päällystystyöt käynnistyvät 16.6. - merkittävää haittaa liikenteelle
11.06.2023 17.00Laatuterät murskaimiin ja hakkureihin - kesä on kalustohuollon aikaa...
09.06.2023 23.00KATSO TÄSTÄ 9.6. LÄHETYS! Ammattilehden laaja raportti Stadin Mörinöiltä - mielenkiintoista kone ja kuljetusalan asiaa
09.06.2023 7.00SKALin raportti teiden talvihoidosta: Puutteellinen talvihoito aiheuttaa onnettomuuksia ja hidastaa toimituksia
08.06.2023 11.00Uusi tutukimushanke selvittää lannoituksen peltopäästöjä
08.06.2023 10.00Sähkökuorma-auto luovutettu kylmäkuljetuksiin
07.06.2023 11.33Einari Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia
07.06.2023 10.10Iveco Finland Oy:n myyntijohtaja Tuomas Virén: Biokaasulla kilpailuetua ja kustannussäästöjä
07.06.2023 10.02Valmetilta uusi analysaattori korkeasaantoiselle ja ruskealle massalle
07.06.2023 9.09Metsäteollisuustuotteiden vientiarvo oli maaliskuussa 1,33 miljardia euroa
06.06.2023 11.39Mercedes ilmoittaa uudistavansa pakettiautonsa vuona 2026
06.06.2023 11.28Bensiinikäyttöisten ajoneuvojen muuttaminen etanolikäyttöisiksi helpottuu
06.06.2023 11.22Stora Enso irtisanoo 50 henkilöä Anjalankoskella
06.06.2023 11.18Sähköautot: Yli puoli miljoonaa latauspistettä Euroopassa yhdellä sopimuksella
06.06.2023 10.02Metsäteollisuustuotteiden kysyntä vaisua
06.06.2023 9.23Metsä Group tiukentaa valvontaa? Jatkossa hakkuukoneiden sijaintitiedot senttien tarkkuudella
05.06.2023 18.00Kohti parempaa korjuujälkeä harvennuksilla
05.06.2023 15.00Merkittävät uudistukset suosittuun Komatsu S92-hakkuupäähän
05.06.2023 14.20Norjan opit Suomelle: tieliikenteen turvallisuus koko liikennejärjestelmän kehittämisen keskiöön
05.06.2023 14.00Teerijärveläiselle kuljetusyrittäjä Nils-Anders Knutarille ?Työyhteisön hyvä tyyppi? -stipendi
05.06.2023 12.33Keski-Suomen puunkorjuun laadun erillisselvityksen tulokset ovat puutteellisia - Metsäkeskus alkaa kehittää uutta valtakunnallista tarkastusmenetelmää 
05.06.2023 10.30Korkea uneliaisuuden riski lähes 20 prosentissa kuljetusalan työvuoroista - uneliaisuuden riskiä voidaan torjua digitaalisin ratkaisuin 
05.06.2023 10.00Sensoriteknologia mahdollistaa katuvalaisimien ohjaamisen liikenteen ja hämäryyden mukaan
04.06.2023 17.20Suuren kapasiteetin autohakkuri operoi metsässä ketterästi
04.06.2023 9.33Kantorahatulot 2,8 miljardia euroa vuonna 2022
03.06.2023 11.30Uittokalusto tarjoaa harvestereiden kantokäsittelylaipat suoraan varastosta
02.06.2023 20.30KATSO TÄSTÄ 2.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
02.06.2023 12.00Traficom: Pankkikalasteluissa entistä röyhkeämpiä toteutustapoja
02.06.2023 11.30Volkswagen ID. Buzz pidemmällä akselivälillä
02.06.2023 10.00Nordbon sillan uusiminen vaikuttaa liikenteeseen Mäntsälän Nummisissa
02.06.2023 9.54TTS: Metsäalan työelämätaitojen opetukseen laadittu koulutusmateriaali ajan tasalla
02.06.2023 9.45Linja-autorahtiin tulossa uusi toimija - MyXline ja Onnibus solmivat yhteistyö- ja aiesopimuksen saman päivän pikapakettien kuljettamisesta Suomessa

Näytä lisää »