Kohti parempaa korjuujälkeä harvennuksilla

05.06.2023 18.00

karha1.jpg

Suomen metsäkeskuksen mukaan monia harvennusleimikoita on hakattu liian harvaksi viime vuosina. Korjuujäljen mittaaminen ja seuranta reaaliaikaisesti tukisivat hakkuukoneenkuljettajaa jäävän puuston määrän ja harvennusvoimakkuuden hallinnassa. Korjuujäljen näkyväksi tekeminen jokaiselta puunkorjuutyömaalta auttaisi meitä merkittävästi korjuujäljen laadun parantamisessa.

(kuva yllä: Hyvää korjuujälkeä on ilo katsella niin metsänomistajan kuin puunkorjuun tehneen koneenkuljettajankin.)

Suomen metsäkeskuksen mukaan monia harvennusleimikoita on hakattu liian harvaksi viime vuosina. Korjuujäljen mittaaminen ja seuranta reaaliaikaisesti tukisivat hakkuukoneenkuljettajaa jäävän puuston määrän ja harvennusvoimakkuuden hallinnassa. Korjuujäljen näkyväksi tekeminen jokaiselta puunkorjuutyömaalta auttaisi meitä merkittävästi korjuujäljen laadun parantamisessa.

Luonnonvarakeskuksen (Luke) tilastojen mukaan Suomessa tehdään hakkuita vuosittain yli 700 000 hehtaarilla, josta harvennushakkuiden osuus on runsas kaksi kolmasosaa. Harvennushakkuissa poistettavan rungon suhteellisen pieni koko (dm3/ runko) samoin kuin matala hak- kuukertymä (m3/ha, m3/leimikko) nostavat korjuukustannuksia. Metsätehon tilastojen mukaan vuonna 2021 korjuukustannukset ensiharvennuksilla olivat keskimäärin 17,5 €/m3 ja myöhemmillä harvennuksilla 14,0 €/m3. Vastaavasti päätehakkuilla korjuukustannukset olivat 8,5 €/m3

Korjuujälki sakannut 

Viime vuosina on uutisoitu haasteista harvennusten korjuujäljen hallinnassa. Suomen metsäkeskuksen tekemien korjuujälki-inventointien mukaan kolmena viime vuotena metsänhoitosuositusten mukaisesti eli hyvin korjattujen harvennusleimikoiden osuus on ollut metsäkeskuksen tarkastamista työmaista 15-19 prosenttia. 

Vastaavasti virheellisesti eli huonosti korjattujen harvennusleimikoiden osuus on ollut 19-26 prosenttia. Eli virheellisesti kor- jattuja harvennusleimikoita on ollut enemmän kuin hyvin korjattuja. Harvennustyömaiden, jotka on luokiteltu huomautettaviksi, osuus on ollut puolestaan 59-63 prosenttia. Sanomattakin on selvää, että harvennusleimikoiden korjuujälki pitää pystyä nostamaan sille tasolle että valtaosa maassamme tehdyistä harvennustyömaista on korjuujäljeltään luokiteltavissa hyviksi. 

karha4.jpg

(kuva: Suomen metsäkeskuksen tekemissä harvennusten korjuujäljen inventoinneissa merkittävin syy huomautettavaan korjuujälkeen on ollut viime vuosina hakkuu alle suositusten tai lakirajojen.)

Liian voimakkaat harvennukset taustalla

Suomen metsäkeskus tekee harvennushakkuiden korjuujäljen tarkastusmittauksia noin tuhannella hehtaarilla vuosittain. Metsäkeskuksen mukaan korjuujälki on sakannut erityisesti jäävän puuston määrän suhteen; toisin sanoen monet harvennusleimikot on hakattu liian harvaksi. Syyksi on osin nostettu korjuujäljen inventointimenetelmän muutos eli siirtyminen koealapohjaisesta jäävän puuston mittaamisesta droneilla tehtävään koko puunkorjuutyömaan totaalimittaamiseen. 

Liian voimakkaiden ensiharvennusten taustalla on joissakin tapauksissa se, että korjuussa pyritään maksimoimaan hehtaarikohtainen hakkuukertymä, jotta hankintakustannukset pystyttäisiin pitämään siedettävällä tasolla. Monesti ensiharvennus myös mennään tekemään, vaikkei leimikko ole lainkaan korjuukelpoinen eli lähtöpuusto on suhteellisen harva sekä pienirunkoinen ja/tai hakkuukertymä normaalilla alaharvennuksella on matala, vain 20-30 m3/hehtaari. 

karha2.jpg

(kuva: Ponssen lanseeraama harvennusavustin-tuotekonsepti. Harvennusavustimessa tiedon hakkuukoneen ympärillä olevasta puustosta tuottaa Ouster-laserkeilain, joka on asennettu hakkuukoneen ohjaamon eteen.)

Työkalut korjuujäljen parantamiseen

Mitä on tehtävissä? Seuraavassa on listattuna kuusi rohtoa, joilla voidaan parantaa korjuujälkeä sekä myös kannattavuutta erityisesti ensiharvennuksilla:

1. Hyvä taimikonhoito

Taimikon varhaishoito perkauksineen ja harvennuksineen on tehtävä ajallaan ja riittävän voimakkaana. Näin metsänomistaja voi varmistaa, että ensiharvennusikään mennessä kasvatettava puusto on varttunut riittävään järeyteen, leimikossa on riittävä lähtötiheys ja tuleva hakkuukertymä on vähintään 40-50 m3/ha.

2. Ennakkoraivaus jos tarve

Tiheä alikasvos tutkitusti haittaa hakkuutyötä normaalissa alaharvennuksessa. On myös tutkimusnäyttöä, että tiheä ja runsas alikasvospuusto heikentävät korjuujälkeä ensiharvennusleimikossa. Tämän vuoksi, jos alikasvos on ensiharvennuksella tiheää, se on ennakkoraivattava pois siltä osin, kun se haittaa korjuuta.  

3. Ei hakkuuta, jos ei hakattavaa

Jos lähtöpuuston tiheys on alhainen ensiharvennuksella, on syytä tehdä päätös, ettei hakkuuta tehdä nyt, vaan esimerkiksi kymmenen vuoden päästä, jolloin on jotain hakattavaa. Kun lähdetään hakkaamaan harvaa ja osin aukkoista ensiharvennusta, on vaarana, että korjuun jälkeen ensiharvennusleimikko on suositus- tai jopa lakirajojen alle hakattu. 

4. Asenne kuntoon

On myös erinomaisen tärkeää, että läpi koko hankintaketjun pyritään hyvään laatuun ja ollaan ylpeitä, kun hakkuilla tehdään huippulaatua. Kun asenne laadun tekemiseen ja vaatimiseen on kunnossa, laatua pukkaa tulemaan. 

5. Kaluston valinta

Mikäli mahdollista ensiharvennuksille on syytä ohjata kes- kiraskasta puunkorjuukalustoa, ei raskasta päätehakkuukalustoa. Päätehakkuukalustolla puuta ei saada ensiharvennuksilla sen enempää tienvarteen. Monesti käytännön syistä puukaupan vierekkäin olevat harvennus- ja päätehakkuukuviot hakataan samalla konekalustolla ja samoilla konesiirroilla. Tämä vaikeuttaa optimaalisten puunkorjuukonevalintojen tekemistä metsäkoneyrityksissä.  

6. Korjuujäljen näkyväksi tekeminen

Sanonta ”Sitä, mitä mittaat ja seuraat, saat” pitää paikkansa myös ensiharvennuksilla. Nykyisin korjuujäljen reaaliaikainen mittaaminen ei ole käytössä, koska sitä ei ole vielä saatavilla puunkorjuukoneisiin. Korjuujäljen mittaaminen ja seuranta reaaliaikaisesti tukisivat hakkuukoneenkuljettajaa esimerkiksi jäävän puuston määrän ja harvennusvoimakkuuden hallinnassa sekä ajouravälin ja ajouran leveyden kontrolloinnissa. Samalla sensorijärjestelmällä pystyttäisiin tuottamaan myös metsänomistajalle harvennusleimikon korjuujäljestä laaturaportti. 

Korjuujäljen näkyväksi tekeminen jokaiselta puunkorjuutyömaalta auttaisi meitä merkittävästi korjuujäljen laadun parantamisessa. Suomen metsäkeskuksen pinta-alallisesti suhteellisen pienellä nykyisellä tarkastusvolyymilla saadaan aikaiseksi vain läpileikkaus korjuujäljestä harvennuksilla, kun harvennushakkuita Suomessa tehdään yhteensä yli puoli miljoonaa hehtaaria vuosittain. 

karha3.jpg

(kuva: Reaaliaikainen näkymä hakkuukoneenkuljettajalle Ponsse-harvennusavustin-tuotekonseptissa: a) harmaan eri sävyillä ajourat ja puomin ulottuma ja väliin jäävä musta alue edustaa aluetta, johon puomilla ei ole voinut ylettää, b) ajouravälin osoitin (23,5 m), c) kaadetut puut (eli kannon paikat) harmaina pisteinä, d) pystyssä olevat/pystyyn jääneet puut vihreinä pisteinä ja e) tihentymät punaisella. Lähde: Ponsse Oyj)

Yhdessä tekemällä onnistumme

Uskomme vahvasti, että yhdessä tekemällä saamme korjuujäljen paremmalle tasolle kuin mitä se nykyisin on. Tähän tarvitaan kaikkia - niin metsänomistajia, koneenkuljettajia, koneyrittäjiä, puunhankkijoita, kone- ja laitevalmistajia, tutkijoita, viranomaisia kuin mediaakin. 

Mikäli harvennuksia tehdään huonolla korjuujäljellä tai niitä ei tehdä lainkaan heikon korjuujäljen pelossa, seuraa siitä merkittäviä kasvutappioita ja yli 100 miljoonan m3:n vuosikasvut voidaan unohtaa tulevina vuosina maassamme.    

Artikkeli: Kalle Kärhä, Johannes Pohjala, Ville Kankare, Itä-Suomen yliopisto & Juha Hyyppä, Paikkatietokeskus

29.06.2023 14.00Päällystystyöt alkavat Uudenkapungin kulmilla - kantatiellä 43 ja maantiellä 204
29.06.2023 8.23Ivecolle yhteensä 3 000 auton tilaus Ruotsin puolustusvoimilta
28.06.2023 17.00Ympäristökontti - polttoainehuollon kokonaisratkaisu
28.06.2023 15.33Renault Trucks TCK 2024 -mallistoon on tehty merkittäviä, kuljettajan hyvinvointiin ja turvallisuuteen keskittyviä parannuksia
28.06.2023 13.30Pyhäjoen silta Savukoskella puretaan - autoliikenne sillalle lakkaa
28.06.2023 12.58Venäjä hyllytetään vihreä kortti -järjestelmästä toistaiseksi
28.06.2023 12.55Kempower avaa uuden tehtaan pikalatausratkaisuille Lahteen vastatakseen kasvavaan kysyntään - uudet tilat avataan asteittain vuoden 2024 aikana
28.06.2023 12.45Maatalouden investointi- ja aloitustukien päätöksenteko on käynnistynyt
28.06.2023 12.40Uudenmaan ELY-keskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelma vuosille 2024?2027 on valmistunut
28.06.2023 12.00Toukokuussa 2023 hakattiin puuta teollisuuden käyttöön 3,4 miljoonaa kuutiometriä
28.06.2023 10.01Vetyteollisuus esillä Teknologia 23 -tapahtumassa
28.06.2023 8.00Johtava italialainen logistiikkapalveluntarjoaja valitsi Kalmarin keskiraskaat ja raskaat haarukkatrukit
27.06.2023 18.00KESÄTARJOUS: Kolme yrityksenne videota Hyviä uutisia! lähetykseen kahden hinnalla
27.06.2023 17.00Biohajoavat voiteluaineet säästävät ympäristöä mutta myös kukkaroa
27.06.2023 11.21Mersun E-sarjan farmari uudistuu - lisää tilaa ja sähköistä toimintamatkaa
27.06.2023 11.20Lidl kehittää sähköauton latauspalvelua: auton lataaminen onnistuu nyt myös yöllä
27.06.2023 10.30IVECOn legenda "TurboStar" tulee uudistuneena erikoismallina myyntiin Pohjoismaihin
27.06.2023 10.14Oda sulkee ruoan verkkokauppansa
27.06.2023 10.00Volvo toimittaa 74 tonnin sähkökuorma-auton Ruotsiin
26.06.2023 18.20ILMOITTAJA: Lähde mukaan kesän Ammattilehteen - nyt kannattaa markkinoida!
26.06.2023 18.00Raskone - helposti lähestyttävä huoltokumppani
26.06.2023 13.00Jokamiehenoikeudet ovat nyt jokaisenoikeudet
26.06.2023 12.35Opel esittelee uuden ikonisen Blitz-salamatunnuksen
26.06.2023 11.10Valmet on allekirjoittanut palvelusopimuksen Helen Oy:n kanssa
26.06.2023 11.01Kansalaiset arvostavat monimuotoisuus- ja ilmastohyötyjä metsäpolitiikassa
26.06.2023 11.00Nesteitä voi pian kuljettaa Helsinki-Vantaan turvatarkastuksesta kaksi litraa matkustajaa kohti
26.06.2023 10.00Uusin pakotepaketti kieltää Venäjän rekisterikilvissä olevat rekat ja perävaunut EU:n alueella
25.06.2023 12.00Vermeer HG4000 G2: Uuden sukupolven kompakti tehomurska
24.06.2023 15.00Koneellinen puunkorjuu - Metsätehon verkko-opas julkaistu
24.06.2023 12.00Kustannussäästöjä keveillä ja kestävillä alumiinivanteilla
23.06.2023 10.00KATSO TÄSTÄ 23.6. JUHANNUSLÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.06.2023 17.00Myyriä niukasti suurimmassa osassa maata - huippuvaihe pohjoisimmassa Lapissa
22.06.2023 15.00Alkukesän kuivuus altistaa metsät kaarnakuoriaistuhoille
22.06.2023 11.00Kalmarin suurenergia-akuilla varustetut sähköiset konttilukit auttavat London Gatewayta edistämään kestävän kehityksen ohjelmaansa
22.06.2023 8.00Näin kasvatat sähköauton toimintasädettä yksinkertaisin keinoin
21.06.2023 11.00Aurinkovoiman lisärakentaminen suositumpaa kuin muiden energiantuotantomuotojen
20.06.2023 16.00Ehdota vuoden 2023 Puupalkinnon saajaa
20.06.2023 10.00Volvo esittelee sähkökuorma-autoja pidemmällä toimintasäteellä
19.06.2023 11.00Hallitusohjelman ratkaisuilla voidaan hillitä jakeluvelvoitteen kasvun aiheuttamaa polttoaineiden hinnannousua
19.06.2023 9.00IVECO BUS tuo markkinoille neljä uutta mallia
19.06.2023 8.00Finnpilotin uusi luotsivene rikkoi ennätykset
18.06.2023 16.00Koneyrittäjät: Kuljettajien saatavuus ja toiminnan rahoitus energiapuuliiketoiminnan pullonkauloina
18.06.2023 12.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford e-Transit L2H2 3500 - Talvi yllätti positiivisesti
18.06.2023 9.00Teollisuuden liikevaihto väheni 5,2 % vuoden 2023 huhtikuussa
17.06.2023 12.00Käytettyjen metsäkoneiden myynnissä hyödynnetään ammattilaisen palveluita
17.06.2023 9.00Metsäteollisuus: Elinkeinomyönteinen hallitusohjelma luo hyvän pohjan teollisuuden kilpailukyvyn turvaamiselle
16.06.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 16.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
16.06.2023 14.00Dacia Joggerista ja Dusterista uudet huippumallit
16.06.2023 13.49SSAB käynnistää muutosneuvottelut Hämeenlinnassa ja Kankaanpäässä
16.06.2023 13.44Parkerilta uusi keskiraskas akselipumppu- ja moottorisarja
16.06.2023 13.33Kamuxin tutkimus: Volvoa pidetään turvallisena ja Audia tyylikkäänä - Automerkkeihin liitetään usein mielikuvia, jotka voivat vaikuttaa auton ostopäätökseen
16.06.2023 11.25Kyberrikolliset kehittävät toimintaansa eivätkä lomaile kesälläkään
15.06.2023 13.17Yaran Kokkolan tehtaalle myönnetty Kemianteollisuuden turvallisuuspalkinto
15.06.2023 10.12Stora Enso suunnittelemat rakenneuudistukset viemässä työpaikat tuhansilta
15.06.2023 9.29Työmaavarkaudet kasvussa - yli puolet varkauksista Uudellamaalla
15.06.2023 9.14Aurinkosähkön pientuotanto vahvassa kasvussa
15.06.2023 8.09Ensi vuoden alusta suurten yritysten on raportoitava myös alihankintansa tuottamat epäsuorat päästöt
14.06.2023 13.30Metsä Group rakentaa Äänekoskelle 300 miljoonan euron Kerto LVL -puutuotetehtaan
14.06.2023 9.41Valmetilta uusi optinen sakeusmittaus märkäosan sovelluksiin
14.06.2023 9.11Metsäluonnon monimuotoisuutta edistetään paahderinteillä
13.06.2023 18.00Kramer -kurottajat tarjoaa tehoa materiaalinkäsittelyyn
13.06.2023 15.00Autoalan etujärjestöt päivittivät käyttövoimaennusteensa vuoteen 2040 asti
13.06.2023 14.37Bridgestonelta uusi rengas maastureihin
13.06.2023 14.25Finnairilta positiivinen tulosvaroitus
13.06.2023 8.00Ford avasi sähköautotehtaan Saksassa
12.06.2023 19.04AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 1500 4x4 HEMI eTorgue Limited 10th anniversary Crew Cab: Työmaiden salonkivaunu
12.06.2023 15.00Paimiolaisella sokerijuurikaspellolla testataan peltorobottia - onko robotista viljelijäksi?
12.06.2023 14.11Jarno Tolvanen on nimitetty kuorma-automyyjäksi Turun Volvo Truck Centerille
12.06.2023 8.35Vt 4 Kirri - Tikkakoski: Päällystystyöt käynnistyvät 16.6. - merkittävää haittaa liikenteelle
11.06.2023 17.00Laatuterät murskaimiin ja hakkureihin - kesä on kalustohuollon aikaa...
09.06.2023 23.00KATSO TÄSTÄ 9.6. LÄHETYS! Ammattilehden laaja raportti Stadin Mörinöiltä - mielenkiintoista kone ja kuljetusalan asiaa
09.06.2023 7.00SKALin raportti teiden talvihoidosta: Puutteellinen talvihoito aiheuttaa onnettomuuksia ja hidastaa toimituksia
08.06.2023 11.00Uusi tutukimushanke selvittää lannoituksen peltopäästöjä
08.06.2023 10.00Sähkökuorma-auto luovutettu kylmäkuljetuksiin
07.06.2023 11.33Einari Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia
07.06.2023 10.10Iveco Finland Oy:n myyntijohtaja Tuomas Virén: Biokaasulla kilpailuetua ja kustannussäästöjä
07.06.2023 10.02Valmetilta uusi analysaattori korkeasaantoiselle ja ruskealle massalle
07.06.2023 9.09Metsäteollisuustuotteiden vientiarvo oli maaliskuussa 1,33 miljardia euroa
06.06.2023 11.39Mercedes ilmoittaa uudistavansa pakettiautonsa vuona 2026
06.06.2023 11.28Bensiinikäyttöisten ajoneuvojen muuttaminen etanolikäyttöisiksi helpottuu
06.06.2023 11.22Stora Enso irtisanoo 50 henkilöä Anjalankoskella
06.06.2023 11.18Sähköautot: Yli puoli miljoonaa latauspistettä Euroopassa yhdellä sopimuksella
06.06.2023 10.02Metsäteollisuustuotteiden kysyntä vaisua
06.06.2023 9.23Metsä Group tiukentaa valvontaa? Jatkossa hakkuukoneiden sijaintitiedot senttien tarkkuudella
05.06.2023 18.00Kohti parempaa korjuujälkeä harvennuksilla
05.06.2023 15.00Merkittävät uudistukset suosittuun Komatsu S92-hakkuupäähän
05.06.2023 14.20Norjan opit Suomelle: tieliikenteen turvallisuus koko liikennejärjestelmän kehittämisen keskiöön
05.06.2023 14.00Teerijärveläiselle kuljetusyrittäjä Nils-Anders Knutarille ?Työyhteisön hyvä tyyppi? -stipendi
05.06.2023 12.33Keski-Suomen puunkorjuun laadun erillisselvityksen tulokset ovat puutteellisia - Metsäkeskus alkaa kehittää uutta valtakunnallista tarkastusmenetelmää 
05.06.2023 10.30Korkea uneliaisuuden riski lähes 20 prosentissa kuljetusalan työvuoroista - uneliaisuuden riskiä voidaan torjua digitaalisin ratkaisuin 
05.06.2023 10.00Sensoriteknologia mahdollistaa katuvalaisimien ohjaamisen liikenteen ja hämäryyden mukaan
04.06.2023 17.20Suuren kapasiteetin autohakkuri operoi metsässä ketterästi
04.06.2023 9.33Kantorahatulot 2,8 miljardia euroa vuonna 2022
03.06.2023 11.30Uittokalusto tarjoaa harvestereiden kantokäsittelylaipat suoraan varastosta
02.06.2023 20.30KATSO TÄSTÄ 2.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
02.06.2023 12.00Traficom: Pankkikalasteluissa entistä röyhkeämpiä toteutustapoja
02.06.2023 11.30Volkswagen ID. Buzz pidemmällä akselivälillä
02.06.2023 10.00Nordbon sillan uusiminen vaikuttaa liikenteeseen Mäntsälän Nummisissa
02.06.2023 9.54TTS: Metsäalan työelämätaitojen opetukseen laadittu koulutusmateriaali ajan tasalla
02.06.2023 9.45Linja-autorahtiin tulossa uusi toimija - MyXline ja Onnibus solmivat yhteistyö- ja aiesopimuksen saman päivän pikapakettien kuljettamisesta Suomessa

Näytä lisää »