MAN TGE päivittyy uudelle tasolle

30.04.2024 8.09

c1920_man-tge-next-level-delivery.jpg

MAN TGE saa laajan toiminnallisen ja sisätilojen päivityksen mallivuodelle 2025. Ja saa historiansa suurimman teknologisen harppauksen.

MAN TGE pakettiauto saa täysin uuden ajoneuvoarkkitehtuurin. Uuden sukupolven ohjausyksiköt täyttävät toisaalta korkeammat kyberturvallisuusvaatimukset ja toisaalta lisäävät merkittävästi kuljettajien ja muiden tienkäyttäjien aktiivista ja passiivista turvallisuutta uusien apujärjestelmien avulla. MAN TGE on siten paremmin suojattu digitaalista manipulointia ja ajoneuvon ohjelmistojen luvattomia muutoksia vastaan, ja se on myös ihanteellisesti varustettu tulevia digitaalisia verkkopalveluja varten. Toinen etu on mahdollisuus langattomiin päivityksiin. Näin ohjelmistopäivityksiä ei tarvitse tehdä korjaamolla ja ohjelmistojen toimintavarmuus paranee jatkuvasti. 

500_man-tge-next-level-int-man-media-van.jpg

Uusien ohjausyksiköiden sekä uusien tutka-anturien ja kameroiden yhdistelmä on myös mahdollistanut turvallisuuden ja kuljettajaa avustavien järjestelmien merkittävän laajentamisen. Esimerkiksi kuolleen kulman varoitin ja etutunnistus ovat täysin uusia. Ne ovat nyt vakiovarusteena kaikissa yli 3,5 tonnin painoisissa MAN TGE -ajoneuvoissa, joilla on N2-hyväksyntä, ja valinnaisvarusteena ajoneuvoissa, joilla on N1-hyväksyntä. Valinnaiset avustinjärjestelmät, Cruise Assist, Cruise Assist Plus ja Turn Assist, ovat myös uutta kehitystä. Lisäksi lähes kaikkia järjestelmiä on tarkistettu ja niiden toimintoja laajennettu. Huomionarvoista on myös vakiovarusteena olevien apujärjestelmien laajennettu luettelo. Jokaisessa MAN TGE Next Level -mallissa on väsymyksen tunnistus, liikennemerkkitunnistus, älykäs nopeusavustin, hätäjarrutusavustin, pysäköintutkat, aktiivinen kaistavahti, vakionopeudensäädin ja rengaspaineen valvontajärjestelmä. Tämä nostaa MAN TGE pakettiautojen aktiivisen turvallisuuden uudelle tasolle. 

N1-hyväksynnän saaneen MAN TGE:n vakiovarusteisiin kuuluvat uutuutena myös matkustajan turvatyyny ja onnettomuuksien tallennusjärjestelmä. Jälkimmäinen tallentaa ja tallentaa kriittiset, törmäykseen liittyvät parametrit ja tiedot juuri ennen törmäystä, sen aikana ja välittömästi sen jälkeen. Näin saadaan tärkeitä tietoja onnettomuuksien tutkintaa ja turvalaitteiden suorituskyvyn analysointia varten. Etumatkustajan turvatyyny on edelleen saatavana lisävarusteena ajoneuvoihin, joilla on N2-hyväksyntä. 

500_man-tge-next-level-int-man-cab.jpg

TGE Next Level -mallissa on myös monia uusia mukavuusominaisuuksia: uusi kojelauta, jossa on digitaalinen mittaristo ja suuri MAN Media Van -kosketusnäyttö ajoneuvon toimintojen sekä Infotainment-järjestelmän hallintaa varten. Laajasti uudistettu ajoneuvon sähkö- ja elektroniikkalaitteisto yhdessä uuden kuljettajan työpisteen sekä uusien ja päivitettyjen apujärjestelmien kanssa nostavat MAN TGE:n uudelle tasolle, minkä vuoksi sille annettiin lempinimi ”Next Level”. Ensimmäisten mallivaihtoehtojen tuotanto alkaa kesäkuussa 2024, ja niitä on tulossa lisää vuoden aikana. 

Konepellin alta MAN TGE on uusi ja tulevaisuuden kestävä mallivuoden 2025 malli. Sen silmiinpistävä ja dynaaminen ulkomuoto pysyy kuitenkin lähes muuttumattomana. MAN Truck & Bus onkin luonut hienostuneen katseenvangitsijan TGE Next Level Edition -mallilla, joka sisältää visuaalisia korostuksia. Malli on jo tilattavissa. Se koostuu lanseerausväristä Pale Copper Metallic, pianomustista peilien suojuksista, hopeanvärisestä puskurin bumerangilistasta, ”Next”-merkistä etusäleikössä sekä 17” kevytmetallivanteista hopeanvärisinä. 

500_man-tge-next-level-transmission-selector.jpg

Voimalinjavalikoimassa on tapahtunut pieni muutos. 2,0-litrainen turbodieselmoottori ja valinta manuaalivaihteiston ja 8-vaihteisen automaattivaihteiston välillä pysyvät ennallaan. Aiempaa 75 kW:n (102 hv) tehoista lähtötason moottoria ei enää tarjota asiakkaiden maltillisen kysynnän vuoksi. Vakiona on nyt saatavana kolme tehotasoa: 103 kW (140 hv), 120 kW (163 hv) ja 130 kW (177 hv). 

MAN TGE:n palvelun korkea laatu säilyy ennallaan: hyötyajoneuvokohtaista asiantuntemusta, 24 tunnin vikapalvelu ja pitkät aukioloajat monissa palvelupisteissä. MAN ServiceCare -digitaalipalvelu on saatavana myös MAN TGE Next Level -malliin, joka mahdollistaa sujuvan viestinnän ajoneuvon käyttäjän ja korjaamon välillä. MAN ServiceCare on digitaalinen huollon ja korjausten hallintajärjestelmä ajoneuvon haltijalle. 

Erittäin moderni ohjaamo 

MAN TGE:n kojelauta on suunniteltu täysin uudelleen, ja sen keskellä on nyt suuri kosketusnäyttö. Myös ergonominen ohjauspyörä, jonka avulla voidaan valita suoraan uudet apujärjestelmät, on uudistettu. Uusi mittaristo on vakiovarusteena täysin digitalisoitu ja tarjoaa kuljettajalle laajoja vaihtoehtoja näyttöjen ja tietojen mukauttamiseen. 

Uuden ohjaamon silmiinpistävin kohokohta on kuitenkin uusi MAN Media Van -tietoverkkojärjestelmä, joka on nykyaikainen ohjauskeskus tietoverkon ja ajoneuvon toimintojen ohjaamiseen. Infotainment-järjestelmästä on saatavana kolme vaihtoehtoa: MAN Media Van 10,4 tuuman näytöllä, MAN Media Van Navigation 10,4 tuuman näytöllä (sekä valinnaisia toimintoja) ja MAN Media Van Navigation Business 12,9 tuuman näytöllä (sekä valinnaisia toimintoja). Valinnaisiin toimintoihin kuuluvat esimerkiksi median suoratoisto Tidal-suoratoistopalvelun kautta ja ääniohjaus. Pyynnöstä voidaan tilata myös induktiivinen latausteline älylaitteiden langatonta latausta varten. Paremman kommunikoinnin takaistuinrivin kanssa miehistöohjaamossa voi valita etumikrofonin ja takakaiuttimet. Tätä valinnaista toimintoa kutsutaan nimellä In-Car Communication. 

MAN Media Vanissa on vakiona DAB-viritin, Bluetooth-liitäntä ja MAN SmartLink älypuhelimen integrointia varten (Android Auto tai Apple CarPlay). Jälkimmäisen ansiosta valitut sovellukset voidaan näyttää MAN Media Vanin näytöllä ja niitä voidaan käyttää joko suoraan kosketusnäytön tai MAN TGE:n hallintalaitteiden kautta. 

Muita uusia vakiovarusteita, jotka tekevät MAN TGE:n ajamisesta entistä miellyttävämpää, turvallisempaa ja helpompaa, ovat Keyless Go, elektroninen seisontajarru ja kaksi USB-C-porttia. Lisäksi automaattivaihteistolla varustetussa TGE:ssä ei ole enää aiempaa vaihdekeppiä. Ajotilojen valintaan on nyt käytettävissä ohjauspyörässä oleva automaattivaihteen vipu. Tämä lisää ohjaamossa käytettävissä olevaa tilaa, samoin kuin uusi elektroninen seisontajarru, joka aktivoidaan ohjaamossa olevalla painikkeella. Aiempaa kuljettajan istuimen vieressä olevaa käsijarruvipua ei enää tarvita. Lisäksi elektroninen seisontajarru, jossa on ”Auto Hold”-toiminto, turvaa ajoneuvon vierimisen paikallaan ollessa, kun seisontajarru kytkeytyy automaattisesti päälle ilman, että jarrupoljinta tarvitsee painaa. Tämä keventää kuljettajan rasitusta esimerkiksi stop-and-go -liikenteessä, liikennevaloihin pysähtyessä tai tasoristeyksessä, jossa on ylämäki tai alamäki. 

Uudella Keyless Go -toiminnolla sytytysvirta aktivoidaan avaimen sijasta etänä. Moottori käynnistetään ja pysäytetään ohjaamossa olevalla lisäpainikkeella ilman avainta. Kätevä toiminto, joka säästää aikaa. 

Jopa neljä uutta USB-C-porttia on käytettävissä tiedonsiirtoon ja mobiililaitteiden lataamiseen 45 W:n latausteholla: kaksi keskikonsolin alla, yksi kojelaudan päällä ja yksi tuulilasin yläpuolella. 

Apujärjestelmät - vakiovarusteet 

TGE Next Level -mallin käyttöönoton myötä vakiovarusteena saatavien järjestelmien määrä on noussut huomattavasti korkeammalle tasolle. Täysin uudet kuljettajaa avustavat järjestelmät Kuolleen kulman varoitin ja Etutunnistus ovat vakiovarusteena N2-hyväksytyissä TGE-malleissa ja lisävarusteena N1-hyväksytyissä TGE-malleissa. Kuolleen kulman varoitin valvoo tutka-antureiden avulla ajoneuvon vieressä olevaa kuollutta kulmaa (riippuen siitä, kulkeeko ajoneuvo vasemmalla vai oikealla) ja vähentää törmäysriskiä pyöräilijöiden kanssa erityisesti kääntyessä. Se voidaan lisävarusteena laajentaa valvomaan ajoneuvon molempia sivuja. Etutunnistus käyttää monitoimikameraa ja tutkaa ajoneuvon edessä olevan alueen valvontaan ja auttaa välttämään törmäyksiä jalankulkijoiden tai pyöräilijöiden kanssa. Molemmissa järjestelmissä kuljettajaa varoitetaan visuaalisesti ja akustisesti. 

Seuraavat järjestelmät ovat uusia vakiovarusteissa: Aktiivinen kaistavahti, pysäköintitutkat, väsymyksen tunnistus, liikennemerkkitiedot, älykäs nopeusavustin ja rengaspaineiden valvontajärjestelmä. Mukana on myös vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitustoiminnot. Myös hätäjarrutusavustin, kuuluu edelleen vakiovarusteisiin. MAN TGE on siis vakiona turvallisempi kuin koskaan. 

Aktiivinen kaistavahti 

Aktiivinen kaistavahti auttaa kuljettajaa pitämään ajoneuvon kaistalla korjaamalla ohjaustoimenpiteet. Erityisesti kaistarajauksen tunnistusta on parannettu, ja se toimii nyt myös nurmikon ja tien reunan perusteella. Kaistarajauksen kulku havaitaan kameran avulla. Lisäksi järjestelmä varoittaa kuljettajaa ohjauspyörän tärinällä tai äänimerkillä, jos kaistaraja ylitetään tahattomasti. 

Pysäköintitutkat 

Pysäköintitutkat tarkkailevat pysäköintietäisyysantureiden avulla ajoneuvon edessä ja takana olevaa aluetta ja tukee kuljettajaa pysäköinnissä näyttämällä etäisyyden staattisiin esteisiin sekä mittaristossa että MAN Media Van -näytöllä. Uutena ominaisuutena on, että hätäjarrutus käynnistyy automaattisesti, jos törmäys uhkaa tapahtua. 

Väsymyksen tunnistus 

Väsymyksentunnistus ilmoittaa kuljettajalle lyhytaikaisesta tai pitkäaikaisesta tarkkaavaisuuden heikkenemisestä sekä visuaalisesti mittaristossa ja MAN Media Vanin näytöllä, että turvavöiden lyhytaikaisella kiristämisellä. Ajankohtainen uneliaisuus- ja hajamielisyystaso sekä viimeisimmän tauon jälkeinen matka-aika näytetään, ja lisäksi näytetään taukosuositukset ja ehdotuksia taukopaikan löytämiseksi. 

Liikennemerkkitunnistus 

Liikennemerkkitunnistus ilmoittavat kuljettajalle mittaristossa ja MAN Media Van -näytössä kameroiden havaitsemista tai navigointi- ja reittitiedoista määritetyistä liikennemerkeistä. Jos nopeusrajoitus ylitetään, kuljettajaa varoitetaan visuaalisesti ja akustisesti. 

Älykäs nopeusavustin 

Älykäs nopeusavustin määrittää nopeusrajoituksen aktivoidun nopeudenrajoittimen, tallennettujen liikennemerkkien ja ennakoivien reittitietojen perusteella ja hidastaa automaattisesti nopeusrajoituksen mukaiseksi. Se kiihdyttää automaattisesti näytössä aiemmin asetettuun nopeuteen, kun nopeusrajoitus peruutetaan. Jos kuljettaja ylittää nopeusrajoituksen manuaalisesti, hän saa visuaalisen ja akustisen varoituksen. 

Hätäjarruavustin 

Hätäjarruavustin auttaa välttämään törmäyksiä edellä ajavien ajoneuvojen kanssa. Se tukee kuljettajaa automaattisella jarrutuksella, varoittaa visuaalisesti, tuntopalautteella sekä akustisesti, jos etäisyys on liian lyhyt, ja voi myös käynnistää automaattisen hätäjarrutuksen, jos automaattivaihteisto on asennettu. Uusi, integroitu jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistustoiminto laajentaa toimintoja myös muihin tienkäyttäjiin. 

Rengaspainevalvonta 

Rengaspainevalvonta on nyt mahdollista myös paripyörillä. Järjestelmä määrittää rengaspaineen pyörissä olevien antureiden avulla (uutuutena varapyörä mukaan lukien) ja ilmoittaa kuljettajalle ennen matkaa ja sen aikana sekä antaa visuaalisen ja äänivaroituksen, jos rengaspaine on alhainen tai paine laskee nopeasti. 

Lisävarusteena saatavat apujärjestelmät 

Ajoneuvoon asennettujen uusien ohjausyksiköiden, antureiden ja kameroiden tekninen kehitys mahdollistaa uusien ja parannettujen apujärjestelmien käyttöönoton. Yksi tärkeimmistä syistä tähän on konepellin alla oleva lisääntynyt laskentateho. Avustinjärjestelmien avulla MAN TGE tarjoaa entistäkin paremman suojan ajoneuvon matkustajille ja muille tienkäyttäjille ja edistää osaltaan liikenneturvallisuuden parantamista. 

Täysin uusia, valinnaisia kuljettajan apujärjestelmiä ovat Kääntymisavustin ja Cruise Assist Plus (myös hätäavustin). Huomattavia parannuksia on tehty pysäköintiavustimeen, dynaamisilla ohjauslinjoilla varustettuun peruutuskameraan, ACC Stop & Go -järjestelmään ja hätäavustimeen. 

Kääntymisavustin 

Kääntymisavustin auttaa välttämään vastaantulevien ajoneuvojen kanssa tapahtuvia nokkakolareita jarruttamalla automaattisesti, kun käännytään vastakkaiselle kaistalle. 

Pysäköintiavustin 

Pysäköintiavustin tukee kuljettajaa pysäköidessään yhdensuuntaisiin ja kohtisuoriin pysäköintitiloihin. Tätä varten pysäköintitila tunnistetaan ensin antureilla ja kuljettajalle näytetään sopiva koko. Avustetun pysäköinnin aikana kuljettaja painaa kaasu- ja jarrupoljinta, pysäköintiavustin ottaa ohjauksen hoitaakseen ja käynnistää automaattisesti hätäjarrutuksen, jos nopeus on liian suuri tai törmäys uhkaa. 

500_man-tge-next-level-rear-view-camera.jpg

Peruutuskamera 

Peruutuskamera näyttää nyt kuljettajalle ajoneuvon takana olevan ympäristön MAN Media Vanin näytöllä dynaamisilla eikä staattisilla opasviivoilla. Tämä parantaa kuljettajan ohjausta, koska opasviivat mukautuvat jatkuvasti reitin mukaan. Kameran korkeampi resoluutio on myös parantanut MAN Media Van -näytön näyttöä ja siten näkyvyyttä. 

ACC Stop & Go 

ACC Stop & Go on puoliautomaattinen kiihdytys- ja jarrutusprosessien ohjaus, joka perustuu kuljettajan asettamaan nopeuteen tai etäisyyteen edessä olevaan ajoneuvoon. Jarrutuksen jälkeen järjestelmä käynnistyy puoliautomaattisesti; viestin jälkeen kuljettajan on vahvistettava automaattinen uudelleenkäynnistys painamalla kaasupoljinta. ACC Stop & Go on saatavana vain osana Cruise Assist- tai Cruise Assist Plus -järjestelmää. 

Aktiivinen kaistavahti- ja ruuhka-avustinjärjestelmä 

Aktiivinen kaistavahti ja ruuhka-avustin ohjaavat myös kiihdytystä ja jarrutusta kuljettajan asettaman nopeuden tai edessä olevan ajoneuvon etäisyyden perusteella. Se myös korjaa ohjausliikkeitä, jotta ajoneuvo pysyy kaistalla. Pysähdysjarrutuksen jälkeen järjestelmä käynnistyy täysin automaattisesti ja pitää ajoneuvon automaattisesti kaistan keskellä. Aktiivinen kaistavahti ja ruuhka-avustin ovat saatavana vain yhdessä ACC Stop & Go -järjestelmän kanssa Cruise Assist -järjestelmässä. 

Hätäapuavustin 

Hätäapuavustin valvoo jatkuvasti kuljettajan toimintaa kaasupolkimen, ohjauksen ja jarrujen suhteen. Jos kuljettaja ei toimi poikkeustilanteessa - esim. terveydentilan heikkenemisen tai ajokyvyn menettämisen vuoksi - Hätäapuavustin voi ottaa ajoneuvon hallinnan haltuunsa, pysäyttää ajoneuvon ja turvata sen (aktivoida varoitusvalot, tehdä eCall-puhelun, avata ovet). Uhkana olevat seuraukset, kuten ajoradalta poistuminen, peräänajot ja muiden tienkäyttäjien vaarantaminen, voidaan näin välttää järjestelmän rajoissa. 

Hätäapuavustin on käytettävissä vain yhdessä ACC Stop & Go -järjestelmän kanssa Cruise Assist Plus -järjestelmässä ja siten vain automaattivaihteistolla varustetuissa ajoneuvoissa. 

Cruise Assist 

Cruise Assist yhdistää ACC Stop & Go -järjestelmän, aktiivisen kaistavahdin ja ruuhka-avustimen toiminnot auttaakseen kuljettajaa pitämään etäisyyden, nopeuden ja kaistan sijainnin. Tätä varten kiihdytys- ja jarrutusprosessien puoliautomaattinen ohjaus yhdistetään kaistanpitoa koskevien ohjausliikkeiden sivuttaisohjaukseen. 

Cruise Assist Plus 

Cruise Assist Plus koostuu ACC Stop & Go -toiminnoista sekä hätäapuavustimesta, aktiivisesta kaistavahdista ja ruuhka-avustimesta. Se on saatavana vain automaattivaihteistolla varustettuihin ajoneuvoihin. 

Kaistanvaihtoavustin 

Kaistanvaihtoavustin tukee kuljettajaa kaistaa vaihtaessaan tarkkailemalla aktiivisesti ympäröivää aluetta - nyt huomattavasti laajemmalla tunnistusalueella uusien antureiden ansiosta. Lisäksi integroitu varoitus antaa nyt entistäkin parempaa tukea takana olevaa poikittaisliikennettä vastaan peruutettaessa uloskäynnistä tai pysäköintitilasta ja käynnistää automaattisesti hätäjarrutuksen, jos törmäys uhkaa tapahtua. Molemmissa tapauksissa törmäykset muiden ajoneuvojen kanssa voidaan tehokkaasti välttää. Kaistanvaihtoavustin on saatavana vain umpipakettiautoihin. 

17.05.2024 12.30KATSO VIDEO! Kia EV9 GT Line matkatestissä - maailmanluokan matkantekoa
16.05.2024 9.09Ammattitaidon suomenmestaruuksista mitellään ensi viikolla Kuopiossa
15.05.2024 9.16Metsän uudistamisessa käytettävät puulajit ovat monipuolistuneet
14.05.2024 16.11Metsä Group on myynyt Venäjän tytäryhtiönsä VLP -konsernille
14.05.2024 10.22Toyota-trukkien ja -hyötyajoneuvojen yhteinen tapahtuma 22.-23.5. Tampereella
14.05.2024 10.00SSAB:n Hämeenlinnan tehtaan hukkalämpö hyötykäyttöön Loimuan kaukolämpöverkossa
14.05.2024 8.00Lähde mukaan ilmoituksella seuraavaan Metsäalan Ammattilehteen - nyt kannattaa panostaa markkinointiin sillä metsäalalla investoidaan...
14.05.2024 7.40Valmet toimittaa paalitesterin Papresan paperitehtaalle Espanjaan
13.05.2024 19.00Raportti osoittaa: Suomen metsä- ja viheralan ammattilaisista on 62 % itseoppineita
13.05.2024 13.12Luken selvitys: ruoka-ala työllistää Suomessa 320 000 henkeä
13.05.2024 11.20Maa- ja metsätalousministeriön rahoittamissa Monimetsä- ja MoniTeKo-hankkeissa pyritään lisäämään tietoisuutta luonnonhoidon keinoista ja niiden vaikutuksista
12.05.2024 11.00Tervetuloa Komatsu Forestin Rovaniemen palvelukeskuksen 10-vuotisjuhliin ja työnäytökseen perjantaina 17. toukokuuta
12.05.2024 9.11Teknologiateollisuuden heikko kysyntä ja tilauskertymä vaikeuttavat yhä talouskasvua
11.05.2024 9.00Energian tuonnin arvo laski 39 % vuonna 2023
10.05.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 10.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
10.05.2024 9.00Liikennevakuuttamisen uusi laki voimaan 1.6. - Lakimuutos koskee tuhansia yksityiskäytössä olevia erilaisia liikkumisvälineitä
10.05.2024 8.00Wetteri on allekirjoittanut sopimuksen SANY-maansiirtokoneiden maahantuonnista ja jälleenmyynnistä
09.05.2024 10.00Dronekausi alkaa - muista lennättämisen pelisäännöt
08.05.2024 16.00Teknologiateollisuuden heikko kysyntä ja tilauskertymä vaikeuttavat yhä talouskasvua
08.05.2024 13.02Lohien perimän tutkimuksessa paljastui, että kalastuksen painottuminen esimerkiksi alkukesään voi muuttaa lohikantojen lisääntymisikää ja keskikokoa
08.05.2024 9.34Omakotiliitto: Sähkön siirtomaksussa lähes kymmenkertaisia eroja
07.05.2024 16.33Iisalmen lentokentän tarveselvitys: Ylä-Savon teollisuus tarvitsee hyvän saavutettavuuden
07.05.2024 15.33Kuljetusalan ammattilaisten Vistema-päivä järjestetään Vantaalla torstaina 16. toukokuuta
07.05.2024 10.00NT Works tarjoaa laadukasta hakkuriterien teroituspalvelua
07.05.2024 9.55Uudistava metsätalous etenee vauhdilla - 40 prosenttia puukaupoista Metsä Group Plus -hoitomallilla helmi?huhtikuussa
07.05.2024 9.14Sähköautot: Alankomaissa, Ranskassa ja Saksassa - on lähes kaksi kolmasosaa kaikista EU:n julkisista latauspisteistä.
07.05.2024 9.00IVECOn uudet turvajärjestelmät pelastavat henkiä
06.05.2024 11.00Traktoreiden rengas- ja vannemuutoksia selkeytetään
06.05.2024 10.00Kolmen miljoonan (CO2e) konferenssi kokoaa Seinäjoelle yhteen maankäyttösektorin ilmasto-osaamisen asiantuntijat ja tulevaisuuden tekijät
06.05.2024 8.00Ponssen henkilöstövähennykset ennakoitua pienemmät
03.05.2024 21.07KATSO TÄSTÄ 3.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.05.2024 11.00HydroShop Vantaan uuden hydrauliikan erikoisliikkeen avajaiset keskiviikkona 15. toukokuuta - lähde mukaan!
03.05.2024 10.00Scanialta huikea perjantain korkotarjous!
02.05.2024 11.27Paketti-, kuorma-autojen ja linja-autojen rekisteröinnit kasvoivat huhtikuussa - henkilöautopuoli syöksykierteessä
02.05.2024 11.20EU:n hyötyajoneuvomarkkinoiden rekisteröinnit vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä - Pakettiautot kasvussa, kuorma-autot laskussa
02.05.2024 10.33Metsäteollisuuden tuotannossa pientä piristymistä
02.05.2024 10.11Raskone ostaa Asennustyö M Ahlqvist Oy:n osakekannan ja vahvistaa raskaan kuljetuskaluston huolto- ja korjauspalveluitaan Varsinais-Suomessa
02.05.2024 9.44Renaultilta täysin uusi Symbioz-perheauto
01.05.2024 12.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
30.04.2024 12.10LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
30.04.2024 9.00EU-vaalikampanjassa korostetaan äänestämisen merkitystä demokratian suojelemiseksi
30.04.2024 8.09MAN TGE päivittyy uudelle tasolle
29.04.2024 18.26Jeep aloitti Grand Cherokeen myynnin Suomessa
29.04.2024 12.12Sähköautot: K-Latauksen verkosto kasvaa yli sadalla uuden sukupolven suurteholatauspisteellä
29.04.2024 10.18Yamahalta uusi sähkökäyttöinen "koppimönkkäri" tieliikenteeseen
29.04.2024 10.00Metsänomistajat voivat hakea Metsäkeskuksesta tukea ammattilaisen laatimaan suometsän hoitosuunnitelmaan
28.04.2024 12.00Hakatun puun kokonaismäärä pieneni vuonna 2023 - energiapuuta korjattiin ennätyksellisen paljon
28.04.2024 9.00Suomessa runsaasti hankkeita hiilidioksidin talteenottoon - nyt panostettava myös kuljetusmahdollisuuksiin
27.04.2024 13.11Energiahuollon ympäristötuet vähenivät merkittävästi vuonna 2022
26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
25.04.2024 11.09Mercedes-Benz G-sarjan sähköversiot saivat Suomen hinnat
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset

Näytä lisää »