Renault Espace uudistuneena takaisin markkinoille

28.03.2023 14.52

Renault Espace toi automaailmaan aivan uuden luokan, kun se esiteltiin vuonna 1983. Nyt Espace etenee kuudenteen sukupolveen, jossa tilat ovat edelleen pääasia. Nykyaikaan sopivasti tyylissä on siirrytty kohti katumaastureita.

4,72 metrin pituinen uusi Espace on 14 senttiä lyhyempi kuin ennen ja samalla 32 mm matalampi. Pienemmästä korista huolimatta sisäpituus edestä kolmannen rivin penkin selkänojaan on kasvanut 2,48 metriin ja tavaratila on suurempi kuin ennen. Merkittävää on myös omamassan pieneneminen yli 200 kilolla. 

Joko 19- tai 20-tuumaisilla pyörillä varustetussa autossa on enimmillään 18 senttimetrin maavara

Valittavana on kolme varustetasoa, Techno, Iconic ja Esprit Alpine, joilla jokaisella on oma tyylinsä. Technossa ikkunalistat ovat kiillotettua kromia ja siinä on 19-tuumaiset pyörät. Iconicissa korin yksityiskohdat, kuten ikkunalistat ja kattokiskot ovat mustia ja pyörät ovat 20-tuumaiset. Esprit Alpine on mallinimensä mukaisesti kolmikon urheilullisin, jota korostaa muun muassa ruutulippumainen etusäleikkö. 

Runsaasti muunneltavaa tilaa matkustajille ja tavaroille

Väljät tilat ovat yksi Espacen tärkeimmistä ominaisuuksista.  Renault tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden valita, haluaako Espacen 5- tai 7-paikkaisena, hinta on molemmilla sama. Matkustamo on 7-paikkaisessa versiossa melkein kaksi ja puoli metriä pitkä.

Avarista tiloista pääsevät nauttimaan etenkin toisella rivillä matkustavat. Kun käytetään penkin 22 sentin siirtovara ja säädetään se aivan taakse, polvitilaa on yli 32 cm. Selkänojan kallistuu 31 asteen kulmaan, minkä jälkeen matkustaminen on todella ylellistä. Mikäli keskellä ei istu ketään, voi taittaa esiin keskikyynärnojan, jossa on mukitelineet. 

Kolmannellakin istuinrivillä on melkein 13 cm polvitilaa. Sinne on helppo kulkea, sillä Easy Access -toiminnolla toinen istuinrivi siirtyy 26 cm eteenpäin ja taittuu eteen. Kaikilla istuinpaikoilla on turvavyön esikiristimet, kosketuksesta syttyvä lukuvalo ja USB-C -portti eri laitteiden latausta varten. Lataukseen on myös kaksi 12 voltin pistoketta, toinen matkustamossa ja toinen tavaratilassa. 

Erityistä valoisuutta matkustamoon tuo lisävarusteena saatava panoraama-lasikatto, joka on yksi markkinoiden suurimmista. Se on peräti 1,33 metriä pitkä ja 0,84 metriä leveä, eikä siinä ole mitään poikkitankoja. Yli neliömetrin laajuinen lasikatto on erittäin tekninen, sillä se suodattaa ultraviolettisäteet ja suurimman osan infrapunasäteistä. Niinpä matkustamo ei kuumene, eikä tarvita erillistä pimennysverhoa. 

Espacen perinteitä kunnioittaen istuimet ovat mukavat. Edessä keskikonsolissa on aina pituussuunnassa liukuva käsituki, jonka voi siirtää mieleiseen paikkaan. Iconicissa on uutena ideana toisen rivin istuinten pääntukiin sopivat pehmeät, ergonomiset tyynyt, jotka on verhoiltu samalla materiaalilla kuin istuimet. 

Tavaratilaa on Espacessa on viiden matkustajan versiossa takapenkin ollessa normaaliasennossa 581 litraa. Kun takapenkin siirtää etuasentoon tilaa on 777 litraa. Mikäli ollaan matkassa kahden, tavaraa voi lastata mukaan 1 818 litraa. Seitsemän matkustajan versiossa tavaratila on 104 litraa pienempi ja kaikkien paikkojen ollessa käytössä sitä on 159 litraa. Pikkutavaroille on ohjaamossa reilusti säilytyspaikkoja. 

Varusteilla ja liitettävyydellä viihtyisyyttä

Espace on Renaultin huippumalli, minkä takia siitä ei valmisteta perusmallia, vaan lähtökohtana on erittäin kattavasti varusteltu Techno. Siinä on kuljettajan edessä 12,3-tuumainen muunneltava digitaalimittaristo ja kojelaudan keskellä 12-tuumainen pystysuunnassa oleva kosketusnäyttö. Saatavana on vielä monipuolisesti tietoa jakava 9,3-tuumainen heijastusnäyttö tuulilasiin. 

Renaultin openR link -multimedian näyttöä saa muokattua mieleisekseen ja siihen kuuluu Googlen Android Automotive -järjestelmä. Multimedian käyttö on helppoa kuten älypuhelimisssa ja se voi yhdistää käyttäjän digitaaliseen maailmaan. Käytössä ovat kaikki Android Automotiven palvelut, kuten Google Maps, Google Assistan ja Google Playn sovellukset, aivan kuin älypuhelimessa. 

Muita Technon mainioita vakiovarusteita ovat esimerkiksi sähköinen takaluukku, jonka saa avattua kojelaudasta, takaluukun painikkeesta, avaimesta tai heilauttamalla jalkaa puskurin alla sekä langaton älypuhelimen lataus. 

Iconic nostaa matkustamon tunnelmaa entisestään kojelaudan aidolla saarnipuu koristelulla ja vaaleanharmaalla nahkaverhoilulla. Etuistuimissa on sähkösäädöt ja lämmitys löytyy istuinten lisäksi ohjauspyörästä. Ajajan istuimessa on vielä ristiselän hieronta. 

Esprit Alpinen sisustuksessa on urheilullinen tunnelma, jota tuodaan Alcantaralla verhoillulla kojelaudalla, jossa on Alpinen tunnusvärinä siniset tikkaukset. Istuimissa Alcantara yhdistyy synteettiseen nahkaan ja Latis Bright -kankaaseen. Ohjauspyörässä on nappanahkaa ja Alcantaraa sekä Ranskan lipun mukainen kolmiväritikkaus. 

Kuljettajan tehtävää helpottamaan on saatavissa 32 avustavaa järjestelmää. Iconicissa ja esprit Alpinessa on vakiona Active Driver Assist. Sen avulla Espace on autonomisen autoilun tasolla kaksi, sillä paketissa ovat pysähdyksiin saakka toimiva mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistakeskitin, minkä lisäksi järjestelmä mukauttaa ajoa karttatietoja ja sijaintia huomioiden.  

Huipputaloudellinen voimalinja

Espacen kulutus ja hiilidioksidipäästö ovat uuden voimalinjan ansiosta pienimpiä luokassaan. Ahdetun 1,2-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä on sama 146 kilowatin (200 hv) tehoinen paketti kuin Australin tehokkain vaihtoehto. Espacen E-Tech full hybrid -voimalinjassa bensiinimoottori kehittää 96 kilowattia (130 hv) ja 205 newtonmetriä. Pääsähkömoottorin vääntömomentti on yhtä suuri ja se kehittää 50 kilowattia. Lisäksi paketissa on 18 kilowatin (50 Nm) tehoinen starttigeneraattori, joka käynnistää moottorin ja antaa voimaa vaihteen vaihtuessa. 

Vauhtia vähennettäessä ja jarrutettaessa energia kerätään talteen energiasisällöltään kahden kilowattitunnin (400 V) litiumioniajoakkuun. Kaupungissa voidaan liikkua jopa 80 prosenttia ajasta sähköllä, mikä tarkoittaa parhaimmillaan 40 prosenttia pienempää kulutusta. Edelliseen Espaceen verrattuna nyt esiteltävän kulutus on 35 prosenttia pienempi. Yhdistetty kulutus on kaikissa versioissa alle viisi litraa sadalla ja suurin hiilidioksidipäästö on 111 g/km. Techno-versiossa luvut ovat 4,7 litraa sadalla ja 104 g/km. 

Renaultin E-Tech full hybrid yhdistää sarja- ja rinnakkaishybridien parhaat puolet, minkä lisäksi se osaa nyt ennakoida karttatietojen ja topografian avulla moottorien toimintaa seitsemän kilometrin päähän. Monitilavaihteisto valitsee parhaan välityksen 15 vaihtoehdosta ajajan sitä huomaamatta ja vaihtelee myös toimintatilaa viiden vaihtoehdon välillä. Liikkeelle lähdetään aina äänettömästi ja sivistyneesti sähkön voimalla.

E-Tech hybridin toimintatilat:

  • täysin sähköllä (vain sähkömoottori liikuttaa autoa)
  • dynaaminen hybrid (sekä polttomoottori että sähkömoottori liikuttavat autoa)
  • e-drive sarjahybridi (sähkömoottori liikuttaa autoa, polttomoottori lataa akkua)
  • polttomoottori (vain polttomoottori liikuttaa autoa ja/tai lataa akkua)
  • regenerointi (hidastuksien ja jarrutuksien aikana renkaat pyörittävät sähkömoottoria, jolla ladataan akkua)

Koska uusi Espace on suurin ja pisin Renault-henkilöauto, siinä on erityistä hyötyä Iconicissa ja esprit Alpinessa vakiovarusteena olevasta 4CONTROL advanced -nelipyöräohjauksesta. Järjestelmä on Renaultin nelipyöräohjauksen uusi versio ja nyt takapyörät kääntyvät enimmillään viisi astetta (aiemmin 3,5 astetta), millä Espacen 11,6 metrin kääntöympyrä kutistuu 10,4 metriin eli samankokoiseksi kuin Cliossa. 

Ensimmäiset kuudennen sukupolven Renault Espacet saapuvat Suomeen syksyllä, mihin mennessä kerrotaan meille tuotavat versiot ja niiden hinnat. 

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa

Näytä lisää »