Varaosakaupalle uusi toimialajärjestö18.04.2017 14.14
Tammikuun 18. päivänä Patentti- ja Rekisterihallitus rekisteröi uuden toimialajärjestön nimeltään Suomen Varaosakaupan Keskusliitto ry, lyhennettynä SVOK. Uusi järjestö edustaa kattavasti koko kansallista varaosakaupan yrittäjäkuntaa maahantuontiyrityksistä alan tukku- ja vähittäismyyjiin. Yhdistyksen sääntöjen mukaan sen tarkoitus on toimia autojen varaosien ja lisävarusteiden kaupan etujen valvojana ja yhdyssiteenä, sekä edustaa julkisesti alaa sidosryhmiin, mediaan ja viranomaistahoihin Suomessa ja kansainvälisesti. Kansainvälisesti tärkein yhteistyöjärjestö on Euroopan laajuisesti toimiva vapaan varaosakaupan järjestö FIGIEFA, jonka jäsenenä SVOK jatkaa AOT:n toimintaa. Rekisteröinnin jälkeen yhdistykselle on nimetty kuusijäseninen hallitus, joka edustaa sekä alan tukku- että jälleenmyyjäportailla toimivia yrityksiä. Hallitukseen kuuluvat puheenjohtajana Jukka Kock (Koivunen Oy), sekä jäseninä Heikki Laakso (AVK / Hessumobiili Oy), Bengt Wahlberg (Oy Kaha Ab), Veli-Pekka Koskela (Suupohjan Huolto ja Varaosa Oy), Arni Ekholm (Startax Finland Oy) ja Harri Broman (Varaosamaailma Oy). Käynnistysvaiheessa yhdistyksen asiainhoitajana on toiminut Heikki Lehtinen. Yhdistyksen ensimmäinen, sääntöjen mukainen vuosikokous pidetään 27.4. Helsingissä. Tuo kokous mm. vahvistaa hallituksen jäsenet alkavaksi toimintavuodeksi. Sääntöjen mukaan hallitukseen valitaan vuosittain 6 – 10 jäsenyritysten edustajaa. Kokoukseen kutsutaan kaikki nykyiset, sekä vuosikokoukseen mennessä jäsenyyttä hakeneiden ja hyväksytyksi tulleiden yritysten edustajat. SVOK:n yhteystiedot täsmentyvät vasta sen hallinnon varsinaisesti käynnistyttyä vuosikokouksen jälkeen. Lisätietoja toistaiseksi antavat tarvittaessa Heikki Lehtinen (+358 40 5103003) tai hallituksen jäsenet. Suomessa autojen varaosa-alan ammattipiireissä puhutaan ”vapaasta” varaosakaupasta. Nimitys juontuu ajanjaksosta, jolloin autojen valmistajien vaatimuksesta Euroopan yhteisö myönsi kilpailuvapautusta koskevasta direktiivistä ns. ryhmäpoikkeusasetuksen. Tämän avulla autojen valmistajien omien myyntiverkostojen markkinoimat ns. alkuperäiset varaosat saivat markkinoilla yksioikeuden tämän ilmaisun käyttöön ja jopa näiden osien käytön auton huolloissa ja korjauksissa auton takuun voimassa olemisen ehdoiksi. Näiden osien hinnoittelu oli selektiivistä riippuen siitä, oliko jälleenmyyjä osa automerkkien omaa jakelu- ja huoltoverkostoa. Tämä ryhmäpoikkeusasetus on kumottu jo useita vuosia sitten ja tämä kilpailun este on poistunut. Käsite ”alkuperäisosa” elää kuitenkin edelleen. Tosiasiassa autojen valmistajat ovat perinteisesti hankkineet valtaosan etenkin normaalisti kuluvista auton osista alihankkijoilta automallin valmistusvuosien aikana. Kun automallin valmistus päättyy, loppuvat myös osien valmistajien toimitukset ensiasennukseen. Samat valmistajat markkinoivat tämän jälkeen edelleen samoja osia omille asiakkailleen – ja useimmiten myös varaosiksi autojen valmistajien omille jälkimarkkinaorganisaatioille. Nykyisen EU:n lainsäädännön mukaan auton korjauksessa on takuun säilymiseksi käytettävä alkuperäisiä vastaavia varaosia. Näitä varaosia myyvät ns. vapaat varaosien jakelijat. |