Mittavat liikennejärjestelyt ysitielle Liedon aseman kohdalla Kurkelan risteyssillan uusimisen ajaksi30.03.2017 16.30
Varsinais-Suomessa, Liedossa aloitetaan maantiellä 204 (Säkyläntie) valtatien 9 ylittävän Kurkelan risteyssillan uusimistyöt viikolla 15. Rakennustöiden aluksi tehdään valtatielle 9 työnaikaiset liikennejärjestelyt, jotka käsittävät mm. kaksi työnaikaista kiertoliittymää eritasoliittymän ramppien kohdille. Työnaikaiset järjestelyt laskevat moottoritien nopeusrajoitusta 50 km/h. Työnaikaiset liikennejärjestelyt ovat käytössä koko urakan ajan. Lisäksi äitienpäiväviikonloppuna 13.5.–14.5. ysitien liikenne joudutaan katkaisemaan turvallisuussyistä kokonaan yhden vuorokauden ajaksi nykyisen sillan purkamisen vuoksi. Tällöin on käytettävä muita reittejä. Liikennejärjestelyt tulevat ajoittain aiheuttamaan vt 9 ruuhkautumista. Säkyläntien kevyelle liikenteelle rakennetaan väliaikainen silta uuden sillan viereen töiden ajaksi. Rakennustyöt kestävät vuoden 2017 loppusyksyyn saakka.
Sillan korjaustyöt aloitetaan viikolla 15 työmaan perustamisella ja työnaikaisten liikennejärjestelyjen tekemisellä. Valtatielle 9 tehdään mittavat työnaikaiset liikennejärjestelyt, jotka käsittävät mm. kaksi työnaikaista kiertoliittymää eritasoliittymän ramppien kohdille. Työmaan kohdalla valtatien 9 kaistoja joudutaan rajoittamaan sitten että käytössä on vain yksi kaista molempiin suuntiin. Työnaikaiset järjestelyt laskevat moottoritien nopeusrajoitusta 50 km/h. Liikenne tulee säilymään työnaikaisilla liikennejärjestelyillä koko urakan ajan. Säkyläntien kevyelle liikenteelle rakennetaan väliaikainen silta uuden sillan viereen, jotta kevyen liikenteen toimivuus pystytään turvaamaan koko työn ajan. Vanhan sillan purkutyön jälkeen rakennetaan uusi silta vanhan sillan paikalle. Työt valmistuvat kokonaisuudessaan loppusyksyllä 2017. ELY-keskus toivoo tienkäyttäjiltä varovaisuutta työmaan kohdalla liikuttaessa. Liikennejärjestelyt tulevat ajoittain aiheuttamaan liikenteen ruuhkautumista, etenkin aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteen ruuhka-aikoina. Nykyisessä v.1966 rakennetussa Kurkelan risteyssillassa on käytetty KA-jännemenetelmää, jossa on havaittu ongelmia jänteiden kestävyydessä. Lisäksi silta on muutoinkin huonokuntoinen, joten se on päätetty uusia kokonaan jännitetyllä teräsbetonisella ulokepalkkisillalla. Ilman uusimista sillalle olisi jouduttu asettamaan raskasta liikennettä haittaava painorajoitus. Uudelle sillalle tehdään samalla korotettu kevyen liikenteen väylä ja sillan hyötyleveys kasvatetaan 13,25 metriin (vanhan sillan leveys 9,0 metriä). Uuden sillan pituus säilyy samana kuin vanhalla sillalla. Liikennemäärä sillalla on 2 800 ajoneuvoa vuorokaudessa ja sillan alittavalla valtatiellä 14 350 ajoneuvoa vuorokaudessa. Urakoitsijana hankkeessa toimii Oteran Oy. |