Toisen sukupolven Dacia Duster Suomeen helmikuussa08.01.2018 16.00
Toisen sukupolven Dacia Duster jatkaa entisellä filosofialla. Asiakas saa tilavan, turvallisen ja luotettavan uuden auton kohtuuhintaan. Aiempaa tyylikkäämpi ja mukavampi uusi Duster tarjoaa lisäksi perustasosta alkaen runsaamman varustelun kuin ennen. Dacia Duster nousi heti Suomeen saavuttuaan yhdeksi suosituimmista kompakteista katumaastureista. Vuonna 2016 Duster nousi jo luokkansa myydyimmäksi malliksi ja se oli kaikki kokoluokat mukaan lukien neljänneksi suosituin nelivetoinen katumaasturi. Viime vuonna Dusterin myynti jatkoi kasvuaan, vaikka uuden mallin tulo oli jo tiedossa. Tyylikkäämpi niin sisältä kuin ulkoaDacian tyylin mukaisesti toisen sukupolven Duster ei ole vallankumouksellinen, vaan se on kaikilta osiltaan järkevästi edelleen kehitetty. Hyviksi havaitut rakenteet on säilytetty ennallaan, mutta päivittämistä kaipaavat on uusittu ja samalla käyttäjien toiveet on otettu monipuolisesti huomioon. Uusi Duster on vielä edeltäjäänsäkin jämäkämmän näköinen. Auton ulkomitat ovat ennallaan, mutta aerodynamiikkaa on parannettu muun muassa kallistamalla tuulilasia enemmän taaksepäin. Korin osien istuvuus on entistä parempi, mikä korostaa Dacian laatua. Sisustus on paljon korkeatasoisempi kuin ennen ja uuden kojelaudan ansiosta Duster on paljon aiempaa modernimpi. Hallintalaitteet ovat paremmin kuljettajan ulottuvilla, mikä helpottaa ajamista. Istuimissa on uudet rungot, ja ne tarjoavat nyt enemmän tukea kaiken kokoisille matkustajille. Sekä kuljettaja että matkustajat nauttivat mukavuutta lisäävästä huomattavasti aiempaa alhaisemmasta melutasosta. Myös jo perusmallista alkaen monin tavoin parantunut varustelu lisää omalta osaltaan käyttö- ja matkustusmukavuutta. Parempi ajettava ja turvallisempi Dacia Dusterin perusrakenne ja mitat ovat ennallaan, mutta ajo-ominaisuuksia ja käsiteltävyyttä on parannettu monin tavoin. Autossa on nyt polttoainetta säästävä sähköinen ohjaustehostin, jonka ansiosta ohjaus on kolmanneksen aiempaa kevyempi. Siitä on iloa varsinkin autoa pysäköitäessä. Uudelleen suunnitellun ohjauksen avulla Duster kääntyy herkemmin ja on suurissa nopeuksissa vakaampi. Dusterin perusrakennetta on vahvistettu käyttämällä paksumpaa terästä ja muuttamalla lattian ja etupilareiden kiinnityspisteet lujemmiksi. Keulassa uudet puskurin kiinnikkeet ja konepellin muotoilu vähentävät jalankulkijoiden loukkaantumisriskiä törmäyksessä. Edessä uudet pääntuet suojaavat päätä ja niskaa paremmin takaapäin tulevissa törmäyksissä. Takaistuinten pääntuet puolestaan on suunniteltu niin, että näkyvyys taaksepäin on parantunut. Lisäksi Dusterissa on nyt uudet ikkunaturvaverhot ja turvavöiden rajoittimet sekä kiristimet niin edessä kuin takaistuimen reunapaikoilla. Turvavyön muistutus kattaa nyt etuistuimien lisäksi myös takapenkin sekä varoitusvalolla että äänimerkillä. Uudet kattavat varustetasot Uuden Dacia Dusterin hinnat alkavat SCe 115 4x2 Accessin 15 399 eurosta. Tuhannella eurolla nousseen hinnan vastineeksi saa niin paljon varusteita, että varusteet huomioon ottaen hinta on laskenut. Edelliseen sukupolveen verrattuna nyt jo perusmallissa ovat vakiovarusteina ajotietokone ja ulkolämpötilanmittari, automaattiset ajovalot valotunnistimella, kauko-ohjattava keskuslukitus, sähkökäyttöiset ikkunannostimet etuovissa, ISOFIX-kiinnikkeet takapenkin reunapaikoilla ja korinväriset puskurit. Halvin dieselmoottorinen Duster on dCi 110 4x2 Essential, joka maksaa 17 999 euroa. Siinä on Access-varusteiden lisäksi kaksiosainen epäsymmetrisesti jaettu takaistuimen selkänoja ja Dacia Plug & Radio, jossa on CD-soitin, MP3-soitin sekä Bluetooth-yhteys. Äänentoistoa voidaan käyttää helposti myös ohjauspyörän taakse sijoitetuista katkaisimista. Vakiovarustelistalta löytyvät myös manuaali-ilmastointi, mustat kattokaiteet, kuljettajan istuimen korkeussäätö sekä ohjauspyörän korkeus- ja etäisyyssäätö. Entistä Laureate-varustetasoa vastaa nyt hieman paremmin varusteltu Comfort, ja sellaisen saa halvimmillaan TCe 125 -moottorin kanssa etuvetoisena 17 399 eurolla. Nelivetoisena hinta on 20 399 euroa. Dieselmoottorisen Duster Comfortin voi valita joko nelivetoisena manuaalivaihteistolla tai etuvetoisena automaattisen EDC-kaksoiskytkinvaihteiston kanssa 21 399 eurolla. Comfort lisää varustelistalle Essential-tason lisäksi sähkösäätöiset, lämmitettävät ulkopeilit, sähkökäyttöiset ikkunannostimet takaoviin, vakionopeudensäätimen nopeudenrajoittimella, etusumuvalot, korinväriset ovien ulkokahvat, mustat B-pilarit, kromatun pakoputkenpään ja nelivetoisissa malleissa alamäkihidastimen. Uutena ylellisenä varustetasona Dusteriin saa nyt Prestigen, jonka lisähinta Comfortiin verrattuna on vain tuhat euroa. Prestige-varustetasoon kuuluu ulkonäköä kohentava Design Pack, jossa on 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, hopeanharmaat peilinkuoret ja kattokaiteet, hopeanharmaat etu- ja takapuskurin alaosat sekä tummennetut takalasit. Turvallisuutta lisäävät katvealueen valvontajärjestelmä, peruutustutka ja peruutuskamera. Mukavuutta parantavat kuljettajan istuimen ristiseläntuen säätö, kyynärnoja edessä ja 7-tuumaisella kosketusnäytöllä varustettu Media Nav, johon kuuluu suomenkielinen navigaattori. Laadukas Soft Feel -ohjauspyörä on tuntumaltaan pehmeä ja miellyttävä. Nelivetoisissa malleissa on lisäksi 4x4-monitori, josta näkyvät kallistuskulmat ja kompassi. Lisävarusteilla vielä ehommaksi Prestigen varustelun täydellisyydestä kertoo hyvin se, että lisävarustelistalle jää metallivärin lisäksi hyvin vähän valittavaa. Sieltä voi tilata vielä nahkaverhoilun, automaatti-ilmastoinnin, älyavainkortin ja MultiView-kameran, jonka voit valita näyttävän kuvaa auton edestä, takaa tai jommaltakummalta sivulta. Duster Comfortin voi varusteilla nostaa lähes Prestigen veroiseksi, mutta erikseen ostettuna varusteet maksavat paljon enemmän kuin tuon varustetasojen välillä olevan tuhat euroa. Uuden Dacia Dusterin ennakkomyynti alkaa 12.1. ja virallinen ensiesittely Suomessa on helmikuun puolivälissä. |