Häiriköiviä lentomatkustajia aiempia vuosia enemmän - ethän ole osa ilmiöitä11.10.2023 11.22 Traficom: Tupakointia lentokoneessa, suullisia solvauksia, liiallista päihtymystä, henkilökunnan ohjeiden sivuuttamista – lentomatkustajien häiriökäyttäytyminen on ollut nousussa viime vuosina. Pahimmillaan häiriköivät matkustajat voivat vaarantaa lennon ja muiden matkustajien turvallisuuden. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom haluaa muistuttaa lentomatkustajia heidän omasta vastuustaan lennoilla. Häiriköinnistä voi seurata sakko, lentoyhtiön korvausvaatimus tai matkustuskielto. Vuonna 2021 ilmoitukset häiriköivistä matkustajista Suomessa ja suomalaisissa ilma-aluksissa yli kaksinkertaistuivat edelliseen vuoteen verrattuna. Vuonna 2022 määrät pysyivät edelleen koholla, ja kuluva vuosi ei näytä tuovan tilanteeseen parannusta. Sama trendi on nähtävissä myös kansainvälisesti. "Jokainen matkustaja on itse vastuussa omasta käyttäytymisestään lentoasemalla ja lentokoneessa sekä sen mahdollisista seuraamuksista. Häiriköivä käyttäytyminen ei ole hyväksyttävää. Lentoyhtiön turvallisuusohjeiden ja matkustamoon liittyvien sääntöjen noudattaminen on välttämätöntä sujuvan ja turvallisen matkan varmistamiseksi", painottaa ilmailusta vastaava johtaja Jari Pöntinen. Lennon aikana tapahtuva häirikkökäyttäytyminen on yleisimmin verbaalista häirintää, liiallista päihtymystä ja tupakointia. Seuraavaksi yleisin tapaustyyppi on henkilökunnan ohjeiden noudattamatta jättäminen, kuten turvavyön merkkivalon huomioimatta jättäminen, annettujen turvallisuusohjeiden ja käskyjen noudattamatta jättäminen ja turvavälineisiin kajoaminen. Seuraamuksina voilla olla sakko, korvausvaatimus tai matkustuskieltoPahimmillaan häiriköivät matkustajat voivat vaarantaa lennon ja muiden matkustajien turvallisuuden. Henkilökunnalla on valtuudet toimia järjestyksen ylläpitämiseksi. Tämä voi tarkoittaa asian ilmoittamista poliisille, häiriköivän matkustajan liikkumisen rajoittamista, ylimääräistä välilaskua häiriköivän matkustajan poistamiseksi tai muita tarvittavia toimenpiteitä lennon turvallisuuden turvaamiseksi. "Häiriköivä matkustaja ei yleensä ymmärrä, miten merkittäviä taloudellisia seurauksia hänen toiminnallaan saattaa olla lentoyhtiölle esimerkiksi, jos lento viivästyy. Viivästykset saattavat johtaa muille matkustajille maksettaviin korvauksiin, jatkolentojen järjestelyihin, henkilöstön työaikaan liittyviin järjestelyihin ja niin edelleen", Pöntinen kertoo. Häiriköiville matkustajille koituvat seuraamukset voivat olla oikeudellisia, kuten sakko tai jopa vankeus, tai esimerkiksi lentoyhtiön korvausvaatimus aiheutuneista viivästyksistä tai vahingoista. Lentoyhtiö voi myös asettaa matkustajan matkustuskieltoon. Lainsäädäntöä:Ilmailulain 59 §:n mukaisesti matkustaja ei saa toiminnallaan vaarantaa lennon, sen miehistön tai matkustajien turvallisuutta. Matkustajan on noudatettava käskyjä, jotka miehistö antaa lennon turvallisuuden ja järjestyksen ylläpitämiseksi. Käskyjä on noudatettava siitä hetkestä kun matkustaja on astunut ilma-alukseen ja vastaavasti sieltä pois. Säädös kattaa siis koko ilma-aluksella oleskelun ajan riippumatta siitä, onko ilma-alus maassa tai ilmassa. Noudata henkilökunnan ohjeita ja huolehdi myös lasten käyttäytymisestäJotta lento sujuisi ilman häiriöitä, muista nämä:
Suomen ilmailun turvallisuus 2022 (pdf, 1,46 Mt) |