AMMATTILEHTI KOEAJAA: TruckMasters OX 2.4 4X4 OffRoad - Kevyttä kuormaa

17.06.2018 15.11

ox1.jpg

Toyota Hilux lava-autoon pohjautuva TruckMasters OX 2.4 4X4 kevytkuorma-auto on järkevä ja kustannustehokas vaihtoehto kuorma-autokortin omaaville, joilla on tarve 5-paikkaiselle lava-autolle. 

(kuva yllä: OffRoad varustepaketin ansiosta 40 mm tavallista korkeampi ja erittäin maastokykyinen, uuden sukupolven TruckMasters OX kevytkuorma-autoon kuin tehty urakoitsijoiden tarpeisiin vaikkapa metsätyömaiden vaativaan käyttöympäristöön.)

Yrityskäytössä autoverosta vapautettu kuorma-auto avaa mahdollisuuden vähentää autoverottoman kuorma-auton auton hintaan sisältyvän arvonlisävero täysimääräisenä verotuksessa. Hintaetu perinteiseen pakettiautoksi rekisteröityyn malliin voi mallista ja varustetasosta riippuen nousta jopa kymmeniin tuhansiin euroihin. 

ox2.jpg

(kuva: Korkea maavara, räyhäkkään näköiset vanteet ja karkeakuvioiset renkaat sekä lokasuojien levitykset antavat TruckMaster OX:lle ryhdikkään ilmeen.)

Valmet Automotive on ollut mukana uuden TruckMaster lava-auton tuotekehitystyössä vastuualueinaan auton tekniset mittaukset ja lujuuslaskelmat. Valmet Automotiven tekemien simulointien ja testien pohjalta TruckMasters on tehnyt tarvittavat vahvistukset runkorakenteeseen sekä asentanut lisäilmajouset taka-akselille. Muutoksilla auton kokonaismassa saadaan nostettua 3,2 tonnista 3,51 tonniin, joka ylittää rajaa hipoen kevytkuorma-autolle asetetun 3,5 tonnin vähimmäiskokonaispainovaatimuksen. Samalla auton kantavuus on kasvanut noin 300 kilogrammalla, parhaimmillaan jopa 1,3 tonniin. Lisäksi jarrullisen perävaunun maksimassa on nyt 3,2 tonnin sijasta 3,5 tonnia ja  yhdistelmämassan ollessa täydet 7 tonnia. 

ox5.jpg

(kuva: Takajousituksen korkeuden ja jäykkyyden säätö käy kätevästi etuistuimien väliin sovitetusta nappulasta.) 

Työkäytössä kova juttu on se, että lisäilmajousien jäykkyyttä voidaan säätää etuistuimien väliin asennetusta säätimestä. Säädettävät lisäjouset tulevatkin tarpeeseen, kun lavalle sovitellaan reilun tonnin verran kuormaa. Vakiojousitus näet niiaa melkoisesti jo puoleen kantavuuskuormaan kuormattuna. Kuormatta ajettaessa lisäjousitus kannattaa pitää melko pehmeänä, muuten kyyti saataa muuttua on tavallista pomppuisemmaksi.

ox4.jpg

(kuva: Ohjaamo on tuttua ja laadukasta Toyotaa. TruckMaster OX:n alustan korotussarja ei tee mainittavaa pesäeroa maantiellä ajettavuudessa, jos vertailukohteena on vakiokorkuinen malli.)

Täysi arvonlisäveron vähennysoikeus

Autoveropavaus ja toimialasta riippuen mahdollisuus täyteen arvonlisäveron vähennykseen ovat  kevytkuorma-auton valtteja yrityskäytössä. Autoverovapaus tuo 5-paikkaisissa malleissa, merkistä ja mallista riippuen huomattavan, jopa yli 20 000 euron hintaedun kaksikäyttöautoon verrattuna. 2-paikkaisissa etu on kevyemmästä autoverokohtelusta johtuen merkittävästi pienempi, mutta toisaalta kuormatilaa on vastaavasti reilummin tarjolla. 

ox6.jpg

(kuva: Koeajetussa autossa oli Premium varustetason lisäksi OffRoad -paketti (sis. valorauta, astinlaudat, lavaraudat, levikesarja, 40-70 mm korotussarja, 285/65/18 offroad renkaat ja vanteet).

TruckMasters OX 2.4 4X4 pick-up -kevytkuorma-autot ovat aina 5-paikkaisia. Arvonlisäverolliset hinnat alkavat ammattikäyttäjiä varten kevyemmin varustein täydennetyn Workhorse -mallin noin 39 600 eurosta. Kattavammin varusteltujen Active -mallien verolliset hinnat alkavat noin 48 250 eurosta ja parhaimman Premium -mallien noin 54 400 eurosta. Automaattivaihteisto nostaa hintapyyntiä reilulla tuhannella eurolla. Nyt koeajettavassa autossa on Premium varustetason lisäksi OffRoad -paketti (sis. valorauta, astinlaudat, lavaraudat, levikesarja, 40-70 mm korotussarja, 285/65/18 offroad renkaat ja vanteet). Auton ulkonäölle uskottavuutta antavan ja etenemiskykyä parantavan OffRoad -paketin verollinen 5 900 euron lisähinta vaikuttaa kohtuulliselta.

ox8.jpg(kuva: Etujousituksen korotus hoituu jousilautasten ja rungon välii sovitettujen korotuspalojen voimin. Taka-akselilla on lisäilmajouset, joiden voimin perän korkeutta voi säätää +40 - +70 mm.)

Pakettiautoissa vähennys on mahdollinen vain arvonlisäverottomasta hinnasta. Auto- ja arvonlisäverojen lisäksi etuja saavutetaan myös vuotuisten verojen osalta. Toisen sukupolven TruckMasters OX -kevytkuorma-auton käyttövoimavero on vain noin 79 euroa vuodessa. Perusveroa ei kerätä lainkaan. Etu pakettiautoon on lähes 900 euroa vuodessa. 

Kuorma-autoksi rekisteröidyn ajoneuvon suurin sallittu ajonopeus on 80 km/h. Ja autossa tulee olla nopeuden rajoitin (max 89 km/h).

ox7.jpg

(kuva: TruckMasters OX:n peltipuhtaalle lavalle on tarjolla erilaisia lavakaukalovaihtoehtoja.)

Varmaotteinen  

Korotussarja ei tee mainittavaa pesäeroa maantiellä ajettavuudessa, jos vertailukohteena on vakiokorkuinen malli. Maastokelpoisten autojen kohdalla rengasvalinnoilla on suuri vaikutus ajettavuuteen ja mukavuuteen. Korkeaprofiiliset, karkeakuvioiset Maxxis Bravo 77 -kitkarenkaat vaimentavat suurimman osan tienpinnan epätasaisuuksista ja tiestä nousevista äänistä. Lumisessa maastossa ja jään peittämällä tiellä jäimme kaipaamaan nastarenkaiden tarjoamia pito-ominaisuuksia. Korkean maavaran ja erinomaisen nelivetojärjestelmän turvin TruckMasters OX:lla voi ajaa vaikka leimikolla suoraan moton viereen, tosin kanttia se kysyy. 

Toyotan 2,4 litran D-4D moottorista irrotettavan 150 hevosvoiman ja 6 portaisen,  momentinmuuntimella varustetun automaattivaihteiston turvin TruckMasters OX kulkee varmaotteisesti työympäristössään.

Pitkillä siirtymillä joitakin saattaa kismittää kuorma-autoissa pakollinen nopeudenrajoitin, joka tappaa vauhdin 90 km/h tienoille.

Kovassa työkäytössä olevaa autoa pitää tietysti myös huoltaa. Ei ole sattumaa että TruckMaster OX pohjautuu Toyota Hiluxiin, jolloin asiakkaat voivat hyödyntää japanilaismerkin koko maankattavan huoltokorjaamoketjun palveluita.

Pirteä tuttavuus

Nyt jo toiseen mallisukupolveen ehtinyt TruckMasters OX on kevyt kuorma-auto pirteä tuttavuus. Viisipaikkaisena se sopii moniin eri käyttötarkoituksiin. Ja jos kuorma-autoissa pakollinen nopeudenrajoitin ei ole esteenä, niin TruckMasters OX sopii erinomaisesti vaikkapa työsuhdeautoksi. Kuorma-autosta ei näet tarvitse maksaa autoetua verotuksessa. Miettikääpä sitä…

05.10.2023 11.33Legendaarinen Imatranajo ajetaan jälleen heinäkuussa
05.10.2023 11.28Nämä 7 tietoa paljastuu renkaan merkinnöistä
05.10.2023 11.00Luke: Metsien vertailutasolaskentaa päivitetty
04.10.2023 14.00Adampolis aloittaa MAN bussien myynnin Suomessa
04.10.2023 13.33DB Schenker aloittaa säännöllisen liikennöinnin täyssähköisellä HCT-yhdistelmällä
03.10.2023 12.15Ivecon täyssähköinen S-Way Electric vieraili Pohjolassa - Edistyksellinen voimalinja paljastaa kehityksen suuntaviivat
03.10.2023 10.40Yli tuhat kilometriä yhdellä vetytankkauksella
02.10.2023 14.01Agri-INNO-palkinnosta (10 000 e) kisaa neljä innovaatiota
02.10.2023 13.20Skenaario: Jatkuvapeitteiseen kasvatukseen siirtyminen ojitetuissa korpikuusikoissa lisäisi Suomen ilmastohyötyjä verrattuna avohakkuuseen
02.10.2023 13.01Liikenteen erillisverokertymä kasvoi noin 4,7 miljardiin euroon ? Kuorma-autoja rekisteröitiin syyskuussa poikkeuksellisen vähän
02.10.2023 9.23Tukes löysi puutteita aggregattien merkinnöissä ja käyttöohjeissa, yksi pois markkinoilta
02.10.2023 9.06Auton varaosien tilaus EU:n ulkopuolelta vaikeutuu - jatkossa päästötiedot raportoitava EU-komissiolle
02.10.2023 9.00BMW:ltä uusi R GS. - enemmän kuutioita, tehoa ja hintaa
02.10.2023 8.31Tampereelle kaksi Scania G 410 kaasuautoa
29.09.2023 23.55KATSO TÄSTÄ 29.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.09.2023 20.55LUE TÄSTÄ! Syksyn suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lähes 150-sivua alan asiaa
29.09.2023 8.45Taloustutkimus: Volvo on Suomen arvostetuin autobrändi jo kolmatta vuotta peräkkäin
28.09.2023 10.09Kiinteistökauppatilasto: Kiinteistökauppojen määrät ja mediaanihinnat laskussa
28.09.2023 9.52Tutkimus: Lehtipuusekoitus lisää aluskasvillisuuden lajikirjoa ja runsautta havumetsissä
28.09.2023 9.44Kalmarin ekotehokkaat hybridikonttilukit auttavat Rotterdam Short Sea Terminalsia parantamaan toiminnan kestävyyttä
28.09.2023 9.00Kyttyrälohi valtaa alaa Tenolla
27.09.2023 12.00Gasumin uusin tankkausasema Jyväskylän Seppälänkankaalla auki
27.09.2023 11.00Nissanin Baltian toiminnot Bassadonelle
27.09.2023 8.00Metsäkeskus uudistaa toimintaansa ja käynnistää muutosneuvottelut
26.09.2023 11.00Entistä älykkäämpi Wille 275 Delta lanseerataan Elmia Park -messuilla
26.09.2023 9.33Valmet toimittaa hienopaperin valmistuslinjan Yueyang Forest Paperille Kiinaan
26.09.2023 8.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,5 miljoonaa matkustajaa elokuussa 2023
25.09.2023 11.00Ensimmäiselle Bridgestonen tehtaalle hiilineutraaliussertifikaatti
25.09.2023 10.22Scanialle voitto arvostetussa Truck & Trailer Weltin vertailutestissä - Scania Super oli ETC-testin polttoainetaloudellisin kuorma-auto
25.09.2023 8.33Elina Antila on nimitetty Tapion viestintä- ja markkinointijohtajaksi
25.09.2023 8.00Luonnonvarakeskuksen tutkimusmetsässä Liljendalissa hakkuita syyskuussa
24.09.2023 11.45Uudet kuljettajat tyytyväisiä kuljettajakoulutukseen - ajokieltokoulutuksen sisältö saa kiitosta
23.09.2023 11.00Hakkuukone mittaustilasto vuodelle 2022 julkaistu
23.09.2023 10.00Ympäristötuilla tuettiin eniten energiatuotantoa vuonna 2021
22.09.2023 20.40KATSO TÄSTÄ 22.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.09.2023 11.00Tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
22.09.2023 9.00Kyttyrälohimäärässä uusi ennätys Tenolla
22.09.2023 8.10Firestonen uusi kuorma-autojen rengasvalikoima tarjoaa paremman kilometrituloksen ja polttoainetehokkuuden
21.09.2023 18.10Scania Suomen uusi pääkonttori ja pääkaupunkiseudun Scania-keskus nousevat Vantaalle
21.09.2023 16.10Luksia palkittiin Autoalan koulutuksen järjestäjä -palkinnolla
21.09.2023 13.00Volvo investoinut Raaseporiin - yleisötapahtuma ja koeajokiertue maanantaina 25.9.
21.09.2023 10.50Sampo-Rosenlew hakee metsäkoneiden varaosaliiketoiminnan kehittäjää
21.09.2023 9.40MacGregor on saanut yli 25 miljoonan euron tilauksen kappaletavaranostureista
21.09.2023 8.00Turvetuotannosta poistuneille suonpohjille ilmastokestävää jatkokäyttöä - uutta tietoa ja menetelmiä esitellään seminaarisarjassa
20.09.2023 16.00Metsä Fibren Kemin biotuotetehdas käynnistetty
20.09.2023 14.00Ponssen ja Epecin FORWARD´27-ohjelma käynnistyi
20.09.2023 10.00SKAL budjettiriihen linjauksista: Tiehankkeiden rivakka käynnistys oikea päätös, polttoaineveron alennus tärkeä
20.09.2023 9.00Bifa aloittaa Opel-edustuksen Ahvenanmaalla
19.09.2023 12.12Ford tuo mallistoonsa monipuolisen Ranger Ladattavan bensiini-hybridin
19.09.2023 11.00MAN on valmistanut 1 000 täyssähköistä kaupunkibussia Puolan Starachowicen tehtaallaan
19.09.2023 10.55Neste laajentaa latausverkostoa Suomessa viidellä uudella suurteholatauspisteellä - latauspisteitä myös Baltiaan
18.09.2023 19.00Hans Sohlström on nimitetty Stora Enson toimitusjohtajaksi
18.09.2023 18.00Ponssen Venäjän tytäryhtiön myynti päätökseen
18.09.2023 15.22SKAL ja Metsäteollisuus budjettiriiheen: Vähäliikenteiset tiet pidettävä kunnossa
18.09.2023 14.40Länsirannikon Konepäivät 2023 lauantaina 30.9. Raumalla LM-Parkissa - lähde mukaan!
18.09.2023 11.00Hydrauligeneraattorit vs. dieselgeneraattorit: Kumpi on paras vaihtoehto sinulle?
18.09.2023 9.20Ponssen Kuopion asiakaspalvelukeskus uudistui
18.09.2023 9.20VALOVOIMA 2023 -kiertue on täällä taas - huomenna Tuusula!
18.09.2023 9.11Metsänhoitotöihin tarkoitettua kemera-tukia haettavissa vielä syyskuun ajan
18.09.2023 8.00Metsänhoitotöitä on tehty viime vuotta reippaammin - kemera-tukia ehtii hakea vielä syyskuun ajan
15.09.2023 23.50KATSO TÄSTÄ 15.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.09.2023 11.49Laajakaistainvestointien rahoituksen haku aukeaa 19.9.2023
15.09.2023 11.11Suomen Pankin väliennuste: Suomi on taantumassa
15.09.2023 10.10Bioenergia ry hakee puuenergian toimialapäällikköä
15.09.2023 9.12Ponsse on uudistanut Kuopion asiakaspalvelukeskuksen
14.09.2023 14.55WWF:n kysely: Metsänomistajille tarjotaan edelleen avohakkuita, luontoystävällisemmät vaihtoehdot jäävät paitsioon
14.09.2023 14.37Elsi Katainen neuvottelijaksi EU:n mitta- ja massadirektiiviin
14.09.2023 14.34Ruotsalainen talovalmistaja lähtee Suomesta - Kauhajoen talotehdas hiljenee 1.1.2024
14.09.2023 14.23Ilmavoimien Ruska23-harjoitus aiheuttaa tilapäisiä liikenne- ja liikkumisrajoituksia Vaasan lentokentän ympäristössä 18.9.?1.10.2023
14.09.2023 14.00Bioenergia ry: Metka-kannustejärjestelmän leikkaukset vaarantavat metsänhoitotyöt
14.09.2023 11.01Volvo valmistaa sähkökuorma-autoja nyt jo neljässä eri tehtaassa
14.09.2023 8.12Metsä Group järjestää Uudista Metsää- ideakilpailun
13.09.2023 9.33Koneet mehtään ja monttuun - uuden Kuopion konekeskittymän avajaiset nyt perjantaina 15.9.
13.09.2023 8.00KoneAgria 2023 päivittää metsänomistajan tiedot ja tehostaa metsänhoitoa
13.09.2023 7.33Posti investoi merkittävästi varastoliiketoimintaansa - Transvalille yksi Suomen suurimmista varastoista Järvenpäähän
12.09.2023 18.52Nokian Renkaat irrottaa Nordman-tuotemerkkinsä itsenäiseksi rengasbrändiksi
12.09.2023 13.11Linja-autovalmistaja VDL asensi DAF kuorma-autoon Toyotan polttokennon - auto valmiina käyttötestiin
12.09.2023 11.00Nimitykset: Jarkko Mäkinen MAN Linja-autojen tuotepäälliköksi
12.09.2023 10.30Pikaraitiovaunu nousi kiskoilta harjoitustilanteessa - järjestelmä paljastui äärimmäisen haavoittuvaksi
12.09.2023 10.19Sunilan sellutehtaalla uudelleenjärjestelyitä
12.09.2023 9.03Metsäteollisuus: Metsäluonnon monimuotoisuuden tila on parantunut
12.09.2023 8.33Stora Ensolta uusi ohjeistus kuusen istutukseen
11.09.2023 15.00Täyssähköisen Opel Astra Electricin ennakkomyynti avattu
11.09.2023 11.45Arjen matkat avainasemassa liikkumisen lisäämisessä ? kestävään liikkumiseen kannustavaa Liikkujan viikkoa vietetään jo 20. kerran
11.09.2023 11.00Ajankohtaista ammattiliikenteelle D-asemilla
11.09.2023 10.00Liito-oravaliikennettä parannetaan uusilla järjestelyillä Jyväskylän Tikanväylällä
11.09.2023 8.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 heinäkuussa 15,1 % vuodentakaisesta
09.09.2023 10.00Puumessut onnistuivat erinomaisesti - näyttelyyn tutustui hieman yli 4500 kävijää
08.09.2023 18.30KATSO TÄSTÄ 8.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.09.2023 13.00Enersense Ässien pääyhteistyökumppaniksi - Porin jäähalli muuttuu Enersense Areenaksi
08.09.2023 8.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
07.09.2023 15.45Sisu Auto käynnistää GTP-maastoajoneuvojen sarjatuotannon Karjaalla
07.09.2023 15.35Valtio Sisu Auton osaomistajaksi
07.09.2023 14.12Nimitykset: Janne Kämäräinen Vehon henkilöautoliiketoiminnan johtajaksi
07.09.2023 13.59Veho uudistaa hyötyajoneuvo- ja henkilöautopuolen toimintamallia
07.09.2023 12.21Ensimmäiset kuvat Scanian täysin uudesta älykojelaudasta
07.09.2023 9.30Syysistutukset loppusuoralla, sekaviljely hyödyttää sekä metsätaloutta että ilmastoa
07.09.2023 9.00Joensuun tavoitteena on olla metsäalan kansainvälinen keskus
06.09.2023 16.11IVECO hoitaa 92 % kriittisistä ajoneuvovioista neljän tunnin kuluessa
06.09.2023 11.00Puutuoteteollisuus esittää julkisen rakentamisen vahvaa huomioimista budjettineuvotteluissa

Näytä lisää »