AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco on maakaasumoottorien NUMERO UNO

29.04.2018 20.00

haviagas1.jpg

Iveco esitteli kaikkiin hyötyautoluokkiin yltävän maakaasuautomalliston tavara-autovalikoimaa kansainväliselle lehdistölle Ruotsin Båstadissa. Haastavissa maaliskuun alkupuolen olosuhteissa läpiviedyn koeajotapahtuman suurin yllättäjä oli odotetusti täysin uudella 13-litraisella Cursor 13 ”kaasumoottorilla” ja uusimmalla Hi-Tronix vaihteistolla varustettu Iveco uutuus Stralis NP 460, joka yltää parhaimmillaan jopa 1600 km toimintamatkaan. 

(kuva yllä: Ivecon kaikkiin hyötyajoneuvoluokkiin yltävää maakaasuautomallistoa koeajettiin Ruotsin Båstadissa maaliskuun alkupäivinä. Keliolosuhteet olivat haastavata ja koeajon aikana taivaalta satoi lunta lähes kaikissa olomuodoissa. Tapahtuman päätähtenä toimi uusi Iveco Stralis 460 NP, joka tuodaan aluksi markkinoille kaksiakselisena rekanvetäjänä. Loppuvuodesta tarjolle tuodaan myös 6x2 vaihtoehto sekä kaksi- ja kolmeakseliset nuppiautot. Hitaan ykkösen avuin 2-akselinen Kaasu-Stralis nytkähti varmaotteisesti liikkeelle liukkaalta pihalta.)

Ruotsissa nähdyn ja koetun perusteella Ivecon määrätietoinen, yli 20 vuoden mittainen maakaasumoottoriperheen kehitystyö on nyt saavuttanut pisteen jossa kaasumoottoria voidaan pitää, useissa valikoiduissa ajotehtävissä, käyttöominaisuuksiltaan yhdenvertaisena perinteisen dieselmoottorin rinnalla. 

Jakeluverkosto kehittyy

EU tukee maakaasun jakeluverkoston nopeaa kehittämistä vuoteen 2025 mennessä. Käynnissä on useita CNG- ja LNG -jakeluverkoston kehityshankkeita, joiden tavoitteena on vähentää CNG-asemien välinen etäisyys 150 kilometriin ja LNG -asemien etäisyys 400 kilometriin. Hankkeiden vaikutukset näkyvät myös Suomessa. Uusia, osittain myös raskasta liikennettä palvelevia kaasuasemia on avattu merkittävien asutuskeskusten läheisyyteen ja pääväylien varsille. Tulevan kesän aikana Gasum avaa uuden maa-/biokaasuaseman Salossa. Myöhemmin asemia avataan myös Turkuun, Ouluun, Lahteen, Raisioon, Tampereelle, Seinäjoelle ja Kuopioon. 

haviagas2.jpg

(kuva: Uudessa Stralis NP 460:ssä voidaan käyttää polttoaineena vain CNG:tä, yhdistelmää CNG:stä ja LNG:stä tai vain LNG:tä. LNG-kaksoistankin versio varmistaa ennätyspitkän toimintamatkan, joka on jopa 1 600 km.)

Kipinäsytytys

Kaikki Ivecon NP-kaasumoottorit ovat kipinäsytytteisiä. Markkinoilla on tarjolla kuorma- autoihin myös puristussytytteisiä vaihtoehtoja. Näissä ns. Dual fuel -moottoreissa kaasun sekaan ruiskutetaan pieni määrä dieseliä palotapahtuman käynnistämiseksi. Ivecon kipinäsytytteisissä moottoreissa pakokaasujen jälkikäsittely hoituu vähän tilaa vievän ja kustannustehokkaan kolmitiekatalysaattorin voimin. Dual fuel -moottoreissa vaaditaan dieselmoottorien monimutkaiset, painavat ja tilaa vievät jälkikäsittelylaitteet, hiukkasloukkuineen sekä EGR- ja AdBlue-järjestelmineen. Toisaalta moottoria voidaan tarvittaessa käyttää pelkällä dieselillä, joka tarjoaa joustavuutta ajotehtäviin.

Iveco Nordic & Baltic A/S:n kuorma-autojohtaja Henning Nielsenin mukaan Ivecon nykyinen kaasumoottoristrategia perustuu reilun kahdenkymmenen vuoden aikana yli 30 000 toimitetun moottorin pohjalta saatuun kokemukseen: 

- Järjestelmämme on kevyt ja sopii pieneen tilaan. 100 prosenttisesti maakaasun voimin käyvä moottori on myös muita tarjolla olevia vaihtoehtoja vähäpäästöisempi.

haviagas4.jpg

(kuva: Allison vaihteistolla varustettu Iveco Eurocargo on ajoltaan yksi helpoimmista. Malli on erittäin suosittu jakeluautona ja huoltoautoalustana.)

Markkinoiden parhaat vaihtoehdot

Daily pakettiautoihin ja busseihin tarjotaan valmistajan nelisylinteriseen, iskutilavuudeltaan 3 litran dieselmoottoriin pohjautuvaa pitkäiskuista F1C 3.0 NP -moottoria. Sen huipputehoksi ilmoitetaan 136 hv ja vääntömomentiksi 350 Nm kierrosalueella 1500 - 2750. Tarkkasilmäinen huomaa suoritusarvot samoiksi kuin dieselmoottorivaihtoehdossa. Poikkeuksena Ivecon kuorma-autoihin Daily pakettiauton kaasumoottori käy myös bensiinillä, jolle on oma 14 litran säiliö auton rakenteissa. Dailyssä kuljettaja ei voi valita käytettävää polttoainetta. Bensiini on tarkoitettu vain tilapäiseen käyttöön. Lisäksi moottorin tehoa alennetaan 82 hevosvoimaan ja vääntömomenttia 230 Newtonmetriin. 

Koeajoautot olivat Hi-Matic automaattivaihteistolla varustettuja 12 kuutiometrin umpipakettiautoja. Kuormaamattoman vaihtoehdon lisäksi tarjolla oli 500 ja 850 kg kuormaan lastattu- ja autoja. Kaasu-Dailyjen verrokkeina oli vastaavin kuormin lastattuja, tulevan RDE-ajosyklin mukaisesti polttoainetaloudellisiksi ohjelmoituja diesel-Dailyja. Tosin autojen voimanlähteet olivat teholtaan 156 hevosvoimaisia. 

Kaasupakettiautojen ajettavuudessa ei ilmennyt moitteen sanaa. Vain matalaksi jäävä maa- vara ja kaasumoottorien erilainen äänimaailma herätti kysymyksiä.

haviagas5.jpg

(kuva: Uusimman sukupolven Iveco Daily Natural Power -linjan pakettiautot tunnistaa liikenteessä helpoiten sinisävyisestä etusäleiköstä ja samansävyisistä ajovaloumpioista.)

Dailyjen lisäksi koeajettavana oli 12- ja 16 -tonnin Eurocargo NP-mallit. Molempien voimanlähteenä 7-litrainen, teholtaan 210 hevosvoimainen ja vääntömomentiltaan 750 Nm, Tector 7 kaasukone. Pienemmän 12 tonnisen vaihteistona on Allison 2500 -sarjan automaattivaihteisto. 16-tonnisessa pykälien siirrosta huolehti saman valmistajan 3000 -sarjan laatikko. Koeajossa uudemmalla 2500 -sarjan vaihteistolla varustetun 12-tonnisen ajaminen tuntui, toki monta tonnia kevyemmin kuormattuna, kaikin puolin sujuvammalta. 

haviagas3.jpg

(kuva: Haastavassa kelissä usean eri kuljettajan ajamana kaasu-Straliksen kulutusmittari näytti moottoritienopeuksilla parhaimmillaan 3,6 km/kg kulutuslukemaa. Haastavalla reitillä pitkän ajan keskikulutus nousi 2,7 km/kg lukemaan. Valmistajan mukaan nyrkkisääntönä raskaissa autoissa 1 kg LNG:tä vastaa yhtä diesellitraa.)

Kehityksen kärjessä

Tapahtuman päätähtenä toimi uusi Iveco Stralis 460 NP, joka tuodaan aluksi markkinoille  kaksiakselisena rekanvetäjänä. Loppuvuodesta tarjolle tuodaan myös 6x2 vaihtoehto sekä kaksi- ja kolmeakseliset nuppiautot. Myöhemmin 460 NP -moottori sovitetaan myös valmistajan muihin mallivaihtoehtoihin, kuten esimerkiksi raskaisiin työtehtäviin tarkoitettuun X-Way mallistoon. 

Uudessa Stralis NP 460:ssä voidaan käyttää polttoaineena CNG- ja LNG -kaasuja. 4x2 ak- seliratkaisuna, LNG-kaksoistankilla varustettuna 460 NP:llä voidaan saavuttaa jopa 1 600 km:n ja 6x2 ratkaisuna 750 km:n toimintamatka. CNG:llä toimintamatka on noin 500 kilometriä.

12,9-litraisen Cursor 13 moottorin paranneltu polttoprosessi takaa parhaan polttoainetehokkuuden pitkän matkan tehtävillä. Kaasuinjektorit, polttoainekisko, männät ja turbo on suunniteltu niin, että ne tuottavat parhaimman tehon ja vääntömomentin. 

Ivecon mukaan maakaasulla on mahdollista saavuttaa jopa 15 % pienempi polttoaineenkulutus ja jopa 9 % pienemmät omistuksen elinkaarikustannukset kuin dieselkuorma-autoissa. Uuden mallin määräaikaishuoltoväli on kasvatettu 75 000:sta 90 000 kilometriin ja lamba-sensorin vaihtoikä 150 000:sta 180 000 :een kilometriin. NP 460 alittaa Euro 6 -päästörajat pienhiukkaspäätöissä jopa 99 %:lla ja NOx -päästöissä 60 %:lla. Biometaanilla voidaan saavuttaa jopa 95 %:n vähennys CO2 -päästöissä. 

Kaasumoottorin puristussuhde on 12:1 (Diesel 17:1) ja on siksi huomattavan hiljainen, vain 71 db sekä lähes värinätön. 

Merkittävä NP 460 malliin tuotu uudistus on automatisoitu 12-nopeuksinen Hi-Tronix-vaihteisto, joka vähentää vaihteen vaihtoaikaa 10 %:lla edelliseen malliin verrattuna. Sujuvatoiminen laatikko tarjoaa myös uusia toimintoja, kuten heijaustoiminnon, neljä peruutusvaihdetta ja uusia mahdollisuuksia voimanulosottojen asennukseen. 

Kaasumoottorilla varustettujen autojen yhteydessä Hi-Tronixissa on hydraulinen hidastin ja mäkilähtöavustin vakiovarusteina. Kevyemmissä Eurocargoissa hidastin on joko hydraulinen tai sähköinen.

Taipaleelle

Koeajolenkille lähdettiin kahden Eurocargo NP:n ja kahden Straliksen, joista toinen kaasu- ja toinen dieselkoneinen - molemmat kuormattuina 40 tonnin kantavuuskuormaan. Moottoritiellä tasanopeutta ajettaessa sekä kuorma-autojen että yhdistelmien eteneminen on sujuvaa. Pienemmille tieosuuksille siirryttäessä ja etenkin liikenneympyröissä, joita Ruotsissa piisaa, kaasuautojen moottorijarruvipua sai venkslata riittoisasti. 

Raskaalla maantieosuudella avautui mahdollisuus ottaa mittaa dieselin ja kaasukoneen voi- mavaroista. Liikkeelle lähdettiin 460 hv / 2000 Nm suoritusarvoihin yltävän kaasu-Straliksen johdolla, jonossa seuraavana verrokin virkaa hoitava samoihin 460 hv / 2000 Nm suoritusarvoihin yltävä, mutta iskutilavuudeltaan pari litraa pienemmällä Cursor 11 -dieselkoneella varustettu puoliperävaunuyhdistelmä. Loivaa vastamäkeä noustessa, allekirjoittaneen ajamana, dieselkoneinen saavutti verkkaisesti kaasukoneista. Marssivauhtiin päästyämme yhdistelmät etenivät tasavertaisesti pitkin Etelä- Ruotsin maanteitä. 

Ero kaasu- ja dieselvaihtoehtojen ajettavuudessa osoittautui odotettua pienemmäksi. Merkittävin ero on moottorijarrutuksessa, joka on kaasukoneessa varsin ohut. Apu löytyy hydraulihidastimesta. Uusiin toimintoihin lukeutuva GPS-pohjainen ennakoiva vakionopeudensäädin Hi-Cruise toimi sekin kilpailijoiden tapaan. 

Moottoritekniikat lähellä toisiaan

Ehkäpä merkittävin koko koeajotapahtumaa koskeva huomio on se miten lähellä eri tekniikat tänä päivänä ovat toisiaan. Ivecon mukaan uusi Stralis NP 460 on yhtä hyvä kuin dieselvastineensa niin suorituskyvyn, hyötykuorman kuin monipuolisuudenkin suhteen ja sen elinkaari- eli TCO-kustannukset ovat samat tai jopa matalammat. Pitkän matkan kuljetuksissa (polttoaineen hinnoista riippuen) se voi olla kannattava vaihtoehto kun kilometrimäärä ylittää 120 000 km vuodessa.

05.10.2023 11.00Luke: Metsien vertailutasolaskentaa päivitetty
04.10.2023 14.00Adampolis aloittaa MAN bussien myynnin Suomessa
04.10.2023 13.33DB Schenker aloittaa säännöllisen liikennöinnin täyssähköisellä HCT-yhdistelmällä
03.10.2023 12.15Ivecon täyssähköinen S-Way Electric vieraili Pohjolassa - Edistyksellinen voimalinja paljastaa kehityksen suuntaviivat
03.10.2023 10.40Yli tuhat kilometriä yhdellä vetytankkauksella
02.10.2023 14.01Agri-INNO-palkinnosta (10 000 e) kisaa neljä innovaatiota
02.10.2023 13.20Skenaario: Jatkuvapeitteiseen kasvatukseen siirtyminen ojitetuissa korpikuusikoissa lisäisi Suomen ilmastohyötyjä verrattuna avohakkuuseen
02.10.2023 13.01Liikenteen erillisverokertymä kasvoi noin 4,7 miljardiin euroon ? Kuorma-autoja rekisteröitiin syyskuussa poikkeuksellisen vähän
02.10.2023 9.23Tukes löysi puutteita aggregattien merkinnöissä ja käyttöohjeissa, yksi pois markkinoilta
02.10.2023 9.06Auton varaosien tilaus EU:n ulkopuolelta vaikeutuu - jatkossa päästötiedot raportoitava EU-komissiolle
02.10.2023 9.00BMW:ltä uusi R GS. - enemmän kuutioita, tehoa ja hintaa
02.10.2023 8.31Tampereelle kaksi Scania G 410 kaasuautoa
29.09.2023 23.55KATSO TÄSTÄ 29.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.09.2023 20.55LUE TÄSTÄ! Syksyn suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lähes 150-sivua alan asiaa
29.09.2023 8.45Taloustutkimus: Volvo on Suomen arvostetuin autobrändi jo kolmatta vuotta peräkkäin
28.09.2023 10.09Kiinteistökauppatilasto: Kiinteistökauppojen määrät ja mediaanihinnat laskussa
28.09.2023 9.52Tutkimus: Lehtipuusekoitus lisää aluskasvillisuuden lajikirjoa ja runsautta havumetsissä
28.09.2023 9.44Kalmarin ekotehokkaat hybridikonttilukit auttavat Rotterdam Short Sea Terminalsia parantamaan toiminnan kestävyyttä
28.09.2023 9.00Kyttyrälohi valtaa alaa Tenolla
27.09.2023 12.00Gasumin uusin tankkausasema Jyväskylän Seppälänkankaalla auki
27.09.2023 11.00Nissanin Baltian toiminnot Bassadonelle
27.09.2023 8.00Metsäkeskus uudistaa toimintaansa ja käynnistää muutosneuvottelut
26.09.2023 11.00Entistä älykkäämpi Wille 275 Delta lanseerataan Elmia Park -messuilla
26.09.2023 9.33Valmet toimittaa hienopaperin valmistuslinjan Yueyang Forest Paperille Kiinaan
26.09.2023 8.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,5 miljoonaa matkustajaa elokuussa 2023
25.09.2023 11.00Ensimmäiselle Bridgestonen tehtaalle hiilineutraaliussertifikaatti
25.09.2023 10.22Scanialle voitto arvostetussa Truck & Trailer Weltin vertailutestissä - Scania Super oli ETC-testin polttoainetaloudellisin kuorma-auto
25.09.2023 8.33Elina Antila on nimitetty Tapion viestintä- ja markkinointijohtajaksi
25.09.2023 8.00Luonnonvarakeskuksen tutkimusmetsässä Liljendalissa hakkuita syyskuussa
24.09.2023 11.45Uudet kuljettajat tyytyväisiä kuljettajakoulutukseen - ajokieltokoulutuksen sisältö saa kiitosta
23.09.2023 11.00Hakkuukone mittaustilasto vuodelle 2022 julkaistu
23.09.2023 10.00Ympäristötuilla tuettiin eniten energiatuotantoa vuonna 2021
22.09.2023 20.40KATSO TÄSTÄ 22.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.09.2023 11.00Tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
22.09.2023 9.00Kyttyrälohimäärässä uusi ennätys Tenolla
22.09.2023 8.10Firestonen uusi kuorma-autojen rengasvalikoima tarjoaa paremman kilometrituloksen ja polttoainetehokkuuden
21.09.2023 18.10Scania Suomen uusi pääkonttori ja pääkaupunkiseudun Scania-keskus nousevat Vantaalle
21.09.2023 16.10Luksia palkittiin Autoalan koulutuksen järjestäjä -palkinnolla
21.09.2023 13.00Volvo investoinut Raaseporiin - yleisötapahtuma ja koeajokiertue maanantaina 25.9.
21.09.2023 10.50Sampo-Rosenlew hakee metsäkoneiden varaosaliiketoiminnan kehittäjää
21.09.2023 9.40MacGregor on saanut yli 25 miljoonan euron tilauksen kappaletavaranostureista
21.09.2023 8.00Turvetuotannosta poistuneille suonpohjille ilmastokestävää jatkokäyttöä - uutta tietoa ja menetelmiä esitellään seminaarisarjassa
20.09.2023 16.00Metsä Fibren Kemin biotuotetehdas käynnistetty
20.09.2023 14.00Ponssen ja Epecin FORWARD´27-ohjelma käynnistyi
20.09.2023 10.00SKAL budjettiriihen linjauksista: Tiehankkeiden rivakka käynnistys oikea päätös, polttoaineveron alennus tärkeä
20.09.2023 9.00Bifa aloittaa Opel-edustuksen Ahvenanmaalla
19.09.2023 12.12Ford tuo mallistoonsa monipuolisen Ranger Ladattavan bensiini-hybridin
19.09.2023 11.00MAN on valmistanut 1 000 täyssähköistä kaupunkibussia Puolan Starachowicen tehtaallaan
19.09.2023 10.55Neste laajentaa latausverkostoa Suomessa viidellä uudella suurteholatauspisteellä - latauspisteitä myös Baltiaan
18.09.2023 19.00Hans Sohlström on nimitetty Stora Enson toimitusjohtajaksi
18.09.2023 18.00Ponssen Venäjän tytäryhtiön myynti päätökseen
18.09.2023 15.22SKAL ja Metsäteollisuus budjettiriiheen: Vähäliikenteiset tiet pidettävä kunnossa
18.09.2023 14.40Länsirannikon Konepäivät 2023 lauantaina 30.9. Raumalla LM-Parkissa - lähde mukaan!
18.09.2023 11.00Hydrauligeneraattorit vs. dieselgeneraattorit: Kumpi on paras vaihtoehto sinulle?
18.09.2023 9.20Ponssen Kuopion asiakaspalvelukeskus uudistui
18.09.2023 9.20VALOVOIMA 2023 -kiertue on täällä taas - huomenna Tuusula!
18.09.2023 9.11Metsänhoitotöihin tarkoitettua kemera-tukia haettavissa vielä syyskuun ajan
18.09.2023 8.00Metsänhoitotöitä on tehty viime vuotta reippaammin - kemera-tukia ehtii hakea vielä syyskuun ajan
15.09.2023 23.50KATSO TÄSTÄ 15.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.09.2023 11.49Laajakaistainvestointien rahoituksen haku aukeaa 19.9.2023
15.09.2023 11.11Suomen Pankin väliennuste: Suomi on taantumassa
15.09.2023 10.10Bioenergia ry hakee puuenergian toimialapäällikköä
15.09.2023 9.12Ponsse on uudistanut Kuopion asiakaspalvelukeskuksen
14.09.2023 14.55WWF:n kysely: Metsänomistajille tarjotaan edelleen avohakkuita, luontoystävällisemmät vaihtoehdot jäävät paitsioon
14.09.2023 14.37Elsi Katainen neuvottelijaksi EU:n mitta- ja massadirektiiviin
14.09.2023 14.34Ruotsalainen talovalmistaja lähtee Suomesta - Kauhajoen talotehdas hiljenee 1.1.2024
14.09.2023 14.23Ilmavoimien Ruska23-harjoitus aiheuttaa tilapäisiä liikenne- ja liikkumisrajoituksia Vaasan lentokentän ympäristössä 18.9.?1.10.2023
14.09.2023 14.00Bioenergia ry: Metka-kannustejärjestelmän leikkaukset vaarantavat metsänhoitotyöt
14.09.2023 11.01Volvo valmistaa sähkökuorma-autoja nyt jo neljässä eri tehtaassa
14.09.2023 8.12Metsä Group järjestää Uudista Metsää- ideakilpailun
13.09.2023 9.33Koneet mehtään ja monttuun - uuden Kuopion konekeskittymän avajaiset nyt perjantaina 15.9.
13.09.2023 8.00KoneAgria 2023 päivittää metsänomistajan tiedot ja tehostaa metsänhoitoa
13.09.2023 7.33Posti investoi merkittävästi varastoliiketoimintaansa - Transvalille yksi Suomen suurimmista varastoista Järvenpäähän
12.09.2023 18.52Nokian Renkaat irrottaa Nordman-tuotemerkkinsä itsenäiseksi rengasbrändiksi
12.09.2023 13.11Linja-autovalmistaja VDL asensi DAF kuorma-autoon Toyotan polttokennon - auto valmiina käyttötestiin
12.09.2023 11.00Nimitykset: Jarkko Mäkinen MAN Linja-autojen tuotepäälliköksi
12.09.2023 10.30Pikaraitiovaunu nousi kiskoilta harjoitustilanteessa - järjestelmä paljastui äärimmäisen haavoittuvaksi
12.09.2023 10.19Sunilan sellutehtaalla uudelleenjärjestelyitä
12.09.2023 9.03Metsäteollisuus: Metsäluonnon monimuotoisuuden tila on parantunut
12.09.2023 8.33Stora Ensolta uusi ohjeistus kuusen istutukseen
11.09.2023 15.00Täyssähköisen Opel Astra Electricin ennakkomyynti avattu
11.09.2023 11.45Arjen matkat avainasemassa liikkumisen lisäämisessä ? kestävään liikkumiseen kannustavaa Liikkujan viikkoa vietetään jo 20. kerran
11.09.2023 11.00Ajankohtaista ammattiliikenteelle D-asemilla
11.09.2023 10.00Liito-oravaliikennettä parannetaan uusilla järjestelyillä Jyväskylän Tikanväylällä
11.09.2023 8.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 heinäkuussa 15,1 % vuodentakaisesta
09.09.2023 10.00Puumessut onnistuivat erinomaisesti - näyttelyyn tutustui hieman yli 4500 kävijää
08.09.2023 18.30KATSO TÄSTÄ 8.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.09.2023 13.00Enersense Ässien pääyhteistyökumppaniksi - Porin jäähalli muuttuu Enersense Areenaksi
08.09.2023 8.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
07.09.2023 15.45Sisu Auto käynnistää GTP-maastoajoneuvojen sarjatuotannon Karjaalla
07.09.2023 15.35Valtio Sisu Auton osaomistajaksi
07.09.2023 14.12Nimitykset: Janne Kämäräinen Vehon henkilöautoliiketoiminnan johtajaksi
07.09.2023 13.59Veho uudistaa hyötyajoneuvo- ja henkilöautopuolen toimintamallia
07.09.2023 12.21Ensimmäiset kuvat Scanian täysin uudesta älykojelaudasta
07.09.2023 9.30Syysistutukset loppusuoralla, sekaviljely hyödyttää sekä metsätaloutta että ilmastoa
07.09.2023 9.00Joensuun tavoitteena on olla metsäalan kansainvälinen keskus
06.09.2023 16.11IVECO hoitaa 92 % kriittisistä ajoneuvovioista neljän tunnin kuluessa
06.09.2023 11.00Puutuoteteollisuus esittää julkisen rakentamisen vahvaa huomioimista budjettineuvotteluissa
06.09.2023 10.00Valtakunnallisessa Metsämarssissa juhlitaan hyvän metsänhoidon merkitystä suomalaisille
05.09.2023 15.33Scanian uusi akkukokoonpanolinja aloittaa toimintansa

Näytä lisää »