LIQUI MOLYn toimitusjohtaja Ernst Prost: Menestys tulee kovalla työllä

01.03.2018 17.00

Labor_laboratory_1.jpg

LIQUI MOLY tekee uusia liikevaihtoennätyksiä joka vuosi. Saksalainen öljy- ja lisäaineasiantuntija on velaton, ja yritys maksoi vähän aikaa sitten kullekin työntekijälle 11 000 euron palkkion. 

Menestys vaikuttaa jo itsestään selvältä. Toimitusjohtaja Ernst Prost paljastaa menestyksen salaisuuden, joka ei itse asiassa edes ole mikään salaisuus.

Ernst_Prost_Liqui_moly.jpg

LIQUI MOLYn toimitusjohtaja Ernst Prost

Vuodesta 2006 LIQUI MOLYn liikevaihto on kolminkertaistunut, vaikka yritys toimii hitaasti kasvavalla alalla. Miten siinä on onnistuttu?

Ernst Prost: Kovalla työllä. Niin yksinkertaista ja niin vaikeaa se on. Menestyksen laakereilla lepääminen ei käy meille. Haluamme marssia eteenpäin, emme jäädä paikoillemme. Palkkaamme ihmisiä, kehitämme uusia tuotteita, astumme uusille markkinoille ja lisäämme tuotantokapasiteettiamme. Olemme toimineet samalla tavalla jo vuosia. Kasvu on orgaanista. Ei ostoja, ei velkoja. Painamme eteenpäin omin voimin. Meillä on 120 miljoonan euron edestä omaa pääomaa, ja taseen loppusumma on 160 miljoonaa euroa. Toisin sanoen omavaraisuusaste on 75 prosenttia. Sen vuoksi minkäänlainen myrsky ei upota meitä. 

Menestystä kovalla työllä – se kuulostaa erittäin vanhanaikaiselta.

Ernst Prost: Kenties. Ehkä kova työ ei enää joidenkin mielestä ole muodissa. Itse olen työurani aikana oppinut, menestys ei tule laiskoille, jotka nostavat jalat pöydälle ja odottavat rypäleiden tipahtamista suuhun. Menestys tulee kovalla työllä – huolimatta siitä, onko kyse yrityksen johtajasta, asiakasedustajasta tai tuotannon työntekijästä. Kun kaikki työntekijät toimivat näin, menestys syntyy kuin itsestään. 

Ja 11 000 euron palkinto lisää motivaatiota.

Ernst Prost: Kyllä, tietenkin. Yrityksen menestyminen tarkoittaa jokaisen työntekijän menestymistä. Sen vuoksi on reilua, että kaikki saavat palkinnon menestyksestään. Ja palkinnon on oltava samansuuruinen. 11 000 on tietenkin suurempi raha tuotannossa työskenteleville kuin johtokunnan jäsenille. Etelä-Afrikan tytäryhtiössämme työskenteleville varastotyöntekijöille summa vastaa kahden vuoden palkkaa.  Jopa harjoittelijat ja tilapäistyöläiset saavat 3 300 euron palkinnon. 

Tilapäistyöläiset?

Ernst Prost: Meillä on 835 vakituisen työntekijän lisäksi myös 20–30 tilapäistyöläistä, jotka tulevat töihin tuotantohuippujen aikana ja toimivat pitkällä sairaslomalla olevien työntekijöiden sijaisina. Heidän tuntipalkkansa on 11–15,41 euroa. Kyse on aina pelkästään väliaikaisesta tilanteesta. Jos tarvitsemme tilapäistyöläisen työpanosta jatkuvasti, palkkaamme hänet. Olisimme typeriä, jos emme yrittäisi pitää tarvitsemiamme työntekijöitä. Viimeisten kolmen vuoden aikana olemme palkanneet 27 tilapäistyöläistä, eli lähes kolmasosan. 

Vahva yhteenkuuluvuuden tunne, suuri palkkio, jatkuva kasvu – tämä kuulostaa melkein maanpäälliseltä paratiisilta.

Ernst Prost: Sitä se tietyllä tavalla onkin. Itse luotu paratiisi. On erittäin antoisaa, kun omaan työhön voi samaistua. Pieni paratiisimme voi kuitenkin olla olemassa vain niin kauan, kun me menestymme taloudellisesti. Palkintoihin tarvittavat rahat eivät putoa taivaasta, vaan ne on ensin tienattava. Kuten myös noin 10 miljoonaa euroa investointeihin, noin 5 miljoonaa euroa tutkimukseen ja tuotekehitykseen sekä 20 miljoonaa euroa markkinointiin ja mainontaan. Pelkästään tuotantovarastomme ovat 43 miljoonan euron arvoiset. Kaikki tämä on rahaa, jonka me olemme ensin tienanneet. 

Pelkäätkö, että muut yritykset kopioivat menestysreseptin?

Ernst Prost: Se olisi vain mukavaa. Olisin iloinen, jos kaikki yritykset maksaisivat työntekijöilleen kunnollista palkkaa ja ansaittuja palkkioita. 

Onko sinulla mitään huolia tulevaisuuden suhteen? Kuten öljyn nouseva hinta, Breixit, kärjistyvät konfliktit monissa eri maissa?

Ernst Prost: Epävarmuus kuuluu yrittäjyyteen. Sitä ei tarvitse pelätä, mutta se pitää hallita. Jos riskit kasvavat jossakin, mahdollisuudet kasvavat jossakin muualla. Meidän ei pidä vain juosta sokeana eurojen perässä. Jätän sellaiset kaupat mieluiten tekemättä, joista en ansaitse mitään. Sen vuoksi meillä ei ole käytännössä yhtään maksuvaikeuksia. Se on hyvä asia paitsi meille myös toimittajillemme ja asiakkaillemme. He tietävät, että olemme luotettava ja vakaa kumppani, joka ei horju, vaikka tuuli puhaltaisi päin naamaa.

Tammikuussa myit LIQUI MOLY -osuutesi Würth-konsernille, mutta jatkat kuitenkin toimitusjohtajana.

Ernst Prost: Myynti Würthille oli tärkeä askel LIQUI MOLYn tulevaisuuden varmistamiseksi pitkällä aikavälillä – myös minun aikani jälkeen. Kyse on kuitenkin loppujen lopuksi kulissien takaisesta omistajan vaihdoksesta. LIQUI MOLY jatkaa itsenäisenä, minä päätän yhä yrityksen kohtalosta ja me säilytämme menestyksekkään jakelumallimme tukkukaupassa. Kaikki pysyy ennallaan – varmuus lisääntyy. 

LIQUI MOLY numeroina
2017
Liikevaihto 
532 miljoonaa euroa
Tulos ennen veroja
52 miljoonaa euroa
Taseen loppusumma
160 miljoonaa euroa
Oma pääoma
120 miljoonaa euroa
Pankkivelka
0 euroa
 
 
Voiteluaineiden tuotantomäärä
81 495 tonnia
Lisäaineiden tuotantomäärä
16,7 miljoonaa pakkausta
Varastot
42,8 miljoonaa euroa
 
 
Työntekijöitä
824
Investoinnit käyttöomaisuuteen
9,7 miljoonaa euroa
Markkinointi- ja mainontakulut
19,8 miljoonaa euroa
Tutkimus- ja kehityskulut
5,3 miljoonaa euroa


LIQUI MOLYn maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen kattavaan valikoimaan kuuluu noin 4000 kemiallista tuotetta – niin moottoriöljyjä, lisäaineita, rasvoja, tahnoja, suihkeita, autonhoitotuotteita, liimoja kuin tiivisteaineita. Vuonna 1957 perustettu LIQUI MOLY kehittää ja valmistaa tuotteensa yksinomaan Saksassa. Kotimarkkinoillaan yritys on lisäaineiden kiistaton markkinajohtaja, ja se valitaan toistuvasti parhaaksi öljymerkiksi. Ernst Prostin johtama yritys markkinoi tuotteitaan yli 120 maassa, ja sen liikevaihto oli 532 miljoonaa euroa vuonna 2017.

 
05.10.2023 11.28Nämä 7 tietoa paljastuu renkaan merkinnöistä
05.10.2023 11.00Luke: Metsien vertailutasolaskentaa päivitetty
04.10.2023 14.00Adampolis aloittaa MAN bussien myynnin Suomessa
04.10.2023 13.33DB Schenker aloittaa säännöllisen liikennöinnin täyssähköisellä HCT-yhdistelmällä
03.10.2023 12.15Ivecon täyssähköinen S-Way Electric vieraili Pohjolassa - Edistyksellinen voimalinja paljastaa kehityksen suuntaviivat
03.10.2023 10.40Yli tuhat kilometriä yhdellä vetytankkauksella
02.10.2023 14.01Agri-INNO-palkinnosta (10 000 e) kisaa neljä innovaatiota
02.10.2023 13.20Skenaario: Jatkuvapeitteiseen kasvatukseen siirtyminen ojitetuissa korpikuusikoissa lisäisi Suomen ilmastohyötyjä verrattuna avohakkuuseen
02.10.2023 13.01Liikenteen erillisverokertymä kasvoi noin 4,7 miljardiin euroon ? Kuorma-autoja rekisteröitiin syyskuussa poikkeuksellisen vähän
02.10.2023 9.23Tukes löysi puutteita aggregattien merkinnöissä ja käyttöohjeissa, yksi pois markkinoilta
02.10.2023 9.06Auton varaosien tilaus EU:n ulkopuolelta vaikeutuu - jatkossa päästötiedot raportoitava EU-komissiolle
02.10.2023 9.00BMW:ltä uusi R GS. - enemmän kuutioita, tehoa ja hintaa
02.10.2023 8.31Tampereelle kaksi Scania G 410 kaasuautoa
29.09.2023 23.55KATSO TÄSTÄ 29.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.09.2023 20.55LUE TÄSTÄ! Syksyn suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lähes 150-sivua alan asiaa
29.09.2023 8.45Taloustutkimus: Volvo on Suomen arvostetuin autobrändi jo kolmatta vuotta peräkkäin
28.09.2023 10.09Kiinteistökauppatilasto: Kiinteistökauppojen määrät ja mediaanihinnat laskussa
28.09.2023 9.52Tutkimus: Lehtipuusekoitus lisää aluskasvillisuuden lajikirjoa ja runsautta havumetsissä
28.09.2023 9.44Kalmarin ekotehokkaat hybridikonttilukit auttavat Rotterdam Short Sea Terminalsia parantamaan toiminnan kestävyyttä
28.09.2023 9.00Kyttyrälohi valtaa alaa Tenolla
27.09.2023 12.00Gasumin uusin tankkausasema Jyväskylän Seppälänkankaalla auki
27.09.2023 11.00Nissanin Baltian toiminnot Bassadonelle
27.09.2023 8.00Metsäkeskus uudistaa toimintaansa ja käynnistää muutosneuvottelut
26.09.2023 11.00Entistä älykkäämpi Wille 275 Delta lanseerataan Elmia Park -messuilla
26.09.2023 9.33Valmet toimittaa hienopaperin valmistuslinjan Yueyang Forest Paperille Kiinaan
26.09.2023 8.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,5 miljoonaa matkustajaa elokuussa 2023
25.09.2023 11.00Ensimmäiselle Bridgestonen tehtaalle hiilineutraaliussertifikaatti
25.09.2023 10.22Scanialle voitto arvostetussa Truck & Trailer Weltin vertailutestissä - Scania Super oli ETC-testin polttoainetaloudellisin kuorma-auto
25.09.2023 8.33Elina Antila on nimitetty Tapion viestintä- ja markkinointijohtajaksi
25.09.2023 8.00Luonnonvarakeskuksen tutkimusmetsässä Liljendalissa hakkuita syyskuussa
24.09.2023 11.45Uudet kuljettajat tyytyväisiä kuljettajakoulutukseen - ajokieltokoulutuksen sisältö saa kiitosta
23.09.2023 11.00Hakkuukone mittaustilasto vuodelle 2022 julkaistu
23.09.2023 10.00Ympäristötuilla tuettiin eniten energiatuotantoa vuonna 2021
22.09.2023 20.40KATSO TÄSTÄ 22.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.09.2023 11.00Tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
22.09.2023 9.00Kyttyrälohimäärässä uusi ennätys Tenolla
22.09.2023 8.10Firestonen uusi kuorma-autojen rengasvalikoima tarjoaa paremman kilometrituloksen ja polttoainetehokkuuden
21.09.2023 18.10Scania Suomen uusi pääkonttori ja pääkaupunkiseudun Scania-keskus nousevat Vantaalle
21.09.2023 16.10Luksia palkittiin Autoalan koulutuksen järjestäjä -palkinnolla
21.09.2023 13.00Volvo investoinut Raaseporiin - yleisötapahtuma ja koeajokiertue maanantaina 25.9.
21.09.2023 10.50Sampo-Rosenlew hakee metsäkoneiden varaosaliiketoiminnan kehittäjää
21.09.2023 9.40MacGregor on saanut yli 25 miljoonan euron tilauksen kappaletavaranostureista
21.09.2023 8.00Turvetuotannosta poistuneille suonpohjille ilmastokestävää jatkokäyttöä - uutta tietoa ja menetelmiä esitellään seminaarisarjassa
20.09.2023 16.00Metsä Fibren Kemin biotuotetehdas käynnistetty
20.09.2023 14.00Ponssen ja Epecin FORWARD´27-ohjelma käynnistyi
20.09.2023 10.00SKAL budjettiriihen linjauksista: Tiehankkeiden rivakka käynnistys oikea päätös, polttoaineveron alennus tärkeä
20.09.2023 9.00Bifa aloittaa Opel-edustuksen Ahvenanmaalla
19.09.2023 12.12Ford tuo mallistoonsa monipuolisen Ranger Ladattavan bensiini-hybridin
19.09.2023 11.00MAN on valmistanut 1 000 täyssähköistä kaupunkibussia Puolan Starachowicen tehtaallaan
19.09.2023 10.55Neste laajentaa latausverkostoa Suomessa viidellä uudella suurteholatauspisteellä - latauspisteitä myös Baltiaan
18.09.2023 19.00Hans Sohlström on nimitetty Stora Enson toimitusjohtajaksi
18.09.2023 18.00Ponssen Venäjän tytäryhtiön myynti päätökseen
18.09.2023 15.22SKAL ja Metsäteollisuus budjettiriiheen: Vähäliikenteiset tiet pidettävä kunnossa
18.09.2023 14.40Länsirannikon Konepäivät 2023 lauantaina 30.9. Raumalla LM-Parkissa - lähde mukaan!
18.09.2023 11.00Hydrauligeneraattorit vs. dieselgeneraattorit: Kumpi on paras vaihtoehto sinulle?
18.09.2023 9.20Ponssen Kuopion asiakaspalvelukeskus uudistui
18.09.2023 9.20VALOVOIMA 2023 -kiertue on täällä taas - huomenna Tuusula!
18.09.2023 9.11Metsänhoitotöihin tarkoitettua kemera-tukia haettavissa vielä syyskuun ajan
18.09.2023 8.00Metsänhoitotöitä on tehty viime vuotta reippaammin - kemera-tukia ehtii hakea vielä syyskuun ajan
15.09.2023 23.50KATSO TÄSTÄ 15.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.09.2023 11.49Laajakaistainvestointien rahoituksen haku aukeaa 19.9.2023
15.09.2023 11.11Suomen Pankin väliennuste: Suomi on taantumassa
15.09.2023 10.10Bioenergia ry hakee puuenergian toimialapäällikköä
15.09.2023 9.12Ponsse on uudistanut Kuopion asiakaspalvelukeskuksen
14.09.2023 14.55WWF:n kysely: Metsänomistajille tarjotaan edelleen avohakkuita, luontoystävällisemmät vaihtoehdot jäävät paitsioon
14.09.2023 14.37Elsi Katainen neuvottelijaksi EU:n mitta- ja massadirektiiviin
14.09.2023 14.34Ruotsalainen talovalmistaja lähtee Suomesta - Kauhajoen talotehdas hiljenee 1.1.2024
14.09.2023 14.23Ilmavoimien Ruska23-harjoitus aiheuttaa tilapäisiä liikenne- ja liikkumisrajoituksia Vaasan lentokentän ympäristössä 18.9.?1.10.2023
14.09.2023 14.00Bioenergia ry: Metka-kannustejärjestelmän leikkaukset vaarantavat metsänhoitotyöt
14.09.2023 11.01Volvo valmistaa sähkökuorma-autoja nyt jo neljässä eri tehtaassa
14.09.2023 8.12Metsä Group järjestää Uudista Metsää- ideakilpailun
13.09.2023 9.33Koneet mehtään ja monttuun - uuden Kuopion konekeskittymän avajaiset nyt perjantaina 15.9.
13.09.2023 8.00KoneAgria 2023 päivittää metsänomistajan tiedot ja tehostaa metsänhoitoa
13.09.2023 7.33Posti investoi merkittävästi varastoliiketoimintaansa - Transvalille yksi Suomen suurimmista varastoista Järvenpäähän
12.09.2023 18.52Nokian Renkaat irrottaa Nordman-tuotemerkkinsä itsenäiseksi rengasbrändiksi
12.09.2023 13.11Linja-autovalmistaja VDL asensi DAF kuorma-autoon Toyotan polttokennon - auto valmiina käyttötestiin
12.09.2023 11.00Nimitykset: Jarkko Mäkinen MAN Linja-autojen tuotepäälliköksi
12.09.2023 10.30Pikaraitiovaunu nousi kiskoilta harjoitustilanteessa - järjestelmä paljastui äärimmäisen haavoittuvaksi
12.09.2023 10.19Sunilan sellutehtaalla uudelleenjärjestelyitä
12.09.2023 9.03Metsäteollisuus: Metsäluonnon monimuotoisuuden tila on parantunut
12.09.2023 8.33Stora Ensolta uusi ohjeistus kuusen istutukseen
11.09.2023 15.00Täyssähköisen Opel Astra Electricin ennakkomyynti avattu
11.09.2023 11.45Arjen matkat avainasemassa liikkumisen lisäämisessä ? kestävään liikkumiseen kannustavaa Liikkujan viikkoa vietetään jo 20. kerran
11.09.2023 11.00Ajankohtaista ammattiliikenteelle D-asemilla
11.09.2023 10.00Liito-oravaliikennettä parannetaan uusilla järjestelyillä Jyväskylän Tikanväylällä
11.09.2023 8.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 heinäkuussa 15,1 % vuodentakaisesta
09.09.2023 10.00Puumessut onnistuivat erinomaisesti - näyttelyyn tutustui hieman yli 4500 kävijää
08.09.2023 18.30KATSO TÄSTÄ 8.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.09.2023 13.00Enersense Ässien pääyhteistyökumppaniksi - Porin jäähalli muuttuu Enersense Areenaksi
08.09.2023 8.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
07.09.2023 15.45Sisu Auto käynnistää GTP-maastoajoneuvojen sarjatuotannon Karjaalla
07.09.2023 15.35Valtio Sisu Auton osaomistajaksi
07.09.2023 14.12Nimitykset: Janne Kämäräinen Vehon henkilöautoliiketoiminnan johtajaksi
07.09.2023 13.59Veho uudistaa hyötyajoneuvo- ja henkilöautopuolen toimintamallia
07.09.2023 12.21Ensimmäiset kuvat Scanian täysin uudesta älykojelaudasta
07.09.2023 9.30Syysistutukset loppusuoralla, sekaviljely hyödyttää sekä metsätaloutta että ilmastoa
07.09.2023 9.00Joensuun tavoitteena on olla metsäalan kansainvälinen keskus
06.09.2023 16.11IVECO hoitaa 92 % kriittisistä ajoneuvovioista neljän tunnin kuluessa
06.09.2023 11.00Puutuoteteollisuus esittää julkisen rakentamisen vahvaa huomioimista budjettineuvotteluissa
06.09.2023 10.00Valtakunnallisessa Metsämarssissa juhlitaan hyvän metsänhoidon merkitystä suomalaisille

Näytä lisää »