Volvolta ensimmäinen kolmisylinterinen21.02.2018 8.37
Volvo tuo uuden kolmisylinterisen Drive-E-moottorin XC40-malliin, joka on yhtiön ensimmäinen auto kompaktien katumaasturien segmentissä. Uusi voimansiirto on ensimmäinen kolmisylinterinen moottori autonvalmistajan 91-vuotisessa historiassa. Täysin uusi 1,5-litrainen kolmisylinterinen suorasuihkutusbensiinimoottori on kehitetty yhtiön sisällä käyttämällä samaa modulaarista rakennetta kuin Volvon nelisylinterisissä Drive-E-moottoreissa. Kolmisylinterisen moottorin yhteyteen on saatavilla 6-vaihteinen vaihteisto. Valinnainen 8-vaihteinen vaihteisto on tulossa ensi vuonna. Volvon strategiana on kehittää jatkuvia mittakaavaetuja, joten moottoria valmistetaan samoilla tuotantolinjoilla kuin yhtiön nelisylinterisiä bensiini- ja dieselmoottoreita. – Uusi kolmisylinterinen moottori on jännittävä kokonaisuus XC40:lle ja Volvolle yleensä. Kompakti moottorirakenne tarjoaa tarvitsemaamme joustavuutta, kun esittelemme lisää voimansiirtovaihtoehtoja XC40-asiakkaille, kertoo Volvon 40-sarjan johtaja Alexander Petrofski. Samassa yhteydessä Volvon nykyinen 150 hevosvoiman D3-dieselmoottori ja 190 hevosvoiman T4-bensiinimoottori lisätään XC40:n voimanlähdetarjontaan. Uusi kolmisylinterinen voimansiirto on suunniteltu soveltuvaksi myös Twin Engine -plug-in-hybridiautoihin. Hybridi- ja täyssähkövoimansiirtoversiot lisätään XC40-mallistoon myöhemmin. |