Hydraulisäiliö on tärkeä osa hydraulijärjestelmää - PMC Hydraulics kehittää kuorma-auto hydrauliikkaa mm. syklonisäiliön tukkiautoon

19.11.2018 20.11

cyc1.jpg

Kaikki sai oikeastaan alkunsa mukautettujen syklonitankkien valmistamisesta linja-autojen hydraulitoimista tuuletusta varten. Thomas Dahl ja Sten Frödin kehittivät tätä periaatetta eteenpäin silloisella Berendsenillä. Itse säiliön kehittämistyöstä voit lukea Fluid Finlandin numerosta 2/2016, minkä löydät lukukoneesta osoitteessa www.fluidfinland.fi.

(kuva yllä: Nosturiautoille on kehitetty yhteistyössä HIABin kanssa säiliöitä, jotka asennetaan suoraan jalustaan. Kun kuorma-autoissa on edessä kaksi vetoakselia ja takana vaikkapa kolme akselia, alkaa tilaa olla rajoitetusti esimerkiksi polttoainesäiliöille ja nostovarusteiden säilytyslaatikoille. Syklonisäiliökonsepti vapauttaa tärkeää tilaa kuorma-auton sivuilta.) 

Kuorma-autoja varten mukautetuista syklonisäiliöistä on tullut kasvava markkina PMC Hydraulicsille, ja useat erilaiset sovellukset kulkevat jo teillä. Yleisesti säiliön koko suunnitellaan vastaamaan hydraulijärjestelmän vaatimia öljyn tilavuusvaihteluita, lisättynä tietyllä marginaalilla. Syklonikonseptilla mahdollistetaan poikkeava suunnittelu, joka mahdollistaa merkittävän painon- ja tilansäästön. 

Tämän lisäksi sykloni luo positiivisen ylipaineen hydraulipumpun imuyhteeseen paluuvirtauksien aikana, mikä vaikuttaa suotuisasti pumpun käyttöikään dieselefektin suhteen sekä parantaa pumpun hyötysuhdetta. Vaativassa kylmäkäynnistyksessä syklonisäiliöllä varustetun järjestelmän pumppu saa nopeammin lämmintä ja ilmatonta öljyä sekä ylipaineen imupuolelle.

cyc3.jpg

(kuva: Tukkirekkaan asennettu ruostumattomasta teräksestä valmistettu syklonisäiliö sekä kuorma-auton paineilmasäiliöt. Syklonisäiliön kokoero on todella suuri kun sitä vertaa perinteiseen puuauton hydraulisäiliöön.)

Ruostumaton syklonisäiliö tukkirekkaan

HIAB ja PMC Hydraulics ovat yhteistyössä kehittäneet ruostumattoman syklonisäiliön tukkirekkoja ja jäteautoja varten. Säiliökonseptia on kokeiltu yhteistyössä HIAB-jälleenmyyjä Thyréns Kran & LV Servicen kanssa. Uuden säiliökonseptin ansiosta öljytilavuus on pienentynyt 280 litrasta sataan litraan!

cyc4.jpg(kuva: Tämä syklonisäiliö korvaa edeltäjänsä kymmenesosalla öljytilavuudesta.)

Kyseisen sovelluksen toiminnallisissa testeissä on mitattu noin 20 litraa pienempi tilavuusvaihtelu, puuvaunun kallistus toiminnon ollessa päällä. Testejä suoritettiin vuoden 2017 aikana, ja nyt jo useat tukkirekat käyttävät tätä ratkaisua. Toiminto on ollut erittäin hyvä sekä kylmissä talvioloissa, kuten vuoden 2018 alussa, että lämpimällä säällä kesällä 2017. Kevyempi paino tarkoittaa myös matalampia hiilidioksidipäästöjä, parempaa polttoainetaloudellisuutta ja suurempaa kuormakapasiteettia. 

HIAB on myös kehittänyt HiVision -ohjausjärjestelmän tukkirekoille. Kuorma-autonkuljettaja voi jäädä istumaan hyttiin ja kuormata tai purkaa puuta VR -teknologiaa ja 3D-laseja käyttämällä. VR-teknologialla voidaan mahdollisesti korvata tukkirekan takaosan nosturihytti. HiVision-järjestelmän ja syklonisäiliön yhdistelmä tekee kuorma-autosta huomattavasti kevyemmän, jolloin tukkirekan kuormakapasiteettia voidaan kasvattaa yli 600 kilolla. Tuloksena kannattavuus kasvaa, mikä näkyy suoraan sekä tuloksessa että hiilidioksidipäästöissä.

cyc5.jpg

(kuva: Syklonisäiliön rakenne on ainutlaatuinen mutta melko yksinkertainen; kuvassa näkyy sykloni, suodatus ja liitännät.)

cyc2.jpg

(kuva: HIABilla syklonisäiliöt ovat osa uutta tuoteohjelmaa nimeltä HIAB Frameworks.)

Selkeitä etuja nosturiautoihin

Nosturiautoille on kehitetty yhteistyössä HIABin kanssa säiliöitä, jotka asennetaan suoraan jalustaan. Kun kuorma-autoissa on edessä kaksi vetoakselia ja takana vaikkapa kolme akselia, alkaa tilaa olla rajoitetusti esimerkiksi polttoainesäiliöille ja nostovarusteiden säilytyslaatikoille. Syklonisäiliökonsepti vapauttaa tärkeää tilaa kuorma-auton sivuilta.

Syklonisäiliön avulla voidaan hyödyntää lähes koko hydraulijärjestelmän öljytilavuuden vaihtelu, kuormanosturin sylintereiden ollessa ääriasennoissaan. Jalustaan asennetuilla säiliöillä saavutetaan myös erittäin merkittävä tuotannollinen etu, jolloin tehdasvalmiin kuorma-auton varustaminen kuormausnosturilla on nopeampaa ja edullisempaa. HIABilla syklonisäiliöt ovat osa uutta tuoteohjelmaa nimeltä HIAB Frameworks. Tavoitteena on minimoida kuorma-autojen toimitusvalmiiksi varustamiseen kuluva aika lukuisien standardiosien avulla. HIABin laskelmien mukaan kappaletavara-autojen kohdalla syntyy viiden vuoden aikana noin 3 000 euron säästöt ja kolmen tonnin hiilidioksidipäästövähennys. Tämän saa aikaan vähäisempi öljyntarve sekä kuorma-autojen pienentynyt polttoaineen tarve normaalissa 100 000 kilometrin vuosittaisessa ajossa.

Hakkuriautoissa säiliö pienee oleellisesti

Haketta tuottaville kuorma- autoille on kehitetty öljytilavuutta huomattavasti pienentäviä säiliöitä. Parhaimmillaan säiliön tilavuus on kymmenesosa pumpun tuotosta! Tietyissä sovelluksissa pumpun tuotto on useita satoja litroja minuutissa pienin tilavuusmuutoksin. Tukkinosturilla ja hakettimella varustetuista autoista on enää pieni askel todellisiin metsäkoneisiin, kuten harvestereihin ja kuormatraktoreihin. Kuvan syklonisäiliössä on kaksi SAE 2,5” imuliitäntää sekä paluusuodatin ja sykloni 500 litralle minuutissa. Tämä säiliö soveltuu myös teolliseen käyttöön, esimerkiksi 140 kuutioiselle säätötilavuuspumpulle ja tarvittaessa samankokoisella jäähdytys/suodatinpiirille.

cyc7.jpg

(kuva: PMC Hydraulics on mukana Sirius LTU -maastoajoneuvoprojektissa yhdessä Luulajan teknillisen yliopiston kanssa. Projektiajoneuvo on varustettu hydrostaattisella voimansiirrolla ja nosturilla sekä PMC:n syklonisäiliöllä.)

Muita kiinnostavia projekteja

PMC Hydraulics on mukana Sirius LTU -maastoajoneuvoprojektissa yhdessä Luulajan teknillisen yliopiston opiskelijoiden kanssa. Projektiajoneuvo on varustettu hydrostaattisella voimansiirrolla ja nosturilla sekä PMC:n syklonisäiliöllä.

Myös tiemerkintöjen maalaukseen on kehitetty syklonisäiliösarja, jossa tavoitteena on pienentää säiliön painoa ja tilavuutta, jotta maalin määrää voitaisiin puolestaan lisätä. Samassa järjestelmässä on useita hydraulipumppuja, joten säiliö on varustettu imukammiolla, jossa sykloni palvelee useita imuliitäntöjä yhdellä öljynvirtauksella. Kun lämpötila laskee lähelle 40 pakkasastetta, haastavissa kylmäkäynnistyksissä voidaan käyttää erityistä syklonisäiliötä, jossa paineenrajoitin pumppaa öljyn ympäri syklonia.

cyc8.jpg

(kuva: Kuorma-autoon asennettu syklonisäiliö tiemerkintöjen maalausta varten. Tavoitteena on pienentää säiliön painoa ja tilavuutta, jotta maalin määrää voitaisiin puolestaan lisätä.)

Toinen jo käynnistynyt kiinnostava projekti koskee nosturiautoja, joita käytetään eri tarkoituksiin vuodenajasta riippuen. Projektissa kehitetään hytin taakse sijoitettavaa eturunkosäiliötä, jossa on imuliitännät kahdelle 130 cm³/r säätötilavuuspumpulle. Toinen pumppu tuottaa öljyä jatkuvasti ajon aikana auraukselle, ja toinen tarvittaessa suolaukselle. Säätötilavuuspumput säätelevät virtauksia suolausaggregaatin suhteellisen tasaisen tarpeen ja sivuauran vaihtelevan tarpeen mukaisesti, esimerkiksi auran edellyttäessä lyhytaikaista korkeaa virtausta maantiellä ajettaessa. Tämä säätötilavuuspumpuilla varustettu järjestelmä pienentää tehohäviötä ja järjestelmän lämmön muodostumista. Nykyiset suolausautojen järjestelmät käyvät usein kiinteätilavuuksisilla pumpuilla, jolloin osa öljyn virtauksesta palaa säiliöön aiheuttaen turhaa lämpöhukkaa, lisäten polttoaineenkulutusta.

Kesäisin pumppua voidaan käyttää nosturitoiminnossa tai jossain muussa hydraulitoiminnossa. Toinen säätötilavuuspumppu on varustettu erillisellä ulosottokytkimellä, joka pyörii vain kuorma-auton ollessa paikoillaan. Tämä hydraulipumppu hoitaa kuorma-auton kuormausnosturia.

cyc9.jpg

(kuva: Intiassa PMC ja Atlas Copco tekevät yhteistyötä projektissa, jossa asennetaan syklonisäiliöitä porauslaitteilla varustettuihin kuorma-autoihin.)

Perussäiliökoot eri käyttötarpeisiin

PMC:n perusvalikoimaan kuuluu 100 litran syklonisäiliö, joka on varustettu paluusuodattimella ja syklonilla pumpun tuotolle 200 l/min ja ajoittaiselle paluuvirtaukselle jopa 300 l/min. Suunnitelmissa on myös pienempi säiliö, jonka nettotilavuus on noin 60 litraa, sekä suurempi jopa 180 litran säiliö suurille kippiautoille, joissa on yksi tai useampi teleskooppisylinteri ja suuret öljyn tilavuusvaihtelut. Kokemus on osoittanut, että kuorma-autosovelluksissa on usein hyvin pienet tilavuusvaihtelut suhteessa säiliöiden kokoon. Tästä huolimatta käytetään useiden satojen litrojen säiliöitä. 

cyc6.jpg

(kuva: PMC syklonisäiliöitä tulee saataville hyvä perusvalikoima eri kokoisia malleja.)

PMC:n syklonisäiliöt kuorma-autoihin, joilla on suuri hydraulinen tehontarve ja kaksoispumput, on varustettu suuremmalla paluusuodattimella, 650 l/min syklonilla ja kahdelle SAE 3” imuliitännällä. Tätä säiliöratkaisua voidaan soveltaa esimerkiksi suurissa huuhteluautoissa. 

Pienimmät säiliöt muotoillaan syklonin pituuden ja leveyden sekä paluusuodattimen korkeuden mukaan. Tällä hetkellä valmistetaan nettotilavuudeltaan 18-litraisia syklonisäiliöitä, joissa on 350 l/min sykloni. Näitä kompakteja säiliöitä voidaan esimerkiksi käyttää kylmäautojen hydraulikäyttöisissä jäähdytysjärjestelmissä.

Innovatiivista venttiiliteknologiaa

PMC Hydraulics kehittää omia ratkaisujaan kuorma-autosovelluksiin myös venttiilien alalla, jossa yrityksellä on patentti istukkaventtiileistä. Tekniikka mahdollistaa yksinkertaisen lohkon koneistuksen ja suurten virtausten pienen painehäviön. PMC on suorittanut kuormitustestejä 450 bar:lla.  

cyc102.jpg

Yhteistyössä Sunfabin kanssa on kehitetty täysin uusi kevennysventtiilisarja (kuvassa) kuorma-autojen kiinteätilavuuksisia pumppuja varten. Venttiilit ovat kevyitä ja niillä on pieni painehäviö. Venttiiliä on myös käytetty usean vuoden ajan liikkuvien koneiden tuulettimien ja öljynjäähdyttimien ohjauksiin, saavuttaen pehmeät vaihdot ja pienet painehäviöt. Tällä hetkellä PMC Hydraulicsilla on kolme istukkaventtiilipatenttia ja tekniikkaa käytetään laajasti uusissa sovelluksissa. Valikoimassa on myös kehittyneempiä proportionaalisia venttiilitoimintoja Valvistor ohjauksilla, jotka integroidaan suoraan venttiililohkoon. Teknologia mahdollistaa kevyemmän venttiililohkon painon, suurien virtauksien sovelluksissa, kuten metsäteollisuuden hakkuulaitteissa.

13.12.2018 16.55Logset metsäkoneet ja Toyota Hilux pick-upit esillä metsäpäivässä Maalahdessa huomenna perjantaina 14.12.2018
13.12.2018 15.55Ponssen markkinapäivä Rovaniemellä huomenna perjantaina 14.12.
13.12.2018 14.45Komatsu Forestin Jari Tyrväinen: "Innostus MaxiFleetin hyödyntämiseen yllätti - kiinnostukseen on monia hyviä syitä"
13.12.2018 13.34Scania mukana yri­tys­ryh­mäs­sä, jonka ta­voit­tee­na on kaa­su­käyt­töis­ten kuor­ma-au­to­jen laa­ja­mit­tai­nen käyt­töön­ot­to Eu­roo­pas­sa
13.12.2018 10.20Pekka Karppinen Wetteri Power Oy:n vaihtoautopäälliköksi
13.12.2018 9.11Tankkausetuja ammattiliikenteen Teboil D-automaateilla
12.12.2018 20.00ProTruck Joensuu nostaa raskaan kaluston palvelut uudelle tasolle
12.12.2018 17.31Nisula Forest Oy esittelee uutta innovatiivista N5 -harvennushakkuukonetta työnäytöksessä Sonkajärvellä huomenna torstaina 13.12.
12.12.2018 17.11Liikenteen päästöt nollaan vuoteen 2045 mennessä
12.12.2018 17.01Bioenergia ry: Hiiletön liikenne ei onnistu yksittäisellä keinolla
12.12.2018 14.01Renault Trucks T 2019 - mukavuutta, polttoainesäästöjä ja pienemmät CO2-päästöt
12.12.2018 13.01Renault Trucks D 2019 - Polttoainesäästöt jopa 7%
12.12.2018 8.52Maglite käsivalaisin-uutuus vaativaan harrastus- ja ammattikäyttöön
11.12.2018 17.00SONAX sai jälleen Brand of the Century -tittelin
11.12.2018 16.01Muutoksia Ponssen aluejohtajaorganisaatiossa
11.12.2018 10.55Oulun yliopisto: Muoveja voidaan pakkauksissa korvata biopohjaisella selluloosalla
11.12.2018 9.22Kasvihuonekaasupäästöt laskivat - päästökaupan ulkopuoliset päästöt tavoitepolulla
11.12.2018 8.55PRH poistaa kaupparekisteristä osakeyhtiöitä ja osuuskuntia, jos tilinpäätöstä ei ilmoiteta 22.3.2019 mennessä
11.12.2018 8.45Uusi hiilikädenjäljen laskentamenetelmä paljastaa ilmastohyödyt Neste MY uusiutuvan dieselin käyttöönotosta
11.12.2018 8.30Metsähallituksen joulukuusilupa kännykällä Pohjois-Suomessa
11.12.2018 8.30Äänekosken biokaasulaitos Metsä Fibren omistukseen
10.12.2018 19.22Sawcenter Oy: Laitetoimittajan tekninen palvelu ja osaaminen tärkeässä roolissa
10.12.2018 19.01Suomalaista valaisinvalmistusta vaativiin käyttökohteisiin - 5Watts ZAURAC työvalot
10.12.2018 15.55Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6200 tykkääjää - määrä huimassa kasvussa!
10.12.2018 11.30LNG-yhtiö Skangas vaihtaa nimensä Gasumiksi.
10.12.2018 11.04Assistorin ajoneuvologistiikkatoiminnot ja Uuttera yhdistyvät
10.12.2018 9.47Yrittäjä, varmista työttömyysturvasi ja nosta työtulosi vähintään 12 816 euroon
09.12.2018 20.11Mestarin matkassa - nuori puutavara-autoilija Jonna Matikainen näyttää hienoa esimerkkiä tekemisellään
09.12.2018 13.01Metsäteollisuus ry:n satavuotisjuhla päätti juhlavuoden arvokkaasti ja iloisesti
09.12.2018 12.55Bruttokansantuote kasvoi 0,4 prosenttia edellisestä neljänneksestä
09.12.2018 12.01Valmet toimittaa kuitukankaiden uudelleenrullaimen Papel Aralar -yhtiölle Espanjaan
09.12.2018 9.01Maakuntauudistuksen liikennelait eduskunnan käsiteltäviksi
08.12.2018 16.01Mi-Pe Oy tuottaa metsähaketta luotettavasti ja suurella volyymilla Eschlböck Biber -autohakkureilla
08.12.2018 15.10Jari Mononen nimitetty Scania Suomi Oy:n Keski- ja Itä-Suomen aluejohtajaksi
08.12.2018 9.35Kevyt , luja, ja tilava raskassarjalainen : - XXL 10.9 aero !!!
08.12.2018 9.33Työsuhdeautoista vipuvoimaa vaihtoehtoisiin käyttövoimiin
07.12.2018 19.11Metsäkoneyhtymä Aittamäki Oy: Metsäkoneurakointia kolmannessa polvessa
07.12.2018 18.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz X 250d 4MATIC "Big Bull" - Tyylitietoisen työjuhta
07.12.2018 16.33Ponssen sponsorisopimukset 2019 ovat jatkoa pitkäaikaisille kumppanuuksille
07.12.2018 15.13Apuaskelmalla yletyt suksiboksiin vaivattomasti
07.12.2018 10.54Valmet toimittaa kuitukankaiden uudelleenrullaimen Espanjaan
07.12.2018 10.45Suomen luonnonsuojeluliitto: Virheelliset luvut metsien hiilinielusta on korjattava viipymättä
06.12.2018 20.01Puutavara-autonkin voi vuokrata - vuokrattavien Volvo FH -puutavara-autojen määrää kasvatetaan
06.12.2018 17.44VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti valmistuu painoon
06.12.2018 13.30Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6100 tykkääjää!
06.12.2018 11.01Volvo Trucks tuo asiakkaille polttoainesäästöjä uusilla parannuksilla
06.12.2018 9.01Talous kasvoi kaikissa Suomen maakunnissa vuonna 2017, voimakkainta kasvu oli Etelä-Karjalassa
05.12.2018 18.22Vahvarakenteinen tela-uutuus metsäkoneisiin - Lintexon kilpailee hinnalla, laadulla ja nopeilla toimitusajoilla
05.12.2018 15.55Komatsu Forestin joulunajan kalenteri tarjoaa mukavia juttuja, tarjouksia ja tarinoita
05.12.2018 14.33Yksityisteiden valtionavustuksista uusi asetus
05.12.2018 12.01Sellutehtaan hukkavirtoja hyödyntävä kasvihuone voitti Metsäteollisuuden innovaatiokilpailun
05.12.2018 9.00Volvo ja Ericsson solmivat viisivuotisen sopimuksen pilveen kytkettyjen autojen alustasta
04.12.2018 18.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Crafter 4MOTION Tamlans retkeilyauto - Monikäyttöinen Ponsse-auto
04.12.2018 17.33Organisaatiomuutos vei MAN kuorma-autojen myynnin väkevään kasvuun
04.12.2018 17.00Metsä Group tarjoaa kesätöitä yli 1 100 nuorelle
04.12.2018 10.35Merceces-Benz eCitaro avaa tietä sähköiselle joukkoliikenteelle
04.12.2018 9.32Bella-Veneet ruotsalaisomistukseen
04.12.2018 9.14Puunkuormaajamestari 2019 -kilpailun valmistelut alkavat
03.12.2018 20.44Uusi tela-alustainen monikäyttöinen EDGE -ilmaerottelija - erittäin tehokas puupohjaiselle rakennusjätteelle
03.12.2018 20.22AMMATTILEHTI KOEAJAA: Nissan NV400 4x4 L3H2 2.3 dCi - Maastokykyinen moniottelija
03.12.2018 20.01Logset Smooth Ride -ohjaamojousitus luo paremman ajoympäristön kuljettajalle
03.12.2018 13.45Marraskuun ensirekisteröinnit jäivät viime vuotta vaisummiksi
03.12.2018 13.29Autovero laskee - Autoala on tyytyväinen hallituksen WLTP-autoveroratkaisuun
03.12.2018 13.05Autoveron sopeutusta uuteen päästömittaustapaan tarkennetaan
03.12.2018 13.00Girteka teki jatkotilauksen 1500 DAF XF kuorma-autosta
03.12.2018 9.23ALG: Subaru säilyttää arvonsa parhaiten
02.12.2018 21.01Proforest kerää metsäalan ammattilaiset Haapavedelle toukokuussa - tapahtuman järjestelyt hyvässä vauhdissa
02.12.2018 16.33Moottoriurheilun nuori suomalaislupaus Sami-Matti Trogen juhli mestaruuttaan Lohjalla - Ammattilehti vauhdissa mukana
02.12.2018 11.01Metsäpeurat siirtyvät Kainuussa talvilaitumilleen - olethan tarkkana liikenteessä!
02.12.2018 10.11Bruttokansantuote kasvoi 0,4 prosenttia edellisestä neljänneksestä
01.12.2018 14.11KATSO VIDEO: Vastuullista suunnittelua - metsänkäsittelyn monet tavat
01.12.2018 13.54Valmet toimittaa Valmet IQ -kosteusprofiilin hallintajärjestelmän Luzhou Yongfeng Pulp and Paper -yhtiölle Kiinaan
01.12.2018 12.12Toyota tuo markkinoille uuden pakettiautomallin
01.12.2018 12.04ForestX aloittaa Trimble Forestryn tuotteiden jälleenmyynnin
30.11.2018 15.33LVM: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituuden lisääminen etenee
30.11.2018 15.13Yhdysvallat, Meksiko ja Kanada allekirjoittivat kauppasopimuksen
30.11.2018 9.01Stora Enso allekirjoitti sopimuksen Bergvik Skogin metsäomaisuuden hankkimisesta
29.11.2018 10.50Opel Finland osti Opel Baltian maahantuontitoiminnot
29.11.2018 10.32Metsätalouden tuet voisivat perustua De minimis -asetukseen
28.11.2018 19.44Metsätehon tutkimus: Hiljainen tieto lähikuljetuksen ajourasuunnittelussa
28.11.2018 16.01Metsä Group tukemaan nuorten hyvinvointia yhteistyössä Olympiakomitean Urheiluakatemioiden kanssa
28.11.2018 9.00Vientiteollisuuden yrityksillä arvioitua suurempi vaikutus Suomen kansantalouteen
28.11.2018 8.08Tukkipankkouutuus. XXL 10.9 aero.
27.11.2018 20.22Nordic Traction Group saa uuden, pitkäaikaisen omistajan
27.11.2018 15.55Volvo Cars ja Luminar esittelevät mullistavaa autonomista tekniikkaa
27.11.2018 11.11Ilmaston lämpeneminen lisää puiden pakkasvaurioiden esiintymistä monilla paikkakunnilla Keski-Euroopassa
27.11.2018 9.43Bioenergia ry: Energiapuun lisääntyvä kysyntä vaatii tehokkaita korjuu- ja logistiikkaratkaisuja - energiaturpeen kielto olisi haitallinen
26.11.2018 17.11Vaasassa Vamialla TeknologiaTiistai huomenna 27.11. - avoimet ovet Tekniikan yksikössä - tervetuloa!
26.11.2018 11.15Metsästäjäliitosta kaikkien metsästäjien järjestö
26.11.2018 8.02Ilmainen tietosuojaopas yrityksille
25.11.2018 10.01Metsätehon selvitys: Metsähakkeen tuotantoketjut Suomessa vuonna 2017
25.11.2018 9.11Teollisuuden energiankäyttö kasvoi kaksi prosenttia vuonna 2017 - etenkin puupolttoaineiden kulutus kasvoi
25.11.2018 8.11Liikenne- ja viestintävirasto Traficom aloittaa 1.1.2019
24.11.2018 18.22Metsää käsitellään Oulaisten Isojärven-Ahvenlammen luontopolun lähellä - hyötyä myös virkistyskäyttäjille
24.11.2018 13.04Talvinopeusrajoituksista voidaan luopua tieliikennelain uudistuessa
24.11.2018 12.44Viides Valmetin toimittama Advantage DCT -pehmopaperilinja käynnistettiin ICT:n Iberican tehtaalla Espanjassa
24.11.2018 9.11Joka 8. uuden Suomessa myydyn pakettiauton keulalta löytyy Mercedes-Benzin tähtilogo
23.11.2018 15.30Suomen historian merkittävin autoteollisuuden kauppa toteutumassa
23.11.2018 14.00Viestintävirasto ja Trafi yhdistyvät Liikenne- ja viestintävirastoksi - Liikennevirastosta tulee Väylävirasto
23.11.2018 12.21Ponsse arvioitiin parhaaksi keskisuureksi yhtiöksi pörssilistalla

Näytä lisää »