Äly on osa renkaan tulevaisuutta - autoilija toivoo keliin reagoivaa rengasta

05.01.2019 19.01

Framtidens_smarta_dack.jpg

Älytekniikkaa lisätään autoihin kiihtyvällä tahdilla. Ihmistä ketterämpi tekoäly tekee tuloaan myös renkaisiin. Kuluttajia kiinnostaa erityisesti rengas, joka mukautuisi eri keliolosuhteisiin sensoriteknologian avulla. Nokian Renkaiden teettämän tutkimuksen mukaan yli 25 prosenttia autoilijoista toivoo tulevaisuudessa automaattisesti säähän reagoivaa kumipyörylää.

Esineiden internet (Internet of Things) on tulossa vauhdilla useimpiin kuluttajatuotteisiin. Se tarkoittaa, että esineisiin liitetään antureita, jotka mittaavat, tunnistavat ja reagoivat ympäristössä tapahtuviin muutoksiin. Sensorein varustettu sänky tarkkailee unenlaatua, älyvaate viilentää tai lämmittää käyttäjäänsä tarpeen mukaan.

Älykäs rengas kykenisi sekin tarkkailemaan sekä itseään että ympäristöään kuljettajaa nopeammin ja monipuolisemmin.

– Renkaassa olevat anturit voisivat mitata esimerkiksi renkaan urasyvyyttä ja kulumista, ja sen perusteella vinkata kuljettajalle, milloin renkaiden vaihto tulee ajankohtaiseksi, tai pyytää kuskia vaihtamaan renkaat edestä taakse tasaisen kulumisen ja renkaiden käyttöiän optimoimiseksi, kertoo uusista teknologioista Nokian Renkailla vastaava Teemu Soini.

Älyratkaisuja odotettavissa lähivuosina

Älytekniikan hyödyntämisen ensimmäisessä vaiheessa renkaisiin liitettävät sensorit mittaavat eri asioita ja välittävät tietoa eteenpäin kuljettajalle joko suoraan ajoneuvon järjestelmään tai kuskin mobiililaitteeseen. Todellisesta älyrenkaasta puhutaan vasta, kun rengas reagoi automaattisesti sensorin välittämään tietoon - siis ilman, että kuskin tarvitsee tehdä mitään.

– Tällainen rengas voisi mukautua eri keli- ja tieolosuhteisiin automaattisesti vaikkapa renkaan pintamallia muuttamalla. Märällä kelillä esimerkiksi vettä varastoivien urien tilavuus voisi kasvaa, jolloin vesiliirron vaara pienenisi.

Rengasalalla on jo otettu ensiaskeleita kohti älykkäitä renkaita, ja on jo aivan tavallista, että renkaasta määritetään ilmanpaine anturin avulla. Varsinaisia älyrenkaita henkilöautoihin ei ole kuitenkaan vielä saatavilla.

– Henkilöautorenkaiden seuraavan sukupolven älysovellukset ovat vielä harvassa mutta viiden vuoden säteellä tilanne on jo varmasti aivan toinen ja premium-luokan renkaissa nähdään nykyistä enemmän kuljettajaa avustavia ratkaisuja. Automaattisesti reagoivia renkaita saadaan odottaa vielä hetki, Soini arvioi.

Sitä ennen on taklattava monta asiaa, kuten se, miten sensoreista saadaan riittävän kestäviä ja turvallisia jatkuvassa rasituksessa, johon ne ajettaessa joutuvat, tai se, miten älyteknologia saadaan sisällytettyä luontevaksi osaksi renkaiden massiivista tuotantoprosessia.

Sama rengas läpi vuoden ei toimi Pohjolassa

Älyrenkaan lisäksi suomalaisautoilijaa kiehtoo ajatus renkaasta, jota voisi käyttää läpi vuoden. Ympärivuotiset renkaat ovat maailmalla käytössä esimerkiksi Amerikassa ja osin myös Keski-Euroopassa.

Varmimmin näihin törmääkin, jos vierailee ulkomaisten rengasverkkokauppojen sivuilla. Nettishoppailijan on kuitenkin syytä muistaa, että vaikka ympärivuotinen rengas toisi ymmärrettävästi helppoutta renkaanvaihtorumbaan, ei siitä ole renkaaksi Suomen talveen.

Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morrin mielestä tällaisen renkaan kehittäminen Pohjoismaihin on erittäin haastavaa.

– Kaikissa Pohjolan keleissä toimivan ja turvallisen ympärivuotisen renkaan tekeminen on tällä hetkellä vielä tekemätön paikka. Kun miettii mennyttä kesää ja talvea, niin lämpötilat vaihtelevat meillä vuodessa niin paljon, ettei läpi vuoden käytettävän turvallisen renkaan valmistaminen ole käytännössä tämän päivän teknologialla mahdollista.

Kesä- ja talvirenkaissa kumiseos on optimoitu tietylle lämpötila-alueelle. Tämä takaa sen, että renkaasta saadaan mahdollisimman turvallinen ja helposti ajettava kulloiseenkin ajokauteen.

– Jos ajaa talvella kesärenkailla ja päinvastoin, on vaarallisilla teillä. Kesärenkaisiin verrattuna talvirenkaiden märkäpito on kehno, reagointi ohjausliikkeisiin hidasta ja myös ajovakaus on kesärengasta selkeästi heikompi, Morri varoittaa.

Turvallisuus edellä kehitystyössä

Renkaat ovat äärimmäisen tärkeä ajamiseen vaikuttava turvallisuustekijä. Ajettaessa tien pintaan osuu ainoastaan neljä kämmenenkokoista tassua, joiden päätehtävänä on viedä lasti turvallisesti perille kelistä ja reitistä riippumatta.

Turvallisuudesta ei halua kuluttajakaan tinkiä. Nokian Renkaiden kyselyn mukaan lähes joka kolmas kehittäisi renkaista nykyistäkin turvallisempia. Toivelistan kärkipäässä ovat myös taloudellisuus ja kestävyys.

Tämän päivän laaturenkaat ovat jo huipputurvallisia. Silti niitäkin on vara parantaa. Kaiken a ja o on jatkuva tuotekehitys ja vahva testaaminen.

– Esimerkiksi rengasmateriaaliteknologian kehittyminen antaa mahdollisuuksia tehdä renkaita, jotka toimivat vieläkin nykyistäkin paremmin kaikkein haastavimmissa tilanteissa. Käytännössä renkaisiin saadaan parempaa pitoa ääriolosuhteissa ilman, että niiden kestävyys heikkenee. Meillä Nokian Renkailla on aina menty ja tullaan jatkossakin menemään turvallisuus edellä, kun uusia renkaita kehitetään, Teemu Soini sanoo.

Suomalaisten tulevaisuuden rengastoiveet:

Haluaisin, että tulevaisuudessa renkaani…

1. olisivat turvallisemmat 32 %
2. mukautuisivat eri olosuhteisiin sensoriteknologian avulla 27 %
3. vierisivät kevyesti, säästäisivät polttoainetta ja pidentäisivät näin sähköauton ajomatkaa 25 %
4. kuluisivat hitaammin kuin nykyiset 24 %
5. toimisi läpi vuoden eli ns. all-season rengas 20 %

Nokian Renkaiden kyselyyn vastasi joulu-tammikuun 2018 aikana yli 1 000 henkilöä. Tutkimus tehtiin nettikyselynä ja sen toteutti YouGov-tutkimuslaitos.

25.01.2019 19.30Renault Trucks ja kilpa-autoilija Jonne Ollikainen yhteistyöhön
25.01.2019 14.21MP 19 -messujen koeajopyörät on julkaistu
25.01.2019 13.30Opel Vivaro uudistuu
25.01.2019 10.07MAN vahvempana vuoteen 2019
25.01.2019 9.44Motivan Energianeuvonta: Aloita nyt tulisijan lämmitys - paukkupakkaset saapuvat
25.01.2019 9.00Skodan uuden katumaasturin nimi on KAMIQ
25.01.2019 7.01Suomen liikennejärjestelmää kehitetään pitkäjänteisesti
24.01.2019 10.12Tykkylumen määrä kasvussa - vaarallisen kaunista
24.01.2019 10.10" SUPERKUORMATILAA 10 VUOTTA "
24.01.2019 10.0230 uutta Renault-pakettiautoa yhteiskäytön kasvavaan kysyntään
23.01.2019 20.11Liikkuva rengasliike palvelee kuljetusyrityksiä siellä missä autot kulkee
23.01.2019 18.11Koneyrittäjien Peltola: Lumitöihin sujuvuutta - traktorit entistä laajemmin käytössä
23.01.2019 14.22Väylien kunnossapidon näkymät vuodelle 2019
23.01.2019 13.21Yli 40-vuotiaille ajoneuvoille ja O2-luokan perävaunuille ehdotetaan katsastusvapautta
23.01.2019 10.40Scanialta polttoainetaloutta kohentava ilmanohjaimen korkeudensäätöratkaisu
23.01.2019 9.50Suomen Lajitietokeskus on julkaissut ensimmäistä kertaa listan Suomen eliölajeista.
23.01.2019 9.33SKAL: Kuljetusalan odotukset kääntyivät laskuun
23.01.2019 9.00Napapiirin Energia ja Vesi Oy tuhkalannoitteen valmistajaksi
23.01.2019 8.10Sähkö- ja hybridiautojen ajovoima-akut kierrätyksen piiriin
22.01.2019 15.00Ford esitteli uuden Mondeon ja Mondeo Hybrid Wagonin
22.01.2019 14.55Järvileasingin vahva kasvu jatkuu
22.01.2019 14.20Metsäkonevalmistaja Logsetilla historiansa paras vuosi
22.01.2019 14.17Volkswagen Hyötyautot ja autourheilun SM-sarjat jatkavat monivuotista yhteistyötään
22.01.2019 14.12Metsä Board jälleen parhaalle A-tasolle CDP:n Climate- ja Water-ohjelmissa
22.01.2019 14.00Audi Q3 Launch Edition -malliston myynti alkoi Suomessa
22.01.2019 13.54Nissan Qashqai oli vuoden 2018 myydyin automalli Suomessa
22.01.2019 10.40Koneurakointi- ja korjaamopalveluyritys Metsoharju varmistaa aukottomat ajopäiväkirjat automaattisella ratkaisulla
22.01.2019 10.22MP-messut täyttää motoristin viikonlopun 1.-3.2.2019 Messukeskuksessa Helsingissä
22.01.2019 10.01Etelä-Suomen alue-ekologista verkostoa ajantasaistetaan - vaikuta ehdottamalla arvokkaita luontokohteita
22.01.2019 9.01Renkaiden kierrätyksessä ennätysten ja kasvun vuosi
21.01.2019 21.22SISU Polar -myynti jatkaa kasvuaan ja ote markkinoista vahvistuu
21.01.2019 20.11Tänä vuonna 25 vuotta täyttävä raskaan kaluston monimerkkikorjaamo Raskone kasvaa ja kehittyy asiakaspalvelu edellä
21.01.2019 16.01Vehco ostaa Suomen johtavan ajoneuvojen seurantajärjestelmien toimittajan Paetronics Oy:n pohjoismaisen asemansa vahvistamiseksi
21.01.2019 15.04Renault Trucks investoi 33 miljoonaa euroa uuteen tutkimus- ja kehityskeskukseen
21.01.2019 13.34Milwaukee lisää henkilökohtaisten valaisinten tuotevalikoimaan neljä uutta ratkaisua
21.01.2019 12.00Veho investoi uuteen paketti- ja kuorma-autojen asiakaspalvelukeskukseen Kokkolassa
21.01.2019 8.01Viranomaisten viestintäpalvelu laajakaistaiseksi
20.01.2019 14.00Ylijoki Kuljetus Oy: Metsässä tapahtuva haketus lisääntyy - autohakkureiden rooli kasvaa
20.01.2019 10.12"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoon
20.01.2019 8.33Uusi ammattiliikenteen Teboil D-automaatti avattu Tampereella
20.01.2019 8.10Lisää ilmatilaa dronejen lennättämiseen - lentoasemien lähialueiden sopimismenettelyihin ei muutoksia
19.01.2019 9.01Kansantalouden tuotanto kasvoi marraskuussa vuodentakaisesta - laskua edelliskuukauteen nähden
19.01.2019Terminator XXL pankkojen pohjolan mallisto kasvoi viiteen pankkovaihtoehtoon.
18.01.2019 18.44KATSO VIDEO! Aki Simula Oy:lle uusi Sisu Polar Hybrid kiviaineskuljetuksiin
18.01.2019 18.20Uusi Volvo kuorma-automyyjä Volvo Truck Center Tampereella: Joonas Siekkinen
18.01.2019 18.10UPM osallistuu tarjouskilpailuun selluterminaalista Montevideon syväsatamassa Uruguayssa
18.01.2019 15.22***KATSO TÄSTÄ VIDEO*** AMMATTILEHTI KOEAJAA: Parivertailussa Volvo FH 460 ja Volvo FH 460 LNG - Kulut kuriin LNG:llä
18.01.2019 12.09Bridgestone toimittaa ensiasennusrenkaat Audi e-tron -katumaasturiin
18.01.2019 8.33Kaasu vahvisti asemaansa liikennepolttoaineena - kaasuautojen määrä lähes kaksinkertaistui Suomen maanteillä vuonna 2018
18.01.2019 8.20BMW:n 7-sarja uudistuu
18.01.2019 8.20Stora Enso Metsä lisää nuorten harjoittelutyöpaikkojen määrää
18.01.2019 8.11Kevytautot turvallisemmaksi vaihtoehdoksi nuorten liikkumiseen
18.01.2019 7.05Husqvarna nostaa moottorisahojen leikkuukapasiteetin uudelle tasolle
17.01.2019 15.22Valmetilta automaatioratkaisu Gasumin nesteytetyn maakaasun toimitukseen Metsä Tissuen tehtaalle Mänttään
17.01.2019 11.55Metsähallitus perusti kaksi ainutlaatuista syvän lumen kelkkailualuetta Kainuuseen
17.01.2019 9.00METO ry:n puheenjohtaja Stefan Borgman: Metsäasiantuntijoiden työpaine huolestuttaa
16.01.2019 13.58Milwaukeelta kevyt ja tehokas ladattava jalustavalaisin
16.01.2019 13.32Helsingin Kuljetus-Logistiikka 2019 -messut esittelee laajan kattauksen tuote- ja palvelu-uutuuksia toukokuussa
16.01.2019 12.50Garmin laajentaa järvi- ja rannikkokalastukseen tarkoitettua kaikuanturimallistoaan
16.01.2019 12.31Munaxin uusi ajoneuvoyhdistelmä entistä ympäristöystävällisempi
16.01.2019 11.45Yhä useammalla yrittäjällä YEL-työtulo ei oikeuta työttömyysturvaan
16.01.2019 9.33Huomio puutavara-autoilijat - uusi Sisu Timber koeajettavissa Hyvinkäällä torstaina 24.1.
16.01.2019 9.24Ääriolojen mestarit Grönlannissa - Nokian Hakkapeliitoilla jäätikön yli
16.01.2019 9.20Ford ja VW yhteistyöhön pick-up autoissa
16.01.2019 8.23Kuljetuskuutio -palkinto Merja Kyllöselle
15.01.2019 18.44Zaslaw - laadukasta perävaunutuotantoa suurella volyymilla
15.01.2019 17.01Kaukaloiden virtuoosit iskivät yhteen Kuopiossa - kymmenes Einari Kuppi Beaverille!
15.01.2019 14.01Jani Kemppainen aloitti Volvo Truck Center Lahden huoltopäällikkönä
15.01.2019 8.12Pitkät rekat yleistyvät liikenteessä - lakimuutos voimaan 21.1.
15.01.2019 8.10VTT:n uudella menetelmällä metsätähteistä liikenteen polttoaineita ja kemikaaleja
14.01.2019 18.01Tampereen yliopisto: Akkusähkökuorma-autoista ei ole ratkaisuksi Suomen kuljetuksissa - avuksi pääteiden sähköistäminen?
14.01.2019 14.21K-Auto jatkoi kasvu-uralla vuonna 2018
14.01.2019 14.00Bridgestonelle parhaat tulokset ensiasennuksessa vuonna 2018
14.01.2019 11.01FREJA aloitti maantiekuljetukset ympäristöystävällisellä biokaasurekalla yhteistyössä Gasumin kanssa
14.01.2019 10.10Ota kantaa EU:n alue- ja rakennepolitiikan seuraavan kauden valmisteluun
14.01.2019 10.00Nelivetoinen DS 7 Crossback lataushybridi ennakkomyyntiin
14.01.2019 8.01Komatsu Forestin tammitarjoukset voimassa kuun loppuun - hyviä tuotteita urakointiin edulliseen hintaan
13.01.2019 20.01Maailman suurin kuorma-autotehdas valmistaa yli 100 000 ajoneuvoa vuodessa
13.01.2019 17.11Kronos kuormaimet ja perävaunut tehokkaaseen metsäurakointiin
13.01.2019 10.11Mobiiliajokortti perinteisen ajokortin rinnalle
12.01.2019 17.01Kotimaiset Tamtron vaa´at logistiikkaan ja teollisuuteen - puutavaranosturivaa´at kuorma-autoihin ja ajokoneisiin
12.01.2019 13.11Pohjois-Suomen ensiharvennusrästien puu liikkeelle
12.01.2019 12.50Poliisille 15 uutta Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4 -ajoneuvoa
12.01.2019 11.11Valmet toimittaa Turun Seudun Energiantuotannolle järjestelmät savukaasujen lauhdutukseen ja asfalteenin polttoon
12.01.2019 10.15"Kymmenen mahtavaa Terminatorvuotta".
11.01.2019 12.45Hyvän olon autokauppa avasi ovensa Vantaalla
11.01.2019 10.40Logset rakensi testiajoradan
11.01.2019 10.20Uusi Hyundai Tucson -erikoismallisto nelivedolla ja automaatilla
11.01.2019 10.03Mäntyöljy tulisi ensin käyttää korkeamman jalostusasteen tuotannossa
11.01.2019 9.40Ford QVM-laatusertifikaatti J5L-Productionille
11.01.2019 9.00Nyt on aidosti ja oikeasti täysin päästötöntä autoilua
10.01.2019 17.11LUE TÄSTÄ! Vuodenvaihteen mielenkiintoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - liitteiden kanssa yhteensä 188 sivua luettavaa!
10.01.2019 14.30Tiekuljetusten ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudet kasvavat - enimmäismassoja ei muuteta
10.01.2019 12.22Martti Asunta jatkaa Metsäliitto Osuuskunnan hallituksen puheenjohtajana
10.01.2019 9.12Puiden paksuuskasvun salaisuus on vihdoin selvitetty
10.01.2019 8.33Daimler Trucks toimitti asiakkailleen viime vuonna yli 500 000 uutta kuorma-autoa
10.01.2019 6.11Puutavarayhdistemän oikeaoppisella muotoilulla on käyttäjilleen vain positiivisia vaikutuksia.
09.01.2019 20.11Volvo markkinajohtaja Suomen kuorma-automarkkinoilla kaikissa painoluokissa vuonna 2018 - puuautoissa markkinaosuus 40,6 %
09.01.2019 19.01Outokummun Metalli on valmistanut jo yli 12 000 metsäkoneen harvesteripäätä
09.01.2019 18.01Renault Trucks tavoitteen mukaisessa kasvussa Suomessa - myynti nousi 24 % vuodesta 2017

Näytä lisää »