Energiayhtiöiden palveluihin ollaan aiempaa tyytyväisempiä26.02.2016 17.00 Energiayhtiöiden asiakkaat ovat aiempaa tyytyväisempiä oman yhtiönsä palveluihin ja toimintaan, erityisesti yhtiöiden tiedottamiseen häiriö- ja muutostilanteissa. Energian- tai lämmönkäytön neuvontapalveluilta odotetaan nykyistä parempaa toimivuutta. Tiedot käyvät ilmi Energiateollisuus ry:n tutkimustoimisto IROResearch Oy:llä teettämästä energiayhtiöiden asiakastyytyväisyystutkimuksesta, joka toteutettiin syksyllä 2015 tässä laajuudessaan nyt viidettä kertaa. Asiakkaat ovat erityisen tyytyväisiä muun muassa energiayhtiöiden asiakaspalveluhenkilöstön ammattitaitoon, ystävällisyyteen ja palveluhaluun. Myös sovittujen asioiden hoitaminen sekä sähkön- ja lämmönjakelun häiriöttömyys ja yhtiöiden luotettava imago saavat asiakkailta hyvän arvosanan. Kielteisimmin yhtiöiden toiminnassa arvioidaan energian- tai lämmönkäytön neuvontapalvelun toimivuutta. Myös yhtiöiden asiakaskeskeistä ja läheistä imagoa arvioidaan jossain määrin kriittisesti. Energiayhtiöiden asiakkaat ovat aiempaa merkittävästi tyytyväisempiä yhtiöiden tiedottamiseen häiriö- ja muutostilanteissa. Myös sähkö- tai kaukolämpölaskun ymmärrettävyyttä ja laskun luotettavuutta sekä asiakaspalvelussa palveluaikojen riittävyyttä ja yhtiöiden ympäristöystävällistä imagoa arvioidaan nyt selvästi myönteisemmin kuin aiemmin. Asiakkaat antavat energiayhtiöille erittäin hyvän arvosanan kokonaistyytyväisyydestä. Tyytyväisyyden arvosana on 3,70 asteikolla 1-5. Tulos on vähän parempi kuin vuosina 2013 ja 2014, mutta selvästi parempi kuin vuosina 2011 ja 2012. Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin syksyllä 2015. Siinä haastateltiin lähes 6 000 kaikkiaan 20:n eri energiayhtiön asiakasta. Yhtiöissä selvitettiin erikseen sähkön myynnin, sähkön siirron, kokonaistoimituksen (sisältäen sekä sähkön myynnin että siirron) tai kaukolämmön asiakkaiden tyytyväisyyttä. |