Tampereen yliopisto: Akkusähkökuorma-autoista ei ole ratkaisuksi Suomen kuljetuksissa - avuksi pääteiden sähköistäminen?

14.01.2019 18.01

rekka_900px.jpg

Akkuteknologian kehittyessä myös sähkökuorma-autoja on tulossa kaupallisesti tarjolle. Ne kuitenkin sopivat Suomen oloihin huonommin kuin Keski-Eurooppaan, koska täällä kuljetuksissa käytetään raskaita täysperäkuorma-autoja. Lisäksi suurten akkujen tarvitsemien latausasemien rakentaminen vaatisi muutoksia paikallisiin sähköverkkoihin.

Ratkaisu kuljetusten sähköistämiseen voikin Suomessa löytyä pääteiden sähköistämisestä, ehdottaa tuore tutkimus.

Henkilöautojen sähköistäminen etenee nopeasti. Useat kuorma-autovalmistajat, kuten Daimler, Volvo ja Tesla, ovat viime aikoina esitelleet myös suurempia, jakelukuorma-autoiksi tai puoliperävaunujen vetoautoiksi sopivia akkusähköautoja.

– Sähkökuorma-autot ovat aiemman tutkimuksen mukaan elinkaarikustannuksiltaan dieselkäyttöisiä edullisempia kevyiden jakelukuorma-autojen kokoluokassa. Akkukustannusten pieneneminen voi tehdä myös suuremmista sähkökuorma-autoista taloudellisesti kannattavia, Assistant Professor Heikki Liimatainen Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä kertoo.

Vernen tutkijat tarkastelivat yhteistyössä ETH Zürichin kollegojen kanssa sähkökuorma-autojen potentiaalia Suomessa ja Sveitsissä. Applied Energy -journaalissa julkaistujen tulosten mukaan nykyisellä akku- ja latausteknologialla sähkökuorma-autot voisivat Sveitsissä vähentää kuorma-autojen päästöjä 28 prosenttia, mutta Suomessa vain 13 prosenttia.

– Suuri ero maiden välillä johtuu siitä, että Sveitsissä pääosa kuljetuksista tehdään puoliperävaunuilla, mutta Suomessa raskaammilla täysperävaunuyhdistelmillä, Liimatainen selittää.

Jos akkukapasiteetti tuplattaisiin ja lataustehot moninkertaistettaisiin, päästöjä voitaisiin vähentää Sveitsissä 70 prosenttia, mutta Suomessa silti vain 35 prosenttia. Ratkaisua kuljetusten sähköistämiseen Suomessa on siis etsittävä myös muista keinoista.

Tehokkaammat latauspisteet, vaihdettavat akut vai teiden sähköistäminen?

Vaikka sähköautot eivät sovikaan hyvin raskaimpiin kuljetuksiin, Suomessakin voitaisiin kuitenkin ajaa sähköllä jopa 75 prosenttia jakelukuorma-autojen kuljetuksista. Tutkijoiden mukaan sähköistämistä voitaisiin edistää sillä, että sähkökuorma-autoille sallittaisiin viisi prosenttia suurempi kokonaismassa niiden painavien akkujen vuoksi. Lisäksi pitäisi panostaa vahvasti paikallisiin sähköverkkoihin huoltoasemien ja terminaalien lähellä.

– Suurten akkujen vaatima latausteho on moninkertainen henkilöautojen akkujen lataustehoon verrattuna, Liimatainen sanoo.

Yksi vaihtoehto kuljetusliikenteen sähköistämiseen Suomessa olisi, että akut standardoitaisiin ja niitä vaihdettaisiin kuljettajien taukojen aikana. Toinen tutkijoiden ehdottama ratkaisu voisi olla pääteiden sähköistäminen virtajohtimilla.

– Ruotsissa Siemens ja Scania kokeilevat teiden sähköistämistä. Sikäläiset tutkimukset osoittavat, että näin voidaan saada aikaan suuria päästövähennyksiä. Näin voitaisiin tehdä myös meillä. Yhteydet pääteille hoidettaisiin sitten nesteytetyllä biokaasulla tai uusiutuvalla dieselillä, Liimatainen kertoo.

Artikkeli Applied Energy -journaalissa: 

https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2018.12.017

13.02.2019 9.09Tukholmaan nousee älykäs puurakennus
13.02.2019 8.21Parlamentti vahvistaa EU:n katastrofiapuvalmiuksia
13.02.2019 8.12PRH poistaa kaupparekisteristä osakeyhtiöitä ja osuuskuntia, jos tilinpäätöstä ei ilmoiteta 27.5.2019 mennessä
12.02.2019 14.44BMW:n teknologian lippulaiva talvitesteissä
12.02.2019 14.30Suomalaiset tunnollisia talvirenkaiden käyttäjiä
12.02.2019 14.20Muutoksia Koskitukin organisaatioon
12.02.2019 14.10Rekisterissä olevista veneistä valtaosa moottoriveneitä
12.02.2019 13.14Continentalista sähkömaastoautojen Extreme E -kilpasarjan perustajakumppani
12.02.2019 10.53Työn ja koulutuksen ulkopuolella olevista nuorista aikuisista enemmistö vähintään toisen asteen tutkinnon suorittaneita
12.02.2019 9.09Ympäristöystävällistä logistiikkaa MAN eTruck-kuorma-autolla
12.02.2019 9.00Energiapuun kauppa vilkastui vuonna 2018
12.02.2019 8.55Turun kehätien parannushanke käyntiin puuston poistolla
11.02.2019 17.01IBC-kärkiohjaus on saatavana nyt myös päätehakkuiden John Deere 1470G -harvesteriin
11.02.2019 14.45Sampo saapui isompien koneiden kentälle - uusi vaihtoehto otettu hyvin vastaan
11.02.2019 13.24Fuso Canter kunnostautuu puunhoitotehtävissä Skotlannissa
11.02.2019 13.23Metsä Group tarjoaa omistajajäsenille kesäharvennuksiin 70 %:n ennakkorahoituksen
11.02.2019 13.15Mercedes-Benz kuorma-autojen ensirekisteröinnit viime vuoden tahdissa
11.02.2019 10.00Jani Kortelainen on nimitetty KOME Oy:n toimitusjohtajaksi
11.02.2019 9.46Suomalaiset suosivat käytettyjä autoja
11.02.2019 9.23Subarulta e-BOXER
10.02.2019 16.22Pitkä 5-akselinen ritiläauto tuo tehokkuutta metsäkoneiden siirtoihin
10.02.2019 15.01Osallistu talvikisaan Ammattilehden Facebook sivuilla - voita laadukas Komatsu Forest tuotepaketti
10.02.2019 11.44Metsähallitus palkitsee kaivinkonemuokkaus- ja puunkorjuuyrittäjiään - 500 000 euroa laatupalkkioihin
10.02.2019 9.55Muista seurata Ammattilehti.fi YouTube -kanavaa: Tarjolla mielenkiintoisia kuljetus- ja konealan videoita
10.02.2019 9.11Ministeri Berner tapasi WIPO:n pääjohtaja Gurryn
10.02.2019 9.00Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6800 tykkääjää - määrä huimassa kasvussa!
09.02.2019 20.01Ylisuuresta mäntytukista arvokasta sydänpuuta teollisuudelle ja vientiin
09.02.2019 17.00Ammattilehti.fi myös Instagramissa - tarjolla alan kuvia ja videoita päivittäin!
09.02.2019 16.01Energiatehokkuuden rooli nousussa sekä kone- että autoyrityksissä
09.02.2019 10.44Urakointi J-P Heikkilä: Sisukasta puunajoa ja muuta urakointia
09.02.2019 9.33Metsäkonedata vajaakäytössä - hyötyjä saatavissa erityisesti liiketoiminnan johtamisessa
08.02.2019 15.55Puutuoteteollisuus: Rapautuva koulutus uhkaa puurakentamisen kasvua
08.02.2019 15.35Veneilyvuosi 2018 jatkui pitkälle lokakuuhun - pelastusliivit jäivät liian usein rannalle
08.02.2019 12.04SYT ja AYT aloittivat fuusioneuvottelut
08.02.2019 11.42Komatsu-metsäkoneiden myynti siirtyy uuteen yritykseen Virossa
08.02.2019 11.32Metsä Groupin Joutsenon tehtailla saavutettiin kaikkien aikojen vuosituotantoennätykset vuonna 2018
08.02.2019 11.23Väylävirasto: Teiden talvihoidon periaatteista
08.02.2019 11.04FM-hyväksytty, 90 minuutin palosuojan takaava kemikaalikaappi markkinoille
08.02.2019 10.11Porin päästöt vähenevät merkittävästi, kun Porin Linjat ottaa käyttöön Teboil Green+ uusiutuvan dieselöljyn
08.02.2019 10.00Volkswagen panostaa edelleen sähkön lisäksi maa-/biokaasuun
07.02.2019 13.12Metsäteollisuudessa vahva tuotantovuosi; volyymit nousivat miltei kaikissa päätuotteissa
07.02.2019 13.06Mercedes-Benzin B-sarja uudistui
07.02.2019 13.01Valmet: Saadut tilaukset kasvoivat 3,7 miljardiin euroon ja vertailukelpoinen EBITA 257 miljoonaan euroon vuonna 2018
07.02.2019 12.09Metsä Groupin vuoden 2018 vertailukelpoinen liiketulos 849 miljoonaa euroa
07.02.2019 10.54Abloy hankki työajanseurannan teknologiaa
07.02.2019 10.45Volvolta huippuetu valikoituihin käytettyihin vm. 2015 Volvo FH NEW 6x2 -konttiautoihin
07.02.2019 10.13Biopolttoaineiden osuus Suomen tieliikenteessä nousee 30 prosenttiin
07.02.2019 10.00Valio ottaa askeleen kohti vähäpäästöistä maidonkuljetusta
07.02.2019Hyvä puumarkkinatilanne näkyy Metsähallituksen tämän vuoden tulostavoitteessa ? hakkuita ei olla lisäämässä
06.02.2019 16.47Antiokia Oy:n valinta: Biokaasua polttoaineena käyttävä Volvo FH460
06.02.2019 15.30Daimler AG:n automyynti ja liikevaihto nousivat vuonna 2018 - tulos ja osinko edelleen hyvällä tasolla
06.02.2019 9.57Lataa nyt täysin uudistunut LIQUI MOLY -sovellus
06.02.2019 9.10Suomalaisten suosima perheauto täyttää 60 vuotta
06.02.2019 9.04Viheralan seminaareja 40 kerran Jyväskylän Paviljongissa
06.02.2019 9.00Stora Enso kasvattaa puunhankintaa Pohjois-Suomessa
05.02.2019 15.35Renault Trucks jatkaa yhteistyötä Maailman ruokaohjelman kanssa
05.02.2019 14.44Hirvisaalis kasvoi hieman vuodesta 2017
05.02.2019 11.20Yläkoululaiset pohtivat ajankohtaisia metsäasioita Metsävisassa jo 38. kerran
05.02.2019 9.17Moottorisaha-uutuus, jossa polttoaineen ruiskutus
05.02.2019 9.06Arla tuo kauppoihin 40 miljoonaa kokonaan puupohjaista pakkausta
05.02.2019 8.20SSAB esittelee uuden kuumavalssatun Docol HE - AHSS-teräksen
04.02.2019 20.11Lumituhometsien hakkuu jatkuu Juuanvaarassa
04.02.2019 15.01Metsäkoneurakoitsija Dennis Olsson: Logset Hybrid on mahtava ja huoltovapaa ratkaisu
04.02.2019 13.18Volvon lataushybrit menestyvät Suomessa
04.02.2019 10.17Hyundailta pitkän tähtäimen visio vedyn käytöstä energianlähteenä
04.02.2019 10.15Gasum ja Caverion aloittavat yhteistyön kaasutankkausasemien valvonnassa ja ylläpidossa
04.02.2019 10.10Viranomaiset valvovat yhteistyössä sähköisiä liikkumisvälineitä
04.02.2019 8.01TRA2020-konferenssi laittaa liikenteen ideat uusiksi - nyt haussa erityisesti suomalaista osaamista
03.02.2019 19.11WinNovan metsä- ja maarakennusalan avoimet ovet lauantaina 9.2.2019 Kullaalla - kello 10 alkaen metsäkoneenkuljettajien ajokonemestaruuskisa
03.02.2019 18.01MP-messuilla Helsingin Messukeskuksessa vieraili viikonvaihteen aikana 57 000 kävijää
03.02.2019 12.01Tervetuloa Veho Seinäjoen Talvipäiville 7.-8.2.2019
03.02.2019 10.44Bruttokansantuote kasvoi 2,7 prosenttia vuonna 2017
02.02.2019 19.44Mielenkiintoinen pienoismallinäyttely Hyvinkään kirjastossa 4.2.-23.2.2019
02.02.2019 18.01Taksiuudistus lisännyt taksien määrää - eniten lisäystä Uudellamaalla, Lapissa ja Varsinais-Suomessa
02.02.2019 12.33Kansainvälinen kosteikkopäivä tänään 2.2. - Metsähallitus suojelee kosteikkoluontomme uhanalaisia monin tavoin
02.02.2019 11.01Metsäsektorin faktat yksissä kansissa - Lukelta uusi metsätilastojulkaisu
01.02.2019 20.01Ponssen Mikkelin uusi huoltopalvelukeskus avasi ovensa
01.02.2019 16.44Bioenergia: Energialaitoksissa käytettävästä puusta alle 2 % on järeää puuta
01.02.2019 15.34Heinon Tukku käyttää kuljetuksissaan jatkossa myös kotimaista biokaasua
01.02.2019 12.57Veho 80 vuotta
01.02.2019 12.22Huippuhelmikuu 2019: Superkuormatilaa 10 vuotta
01.02.2019 11.56Vt 4 Oulu-Kemi: Uusi käyttöönotettava telematiikka parantaa liikenneturvallisuutta
01.02.2019 11.35Teiden liukkaudesta varoittava suomalaiskeksintö käyttöön
01.02.2019 11.02Autokannan ikääntyminen jatkui viime vuonna
01.02.2019 11.00Hyötyautojen ensirekisteröinnit jäivät tammikuussa vuoden takaisesta
01.02.2019 7.11TÄNÄÄN LAPPEENRANNASSA! Renault Trucks K-sarjan maansiirtoauto koeajokiertueella - katso tästä aikataulu!
31.01.2019 17.00Ahlstrom-Munksjö ja Metsä Fibre ovat aloittaneet ainutlaatuisen turvallisuusyhteistyön auditoinneissa
31.01.2019 16.09Mercedes-Benzin V-sarja uudistui henkilöautomalliston esikuvan mukaisesti
31.01.2019 10.55Vieremällä valmistui 14 000. PONSSE - Elephant King toimitettiin Uruguayhin
31.01.2019 9.01Bridgestone Europe ostaa TomTom Telematicsin 910 miljoonalla eurolla
31.01.2019 8.01Neste selvitti: valtaosa autoilijoista uskoo robottien korvaavan ihmisen tulevaisuudessa - tietyissä töissä
31.01.2019 7.30Kuntametsät edistävät hyvinvointia ja torjuvat ilmastonmuutosta
30.01.2019 10.20Robottibussimatkustajien asenteet tutkittu: kulkutavat vaihtuvat, teknologia ei pelota
30.01.2019 9.01Ennennäkemätöntä mukavuutta ja teknisiä innovaatioita: Helly Hansenin työvaatteilla vapaus liikkua
30.01.2019 8.30Puukerrostaloja asuntomessuille Tuusulaan
30.01.2019 8.20Pakkaus-kartongille teollisen kompostoituvuuden sertifiointi
30.01.2019 8.20Ponssen Mikkelin uuden palvelukeskuksen avajaiset tämän viikon perjantaina 1.2. klo 9-15
29.01.2019 13.15Veho pidentää paketti- ja kuorma-autokorjaamoiden/huoltojen aukioloaikoja
29.01.2019 11.45Viidennen sukupolven Renault Clio esitellään Geneven autonäyttelyssä
29.01.2019 11.33Niemi Palvelut palkkaa 200 uutta työntekijää - palkat nousevat tuntuvasti

Näytä lisää »