Volkswagen Passat GTE Sedan ja Variant uusiutuivat

17.07.2019 9.22

GTE_Sedan.jpg

Uudistuneen ladattavan hybridimallin Volkswagen Passat GTE:n toimintamatka sähköllä on kasvanut merkittävästi. Sähköisen liikkumisen ja pitkän matkan ajo-ominaisuudet on yhdistävä uudistunut Passat GTE tekee siitä yhden suorituskykyisimmistä keskikokoluokan malleista kautta aikain.

Volkswagen Passat GTE Sedanin toimintamatka sähköllä on nyt 56 kilometriä (WLTP) ja Variant-mallin puolestaan 55 kilometriä (WLTP). Edellisten mallien toimintamatka sähköllä oli NEDC-mittaussyklin mukaisesti 50 kilometriä. Samalla mittaussyklillä uudistuneet Passat GTE:n toimintamatka sähköllä olisi 70 kilometriä. 

GTE_Variant.jpg

Liikkeellelähdön E-MODE

Volkswagen Passat GTE on suunniteltu niin, että lyhyemmät matkat voidaan ajaa puhtaasti sähköllä. Tämän vuoksi Passat GTE käynnistetään aina E-MODE-täyssähköajotilassa, silloin kun akussa on riittävästi virtaa. Erityisesti kaupunki- ja esikaupunkialueilla ajaville pidempi toimintamatka sähköllä ja ajonaikainen päästöttömyys ovat ideaalinen liikkumismuoto. Suurin osa lyhyemmistä matkoista voidaan ajaa sähköllä ja täten ajonaikaisesti päästöttömästi. Tämän mahdollistaa akun energiasisällön lisäys 9,9 kWh:sta 13,0 kWh:iin (+31 %). Uudelleen konfiguroidun Hybridi-ajotilan ansiosta on aiempaa helpompaa esimerkiksi säästää sähkö keskusta-ajamiseen pitkän matkan lopuksi. Näin voidaan ajaa mahdollisimman paljon päästöttömästi vaikka kaupunkien keskustoissa. 

Sähkömoottorin ja TSI-bensiinimoottorin yhdistelmä

Pidemmillä matkoilla ja yli 130 km/h nopeuksissa, sähkömoottori tukee Passat GTE:n suorituskykyistä TSI-bensiinimoottoria, tavoitteenaan optimoida ajettavuus ja suorituskyky. Mitä tehokkaammin sähkömoottori ja perinteinen polttomoottori toimivat yhdessä, sitä suorituskykyisempi lopputulos. Sähköenergia voidaan Volkswagen Passat GTE:ssä käyttää joko puhtaasti sähköllä ajamiseen mutta myös ajo-ominaisuuksien parantamiseen. Sähkövoima toimii lisävahvistuksena, erityisesti urheilullisessa GTE-ajotilassa. Passat GTE:n TSI-bensiinimoottori tuottaa 115 kW (156) tehoa ja sähkömoottori puolestaan 85 kW (115 hv). Kokonaistehon ollessa 160 kW (218 hv). Uusi suurjänniteakku, joka sijaitsee auton lattian alla taka-akselin etupuolella, toimii sähkömoottorin energianlähteenä. Tehoelektroniikka muuntaa akun tasavirran sähkömoottorille sopivaksi vaihtovirraksi. Passat GTE:n automaattivaihteisto on 6-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, joka on kehitetty erityisesti hybridiautoihin. 

GTE_sisa.jpg

Uudelleen konfiguroitu Hybridi-ajotila

Passat GTE käynnistetään aina E-MODE-ajotilassa, mikäli litiumioniakussa on riittävästi virtaa. Passat GTE Sedanin ja Variantin suurjänniteakku voidaan ladata ulkoisesta pistokkeesta tai TSI-moottorin ja jarrutusenergian avulla ajon aikana. Jotta pidemmän matkan lopussa voidaan kaupungissa ajaa E-MODE-ajotilalla, on Volkswagen uudelleensuunnitellut hybridijärjestelmän ajotilat ja siten myös yksinkertaistanut akun uudelleenlatausta ajon aikana. Entisten viiden ajotilan sijaan, uudistuneessa Passat GTE:ssä on kolme ajotilaa: 

  • E-MODE – sähköllä ajaminen
  • GTE – urheilullinen ajotila täydellä suorituskyvyllä
  • Hybridi-ajotila – automaattinen vaihto sähkömoottorin ja TSI-bensiinimoottorin välillä

Kaksi aikaisempaa ajotilaa, Battery Hold ja Battery Charge, on uudistuneessa Passat GTE:ssä yhdistetty Hybridi-ajotilaan.

Hybridi-ajotila  

Jotta akkua voidaan ladata ajon aikana, kuljettajan tulee aktivoida ajotilavalikko joko käyttämällä E-MODE-painiketta (vaihteenvalitsimen vieressä) tai käyttämällä infotaiment-järjestelmää. Ajotilavalikosta löytyvät sekä E-MODE- että Hybridi-ajotila. Mikäli valitaan Hybridi-ajotila, akun kymmenvaiheinen skaala (0–100 %) tulee esiin; se kertoo latauksen sen hetkisen tilan. Kuljettaja näkee helposti latauksen tilan vastaavien valaistujen akkusegmenttien numeroiden perusteella; mikäli latauksen aste on esimerkiksi 40 %, neljä sinistä segmenttiä on valaistu. Akkumerkinnän vieressä on symboli, jossa on kaksi vaihdetta. Mikäli kuljettaja painaa symbolia, se vaihtaa auton automaattisesti manuaalitilaan. Akun sen hetkinen latausaste säilytetään toistaiseksi. Lähtötilanne on nyt se, että taso on asetettu 40 % eli neljä segmenttiä on valaistuna. Kuljettajalla on nyt vaihtoehto säilyttää kyseinen akun latausaste (painamalla yhtä kuin ”=”) tai lisäämällä sitä 20 % kerrallaan (painamalla nuoli ylös ”˄”) tai laskemalla sitä (painamalla nuoli alas ”˅”). Mikäli kuljettaja valitsee lisäyksen ja lisää astetta esimerkiksi 80 %:iin (kahdeksan segmenttiä), akkua ladataan TSI-moottorin ja jarrutusenergian avulla asetettuun tasoon saakka. Mikäli kuljettaja valitsee kuitenkin laskemisen esimerkiksi kahdella segmentillä, voidaan energiankäyttö asettaa minimissään asettumaan 20 %:iin saakka. Silloin kun reittiopastus on päällä, akunhallintajärjestelmä ottaa ennakoivasti huomioon reittitietoa taatakseen, että haluttu akkuenergia on käytettävissä reitin lopussa. Tällä tavoin akun käyttö on mukautettu saatavan reittitiedon perusteella. 

E-MODE-sähköajotila

Volkswagen Passat GTE käynnistyy aina E-MODE-ajotilassa, mikäli akussa on riittävästi virtaa. Silloin kun akussa ei ole riittävästi virtaa tai ulkoilman lämpötila on erittäin alhainen, käytetään käynnistykseen TSI-moottoria. Ajotila vaihtuu automaattisesti Hybridi-ajotilaan, kun akku saavuttaa minimilataustason tai jos tarvitaan erittäin korkeaa suorituskykyä. Käyttämällä E-MODE-painiketta, kuljettaja voi manuaalisesti vaihtaa takaisin päästöttömään ajotilaan alle 130 km/h nopeuksissa, aina niin halutessaan. Koska Passat GTE on melkein äänetön E-MODE-ajotilassa, ohikulkijat tehdään kaupunkialueilla tietoiseksi lähestyvästä ajoneuvosta sähköisellä moottoriäänellä. Sähköinen moottoriääni aktivoituu automaattisesti, kun auto käynnistetään. Sähköinen moottoriääni voidaan kytkeä pois päältä keskikonsolissa sijaitsevasta painikkeesta.  

GTE-ajotila – Passatin urheilullisempi puoli

Kuljettaja voi käyttää GTE-painiketta asettaakseen GTE-ajotilan päälle (vaihteenvalitsimen vasemmalla puolella) ja käyttää hyödyksi Passat GTE:n harvinaisen ketterät ajo-ominaisuudet. Kuljettaja huomaa välittömästi kasvaneen dynaamisen suorituskyvyn kaasupolkimessa, vaihteistossa ja ohjauspyörässä. Tämän lisäksi TSI-bensiinimoottori säädetään vastaamaan mahdollisimman nopeasti kaasun painallukseen ja antamaan lisää tehoa. GTE-ajotilassa TSI-bensiinimoottori ja sähkömoottori työskentelevät yhdessä tuottaakseen maksimaalisen tehon ja mahdollistaakseen voimalinjan täyden käytön ja hyötyäkseen maksimaalisesta väännöstä. Myös ääni muuttuu auton sisällä, kun GTE-ajotilan erityinen GTE-ääni aktivoituu. Lopuksi GTE-ajotila virittää auton alustan kireämmäksi, kun auton varusteluun kuuluu myös lisävarustenainen mukautuva alustansäätöjärjestelmä (DCC).

Ajoprofiilin valitseminen

GTE- ja E-MODE-painikkeiden välissä on erillinen painike, jonka avulla voidaan valita eri ajoprofiileiden välillä (ajoneuvon kuva ja teksti Mode). Ajoprofiilin valinta ei ole Passat GTE:n erillinen ominaisuus, vaan myös jo muista malleista tutut Eco (energiansäästötila), Comfort, Normal, Sport ja Individual -ajotilat ovat valittavissa tämän painikkeen kautta. 

Lataaminen pistokkeesta – 1,8 tai 3,6 kW

Passat GTE:n ulkoinen lataus pistokkeesta tapahtuu auton etuosassa sijaitsevasta latausliitännästä. Mikäli akku on täysin tyhjä, latausaika on noin 7 tuntia, jos auto on kytketty 230 voltin sähköverkkoon auton mukana tulevalla 1,8 kW:n tilapäislatauslaitteella. Latausaika pienenee noin 4 tuntiin ja 30 minuuttiin, jos käytössä on 360 voltin latauslaite tai latausasema ja 3,6 kW:n asiointilatauskaapeli. Autoon integroitu akkulaturi hoitaa latauksen täysin automaattisesti, kuljettajan täytyy vain liittää pistoke autoon ja latauslaitteeseen tai -pistokkeeseen.  

Uudet Volkswagen Passat GTE Sedan ja Variant -mallit saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille syksyllä 2019. 

Volkswagen Passat GTE:n hintoja ei ole vielä vahvistettu.

26.07.2019 19.11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 8400 tykkääjää - määrä kasvaa ennätystahtia!
26.07.2019 13.12Ford esittelee Mustangin 5.0 V8 -erikoismallin ja uudistetun Mustang 2.3 EcoBoostin
26.07.2019 12.11Valmetin puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2019: Saadut tilaukset kasvoivat 1,1 miljardiin euroon ja vertailukelpoinen EBITA 69 milj. euroon
26.07.2019 9.11Suomen ennakkoväkiluku oli kesäkuun 2019 lopussa 5 521 158
25.07.2019 16.44Autoteippauksen mestarin Timo Teipin legenda jatkuu...
25.07.2019 12.30Samuli Suomi Varsinais-Suomen SISU-myyjäksi
25.07.2019 11.03VTT: EU:n lainsäädäntö jarruttaa kasvinjalostusta
25.07.2019 9.11Stora Enso myy osuutensa Dawangin paperitehtaasta yhteisyritykselleen Huataille
24.07.2019 20.11Metsänkorjuu Pulkkinen Oy:n John Deere 1910G kuormatraktori: Jättiläinen saapui Suomen metsiin
24.07.2019 12.30Skoda päivittää suosikkimallit Karoq ja Kodiaq ensi vuodelle
24.07.2019 11.30Nokia tuo markkinoille uusia peruspuhelimia
24.07.2019 8.34UPM investoi Uruguayssa yli 3 miljardia dollaria
23.07.2019 18.01Falken tarjoaa laaturenkaat vaativaan puutavara-autokäyttöön
23.07.2019 15.02Ministeri Leppä: Suomi on sitoutunut globaalin metsäkadon torjuntaan
23.07.2019 8.00IVECO - I'm Unstoppable - Olen pysäyttämätön
22.07.2019 16.11Lauhanvuori-Hämeenkangas Geoparkin kansainvälinen arviointi on tärkeä vaihe kohti UNESCO Global Geopark -jäsenyyttä
22.07.2019 15.11Teollisuuden liikevaihto kasvoi toukokuussa 3,0 prosenttia
22.07.2019 8.52Thule-polkupyörätelineet Kahalta
21.07.2019 15.22Palfinger Epsilon: Vahvaa panostusta puutavaranostureihin
21.07.2019 13.11Suomessa luvassa keskinkertainen viljasato - 3,6 miljardia kiloa
21.07.2019 9.00Talvirenkaat hevoskuljetusautoon ja Teboil Diamondia
20.07.2019 15.01AMV Metsäpalvelu Oy: Tehokasta urakointia harvennushakkuilla
20.07.2019 11.11Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen ITC Limitedille Intiaan
20.07.2019 9.00Mid Finland Truck Meeting tänään Viitasaarella - Ammattilehden Mediamobiili mukana menossa!
19.07.2019 21.11Ponsse panostaa uusimpaan korjaamolaitteiden teknologiaan
19.07.2019 19.01KATSO VIDEO! HCT-yhdistelmät metsäteollisuuden kuljetuksissa: Positiivisia kokemuksia
19.07.2019 12.30Patterimäen puunkatoja koskeva toimenpidekieltohakemus hylättiin hallinto-oikeudessa, puunkaadot voivat alkaa
19.07.2019 9.22Stora Enson puolivuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2019: Valmiina tulevaisuuteen turvaamalla kannattavuutta ja rahavirtaa
19.07.2019 9.10Stora Enso investoi energian varastointiin käytettävän puupohjaisen hiilen tuotantoon
19.07.2019 9.00Festoolin 18 V:n akkutyökaluperhe kasvaa
18.07.2019 18.11SFS on kuljetus- ja logistiikkayrittäjän rahoituskumppani
18.07.2019 9.30Laivausmerkki kertoo sahatavaran alkuperän
18.07.2019 8.45Lyhytaikaiset kalastusluvat kasvattaneet suosiotaan
18.07.2019 8.27Vahapaperi-uutuus Ahlstrom-Munksjöltä
18.07.2019 8.21Metsä Fibren Kemin biotuotetehtaan YVA-prosessi etenee
17.07.2019 16.01Kotimaiset Energiat Oy vahvistaa organisaatiotaan
17.07.2019 9.22Volkswagen Passat GTE Sedan ja Variant uusiutuivat
17.07.2019 9.11Koivunen Oy osallistuu laajalla kattauksella Power Truck Show 2019 -näyttelyyn
16.07.2019 18.11Ravustuskaudesta odotetaan keskimääräistä tai jopa hyvää
16.07.2019 10.12Sahateollisuus: Kulotus tukee metsän kasvua ja monimuotoisuutta
16.07.2019 10.00Yrityssaneerausten määrät laskussa
15.07.2019 20.00Osallistu Milcoa-kesäsetti kilpailuun Ammattilehden Facebookissa - voita tyylikäs vanneaiheinen tuotepaketti
15.07.2019 18.01Lietteenpolttolaitoksen koekäyttö aloitettiin Rovaniemellä
15.07.2019 13.09Stora Enso ja Valio testaavat biokomposiittikansia kermaviili- ja rahkapurkkeihin
15.07.2019 9.22Jari Järvinen nimitetty aluemyyntipäälliköksi Lännen Tractorsin Oulun toimipisteeseen
15.07.2019 9.00Ravustuskaudesta odotetaan keskimääräistä tai jopa hyvää
14.07.2019 10.33Puunkorjuu Juha Holm Oy: Kokonaisurakointia kannolta tehtaalle
14.07.2019 9.00Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen ITC Limitedille Intiaan
13.07.2019 12.11Puutavaran mittaustilasto julkaistu - painomittausmenetelmät yleistyneet edelleen
13.07.2019 9.11Daimler Trucks perusti autonomisen liikkumisen tutkimusyksikön
12.07.2019 19.01Tawastia Truck Weekend kerää rekkaväen huomenna Ahveniston moottoriradalle - Ammattilehti paikalla Mediamobiililla
12.07.2019 11.05Lunawoodin kasvustrategia jatkuu Stora Enson Uimaharjun tehtaan lämpöpuuliiketoiminnan ostolla
12.07.2019 11.01Kesän roadtrip tiedossa? - Hyvät renkaat tuovat turvaa ja pienentävät matkalaskua
12.07.2019 9.00Dräger Alcotest 3820 - Helppo ja luotettava alkometri
12.07.2019 8.00Alkoholirattijuopumukset keskittyvät kesäkuukausille
11.07.2019 19.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 2500 HD 6.6 V8 4x4 LTZ Crew Cab - Arkeen ja juhlaan
11.07.2019 15.22Ensimmäinen koerengas valmistui Nokian Renkaiden Yhdysvaltojen tehtaalla
11.07.2019 9.44ANDRITZ toimittaa uuden HERB-soodakattilan Ilim-konsernin Big Ust-Ilimsk -projektia varten Venäjälle
11.07.2019 8.10Neste luopuu polttoaineen vähittäiskaupastaan Venäjällä ja myy sen PJSC Tatneftille
11.07.2019 7.00Musiikkitapahtumat voivat moninkertaistaa matkamäärät - VR:n vinkit kesän festarimatkustamiseen
10.07.2019 12.22Swedish Steel Prize 2019 -kilpailu on alkanut - hakemukset sisään 15.8. mennessä
10.07.2019 9.55Kestävämmästä verkkokalastuksesta julkaistiin opas - Miten "täsmäkalastetaan" eri kalalajeja verkoilla
10.07.2019 9.32Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat toukokuussa
10.07.2019 8.00Valmet toimittaa kaksi kuidutinjärjestelmää Heze Baishida Woodille ja Jiangsu Ronghui Woodille Kiinaan
09.07.2019 14.11Ari Pekka Sinervä Vänersborgista Ruotsista voitti Ammattilehden Facebookissa KESLA kesävaruste kisan!
09.07.2019 10.11Mielenkiintoinen keulamoottori-uutuus Garminilta
09.07.2019 8.01Pitkän linjan nosturikauppias Arto Moilanen lähti yrittäjäksi
09.07.2019 7.00Liikenne- ja viestintäminister Marinin valtiosihteeri ja erityisavustajat nimitetty
09.07.2019 6.56Kaupparekisteri kerää tiedot yrityksen omistajista (edunsaajista)
08.07.2019 13.30Muhoslaiselle metsäkoneyrittäjä Jouko Siika-Aholle tunnustus työpanoksesta
08.07.2019 12.12Continentalin maatalousrenkaille John Deeren ensiasennushyväksyntä
08.07.2019 9.11EU-asetus: Hiilidioksidipäästöt ja polttoaineenkulutus määritettävä uusille raskaille hyötyajoneuvoille
07.07.2019 18.00Kuljetusliike Mikko Meri Oy: Tehokasta logistiikkaa korkealaatuisilla työkaluilla
07.07.2019 12.33Legendaarisen Ponsse Dino metsäkoneen valmistumisesta 50 vuotta
07.07.2019 10.11Puun aluskuljetusten lastauspaikkaverkostoa kartoitettu Metsätehon toimesta
07.07.2019 9.43Ministeri Marin ja Viron talous- ja infrastruktuuriministeri Taavi Aas tapasivat Helsingissä
07.07.2019 9.30Vuoden 2018 teollisuustuotannon arvo 91,9 miljardia euroa Suomessa
07.07.2019 9.10Terminator XXL pankkojen pakettihinnat 1.6.2019 - 31.7.2019
06.07.2019 15.04Iveco Trakker metsäkoneenkuljetusauto saapui saaristoon
06.07.2019 13.01Metsähallitus pitää huolta metsäautoteiden silloista - Kuhmon Vartiuksessa alkaa siltaremontti viikolla 28
06.07.2019 9.00Uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit laskussa - kuorma-autoja on ensirekisteröity 17,6 prosenttia enemmän
05.07.2019 14.22Komatsu Forest -valokuvauskilpailun kesäkuun voittaja on Jani Valli kuvallaan harvennustyömaalta
05.07.2019 9.00VR Group käynnistää uuden lähiliikennekaluston hankinnan
05.07.2019 9.00Renault Trucksin uusi F1 -erikoismalli Power Truck Show:ssa 2019
05.07.2019 8.00Metsänomistajat haluavat olla osa uusiutuvaa tulevaisuutta
04.07.2019 10.00Volvo hallitsee lataushybridimarkkinoita ennätyksellisesti
03.07.2019 12.00Ammattilehti mukana Okra 2019 näyttelyssä loppuviikon - tule hakemaan Mediamobiilista uusimmat lehdet!
03.07.2019 4.20IVECO julkaisee uuden IVECO S-WAYn: kuljettajakeskeinen pitkän matkan kuorma-auto 100-prosenttisella liitettävyydellä
02.07.2019 20.30HF-Autohuolto uusiin korjaamotiloihin Riihimäellä
02.07.2019 15.01Kari Rautanen on nimitetty K-Auton MAN Truck & Bus -yksikön johtajaksi
02.07.2019 14.01Nokian Renkaat rakentaa korkeiden nopeuksien ovaaliradan keskelle Espanjan maaseutu
02.07.2019 9.00Metsäteho: Metsätyömaalla vierailulle yhtenäinen ohjeistus
01.07.2019 21.22Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 8200 tykkääjää - määrä huimassa kasvussa!
01.07.2019 17.10Kenneth Störsjöllä käytössä neljäs Logset harvesteri vuodesta 2007
01.07.2019 16.00Ammattilehden tuotteet tunnistaa trikolorista
01.07.2019 10.01Metsien tuulituhoriskikartan aineisto on avattu
01.07.2019 9.11Maailmassa on yksityistä varallisuutta jo yhteensä 182 biljoonaa euroa - Suomessa monimiljonäärien määrän odotetaan kasvavan lähivuosina
30.06.2019 15.55Mikko Laurilasta Logsetin toimitusjohtajan sijainen
30.06.2019 12.33Osallistu Ammattilehden Facebookissa kilpailuun ja voita tyylikäs KESLA kesävarustesetti!
30.06.2019 9.11EU:n sisäisiä pakettilähetyksiä koskevaan sääntelyyn muutoksia

Näytä lisää »