AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN eTGE 3.140 - Sujuvasti sähköllä

17.08.2019 21.11

tegg1.jpg

MAN eTGE täyssähköpakettiauto on täysin pakokaasupäästötön ja miltei äänetön sekä energiatehokas vaihtoehto taajama-alueiden tavaraliikenteeseen. MAN on samalla ensimmäinen valmistaja, joka tuo sarjatuontantona valmistettavan täyssähköauton isojen pakettiautojen luokkaan. Kokeilimme uutuutta tuoreeltaan valmistajan sille tarkoittamassa ympäristössä.

(kuva yllä: MAN eTGE on valmistajan nollapäästöinen vastaus Euroopan suurkaupunkien vaatimukseen lähipäästöjen pienentämiselle.)

Toukuussa Kuljetus-Logistiikka 2019 näyttelyn yhteydessä Suomen ensiesittelynsä saanut MAN eTGE täyssähköpakettiauto oli yksi näyttelyn merkittävimmistä uutuuksista. Ammattilehti sai odotetun uutuuden ensimmäisenä lehtenä koeajoon heti näyttelyn jälkeen. 

Vaikka sähköautolle on vaikea nähdä väkevää tulevaisuutta raakapuukuljetusten puolella vielä hyvään toviin, kannattaa uuden tekniikan esiinmarssi ottaa vastaan avoimin mielin. Sähköavusteiset voimalinjat ovat jo nyt saatavilla vaihtoehtoina Logset harvesteriin ja Sisu Polar kuorma-autoon. 

tegg2.jpg

(kuva: Konehuoneen puolella tulee vastaan tämän näköinen maailma. Ohjaamon lämmitys ja viilennys tapahtuu ilmanlämpöpumpun voimin.  - Jos nyt johonkin kuljettaja haluaa kajota, niin olkoon se sitten lasinpesunesteen säiliö. Jäähdytysnestettäkään ei pidä mennä itse lisäämään, huomauttaa MAN:in TGE-tuotepäällikkö Timo Puustinen.)

Tonnin kantavuus

MAN eTGE jakaa saman tekniikan Volkswagen eCrafterin kanssa. Lanseerausvaiheessa MAN eTGE:tä tarjotaan vain 10,7 kuutiometrin kuormatilavaihtoehtona, joko 3,5 tai 4,25 tonnin kokonaispainolla.  

Etuvetoisen auton voimanlähteenä on teholtaan 136 hv (100 kW) sähkömoottori, mistä otetaan vääntömomenttia 290 Nm. Sähkömoottorilla on monia etuja polttomoottoriin verrattuna. Kevyt rakenne ja liikkuvien osien vähäinen määrä tekevät siitä kestävän ja helppohoitoisen. Lisäksi sähkömoottori paikkaa polttomoottorin suurimman puutteen, vääntömomentin puuttumisen matalilta koneen kierroksilta. Sähkömoottorissa paras vääntömomentti on käytettävissä heti liikkeelle lähdettäessä. 

eTGE:n mootorin jatkeeksi liitetyssä vaihteistossa on yksi vaihde molempiin kulkusuuntiin. Käytön selkeyttämiseksi vaihdevipu on lainattu automaattivaihtoehdosta.

Käyttövoimansa auto saa tavaratilan lattian alle runkorakenteisiin sovitetuista ja hyvin suojatuista litium-ioni-akustoista, minkä ansiosta auton painopiste on saatu erittäin matalalle.

Energiatehokkaiden 323 V suurjänniteakustojen kapasiteetiksi ilmoitetaan 35,8 kWh ja auton pisimmäksi toimintamatkaksi NEDC-päästömittaustavan mukaan 173 km. 

Akustojen lataus täyteen varaustilaan vie pisimmillään noin 5 tuntia 20 minuuttia, kun käytössä on 7,2 kWh AC seinälautaus- yksikkö. Vaihtoehtoisesti käytettäessä  40 kWh DC-pikalatausta CCS-liitännällä lataaminen tyhjästä 80 prosentin varaustasoon sujuu noin 40 minuutissa. Edellä mainittujen lisäksi MAN eTGE voidaan ladata myös 220 V latauslaitteella.

tegg5.jpg

(kuva: Tavaratila on entisellään. Sisäkorkeutta noin 190 cm. Akusto sijaitsee tavaratilan alla, auton keskellä, mikä on hyvä ottaa huomioon autoa varusteltaessa.)

Valmistajan mukaan moduulirakenteinen akusto on erittäin kestävä. Akkukapasiteetin ilmoitetaan laskevan 10 vuoden tai 2 000 latauskerran aikana vain noin 15 prosentilla, jos silläkään.  

MAN tarjoaa korkeajänniteakustolle kahdeksan vuoden / 160 000 km takuun.

Sähköautoista puhuttaessa nousee usein esille akkujen tuoma lisämassa, jolla on etenkin hyötyautoissa suora vaikutus kantavuuteen. MAN ilmoittaa eTGE:n massaksi ajovalmiina kuljettajan kanssa 2530 kg ja kantavuudeksi 970 kg. Ero dieselmoottorin voimin kulkevaan sisarmalliin on viiden sadan kilon luokkaa, dieselin eduksi.

Vetokoukkua eTGE:n ei ole tarjolla. Syynä se ettei valmistaja ole autoa perävaunukäyttöön luokitellut. Se vaatisi perävaunun kanssa mäkilähdöt mahdollistavan lisäelektroniikan ja ohjelmoinnin tekemisen sähkömoottoriin ja sehän maksaa muutakin kuin pelkän vaivan. 

tegg3.jpg

(kuva: Sähkökäyttöisen version kojelauta on tuttu muista TGE-malleista. Ainoastaan mittaripaneeli on erilainen.)

Loppuun saakka vietyä viimeistelyä

MAN eTGE:n ohjaamo eroaa dieselsisaristaan vain mittaripaneelin osalta ja vakiovarustelun osalta. Vakiovarusteisiin lukeutuvat mm. Comfort Plus kuljettajan istuin, lämmitettävä tuulilasi, 230V virtapistoke, Apple ja Android järjestelmien kanssa yhteensopiva MAN Media Van multimediajärjestelmä sekä peruutuskamera ja LED-ajovalot. Nyt koeajettavaan autoon on valittu tehtaan lisävarustelistalta järkevästi hinnoiteltu jousitettu ergoComfort -istuin.

Kuljettajaa avustaviin järjestelmiin sisältyy ultraäänen avulla auton ympäristöä analysoiva ympäristönvalvonta, hätäjarrutusavustin ja aktiivinen kaistavahti.

Kuljettajan paikalta arvioituna eTGE:n ohjaamon pitäisi täyttää vakioasussaan vaativammankin asiakkaan tarpeet.

tegg4.jpg

(kuva: Kierroslukumittarin paikalle sovitettu viisari kertoo akun ajonaikaisesta tilasta. Vihreällä puolella virtaa ohjataan akkujen suuntaan ja sinisellä moottorille. Numeroasteikko kertoo prosentteina hetkellisen virrankulutuksen. Oikean puoleinen mittari paljastaa ajonopeuden ja akkujen sen hetkisen varaustason. Tiedot löytyvät myös ajotietokoneen valikosta.)

Eleetöntä voima

Virta-avain kiertyy kuten autossa kuuluukin. Käynnistysäänen korvaa kojelaudan uumenista kuuluva merkkiääni. Liikkeellelähtö on sujuvaa. Tosin turvavyö tulee olla kytkettynä, muuten auto ei liikahdakkaan. Vauhtiin päästyä konehuoneesta kantautuu matkustamon puolelle vain etäistä sähkömoottorin sirinää. 

Auto tottelee viivettömästi ja eleettömästi kuljettajan komentoja. Tehokkaan moottorin ja portaattoman voimansiirron ansiosta tavoitenopeuden saavuttaminen sujuu tarvittaessa jopa kiitettävän ripeästi. Monitoimiohjauspyörän nappulasta päälle kytkeytyvän säädettävän nopeudenrajoittimen käytölle on eTGE:ssä perustetta. 

Kaasujalan kevennys puolestaan aktivoi automaattisesti varsin tehokkaaksi luonnehdittavan jarrutusenergian talteenoton, missä ajoneuvon kineettinen energia muunnetaan sähköksi ja johdetaan takaisin litium-ioni -akustoon. 

Tehokkaaksi säädetty jarrutusenergian talteenotto, josta saksalaisvalmistaja käyttää nimitystä rekuperaatio, säästää osaltaan auton jarruja kulumiselta.

Esimerkiksi Nissan eNV sähköpakettiautossa kuljettajalla on mahdollisuus vaikuttaa energian talteenoton tehokkuuteen, mikä mahdollistaa vaikka raskaan liikenteen rahtiautoista tutun rullauksen hyödyntämisen myötämäissä. 

MAN eTGE:n huippunopeus on rajoitettu 90 kilometriin tunnissa.

tegg6.jpg

(kuva: Sähköauton äänettömyys, pakokaasujen nollapäästöt ja edulliset käyttökulut ovat sähköautojen yleistymistä eteen päin vieviä voimia.)

Edulliset kilometrit

MANin tekemän tutkimuksen mukaan noin 70 prosenttia kaupunkialueilla käytetyistä kevyistä hyötyajoneuvoista kulkee keskimäärin alle 100 kilometriä päivässä ja alhaisella keskinopeudella. 

MAN eTGE:n pisin NEDC -päästömittaustavan mukaan ilmoitettu toimintamatka on 173 km mikä, ainakin teoriassa riittää hyvin suurimmalle osalle kaupunkialueiden pakettiautokäyttäjistä.

Taajamapainoitteisessa, myös maantie ja moottoritieosuuksia sisällään pitäneellä koeajoreitillä auton ajotietokone antoi parhaaksi toimintamatkaksi 148 km. Mittausjakson päätteeksi ajotietokone näytti ajetun reitin pituudeksi 117 km ja jäljellä olevaksi toimintamatkaksi tasan 20 km. Koeajo vietiin läpi keväisen aurinkoisessa kelissä, ilmastointi ja lämmitys pois kytkettyinä. 

Energiankulutukseksi saatiin 22,2 kWh/100 km, mikä tarkoittaa rahaksi muutettuna keskimääräisellä 0,14 € / kWh hinnalla noin 3,1 € / 100 km/h kustannusta. Yleisiä, ja usein myös täysin ilmaisia latauspisteitä hyödyntämällä matkanteon voi tehdä jopa täysin kuluttomaksi. 

Talvikelillä sähkön kulutus voi kasvaa merkittävästi, mikä vaikuttaa paitsi toimintamatkaan myös kilometrikustannuksiin.

Sähköauton ohjauspyörän takana omaa ajotapaa katsoo helposti jo muutaman ajokilometrin jälkeen tavallista kriittisemmin, ainakin silloin jos tarkoituksena on päästä yhdellä latauksella mahdollisimman pitkälle.

Kaasujalka kevenee paatuneellakin kuljettajalla havaittavasti, kun tiedossa on lyhyimmillään noin 40 minuutin pysähdys latausasemalla. Ajoneuvon lataus ja uuden teknologian omaksuminen on vaivatonta, mutta koeajossa eteen tuli mielenkiintoinen seikka. Useat yleisistä latauspisteistä sijaitsevat parkkihalleissa, joihin reilun 2,4 metriä korkealla hyötyautolla ei ole asiaa.

tegg72.jpg

(kuva: Koska olemme metsäalan lehti oli kaupukilainen vietävä myös raittiseen ulkoilmaan, missä kokeilimme eTGE:n etenemiskykyä tukkitiellä. Korkea maavara ja portaaton voimansiirto jättivät vakuuttavan kuvan auton etenemiskyvystä.)

Täyden kympin suoritus

Sähköauton äänettömyys, pakokaasujen nollapäästöt ja edulliset käyttökulut, muodikkaasti erittäin vähäiset lähipäästöt ovat sähköautojen yleistymistä eteen päin vieviä voimia. Edellä mainittuja seikkoja ei pidä vähätellä, sillä EU on asettanut tiukkoja takarajoja hiilidioksidipäästöjen, pienhiukkasten ja typen haitallisten oksidien vähentämiselle. Saksassa asiat vietiin hiljattain niin pitkälle että dieselautojen myynti suorastaan romahti. 

Useissa Keski-Euroopan kaupungissa on käynnissä hankkeet, joiden mukaan keskustoihin saisivat tulla vain tiukimmalle Euro 6d TEMP -päästötasolle yltävät ajoneuvot.

Suomessa sähköautojen yleistymistä hidastavat sääolosuhteiden lisäksi myös ajoneuvojen korkeat hinnat. MAN eTGE:n noin 87 000 euron pyyntihinnalla saa jo kaksi dieselautoa, joten vihreillä arvoilla täytyy olla autoa hankittaessa tavallista suurempi vaikuttavuus.

Teslan kaltaisiin toimintamatkoihin yltäminen jää tavara-autopuolella vielä tulevaisuuden haaveeksi. Mahdollista se toki olisi nytkin, mutta hyötyautolle täysin utopistisessa hintaluokassa.

Koska kilpailijoita ei vielä ole ansaitsee MAN eTGE luokassaan täyden kympin arvosanan ajettavuudestaan ja toiminnallisuudestaan sekä innovatiivisuudestaan. Parannettavaakin toki vielä jää, mutta on vain odotettava tekniikan kehittymistä ja halpenemista.

tegg8.jpg

(kuva: Koska kilpailijoita ei vielä ole ansaitsee MAN eTGE luokassaan täyden kympin arvosanan ajettavuudestaan ja toiminnallisuudestaan sekä innovatiivisuudestaan.)

27.08.2019 18.11Suomen Hyötytuulelta investointipäätös Polusjärven tuulipuistosta Pyhäjoelle
27.08.2019 14.00Euroopan komissio puuttui kevytautojen markkinoille tuloon
27.08.2019 13.37Traffic Management Finlandin toimitusjohtaja vaihtuu
27.08.2019 11.00VIELÄ EHDIT MAINOKSELLA! Järkälemäinen Kivirock lehti valmistuu Maxpoon - varaa nyt oma ilmoituspakettisi
27.08.2019 9.11Toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström jättää Stora Enson vuonna 2020
26.08.2019 13.38Yamaha All Terrain Tour käynnistyy - katso tästä kiertueaikataulu
26.08.2019 8.27Kevytautolaki loppusuoralla - Rajoittimille haettava virallinen hyväksyntä
25.08.2019 18.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Progress - Harvojen herkku
25.08.2019 9.22Ammattikuljettaja, muista hakea pätevyyskorttisi ajoissa
24.08.2019 16.11Metsäkoneurakointi J. Nousiainen Oy: Kaluston optimointia kotimaisilla varusteilla
24.08.2019 12.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Scania R 650 XT 8x4*4 puutavara-auto - Hand made in Jyväskylä
24.08.2019 10.11Lapinsalmen sillan rakentaminen käynnissä Repoveden kansallispuistossa
23.08.2019 15.33Ammattilehden Mediamobiili mukana Länsirannikon Konepäivässä Ulvilassa huomenna lauantaina 24.8.2019
23.08.2019 15.11Ylelliset metsäkoneet herättävät mielenkiintoa - kansanedustaja Joakim Strand vieraili Logsetin tehtaalla
23.08.2019 12.11Suomen ensimmäinen Etanoli-Scania näytillä Maxpossa
23.08.2019 8.00Uusi 200 km/h kulkeva maisematoimisto? Kolme kymmenestä hyödyntää matka-aikaa työskentelyyn
22.08.2019 20.11Wuudis Solutions ja Spacebel vientiyhteistyöhön sähköisissä metsäpalveluissa
22.08.2019 19.00Teboil D-päivät kuljetusalan ammattilaisille 27.8.-10.9. - katso tästä paikkakunnat!
22.08.2019 11.11Työllisten määrä pysyi lähes ennallaan, työttömyys väheni vuoden takaiseen verrattuna
21.08.2019 18.44Komatsu Forest mukana Länsirannikon Konepäivät Ulvilassa MM-terminaalissa tulevana lauantaina 24.8.2019
21.08.2019 18.11Enemmän kokoja, tehokkaampaa urakointia ympäri vuoden - Nokian Hakkapeliitta TRI -rengasperhe laajenee
21.08.2019 16.44Land Rover Discovery tehostaa malarian kenttätutkimusta
21.08.2019 11.00Liikennekaasun tankkausasemaverkosto laajenee Seinäjoelle
20.08.2019 9.05MAINOSTAJA! Järkälemäinen Kivirock lehti valmistuu Maxpoon - varaa nyt oma ilmoituspakettisi
20.08.2019 9.00Fordilta edistyksellinen navigaattori Ranger Raptor lava-autoon
20.08.2019 8.54Työttömyys väheni vuodentakaisesta
20.08.2019 8.23Puunhalausviikon teemana monimuotoisuus - yhtä puuta halaamalla halaat montaa kymmentä eri lajia
19.08.2019 18.11Mukava Logset 5F GT kuormatraktori toimitus Portugaliin
19.08.2019 15.11Kuudesluokkalaiset tutustuvat talousmetsien kestävään käyttöön
19.08.2019 9.00Rautatahrat irtoavat Sonax Xtreme raudanpoistoaineella
18.08.2019 11.11Liikenne- ja viestintäministeriön budjettiehdotus 3,5 miljardia euroa
17.08.2019 21.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN eTGE 3.140 - Sujuvasti sähköllä
17.08.2019 11.11Metsäteho: Suuremmat junavaunut tehostaisivat puukuljetuksia
16.08.2019 11.35Clark Tracks kasvattaa tuotantokapasiteettiaan
16.08.2019 10.00Suomalaiset suosivat valkoista väriä
16.08.2019 8.39Neste MY uusiutuvan dieselin saatavuus laajenee Yhdysvalloissa
15.08.2019 21.55Metsätyö Rovaniemi: Pohjois-Suomen urakoitsijoiden palvelua varusteasioissa
15.08.2019 20.11Ammattilehti koeajaa: Scania R 500 XT -ritiläauto Ajokoneen varustelemana - KATSO TÄSTÄ VIDEO!
15.08.2019 15.44Dacia Dusterin moottorivalikoimaan uusia vaihtoehtoja
15.08.2019 12.13Metsästäjäliitto ja BirdLife Suomi: malttia vesilintumetsästykseen
15.08.2019 11.00Kuorma-auton taukoilmastointilaitevalikoima laajenee tehokkaalla Dometic -uutuudella
14.08.2019 16.44Komatsu Forest -valokuvauskilpailun heinäkuun voittaja on selvinnyt
14.08.2019 10.24Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.000 tykkääjää - määrä kasvaa ennätystahtia!
14.08.2019 10.21Tuusulan Autohuolto Oy on osa Truck Partner -ketjua: Yhteistyötä asiakkaiden eduksi
14.08.2019 10.11HydroShop myymälät uudistuneet Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa
13.08.2019 17.11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 8.900 tykkääjää - määrä kasvaa ennätystahtia!
13.08.2019 9.31Metsä Fibren biotuotetehtaan hankesuunnittelun alihankintapäivät Kemissä 6.?7.11.2019
13.08.2019 9.10PONSSE:n tuloskehitys jatkuu positiivisena
12.08.2019 19.01Doppstadt SM 620: Luotettavuuta ja tehokkuutta mullan seulontaan
12.08.2019 15.11Petri Ovaskainen nimitetty asiantuntijaksi Komatsu Forest Oy:hyn
12.08.2019 11.07Power Truck Shown juhlavuosi oli valtava menestys - kävijöitä yli 30 000!
12.08.2019 8.00Metsähallitus perustaa jatkuvan kasvatuksen mallialueita eri puolille Suomea
11.08.2019 12.22AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok 3.0 TDI 4MOTION Aventura - Nyt myös kevytkuorma-autona
11.08.2019 11.11Puuston ennakkoleimaus helpottamaan kuljettajan työtä ja jaksamista
11.08.2019 10.01Uuden Mercedes-Benz Actrosin aktiivinen ajoavustin vakuutti kuljetusyhtiön
10.08.2019 11.11DEUTZ -edustus siirtyy Oy Grönblom Ab:lta Diesel Motor Nordic Oy:lle
09.08.2019 10.11Suomalaiset maanviljelijät ja yksityismetsänomistajat tukevat IPCC:n erikoisraportin suosituksia
08.08.2019 22.00Ammattilehti Racing-teemalla Power Truck Showssa osastolla U3216 - tervetuloa viihtymään Mediarekkaan!
08.08.2019 20.00Junalla matkustettiin kesäloman viettoon - kotimaan kaukoliikenteen matkamäärät kasvoivat heinäkuussa 13 %
08.08.2019 19.45Uusi mobiilisovellus avuksi hyötyajoneuvojen vuokraamiseen
08.08.2019 16.15Bioenergia ry: Suomessa bioenergian tuotanto ei ole maankäytön päätarkoitus
08.08.2019 13.00Maankäytöllä on suuri merkitys ilmaston muutoksessa - kestävä maa- ja metsätalous on tärkeä osa ilmastonmuutoksen torjuntaa
08.08.2019 7.00IVECO esittelee kaksi uutta mallia, S-Wayn ja uuden Dailyn Power Truck Show:ssa Alahärmässä
07.08.2019 13.20Näin kuningas sai kruununsa
07.08.2019 10.08Opel ja Laakkonen syventävät yhteistyötään neljällä uudella jäälleenmyyntipisteellä
07.08.2019 8.50Uudet Renault Master ja Trafic esittäytyvät
07.08.2019 8.04Volvo Pro -tuoteperhe Power Truck Show:ssa
07.08.2019 7.00Heinäkuussa 2019 ensirekisteröitiin 9 217 uutta henkilöautoa
06.08.2019 14.09Nokian Renkaat Oyj: Strategiamatka jatkuu Euroopan haastavasta markkinasta huolimatta
06.08.2019 13.33BOSCH: Moottoriurheilun paalupaikalta arkiliikenteeseen
06.08.2019 11.00LUE TÄSTÄ! Uusi jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - ensijakelussa Power Truck Showssa
05.08.2019 20.11Rekkaconvoy - autonäyttely maantiellä 8.8. torstaina - kaukaisin osallistuja lähes 10 000 kilometrin päästä
05.08.2019 14.10Sorateiden neljä vuodenaikaa
05.08.2019 14.01Logset Hybridiharvesteri valittu vuoden metsätyökoneeksi Ranskassa
05.08.2019 14.00Heinäkuu oli hyvä kuukausi Mercedes-Benzin pakettiautomyynnissä
05.08.2019 11.04Suomalaiselle sahateollisuusteknologialle rittää kysyntää maailmalla - Kanavakuivaamoita Ruotsiin
04.08.2019 18.11Scania 70-vuotta Suomessa Juhlakiertue järjestetään 12.8.-17.9. - KATSO TÄSTÄ AIKATAULU!
04.08.2019 12.01Metsäteollisuuden tuotantomäärät kääntyivät laskuun - vain sellun tuotanto kasvoi vuoden alkupuoliskolla
04.08.2019 11.00Nesteen jalostamon laajennusta juhlittiin Singaporessa
04.08.2019 9.21TimberRoad 2020
03.08.2019 16.11Metsä Spring sijoittaa Woodioon, johtavaan täysin vedenkestävää puukomposiittiteknologiaa kehittävään yritykseen
03.08.2019 13.55Ford menestyy pakettiautomarkkinoilla
03.08.2019 11.00Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 8700 tykkääjää - määrä kasvaa ennätystahtia!
02.08.2019 13.13Mercedes-Benz tuo uutuuksia esille Power Truck Show:n
02.08.2019 10.06Metsäpalojen riski on suuri kuivuuden takia
02.08.2019 9.35Ford juhlii ikonisen Capri urheiluauton 50-vuotispäivää
02.08.2019 9.00Metsä Groupin vuoden 2019 tammi-kesäkuun vertailukelpoinen liiketulos 308 miljoonaa euroa
01.08.2019 20.50Osallistu Facebook-kilpailuun ja voita lippu Power truck Showhun Ammattilehden VIP-rannekkeella!
01.08.2019 14.58Nokian Raskaat Renkaat Oy ostaa raskaiden työkoneiden vanteita valmistavan Levypyörä Oy:n
01.08.2019 11.30Paketti- ja henkilöautojen päästömittaus uudistuu syyskuussa
01.08.2019 11.10Kuorma-autokaupan vahva vire näkyy positiivisena ensirekisteröintitilastossa
01.08.2019 9.30Avoimet ovet Riihimäen sahalla lauantaina 28.9.2019
01.08.2019 9.22Renholmen kehittää uutta ohjausjärjestelmää koneiden ohjaukseen
31.07.2019 15.33Mercedekseltä neljä uutta voimaversiota kompaktiautoluokkaan
31.07.2019 13.22Raide-Jokerin rakentaminen vaikuttaa pääkaupunkiseudun liikenteeseen - tilapäiset liikennejärjestelyt elo-syyskuussa
31.07.2019 10.45Vt 4 Oulu-Kemi ohituskaistatyöt Viantienjoki-Maksniemi -osuudella alkavat elokuussa
30.07.2019 12.01KymiRingin risteyssilta Valtatie 12:sta avataan liikenteelle
30.07.2019 12.00Fordilla vahva alkuvuosi Euroopassa - Tulos kääntyi voitolliseksi
30.07.2019 10.50Kotkamills KooKoon pääyhteistyökumppaniksi
29.07.2019 17.11Otto Lahti, Traficom: HCT-aikakauden standardimitat

Näytä lisää »