AMMATTILEHTI KOEAJAA: GMC CCKW 353 (Jimmy) 6X6 2,5 ton - Reinin yli että heilahtaa

01.11.2019 20.00

amee1.jpg

Ammattilehden koeajamaa GMC CCKW 353 (Jimmy) 6X6 2,5 ton. kuorma-autoa valmistettiin vuosien 1939-1945 välillä eri variaatioineen kaikkiaan reilut 550 000 kappaletta aikansa suurimmalle fleet-asiakkaalle eli USA:n armeijalle. Osa sotavuosien myllerryksestä selvinneistä Jimmyistä löysi tiensä myös Suomeen, missä merkki tunnettiin jo entuudestaan Kempsuna.

(kuva yllä: GMC Jimmya valmistettiin vuosien 1939-1945 välillä eri variaatioineen reilut 550 000 kappaletta USA:n armeijalle. Koeajettu valioyksilö on rekisteröity 1.1.1940.)

Nyt koeajettava täydellisesti entisöity ja museorekisteröity Jimmy on otettu rekisteriotteen mukaan käyttöön 1.1.1940. Jimmy suunniteltiin USA:n armeijan järjestämän tarjouskilpailun perusteella. Kilpailutuksella haettiin maastokelpoista, joukkojen ja materiaalin kuljetukseen soveltuvaa 2,5 tonnin eli 2.268 kilon (USA:n painoyksikkö ton. = 2000 paunaa = 907,2 kg) minimikantavuuden tarjoavaa kuorma-autoa. 

amee5.jpg

(kuva: Mittaristo ja hallintalaitteet ovat tehtäväänsä tarkoituksenmukaiset. Ohjaamomukavuuksia toisen maailmansodan aikaisesta kuorma-autosta ei juuri löydy.)

General Motors voitti kilpailutuksen Ranskan armeijalle suunnitellulla ACKWX -mallillaan, joka muotoutui sittemmin CCKW eli Jimmy -malliksi. Jimmyä on valmistettu useina eri variantteina. Suurin osa autoista oli kuitenkin malliltaan 353:ia eli jokapyörävetoisia ja pitkällä (417 cm) akselivälillä. Lyhyemmän 352-mallin akseliväli oli 368 cm. 

Jimmyä valmistettiin vuoden 1945 loppuun saakka ja palveluskäytössä malli oli aina Korean sodan taisteluiden päättymiseen saakka, vuoteen 1953. Jäljelle jääneet autot joko romutettiin tai myytiin ylijäämänä eri puolille maailmaa. Osa Jimmyistä päätyi Suomeen puutavara- ja sora-autoiksi sekä mm. ”Hullu-Jussi” vaijerikaivukoneen alustoiksi. Nyt koeajettava auto on entisöity korkealla ammattitaidolla ja tiedolla Normandian maihinnousuun ja sitä myöhempään ajanjaksoon sijoittuvaan kuosiin.

amee22.jpg(kuva: Koeajettu, täydellisesti restauroitu auto sisältyy AVS-Yhtiöiden omistajan Antero Parman mittavaan sotahistoriallisten ajoneuvojen yksityiskokoelmaan. Kiitos Panssarikenraalille koeajomahdollisuudesta!)

Pykälää silmään

Jimmyn voimanlähteenä toimiva GMC:n 6-sylinterinen ja 4,4 litran bensiinimoottori pyörähtää 6 Voltin sähköjärjestelmästä huolimatta vaivattomasti käyntiin. Moottorin huipputehoksi ilmoitetaan 34,35 SAE / 2750 r/min. Vaihteistona on puolittajalla varustettu 5-lovinen Borg-Warner -laatikko, missä viimeinen eli viides pykälä on ylivaihde. Huippunopeutta kokonaispainoltaan 7,4 tonnin jokapyörävetoiselle kuormajuhdalle luvataan valmistajan puolelta noin 70 km/h, mitä emme suinkaan lähteneet nyt haastamaan.

amee3.jpg

(kuva: Moottori on entisöity ja porattu .40 ylikokoon. Teholukuja löytyy maailmalta useita. USA:n armeija ilmoittaa 4,4 litran moottorin tehoksi noin 35 SAE hevosvoimaa, muut 90-107 hv. Jostain ja siltä väliltä sitten. Oli miten paljon tahansa, niin bensiinikuutosen käyntiääni on hieno!)

Suoran bensiini-kuutosen käyntiääni on jopa nykymittapuun mukaan poikkeuksellisen hiljainen ja samalla miellyttävä. Liikkeellelähtö on pienen harjoittelun jälkeen sujuvaa ja suoralovisen vaihteiston käyttökin luonnistuu. Pituudeltaan noin 7 metrinen ja omapainoltaan noin 4 tonninen Jimmy liikkuu todella näppärästi suomalaisessa maalaismaisemassa, peltojen keskellä. Ajan hengen mukaisesti auto on suunniteltu hyökkäyssodan tarpeisiin ja suoraviivaiseen etenemiseen. Jimmyn kankean ohjauksen kanssa pärjää, kun autoa ajaa samalla määrätietoisuudella kuin viisiakselista sora-autoa.  

Jokapyörävetoinen ja paripyörätakatelillä varustettu auto on lähes tunnoton maaston esteille sekä mudassa menemiseen. Vaihteiston ja akselien välitykset on haettu jiiriin todellisissa taistelutilanteissa; niinpä Jimmy ei ole turhan tarkka millä vaihteella edetään, kunhan moottorissa vain on riittävästi kierroksia. 

Myös yksipiiristen, alipainetehostimella varustettujen hydarulijarrujen tuntuma on auton ikä huomioon ottaen varsin asiallinen, mikä kertoo osaltaan auton korkeasta entisöinti/viimeistelytasosta. 

Ohjaamomukavuuksia toisen maailmansodan aikaisesta kuorma-autosta ei juuri löydy, jollei nyt sitten sellaisiksi lasketa vaikkapa polttoaine-, moottorin läpötilamittaria tai sähkötoimisia lasinpyyhkijöitä.

amee6.jpg

(kuva: Puupohjaista lavaa tehtiin jonkin aikaa rintamakäyttöön, mutta se vaihdettiin ”asiakaspalautteen” pohjalta takaisin kokometalliseen, paremmin vastustajan lähettämältä luotisateelta miehistöä ja kuormaa suojaavaan vaihtoehtoon.)

Runko rautaa, katto kangasta

Jimmyn alustaa ja runkoa tarkastellessa on todettava etteivät hyötyautojen alustaratkaisut ole merkittävästi muuttuneet viimeisen reilun 70-vuoden kuluessa. Tikapuurunko, rumpujarrut ja lehtijouset sekä vetävät akselit voisivat olla tämän päivän kevyestä kuorma-autosta. Jimmyn alustaan ei tosin ole soviteltu liioin seosmetallista tai komposiitista valmistettuja komponentteja tai mitään muutakaan ylimääräistä, kuten sähkölaitteita. Kaikki on tyylikkäästi rautaa, ja mielummin jykevää sellaista. Myös lava on kokonaan metallia. 

Jimmyn historiikista kertovan nettisivuston mukaan autoa sai miltei kaikilla silloiseen aikaan tarjotuin lavaratkaisuin, myös puu- ja jopa komposiittirakenteisella lavalla. Puupohjaista lavaa tehtiinkin jonkin aikaa rintamakäyttöön, mutta se vaihdettiin ”asiakaspalautteen” pohjalta takaisin kokometalliseen, paremmin vastustajan lähettämältä luotisateelta miehistöä ja kuormaa suojaavaan vaihtoehtoon.

parma6.jpg

(kuva: Auton entisöinti on viety lavarakenteita myöten korkeimmalle tasolle. Liekö Jimmy ollut uutenakaan näin hienossa kunnossa.)

Kuorma-autoja tarvittiin katkeamattomana virtana Euroopan sekä Aasian rintamilla, mutta tila laivoissa oli rajallinen. Ratkaisuksi GMC jätti Jimmyn hytin katon takaosan pois ja toi Jimmyyn Jeepistä tutun eteen päin taittuvan tuulilasin, mikä teki auton yläosasta tasaisen ja mahdollisti autojen kuormauksen laivaan päällekkäin. Lisäksi kun vihollisten ylhäältä päin tulevien iskujen todennäköisyys oli lähes olematon, voitiin tukeva peltikatto ja ovet korvata purjekankaasta tehdyllä vaihtoehdoilla, mitkä osaltaan helpottivat myös jatkuvaa pulaa metalliraaka-aineista. Useimmat autot saivat ”katolleen” pyöreän, pikakiinnitettävän kaiteen konekivääriä varten. Sellaiselle on paikat myös koeajetussa autossa. 

Positiivinen ajokokemus

Toisen maailmansodan aikainen Jimmy Jenkki-kuormuri osoittautui koeajossa odotettua paremmaksi autoksi. Etenemiskyky on tämän päivän tasolla, eikä laitteen käyttöergonomiassa ole liioin moitittavaa, varsinkin kun vertailukohdaksi otetaan Neuvostoliittolaiset vastineet, aina 1990 luvulle saakka.

amee7.jpg

(kuva: Jokapyörävetoinen ja paripyörätakatelillä varustettu auto on lähes tunnoton maaston esteille sekä mudassa menemiseen.) 
 
 
14.11.2019 19.00Kotimainen materiaalien kulutus 191 miljoonaa tonnia vuonna 2018 - puun käyttö lisääntyi viisi miljoonaa tonnia
14.11.2019 18.18ammattilehti.fi - yksittäiset käynnit ja sivulataukset / 14.11.2019
14.11.2019 17.00Väitös: EU on selkeyttänyt koneenvalmistajien toimintaa
14.11.2019 16.00Ammattilehti koeajaa: Opel Astra sai uudet voimalinjat - päästöt nyt lähes viidenneksen aiempaa matalammat
14.11.2019 15.15Uuteen työaikalakiin kaavaillaan lakimuutosta
14.11.2019 13.35Miksi työ ja tekijä eivät kohtaa? - Suuri työllistämiskeskustelu jätti vastauksen avoimeksi
14.11.2019 11.45Eurooppalaiset autoalan järjestöt vetoavat ajoneuvojen tuottaman tiedon jakamisen puolesta
14.11.2019 10.52Bosch Rexroth -jälleenmyyjien tehdasvierailu Saksassa
14.11.2019 10.22Helmi-ohjelman soidensuojelu käynnistyi
13.11.2019 18.11Metsien hiilinielun vertailutasolaskenta valmistuu joulukuussa
13.11.2019 14.55Proforest -tapahtuma siirtyy JTM Osaajilta Suomen Messut Osuuskunnalle
13.11.2019 13.11Tana Oy:n jätteenkäsittelykoneille on myönnetty Avainlippu
13.11.2019 8.00Neste MY uusiutuvan dieselin saatavuus laajenee 11 uudelle paikkakunnalle ‒ tarjolla pian lähes 70 asemalla Suomessa
12.11.2019 14.30Metsien hiilinielun vertailutasolaskenta valmistuu joulukuussa
12.11.2019 10.11Ilkka Hämälä jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana
12.11.2019 8.23Konepaja- ja Nordic Welding Expo -messut maaliskuussa Tampereella
12.11.2019 8.00Enemmän tilaa, liitettävyysmahdollisuuksia ja tunteita - uusi Skoda Octavia
11.11.2019 19.11UPM Metsän taimille Avainlippu merkiksi suomalaisuudesta
11.11.2019 16.20AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 3500 - Jättiläisen askeleet
11.11.2019 10.01Laukaan Tupaswilla osti Suomen Metsämuseo Luston harvinaisen metsäkoneen
11.11.2019 8.00Merja Rehn projektipäälliköksi JAMKin liki miljoonan euron Biotalouden yrityskiihdyttämö -hankkeeseen
10.11.2019 14.20Laurinaho-Yhtiöt Oy: Laadukasta kuljetuskalustoa Parkanosta
10.11.2019 11.11Haketuspalvelu J. Mickos Oy: Lisää haketuskapasiteettia vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin
10.11.2019 9.00Puhtaiden ajoneuvojen ja kuljetuspalvelujen hankintalainsäädännön valmistelu käynnistyy
10.11.2019 8.00Metsää ennallistetaan ja paahdealueita hoidetaan Lopen Komiolla
09.11.2019 14.44Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.700 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia kohti kymppitonnia!
09.11.2019 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volvo FH 13 I-Save - Väkivahva säästömoottori
09.11.2019 10.00Atula Huoltopalvelut Oy on Komatsu Forest Oy:n uusi sopimushuoltaja Lounais-Suomessa
08.11.2019 13.33Suomessa kehitettiin uusi innovatiivinen ratkaisu puurakentamiseen
08.11.2019 11.00Peugeot tuo täyssähköisen e-Expertin markkinoille 2020
08.11.2019 9.12Metsä Fibren Botnia-sellujen uusi nimi on Metsä-sellu
07.11.2019 14.43Eurooppa, Japani ja Nafta-maat edelläkävijöinä kestäville kuljetusjärjestelmille
07.11.2019 13.02Kaasun suosio kasvaa kuljetusliikkeissä
07.11.2019 12.11LUE TÄSTÄ! Syksyn FLUID Finland -lehti on ilmestynyt - jättikokoinen paketti hydrauliikasta ja pneumatiikasta
07.11.2019 8.00Wihurille John Deere -maatalouskoneiden edustus
06.11.2019 14.09Autotuojat ja -teollisuus: Kuorma-autojen päästöjä vähentävien laitteistojen kiertäminen on laitonta
06.11.2019 12.00Volvo Trucks käynnistää sähkökuorma-autojen myynnin
05.11.2019 15.33Swedish Steel Prize 2019 -finalistit symboloivat innovatiivisen suunnittelun 20. juhlavuotta
05.11.2019 15.22Lespromindustrialle luovutettiin 15 000. PONSSE metsäkone
05.11.2019 12.11Logistiikka-asiantuntija K.Hartwall lisää toimintaa Venäjällä tarjoamalla tehokkaampia ja kestävämpiä ratkaisuja
05.11.2019 11.11Kiertotalouden toimijat tuottajavastuun kuumien kysymysten äärellä Tampere-talossa
05.11.2019 10.00Lisätehoa toimituksiin ja asennuksiin: Terminator varastomyynnit Suomessa viiteen läänikohtaiseen pisteeseen
04.11.2019 17.11Ammattilehti mukana Teknologia19 messuilla osastolla 6H68 - jakelussa uunituore Fluid Finland lehti
04.11.2019 15.55Wihuri Oy Tekninen Kauppa myy Suomen Caterpillar- ja SITECH-liiketoiminnot Sveitsiläiselle Avesco AG:lle
04.11.2019 11.22Tutkimus: Kunnissa myönteinen ilmapiiri puurakentamista kohtaan
04.11.2019 11.11Vehon uusi asiakaspalvelukeskus Kokkolassa avautuu 4.11.2019
04.11.2019 9.11Luonnonvarakeskus vahvistaa jatkuvapeitteisen metsänkasvatuksen tutkimusta
04.11.2019 9.02Bahco uudistaa ja laajentaa momenttiavain valikoimaa
04.11.2019 8.11Uusi helpompi arvonlisävero- ja tuloveroilmoitusten lähetystapa tulossa käyttöön
03.11.2019 16.22Osallistu Ammattilehden Facebook kisaan ja voita upea Toyota setti!
03.11.2019 14.11KATSO VIDEO! KiesiTech kuormansidontajärjestelmä pitää työkoneet turvallisesti kiinni kuljetusten aikana
03.11.2019 12.20TAVO Seinäjoki palvelee kasvavaa asiakaskuntaa
03.11.2019 11.00Fossiilisilla polttoaineilla ja turpeella tuotetun sähkön määrä kasvoi 14 % v. 2018 - uusiutuvien energialähteiden osuus sähkön tuotannosta pieneni
03.11.2019 10.20Neste selvitti: mobiilimaksamisen suosio kasvussa ‒ jopa yksi neljästä autoilijasta maksaa tankkauksen tai autopesun puhelimella
03.11.2019 10.11Metsähallitus tuo vastuullisuuden yhteistyökumppaneiden kanssa tehtäviin sopimuksiin
02.11.2019 14.11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun lokakuun voittaja on selvinnyt
02.11.2019 13.00Hakevuoren Sisu Polar 10x4: Suurikuormatilainen monitoimiauto
02.11.2019 9.00Työryhmä laatimaan tiekarttaa fossiilittomaan liikenteeseen
01.11.2019 20.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: GMC CCKW 353 (Jimmy) 6X6 2,5 ton - Reinin yli että heilahtaa
01.11.2019 16.20Citroen tuo markkinoille sähköisen hyötyajoneuvomalliston
01.11.2019 15.08Metsähallitus tuo vastuullisuuden yhteistyökumppaneiden kanssa tehtäviin sopimuksiin
01.11.2019 13.20Ammattilehti Urheilu: EVT ja Dream Steps valmiina lauantain koitokseen
01.11.2019 12.21Kiho-järjestelmä tarjoaa älykästä työnhallintaa kuljetus- ja konealan yrityksille
01.11.2019 12.01Vuoden Auto Suomessa 2020 -tittelistä kilpailee 35 uutuusmallia - Ammattilehti mukana tekemässä valintaa
01.11.2019 12.00Rauman sahan rakennuslupahakemus jätetty - projekti etenee aikataulussa
01.11.2019 11.40Kuorma-autojen ensirekisteröinnit varovaisessa kasvussa
01.11.2019 10.47VTT perustaa tytäryhtiön tarjoamaan innovaatioita autonomiseen liikkumiseen
01.11.2019 10.17Stora Enso aikoo siirtää pääkonttorinsa Katajanokalle
01.11.2019 10.00Suomen Metsäyhdistyksen ansiomerkit jaettiin alan konkareille, mutta myös uuden luojille
01.11.2019 9.11Petzl avaa toimipisteen Tukholmaan - rekrytoi myös Suomesta
31.10.2019 14.45Tienvarsimainonnan ja -ilmoitusten sääntöihin muutoksia marraskuussa
31.10.2019 14.24Petteri Taalas Metsäpäivillä: "Ilmastonmuutosta ei torjuta hiilinieluilla"
31.10.2019 13.46Autoala kokoontui Finlandiatalolla - Nykyisellä myyntivauhdilla autokanta vanhenee edelleen
31.10.2019 8.55Uusilla STIHL terälevyillä ja -ketjuilla enemmän tehoa työskentelyyn
31.10.2019 8.43Energia- ja ilmastotavoitteet edellyttävät hallitun siirtymän
30.10.2019 14.01John Deere Forestryn Joensuun metsäkonetehdas on tehnyt uuden tuotantoennätyksen
30.10.2019 10.31Metsähallitus avaa uuden sosiaalisen karttapalvelun
30.10.2019 10.00Teknologia-messut 5.-7.11.2019 Helsingin Messukeskuksessa - Ammattilehti osastolla 6h86 mukana tapahtumassa
30.10.2019 9.55Metsänomistajille kannattaa maksaa hiilensidonnasta
30.10.2019 9.50Scanialta uuden sukupolven linja-automallisto kaupunkeihin ja esikaupunkeihin
30.10.2019 9.27Autoalan jättiyhdistyminen lähellä toteutumista
30.10.2019 9.25Ahlstrom-Munksjö kaavailee taidepaperiliiketoiminnan myymistä Italiaan
30.10.2019 9.22Tieto digitalisoi Metsä Tissuen tuotannon Euroopassa
30.10.2019 9.00Valmistavan teollisuuden kilpailukykyä nostetaan uudella ohjelmalla
29.10.2019 17.22Ponsse jälleen mainetutkimuksen ykkönen - KONE sijoittui toiseksi ja Supercell kolmanneksi
29.10.2019 14.22Oppia metsänomistajille - Metsänhoidon ABC -videoita on julkaistu jo yli 50
29.10.2019 11.52IEA: Bioenergia kasvaa voimakkaasti seuraavan viiden vuoden aikana
29.10.2019 10.13Metsäpalvelu Arvometsä: Enemmistö metsänomistajista on kiinnostunut metsänsä hiililaskelmasta
29.10.2019 9.21Jukka Kivipelto Logsetin huoltopalveluliiketoiminnan johtajaksi
28.10.2019 15.00Traffic Management Finland: Talven lähestyminen vaikuttaa eri liikennemuotoihin
28.10.2019 14.07VR Group vahvistaa kilpailukykyä - Finnlogin tuontipuuliikenne Venäjältä on käynnistynyt
28.10.2019 13.00Scania Suomi liittyi autoalan Green deal -sopimukseen
28.10.2019 10.14Monikäyttöinen asennusporakone-uutuus Milwaukeelta
28.10.2019 8.30Korkeakoulut eivät tuota tarvittavaa määrää uusia osaajia teknologiayritysten tarpeisiin
27.10.2019 21.00Kiinostaako mainosliite ensi viikolla ilmestyvän Ammattilehden väliin - VIELÄ EHDIT!
27.10.2019 19.22Moottorikelkkailun suosio lisääntyy - myynti ja harrastajamäärät kasvussa
27.10.2019 17.11Metsäteollisuus ry on mukana Heurekan Kiertotehdas-näyttelyssä
27.10.2019 10.11Metsien hiilivaraston muutokset kartalle Luken metsäinfo-sivustolle
27.10.2019 8.11Kevytautolakien voimaantulo siirtyy vuodella 1.11.2020 saakka - edessä runsaasti selvitystyötä
26.10.2019 8.00Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2019: Metsäkonevalmistajalla meneillään todella vahva vuosi

Näytä lisää »