AMMATTILEHTI KOEAJAA: Scania R 500 XT ritiläauto - Tehokasta koneiden siirtoa työturvallisuuden ehdoilla21.10.2019 18.10
Pihtiputaan Ajokonekorjaamo Oy:n korkeussäädettävillä ajosilloilla ja automaattikiristimillä varustetut Ajokone -ritiläautot soveltuvat monipuolisiin ja vaativiin koneenkuljetustarpeisiin. Koneurakoitsijoiden keskuudessa laatukamppeeksi kehuttua päällerakennetta on alkanut näkyä liikenteessä Volvon ohella yhä enemmän myös Scania -alustaisena. (kuva yllä: Pihtiputaan Ajokonekorjaamo Oy:n päällerakentama Scania R 500 XT ritiläauto sopii monipuoliseen koneenkuljetustarpeeseen. Se on suunniteltu erityisesti metsäkoneiden kuljetukseen mutta korkeussäädettävien ajosiltojen ansiosta sillä kulkee myös maansiirtokoneet.) Pihtiputaan Ajokonekorjaamon Scanialle esittelyautoksi päällerakentama viisiakselinen, täysilmajousitettu Scania R 500 XT on malliesimerkki suomalaisen konepajateollisuuden korkeasta osaamistasosta ja ammattitaidosta. Vankkarakenteisen, kokonaismassaltaan 45-tonnisen koneenkuljetusauton omamassa on saatu useista innovatiivisista kuljetusturvallisuutta edistävistä, alustarakenteisiin sovitetuista innovatiivisista ratkaisuista huolimatta puristettua pyöreästi 16 tonniin. (kuva: Polttoainetankki ja ureanestesäiliö sekä ajosiltojen välipalkkien säilytyslaatikot on sovitettu hytin taakse. Akut ja pakokaasujen jälkikäsittelylaitteisto ovat tutuilla paikoillaan alustassa.) Täysin kotimaista suunnittelua edustava ja käsityönä metallialan ammattilaisten toimesta valmistuvalle konseptille on kysyntää jo myös maamme rajojen ulkopuolella. - Olemme toimittaneet uusia ritiläautoja hyvän määrän Viroon ja Latviaan. Ajokoneen tekemät 13 metriset ovat ensimmäiset koneenkuljetusautot mitä kyseisissä maisssa on rekisteröity ns. Suomi-mitoilla, sanoo Pihtiputaan Ajokonekorjaamo Oy:n toimitusjohtaja Markku Pihlajamäki. Viime aikojen hyvän kysynnän ansiosta Pihtiputaalla on pitänyt tuotannossa kiirettä. - Metsäkoneet ovat olleet koko ajan kasvussa joten kuljetuskalustoa joudutaan uusimaan. Kaikkiaan olemme valmistaneet jo pitkälle toista sataa ritiläautoa. Tänä vuonna valmistuu arviolta noin 40 alustaa eli meillä on kova tahti päällä. Käytännössä kaikki alustat ovat jo noin parin vuoden ajan olleet näitä viisiakselisia ja noin 13-metrisiä, toteaa Pihlajamäki. (kuva: Scanian kapea vyötärölinja sopii erinomaisesti koneenkuljetusautokäyttöön. Pituudeltaan 13,3 metrisen auton kuormatilassa riittää pituutta. Huomaa runsaslukuiset liukuesteteipit.) Hardoxia ja telaharjaterästä Matalarunkoisen Scanian suurin pituus on 13,3 metriä ja perusakseliväli 6,55 metriä. Kaikki akselit ovat ilmajousitteisia mikä helpottaa kuormausta ja mahdollistaa alustan noston tiukoissa paikoissa. Takimmainen on ohjaava ja nouseva, telissä on lisäksi kevennin. Ajossa matalaan ajokorkeuteen säädetty auto tarjoaa linja- automaisen ajotuntuman. Risteyksiin on tultava, kuin kärryn kanssa konsanaan. Lisäksi tulee huomioida hydraulisesti liikkuvan takasillan tuoma, noin 90 cm lisäpituus. Pihlajamäen mukaan entistä useampi asiakas valitsee ritiläautoonsa lisähinnasta tarjottavan, pystyyn kääntyvän perälaidan. Perälaidan takavalopalkki, joka toimii usein samalla alusteränä, on valmistettu 2 cm vahvuisesta Hardox -teräslevystä. - Kestää kovempaakin käsittelyä turmeltumatta, Pihlajamäki lisää. Laitehydrauliikan käyttövoima otetaan sähkömoottorilta. Kaikki järjestelmän komponentit ja työsylinterit ovat suojissa runkorakenteissa. (kuva: Ajokone -ritilärakenne saa kehuja käyttäjiltään toiminnallisuudesta, oikeasta mitoituksesta ja teräsrakenteiden laadukkaasta toteutuksesta.) Matalan ja kapean runkorakenteen ansiosta Scanian kyytiin sopii suuremmitta haasteitta useimmat yli 20-tonnisista metsäkoneista. Hardoxilla ja telaharjateräksellä vahvistetut ajosillat ovat keveitä ja kestäviä. Scaniaan tilattujen hydraulisesti liikkuvien välitasojen ansiosta autolla voidaan kuljettaa myös esimerkiksi telakaivukoneita ja muita työkoneita. Tasot lukitaan haluttuun korkeuteen kuljetuslaatikossa mukana kulkevien säätöpalkkien avuin. - Palkkeja tarvitaan kuusi kappaletta per puoli. Palkkien peruspituudet ovat 50, 100 ja 150 mm, Pihlajamäki opastaa. Pihtiputaan Ajokoneen kehittämät hydraulisesti toimivat ja helppokäyttöiset automaattikiristimet ovat tuoneet yritykselle ansaittua mainetta. Niiden, kuten välitasojen ja perälaidan käyttö sujuu joko langattomasti kaukosäätimestä tai alustaan viedyistä painokytkimistä. (kuva: Tukevarakenteinen perälauta sopii myös tienpinnan tasoitukseen. Lisähinnasta viimeisen pätkän saa pystyyn nousevana.) Ammattilaisilta ammattilaisille Auton päällerakenteen lähempi tarkastelu paljastaa todeksi Ajokoneen asiakkaiden kertomukset korkealuokkaisesta ja loppuun saakka viedystä viimeistelystä. Hitsaussaumat ovat ammattilaisen jäljiltä ja ajettu kriittisissä kohteissa myös alapuolelta, koko pituudelta. Rakenteissa käytetään paljon modulaarisia erikoisteräksisiä komponenetteja mikä nostaa valmistuslaatua, vaikka lähes jokainen ritiläauto onkin räätälöity monin tavoin juuri asiakkaan erityistarpeisiin. Niinpä ammattitaitoinen suunnittelu 3D-ohjelmilla sekä asiakkaan tarpeiden kartoittaminen ovat tärkeässä roolissa ritiläautoprojekteissa. (kuva: Ajosillat, perälauta ja automaattikiristimet liikkuvat kätevästi kauko-ohjaimella. Alustan korkeuden säädölle on oma, langallinen ohjaimensa.) Pihtiputaan Ajokonekorjaamon työnjälkeä arvioitaessa ei voida jättää huomioimatta yrityksen vahvaa panostusta työturvallisuusasioihin. Liukuesteteippiä on asennettu materiaalia säästämättä ja terävät kulmat on pyöristetty mahdollisuuksien mukaan. Lisäksi rakenteisiin on sovitettu riittävästi tehokkaita led-työvaloja ja kaikki kytkimet ovat asiallisesti merkittyjä. Matalan alustan ansiosta myös XT -varustepaketilla täydennettyyn ja hyvän näkemän ympäristöön antavaan Scania-ohjaamon kulku on sujuvaa ja turvallista. Putoamisonnettomuudet ovat yhä yksi suurimmista työturvallisuusriskeistä sekä työkoneen- että kuorma-autonkuljettajien kesken. Pihtiputaan Ajokonekorjaamo Oy tekee onnistuneesti osansa asiakkaidensa työturvallisuuden parantamiseksi. Nyt koeajettava 500 hv tehoisen 6-sylinterisen rivimoottorin vauhdittama Scania R 500 XT on tehty Scania Jyväskylän esittelyautoksi. Ammattilehti sai kunnian tehdä autolla ensimmäisen koeajorupeaman. Autoa Kouvolan Scanialle palautettaessa sana oli jo kirinyt ja auto lähti saman tien erään lähiseudulla toimivan metsäkoneyrittäjän toimesta koeajolle. Käy sinäkin! (kuva: Scanian ohjaamossa on ergonomia kunnossa. Kahvinkeitin lisää työssäviihtymistä sillä ritiläautosta hoidetaan usein myös toimistoasioita.) |