AMMATTILEHTI KOEAJAA: Scania R 500 XT ritiläauto - Tehokasta koneiden siirtoa työturvallisuuden ehdoilla

21.10.2019 18.10

ajo12.jpg

Pihtiputaan Ajokonekorjaamo Oy:n korkeussäädettävillä ajosilloilla ja automaattikiristimillä varustetut Ajokone -ritiläautot soveltuvat monipuolisiin ja vaativiin koneenkuljetustarpeisiin. Koneurakoitsijoiden keskuudessa laatukamppeeksi kehuttua päällerakennetta on alkanut näkyä liikenteessä Volvon ohella yhä enemmän myös Scania -alustaisena.

(kuva yllä: Pihtiputaan Ajokonekorjaamo Oy:n päällerakentama Scania R 500 XT ritiläauto sopii monipuoliseen koneenkuljetustarpeeseen. Se on suunniteltu erityisesti metsäkoneiden kuljetukseen mutta korkeussäädettävien ajosiltojen ansiosta sillä kulkee myös maansiirtokoneet.)

Pihtiputaan Ajokonekorjaamon Scanialle esittelyautoksi päällerakentama viisiakselinen, täysilmajousitettu Scania R 500 XT on malliesimerkki suomalaisen konepajateollisuuden korkeasta osaamistasosta ja ammattitaidosta. Vankkarakenteisen, kokonaismassaltaan 45-tonnisen koneenkuljetusauton omamassa on saatu useista innovatiivisista kuljetusturvallisuutta edistävistä, alustarakenteisiin sovitetuista innovatiivisista ratkaisuista huolimatta puristettua pyöreästi 16 tonniin.

ajo32.jpg(kuva: Polttoainetankki ja ureanestesäiliö sekä ajosiltojen välipalkkien säilytyslaatikot on sovitettu hytin taakse. Akut ja pakokaasujen jälkikäsittelylaitteisto ovat tutuilla paikoillaan alustassa.)

Täysin kotimaista suunnittelua edustava ja käsityönä metallialan ammattilaisten toimesta valmistuvalle konseptille on kysyntää jo myös maamme rajojen ulkopuolella. 

- Olemme toimittaneet uusia ritiläautoja hyvän määrän Viroon ja Latviaan. Ajokoneen tekemät 13 metriset ovat ensimmäiset koneenkuljetusautot mitä kyseisissä maisssa on rekisteröity ns. Suomi-mitoilla, sanoo Pihtiputaan Ajokonekorjaamo Oy:n toimitusjohtaja Markku Pihlajamäki

Viime aikojen hyvän kysynnän ansiosta Pihtiputaalla on pitänyt tuotannossa kiirettä.

- Metsäkoneet ovat olleet koko ajan kasvussa joten kuljetuskalustoa joudutaan uusimaan. Kaikkiaan olemme valmistaneet jo pitkälle toista sataa ritiläautoa. Tänä vuonna valmistuu arviolta noin 40 alustaa eli meillä on kova tahti päällä. Käytännössä kaikki alustat ovat jo noin parin vuoden ajan olleet näitä viisiakselisia ja noin 13-metrisiä, toteaa Pihlajamäki. 

ajo2.jpg

(kuva: Scanian kapea vyötärölinja sopii erinomaisesti koneenkuljetusautokäyttöön. Pituudeltaan 13,3 metrisen auton kuormatilassa riittää pituutta. Huomaa runsaslukuiset liukuesteteipit.)

Hardoxia ja telaharjaterästä

Matalarunkoisen Scanian suurin pituus on 13,3 metriä ja perusakseliväli 6,55 metriä. Kaikki akselit ovat ilmajousitteisia mikä helpottaa kuormausta ja mahdollistaa alustan noston tiukoissa paikoissa. Takimmainen on ohjaava ja nouseva, telissä on lisäksi kevennin. 

Ajossa matalaan ajokorkeuteen säädetty auto tarjoaa linja- automaisen ajotuntuman. Risteyksiin on tultava, kuin kärryn kanssa konsanaan. Lisäksi tulee huomioida hydraulisesti liikkuvan takasillan tuoma, noin 90 cm lisäpituus. Pihlajamäen mukaan entistä useampi asiakas valitsee ritiläautoonsa lisähinnasta tarjottavan, pystyyn kääntyvän perälaidan. 

Perälaidan takavalopalkki, joka toimii usein samalla alusteränä, on valmistettu 2 cm vahvuisesta Hardox -teräslevystä. 

- Kestää kovempaakin käsittelyä turmeltumatta, Pihlajamäki lisää.

Laitehydrauliikan käyttövoima otetaan sähkömoottorilta. Kaikki järjestelmän komponentit ja työsylinterit ovat suojissa runkorakenteissa.

ajo42.jpg

(kuva: Ajokone -ritilärakenne saa kehuja käyttäjiltään toiminnallisuudesta, oikeasta mitoituksesta ja teräsrakenteiden laadukkaasta toteutuksesta.)

Matalan ja kapean runkorakenteen ansiosta Scanian kyytiin sopii suuremmitta haasteitta useimmat yli 20-tonnisista metsäkoneista. Hardoxilla ja telaharjateräksellä vahvistetut ajosillat ovat keveitä ja kestäviä.

Scaniaan tilattujen hydraulisesti liikkuvien välitasojen ansiosta autolla voidaan kuljettaa myös esimerkiksi telakaivukoneita ja muita työkoneita.  Tasot lukitaan haluttuun korkeuteen kuljetuslaatikossa mukana kulkevien säätöpalkkien avuin. 

- Palkkeja tarvitaan kuusi kappaletta per puoli. Palkkien peruspituudet ovat 50, 100 ja 150 mm, Pihlajamäki opastaa.

Pihtiputaan Ajokoneen kehittämät hydraulisesti toimivat ja helppokäyttöiset automaattikiristimet ovat tuoneet yritykselle ansaittua mainetta. Niiden, kuten välitasojen ja perälaidan käyttö sujuu joko langattomasti kaukosäätimestä tai alustaan viedyistä painokytkimistä.

ajo6.jpg

(kuva: Tukevarakenteinen perälauta sopii myös tienpinnan tasoitukseen. Lisähinnasta viimeisen pätkän saa pystyyn nousevana.)

Ammattilaisilta ammattilaisille

Auton päällerakenteen lähempi tarkastelu paljastaa todeksi Ajokoneen asiakkaiden kertomukset korkealuokkaisesta ja loppuun saakka viedystä viimeistelystä. Hitsaussaumat ovat ammattilaisen jäljiltä ja ajettu kriittisissä kohteissa myös alapuolelta, koko pituudelta. Rakenteissa käytetään paljon modulaarisia erikoisteräksisiä komponenetteja mikä nostaa valmistuslaatua, vaikka lähes jokainen ritiläauto onkin räätälöity monin tavoin juuri asiakkaan erityistarpeisiin. Niinpä ammattitaitoinen suunnittelu 3D-ohjelmilla sekä asiakkaan tarpeiden kartoittaminen ovat tärkeässä roolissa ritiläautoprojekteissa. 

ajo52.jpg

(kuva: Ajosillat, perälauta ja automaattikiristimet liikkuvat kätevästi kauko-ohjaimella. Alustan korkeuden säädölle on oma, langallinen ohjaimensa.)

Pihtiputaan Ajokonekorjaamon työnjälkeä arvioitaessa ei voida jättää huomioimatta yrityksen vahvaa panostusta työturvallisuusasioihin. Liukuesteteippiä on asennettu materiaalia säästämättä ja terävät kulmat on pyöristetty mahdollisuuksien mukaan. Lisäksi rakenteisiin on sovitettu riittävästi tehokkaita led-työvaloja ja kaikki kytkimet ovat asiallisesti merkittyjä. 

Matalan alustan ansiosta myös XT -varustepaketilla täydennettyyn ja hyvän näkemän ympäristöön antavaan Scania-ohjaamon kulku on sujuvaa ja turvallista.  

Putoamisonnettomuudet ovat yhä yksi suurimmista työturvallisuusriskeistä sekä työkoneen- että kuorma-autonkuljettajien kesken. Pihtiputaan Ajokonekorjaamo Oy tekee onnistuneesti osansa asiakkaidensa työturvallisuuden parantamiseksi.

Nyt koeajettava 500 hv tehoisen 6-sylinterisen rivimoottorin vauhdittama Scania R 500 XT on tehty Scania Jyväskylän esittelyautoksi. Ammattilehti sai kunnian tehdä autolla ensimmäisen koeajorupeaman. Autoa Kouvolan Scanialle palautettaessa sana oli jo kirinyt ja auto lähti saman tien erään lähiseudulla toimivan metsäkoneyrittäjän toimesta koeajolle. Käy sinäkin!

ajo7.jpg

(kuva: Scanian ohjaamossa on ergonomia kunnossa. Kahvinkeitin lisää työssäviihtymistä sillä ritiläautosta hoidetaan usein myös toimistoasioita.)

22.11.2019 11.00Fordille International Van of the Year- ja International Pick-Up Award -tunnustukset
22.11.2019 10.00Suomalainen robottibussi palkittiin
21.11.2019 14.24SSAB:n maantiekuljetuksia digitalisoidaan eTransport -konseptin avulla
21.11.2019 14.08Energia-alan päästövähennykset eivät ole hiilinieluista kiinni
21.11.2019 13.00Volkswagen haluaa sähköistää Suomen autokannan - e-Golfin juhlamalliin 4 000 euron tuki
21.11.2019 11.00Opel Vivaro sähköistyy
20.11.2019 23.00Toimittajajärjestöt: Kuntien ja valtion yhtiöt saatava julkisuuslain piiriin
20.11.2019 13.11Metsäteollisuus vähentää näkymätöntä jätettä toteuttamalla kattavaa kiertotaloutta
20.11.2019 11.00Veho myy Citroën-toiminnot Baltiassa ja Honda-jälleenmyynnin Virossa Bassadone Automotive Nordic -yhtiöryhmälle
20.11.2019 9.00Stora Enso ja CEPIn jäsenyritykset aloittavat 4evergreen-yhteishankkeen edistääkseen kuitupohjaisten pakkausten kierrätystä kiertotaloudessa
19.11.2019 15.14Kolme turvallisuusvinkkiä metsässä kulkeville
19.11.2019 13.11Nisula Forest ja Toyota Gazoo Racing WRT:n yhteistyö saa jatkoa kaudella 2020
19.11.2019 13.01Metsäteollisuuden hiljainen tieto kuuluviin - ensimmäinen Co-Innovation -rahoitus Jyväskylän yliopistoon
18.11.2019 19.11Sveaskog ja Volvo Trucks kokeilee Ruotsissa 90 tonnin HCT puutavarayhdistelmää
18.11.2019 12.39Finrail: Saarto pysäyttää tavaraliikenteen ohjauksen
18.11.2019 12.00Autoliitto täyttää sata vuotta
18.11.2019 9.50Ford ikoni Mustang sähköistyy
18.11.2019 9.46Rauman sahahanke sai rakennusluvan - työllistää jopa 500 henkilöä
18.11.2019 9.00Mukautettava kunnossapitotyötaso kaikkiin raskaan kaluston kunnossapito- ja huoltotöihin
17.11.2019 19.11Ammattilehti.fi hakee palvelukseen TOIMITTAJAA - jos kiinnostuit ota yhteyttä
17.11.2019 12.44Maailman ensimmäinen huippudesign sähkölumiskootteri eLyly lähtee sarjatuotantoon Kannonkoskelta
17.11.2019 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 65C14 CNG seutu-/koulubussi - Mennään biokaasubussilla
17.11.2019 9.11IT- ja metsäyhtiöt aloittavat tiiviin yhteistyön - tehtaat innovaatioalustoiksi
16.11.2019 14.01Osallistu Ammattilehden Facebook kisaan ja voita vetokytkimen huoltolaukku!
16.11.2019 11.00Raskaiden kuljetusajoneuvojen muuttaminen sähköisiksi vähentäisi päästöjä
16.11.2019 10.10Haussa keinoja viisaan liikkumisen konkretisoimiseksi - vuoden 2020 liikkumisen ohjauksen valtionavustusten haku alkaa
16.11.2019 9.00Ilmastoneutraali Suomi 2035? - jatkoselvitysten alustavat tulokset kertovat, että tavoite on erittäin haastava, mutta saavutettavissa
15.11.2019 17.00KR Trucks: Hyötyajoneuvojen laadukkaat huolto- ja korjaamopalvelut Lempäälässä
15.11.2019 16.10Komatsu Forestilla metsäkonemyynnissä huippuvuosi 2019
15.11.2019 15.28SISU GTP 4x4 päivittyy entistäkin paremmaksi
15.11.2019 15.14Suvanto Trucks Oy aloittaa DAF -kuorma-autojen myynnin Varsinais- ja Pohjois-Suomen alueilla
15.11.2019 15.00Vuodesta 1894: Renault Trucks juhlii 125-vuotista historiaa
15.11.2019 13.00K-Caara avaa uuden vaihtoautomyymälän Espoon Friisilään
15.11.2019 12.00Metsäteollisuus vähentää edelleen päästöjään
15.11.2019 8.11Suomen Hyötytuuli Oy on ostanut Peuralinnan tuulipuistohankkeen
14.11.2019 19.00Kotimainen materiaalien kulutus 191 miljoonaa tonnia vuonna 2018 - puun käyttö lisääntyi viisi miljoonaa tonnia
14.11.2019 18.18ammattilehti.fi - yksittäiset käynnit ja sivulataukset / 14.11.2019
14.11.2019 17.00Väitös: EU on selkeyttänyt koneenvalmistajien toimintaa
14.11.2019 16.00Ammattilehti koeajaa: Opel Astra sai uudet voimalinjat - päästöt nyt lähes viidenneksen aiempaa matalammat
14.11.2019 15.15Uuteen työaikalakiin kaavaillaan lakimuutosta
14.11.2019 13.35Miksi työ ja tekijä eivät kohtaa? - Suuri työllistämiskeskustelu jätti vastauksen avoimeksi
14.11.2019 11.45Eurooppalaiset autoalan järjestöt vetoavat ajoneuvojen tuottaman tiedon jakamisen puolesta
14.11.2019 10.52Bosch Rexroth -jälleenmyyjien tehdasvierailu Saksassa
14.11.2019 10.22Helmi-ohjelman soidensuojelu käynnistyi
13.11.2019 18.11Metsien hiilinielun vertailutasolaskenta valmistuu joulukuussa
13.11.2019 14.55Proforest -tapahtuma siirtyy JTM Osaajilta Suomen Messut Osuuskunnalle
13.11.2019 13.11Tana Oy:n jätteenkäsittelykoneille on myönnetty Avainlippu
13.11.2019 8.00Neste MY uusiutuvan dieselin saatavuus laajenee 11 uudelle paikkakunnalle ‒ tarjolla pian lähes 70 asemalla Suomessa
12.11.2019 14.30Metsien hiilinielun vertailutasolaskenta valmistuu joulukuussa
12.11.2019 10.11Ilkka Hämälä jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana
12.11.2019 8.23Konepaja- ja Nordic Welding Expo -messut maaliskuussa Tampereella
12.11.2019 8.00Enemmän tilaa, liitettävyysmahdollisuuksia ja tunteita - uusi Skoda Octavia
11.11.2019 19.11UPM Metsän taimille Avainlippu merkiksi suomalaisuudesta
11.11.2019 16.20AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 3500 - Jättiläisen askeleet
11.11.2019 10.01Laukaan Tupaswilla osti Suomen Metsämuseo Luston harvinaisen metsäkoneen
11.11.2019 8.00Merja Rehn projektipäälliköksi JAMKin liki miljoonan euron Biotalouden yrityskiihdyttämö -hankkeeseen
10.11.2019 14.20Laurinaho-Yhtiöt Oy: Laadukasta kuljetuskalustoa Parkanosta
10.11.2019 11.11Haketuspalvelu J. Mickos Oy: Lisää haketuskapasiteettia vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin
10.11.2019 9.00Puhtaiden ajoneuvojen ja kuljetuspalvelujen hankintalainsäädännön valmistelu käynnistyy
10.11.2019 8.00Metsää ennallistetaan ja paahdealueita hoidetaan Lopen Komiolla
09.11.2019 14.44Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.700 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia kohti kymppitonnia!
09.11.2019 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volvo FH 13 I-Save - Väkivahva säästömoottori
09.11.2019 10.00Atula Huoltopalvelut Oy on Komatsu Forest Oy:n uusi sopimushuoltaja Lounais-Suomessa
08.11.2019 13.33Suomessa kehitettiin uusi innovatiivinen ratkaisu puurakentamiseen
08.11.2019 11.00Peugeot tuo täyssähköisen e-Expertin markkinoille 2020
08.11.2019 9.12Metsä Fibren Botnia-sellujen uusi nimi on Metsä-sellu
07.11.2019 14.43Eurooppa, Japani ja Nafta-maat edelläkävijöinä kestäville kuljetusjärjestelmille
07.11.2019 13.02Kaasun suosio kasvaa kuljetusliikkeissä
07.11.2019 12.11LUE TÄSTÄ! Syksyn FLUID Finland -lehti on ilmestynyt - jättikokoinen paketti hydrauliikasta ja pneumatiikasta
07.11.2019 8.00Wihurille John Deere -maatalouskoneiden edustus
06.11.2019 14.09Autotuojat ja -teollisuus: Kuorma-autojen päästöjä vähentävien laitteistojen kiertäminen on laitonta
06.11.2019 12.00Volvo Trucks käynnistää sähkökuorma-autojen myynnin
05.11.2019 15.33Swedish Steel Prize 2019 -finalistit symboloivat innovatiivisen suunnittelun 20. juhlavuotta
05.11.2019 15.22Lespromindustrialle luovutettiin 15 000. PONSSE metsäkone
05.11.2019 12.11Logistiikka-asiantuntija K.Hartwall lisää toimintaa Venäjällä tarjoamalla tehokkaampia ja kestävämpiä ratkaisuja
05.11.2019 11.11Kiertotalouden toimijat tuottajavastuun kuumien kysymysten äärellä Tampere-talossa
05.11.2019 10.00Lisätehoa toimituksiin ja asennuksiin: Terminator varastomyynnit Suomessa viiteen läänikohtaiseen pisteeseen
04.11.2019 17.11Ammattilehti mukana Teknologia19 messuilla osastolla 6H68 - jakelussa uunituore Fluid Finland lehti
04.11.2019 15.55Wihuri Oy Tekninen Kauppa myy Suomen Caterpillar- ja SITECH-liiketoiminnot Sveitsiläiselle Avesco AG:lle
04.11.2019 11.22Tutkimus: Kunnissa myönteinen ilmapiiri puurakentamista kohtaan
04.11.2019 11.11Vehon uusi asiakaspalvelukeskus Kokkolassa avautuu 4.11.2019
04.11.2019 9.11Luonnonvarakeskus vahvistaa jatkuvapeitteisen metsänkasvatuksen tutkimusta
04.11.2019 9.02Bahco uudistaa ja laajentaa momenttiavain valikoimaa
04.11.2019 8.11Uusi helpompi arvonlisävero- ja tuloveroilmoitusten lähetystapa tulossa käyttöön
03.11.2019 16.22Osallistu Ammattilehden Facebook kisaan ja voita upea Toyota setti!
03.11.2019 14.11KATSO VIDEO! KiesiTech kuormansidontajärjestelmä pitää työkoneet turvallisesti kiinni kuljetusten aikana
03.11.2019 12.20TAVO Seinäjoki palvelee kasvavaa asiakaskuntaa
03.11.2019 11.00Fossiilisilla polttoaineilla ja turpeella tuotetun sähkön määrä kasvoi 14 % v. 2018 - uusiutuvien energialähteiden osuus sähkön tuotannosta pieneni
03.11.2019 10.20Neste selvitti: mobiilimaksamisen suosio kasvussa ‒ jopa yksi neljästä autoilijasta maksaa tankkauksen tai autopesun puhelimella
03.11.2019 10.11Metsähallitus tuo vastuullisuuden yhteistyökumppaneiden kanssa tehtäviin sopimuksiin
02.11.2019 14.11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun lokakuun voittaja on selvinnyt
02.11.2019 13.00Hakevuoren Sisu Polar 10x4: Suurikuormatilainen monitoimiauto
02.11.2019 9.00Työryhmä laatimaan tiekarttaa fossiilittomaan liikenteeseen
01.11.2019 20.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: GMC CCKW 353 (Jimmy) 6X6 2,5 ton - Reinin yli että heilahtaa
01.11.2019 16.20Citroen tuo markkinoille sähköisen hyötyajoneuvomalliston
01.11.2019 15.08Metsähallitus tuo vastuullisuuden yhteistyökumppaneiden kanssa tehtäviin sopimuksiin
01.11.2019 13.20Ammattilehti Urheilu: EVT ja Dream Steps valmiina lauantain koitokseen
01.11.2019 12.21Kiho-järjestelmä tarjoaa älykästä työnhallintaa kuljetus- ja konealan yrityksille
01.11.2019 12.01Vuoden Auto Suomessa 2020 -tittelistä kilpailee 35 uutuusmallia - Ammattilehti mukana tekemässä valintaa
01.11.2019 12.00Rauman sahan rakennuslupahakemus jätetty - projekti etenee aikataulussa

Näytä lisää »