Turbon optimointi käyttötarpeeseen - taustalla ainutlaatuinen turboalan osaaminen

07.10.2019 18.33

heems2.jpg

HeEMS Oy (High efficiency Engine Matching Service) on dieselmoottoreiden turboahtamisen kotimainen asiantuntija, joka tarjoaa ainutlaatuista osaamista työkoneiden ja kuorma-autojen moottorien toiminnan optimointiin erilaisiin käyttötarpeisiin.

(kuva yllä: Dieselmoottorin toimintaa voidaan oleellisesti optimoida käyttötarpeen kartoituksella ja oikealla turboahtamisen valinnalla.)

HeEMSin toiminnan perustana on laskentaperusteinen lähestymistapa turboahtamisen ja moottorin hyötysuhteen optimointiin tapauskohtaiset reunaehdot huomioiden.

- Kehittämääni laskentaohjelmaa ja vankkaa turboahtamisen kokemustani hyödyntäen tarjoamme asiakkaille turboahdinten sovitukset käyttökohde ja -tarkoitus huomioiden. Teemme lisäksi moottorin suorituskykyarvioinnit ja -laskelmat, moottorinohjausjärjestelmän toiminnallisuuksien määrittämisen (AirPath-control, EGR, polttoaineen syöttö), moottorin oheislaitteiden mitoitukset ja mitattujen tulosten analysoinnin. Tarjoamme myös erilaiset asiantuntijapalvelut asiakkaan tarpeen mukaan kuten mitoittamisavun moottoreiden installaatioprojekteissa sekä ongelmien selvitykset olemassa olevista moottori- installaatioista, sanoo HeEMS Oy:n Antti Linna joka lähti yrittäjäksi keväällä 2019.

heems1.jpg

(kuva: HeEMS Oy:n Antti Linnalla on erittäin vankka kokemus turboahtamisesta ja raskaan kaluston dieselmoottoreista. Lisätietoja palveluista saa numerosta 040 178 6188 / antti.linna@heems.fi)

Taustalla ainutlaatuinen turboalan osaaminen

Antti Linnalla on erittäin vankka kokemus turboahtamisesta ja raskaan kaluston dieselmoottoreista.

- Opiskelin polttomoottori- sekä auto- ja työkonetekniikkaa Otaniemen Teknisessä korkeakoulussa / Aalto Yliopistossa, mistä valmistuin moottori- ja autotekniikan diplomi-insinööriksi. Olen työskennellyt raskaskonehuoltoryhmän johtajana Suomalaisen kriisinhallintajoukon päätukikohdassa Camp Villessa Kosovossa, polttomoottorilaboratoriossa Aalto Yliopistossa, Wärtsilän Gas Component Teamissa sekä vuosina 2013-2019 turboahtamisen ja ilmanhallinnan asiantuntijana Agco Powerilla, minne tein myös diplomityöni aiheena kaksiportainen turboahtaminen. Linnavuoren moottoritehdas oli ainutlaatuisen hyvä oppiympäristö missä pääsi olemaan mukana maailmanluokan työkonekäyttöön tarkoitettujen dieselmoottoreiden kehitystyössä ja samalla näki miten moottorivalmistajat vievät eteenpäin turbotekniikkaa. Globaalien moottorivalmistajien kehitystyö on pitkäjänteistä eikä iso laiva käänny nopeasti vaan kehitystyö menee valmistukseen tarkkaan harkiten lukemattomien asioiden ehdoilla, kertoo Linna.

Oma tekeminen ahtamisen ympärillä alkoi jo opiskeluaikoina ensin henkilöautojen trimmaamisella. Vuodesta 2013 lähtien Linna on ollut aktiivisesti mukana Tractor Pulling ja Truck Pulling kilpailutoiminnassa. Tänä päivänä hän vaikuttaa Green Team Pullingissa mikä ajaa traktoripullingin Farm Sport 6000 kg luokkaa ja HiEff Pulling Teamissa mikä kilpailee kuorma-autojen Race Truck 6500 kg luokassa.

- Traktoripuolella ajetaan hyvällä menestyksellä John Deerellä missä olen ollut mukana ahtimen mitoituksessa ja performance-arvojen määrityksessä. Tehoa kisatraktorista on mitattu parhaimmillaan yli 780 kW - kyseessä on ensimmäinen common rail -ruiskutusjärjestelmällä varustettu Tractor Pulling -moottori Suomessa. Truck Pullingia ajetaan Scanialla, mihin olen tehnyt ahtojärjestelmän mitoituksen laajalle moottorin pyörimisnopeusalueelle. Autossa on kaksi painevaihetta, kuusi turboahdinta ja neljä ahtoilman jäähdytintä. Scaniassa on ensimmäinen sähköohjatuilla pumppusuuttimilla varustettu Truck Pulling -moottori Suomessa, minkä arvioitu teho on 1500 kW ja siinä käytetään täysin alkuperäisiä moottoriosia; vain suuttimien ja ahtimien rakennetta on muutettu. Se kertoo jotain nykymoottoreiden kestävyydestä, toteaa Linna.

Opiskelun ohella Linna alkoi myös kehittämään virtauslaskenta ohjelmaa, millä voidaan luoda moottorin ”elämä” laskennallisesti juuri käyttötarpeen mukaan:

- Kehittämääni menetelmää sovellettiin Linnavuoren moottoritehtaassa simulointien ohella ja sillä päästiin hyvin nopeasti oikeaan tarkkuuteen, minkä mukaan voitiin tilata uuteen kehitysvaiheessa olevaan moottoriin prototurbot.

heems3.jpg

(kuva: Kun analyysit on tehty niin moottoriin voidaan valita alkuperäisvalmistajien laajasta valikoimasta juuri käyttötarpeeseen soveltuva uusi turboahdin tai turboahtimet.)

Tarve kartoitetaan aina tapauskohtaisesti

Keväällä 2019 Linna lähti yrittäjäksi tarjoamaan turboahtamisen osaamistaan ja palveluitaan laajasti erilaisille asiakkaille. 

- Yleensä menen ensin asiakkaan luo selvittämään, mikä on tarve moottorin toiminnalle ja miten se voidaan saavuttaa. Lasken ohjelmalla miten ahtamista voitaisiin optimoida ja samalla saadaan selville mm. kulutuslukemat sekä oikea ilmamäärä mikä ahtamisella tulisi saavuttaa. Usein moottorin ohjausta voidaan parantaa ohjelmallisesti sillä ruiskutuspuoli on moottorin sydän ja ahtaminen keuhkot - jos ne eivät passaa keskenään niin toisen puolen puutteita ei voi korjata vain toista puolta muuttamalla, Linna muistuttaa.

Vain alkuperäisvalmistajien turboahtimia

Kun analyysit on tehty niin moottoriin voidaan valita alkuperäisvalmistajien laajasta valikoimasta juuri käyttötarpeeseen soveltuva uusi turbojärjestelmä.  

- Johtavat raskaan kaluston turbovalmistajat kuten Holset, Garrett ja BorgWarner, jotka toimittavat alkuperäiset turbot moottorivalmistajille, tarjoavat kymmeniätuhansia erilaisia tehdasvalmiita variaatiota ahtimistaan. Niistä löytyy varmasti oikea turbosovitus tarpeeseen, jonka sitten tilaamme näitä merk- kejä edustavalta Turbotekniikka Oy:ltä. Käytämme vain ja aino- astaan alkuperäisvalmistajien turboja joissa on aina myös valmistajan takuu, painottaa Linna.

Sarjavalmisteisissa kuorma-autoissa ja työkoneissa turbo on valittu lukemattomien kompromissien summana, joten turboa vaihtamalla päästään yleensä parempaan tulokseen kun halutaan optimoida moottorin toiminta juuri omaan työtehtävään. Esimerkiksi erilaisissa murskaimissa käytettävien teollisuusmoottoreiden oheislaitteissa saattaa olla pullonkauloja, jolloin vaativassa käytössä oleva moottori ylikuumenee jatkuvasti ja vikaantuu helposti. 

- Oikealla turbosovituksella saadaan ahtaminen juuri halutulle kohdalle moottorin työsyklissä ja vääntöä saadaan paremmaksi halutuille kierrosluvuille, mikä vähentää polttoaineenkulutusta ja parantaa moottorin käyttöominaisuuksia. Joskus moottoriin paras vaihtoehto on eri merkkinen turbo kuin siinä on tehtaalta tullessa ollut, mutta silloinkin valinta tehdään aina alkuperäisvalmistajien valikoimasta, sanoo Linna. 

Onnistuneita projekteja

HeEMS on tehnyt jo useita onnistuneita turbosovituksia erilaisissa ajotehtävissä oleviin kuorma-autoihin mm. puutavaranajossa sekä työkoneisiin. Muutoksilla suorituskykyä voidaan suunnata juuri käyttötarpeeseen.

- Esimerkiksi metsäkoneissa pystymme parantamaan moottorin toimintaa ja työkoneiden hybridisaation yleistyessä optimoinnillamme pystytään tekemään paljon hyvää yhteensovituksessa. Mielenkiintoinen sovellusalue on myös autohakkurit ja varsinkin sellaiset, joissa hakkurin voima otetaan kuorma-auton moottorista. Niissä moottorin käyttöalue on vakiona ristiriidassa toisiinsa sillä autossa haetaan parasta käyttöaluetta 1000-1400 kierroksen kohdalle kun taas hakkurissa 1800-2100 kierroksen tietämille. Oikealla turbovalinnalla voidaan moottorin käyttöaluetta laajentaa tukemaan sekä ajo- että hakkurikäyttöä, opastaa Linna.   

Raskaan kaluston käyttäjiä Linna muistuttaa myös puhtaudesta ja ennakoivasta huollosta:

- Ilmanpuhdistuksen tehokas toiminta on ensisijainen asia moottorin ja ahtimen toiminnan kannalta. Ja turboahtimen ennakoivalla vaihdolla tai huollolla säästytään isommilta vaurioilta.

12.11.2019 14.30Metsien hiilinielun vertailutasolaskenta valmistuu joulukuussa
12.11.2019 10.11Ilkka Hämälä jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana
12.11.2019 8.23Konepaja- ja Nordic Welding Expo -messut maaliskuussa Tampereella
12.11.2019 8.00Enemmän tilaa, liitettävyysmahdollisuuksia ja tunteita - uusi Skoda Octavia
11.11.2019 19.11UPM Metsän taimille Avainlippu merkiksi suomalaisuudesta
11.11.2019 16.20AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 3500 - Jättiläisen askeleet
11.11.2019 10.01Laukaan Tupaswilla osti Suomen Metsämuseo Luston harvinaisen metsäkoneen
11.11.2019 8.00Merja Rehn projektipäälliköksi JAMKin liki miljoonan euron Biotalouden yrityskiihdyttämö -hankkeeseen
10.11.2019 14.20Laurinaho-Yhtiöt Oy: Laadukasta kuljetuskalustoa Parkanosta
10.11.2019 11.11Haketuspalvelu J. Mickos Oy: Lisää haketuskapasiteettia vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin
10.11.2019 9.00Puhtaiden ajoneuvojen ja kuljetuspalvelujen hankintalainsäädännön valmistelu käynnistyy
10.11.2019 8.00Metsää ennallistetaan ja paahdealueita hoidetaan Lopen Komiolla
09.11.2019 14.44Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.700 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia kohti kymppitonnia!
09.11.2019 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volvo FH 13 I-Save - Väkivahva säästömoottori
09.11.2019 10.00Atula Huoltopalvelut Oy on Komatsu Forest Oy:n uusi sopimushuoltaja Lounais-Suomessa
08.11.2019 13.33Suomessa kehitettiin uusi innovatiivinen ratkaisu puurakentamiseen
08.11.2019 11.00Peugeot tuo täyssähköisen e-Expertin markkinoille 2020
08.11.2019 9.12Metsä Fibren Botnia-sellujen uusi nimi on Metsä-sellu
07.11.2019 14.43Eurooppa, Japani ja Nafta-maat edelläkävijöinä kestäville kuljetusjärjestelmille
07.11.2019 13.02Kaasun suosio kasvaa kuljetusliikkeissä
07.11.2019 12.11LUE TÄSTÄ! Syksyn FLUID Finland -lehti on ilmestynyt - jättikokoinen paketti hydrauliikasta ja pneumatiikasta
07.11.2019 8.00Wihurille John Deere -maatalouskoneiden edustus
06.11.2019 14.09Autotuojat ja -teollisuus: Kuorma-autojen päästöjä vähentävien laitteistojen kiertäminen on laitonta
06.11.2019 12.00Volvo Trucks käynnistää sähkökuorma-autojen myynnin
05.11.2019 15.33Swedish Steel Prize 2019 -finalistit symboloivat innovatiivisen suunnittelun 20. juhlavuotta
05.11.2019 15.22Lespromindustrialle luovutettiin 15 000. PONSSE metsäkone
05.11.2019 12.11Logistiikka-asiantuntija K.Hartwall lisää toimintaa Venäjällä tarjoamalla tehokkaampia ja kestävämpiä ratkaisuja
05.11.2019 11.11Kiertotalouden toimijat tuottajavastuun kuumien kysymysten äärellä Tampere-talossa
05.11.2019 10.00Lisätehoa toimituksiin ja asennuksiin: Terminator varastomyynnit Suomessa viiteen läänikohtaiseen pisteeseen
04.11.2019 17.11Ammattilehti mukana Teknologia19 messuilla osastolla 6H68 - jakelussa uunituore Fluid Finland lehti
04.11.2019 15.55Wihuri Oy Tekninen Kauppa myy Suomen Caterpillar- ja SITECH-liiketoiminnot Sveitsiläiselle Avesco AG:lle
04.11.2019 11.22Tutkimus: Kunnissa myönteinen ilmapiiri puurakentamista kohtaan
04.11.2019 11.11Vehon uusi asiakaspalvelukeskus Kokkolassa avautuu 4.11.2019
04.11.2019 9.11Luonnonvarakeskus vahvistaa jatkuvapeitteisen metsänkasvatuksen tutkimusta
04.11.2019 9.02Bahco uudistaa ja laajentaa momenttiavain valikoimaa
04.11.2019 8.11Uusi helpompi arvonlisävero- ja tuloveroilmoitusten lähetystapa tulossa käyttöön
03.11.2019 16.22Osallistu Ammattilehden Facebook kisaan ja voita upea Toyota setti!
03.11.2019 14.11KATSO VIDEO! KiesiTech kuormansidontajärjestelmä pitää työkoneet turvallisesti kiinni kuljetusten aikana
03.11.2019 12.20TAVO Seinäjoki palvelee kasvavaa asiakaskuntaa
03.11.2019 11.00Fossiilisilla polttoaineilla ja turpeella tuotetun sähkön määrä kasvoi 14 % v. 2018 - uusiutuvien energialähteiden osuus sähkön tuotannosta pieneni
03.11.2019 10.20Neste selvitti: mobiilimaksamisen suosio kasvussa ‒ jopa yksi neljästä autoilijasta maksaa tankkauksen tai autopesun puhelimella
03.11.2019 10.11Metsähallitus tuo vastuullisuuden yhteistyökumppaneiden kanssa tehtäviin sopimuksiin
02.11.2019 14.11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun lokakuun voittaja on selvinnyt
02.11.2019 13.00Hakevuoren Sisu Polar 10x4: Suurikuormatilainen monitoimiauto
02.11.2019 9.00Työryhmä laatimaan tiekarttaa fossiilittomaan liikenteeseen
01.11.2019 20.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: GMC CCKW 353 (Jimmy) 6X6 2,5 ton - Reinin yli että heilahtaa
01.11.2019 16.20Citroen tuo markkinoille sähköisen hyötyajoneuvomalliston
01.11.2019 15.08Metsähallitus tuo vastuullisuuden yhteistyökumppaneiden kanssa tehtäviin sopimuksiin
01.11.2019 13.20Ammattilehti Urheilu: EVT ja Dream Steps valmiina lauantain koitokseen
01.11.2019 12.21Kiho-järjestelmä tarjoaa älykästä työnhallintaa kuljetus- ja konealan yrityksille
01.11.2019 12.01Vuoden Auto Suomessa 2020 -tittelistä kilpailee 35 uutuusmallia - Ammattilehti mukana tekemässä valintaa
01.11.2019 12.00Rauman sahan rakennuslupahakemus jätetty - projekti etenee aikataulussa
01.11.2019 11.40Kuorma-autojen ensirekisteröinnit varovaisessa kasvussa
01.11.2019 10.47VTT perustaa tytäryhtiön tarjoamaan innovaatioita autonomiseen liikkumiseen
01.11.2019 10.17Stora Enso aikoo siirtää pääkonttorinsa Katajanokalle
01.11.2019 10.00Suomen Metsäyhdistyksen ansiomerkit jaettiin alan konkareille, mutta myös uuden luojille
01.11.2019 9.11Petzl avaa toimipisteen Tukholmaan - rekrytoi myös Suomesta
31.10.2019 14.45Tienvarsimainonnan ja -ilmoitusten sääntöihin muutoksia marraskuussa
31.10.2019 14.24Petteri Taalas Metsäpäivillä: "Ilmastonmuutosta ei torjuta hiilinieluilla"
31.10.2019 13.46Autoala kokoontui Finlandiatalolla - Nykyisellä myyntivauhdilla autokanta vanhenee edelleen
31.10.2019 8.55Uusilla STIHL terälevyillä ja -ketjuilla enemmän tehoa työskentelyyn
31.10.2019 8.43Energia- ja ilmastotavoitteet edellyttävät hallitun siirtymän
30.10.2019 14.01John Deere Forestryn Joensuun metsäkonetehdas on tehnyt uuden tuotantoennätyksen
30.10.2019 10.31Metsähallitus avaa uuden sosiaalisen karttapalvelun
30.10.2019 10.00Teknologia-messut 5.-7.11.2019 Helsingin Messukeskuksessa - Ammattilehti osastolla 6h86 mukana tapahtumassa
30.10.2019 9.55Metsänomistajille kannattaa maksaa hiilensidonnasta
30.10.2019 9.50Scanialta uuden sukupolven linja-automallisto kaupunkeihin ja esikaupunkeihin
30.10.2019 9.27Autoalan jättiyhdistyminen lähellä toteutumista
30.10.2019 9.25Ahlstrom-Munksjö kaavailee taidepaperiliiketoiminnan myymistä Italiaan
30.10.2019 9.22Tieto digitalisoi Metsä Tissuen tuotannon Euroopassa
30.10.2019 9.00Valmistavan teollisuuden kilpailukykyä nostetaan uudella ohjelmalla
29.10.2019 17.22Ponsse jälleen mainetutkimuksen ykkönen - KONE sijoittui toiseksi ja Supercell kolmanneksi
29.10.2019 14.22Oppia metsänomistajille - Metsänhoidon ABC -videoita on julkaistu jo yli 50
29.10.2019 11.52IEA: Bioenergia kasvaa voimakkaasti seuraavan viiden vuoden aikana
29.10.2019 10.13Metsäpalvelu Arvometsä: Enemmistö metsänomistajista on kiinnostunut metsänsä hiililaskelmasta
29.10.2019 9.21Jukka Kivipelto Logsetin huoltopalveluliiketoiminnan johtajaksi
28.10.2019 15.00Traffic Management Finland: Talven lähestyminen vaikuttaa eri liikennemuotoihin
28.10.2019 14.07VR Group vahvistaa kilpailukykyä - Finnlogin tuontipuuliikenne Venäjältä on käynnistynyt
28.10.2019 13.00Scania Suomi liittyi autoalan Green deal -sopimukseen
28.10.2019 10.14Monikäyttöinen asennusporakone-uutuus Milwaukeelta
28.10.2019 8.30Korkeakoulut eivät tuota tarvittavaa määrää uusia osaajia teknologiayritysten tarpeisiin
27.10.2019 21.00Kiinostaako mainosliite ensi viikolla ilmestyvän Ammattilehden väliin - VIELÄ EHDIT!
27.10.2019 19.22Moottorikelkkailun suosio lisääntyy - myynti ja harrastajamäärät kasvussa
27.10.2019 17.11Metsäteollisuus ry on mukana Heurekan Kiertotehdas-näyttelyssä
27.10.2019 10.11Metsien hiilivaraston muutokset kartalle Luken metsäinfo-sivustolle
27.10.2019 8.11Kevytautolakien voimaantulo siirtyy vuodella 1.11.2020 saakka - edessä runsaasti selvitystyötä
26.10.2019 8.00Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2019: Metsäkonevalmistajalla meneillään todella vahva vuosi
25.10.2019 13.20Jari Nurminen Komatsu Forest Oy:n toimitusjohtajaksi 1.4.2020 alkaen
25.10.2019 12.11Metsätieteilijöille useita palkintoja IUFROn Maailmankongressissa
25.10.2019 10.01Kohti puhdasta liikennettä Kuopiossa - Gasum avaa kaasutankkausaseman Kuopioon alkuvuodesta 2020
24.10.2019 16.33STIHL lanseeraa markkinoiden nopeimman akkukäyttöisen moottorisahan
24.10.2019 15.47Petri Simonaho aloittaa uutena Renault Trucks myyjänä Tampereella
24.10.2019 13.33Komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen patistelee metsäalaa aktiivisuuteen edunvalvonnassa
24.10.2019 10.14Ympäristöministeriön hallinnonalan valtionavustusten haku on alkanut
24.10.2019 10.00Luonnonvarakeskuksen Metsäsektorin suhdannekatsaus 2019?2020: Metsähakkeen käyttö kasvaa
24.10.2019 9.57Ahlstrom-Munksjö alkaa tarjota maailmanlaajuisesti rasvankestäviä FluoroFree®-elintarvikkeiden pakkausmateriaaleja
24.10.2019 9.22Saksa aloittaa sähköistettyjen "e-highway" -teiden testauksen
23.10.2019 15.55Keinokuivauksella lisää tehokkuutta metsähaketuotantoon
23.10.2019 10.25Peurakanta yli kolminkertaistunut 20 vuodessa - kasvu näkyy vakuutusyhtiön vahinkotilastoissa
23.10.2019 10.13Yhä useampi kuljetusyritys uudistaa kalustoaan ympäristöystävällisemmäksi

Näytä lisää »