AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 1500 Crew Cab 5.3 V8 4X4 LTZ Z71 - Suurempi, kevyempi ja ketterämpi

05.10.2019 17.00

chevy1.jpg

Chevrolet Silveradon neljäs mallisukupolvi on rantautunut Suomeen. Uutuusmalliston keihäänkärkenä on aluksi vain bensiinimoottorilla tarjottava Silverado 1500. Raskaammat 2500 ja 3500 sekä HD mallit esitellään syksyn kuluessa; dieselmoottorien vuoro on vuoden vaihteessa. 

(kuva yllä: Chevrolet Silverado 1500 kasvoi malliuudistuksessa kaikissa suunnissa; lopputulosta voi luonnehtia hyvin onnistuneeksi. Merkkifanaatikot huomaavat että pyörien kaaret ovat nyt muodoltaan kantikkaiden asemesta pyöreähköt.)

Silverado on yli 550 000 vuotuisella myynnillään ollut jo pitkään USA:n toiseksi myydyin automalli. Edellään vain Ford F-sarja, kolmatta paikkaa pitää RAM. USA:ssa myytiin vuonna 2018 yhteensä yli 17 miljoonaa autoa, mistä noin 2,7 miljoonaa lava-autoja. Se tarkoittaa noin 7400 uuden lava-auton kauppaa vuoden jokaisena päivänä. Suomen koko automyynti, ilman raskaita kuorma-autoja ja linja-autoja jäi alle 140 000:n, tästä lava-autojen osuus noin 1000 auton luokkaa. Siinä noin aluksi mittakaavaa ja mietittävää, miksi ”Jenkki” panostaa niin paljon Pick-upien kehitystyöhön.

Chevrolet Silverado 1500 on nyt aiempaa suurempi. Akseliväli kasvoi 100 mm ja kokonaispituus 41 mm ja leveys 30 mm, mikä mahdollistaa sekä suuremman kuormatilavuuden että antaa enemmän sisätilaa kaikille ohjaamon pituuksille. Kasvaneiden korimittojen vastapainoksi neliovisella Crew Cab -ohjaamolla ja V8 moottorilla varustettuna auton massa on nyt jopa 204 kg entistä kevyempi.

Ovet, konepelti ja takaluukku ovat nyt alumiinia. Korikehikko, lokasuojat, katto ja lava ovat seos- ja suurlujuusterästä. Koko pituudeltaan koteloitu eli boksattu erillisrunko on valmistettu erittäin lujasta teräksestä, jonka paksuus vaihtelee välillä 2-5 mil- limetriä. Rakenne on 40 kg kevyempi ja tarjoaa 10 prosenttia suuremman vääntöjäykkyyden. 

Painon säästöä on haettu myös jousituksesta, joka on täysin uusi. Taotusta alumiiniseoksesta valmistetut etuakseliston ylätukivarret ovat entistä jäykemmät ja kevyemmät, tarjoten paremman jousitusmukavuuden. Takajousitus toteutetaan edelleen leh- tijousin. Tiettyihin malleihin saa nyt komposiittijousia jotka säästävät painoa noin 5 kg per puoli, teräsjousiin verrattuna. Lisäksi ylellisimpään High Country -varustelutasoon saa tehokkaimman 6,2 litran moottorin yhteydessä tehdasasenteiset lisäilmajouset taka-akselille.

Suomessa Silveradon kevyt kuorma-automuutos vaatii lisäilmajousien sekä nopeudenrajoittimen asennusta. Sellaiset löytyvät myös nyt koeajettavasta Americar Oy:n maahantuomasta autosta. Edellämainittujen asennukset tehtiin Suomessa.

chavy2.jpg

(kuva: Kojelauta on nyt entistä selkeämpi. Vaihdevipu on entisellään lämmitettävän monitoimiohjauspyörän yhteydessä.)

Kehittynyttä tekniikkaa

Silverado 1500:sta on saatavana kuutena eri moottori-/vaihteistoyhdistelmänä, alkaen nelipyttyisestä ja tilavuudeltaan 2,7 litran dieselistä ja päättyen tulevan talven kuluessa markkinoille tuotaviin V8 dieselvaihtoehtoihin, joiden tekniset tiedot paljastettaneen syksyn aikana raskaiden lava-autojen julkistamisen yhteydessä. Bensiinivaihtoehdoista suomalaisittain kiinnostavia ovat uudet, täysalumiiniset ja 16 venttiliset 5,3 litran 355 hv / 519 Nm ja 6,2 litran 420 hv / 621 Nm V8 vaihtoehdot. Pienempi vaihtoehto on vakiona LTZ- ja High Country -varustelutasoissa. Sellainen on kehrää myös nyt koeajettavan Silveradon konehuoneessa. Suuremman saa lisähinnasta. 

Mielenkiintoisin uusiin bensiinimoottoreihin liittyvä kehitysaskel on polttoainetaloutta kohentava DFM (Dynamic Fuel Management), joka sekin lukeutuu paremmin varusteltujen mallien varusteisiin. Perusmallien moottoreissa on vanhempi AFM (Active Fuel Management) järjestelmä, joka sallii myös E85 -polttoaineen käytön.

Dynaaminen polttoaineenhallinta määrittää ajotilanteen mukaan tarvittavien sylinterien määrän ja kytkee hydarulisiin venttiilin nostimiin liitetyn automatiikan avuin sylinterit pois käytöstä. Oppivassa järjestelmässä on kaikkiaan 17 erilaista kaaviota. Ajossa järjestelmä toi- mii täysin huomaamatta, mikä on hatun noston arvoista, sillä tilanteen mukaan käytössä on kahdesta kahdeksaan sylinteriä. Valmistajan mukaan DFM:n avuin on mahdollista yltää merkittäviin polttoainesäästöihin. 

LTZ -mallissa on vakiona 8-portainen automaatti. Matalammissa varustelutasoissa on tyytyminen 6-vaihteiseen. 6,2 litraisen jatkeena on aina uusi 10-vaihteinen Hydra Matic automaatti, joka on vuosimallista 2020 eteen päin tarjolla myös 5,3 litraisen moottorin yhteyteen.

chevy3.jpg

(kuva: 5,3 litran V8:sta (L84) irrotetaan tehoa 355 hv. Lohko ja kannet ovat alumiiniä. Venttileitä on perinteiseen tapaan kaksi per sylinteri ja nokka-akseli on lohkoryhmän välissä. Perinteisen tekniikan yhteyteen on sovitettu moderneinta moottoriosaamista, kuten muuttuva venttiilien ajoitus ja polttoaineen suorasuihkutus sekä älykäs, sylintereiden lepuutusjärjestelmä (DFM).)

Polttoainekulutuksesta

Valmistajan lupaukset kohentuneesta polttoainetaloudesta on osin allekirjoitettava, sillä maantieajossa auton ajotietokone näytti 10,9 litraa satasella. Kevyemmän kaasujalan omaava alittaa helposti 10 litran lukeman.

Uusi Silverado pistää siten vahvasti jauhoja Jenkki-autoja polttoainetalouden osalta sorsivien suuvärkkeihin. Toki taajamassa ja kärryn kanssa ajettaessa kulutusmittariin tulee kummasti eloa, mutta niin käy muillakin kamppeilla ajettaessa.

Täysin uusi ohjaamo

Malliuudistuksen myötä Silveradon ohjaamo pantiin täysin uusiksi. Crew Cab sai miltei 8 senttiä lisää pituutta, mikä kohdistettiin takajalkatilaan. Miellyttävillä nahkapäällysteisillä istuimilla kulkee viisi matkustajaa mukavan väljästi. 

Kojelaudassa on tingitty nappuloiden määrässä, mikä tuo Chevyn ohjaamoon Eurooppalaisista autoista tuttua selkeyttä. Mittaristoa on niin ikään selkeytetty - toki kuljettaja voi edelleenkin päättää näytettävän informaation laadun ja määrän.

Kaikissa malleissa on nyt va- kiona 7-tuuman kosketusnäyttö. Koeajettavaan autoon on valittu optiolistalta kehittyneempi variantti, jossa 8-tuuman näyttö ja laajat liitettävyyspalvelut Wi-fi -yhteyksineen yms. Suurikokoisesta näytöstä on helppo katsella eri puolille autoa asennettujen kameroiden näyttämää. Saatavilla olevien katselukulmien määrä hipoo jo ennätystä. 

Merkittävin ja toivottavasti mahdollisimman nopeasti kaikkiin uusiin autoihin tuotava uutuus on teräväpiirtonäytöllä varustettu taustapeili. Sen kuvakulmaa voi niin ikään vaihtaa ja säätää. Lisäksi kuvaa voi myös suurentaa. 

chevy4.jpg

(kuva: Lyhyimmän lavaversion tilavuus kasvoi 1,5 kuutiometristä lähes 1,8 kuutioon. Se on entistä leveämpi ja korkeammilla laidoilla.)

Automaattinen 4-veto

Nelivetojärjestelmän ohjaus on entisellä paikallaan ohjauspyörän vasemmalla puolella. Perusasetuksella auto on takavetoinen. Uutena toimintona järjestelmän voi nyt asettaa automaattitilaan, jolloin elektroniikka päättelee ja säätää vetoa akseleiden välillä. Koeajossa takaveto sopii maantielle, mutta hiekkatiellä on parempi luottaa automatiikkaan tai jopa jatkuvaan nelivetoon. Moottorissa on sen verran jerkkua, että pelkällä takavedolla perä tapaa olla jatkuvasti irti tienpinnasta, mikä taas aktivoi asiallisen tehokkaasti toimivan luistoneston päälle. Automaattiasennossa meno tasoittuu. 

Jousitus entistä parempi

Kuten toisaalla tässä lehdessä koeajettavan RAM lava-autossa myös Silveradossa on tehty hyviä edistysaskelia jousitusmukavuuden ja ohjaustuntuman puolella. Etenkin jousitusmukavuudessa Eurooppalaisilla ja Japanilaisilla valmistajilla on vielä runsaasti tekemistä. Jäykästä taka-akselista ja lehtijousituksesta huolimatta kuormaamaton auto on lähes tunnoton nimismiehen kiharoille. Toki osa tästä herkusta kuuluu auton Z71 -varustepaketille, joka sisältää alustan 2 tuuman eli 5 cm korotuksen, tukevat kaasuiskunvaimentimet ja moottorin, vaihteiston ja polttoainesäiliön suojauksen. Lisäksi pakettiin sisältyy paremmin hengittävä ilmanpuhdistin, pakoputkien tuplaulostulo takapuskurin alle ja 20 tuuman kevytmetallivanteet renkaineen.

Chevrolet Silverado lava-autoja Suomessa myyvän mäntsäläläisen Americar Oy:n toimitusjohtaja Veli Kärkkaisen mukaan Z71 -paketin sisältö on laajentunut uuden mallin myötä entistäkin kattavammaksi. 

Monikäyttöinen auto

Uudistunut Chevrolet Silverado 1500 on vastaus moniin eri kuljetustarpeisiin. Hintapyynniltään reilun 80 000 euron auto sopii niin maastoon kuin maantiellekin, arkeen ja juhlaan. Ainoan haasteen tekee auton massiivisuus. 

Jo lyhyellä, noin 175 cm pituisella lavalla auton pituus lähentelee kuutta metriä ja pidemmällä noin parin metrin lavalla kuu- si metriä ylittyy jo kirkkaasti. Se yhdistettynä yli kahden metrin leveyteen ja reilun 1,9 metrin korkeuteen kysyy Silveradon kuljettajalta hyvää arviontikykyä suomalaisilla parkkipaikoilla ja mökkiteillä ajettaessa.

chevy5.jpg

(kuva: Silveradossa on teräväpiirtonäytöllä varustettu taustapeili.)

12.11.2019 14.30Metsien hiilinielun vertailutasolaskenta valmistuu joulukuussa
12.11.2019 10.11Ilkka Hämälä jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana
12.11.2019 8.23Konepaja- ja Nordic Welding Expo -messut maaliskuussa Tampereella
12.11.2019 8.00Enemmän tilaa, liitettävyysmahdollisuuksia ja tunteita - uusi Skoda Octavia
11.11.2019 19.11UPM Metsän taimille Avainlippu merkiksi suomalaisuudesta
11.11.2019 16.20AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 3500 - Jättiläisen askeleet
11.11.2019 10.01Laukaan Tupaswilla osti Suomen Metsämuseo Luston harvinaisen metsäkoneen
11.11.2019 8.00Merja Rehn projektipäälliköksi JAMKin liki miljoonan euron Biotalouden yrityskiihdyttämö -hankkeeseen
10.11.2019 14.20Laurinaho-Yhtiöt Oy: Laadukasta kuljetuskalustoa Parkanosta
10.11.2019 11.11Haketuspalvelu J. Mickos Oy: Lisää haketuskapasiteettia vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin
10.11.2019 9.00Puhtaiden ajoneuvojen ja kuljetuspalvelujen hankintalainsäädännön valmistelu käynnistyy
10.11.2019 8.00Metsää ennallistetaan ja paahdealueita hoidetaan Lopen Komiolla
09.11.2019 14.44Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.700 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia kohti kymppitonnia!
09.11.2019 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volvo FH 13 I-Save - Väkivahva säästömoottori
09.11.2019 10.00Atula Huoltopalvelut Oy on Komatsu Forest Oy:n uusi sopimushuoltaja Lounais-Suomessa
08.11.2019 13.33Suomessa kehitettiin uusi innovatiivinen ratkaisu puurakentamiseen
08.11.2019 11.00Peugeot tuo täyssähköisen e-Expertin markkinoille 2020
08.11.2019 9.12Metsä Fibren Botnia-sellujen uusi nimi on Metsä-sellu
07.11.2019 14.43Eurooppa, Japani ja Nafta-maat edelläkävijöinä kestäville kuljetusjärjestelmille
07.11.2019 13.02Kaasun suosio kasvaa kuljetusliikkeissä
07.11.2019 12.11LUE TÄSTÄ! Syksyn FLUID Finland -lehti on ilmestynyt - jättikokoinen paketti hydrauliikasta ja pneumatiikasta
07.11.2019 8.00Wihurille John Deere -maatalouskoneiden edustus
06.11.2019 14.09Autotuojat ja -teollisuus: Kuorma-autojen päästöjä vähentävien laitteistojen kiertäminen on laitonta
06.11.2019 12.00Volvo Trucks käynnistää sähkökuorma-autojen myynnin
05.11.2019 15.33Swedish Steel Prize 2019 -finalistit symboloivat innovatiivisen suunnittelun 20. juhlavuotta
05.11.2019 15.22Lespromindustrialle luovutettiin 15 000. PONSSE metsäkone
05.11.2019 12.11Logistiikka-asiantuntija K.Hartwall lisää toimintaa Venäjällä tarjoamalla tehokkaampia ja kestävämpiä ratkaisuja
05.11.2019 11.11Kiertotalouden toimijat tuottajavastuun kuumien kysymysten äärellä Tampere-talossa
05.11.2019 10.00Lisätehoa toimituksiin ja asennuksiin: Terminator varastomyynnit Suomessa viiteen läänikohtaiseen pisteeseen
04.11.2019 17.11Ammattilehti mukana Teknologia19 messuilla osastolla 6H68 - jakelussa uunituore Fluid Finland lehti
04.11.2019 15.55Wihuri Oy Tekninen Kauppa myy Suomen Caterpillar- ja SITECH-liiketoiminnot Sveitsiläiselle Avesco AG:lle
04.11.2019 11.22Tutkimus: Kunnissa myönteinen ilmapiiri puurakentamista kohtaan
04.11.2019 11.11Vehon uusi asiakaspalvelukeskus Kokkolassa avautuu 4.11.2019
04.11.2019 9.11Luonnonvarakeskus vahvistaa jatkuvapeitteisen metsänkasvatuksen tutkimusta
04.11.2019 9.02Bahco uudistaa ja laajentaa momenttiavain valikoimaa
04.11.2019 8.11Uusi helpompi arvonlisävero- ja tuloveroilmoitusten lähetystapa tulossa käyttöön
03.11.2019 16.22Osallistu Ammattilehden Facebook kisaan ja voita upea Toyota setti!
03.11.2019 14.11KATSO VIDEO! KiesiTech kuormansidontajärjestelmä pitää työkoneet turvallisesti kiinni kuljetusten aikana
03.11.2019 12.20TAVO Seinäjoki palvelee kasvavaa asiakaskuntaa
03.11.2019 11.00Fossiilisilla polttoaineilla ja turpeella tuotetun sähkön määrä kasvoi 14 % v. 2018 - uusiutuvien energialähteiden osuus sähkön tuotannosta pieneni
03.11.2019 10.20Neste selvitti: mobiilimaksamisen suosio kasvussa ‒ jopa yksi neljästä autoilijasta maksaa tankkauksen tai autopesun puhelimella
03.11.2019 10.11Metsähallitus tuo vastuullisuuden yhteistyökumppaneiden kanssa tehtäviin sopimuksiin
02.11.2019 14.11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun lokakuun voittaja on selvinnyt
02.11.2019 13.00Hakevuoren Sisu Polar 10x4: Suurikuormatilainen monitoimiauto
02.11.2019 9.00Työryhmä laatimaan tiekarttaa fossiilittomaan liikenteeseen
01.11.2019 20.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: GMC CCKW 353 (Jimmy) 6X6 2,5 ton - Reinin yli että heilahtaa
01.11.2019 16.20Citroen tuo markkinoille sähköisen hyötyajoneuvomalliston
01.11.2019 15.08Metsähallitus tuo vastuullisuuden yhteistyökumppaneiden kanssa tehtäviin sopimuksiin
01.11.2019 13.20Ammattilehti Urheilu: EVT ja Dream Steps valmiina lauantain koitokseen
01.11.2019 12.21Kiho-järjestelmä tarjoaa älykästä työnhallintaa kuljetus- ja konealan yrityksille
01.11.2019 12.01Vuoden Auto Suomessa 2020 -tittelistä kilpailee 35 uutuusmallia - Ammattilehti mukana tekemässä valintaa
01.11.2019 12.00Rauman sahan rakennuslupahakemus jätetty - projekti etenee aikataulussa
01.11.2019 11.40Kuorma-autojen ensirekisteröinnit varovaisessa kasvussa
01.11.2019 10.47VTT perustaa tytäryhtiön tarjoamaan innovaatioita autonomiseen liikkumiseen
01.11.2019 10.17Stora Enso aikoo siirtää pääkonttorinsa Katajanokalle
01.11.2019 10.00Suomen Metsäyhdistyksen ansiomerkit jaettiin alan konkareille, mutta myös uuden luojille
01.11.2019 9.11Petzl avaa toimipisteen Tukholmaan - rekrytoi myös Suomesta
31.10.2019 14.45Tienvarsimainonnan ja -ilmoitusten sääntöihin muutoksia marraskuussa
31.10.2019 14.24Petteri Taalas Metsäpäivillä: "Ilmastonmuutosta ei torjuta hiilinieluilla"
31.10.2019 13.46Autoala kokoontui Finlandiatalolla - Nykyisellä myyntivauhdilla autokanta vanhenee edelleen
31.10.2019 8.55Uusilla STIHL terälevyillä ja -ketjuilla enemmän tehoa työskentelyyn
31.10.2019 8.43Energia- ja ilmastotavoitteet edellyttävät hallitun siirtymän
30.10.2019 14.01John Deere Forestryn Joensuun metsäkonetehdas on tehnyt uuden tuotantoennätyksen
30.10.2019 10.31Metsähallitus avaa uuden sosiaalisen karttapalvelun
30.10.2019 10.00Teknologia-messut 5.-7.11.2019 Helsingin Messukeskuksessa - Ammattilehti osastolla 6h86 mukana tapahtumassa
30.10.2019 9.55Metsänomistajille kannattaa maksaa hiilensidonnasta
30.10.2019 9.50Scanialta uuden sukupolven linja-automallisto kaupunkeihin ja esikaupunkeihin
30.10.2019 9.27Autoalan jättiyhdistyminen lähellä toteutumista
30.10.2019 9.25Ahlstrom-Munksjö kaavailee taidepaperiliiketoiminnan myymistä Italiaan
30.10.2019 9.22Tieto digitalisoi Metsä Tissuen tuotannon Euroopassa
30.10.2019 9.00Valmistavan teollisuuden kilpailukykyä nostetaan uudella ohjelmalla
29.10.2019 17.22Ponsse jälleen mainetutkimuksen ykkönen - KONE sijoittui toiseksi ja Supercell kolmanneksi
29.10.2019 14.22Oppia metsänomistajille - Metsänhoidon ABC -videoita on julkaistu jo yli 50
29.10.2019 11.52IEA: Bioenergia kasvaa voimakkaasti seuraavan viiden vuoden aikana
29.10.2019 10.13Metsäpalvelu Arvometsä: Enemmistö metsänomistajista on kiinnostunut metsänsä hiililaskelmasta
29.10.2019 9.21Jukka Kivipelto Logsetin huoltopalveluliiketoiminnan johtajaksi
28.10.2019 15.00Traffic Management Finland: Talven lähestyminen vaikuttaa eri liikennemuotoihin
28.10.2019 14.07VR Group vahvistaa kilpailukykyä - Finnlogin tuontipuuliikenne Venäjältä on käynnistynyt
28.10.2019 13.00Scania Suomi liittyi autoalan Green deal -sopimukseen
28.10.2019 10.14Monikäyttöinen asennusporakone-uutuus Milwaukeelta
28.10.2019 8.30Korkeakoulut eivät tuota tarvittavaa määrää uusia osaajia teknologiayritysten tarpeisiin
27.10.2019 21.00Kiinostaako mainosliite ensi viikolla ilmestyvän Ammattilehden väliin - VIELÄ EHDIT!
27.10.2019 19.22Moottorikelkkailun suosio lisääntyy - myynti ja harrastajamäärät kasvussa
27.10.2019 17.11Metsäteollisuus ry on mukana Heurekan Kiertotehdas-näyttelyssä
27.10.2019 10.11Metsien hiilivaraston muutokset kartalle Luken metsäinfo-sivustolle
27.10.2019 8.11Kevytautolakien voimaantulo siirtyy vuodella 1.11.2020 saakka - edessä runsaasti selvitystyötä
26.10.2019 8.00Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2019: Metsäkonevalmistajalla meneillään todella vahva vuosi
25.10.2019 13.20Jari Nurminen Komatsu Forest Oy:n toimitusjohtajaksi 1.4.2020 alkaen
25.10.2019 12.11Metsätieteilijöille useita palkintoja IUFROn Maailmankongressissa
25.10.2019 10.01Kohti puhdasta liikennettä Kuopiossa - Gasum avaa kaasutankkausaseman Kuopioon alkuvuodesta 2020
24.10.2019 16.33STIHL lanseeraa markkinoiden nopeimman akkukäyttöisen moottorisahan
24.10.2019 15.47Petri Simonaho aloittaa uutena Renault Trucks myyjänä Tampereella
24.10.2019 13.33Komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen patistelee metsäalaa aktiivisuuteen edunvalvonnassa
24.10.2019 10.14Ympäristöministeriön hallinnonalan valtionavustusten haku on alkanut
24.10.2019 10.00Luonnonvarakeskuksen Metsäsektorin suhdannekatsaus 2019?2020: Metsähakkeen käyttö kasvaa
24.10.2019 9.57Ahlstrom-Munksjö alkaa tarjota maailmanlaajuisesti rasvankestäviä FluoroFree®-elintarvikkeiden pakkausmateriaaleja
24.10.2019 9.22Saksa aloittaa sähköistettyjen "e-highway" -teiden testauksen
23.10.2019 15.55Keinokuivauksella lisää tehokkuutta metsähaketuotantoon
23.10.2019 10.25Peurakanta yli kolminkertaistunut 20 vuodessa - kasvu näkyy vakuutusyhtiön vahinkotilastoissa
23.10.2019 10.13Yhä useampi kuljetusyritys uudistaa kalustoaan ympäristöystävällisemmäksi

Näytä lisää »