Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja

17.12.2023 13.00

tyhjapaa1.jpg

Itä-Suomen yliopiston ja Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n yhteistutkimuksessa selvitettiin puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikoja ja mahdollisuuksia niiden vähentämiseen.

(kuva yllä: Valtaosa kuljetusyrittäjistä kertoi, että on antanut kuljettajilleen koulutusta ja jakanut tietoa puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikojen vähentämisestä.)

Tutkimus osoitti, että puolet kuljetusyrittäjistä on selvittänyt puutavara-autojensa tyhjäkäyntiaikoja ja toisaalta puolet yrittäjistä ei ole selvittänyt niitä lainkaan. Täten tutkimus paljasti, että puutavaran autokuljetuksessa on merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja ja niiden aiheuttamia kuluja ja päästöjä.

Polttoainekulut näyttelevät erittäin tärkeää roolia suomalaisten kuljetusyritysten toiminnassa ja niiden kannattavuudessa. Puutavara-autoyhdistelmien polt- toaineenkulutusta kuormattuna ja tyhjänä ajossa on tutkittu suhteellisen runsaasti. Vähemmälle tutkimustoiminnalle ovat sen sijaan jääneet puutavara-autojen tyhjäkäyntiajat ja niiden aiheuttama polttoaineen kulutus.

tyhja1.jpg

(kuva: Kuorma-autovalmistajat ohjeistavat välttämään tyhjäkäyntiä, koska se on myrkkyä uusille dieselmoottoreille.)

Myrkkyä uusille dieselmoottoreille

Kuorma-autovalmistajat ohjeistavat välttämään tyhjäkäyntiä, koska se on myrkkyä uusille dieselmoottoreille: Tyhjäkäyntiajat laskevat moottorin lämpötilaa ja samalla lisäävät auton polttoaineen kulutusta, polttoainekuluja ja kasvihuonekaasupäästöjä sekä kuormittavat auton pakokaasujen puhdistusjärjestelmää. Ne kasvattavat myös moottorin huoltokuluja ja voivat jopa lyhentää moottorin käyttöikää. 

EU on sitoutunut vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 tasosta. Lisäksi EU:n komission ehdotuksen mukaan Suomen kasvihuonekaasujen päästövähennystavoite taakanjakosektorille, eli päästökaupan ulkopuoliselle sektorille, on 50 prosenttia vuonna 2030 verrattuna vuoden 2005 tasoon. Tieliikenne aiheuttaa isoimman osan eli runsaan kolmanneksen taakanjakosektorin kasvihuonekaasupäästöistä Suomessa.

tyhja2.jpg

(kuva: Mitä voidaan saada aikaan puutavaran kuljetusyrityksessä, kun tyhjäkäyntiaikoja lähdetään seuraamaan ja niitä pyritään aktiivisesti vähentämään yhdessä kuljettajien kanssa? Kuvassa konkreettinen esimerkki yhden puutavaran kuljetusyrittäjän autokaluston tyhjäkäyntiaikaprosenteista ennen seurantaa ja sen jälkeen kuukausittain sekä keskimäärin.)

Tutkimus puutavara-autojen tyhjäkäyntiajoista

Itä-Suomen yliopiston ja Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n yhteistutkimuksessa selvitettiin puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikoja ja mahdollisuuksia niiden vähentämiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Vastauslinkki tutkimukseen puutavaran autokuljetusyrittäjille jaettiin Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n kautta helmikuun alussa 2023. Kyselyn vastaanotti 339 kuljetusyritystä. Kysely suljettiin helmikuun lopussa ja siihen vastasi lopulta yhteensä 87 kuljetusyrittäjää. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui täten 25,7 prosenttia.

Puolet yrittäjistä selvittänyt, puolet ei

Tutkimukseen osallistuneista kuljetusyrittäjistä puolet (51 %) kertoi, että he ovat selvittäneet puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja. Vastaavasti vajaa puolet yrittäjistä sanoi, etteivät he ole selvittäneet puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja. Yrityksen toiminta-alue, yrityksen puutavaran kaukokuljetusmäärä vuonna 2022 sekä puutavara-autokaluston kokonaismäärä yrityksessä eivät selittäneet yrittäjien autokaluston tyhjäkäyntiaikojen selvittämisaktiivisuutta.

Yrittäjien käyttämät yleisimmät tyhjäkäyntiaikojen seurantatyökalut olivat Volvo Dynafleet /Connect ja Scania Fleet Management. Muita yrittäjien käyttämiä seurantatyökaluja olivat Econen, Mercedes-Benz Fleetboard ja Kiho Fleet Management.

tyhja3.jpg 

(kuva: Puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja selvittäneiden ja ei selvittäneiden kuljetusyrittäjien näkemykset, millä tasolla heidän yrityksensä puutavara-autojen tyhjäkäyntiajat ovat suhteutettuna niiden kokonaiskäyttöaikaan tällä hetkellä.)

Millä tasolla tyhjäkäyntiajat?

Kuljetusyrittäjistä joka kymmenes arvioi, että heidän puutavara-autojensa tyhjäkäyntiajat suhteutettuna niiden kokonaiskäyttöaikaan ovat alle kaksi prosenttia. Toisaalta 43 prosenttia yrittäjistä sanoi, että tyhjäkäyntiaikojen osuus on 2-5 prosenttia ja 30 prosenttia yrittäjistä kertoi niiden olevan 6-9 prosenttia. Vajaa 20 prosenttia kuljetusyrittäjistä sanoi, että heidän puutavara-autojensa tyhjäkäyntiprosentit ovat tätä isommat, eli yli yhdeksän prosenttia.

Puutavara-autokalustonsa tyh- jäkäyntiaikoja selvittäneet kulje- tusyrittäjät raportoivat huomattavasti korkeampia tyhjäkäyntiprosentteja kuin tyhjäkäyntiaikoja ei selvittäneet yrittäjät. Myös kuljetusmääriltään ja autokalustoltaan isot - eli puutavaran kaukokuljetusmäärä yli 300 000 m3 vuonna 2022 ja yli kuusi puutavara-autoyhdistelmää yrityksessä - kuljetusyrittäjät arvioivat puutavara-autojensa tyhjäkäyntiprosentit suuremmiksi kuin kuljetusmääriltään ja autokalustoltaan pienemmät yrittäjät. 

Mikä tavoiteltava tyhjäkäyntiprosentti?

Runsas kolmannes (37 %) kuljetusyrittäjistä linjasi, että tyhjäkäyntiaikojen tulisi olla alle kaksi prosenttia puutavara-auton kokonaiskäyttöajasta. Lähes puolet (48 %) yrittäjistä korosti, että 2-5 prosenttia on hyvä, tavoiteltava tyhjäkäyntiprosentti. Toisaalta 14 prosenttia yrittäjistä koki, että 6-9 prosenttia olisi hyvä, tavoiteltava tyhjäkäyntiaikojen osuus.

Puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja selvittäneet kuljetusyrittäjät näkivät puutavara- autojen tavoitteelliset tyhjäkäyntiaikaosuudet selvästi korkeampina kuin tyhjäkäyntiaikoja ei selvittäneet yrittäjät. Lisäksi kuljetusmääriltään isot (eli puutavaran kaukokuljetusmäärä yli 300 000 m3/vuosi) yrittäjät arvioivat, että puutavara-autoilla hyvä, tavoiteltava tyhjäkäyntiprosentti on korkeampi kuin mitä kuljetusmääriltään pienemmät kuljetusyrittäjät esittivät tutkimuksessa.

tyhja4.jpg

(kuva: Puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja selvittäneiden ja ei selvittäneiden kuljetusyrittäjien näkemykset, missä puutavaran kaukokuljetusprosessin eri vaiheissa on mahdollista vähentää puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikoja. Käytetty asteikko: 1=Ei lainkaan, 2=Vähän, 3=Kohtalaisesti, 4=Paljon, 5=Erittäin paljon.)

Koulutusta annettu aktiivisesti

Kuljetusyrittäjistä kolme neljäsosaa kertoi, että on antanut kuljettajilleen koulutusta ja jakanut tietoa puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikojen vähentämisestä. Puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja selvittäneet kuljetusyrittäjät olivat antaneet kuljettajilleen selvästi enemmän koulutusta ja jakaneet tietoa puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikojen vähentämisestä kuin tyhjäkäyntiaikoja ei selvittäneet yrittäjät. Samoin kuljetusmääriltään ja autokalustoltaan isot yrittäjät olivat kouluttaneet kuljettajiaan ja jakaneet tietoa tyhjäkäyntiajoista huomattavasti aktiivisemmin kuin kuljetusmääriltään ja autokalustoltaan pienemmät kuljetusyrittäjät.    

Tutkimukseen osallistuneista pohjoissuomalaisista kuljetusyrittäjistä kaikki kertoivat antaneensa kuljettajilleen koulutusta ja jakaneensa tietoa tyhjäkäyntiaikojen vähentämisestä. Vastaavasti eteläsuomalaisista kuljetusyrittäjistä vain hieman yli puolet raportoi kouluttaneensa ja jakaneensa tietoa kuljettajilleen tyhjäkäyntiaikojen vähentämisestä.

Tutkimuksen kuljetusyrityksistä vain seitsemän prosenttia oli ottanut yrityksessään käyttöön kannustimia tyhjäkäyntiaikojen vähentämiseksi. 

Mahdollisuudet tyhjäkäyntiaikojen vähentämiseen

Kuljetusyrittäjät näkivät, että merkittävimmät mahdollisuudet vähentää puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikoja ovat odotusajat vastaanottopaikalla, kuljettajien tauot ja lepoajat sekä auton tankkaaminen. Myös kuljetuksen suunnittelussa autossa, kuormatietojen lähettämisessä ja kuormaliinojen irrotuksessa arvioitiin olevan mahdollisuuksia vähentää puutavara-auton tyhjäkäyntiaikoja. Puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja selvittäneet kuljetusyrittäjät arvioivat kaukokuljetusprosessin eri vaiheissa olevan selvästi enemmän mahdollisuuksia puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikojen vähentämiseen kuin tyhjäkäyntiaikoja ei selvittäneet yrittäjät. 

Automaattinen sammutustoiminto ja etähallinta tehokäyttöön

Moni yrittäjä nosti tutkimuksessa esille puutavara-auton moottorin automaattisen sammutustoiminnon, jolla voi helposti ja tehokkaasti rajoittaa puutavara-auton tyhjäkäyntiaikaa. Sammutustoiminto toimii siten, että autossa voiman ulosoton ei ollessa toiminnassa ja vaihteiston ollessa vapaalla tietyn aikaa tulkitsee toiminto sen tyhjäkäynniksi ja sammuttaa moottorin automaattisesti. 

Osalla yrittäjistä moottorin automaattinen sammutustoiminto on jo käytössä varustettuna 1, 2 tai 3 minuutin aikarajalla, minkä jälkeen auton moottori sammuu automaattisesti. Toisaalta osalla kuljetusyrityksistä automaattinen sammutustoiminto ei ole vielä käytössä. Saatujen hyvien kokemusten pohjalta kaikkien kuljetusyrittäjien kannattaisi investoida moottorin automaattiseen sammutustoimintoon. Automaattisen sammutustoiminnon yleistymistä puutavara-autoissa nopeuttaisi, jos toiminto olisi kaikissa uusissa kuorma-autoissa valmiiksi aktivoituna vakiovarusteena. 

Kuljetusyrittäjät ovat myös havainneet, että niin sanottu etähallintakapula, jolla voidaan käynnistää ja sammuttaa auton moottori ohjaamon ulkopuolelta, on huomattavasti auttanut tyhjäkäyntiaikojen vähenemisessä puutavaran autokuljetuksessa.     

Artikkeli perustuu metsätieteiden yo Jeremias Jeskasen metsätieteiden kandidaatin tutkielmaan, jonka professori Kalle Kärhä ohjasi Itä-Suomen yliopistossa metsätieteiden osastolla. Tutkimus liittyy Metsät ja biotalous (FOBI) -tutkimusyhteisön tutkimusalaan ja sitä on tukenut myös Itä-Suomen yliopiston koordinoima ja professori Heli Peltolan johtama UNITE-lippulaiva.

 
03.01.2024 19.00Peter Sirkka aloitti ProSilva metsäkoneiden myyjänä
03.01.2024 9.25Aari Rahoitus Oy vahvisti tiimiään
03.01.2024 8.30Chile nosti Suomen puurakentamisen mallimaaksi - suomalainen yritysdelegaatio tapasi chileläisen klusterin toimijoita
02.01.2024 14.55Taksivalvonnan karu tulos - laiminlyönnit kasvoivat entisestään
02.01.2024 14.44Volvo säilytti johtopaikkansa kuorma-autojen rekisteröinneissä
02.01.2024 12.33Range Rover kaikkien aikojen ennätykseen Suomessa
02.01.2024 11.00Raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat viidenneksellä edellisvuodesta
01.01.2024 15.001 360 456 kertaa kiitos!
01.01.2024 13.00John Deere Forestryn palvelu pelaa pohjoisessa
01.01.2024 12.00Metka-laki voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
01.01.2024 9.00Ahmakanta kasvussa Suomessa
31.12.2023 13.00Uusi päällerakenne vaihtoehto vakuuttanut puutavara-autoilijat
31.12.2023 9.00Kalastonhoitomaksun ikäraja nousee 69 ikävuoteen
30.12.2023 16.00Vimelcolta tehokkaat laitteet energiapuun käsittelyyn
30.12.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 14,1 % vuoden 2023 marraskuussa
29.12.2023 18.00KATSO TÄSTÄ 29.12. VUODENVAIHTEEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.12.2023 12.00Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki: Vuosi 2025 on taas kasvun vuosi, jos talous kehittyy odotetusti
28.12.2023 7.00Valmet vahvistaa puunkäsittelyteknologiaansa ja -palveluitaan Etelä-Amerikassa ostamalla Demuthin
27.12.2023 13.40Keskuskauppakamari: Yrityksille ja omistajille tiedossa ennakoitavuutta verovuodelle 2024 - merkittäviä kevennyksiä tai kiristyksiä ei ole tulossa
27.12.2023 13.33Ruukki Construction irtisanoo 182 työntekijää
27.12.2023 10.00Neste kaksinkertaisti prosessoimansa jätemuovin määrän vuonna 2023
27.12.2023 9.33Metsä Group tutkii hiilidioksidin talteenottolaitoksen rakentamista
27.12.2023 8.00Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen muun muassa raskaan liikenteen sähköistymistä ja biokaasun käyttöä vauhdittavalle hankkeelle
26.12.2023 13.00Jenz HEM 583 Hybrid + Sisu Polar 8x4 + Kesla 1200T: Hyväksi todettu kokonaisuus
25.12.2023 15.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok - Näyttävä paluu lava-automarkkinaan
24.12.2023 12.00Metsähakkeen ajossa vetoauton ominaisuudet punnitaan joka päivä
24.12.2023 9.00Logsetin uusi metsäkoneiden karttaohjelmisto julkaistaan 2024
22.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! joululähetys 2023 - mukavia tarinoita kuljetus, maarakennus ja metsäalan alan toimijoilta
22.12.2023 13.00Mikkeliläiselle korjuuyrittäjä Olli-Pekka Vauhkoselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
21.12.2023 9.00Arup valittu osaksi Metsä Groupin Isoon-Britanniaan kaavaillun uuden pehmopaperitehtaan suunnittelutiimiä
20.12.2023 11.48Volvo Trucksin lobbaustilaisuus kiinnosti viranomaisia
20.12.2023 9.01A. Ahlström Oy hankkii enemmistöosuuden Metsäkonepalvelu Oy:stä
19.12.2023 18.00Vantaalaiselle metsäkoneenkuljettaja Jare Kalatielle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.12.2023 12.35Uusi Bridgestone Ecopia ENLITEN -valikoima kaukokuljetuksiin
19.12.2023 12.31Kia ja Mitsubishi saavat uuden jälleenmyyjän Porvoossa
19.12.2023 11.00Euroopan unionin 12. pakotepaketti laajentaa entisestään EU:n Venäjälle kohdistamia vienti- ja tuontipakotteita
19.12.2023 8.22Terhi tuo markkinoille uuden venemallin
18.12.2023 16.01Hyviä uutisia! Jouluspesiaali tulee taas - varaa joulutervehdyksesi nyt
18.12.2023 14.44Juha Nevalainen, Scania: 25 vuotta hyvää henkeä organisaatioon ja käytettävyyden kasvua asiakkaille
18.12.2023 11.00Suomen Hyötytuulen Alajoki-Peuralinnan tuulipuiston tuotannollinen koekäyttö aloitettu
18.12.2023 7.30Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
17.12.2023 13.00Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja
17.12.2023 10.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 3,6 % vuodessa
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.12.2023 17.00SKAL: Teiden talvihoitoon panostettava - ratkaisuja ennakoinnilla ja valvonnalla
15.12.2023 9.59Sähkö- ja hybridiautojen kierrätystä herätellään Suomessa
15.12.2023 8.00Vuoden Auto Suomessa 2024 on Hyundai Kona
14.12.2023 16.00Traktorimönkijät nuorten suosiossa - suosio näkyy myös onnettomuustilastoissa
14.12.2023 14.04Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen ilmastoratkaisuja vauhdittavalle hankkeelle
14.12.2023 10.00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Union Paper Mills -yhtiölle Dubaihin
14.12.2023 8.00SKAL: Logistiikkaselvitys antaa päättäjille selvän viestin - tarvitaan ohjelma logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
13.12.2023 13.52Helsinki ymmällään autojen päästöjen vähentämisen toimenpiteistä - pyytää ehdotuksia asukkailta
13.12.2023 13.34Maatalaousmaan peruskuivatustoimintaan saatavilla investointitukea
13.12.2023 12.54Stora Enso hakee Itä-Suomen ensimmäistä Harvesting Partner -korjuukumppania Lieksaan
13.12.2023 12.12Volkswagen lanseeraa nykyisten Transporter 6.1:n ja Caravelle 6.1:n seuraajat vuonna 2025 - Ennakkomyynti käynnistyy huomenna Saksassa
13.12.2023 10.21Iveco Crossway -linja-autoja Norjaan
12.12.2023 12.00Stora Enso sitoutuu hiilidioksidipäästöissään nettonollaan
12.12.2023 10.00Talvinen sää on vauhdittanut joulukuusten hankintaa
11.12.2023 17.04Keslan muutosneuvottelut päätökseen - henkilöstö lomautusuhan alla
11.12.2023 12.44Ponssen 20 000. metsäkone Norjaan
11.12.2023 9.42Uutta tietoa sähkökemiallisista reaktioista
11.12.2023 9.30Taiteilijat vetoavat metsien lisäsuojelun puolesta
11.12.2023 9.13Wetteri ostaa Suvanto Trucks Oy:n ja rakentaa valtakunnallisen käytettyjen kuorma-autojen myyntiverkoston
11.12.2023 9.00Ford E-Transit Custom sai Suomen hinnat
11.12.2023 8.45Kuljetuskustannukset kuriin vuokrakalustolla
10.12.2023 16.00AMMATTILEHTI TESTAA: Milwaukee M18 Fuel FHS20 "Hatchet" akkuoksasaha
10.12.2023 10.00Fixus yhteistyössä Top Gear Suomi -ohjelman kanssa
10.12.2023 9.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 lokakuussa 15,6 % vuodentakaisesta
09.12.2023 15.00Leijonakeula vakuuttanut hakkeen kuljetuksissa
09.12.2023 9.25Ponssen tuotantohenkilöstö lomautusuhan alla
08.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 8.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
07.12.2023 15.08Urakointi J-P Heikkilä Oy:lle uusi puutavara-auto
07.12.2023 11.30Piitsonsuolle palannut runsaasti suolajeja ennallistamisen tuloksena
07.12.2023 10.04UPM Timber investoi Korkeakosken sahan modernisointiin
07.12.2023 9.45Kemin biotuotetehdas etenee kohti täyden kapasiteetin tuotantoa
07.12.2023 8.00Ivecon jakelu- ja vähittäismyyntitoimintojen siirto Pohjoismaissa ruotsalaisomistukseen etenee
06.12.2023 16.00Teollisuuden myydyn tuotannon arvo 104,5 miljardia euroa vuonna 2022
06.12.2023 14.50Bruks 1006.3 RT: Laatuhaketta suurella volyymilla
05.12.2023 11.22Konkurssien määrä huolestuttavassa kasvussa
05.12.2023 9.34Valtatien 3 parantaminen Lempäälän ja Pirkkalan välillä - Kaikille avoin työpaja Lempäälän Sääksjärven koululla 13.12.
05.12.2023 9.00Kehittyneet paikkatietoanalyysit parantavat suometsien hoidon ilmastokestävyyttä
05.12.2023 9.00Wärtsilä kasvattaa metanolimoottorien tarjontaa neljällä uutuudella
04.12.2023 15.00Scania Suomen talousjohtajaksi Jussi Korkeamäki
04.12.2023 14.00Taivalkoskelaiselle puutavara-autonkuljettaja Juha Parviaiselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
04.12.2023 10.28Metsähallituksen muutosneuvottelut päätökseen - 43 tehtävää päättyy
04.12.2023 9.30Suomen metsäkeskus irtisanoo 50 ja määräaikaistaa 30 työntekijää
04.12.2023 8.55Kaukaan Voiman sivutuotteena syntyvä tuhka kelpaa nyt metsälannoitteeksi
03.12.2023 12.00Lasse Puhakka: Puunajo vaatii Sisua
03.12.2023 11.00Metsän digitaalinen kaksonen vyöryy luokkahuoneeseen - uuden teknologian avulla opetetaan monimuotoisempaa metsänhoitoa
02.12.2023 13.00Maatori Oy laajentaa omistuspohjaansa
01.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 1.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.12.2023 9.17Kirjanpainajien parveilua havaittiin vielä syksyllä eteläisessä Suomessa
01.12.2023 8.00Ruotsi sallii pitkät yhdistelmät
30.11.2023 13.00Keski- ja suuripäästöisten ajoneuvojen verotus kevenee 2025
30.11.2023 12.12Metsästäjäliitto tukee riista- ja kalakerhojen järjestäjiä avustushakemuksilla
30.11.2023 10.30Kansainvälistyminen: Aina voi muuttaa suuntaa, jos kokeilu ei toimi
30.11.2023 8.12VR asettaa vuoden 2024 aikana myyntiin yhteensä noin kymmenen liikennekelpoista dieselveturia
29.11.2023 15.01Kaukolämmön toimitusvarmuus talvikaudella 99,99 %
29.11.2023 11.22Scania Suomen vaihtoautokeskus muutti Kouvolaan
29.11.2023 11.13Äänekosken biotuotetehtaalla kuolemantapaus

Näytä lisää »