Uusi Mercedes-Benz GLA: lisää luonnetta, lisää tilaa, lisää turvallisuutta

11.12.2019 15.00

glameseeeeee.jpg

Uusi GLA täydentää Mercedes-Benzin kompaktikokoluokan autojen mallistoa ollen sen kahdeksas malliversio. Samalla GLA siirtyy selvästi automerkin menestyksekkääseen SUV-malliperheeseen. Auton luonne vahvistuu selvästi edeltäjämallista: uusi GLA on 1 611 millimetrin korkeudellaan yli kymmenen senttimetriä edeltäjäänsä korkeampi ja etupääntilaltaan suurempi. Takaistuimilla jalkatila suurenee myös selvästi – siitä huolimatta, että uusi GLA on kokonaispitudeltaan puolitoista senttimetriä lyhyempi (4 410 mm). 

Offroad-perimästä kertovat pysty keula, lyhyet koriylitykset edessä ja takana sekä lokasuojalevikkeistä ikään kuin auton koko alaosan ympäri jatkuvat muoviverhoukset. 4Matic-malleihin kuuluu vakiovarusteena Offroad-tekniikkapaketti. Se tuo mukanaan yhden ajo-ohjelman lisää ja alamäkiavustimen, Offroad-animaation medianäyttöön sekä Multibeam LED -ajovalojen yhteydessä erityisen maastovalotoiminnon.

Turvallisuudessa uusi GLA ottaa askelen eteenpäin myös kuljettajaa tukevien ajoavustinjärjestelmien saralla. Ajoavustinpaketin laajennettuja toimintoja ovat esimerkiksi aktiivisen jarrutusavustimen kääntymistoiminto, hälytysajoneuvoille vapaan ajoväylän järjestävä toiminto, poistumisvaroitustoiminto polkupyörän tai auton lähestyessä omaa pysäköityä autoa sekä varoitus, joka annetaan järjestelmän tunnistaessa ihmisiä suojatiellä. GLA voi reagoida, vaikka kuljettaja ei sitä tekisikään. Aktiivinen jarrutusavustin voi monissa tilanteissa estää törmäyksen itsenäisen jarrutuksen avulla tai ainakin vähentää törmäyksen voimakkuutta. Järjestelmä voi jarruttaa autoa itsenäisesti myös havaitessaan edessä paikallaan olevia ajoneuvoja tai tietä ylittäviä jalankulkijoita, kun ajonopeus on alle noin 60 km/h. Tilanteesta riippuen tällä tavoin törmäyksiä voidaan välttää jopa kokonaan nopeuden ollessa alle 50 km/h.

Uudella GLA-autolla on kaikki Mercedes-Benzin nykyisten kompaktiluokan autojen vahvuudet: tehokkaat ja taloudelliset nelisylinteriset moottorit, kuljettajaa monipuolisesti tukevat modernit ajoavustinjärjestelmät, intuitiivinen MBUX-multimediajärjestelmä sekä kattava Energizing Comfort -mukavuusjärjestelmä.

Uuden GLA:n myynti käynnistyy Euroopassa keväällä 2020. Yhdysvaltojen ja Kiinan markkinoille uutuus tulee kesällä 2020. Maailmanlaajuisen myyntiverkoston ansiosta Mercedes-Benz odottaa autosta tulevan koko elinkaaren ajalta laskettuna yksi merkin suosituimmista kompaktiluokan autoista, vain hiukan A-sarjan perässä.

Uudessa GLA:ssa yhdistyvät kahden eniten myydyn autosegmentin, kompaktiautojen ja SUV-autojen, parhaat puolet. SUV-autot ovat merkittävä tukipylväs Mercedes-Benzin tuotevalikoimassa ja niistä on kasvanut myös myyntimäärällä mitattuna Mercedes-Benzin vahvin segmentti. Maailmanlaajuisesti Mercedes-Benzillä on jo yli 6,5 miljoonaa SUV-auton hankkinutta asiakasta.

GLA valmistetaan Rastattissa Saksassa, Hambachissa Ranskassa sekä Kiinan markkinoille Pekingissä Kiinassa.

Itsevarma ja dynaaminen: ulkopuolen design

GLA:n mittasuhteet ovat kaikkinensa voimakkaat, mitä korostavat lyhyet koriylitykset edessä ja takana. Keula muuttuu A-pilarin kohdalla sulavasti kompaktin näköiseksi matkustamo-osaksi. Auton itsevarmaa ilmettä korostavat konepellin kohoumat ja jopa 20 tuumaan yltävät vanteet, jotka on sijoitettu näyttävästi aivan korin ulkopinnan tasalle. GLA:n ilmanvastusarvo cwalkaa lukemasta 0,28, joka on SUV-autolle esimerkillinen arvo.

Selkeä muotoilu, pelkistetyt linjat ja korostetut pinnat ilmentävät auton modernia otetta. GLA:n muotoilulle ominaista on korin voimakas hartialinja ja sivulasien coupémainen linja. Kylkien vahva muotoilu näyttää dynaamisen aistikkaalta ja tarjoaa katsojalle valon ja varojen mielenkiintoisen yhteispelin.

Voimakas hartialinja hallitsee auton kylkiä ja näkymää autoa takaa katsottaessa. Ovet ulottuvat kynnyspalkkien päälle. Tämä lisää autoon menon mukavuutta, pitää oviaukot ja housunpuntit puhtaampina sekä parantaa lisäksi törmäyssuojaa sivutörmäystilanteessa. Lokasuojalevikkeistä ikään kuin auton koko alaosan ympäri jatkuvat muoviverhoukset suojaavat ja korostavat optisesti auton mittasuhteita ja offroad-luonnetta yhdessä optisen pohjapanssarin kanssa, joka löytyy sekä keulasta että takaosasta.  

Takavalot ovat kaksiosaiset, ja heijastimet on sijoitettu takapuskuriin alas. Näin tavaratilan aukosta on saatu leveämpi, joten sen kuormaaminen onnistuu helpommin.  

Moderni ja laadukas: sisätila

Kojelauta muodostuu yhdestä peruskokonaisuudesta, joka on jaettu optisesti kuljettajan ja etumatkustajan alueisiin. Kuljettajan puolella on vapaana seisova näyttöyksikkö, joka on saatavana kolmena eri versiona: näyttöyksikkö, jossa on kaksi 7 tuuman näyttöä, tai näyttöyksikkö, jossa on yksi 7 tuuman ja yksi 10,25 tuuman näyttö sekä Widescreen Cockpit -versio, jossa on kaksi 10,25-tuumaista näyttöä. Etumatkustajan puolella on kojelaudan alueet jakava somisteosa.

Autossa on vakiovarusteena intuitiivisesti käytettävä MBUX-multimediajärjestelmä (Mercedes-Benz User Experience). MBUX on koostettavissa myös yksilöllisesti erilaisten vaihtoehtojen avulla. Tehokas tietokone, huippuluokan näytöt ja grafiikat, yksilöitävä esitystapa, täysväri-Head-up-näyttö, lisätty todellisuus navigointijärjestelmään, oppiva ohjelmisto ja sanoilla "Hey Mercedes" aktivoituva puheohjaus ovat järjestelmän tärkeimmät kohokohdat.

Etuistuimilla istutaan korkeammalla ja selkä suoremmassa kuin edeltäjämallissa, mikä on tyypillinen istuma-asento SUV-autoissa. Niinpä kuljettaja ja etumatkustaja istuvat 140 mm korkeammalla kuin A-sarjan autossa ja 50 mm korkeammalla kuin B-sarjan autossa. Edeltäjään verrattuna näkyvyys autosta on parantunut joka puolelle – etenkin kattopilareiden poikkileikkausten optimoinnin ansiosta. Kattopilarit peittävät näkyvyyttä aiempaa vähemmän.

Hyötyarvo oli yleisesti ottaen kehityksen suuri painopiste. Takaistuimia voi siirtää 14 senttimetriä pituussuunnassa, ja takaistuimen selkänojat saa säädettyä pystympään asentoon, jotta esimerkiksi suurikokoiset kuljetuslaatikot mahtuvat paremmin kyytiin. Vaikka tavarakuljetustarve olisi suurikin, takana voi silti matkustaa yksi tai kaksi henkilöä, koska tämän siirrettävän selkänojaversion yhteydessä selkänojat ovat käännettävissä eteen suhteessa 40:60. Vakiovarusteena takaistuimen selkänojat ovat käännettävissä eteen suhteessa 40:20:40.

Tavaratilan monikäyttöisyyden maksimoi vakiovarusteinen, korkeussäätöinen tavaratilan lattia. Kun esimerkiksi takaistuimen selkänojien eteen kääntämisen jälkeen tavaratilan lattia nostetaan ylempään asentoonsa, syntyy lähes täysin tasainen tavaratila etuistuimien selkänojiin saakka. Jos on tarpeen kuljettaa erittäin kookkaita tavaroita, tavaratilan lattian voi laskea alempaan asentoon, takaistuimien takana olevan poikkipalkin voi irrottaa ja lisävarusteena pituussuunnassa säädettävät takaistuimet voi siirtää etummaiseen asentoonsa.

Lisää pitoa tarvittaessa: 4Matic-neliveto 

GLA:han saa varusteena jatkuvan 4Matic-nelivedon, joka jakaa voiman akseleille täysin mukautuvasti. 4Maticin komponentteja ovat automatisoituun kaksoiskytkinvaihteistoon integroitu ulosotto taka-akselille sekä takavetopyörästö, johon on integroitu lamellikytkin. Se koostuu kuudesta lamellista (12 kitkapintaa), joissa on hiilikuitupinnoite ja joka voi välittää peräti 1 000 Newtonmetrin voiman. Pinnoitteiden kulumisen vaikutus kompensoituu automaattisesti.  

Lamellikytkin toimii sähkömekaanisesti edeltäjästään poiketen, jossa kytkin aktivoitiin hydraulisesti. Sähkömoottori kohdistaa lamellipakettiin kaksiportaisen otsahammaspyörän ja kuularampin kautta akselinsuuntaisen voiman, jolla lamellit avataan tai suljetaan. Kompaktin yksikön tärkeä osa on myös taka-akselin tasauspyörästö, joka tasaa takapyörien erilaiset liikematkat/kierrosluvut. Tällaisen säädön etuja ovat etenkin kierrosluvusta riippumaton aktivointi koko säätöalueella, kytkimen esiohjaus jo auton seistessä paikallaan sekä kuularamppi-konseptin aikaansaama suurempi hyötysuhde. Mukana pyörivä hydraulipumppu ei aiheuta lisähäviöitä, ja nelivetoyksikkö on suoraan diagnostisoitavissa.

Kuljettaja voi vaikuttaa urheilullisen 4Matic-nelivedon toimintaluonteeseen Dynamic Select -katkaisimella. Nelivedon ohjaukseen on käytettävissä kolme erilaista säätökäyrästöä. Kaikissa tiloissa järjestelmä reagoi kuhunkin ajotilanteeseen kuitenkin joustavasti. Normaalin ajon perustana on ajo-ohjelma Eco/Comfort, jossa voima jakautuu suhteessa 80:20 etupyörille ja takapyörille. Sport-ajo-ohjelmassa voima jakautuu suhteessa 70:30. Offroad-tilassa puolestaan nelivetokytkin toimii pitkittäislukkona, ja voima jaetaan tasan 50:50 etu- ja takapyörille. Säätöön on käytettävissä lukuisilta tunnistimilta saatavia tietoja senhetkisestä ajotilanteesta esimerkiksi seuraavien tekijöiden perusteella: 

  •  Ajo-ohjelman mukaan käytössä on erilaisia kytkeytymis- ja poiskytkeytymisraja-arvoja 
  •  Kuljettajan käskyt (kaasupoljin, jarrupoljin, ohjaus) 
  •  Renkaiden ja tienpinnan välinen kitka
  •  Ylämäki/alamäki 
  •  Kaarre/suoraanajo 
  •  Ajonopeus 
  •  Perävaunukäyttö 

Hyödyllinen helpossa maastossa: Offroad-tekniikkapaketti 

4Matic-malleihin kuuluu vakiovarusteena Offroad-tekniikkapaketti. Seuraavassa osat yksityiskohtaisesti: 

  •  Multibeam LED -ajovalojen yhteydessä näissä malleissa on erityiset Offroad-valot. Niiden ansiosta esteet on helpompi tunnistaa pimeällä myös hankalakulkuisessa maastossa. Offroad-valot tarkoittavat sitä, että nopeuteen 50 km/h saakka Multibeam LED -ajoneuvojen kääntymisvalot syttyvät palamaan jatkuvasti auton molemmille puolille. Tällöin välittömästi auton edessä oleva alue valaistaan erityisen leveältä alueelta. 
  •  Offroad-tekniikkapaketti sisältää lisäksi yhden ajo-ohjelman lisää. Se sovittaa paitsi 4Matic-nelivedon toimintaluonteen myös moottorin tehon ja ABS-jarrujen säädön helppoon maastoon, jolloin autolla voi ajaa mukavasti myös pinnoitettujen teiden ulkopuolella. Ajo-ohjelma aktivoidaan Dynamic Select -katkaisimella. 
  •  Medianäyttöön voi hakea animaation senhetkisestä ajotilanteesta. Realistinen esitys nousuasteesta, kallistuskulmasta ja teknisistä asetuksista auttaa arvioimaan hankalan ajotilanteen oikein. 
  •  Alamäkiavustin Downhill-Speed-Regulation (DSR) pitää ajonopeuden haluttaessa automaattisesti samana ja riittävän hitaana, ennalta valitun asetuksen mukaan, välillä 2 ja 18 km/h. Tämä nopeus näytetään mittaristonäytössä ja lisävarusteisessa Head-up-näytössä. Kohdennetuin jarrutuksin avustin auttaa pitämään auton hallinnassa jyrkissä alamäissä. 

Voimakkaat ja samalla taloudelliset moottorit 

Uuteen GLA:han on tarjolla nelisylinteriset bensiini- ja dieselmoottorit, jotka uudistettiin täysin uusien kompaktiluokan mallisarjojen lanseerauksen myötä. Edeltävän sukupolven moottoreihin verrattuna uusien moottoreiden ominaistehoja on kasvatettu selvästi, niiden tehotaloudellisuus on parempi ja päästöt alhaisemmat. Paikallisesti päästötön, kolmannen sukupolven lataushybridimalli on jo suunnitteilla. 

Bensiinimoottorimallisto alkaa moottoriversiosta M 282, jonka iskutilavuus on 1,33 litraa mallissa GLA 200. Tehoa on tarjolla 120 kW (163 hv). Energiatehokas osakuormitustoiminto on toteutettu tässä moottorissa toisen ja kolmannen sylinterin lepuutuksella. Muita bensiinimoottoreita lanseerausvaiheessa ovat 140 kW (190 hv) tehoinen GLA 220 ja GLA 250, 165 kW (224 hv).

Malliston huipulta löytyy Mercedes‑AMG GLA 35 4Matic, jonka teho on 225 kW (306 hv). Mallin 2-litrainen turbomoottori reagoi herkästi kaasupolkimeen ja sen vääntö on vahva (suurin vääntö 400 Nm kierrosluvulta 3 000/min alkaen). Moottori on erityisen kierrosherkkä ja sen äänet vetoavat tunteisiin. Sylinteriryhmä on valmistettu suurlujasta ja kevyestä alumiinipainevalusta, mikä pienentää auton painoa ajodynamiikan kannalta ratkaisevasta kohdasta. Moottorissa on toteutettu kaksivaiheinen ahtaminen Twin Scroll -pakokaasuahtimella. Tämä tekniikka yhdistää optimaalisen reagointiherkkyyden jo pienillä kierrosluvuilla tehon suureen lisääntymiseen suuremmilla kierrosluvuilla.  

Nelisylinterisen moottorin teknistä erinomaisuutta korostavat myös useat taloudellisuutta parantavat toimenpiteet ja ratkaisut. Teknisiä ratkaisuja ovat esimerkiksi säätyvä venttiilienohjaus Camtronic, jäähdytysnesteen ja öljyn nerokas lämpötilanhallinta, polttoaineen erittäin tarkasti ruiskuttavat pietsoinjektorit sekä monikipinäsytytys. Moottorin valmistuksessa käytettävä patentoitu sylintereiden Conicshape®-hoonausmenetelmä pienentää moottorin sisäistä kitkaa ja parantaa siten moottorin taloudellisuutta.

29.12.2019 11.00Laadukkaat alumiinivanteet kestää metsäteollisuuden ajoissa
28.12.2019 14.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz Actros & Arocs - Tähtikeula näyttää kehityksen suuntaviivat
28.12.2019 11.00Valmetille Advantage ThruAir -pehmopaperilinjan uusintatilaus Irving Consumer Productsilta Yhdysvaltoihin
28.12.2019 9.00Susien lumijälkilaskenta toteutetaan säiden salliessa Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan eteläosissa sekä Satakunnan pohjoisosissa
27.12.2019 14.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Peugeot Partner BlueHDi 130 XL 4x4 - Rima nousee pakettiautojen nelivetoluokassa
27.12.2019 11.30Dacia 10 vuotta Suomessa
27.12.2019 8.00Metsähakkeen tuotantoketjut -tilasto 2018: Terminaalihaketus yleistyy edelleen
26.12.2019 18.00Komatsu Forestin Timo Korhonen: "Tästä tuli hyvä vuosi, näin me sen teimme"
26.12.2019 8.00Energian kokonaiskulutus laski 6 prosenttia tammi-syyskuussa
25.12.2019 18.11Juha S. Niemelä Metsähallituksen toimitusjohtajaksi
25.12.2019 11.35Uudistunut Komptech AXTOR - hakkuri ja murskain samassa koneessa
25.12.2019 9.00Yksityiskäytössä olevien yli 40-vuotiaiden ajoneuvojen katsastusväli harvenee
24.12.2019 12.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Transporter 6.1 - Täydellisyyden lähteillä
24.12.2019 10.00Metsä Tissue on sopinut lautasliina liiketoimintansa myynnistä Mutares Groupille
22.12.2019 14.00Materiaalien tehokas seulonta - kiertotaloutta parhaimmillaan
22.12.2019 12.11Metsien hiilinielun päivitetty vertailutasolaskenta valmistui
22.12.2019 11.00Koskitukki Oy:n Järvelän tukkivarastot inventoidaan dronen avulla
22.12.2019 7.00Poliisin 24 tunnin rattijuopumusvalvonta maratonin ratsioissa jäi kiinni 66 epäiltyä rattijuoppoa
21.12.2019 17.55Alumiinivanteet kehittyvät - uusi valmistusmateriaali tulossa Alcoalta
21.12.2019 16.41www.terminator.fi sivustolla on artikkeli tärkeistä kuormatila ominaisuuksista joulukalenterin jokaiselle päivälle
21.12.2019 15.05Komatsu Forestin Uumajaan valmistuva uusi metsäkonetehdas on täynnä uutta teknologiaa
21.12.2019 15.01Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.200 tykkääjää - määrä vahvassa kasvussa
21.12.2019 9.00Stora Enson kesätyöpaikkojen haku on avautunut, haettavissa noin 900 kesätyöpaikkaa
20.12.2019 9.00Joululiikenne näkyy maanteillä, raiteilla sekä ilmatilassa
19.12.2019 10.01Miika Kangaskorte on nimitetty John Deere Forestryn Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun myyntipiirin piiripäälliköksi
18.12.2019 17.00Hakevuori Oy: Murskain tuo joustavuutta ja toimitusvarmuutta autohakkureilla operointiin
18.12.2019 15.11Volvon uusi Vantaan logistiikkakeskus palvelee huoltoverkosto
18.12.2019 11.00Bosch Rexroth Oy:n toimitusjohtaja Kalle Tuohimaa jää eläkkeelle - uudeksi toimitusjohtajaksi Jaakko Hämäläinen
18.12.2019 8.00Nesteen ja Mantsisen nuorten syrjäytymistä ehkäisevän hankkeen tavoite ylittyi viikossa - konkreettista tukea jopa 100 nuorelle
17.12.2019 19.22Metsäkonevalmistaja Logset ja Pesa Cat syventävät yhteistyötä Brasiliassa
17.12.2019 15.20Kuljetusliike Arto Loikkanen Oy: 50 vuotta Scanialla - ja matka jatkuu...
17.12.2019 12.21Matkailun vapaus ja uudet matkailuajoneuvot esillä Helsingin Caravan-messuilla
17.12.2019 12.08Volkswagen tuo Grand California -matkailuautot Suomen mallistoon
17.12.2019 10.33Volkswagenin täyssähköinen e-Crafter saapuu Suomeen
17.12.2019 10.04Kahdeksannen sukupolven Golf saapuu Suomeen keväällä 2020
17.12.2019 10.01SML:n toimitusjohtaja Kurt "Kurre" Ljungqvist jättää tehtävänsä
17.12.2019 9.22Hiab Suomi aloittaa Effer-nostureiden maahantuonnin
17.12.2019 9.00KIWA: Koulutusmaailman pätevyyskortti-verkkokoulutukset jouluhinnoin
17.12.2019 8.50DAF Trucker Tracks: Spotify-soittolistat kuljettajille
16.12.2019 18.30Ulf Österroos, CBI-Europe: Puun energiakäyttö kasvaa Skandinaviassa
16.12.2019 15.01Metsäteollisuus: Aktiivisella metsätaloudella kohti nielutavoitteita
16.12.2019 14.58Stora Enson Enocellin tehtaan uusi liukosellulinja valmistunut
16.12.2019 14.00MAN eTGE -täyssähköpakettiautoon merkittävä hinnanmuutos
16.12.2019 10.15Suvanto Trucks Sisu jälleenmyyjäksi
16.12.2019 10.11Continental myöntää maatalousrenkailleen 10 vuoden takuun
16.12.2019 10.10Stora Enson Enocellin tehtaan liukosellulinja valmistui
16.12.2019 8.00Hyundai kasvattaa KONA Electric -mallistoa
15.12.2019 20.22VIELÄ EHDIT ILMOITUKSELLA! Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti valmistuu joulun aikana - jakelu heti uuden vuoden alussa
15.12.2019 18.44Komatsu Forest Oy uudisti organisaationsa - toiminnan painopiste siirtyi entistä enemmän palveluun
15.12.2019 18.10Edistyksellistä valoteknologiaa hyötyajoneuvoihin ja työkoneisiin
15.12.2019 11.00Koneurakointi Jameko Oy: Sähköiset järjestelmät helpottavat yrityksen toimintaa
14.12.2019 17.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucks Master L3H2 150 M6 Red Edition - Ammattiautoilijoiden tarpeeseen
14.12.2019 12.12Avoimien ovien päivä Maskussa 18.12. - Komatsu Forestin uusi yhteistyökumppani Atula Huoltopalvelut Oy esittelee toimintaansa
14.12.2019 11.01Seppo Toikkanen: Puunkorjuun kosmopoliitti operoi nyt kirjanpainajakuoriaisen tuhoalueilla
14.12.2019 7.00Uudet liikkumispalvelut tulisi suunnitella suoraan kaikille sopiviksi
13.12.2019 17.00Kasvaneiden massojen ja mittojen vaikutukset puutavaraperävaunujen komponenttivalintoihin
13.12.2019 15.55Ford sähköistää mallistonsa - markkinoille kolme hybridi-uutuutta
13.12.2019 15.15DAF City Turn Assist tekee kaupunkiajosta turvallisempaa
13.12.2019 13.06Henkilökuljetusyritysten kabotaasi viranomaisten yhteisvalvonnan kohteena Rovaniemellä
13.12.2019 10.45Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Ruotsin Mariestadiin
13.12.2019 9.00Kansantalouden tuotanto kasvoi lokakuussa vuodentakaisesta
12.12.2019 18.11Bioenergia ry:n uusi strategia tähyää hiilinegatiiviseen tulevaisuuteen
12.12.2019 17.11Hämeenlinnan joukkoliikenne vahvistuu kuudella biokaasubussilla
12.12.2019 16.43Ehdotus korotetuista poistoista vuosille 2020 - 2023 hyväksyttiin eduskunnassa
12.12.2019 9.21Äly hoi! -kisan parhaan videon palkinto seinäjoelle
12.12.2019 8.22MTK: Euroopan komission Green Deal on mahdollisuus Suomelle - EU:n tulisi tunnustaa metsien taloudellisen käytön merkitys
12.12.2019 8.20Metsäteollisuus: Green Deal ei tunnista metsien tuomia mahdollisuuksia
12.12.2019Rukiin kylvöt jäivät viimevuotisesta
11.12.2019 17.54EU rahoitti Suomen kaasumarkkinan avautumisen - Balticconnector-kaasuputken käyttöönottoa juhlittiin Suomessa ja Virossa
11.12.2019 17.33BR Mansikka Ab: Traktorihakkurilla Tornionjokilaaksossa
11.12.2019 17.00Savosta tukea puutavara-auton kuljettajapulan torjuntaan
11.12.2019 15.00Uusi Mercedes-Benz GLA: lisää luonnetta, lisää tilaa, lisää turvallisuutta
11.12.2019 12.01Stora Enson ja Sulapacin ympäristöystävällinen pilli markkinoilla - tuotteella on jo useita asiakkaita
11.12.2019 9.03Tulli: Jatkossa et voi tuoda omenaakaan EU:n ulkopuolelta ilman kasvinterveystodistusta
11.12.2019 9.00Kyllästysteollisuus haluaa tutkia Väylän lahokantiset sillat
10.12.2019 20.22Ponssen Markkinapäivä Iisalmessa nyt perjantaina 13.12.
10.12.2019 17.45Volvo Trucks sähköistää maansiirto- ja aluekuljetukset
10.12.2019 12.06Stora Enso mittasi polttoainetiedot sadoilla metsätyömailla - Tavoitteena päästöjen vähentäminen
10.12.2019 11.00Takseille yhtenäinen tapa ilmoittaa hinnoittelusta - määräys voimaan 1.2.2020
10.12.2019 10.44Autotuojat ja -teollisuus: itseajava auto vaatii tuekseen myös infran ja lainsäädännön kehittämistä
10.12.2019 10.40VR aloittaa rekrytoinnit Tampereen Ratikkaan - haku aukeaa 17.12.
10.12.2019 9.00Elomatic ja Betamet yhteistyöhön
10.12.2019 8.03Työmarkkinabarometri: Itä-Suomessa vahvimmat näkymät seitsemään vuoteen
09.12.2019 17.59Komatsu Forestin Rovaniemen huoltoon kaksi uutta tekijää vastamaan kasvaneeseen kysyntään
09.12.2019 15.34Kansainvälisen kaupan epävarmuus uhkaa kasvaa WTO:n riitojenratkaisun halvaantuessa
09.12.2019 12.39Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä
08.12.2019 14.30AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Transit Van Limited 350 L3H2 - Legendaarinen Transit uudistui
08.12.2019 12.30V-Kran ja Penz: Järkivaihtoehdot puutavaranosturiksi
08.12.2019 12.00Ähtärissä syksyn ruska oli väriltään vihreä - uusia John Deere metsäkoneita Jykylä & Pojat Oy:lle
07.12.2019 18.01Marraskuussa 2019 ensirekisteröitiin 8 680 uutta henkilöautoa
07.12.2019 16.01Harvennushakkuut yleistyvät vauhdilla Länsi-Kanadassa
07.12.2019 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Raptor Double Cab 4x4 - Tuunattu työjuhta
06.12.2019 16.11Nyt puhutaan puunkorjuun kuluttamasta polttoaineesta ja CO2-päästöistä
06.12.2019 13.31Otto Lahti, johtava asiantuntija, Traficom: Sähkörekka lähestyy hiljaa...
06.12.2019 11.50Metsä ja Energia Hemmilä Oy: Metsästä megawateiksi
06.12.2019 10.10Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.100 tykkääjää - määrä vahvassa kasvussa
05.12.2019 21.50Vuoden Auto Suomessa 2020 on Skoda Kamiq
05.12.2019 10.44Sopu kaukana mekaanisen metsäteollisuuden sovittelussa; Teollisuusliitto aloittamassa lakkoilun, sen jälkeen kuuden vuorokauden työsulku
05.12.2019 8.00Kaasuautojen määrä ennätyskasvussa - 10 000 kaasuajoneuvon raja ylittyi Suomessa
04.12.2019 18.11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun marraskuun voittaja on selvinnyt

Näytä lisää »